AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

volten påverkar extremt mycket hur cpun presterar med automatisk OC. här är värden jag postade tidigare idag(sida 230 om du vill läsa hela).
kör cpun helt på auto med pbo +200mhz. men jag ändrar offset på volten till cpun. dessa cpuer verkar inte crasha som man är van vid förutom vid alldeles för låg volt. istället sjunker prestandan markant vid låg volt och likaså värmen. prime95 värderna är för att se lite hur stor skillnad det kan vara i värme, i cinbench gick den ca 10 grader svalare.
ska testa manuell överclock sen och se hur olika volt påverkar där om det är "som vanligt" då?

cinbench
-0.00625 = 5005 prime95: 95c
-0.05 = 4960 prime95: 91c
-0.1 = 4785 prime95: 82c
-0.15 = 4130 prime95: 74c
-0.18125 = 4080 prime95: 71c

AMD´s algoritm känner av ifall volten är tillräcklig för arbetet den ska göra om för låg så verkar den helt enkelt inte boosta.
kul med PBO för den som inte vill mecka.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

volten påverkar extremt mycket hur cpun presterar med automatisk OC. här är värden jag postade tidigare idag(sida 230 om du vill läsa hela).
kör cpun helt på auto med pbo +200mhz. men jag ändrar offset på volten till cpun. dessa cpuer verkar inte crasha som man är van vid förutom vid alldeles för låg volt. istället sjunker prestandan markant vid låg volt och likaså värmen. prime95 värderna är för att se lite hur stor skillnad det kan vara i värme, i cinbench gick den ca 10 grader svalare.
ska testa manuell överclock sen och se hur olika volt påverkar där om det är "som vanligt" då?

cinbench
-0.00625 = 5005 prime95: 95c
-0.05 = 4960 prime95: 91c
-0.1 = 4785 prime95: 82c
-0.15 = 4130 prime95: 74c
-0.18125 = 4080 prime95: 71c

Men det konstigt är ju att både PBO och AutoOC fläskar på med mera Vcore än manuellt. Ändå tappar båda poäng när dom slås på och manuellt tar stora kliv framåt med lägre spänning.

Jag tror det är bios som spökar, något verkar inte stämma.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Frågan är ju vad du gör med datorn också, nu har jag inte testat burn in tester osv men för vad jag gjort har jag inte haft några problem med att kyla min 2700X helt utan top hats som verkar dra nästan lika mycket som 3900x. Kan testa i någon speciell arbetsbelastning senare om det är av intresse.

Man bör dock köra så mycket undertryck man kan i Ghost chassit för bästa temperatur om man luftkyler, det blir markant skillnad i hur mycket luft som kommer in genom sidopanelen då.

Skälet till att jag planerar uppgradera kylningen är att jag känner att min NH-L12 (med NF-A12x15 PWM istället ör 92mm fläkten) är lite för klen för mitt nuvarande bygge. Har en i7-8700K @ stock (1.1V) som går upp till 70-75 grader på varje kärna under vanligt spelande. Prime95 med AVX (+0.1V) så hamnar jag istället kring 80-85 grader per kärna. Beror förmodligen även på kylpastan under IHS:en och att en delid behövs för att optimera temperaturerna, men ja - får jag plats med en bättre kyllösning utan att det tar mycket mer plats så är det nog att föredra!

Utöver just spel så kommer kärnorna faktiskt att användas friskt (bl.a. foto- och videoredigering, blender men även en hel del labbande med diverse VM!). Visst, kanske inte behöver 4.3-4.4 GHz konstant på alla kärnor/trådar utan kan gå ner till 4.0 GHz när alla dessa väl används, men om det går att krama ur prestanda m.h.a. en bättre kylarlösning så är det inga problem för mig! Budgeten finns

Ja Ghost S1 är ju perfekt för negativt tryck - aldrig riktigt funderat över det med tidigare chassin, men (in)direkt, starkt inblås via sidopanelerna är definitivt att föredra.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Någon som sett någon info om när ASRock X570 Phantom Gaming-ITX TB3 kommer att släppas? Det är rätt klent med mini-ITX på marknaden med x570 för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

AMD´s algoritm känner av ifall volten är tillräcklig för arbetet den ska göra om för låg så verkar den helt enkelt inte boosta.
kul med PBO för den som inte vill mecka.

ska göra en koll men minns jag inte helt fel boostade den lika mycket och avsett om det skiljer lite mhz så borde inte prestandan dyka med ca 20% som i mitt cinbench fall utan lika mycket fall i mhz?

Skrivet av hakd:

Men det konstigt är ju att både PBO och AutoOC fläskar på med mera Vcore än manuellt. Ändå tappar båda poäng när dom slås på och manuellt tar stora kliv framåt med lägre spänning.

Jag tror det är bios som spökar, något verkar inte stämma.

Ja alla bios verkar lite buggiga. vi får nog vänta på bättre bios och ta det därifrån. vid automatisk OC så hoppar frekvensen väldigt mycket 50mhz hit och 50mhz dit i korta slängar ännu mer än så, kanske kan bero på det också? vid manuell så låser man mhz på ett specifikt värde så cpun vid last lägger sig på det och hoppar inte runt som nu?
anatar att den "hoppar" runt för att försöka hålla så högt värde som möjligt beroende på last/värme/förbrukning som ofta kan skilja lite. matar jag prime95 för fullt så brukar mhz stabilisera sig efter ett tag men slutar aldrig hoppa helt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Skälet till att jag planerar uppgradera kylningen är att jag känner att min NH-L12 (med NF-A12x15 PWM istället ör 92mm fläkten) är lite för klen för mitt nuvarande bygge. Har en i7-8700K @ stock (1.1V) som går upp till 70-75 grader på varje kärna under vanligt spelande. Prime95 med AVX (+0.1V) så hamnar jag istället kring 80-85 grader per kärna. Beror förmodligen även på kylpastan under IHS:en och att en delid behövs för att optimera temperaturerna, men ja - får jag plats med en bättre kyllösning utan att det tar mycket mer plats så är det nog att föredra!

Utöver just spel så kommer kärnorna faktiskt att användas friskt (bl.a. foto- och videoredigering, blender men även en hel del labbande med diverse VM!). Visst, kanske inte behöver 4.3-4.4 GHz konstant på alla kärnor/trådar utan kan gå ner till 4.0 GHz när alla dessa väl används, men om det går att krama ur prestanda m.h.a. en bättre kylarlösning så är det inga problem för mig! Budgeten finns

Ja Ghost S1 är ju perfekt för negativt tryck - aldrig riktigt funderat över det med tidigare chassin, men (in)direkt, starkt inblås via sidopanelerna är definitivt att föredra.

Testade att köra Cinebench R20 iaf, körde ett antal vändor efter varandra för att få det att stabilisera sig och verkar hamna runt 82 grader som mest. Är en 2700X stock (så kör 3725-3750 MHz all core under testet) som kyls av en Black Ridge kylare med en NF-A12x15 PWM på. Då har jag inte gjort något speciellt med fläktkurvborna heller och kör en enda chassifläkt, låter en hel del under testet såklart så där kan man nog vinna en del på en AIO.

Så givet vad vi vet om effektförbrukning så lär det gå att kyla en 3900X i stock med den setupen (speciellt om man kan undervolta något), ännu bättre om man kör en S/M tophat med fler chassifläktar.

Får se om jag vill köra en L top hat med en AIO för ljudvolymen, ska se när jag lyckats byta ut mitt 2080 Ti till ett med två fungerande fläktar. Kommer från stort chassi med AIO där man knappt hörde att datorn var igång ens i load så i jämförelse låter Ghosten en del.

Permalänk
Medlem

Reddit riktigt haglar in med Ryzen 7 3800X resultat idag.

4.5 Ghz Allcore på 1.40 Volt
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cdxu5t/a_quick_3800x_oc...

Standard ingen Oc verkar Ryzen 7 3800X boosta 4.2 ghz i Cinebench men mellan 4.4-4.5 ghz i spel.

Får som sagt se om man ångrar sig och tipsa andra om att hålla koll på reddit

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Reddit riktigt haglar in med Ryzen 7 3800X resultat idag.

4.5 Ghz Allcore på 1.40 Volt
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cdxu5t/a_quick_3800x_oc...

Standard ingen Oc verkar Ryzen 7 3800X boosta 4.2 ghz i Cinebench men mellan 4.4-4.5 ghz i spel.

Får som sagt se om man ångrar sig och tipsa andra om att hålla koll på reddit

kanske blir bra endå om den klarar 4.5ghz all core?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Finns det några B450 moderkort som inte har problem med flashing? Undrar också när en ny uppdatering kommer släppas som fixar alla problem.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Finns det några B450 moderkort som inte har problem med flashing? Undrar också när en ny uppdatering kommer släppas som fixar alla problem.

Mitt MSI B450I funkar fint med beta bios. Inte haft några problem över huvud taget faktiskt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intressanta siffror! Vad är det för chassi du har? LOUQE Ghost S1 MKII?

Ja jag har faktiskt börjat kolla upp lite AIO och se om jag kan få tag på en som får plats i mitt Ghost S1. Har en S och en M top-hat, ingen L tyvärr (svårt att få tag på speciellt då färgen på mitt batch 1 limestone skiljer sig från de som säljs i butikerna, vilka är batch 3) men har funderat på några alternativ:

1. M-tophat i botten, S-tophat på toppen, 4 fläktar utblås i botten och toppen (negativt tryck), NH-L12 CPU-kylare. Väldigt osäker på denna setup, även om luftflödet skulle vara bättre så tror jag inte kylaren är tillräcklig.

2. M-tophat i botten, S-tophat på toppen, 120mm AIO + fläkt/ar i botten under PSU (inblås), fläkt under moderkortet (inblås), två utblås slim fläktar i toppen.

3. S-tophat i botten, M-tophat på toppen, 240mm SLIM radiator (finns det sådana AIO?) + slim fläktar i pull-konfiguration på toppen (inte helt säker om detta får plats), fläktar i botten som utblås (negativt tryck).

Vad tycker du?

Kör både S och M tophat i toppen/botten med en AIO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kanske blir bra endå om den klarar 4.5ghz all core?

Var dum och ändra mig till Ryzen 7 3700X och fått ändringen bekräftat från Mindfactory Germany och orkar inte strula en gång till då dom redan skickat återbetalning på mellanskillnaden via deras ekonomi avdelning.

Stämmer det sista som man sett från användare på Reddit känns det som Ryzen 7 3800x verkligen kommer kunna utmana Intel i7 9700K i dom flesta spel idag.

3700x 4250 mhz vs 3800x 4500 MHz Allcore borde logiskt göra skillnad i spel.

3700x 3.6 ghz Base vs 3800x 3.9 ghz Base Clockspeed.

3700x 65 watt Tdp vs 3800x 105 watt Tdp.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Var dum och ändra mig till Ryzen 7 3700X och fått ändringen bekräftat från Mindfactory Germany och orkar inte strula en gång till då dom redan skickat återbetalning på mellanskillnaden via deras ekonomi avdelning.

Stämmer det sista som man sett från användare på Reddit känns det som Ryzen 7 3800x verkligen kommer kunna utmana Intel i7 9700K i dom flesta spel idag.

3700x 4250 mhz vs 3800x 4500 MHz Allcore borde logiskt göra skillnad i spel.

3700x 3.6 ghz Base vs 3800x 3.9 ghz Base Clockspeed.

3700x 65 watt Tdp vs 3800x 105 watt Tdp.

ja stämmer det så var det nog lite dumt såhär i efterhand men du kan ju alltid sälja din 3700x med liten förlust nu när den är helt ny och i kartong, kanske på swec marknaden och dra av ett par hundra?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Var dum och ändra mig till Ryzen 7 3700X och fått ändringen bekräftat från Mindfactory Germany och orkar inte strula en gång till då dom redan skickat återbetalning på mellanskillnaden via deras ekonomi avdelning.

Stämmer det sista som man sett från användare på Reddit känns det som Ryzen 7 3800x verkligen kommer kunna utmana Intel i7 9700K i dom flesta spel idag.

3700x 4250 mhz vs 3800x 4500 MHz Allcore borde logiskt göra skillnad i spel.

3700x 3.6 ghz Base vs 3800x 3.9 ghz Base Clockspeed.

3700x 65 watt Tdp vs 3800x 105 watt Tdp.

Tyckte dock se han nämna att han ej kommer köra den klocken iom 1.40 Volt.
För hög för everyday gaming. Så tror tyvärr att man inte kommer se så högra siffror som man hoppades

Permalänk
Medlem

Om man redan hunnit köpa ett B450 moderkort men varken har en gammal ryzen-processor eller känner någon som har, finns det möjlighet att "hyra" en processor i butik eller liknande? Typ gå in hos inet eller webhallen och betala en mindre summa för att få fixa det? Vet att man kan fixa det i butik hos inet ifall man köpt det från dem iaf. Det ska ju gå att beställa ett uppdaterings-kit från AMD själva men det lär ju ta ett tag att fixa med det 😒

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Reddit riktigt haglar in med Ryzen 7 3800X resultat idag.

4.5 Ghz Allcore på 1.40 Volt
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cdxu5t/a_quick_3800x_oc...

Standard ingen Oc verkar Ryzen 7 3800X boosta 4.2 ghz i Cinebench men mellan 4.4-4.5 ghz i spel.

Får som sagt se om man ångrar sig och tipsa andra om att hålla koll på reddit

Yes! Var sjukt nära att avboka min 3800x när jag läste testet om den, och köpa 3700x istället. Prollen kommer imorgon 😋 happy times!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jag är lite nyfiken hur andra resonerar vid valet av 3900x istället för 9900K, som för tillfället är 400kr billigare, och har varit par gånger på sistone nere på 5000kr, så 900kr billigare.

Vill höra er interna Pro's and Con's resonemang, och varför ni slutligen valde 3900X

Har du räknat in kylare i priset?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@Insanyrd: Beror på vad du bor, är det i Malmö kan jag lösa det

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Är det någon som märker att ryzen hoppar väldigt mycket i temps plötsligt? Skjuter upp 10-20c under nån sekund för att sedan återgå.

Fläktarna blir tokiga av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Testade att köra Cinebench R20 iaf, körde ett antal vändor efter varandra för att få det att stabilisera sig och verkar hamna runt 82 grader som mest. Är en 2700X stock (så kör 3725-3750 MHz all core under testet) som kyls av en Black Ridge kylare med en NF-A12x15 PWM på. Då har jag inte gjort något speciellt med fläktkurvborna heller och kör en enda chassifläkt, låter en hel del under testet såklart så där kan man nog vinna en del på en AIO.

Så givet vad vi vet om effektförbrukning så lär det gå att kyla en 3900X i stock med den setupen (speciellt om man kan undervolta något), ännu bättre om man kör en S/M tophat med fler chassifläktar.

Får se om jag vill köra en L top hat med en AIO för ljudvolymen, ska se när jag lyckats byta ut mitt 2080 Ti till ett med två fungerande fläktar. Kommer från stort chassi med AIO där man knappt hörde att datorn var igång ens i load så i jämförelse låter Ghosten en del.

Låter som en rimlig temperatur för en stock 2700X med en sådan kylare i spöket, så mycket rimligt att ett 3900X som går bara lite, lite varmare än 2700X kan kylas med sådana små kylare så länge man kör i stock.

Jag tror nog ändå att AIO är vägen att gå om man vill ha ut lite mer kräm ur Ryzen-CPU:erna, speciellt med PBO. Kan ju även bli tystare samtidigt som man får lägre temperaturer - även jag hör min NF-A12x15 under load (t.ex. spel), även om denna överröstas av grafikkortets fläktar.

Skrivet av tBiorrith:

Kör både S och M tophat i toppen/botten med en AIO?

Funderade på det, men enligt informationen på LOUQEs hemsida så är höjden på S- och M-topphattarna 16 resp. 26mm, d.v.s. totalt 42mm om man placerar dem ovanpå varandra. De 240mm AIO jag hittills kollat på har 30mm tjocka radiatorer, så även med slim-fläktar på 15mm så hamnar man tyvärr på 45mm totalt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Optimum Tech update om sin 3900X @ 1.0V:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av lusvig:

Om man redan hunnit köpa ett B450 moderkort men varken har en gammal ryzen-processor eller känner någon som har, finns det möjlighet att "hyra" en processor i butik eller liknande? Typ gå in hos inet eller webhallen och betala en mindre summa för att få fixa det? Vet att man kan fixa det i butik hos inet ifall man köpt det från dem iaf. Det ska ju gå att beställa ett uppdaterings-kit från AMD själva men det lär ju ta ett tag att fixa med det 😒

enligt vad jag hört/sett här så är det inga problem. vissa gör det tydligen gratis också.

Skrivet av Insanyrd:

Yes! Var sjukt nära att avboka min 3800x när jag läste testet om den, och köpa 3700x istället. Prollen kommer imorgon 😋 happy times!

Skickades från m.sweclockers.com

vill gärna se dina bench siffror sen jag kör på en 3700x.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Har du räknat in kylare i priset?

Nej det hade jag inte :)... så för dom 900kr de diffade när 9900k var nere på 5000:- kunde man köpt en Noctua D15.
Men fortfarande jag är beredd att nöja mig med 150fps istället för 170fps på intel, och ge Intel mellanfingret.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

enligt vad jag hört/sett här så är det inga problem. vissa gör det tydligen gratis också.

Tack! Får maila runt lite 👍

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag köpte en 3900x istället för en intel är att 3900x kunde jag kasta i på mitt gamla moderkort, kommer nog avvakta ett tag innan jag beslutar i huruvida jag ska uppdatera moderkort ändå i slutändan om jag ändå ska skaffa ett till för min gamla cpu.

Under tiden kan jag njuta av en prestanda som är avsevärt mycket bättre än min gamla 1800x och inte behövde jag hosta upp för ny windows licens heller pga moderkortsbyte.

En annan orsak är att jag vill se konkurrens på marknaden och att handla Intel när det skiljer så lite i single core & AMD har sådant övertag i multicore rimmar illa för mitt bruk & personliga preferenser

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Anledningen till att jag köpte en 3900x istället för en intel är att 3900x kunde jag kasta i på mitt gamla moderkort, kommer nog avvakta ett tag innan jag beslutar i huruvida jag ska uppdatera moderkort ändå i slutändan om jag ändå ska skaffa ett till för min gamla cpu.

Under tiden kan jag njuta av en prestanda som är avsevärt mycket bättre än min gamla 1800x och inte behövde jag hosta upp för ny windows licens heller pga moderkortsbyte.

En annan orsak är att jag vill se konkurrens på marknaden och att handla Intel när det skiljer så lite i single core & AMD har sådant övertag i multicore rimmar illa för mitt bruk & personliga preferenser

Det är ännu mera förståeligt, när man redan har moderkort som stödjer ny CPU. Var väldigt bra move av AMD att stödja Cpuer på AM4 sockeln som de gjort. Har säkert gjort att de behållt många som annars kanske skulle gått intel vägen om de ändå var tvungna att köpa nytt moderkort.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Det är ännu mera förståeligt, när man redan har moderkort som stödjer ny CPU. Var väldigt bra move av AMD att stödja Cpuer på AM4 sockeln som de gjort. Har säkert gjort att de behållt många som annars kanske skulle gått intel vägen om de ändå var tvungna att köpa nytt moderkort.

Just prestandagapet är lite sjukt egentligen mellan Zen & Zen2, här ser ni hur min 1800x presterade med OC & minnes OC@3466c14 medans 3900 är stock med 2933@c14, tänk på att 1800x var det bästa Zen hade att erbjuda, det är inte 3900x för Zen2 egentligen.

Single core har alltså ökat 26% och 85% i multicore, inte helt illa egentligen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

3700x 4250 MHz 1.35 V 74 grader med SweClockers kylning.
3800x 4300 MHz 1.42 V 80-82 grader Toms hardware

Kör du 3700x med 1,42 Volt lär temps var liknande.

Men det jag saknar är CPU frekvens över tid som man sett hos alla andra SweClockers, Gamers Nexus, Debaur på Case King m.m.

Precision boost går efter Tdp, Kylning, Bios version, Chipset drivers, Moderkort och med bättre kylning har Pbo överklockning mindre påverkan enligt Gamers Nexus.

Självklart är 3700X det säkraste köpet just nu med den lilla info som kommit.

Det är ju goda nyheter om det stämmer.

Skrivet av Tirzah:

Nä håller helt klart med dig. Kommer lämna tillbaka min 3800x så fort den kommer och ta en 3700x istället.
Känns helt klart mer effektivt ur ett "gaming" perspektiv, att lägga de 729 kr till sparande för ett bättre grafikkort.

Men jag kände det lite på mig när man såg de första testerna med 3700x samt de få och inte speciellt trovärdiga tidiga 3800x reviews från asiatiska områderna.
Men känns som det man oroade sig över är tyvärr det som är sant.

Hoppas att du blir nöjd med din 3700X. Jag har några dagar till på mig att ta ett beslut. Ska försöka leta på Reddit efter trådar om 3800X. Folk borde ju börjat få dem vid det här laget.

Skrivet av anon5930:

Om det är någon mer än mig som köpt en AMD-produkt som ska bundlas med kupong för Game Pass för PC och denna inte skickats med (saknades till och med i ordern) så kontakta er återförsäljare. Fick själv göra det nu imorse, vilket Inet fixade snabbt och bra!

Min månad jag redan har går ut idag så började bli lite tight. Bra tjänst i mitt tycke och väl värd att prova när man ändå får tid bundlad.

Kanske inte den mest värdefulla bundlen Vet inte om erbjudandet fortfarande gäller men jag skaffade min första månad för 10SEK och nästkommande månader skulle kosta 45SEK, så inga enorma pengar direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu väntar man bara in Ram-minne, sen ska det byggas.