Permalänk
Medlem

Med tanke på vilket forum vi befinner oss på är det nog bäst om jag låter bli... jobbar i en väl omtyckt datorbutik. Hade blivit ramaskri

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

Bransch: Sjukvård

Roll: Läkare

Folk har så mycket knep för att få va de vill och alla tror att de är den första som kommit på det. Man ser extremt lätt igenom det. "Jag brukar ha låg kroppstemperatur" och "Jag är väldigt smärttålig" är två klassiker. Var ärlig och uppriktig och bete dig som du gjort mot en kollega på jobbet så är det mycket lättare att få en bra bild av vad som hänt. Är du svårt sjuk får du snabb hjälp, har du fått vänta länge är det goda nyheter för det betyder att du sannolikt inte är så sjuk.

Man skall ha med sig att även om alla branscher har sina rötägg så har de flesta läkare blivit det för att de bryr sig om att folk har det bra. Att du blir nekad behandling eller medicin beror inte på att läkaren är 'snål'. Läkarens lön påverkas inte av vad din behandling kostar. Det finns i de allra flesta fall ett gott skäl t.ex. att du skulle må dåligt eller ta skada av behandlingen/undersökningen du vill ha, eller att den är helt meningslös och därmed yrkesetiskt otillåten att ge, eftersom du då stjäl den från någon som behöver den mer (ja, så funkar det med en kostnadsbegränsad verksamhet, privat eller offentlig). Oavsett vad du läst på google så är det förmodligen inte lika kvalificerat som 5,5 års utbildning och oftast minst 3 års yrkeserfarenhet för legitimerade. Samma som liknelsen någon gjort med bilar - bara för att du har en kropp så vet du inte allt om den, du har trots allt sökt sjukvård av en anledning, nämligen att du inte lyckats lösa problemet själv.

Måste bara kommentera ditt inlägg
Jag har besök läkare en hel de pga skador och då har jag bara gått till läkare då jag absolut måste. Men jag har spenderat en del timmar på sjukhuset Brukar även vara familjens/släktens support/chaufför så jag är oftast med under deras besök på ex akuten också.

Toppen att ni läkare finns, ni räddar ju liv och det är jag oerhört tacksam för MEN...

Jag har träffat många läkare som är heeeelt köra. Vissa saker har ju lett till att folk gapskrattar/gråter när men återberättat vad som skett. Dvs det är PRECIS som inom alla andra yrken, so far so good kan man nästan säga.

Problemet är att det handlar just om en själv/sin hälsa.
Läkarna utgår oftast ifrån att man är världens mes innan man ens träffat läkaren.

-Jag har skitont och kan inte använda XXX.
-Du verkar ju glad och så, det är noga inga större problem.

En röntgen senare så har man flera brutna ben och läkaren ser ut som ett frågetecken!

Helt allvarligt jag hade aldrig gått hit, suttit och väntat länge om jag absolut inte måste! Säger jag att jag har ont så har jag det. Exemplet ovan är faktiskt ett verkligt exempel från mig själv. Långt ifrån en isolerad händelse skall tilläggas! Nu kanske jag/min familj är speciella men jag sitter inte och stortjuter för en brutet ben i kroppen.

Sen har jag flera väldigt bra möten också så klart!

Men detta leder till att man tappar tron då man måste orka stå på sig. Det klassisa "Man måste vara fri.... Här fyller alla andra i orden..sk för att vara sjuk" ät tyvärr sant.

Jag förstår att det beror på att ni får träffa många som kommer in till akuten med en bruten nagel osv men bara de faktum att du säger att folk på förväg säger saker i stil med "hög smärttröskel" osv måste ju ha en anledning.

Kruxet är att man garanterat kommer ihåg den där gången man kom in och inte blev trodd/fick slita för sig själv/anhörig innan man kom fram till något. Precis som man har större chans att minnas den gången datorn var DOA än de gånger delarna fungerat perfekt. Datorer/bilar är dock bara saker och det är naturligt att man reagerar kraftigare när det gäller ens egen hälsa.

Mycket kokar nog ner till brist på tid (pengar) men jag upplever att man ofta måste "bevisa" snarare än att beskriva sina problem för att få hjälp. Samtdigt har jag förståelse för er då ni måste göra en helhetsbedömmnig annar skulle ju alla som kom in med brutna naglar bli skitröntgade från topp till tå.

Så keep up the good work! Tänk bara på att vissa faktiskt endast är där för att de måste (typ sambon tvingar än, vilket har visat sig vara bra beslut från denne genom åren)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

@Kethsi: Om du hittar ett bröd som det står utan konserveringsmedel är det garanterat fryst i bageriet och får helt enkelt tina påväg ut till butikerna igen, Annars hardu ett mögligt bröd i butiken eller bara någon dag efter du köpt det.

Har du sett när Matgeek besöker Pågen? Dom använder varken konserveringsmedel eller fryser brödet.

Permalänk
Medlem

Det här blir långt, men vad som står här nedan gäller mer eller mindre samtliga av landets internet- och TV-leverantörer.

Branch: ISP
Roll: Support

Hemlighet: Jobbar och har jobbat totalt med ungefär 25+ olika TV-, telefon- och bredbandsleverantörer. Här kommer några tips som gör att du kommer få ditt problem löst betydligt snabbare, eller som ger dig en större insikt i vad du har att vänta dig när dina tjänster slutar fungera:

Tips och insikt 1: Det lönar sig ALDRIG att vara arg och sur när du ringer in. Av de hundratals kollegor jag jobbat med inom området så kommer ingen vara mer benägen att hjälpa en arg kund än en trevlig kund. Det är helt tvärtom och det blir snarare så att du får mindre hjälp att lösa ditt problem om du surar.

Tips och insikt 2: Tänk på att supporten alltid har rutiner att följa. Hur banala vissa åtgärder än må låta så behöver de oftast genomföras innan ditt ärende kan tas vidare. Om du vägrar så kommer du antagligen få vänta ett par dagar på ett besked om att du måste göra samma sak ändå. Vilket leder mig till nästa...

Tips och insikt 3: "Har du startat om routern?" Ja, det är en uttjatat fråga, men faktum är att den som svarar på supporten inte har en aning om vilken nivå du ligger på tekniskt innan vi fått prata med dig en stund, och detta är bland det första vi behöver fråga. Även om du själv vet mer om teknik än vad supporten gör så kan de i samtalet innan dig ha pratat med någon som inte vet vad ett tangentbord är (har hänt -- mer än en gång!). Oerhört många som ringer in har faktiskt aldrig startat om sin utrustning, vilket sedan visar sig lösa problemet. För din kännedom så finns det faktiskt väldigt många där ute som inte vet vad en router är för något och man behöver förklara för dem att det är den där lilla lådan med blinkande lampor innan de fattar.

Tips och insikt 4: "Du behöver direktkoppla en dator!" Detta är ett vanligt faktum när du ska felanmäla ditt bredband. Routern är väldigt, väldigt ofta det som gör att uppkopplingen inte fungerar, och den måste alltid uteslutas innan vi kan gå vidare i vår felsökning eller ta ditt ärende vidare till en tekniker. Vi får ofta höra "men jag har ingen dator att direktkoppla" eller får dras med folk som helt enkelt inte orkar göra det, men samtidigt så kräver de att en tekniker ska hoppa in i bilen, bege sig ut och genomföra mätningar och undersöka var ett fel ligger för att slutligen konstatera att det kanske var din router trots allt. Kan du inte direktkoppla en dator, så får du låna hem en dator eller ta hjälp av någon som kan göra det åt dig!

Tips och insikt 5: Det är aldrig den som svarar i telefonen som orsakat problemet du upplever och den är heller aldrig direkt ansvarig för att lösa problemet, så håll inne med dina aggressioner! Det supporten är till för är att försöka så långt de kan enligt deras rutiner att lösa ditt problem. Om de inte lyckas så samlar supporten information och för den vidare till de som faktiskt kan lösa ditt problem.

Tips och insikt 6: Du kräver prioritet på ditt ärende redan i första samtalet. Det här hör supportmedarbetare hela tiden och du kommer inte att få ditt ärende prioriterat hur mycket du än tjatar. Du är inte viktigare än andra kunder och en prioritet läggs endast om du har en väldigt bra anledning till det, eller om ditt ärende dragit ut på tiden orimligt mycket. Om vi skulle börja prioritera hälften av alla ärenden så skulle ingen ha prioritet alls.

Tips och insikt 7: "Ni måste lösa det här på en gång för jag behöver anslutningen för studier/arbete!" Tekniska problem inträffar och i vilket syfte du använder uppkopplingen spelar ingen roll för leverantören. Om det är kris så spring och köp dig ett mobilt kontantsurf via USB. Brukar finnas på Pressbyrån. Om uppkopplingen är livsviktig för ditt arbete så borde du kanske ha tecknat ett företagsabonnemang och inte arbeta genom ett privatabonnemang i så fall.

Tips och insikt 8: Många kräver att få prata direkt med tekniker. Det kommer aldrig att hända. Den primära anledningen till att människor kräver att få prata med tekniker är för att de vill ha problemet löst snabbt. Om nu alla tekniker skulle sitta i telefonen hela dagarna så skulle varken du eller andra få sina problem lösta. Supporten har inte heller tid eller möjlighet att prata direkt med tekniker.

Tips och insikt 9: Om du kräver kompensation för att din TV eller uppkoppling har varit nere i några timmar, så kommer du inte att få något. Driftstörningar och tekniska problem inträffar och det är inte först då du varit utan dina tjänster i flera dagar vi kan börja snacka kompensation. Om du sedan bränt pengar på mobilsurf och vill att din leverantör ska stå för de kostnaderna, så kommer det inte att ske. Leverantören står aldrig för merkostnader som uppstår när du själv väljer att lägga pengar på saker och ting. Jag har hört folk som krävt att vi skickar dem en ny iPhone, att de vill ha gratis abonnemang i ett år, eller att vi ska betala deras lön eftersom de inte kunnat arbeta utan sin uppkoppling. Ja, folk ringer faktiskt in och kräver sådant här ibland!

Tips och insikt 10: Om du köpt en ny router och vill ha hjälp med den, ring inte till din bredbandsleverantör! Du ska i första hand ringa till supporten hos det företag som tillverkat din router. Bredbandsleverantören kan inte svara på frågor om alla tusentals routrar som finns där ute. Lika lite som din TV-leverantör kan tala om för dig exakt var du ska trycka i menyerna i din TV för att utföra någon åtgärd. Ring tillverkaren i första hand!

Tips och insikt 11: Ärenden blir inte alltid lösta 10 minuter efter att du ringt in kl 20 på kvällen! Det kan ibland ta flera dagar innan du får din TV eller uppkoppling tillbaka. Ringer du in en fredagkväll så kan du mycket väl få vänta till påföljande vardag innan du är igång igen, speciellt om du tillhör en av landets större internetleverantörer och det inte är en större driftstörning i ditt område.

Tips och insikt 12: Om du i samband med din felanmälan frågar "När kommer mitt problem vara löst?" så kan du sällan få ett vettigt svar på det. Telefonsupporten kan inte se in i framtiden. Vi vet inte hur upptagna tekniker är. Vi vet oftast inte ens var felet sitter när ditt ärende måste tas vidare (det är därför det finns tekniker!), och då blir det väldigt svårt att berätta för dig om du är igång igen om en timma eller om en vecka. Om du envist kräver att få ett svar ändå, ja, ring då inte tillbaka och sura senare om det visat sig ta längre tid än gissningen du fått till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag kan inte riktigt hålla med dig där. På vilket sätt skulle det vara bättre att de stängde helt och inte tillhandahöll någon tjänst än att de har vissa tjänster öppna? Jag finner det argumentet totalt poänglöst på alla sätt utom i någon sorts "om inte jag får hjälp ska ingen annan heller få det"-mentalitet.

Är det inte bättra att ha en mentalitet att alla kunder som går genom dörren bör vi kunna serva?
Är konstigt att du tycker det är bättre att arbetare står och gör inget... vs att faktiskt hjälpa sina kunder.

Skrivet av Evil Peter:

Däremot borde det vara tydligare att en del av butiken är stängd så man slipper vänta i onödan. Åtminstone med en skylt vid den disken, men ännu hellre vid entrén om det är något som förekommer ofta. Var det en engångsgrej så är det inte mycket att göra en sak av.

Jag har inte gjort mycket av det heller. Men Toyota skyltar gärna om att de ger 9-10/10 i service, och vill verkligen visa framfötterna. Att då inte kunna hjälpa betalande kunder ser jag inte som någon 10:a...

Och nej, det är inte en en-gångs... jag har behövt ta ledigt från jobb flertalet gånger för att kunna besöka deras service, då jag inte haft möjlighet annars. Och verkstaden jag kom till med punkteringen har öppet både kvällar och lördag... därför kommer jag dit.

Det är lite av en mentalitet fråga hos många av er. Det där med... vara stängt, eller öppet. Man stänger för man har inte "kunder" är ofta ursäkten. Men det är ju självförvållat, för hur ska man kunna använda deras tjänster om de alltid har stängt när man behöver dem?

Så även om de tydligt visat en "denna avdelning har stängt" skyllt... behöver jag ju ändå delarna, eller hur? Och det mesta idag kan man beställa på nätet från allt från bilskrotar, mekonomen/biltema mfl. Varför? Jo för man kan då göra detta enkla när du har tid. Är så moderna samhället har ändrats på senaste 10 åren.

Är bara OEM och vissa små butiker som inte insett detta.... folk går till butiker som är öppna, och de kan köpa varorna. Men då jag inte online kan från Toyota själva beställa reservdelar, eller ens gå in i en butik som har personal, och är "öppen", har jag brist på val.

Ta apotek som ett väldigt bra ex.
Apoteken gick från att ha öppet bara under dagtid, när du själv jobbar, till att ha öppet... nästan 24/7, och vårdcentraler det samma. Du kan få läkarbesök via nätet, om du så vill. Och det finns vårdcentraler som har öppet till 21+ alla dagar i veckan.

Ica lärde sig detta var en guldgruva rätt fort. Ha ett apotek i deras större affärer... så kunde folk ta det när de ändå skulle handla annat. Även om de kan ta högre pris, så är det smidigare och folk bryr sig inte. Vips så har du apotek som är öppna både helger och kvällar.

Andra kedjor har lärt sig av samma ide.
Min bank kan jag ringa och få råd 3 på natten om jag vill... tro mig, jag har också gjort det.
Försäkringsbolaget kan jag ringa 20 på en lördag också om jag så behöver frågan något.

Så nej, jag står på min åsikt. Ska man i modern tid ha en butik, måste den vara öppen, annars är den bara död-yta. Och det som kostar är personalen... så har du redan personalen stående, och ytan öppen... är det bara dumt att inte erbjuda servicen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Din bransch: El

Din roll: F.D Elektriker

Tips: Dom flesta hem elfelen går att fixa själv istället för att ringa en elektriker.
Bara att lära sig basic ellära

Hehe... trodde inte det fanns något som hette "F.D. Elektriker"... när man är en, är man det tills man ligger i graven brukade det heta.

Skulle säga att det skrämmer mig hur lite Svenskarna kan om el. Verkar finnas två sidor... en som kan, och vet vad man får, och hur man ska göra. Och en som bara gör det man tror ska fungera.

Håller med dock att mycket kan man lösa själv, bara man lär sig vad man behöver veta för att göra det säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

Bransch: Sjukvård

Roll: Läkare

Folk har så mycket knep för att få va de vill och alla tror att de är den första som kommit på det. Man ser extremt lätt igenom det. "Jag brukar ha låg kroppstemperatur" och "Jag är väldigt smärttålig" är två klassiker. Var ärlig och uppriktig och bete dig som du gjort mot en kollega på jobbet så är det mycket lättare att få en bra bild av vad som hänt. Är du svårt sjuk får du snabb hjälp, har du fått vänta länge är det goda nyheter för det betyder att du sannolikt inte är så sjuk.

Man skall ha med sig att även om alla branscher har sina rötägg så har de flesta läkare blivit det för att de bryr sig om att folk har det bra. Att du blir nekad behandling eller medicin beror inte på att läkaren är 'snål'. Läkarens lön påverkas inte av vad din behandling kostar. Det finns i de allra flesta fall ett gott skäl t.ex. att du skulle må dåligt eller ta skada av behandlingen/undersökningen du vill ha, eller att den är helt meningslös och därmed yrkesetiskt otillåten att ge, eftersom du då stjäl den från någon som behöver den mer (ja, så funkar det med en kostnadsbegränsad verksamhet, privat eller offentlig). Oavsett vad du läst på google så är det förmodligen inte lika kvalificerat som 5,5 års utbildning och oftast minst 3 års yrkeserfarenhet för legitimerade. Samma som liknelsen någon gjort med bilar - bara för att du har en kropp så vet du inte allt om den, du har trots allt sökt sjukvård av en anledning, nämligen att du inte lyckats lösa problemet själv.

Skrivet av SuperNova:

Måste bara kommentera ditt inlägg
Jag har besök läkare en hel de pga skador och då har jag bara gått till läkare då jag absolut måste. Men jag har spenderat en del timmar på sjukhuset Brukar även vara familjens/släktens support/chaufför så jag är oftast med under deras besök på ex akuten också.

Toppen att ni läkare finns, ni räddar ju liv och det är jag oerhört tacksam för MEN...

Jag har träffat många läkare som är heeeelt köra. Vissa saker har ju lett till att folk gapskrattar/gråter när men återberättat vad som skett. Dvs det är PRECIS som inom alla andra yrken, so far so good kan man nästan säga.

Problemet är att det handlar just om en själv/sin hälsa.
Läkarna utgår oftast ifrån att man är världens mes innan man ens träffat läkaren.

-Jag har skitont och kan inte använda XXX.
-Du verkar ju glad och så, det är noga inga större problem.

En röntgen senare så har man flera brutna ben och läkaren ser ut som ett frågetecken!

Helt allvarligt jag hade aldrig gått hit, suttit och väntat länge om jag absolut inte måste! Säger jag att jag har ont så har jag det. Exemplet ovan är faktiskt ett verkligt exempel från mig själv. Långt ifrån en isolerad händelse skall tilläggas! Nu kanske jag/min familj är speciella men jag sitter inte och stortjuter för en brutet ben i kroppen.

Sen har jag flera väldigt bra möten också så klart!

Men detta leder till att man tappar tron då man måste orka stå på sig. Det klassisa "Man måste vara fri.... Här fyller alla andra i orden..sk för att vara sjuk" ät tyvärr sant.

Jag förstår att det beror på att ni får träffa många som kommer in till akuten med en bruten nagel osv men bara de faktum att du säger att folk på förväg säger saker i stil med "hög smärttröskel" osv måste ju ha en anledning.

Kruxet är att man garanterat kommer ihåg den där gången man kom in och inte blev trodd/fick slita för sig själv/anhörig innan man kom fram till något. Precis som man har större chans att minnas den gången datorn var DOA än de gånger delarna fungerat perfekt. Datorer/bilar är dock bara saker och det är naturligt att man reagerar kraftigare när det gäller ens egen hälsa.

Mycket kokar nog ner till brist på tid (pengar) men jag upplever att man ofta måste "bevisa" snarare än att beskriva sina problem för att få hjälp. Samtdigt har jag förståelse för er då ni måste göra en helhetsbedömmnig annar skulle ju alla som kom in med brutna naglar bli skitröntgade från topp till tå.

Så keep up the good work! Tänk bara på att vissa faktiskt endast är där för att de måste (typ sambon tvingar än, vilket har visat sig vara bra beslut från denne genom åren)

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att farsan for in på den lokala akutmottagningen då min brorsa (ålder 3 år typ) stack hål på hans trumhinna.

Efter 20 minuter av att sitta med ett öra som blödde började han öppna dörrar och hittade till slut läkarna (som satt och fikade), han var ju måttligt imponerad och efter att ha skällt ut läkarna fick han en remiss till en större akutmottagning.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Med tanke på vilket forum vi befinner oss på är det nog bäst om jag låter bli... jobbar i en väl omtyckt datorbutik. Hade blivit ramaskri

Du behöver ju inte outa vilken butik, du kan ju bara skriva vilken bransch det är vore kul att få höra lite, det är ju inget unikt just för din bransch att det slarvas/finns rötägg osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hehe... trodde inte det fanns något som hette "F.D. Elektriker"... när man är en, är man det tills man ligger i graven brukade det heta.

Skulle säga att det skrämmer mig hur lite Svenskarna kan om el. Verkar finnas två sidor... en som kan, och vet vad man får, och hur man ska göra. Och en som bara gör det man tror ska fungera.

Håller med dock att mycket kan man lösa själv, bara man lär sig vad man behöver veta för att göra det säkert.

Exakt

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk

Din bransch: golvläggare

Din roll: Golvläggare/arbetsledare

Tips: När vilken typ av hantverkare som helst kommer hem och jobbar hos dig, fråga om dem vill ha kaffe och ställ fram vatten så det finns lätt åtkomligt.
Detta gör oss på gott humör och är då lättare att fråga om det är något lite extra ni vill ha hjälp med som att sätta en liten list och annat utan att ta betalt.
Märkt att många hantverkare som blir bemöta med ett leende och fråga om kaffe/tee/vatten gärna gör det där extra små sakerna för er utan att ta betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

Bransch: Sjukvård

Roll: Läkare

Folk har så mycket knep för att få va de vill och alla tror att de är den första som kommit på det. Man ser extremt lätt igenom det. "Jag brukar ha låg kroppstemperatur" och "Jag är väldigt smärttålig" är två klassiker. Var ärlig och uppriktig och bete dig som du gjort mot en kollega på jobbet så är det mycket lättare att få en bra bild av vad som hänt. Är du svårt sjuk får du snabb hjälp, har du fått vänta länge är det goda nyheter för det betyder att du sannolikt inte är så sjuk.

Man skall ha med sig att även om alla branscher har sina rötägg så har de flesta läkare blivit det för att de bryr sig om att folk har det bra. Att du blir nekad behandling eller medicin beror inte på att läkaren är 'snål'. Läkarens lön påverkas inte av vad din behandling kostar. Det finns i de allra flesta fall ett gott skäl t.ex. att du skulle må dåligt eller ta skada av behandlingen/undersökningen du vill ha, eller att den är helt meningslös och därmed yrkesetiskt otillåten att ge, eftersom du då stjäl den från någon som behöver den mer (ja, så funkar det med en kostnadsbegränsad verksamhet, privat eller offentlig). Oavsett vad du läst på google så är det förmodligen inte lika kvalificerat som 5,5 års utbildning och oftast minst 3 års yrkeserfarenhet för legitimerade. Samma som liknelsen någon gjort med bilar - bara för att du har en kropp så vet du inte allt om den, du har trots allt sökt sjukvård av en anledning, nämligen att du inte lyckats lösa problemet själv.

Dold text

Kan du förklara mer vad du menar med kroppstemperaturen?

Jag mår som skit om min temp börjar närma sig 37c, vid 38 börjar jag typ uppdatera mitt testamente för döden är helt klart nära.

Dold text
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jobb; Bartender, servitör, skidlärare, skidsäljare, lagerarbetare, vårdadministrationsbiträde, flyttkarl, dräng.

Tips; Var trevlig, vi är människor allihop! Fungerar likadant överallt, byrokrati och hårddraget har sin plats. Men med öppen kommunikation kommer man långt. Ska du på semester och din hörapparat är pajj kanske den går att laga med en gång. Kanske! Förklara och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramps-Makarov:

Din bransch: golvläggare

Din roll: Golvläggare/arbetsledare

Tips: När vilken typ av hantverkare som helst kommer hem och jobbar hos dig, fråga om dem vill ha kaffe och ställ fram vatten så det finns lätt åtkomligt.
Detta gör oss på gott humör och är då lättare att fråga om det är något lite extra ni vill ha hjälp med som att sätta en liten list och annat utan att ta betalt.
Märkt att många hantverkare som blir bemöta med ett leende och fråga om kaffe/tee/vatten gärna gör det där extra små sakerna för er utan att ta betalt.

Så det är vad hantverkarna menar alltså när dom säger att dom vill ha det svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Faktiskt inte men jag jobbade bara hemma hos rika människor som hellre betalar än rör ett finger. (Jobbade mest med service av butiker men gjorde service hos butikcheferna)

Mycket av elstandarden är ren bullshit och följs aldrig ändå. Därav jag tycker att man bara ska läsa på det viktiga.

Att dom aldrig följs av en seriös elfirma har jag inte hört talas om förut. Dom som normalt inte följer är ju just folk som gör jobben själva, eller anlitar en billig oseriös firma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hehe... trodde inte det fanns något som hette "F.D. Elektriker"... när man är en, är man det tills man ligger i graven brukade det heta.

Skulle säga att det skrämmer mig hur lite Svenskarna kan om el. Verkar finnas två sidor... en som kan, och vet vad man får, och hur man ska göra. Och en som bara gör det man tror ska fungera.

Håller med dock att mycket kan man lösa själv, bara man lär sig vad man behöver veta för att göra det säkert.

Jag skulle vilja säga, Förvånansvärt bra faktiskt...
Utan att behöva gå in på extremer från andra kontinenter, Har du sett centraleuropeisk eldragning?
Tur de har stenhus där åtminstone så det inte kan brinna så lätt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Att dom aldrig följs av en seriös elfirma har jag inte hört talas om förut. Dom som normalt inte följer är ju just folk som gör jobben själva, eller anlitar en billig oseriös firma.

Alltså menar regler som är helt onödiga och inte är applicerbart i verkligheten. Vissa regler är väldigt viktiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramps-Makarov:

Din bransch: golvläggare

Din roll: Golvläggare/arbetsledare

Tips: När vilken typ av hantverkare som helst kommer hem och jobbar hos dig, fråga om dem vill ha kaffe och ställ fram vatten så det finns lätt åtkomligt.
Detta gör oss på gott humör och är då lättare att fråga om det är något lite extra ni vill ha hjälp med som att sätta en liten list och annat utan att ta betalt.
Märkt att många hantverkare som blir bemöta med ett leende och fråga om kaffe/tee/vatten gärna gör det där extra små sakerna för er utan att ta betalt.

Man tycker att det bör höra till självklarheter. Men samhället har hårdnat markant sista 15-20 åren.
Tragiskt, ett bra tips dock till de som inte förstår så bra.

edit: Kan inte komma på några "tips/trix" då jag är en tråkig svetsare.
För nybörjare, som ska börja svetsa, använd hela och fräscha kablar till maskin/jord, d.v.s inget som är eltejpat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Med tanke på vilket forum vi befinner oss på är det nog bäst om jag låter bli... jobbar i en väl omtyckt datorbutik. Hade blivit ramaskri

Spännande, har man sagt A måste man säga B. You know it.

Permalänk
Avstängd

Generella tips när du beställer varor och tjänster,

Minuslista:
1. Arrogant och nedlåtande attityd.
(Jag kommer inte att säga någonting, men kommer inte heller att bjuda på en liten skruv eller göra uppdrag åt den personen mer)

Generella tips för dig som själv levererar varor eller tjänster:
---
Snåla kunder är väl mer en allmängiltig grej man måste lära sig att hantera, var tydligt med att fasta priser gäller redan från början så att det inte lämnar något som helst utrymme för snack från sådana kunder.

Kunder som är generösa är sällsynta, men de kan man ju hålla litet godhets kredit och debet på i reklamsyfte, åtminstone i småsaker som inte kostar mig mycket att fixa, som tex leta fram underliga maskinskruvar och annat till inköpspris, fixa grejer skitbilligt någon enstaka gång, lägga ned litet mer arbete på en snygg finish och liknande.
(Jag brukar koka kaffe till alla kunder (litet företag så jag gör många saker när jag är där), men jag frågar bara de som ger åtminstone ett intryck av normal artighet)

Gör inte en massa ospecificerade timmar på det beställda arbetet, även om det kan te sig uppenbart utan att först ha tillfrågat kunden. Att plötsligt börja debitera för en massa extra timmar, även om man utfört ett riktigt arbete man bedömt som nödvändigt ger oerhört dålig reklam. (vet en arbetskollega gjorde så på eget bevåg, tog mig och chefen flera år att försöka räta upp det så detta är inget man skall ta lätt på, åtminstone inte på en liten ort...) Ring eller meddela kunden på annat sätt ordentligt först innan man kör igång arbete på eget bevåg man avser debitera.

Håll en trevlig fasad mot kunderna, men ge dem don efter person i praktiken...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Din bransch: Fordonsindustri

Din roll: Mekaniker

Tips: Fett är ett bra lösningsmedel till mycket. Tänker mest på typ klisterlappar och gammla streckkoder som gemene man kan ha användning för.
Ta bort som mycket av klisterlappen först. När det bara är tunt med papper och/eller klister kvar så lägg på en klick smör/olja eller liknande och låt vara i 10min. Skrapa lite till och diska bort det sista.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

Din bransch: Fordonsindustri

Din roll: Mekaniker

Tips: Fett är ett bra lösningsmedel till mycket. Tänker mest på typ klisterlappar och gammla streckkoder som gemene man kan ha användning för.
Ta bort som mycket av klisterlappen först. När det bara är tunt med papper och/eller klister kvar så lägg på en klick smör/olja eller liknande och låt vara i 10min. Skrapa lite till och diska bort det sista.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer sådana tips nu i denna tråden, det är sådanthär vi vill läsa om, eller hur.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

Oavsett vad du läst på google så är det förmodligen inte lika kvalificerat som 5,5 års utbildning och oftast minst 3 års yrkeserfarenhet för legitimerade.

Det här låter lite som den attityden jag tyvärr brukar uppleva med läkarkåren. Man verkar välja att direkt utgå från att patienten är en idiot, som omöjligen skulle kunna vara informerad i en specifik sakfråga.

Jag som civilingenjör har också en femårig utbildning och långt över 3 års yrkeserfarenhet, men har aldrig resonerat på det sättet i mitt arbetsliv. Jag utgår inte från att jag har bättre spetskompetens i varenda tänkbara sakfråga, för det hade varit en omöjlighet.
Jag ser det inte som en omöjlighet att en läkare skulle kunna ha läst på sig bättre spetskompetens om regex än vad jag fick under mina studieår. Men av någon anledning verkar det motsatta upplevas som en omöjlighet för läkare.

Att man som patient vill läsa på sig är inte konstigt. Det handlar om ens egen kropp och hälsa. Ingen vill gå till sjukhuset i onödan. Är man övertygad om vad problemet är vill man kunna läsa på sig tillräckligt för att kunna fråga om biverkningar eller behandlingsalternativ.

Ärligt talat har jag ingen aning om hur man ska bete mig för att få bra möten och hade gärna fått tips. För jag vill vara påläst oavsett om jag går till läkaren, mekanikern eller hantverkaren. Försöker vara lugn och trevlig till sättet, inte bli långrandig eller konfrontativ och hålla mig till ämnet. Men av någon anledning fungerar det inte alls när jag möter läkare, fastän det fungerar utmärkt inom andra branscher. Vill tro att det är något som skiljer läkarkultur från många andra branscher, men jag vet inte vad det skulle vara.

Och jag har alltså inte försökt sätta någon på pottkanten, utan frågat om saker som upplägg av vård, biverkningar eller detaljer kring problem/behandling. Har aldrig påstått mig veta bättre, krävt en viss behandling eller propsat för att jag har ett annat problem än läkaren tror. Problemet verkar vara när personen i fråga inte kan ge ett svar på direkten. Jag vet inte om det gör ont i yrkesstoltheten eller om man är genomtrött på att få frågor.

Inom mitt eget fält hade fallit sig normalt att besvara motsvarande frågor med "det kan jag inte svara på", "det får jag kolla upp och återkomma om" eller "det är inte relevant för denna typen av problem". Men när jag träffar läkare låter det inte så, istället upplever jag det som att man skyler sig med en attityd av att patienten är en idiot, så då behöver man varken lyssna eller svara.

Har du något konkret tips om hur man ska bete sig för att slippa bli idiotstämplad?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Bransch: Bank, privat.

Roll: Helkundsansvarig

Tips: Se till att ta in ränteofferter från 3-4 olika banker innan ni bestämmer er för vart ni ska ta lånen. Detta syns i er UC och om det syns där är chansen dessutom stor att er nuvarande bank ser det och ger er bättre rabatt direkt, det är lättare att behålla befintliga kunder än att plocka in nya.

Och se för all del till att vara ute i god tid när det gäller bostadsaffärer så får ni mycket bättre service. Mycket dårar som söker lånelöfte först efter visning och ärendet stressas igenom från start till slut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ska man i modern tid ha en butik, måste den vara öppen, annars är den bara död-yta. Och det som kostar är personalen... så har du redan personalen stående, och ytan öppen... är det bara dumt att inte erbjuda servicen.

Och vilka bolag tror du har massa stående personal över, som bara typ rullar tummarna på morgnar och kvällar??
Jag kan inte tänka mig något... Och det är ju inte bara så att du kan förlänga arbetstiden till typ 7-22 för dem du har
Förstår inte riktigt hur du resonerar här.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Vet att farsan for in på den lokala akutmottagningen då min brorsa (ålder 3 år typ) stack hål på hans trumhinna.

Efter 20 minuter av att sitta med ett öra som blödde började han öppna dörrar och hittade till slut läkarna (som satt och fikade), han var ju måttligt imponerad och efter att ha skällt ut läkarna fick han en remiss till en större akutmottagning.

Även akutpersonal är människor som har/får raster. Det gör ju ont och är irriterande att få trumhinnan skadad, men det är knappast något livshotande tillstånd. Vanligen får man ju på en mottagning skriva in sig hos en syster som, om hon bedömer ditt tillstånd vara akut, kommer se till att du får snabb hjälp.

Permalänk

Bransch: Hotell
Yrke: Städ

Tips: Märker ofta att gästerna försöker hjälpa till genom att exempelvis bädda sängen. Gör inte det, istället, om du vill hjälpa, se till att allt skräp är uppsamlat, ställ upp papperskorgen på ett bord, lägg handdukarna i handfatet. Det låter som små grejer men man går och böjer sig hela dagen och varje gång man slipper det hjälper. Om du vill ha nya lakan, dra ut dina gamla då, det är inte alltid vi byter lakan av oss själva. Dra också gärna ut lakanen när du checkar ut. Ju fler gäster som hjälper desto mindre behöver vi göra och ju snabbare orkar vi jobba, och nästa gäst kan få sitt rum tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Även akutpersonal är människor som har/får raster. Det gör ju ont och är irriterande att få trumhinnan skadad, men det är knappast något livshotande tillstånd. Vanligen får man ju på en mottagning skriva in sig hos en syster som, om hon bedömer ditt tillstånd vara akut, kommer se till att du får snabb hjälp.

Jo visst måste man få ta raster inom stressiga yrken, men det var just det att ingen kom och kollade över huvud taget, dom sa bara typ "någon kommer strax" och så fick han vänta tills han vart irriterad (typ 20 min) och hittade någon. Nu var detta väldigt många år sedan och ingen i våran familj (inklusive farsan) har haft problem före eller efter händelsen, själv fick jag vänta en timma på att bli kollad när jag hade öroninflammation så jag höll på att svimma från smärtan när jag var yngre, men det var fullt i mottagningen så det var inte något att vara irriterad över. Något annat vanligt för mig har varit att tandläkare inte väntar på att bedövning tar innan de börjar borra/skära i munnen, men det har man blivit så van vid att man inte bryr sig längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Branch/Roll: 3D, Programmering, Film, etc

Tips 1#: Underlova alltid till klienten/kunden vad du kan göra på tillgänglig tid och budget, och försök alltid överleverera, för typ alla projekt är alltid mer komplicerade och tar mer tid än vad man tror de kommer, så om man underlovar så ger det en lite mer buffert att jobba med för att nå målet och göra klienten/kunden nöjd, men om allt går som planerat kan man använda bufferten till att överleverera och göra klienten/kunden extra nöjd, och när man överleverera kommer klienten/kunden garanterat vända sig till dig i framtiden när det behöver nått.

Tips 2#: Ta alltid klienten/kunden seriöst och behandla dem lika oavsett hur stort jobbet är och "viktig" klienten/kunden är eller om det är nån "random" person som vill ha hjälp med nått litet, för man vet aldrig i framtiden den personen kanske kommer ha ett mycket större projekt tillgängligt och då kommer du vara den första de vänder sig till. Dessutom många gånger i film/spel branschen är dom ganska "hemliga" med detaljer om vad det är för projekt dom vill anställa dig för så när man tar åt sig vissa "små" jobb kan det visa sig vara större projekt som man får reda först när man börjat jobba med det.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Din bransch: Offentlig förvaltning
Din roll: Handläggare
Tips/yrkeshemlighet:
1. Kolla upp om din ansökan behöver ett intyg och fixa detta innan handläggaren måste be dig om ett. Det är snabbare för alla.
2. Handläggaren begär intyg och dokument av en anledning, inte för att dem gillar papper.
3. Gör inte din handläggare till din fiende. Handläggare är objektiva men det finns ingen anledning att testa om dem också är människor. Människor med en hel del makt över ditt ärende. Var trevlig för dem vill oftast bara göra sitt jobb.
4. Går ditt ärende långsamt så ring gärna och fråga varför men tjata inte. Det går inte snabbare om handläggaren måste spendera 4 timmar av arbetsdagen på att prata med dig och 10 andra. Tänk på att byråkrati tar tid.
5. Nej, vi får inte mejla ut personuppgifter. Vi kan dock aldrig vägra att ta emot mejl. Tips om du inte skulle hinna skicka brev. Mycket få dokument måste skickas i original. På egen risk dock.
6. Att reglerna är dåliga är aldrig en anledning till bifall. Din handläggare håller säkert med dig men får aldrig åsidosetta myndighetens regler. Överklaga om du är missnöjd, det är gratis och domstolen behöver inte lyda myndighetens regler.
7. Handläggaren blir inte rädd om du vill prata med chefen. Det händer ofta och chefen har ändå inget att säga till om när det kommer till bedömningar.
8. Gör handläggaren till din vän. Fråga vad kriterierna för bifall är och hur du skulle kunna bevisa\uppfylla dem. Fråga efter exempel om du inte förstår.
9. Ljuger du om en sak förutsätter handläggaren att du kan ljuga om vad som helst och handläggare dubbelkollar en hel del.
10. Handläggare fullständigt skiter i att något gick bra tidigare med en annan handläggare. Se punkt 6.
11. Fyll i alla rutor i blanketten. Dem är inte där för att vi gillar siffror.
12. Ett ombud som är känslomässigt involverat är ett dåligt ombud. Byt.
13. Det som inte kan bevisas finns inte. Och tänk på att något som är uppenbart för dig inte är uppenbart för handläggaren. Än mindre blir det gångbart i ett beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Din bransch: (tidigare) ISP
Din roll: (tidigare) Fälttekniker
Tips/yrkeshemlighet: Ni vet när supporten är dryg och kommer med uppenbara råd som "har du testat att starta om routern/switchen?", "Har du testat att koppla ur alla kablar förutom WAN och din dator?" och "Är du säker på att routern är korrekt konfigurerad?". Faktum är att dessa tre grejer löste 90% av alla fel jag åkte ut på. I ytterst få fall var det fel på ISP-sidan (detta i fall av fiber. DSL ska vi inte gå in på...).

Jag skäms att säga att jag en dag insåg mitt misstag när frågan "är du säker på att alla kablar sitter i?".... det var många år sedan så jag minns inte vilken kabel det var men en var inte helt intryckt. Usch.

Din bransch: juridik
Din roll: jurist
Tips/yrkeshemlighet: har du inget anställningsavtal i skrift så är det sannolikt att du många gånger i en domstolsprocess skulle vinna en tvist om felaktig uppsägning/avsked.

Summan som ligger i potten är (i taknivå) cirka 100 000-180 000 PLUS 0 till 32 månadslöner, beroende på hur länge du varit anställd och när du fick ny inkomst.

Det är skitsvårt att säga upp någon på grund av personliga skäl, på ett korrekt sätt.

Om du tror att du är påväg att ryka på felaktiga grunder, spela in samtalet med arbetsgivaren. Det är tillåtet att spela insamtal som du är delaktig i (dvs sätt inte upp avlyssningsutrustning i din chefs rum men slå på inspel ing på telefonen om ni ska "ta ett snack."

Skickades från m.sweclockers.com