AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av simezz:

Kan vara så att de fick ett väldigt litet parti. Min beställning är från 7/7 kl 15:12

Jag beställde från Webbis den 10:e och min står som oförändrad, så ligger nog långt bak i kön jag men. Men just nu känns det inte så farligt. Crosshair VII verkar ändå inte fått vettigt UEFI än, och utan vettigt UEFI så är det inte mycket glädje i det. Missförstå mig inte, jag gillar att pilla och dona. Men inte med grejer som "bara skall funka". Att något så grundläggande som mus/tangentbord inte funkar i UEFI kan jag inte acceptera, så även om jag fårr min processor idag så hade jag förmodligen väntat med installation.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag tycker ändå att det låter oroväckande att det är så galet svårt med minnena i 3200 med tanke på att du har B-die. Jag misstänker att minnena är defekta eller moderkortet kass.

Var försiktig med att dra på boot voltage förövrigt, det kan spika upp spänningen rejält precis vid start.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, innan 7106 och 3000 var det inga problem med minnen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

@Nighthog: Installera inget med bios lägre än AGESA 1.0.0.3AB, det kommer högst sannolikt leda till datakorruption och WHEA fel sporadiskt efter uppdatering av bios.
Har man installerat saker redan på en bios med lägre AGESA, aka F2 istället för F3e (1.0.0.3AB) så är det starkt rekommenderat att börja med installation från grunden igen.

Ehh, nej? du får inte per automatik korrupt data för att du kör agesa tidigare än 1.0.0.3, med whea fel & fel drivare till din nvme kan du råka ut för det men det är absolut inget som du får oavsett omständigheter.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Känns ju helt värdelöst att byta dator idag om jag inte kan lira Destiny imorn faktiskt

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ehh, nej? du får inte per automatik korrupt data för att du kör agesa tidigare än 1.0.0.3, med whea fel & fel drivare till din nvme kan du råka ut för det men det är absolut inget som du får oavsett omständigheter.

Better safe then sorry? Alltså högst sannolikt, men lotto är också intressant

Permalänk
Medlem

@Mocka: Det är inte bara idle-temps som är höga. Jag får runt 68-70 grader när jag spelar Fortnite enligt Ryzen Masters logg (som ju ska vara ett av de program som faktiskt ska visa rätt)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Mocka: Det är inte bara idle-temps som är höga. Jag får runt 68-70 grader när jag spelar Fortnite enligt Ryzen Masters logg (som ju ska vara ett av de program som faktiskt ska visa rätt)

Hmm, det är rätt galet högt, jag har slagit på PBO med maxvärden nu och under spelande ligger jag på runt 47-50 grader Tdie temp.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr också temperaturproblem med mina 3900x, Asus CH7 och Nuctua D15.
50c i idle och närmare 85c efter en cinebench. Fläktarna drar igång så fort jag startar ett program. D15 är ommonterad med samma resultat.

Ser att om jag har endast cpuz igång så går aldrig spänningen under 1V. Jag hoppas detta är ett biosproblem för vi vet alla hur asus nuvarande bios är.

Det är nog mitt enda problem med systemet för annars fungerar allt mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hmm, det är rätt galet högt, jag har slagit på PBO med maxvärden nu och under spelande ligger jag på runt 47-50 grader Tdie temp.

Det konstiga är att jag låg runt 55 grader när ja g spelat med ryzen master igång i bakgrunden vid tidigare tillfällen.
Möjligt att det är något i bios som buggar men allt typ pbo ska vara av vad jag kan se. .
Ska testa och resetta bios och se om det blir bättre.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Kör allt på auto och ligger typ konstant över 1.4.. När man belastar alla kärnor går det typ 1.34.. gör man aboslut inget kan det gå ned till 0.3. Enlight AMD själv är detta lungt.. men känns ju lite sisådär. Har ni detta beteende också ni som kör auto och inte överklockat?

Permalänk
Medlem

@highspeed: Ja. kör jag inga program förutom Ryzen Master så ser jag aldrig något under 1.32v typ

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adzer:

Jag har tyvärr också temperaturproblem med mina 3900x, Asus CH7 och Nuctua D15.
50c i idle och närmare 85c efter en cinebench. Fläktarna drar igång så fort jag startar ett program. D15 är ommonterad med samma resultat.

Ser att om jag har endast cpuz igång så går aldrig spänningen under 1V. Jag hoppas detta är ett biosproblem för vi vet alla hur asus nuvarande bios är.

Det är nog mitt enda problem med systemet för annars fungerar allt mycket bra.

Samma här med en 3800x.
Jag skickade tillbaka CPU samt gigabyte x570-i moderkortet idag.
Ska vänta på nästa CPU släpp

Permalänk
Medlem

Haha, med max PBO så ökar faktiskt strömförbrukning & temp en smula men multicore score i CBR20 sjönk med 50p Tror jag får vänta till en bättre bios innan PBO är direkt lönsamt. Med PBO så landar temp på 70 max load på min 3900x (tdie temp)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag beställde från Webbis den 10:e och min står som oförändrad, så ligger nog långt bak i kön jag men. Men just nu känns det inte så farligt. Crosshair VII verkar ändå inte fått vettigt UEFI än, och utan vettigt UEFI så är det inte mycket glädje i det. Missförstå mig inte, jag gillar att pilla och dona. Men inte med grejer som "bara skall funka". Att något så grundläggande som mus/tangentbord inte funkar i UEFI kan jag inte acceptera, så även om jag fårr min processor idag så hade jag förmodligen väntat med installation.

Jag har avbokat min, lär köpa vid ett senare tillfälle då det förhoppningsvis är hygglig tillgång, stabila bios och inte minst finns några vettiga ramminnen i lager (med hyfsad hastighet och latenser)

Längtar efter att pensionera min 6700k men den får rulla en stund till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Haha, med max PBO så ökar faktiskt strömförbrukning & temp en smula men multicore score i CBR20 sjönk med 50p Tror jag får vänta till en bättre bios innan PBO är direkt lönsamt. Med PBO så landar temp på 70 max load på min 3900x (tdie temp)

Detta review websites och Youtube kanaler också sagt varför tror du att Gamers Nexus och Jays2Cents säger att manuella inställningar vid överklockning är det som gäller.

Jag menar om man ställer om 11 av 12 inställningar på Asus Ch8 bräda pga felaktiga värden så är man verkligen beta testare som han sa i video klippet.

Visst hade du kollat minnes värdena och ändrat dom i Bios ? @tellus82

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tänkte om du kunde dels med dig om dina tips på inställningar på ramminnen i Bios som funkar bra.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Jag har avbokat min, lär köpa vid ett senare tillfälle då det förhoppningsvis är hygglig tillgång, stabila bios och inte minst finns några vettiga ramminnen i lager (med hyfsad hastighet och latenser)

Längtar efter att pensionera min 6700k men den får rulla en stund till.

Jag har allt förutom processor, och har varit sur för att det tar sådan tid att få den. Men som det ser ut nu så är UEFI till Crosshair VII som jag har väldigt buggigt så känns inte som det är någon stress med leveransen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har allt förutom processor, och har varit sur för att det tar sådan tid att få den. Men som det ser ut nu så är UEFI till Crosshair VII som jag har väldigt buggigt så känns inte som det är någon stress med leveransen.

Jag köpte Gigabyte Aorus X570 Mitx modellen enbart pga bra Vrm och att dom verkligen är snabba på Bios uppdatering och lyssnar på konsument med snabba lösningar.

Även hört att dom varit snabba på X470 & B450.

Hoppas Asus kommer med Bios fixar också för Ch8 bräda låg på 1.0.0.2 vid release sedan tror jag dom kommit med nyare Bios till den modellen

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag köpte Gigabyte Aorus X570 Mitx modellen enbart pga bra Vrm och att dom verkligen är snabba på Bios uppdatering och lyssnar på konsument med snabba lösningar.

Även hört att dom varit snabba på X470 & B450.

Hoppas Asus kommer med Bios fixar också för Ch8 bräda låg på 1.0.0.2 vid release sedan tror jag dom kommit med nyare Bios till den modellen

Vet inte hur det är med CH6, men CH7 har ett nytt beta-UEFI, dock fortfarande problem med musen och konstig SoC-spänning, så jag sitter still i båten. Tror dessutom det fortfarande är kvar på 1.0.0.2,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vet inte hur det är med CH6, men CH7 har ett nytt beta-UEFI, dock fortfarande problem med musen och konstig SoC-spänning, så jag sitter still i båten. Tror dessutom det fortfarande är kvar på 1.0.0.2,

Det är ju ett ickeproblem så länge man inte har någon Zen2, betabioset verkar annars rätt bra trots kända buggar men det är bara för WiFi modellen så kan tyvärr inte prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hej... lite tråkigt problem, undrar om någon varit med om liknande. Köpte en 3700X och ett MSI B450i Gaming Plus AC, samt Crucial 3200MHz DDR4 Sport LT tror jag minnet heter. Gjorde biosuppdatering med en Ryzen 2600, och byggde ihop datorn. Allting fungerade felfritt tills nu en vecka efter så frös datorn ihop vid lätt youtubeande och webbsurfande. Nu startar inte datorn alls, inte ens POST. Alla fläktar går igång och ser ju bra ut... men ingenting händer. MSI har en sån debug LED som lyser på CPU vissa startförsök men sedan DRAM vissa. Testat annat RAM och nätagg, även GPU. Testat CMOS reset. Försökt med start väl över 50 gånger nu utan att bli klokare. Första AMD bygget sedan AMD64 och känner det varit lite struligt med allting just nu... vad kan problemet vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vet inte hur det är med CH6, men CH7 har ett nytt beta-UEFI, dock fortfarande problem med musen och konstig SoC-spänning, så jag sitter still i båten. Tror dessutom det fortfarande är kvar på 1.0.0.2,

Soc spänning går juh att lösa via att sätta en fast volt som en tillfällig lösning.

1.3 Volt borde vara stabilt i stock så slipper man belasta Cpu med fel spänning.

Sett flera som gjort detta på Reddit

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeefus:

Hej... lite tråkigt problem, undrar om någon varit med om liknande. Köpte en 3700X och ett MSI B450i Gaming Plus AC, samt Crucial 3200MHz DDR4 Sport LT tror jag minnet heter. Gjorde biosuppdatering med en Ryzen 2600, och byggde ihop datorn. Allting fungerade felfritt tills nu en vecka efter så frös datorn ihop vid lätt youtubeande och webbsurfande. Nu startar inte datorn alls, inte ens POST. Alla fläktar går igång och ser ju bra ut... men ingenting händer. MSI har en sån debug LED som lyser på CPU vissa startförsök men sedan DRAM vissa. Testat annat RAM och nätagg, även GPU. Testat CMOS reset. Försökt med start väl över 50 gånger nu utan att bli klokare. Första AMD bygget sedan AMD64 och känner det varit lite struligt med allting just nu... vad kan problemet vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter juh nästan som CPU felar enligt mig när du felsökt allt annat.

Ingen bild är antingen Cpu eller Gpu.

Iallafall med svart bild

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Detta review websites och Youtube kanaler också sagt varför tror du att Gamers Nexus och Jays2Cents säger att manuella inställningar vid överklockning är det som gäller.

Jag menar om man ställer om 11 av 12 inställningar på Asus Ch8 bräda pga felaktiga värden så är man verkligen beta testare som han sa i video klippet.

Visst hade du kollat minnes värdena och ändrat dom i Bios ? @tellus82

Det finns faktiskt en mycket enkel förklaring varför PBO inte ger något just nu, PBO är nämligen spärrat till 140A på den agesa jag kör, oavsett inställning kliver den aldrig över 140A förbrukning, vilket råkar vara samma som stock inställning, det är den elektriska maxgränsen vid just stock för sockeln. Kör du manuell klockning så går man förbi denna spärr och cpu'n kan dra betydligt mer än 140A.

Så här vart min CBR20 med manuell OC exempelvis, här drog den runda slängar 180A

Här är stock med ~140A

Visst, det är kul att pilla men för 24/7 har jag jäkligt svårt att se annat än stock, kanske med PBO om det tillåts dra mer än 140A annars kan man lika gärna skita i det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Låter juh nästan som CPU felar enligt mig när du felsökt allt annat.

Ingen bild är antingen Cpu eller Gpu.

Iallafall med svart bild

På bara en vecka utan OC och bara lätt användning... det var inte så bra i så fall. GPU fungerar bra, båda två jag testat med, i gammal dator. CPU LED på debug raden på moderkortet lyser som den ska också, så det är bara förvirrande för mig just nu. Har jag verkligen haft sådan otur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeefus:

På bara en vecka utan OC och bara lätt användning... det var inte så bra i så fall. GPU fungerar bra, båda två jag testat med, i gammal dator. CPU LED på debug raden på moderkortet lyser som den ska också, så det är bara förvirrande för mig just nu. Har jag verkligen haft sådan otur?

Skickades från m.sweclockers.com

Var nått review sample som dog under testandet på en Ryzen 9 3900x.

Så oturen kan vara framme ibland tyvärr.

Lyser Cpu leden på moderkortet så är det solklart att den felar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Förresten, har kört lite manuell OC som sagt & jag stöter på en MASSIV vcore vägg vid 4275MHz, där rullar 1.35V helt stabilt, vid 4300MHz krävs mer än 1.4V då det fortfarande var ostabilt. Det är utan tvekan CCD nr 2 som håller tillbaka manuell OC, kör man OC i Ryzen Master så kan man klocka varje CCX för sig och klockar jag CCD2 till 4275MHz kan då CCD1 ta sig mycket högre, den var stabil även vid 4400. Prestandavinsterna är dock inte jättestora från stock.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Var nått review sample som dog under testandet på en Ryzen 9 3900x.

Så oturen kan vara framme ibland tyvärr.

Lyser Cpu leden på moderkortet så är det solklart att den felar.

Den gör inte det varje boot, därför jag är osäker. Många på MSI forumet samt Reddit som har liknande problem, är rätt förvirrad :-|

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Förresten, har kört lite manuell OC som sagt & jag stöter på en MASSIV vcore vägg vid 4275MHz, där rullar 1.35V helt stabilt, vid 4300MHz krävs mer än 1.4V då det fortfarande var ostabilt. Det är utan tvekan CCD nr 2 som håller tillbaka manuell OC, kör man OC i Ryzen Master så kan man klocka varje CCX för sig och klockar jag CCD2 till 4275MHz kan då CCD1 ta sig mycket högre, den var stabil även vid 4400. Prestandavinsterna är dock inte jättestora från stock.

Hittade detta på Reddit:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cefwjg/ty_der8auer_for_...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeefus:

Den gör inte det varje boot, därför jag är osäker. Många på MSI forumet samt Reddit som har liknande problem, är rätt förvirrad :-|

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det bara moderkortet som är kvar om du är osäker.

Kanske inte så troligt att man har ett annat moderkort att testa Cpu med.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.