Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Din bransch: Handel
Din roll: Säljare

Tips/yrkeshemlighet: Var trevlig, inte svårare än så. Kan garantera att 99 av 100 butiksanställda verkligen kommer anstränga sig för att lösa ditt problem/ärende om du bara är trevlig, hälsar istället för att ropa "du där!" och inte står och suckar när det är kö. Tro mig, vi vill bli av med kön lika mycket som du.

Jag vet att den här branschen har rötägg också så ni behöver inte kommentera det. Men min uppfattning är de flesta skärper sig bara kunderna gör det tillbaka.

Spot on.
Träffade på en kund av den mindre trevliga typen för bara några dagar sen.
Kan ju inte påstå att jag var det minsta intresserad av att hjälpa en människa som inte kan bete sig som folk.

Folk som är trevliga däremot, där anstränger jag mig gärna.

Kan väl lägga till lite jag med

Branch: Handel (livsmedel)
Din roll: Butikspersonal

Tips:
Mycket av brödet (speciellt det från Polarbröd) levereras fryst.
Vill du ha det så färskt som möjligt, fråga om du kan få köpa en påse direkt från frysen.
Gäller även bakeoff, om du orkar slänga in det i ugnen hemma.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Jobbade på Pharmacia (numera GE Healthcare) för ett antal år sen och märkte att om man tryckte på 0-9 tangenterna där man drog kortet så hördes det toner så jag passade på att spela en liten trudelutt efter in/ut stämpling varje dag och efter ett tag märkte jag att it-teknikerna var ute väldigt ofta till den klocka jag stämplade in/ut på.

Så jag gick fram och frågade vad som var fel och då säger dom att någon gjorde "factory reset" reset på den där dj-a klockan varje dj-vla dag!!!

Slutade spela trudelutten efter det och sen var det lugnt så "freebasa" inte för mycket :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Rama:

Så är det naturligtvis (tyvärr) i vissa fall. Även i min butik har vi som bestämd rutin att försöka göra den arga kunden nöjd. Det är vad BC vill, men personalen lever ju under filosofin att kunder som står och dumförklarar en och går till personangrepp (något som händer alltför ofta) inte förtjänar någon vidare hjälp. Vill BC stå och bli nedtryckt - absolut, det är dock inget någon annan av oss tänker ta. Sedan är det en del av serviceyrket, absolut, men som kund kan man inte förvänta sig att bli vänligt bemött tillbaka om man inte har vett att bete sig själv.

Låter som du jobbar på ett företag med blå piké som inte heter Clas Ohlsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Låter som du jobbar på ett företag med blå piké som inte heter Clas Ohlsson

Önskar att vi fick ha pikéer men tyvärr är det skjortor året om. Andas dåligt gör de också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Din bransch: Handel
Din roll: Säljare

Tips/yrkeshemlighet: Var trevlig, inte svårare än så. Kan garantera att 99 av 100 butiksanställda verkligen kommer anstränga sig för att lösa ditt problem/ärende om du bara är trevlig, hälsar istället för att ropa "du där!" och inte står och suckar när det är kö. Tro mig, vi vill bli av med kön lika mycket som du. Jag vet att den här branschen har rötägg också så ni behöver inte kommentera det. Men min uppfattning är de flesta skärper sig bara kunderna gör det tillbaka.

Skrivet av Gorian:

@Rama: Trist nog upplever jag att det inte alltid stämmer. Jobbar för närvarande som butikssäljare på timbasis bredvid studierna, och jag måste erkänna att de arga/offensiva kunderna allt för ofta särbehandlas och får sin vilja igenom. Personalen hatar dem förstås för att de är så otrevliga, men likväl går man dem till mötes bara för att bli av med dem.
Inte rättvist, men så är det (i min erfarenhet). Sen om det är värt det kyliga mottagandet och energikostnaden får varje enskild tjurig kund svara på själv.

Orsaken till detta är lagar och regler från mycket högre tjänstemän. Stackars försäljare måste vara dåliga kunder till lags eller handskas med klagomål från chefer som i sin tur tagit emot telefonsamtal eller e-mails, såna är alltid till elaka kunders fördel. Har själv varit försäljare och gillade att lösa problem och hjälpa folk men de värsta kunderna fick ofta sin vilja fram eller hotade oss verbalt med diverse bestämmelser. Klassikern är folk som river sönder paket, testar varan och sedan refererar till "öppet köp" trots att de uppenbart använt varan. Sedan går de in på forum och ranking-siter och skriver vilken fruktansvärd dålig kundservice [x] företag har.

Minns den gång en gammal, envis tant skulle ha ett massivt paket som låg bakom låsta dörrar och en metall-jalusin, nycklarna var undanstoppade för dagen och hela butiken höll på att släckas ner. Eftersom vi inte hade tid att plocka fram den lämnade hon butiken och pratade skit bakom ryggen på oss till support. Istället för att lära damen hur man uppför sig vid stängning gav de henne rabattkuponger, vilka idioter säger jag bara. Narcissistiska kunder förtjänar inte sådan behandling. Jag skulle aldrig valsa in i en butik sent på kvällen och tvinga alla att stanna kvar för att jag inte orkar besöka dem på normala tider. Hur tänkte tanten som ledig pensionär? :S

Long story short, elaka kunder måste bemötas trevligt p.g.a inkompetenta chefer och deras lagar, annars får försäljaren skit. Överordnade som gömmer sig på kontor möter aldrig kunder och vet inte hur det känns att bli dåligt behandlad som försäljare.

Permalänk
Medlem

@Navicula jag säger inte att du har fel, men om öppettiderna är fram till t.ex 21:00 så förväntar jag mig som kund att jag ska kunna komma in 20:55 och få full service. Att ni väljer att börja stänga ned x-tid innan stängning är väl inte något jag som kund ska behöva känna till eller ta hänsyn till?
I så fall får ni ändra öppettider och stänga tidigare för att hinna plocka ihop eller plocka ihop efter stängning.
En restaurang stänger ju många gånger t.ex köket 30-60 minuter innan och är tydliga med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

@ecfor jag säger inte att du har fel, men om öppettiderna är fram till t.ex 21:00 så förväntar jag mig som kund att jag ska kunna komma in 20:55 och få full service.

Om ditt ärende kan förväntas bli klart till kl 21 förstås. Mer än så ska man väl inte förvänta sig?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

@ecfor jag säger inte att du har fel, men om öppettiderna är fram till t.ex 21:00 så förväntar jag mig som kund att jag ska kunna komma in 20:55 och få full service. Att ni väljer att börja stänga ned x-tid innan stängning är väl inte något jag som kund ska behöva känna till eller ta hänsyn till?
I så fall får ni ändra öppettider och stänga tidigare för att hinna plocka ihop eller plocka ihop efter stängning.
En restaurang stänger ju många gånger t.ex köket 30-60 minuter innan och är tydliga med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår din tanke men kan dra ett exempel från när jag arbetade i butik, där två personer kommer till kassan 5 minuter innan stängning med varsin kundvagn överfyllda bägge två.
Det är enligt mig bara respektlöst.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Spot on.
Träffade på en kund av den mindre trevliga typen för bara några dagar sen.
Kan ju inte påstå att jag var det minsta intresserad av att hjälpa en människa som inte kan bete sig som folk.

Folk som är trevliga däremot, där anstränger jag mig gärna.

Kan väl lägga till lite jag med

Branch: Handel (livsmedel)
Din roll: Butikspersonal

Tips:
Mycket av brödet (speciellt det från Polarbröd) levereras fryst.
Vill du ha det så färskt som möjligt, fråga om du kan få köpa en påse direkt från frysen.
Gäller även bakeoff, om du orkar slänga in det i ugnen hemma.

är de fryst så är de för tusan inte färskt bröd.. så köper du direkt från frysen så har du inte gjort dig själv någon tjänst alls du bara skaffar dig ett till moment innan du kan äta brödet.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Din bransch: Vård
Din roll: sjuksköterska

Tips 1. Klassiskt är att överdriva sina symtom för att få "rätt hjälp". Det får du inte. Överdriver du dina symtom är risken mycket större att du felbehandlas . Vissa läkemedel är potenta. Och antibiotika kan vara direkt skadligt. Så överdriva inte dina symtom för att få nått utskrivet. Oftast är det bättre att det läker ut på egenhand, trots det tar ett par dagar extra.

Tips 2. Får du ett besked som du anser påverkar din situation mycket. T.ex. rekommenderas operation till något du är skeptisk till eller direkt blir nekad vård, intyg etc. Kräv en "second opinion, av en specialist inom området". Folk kan göra fel och att nån annan tittar på dig kan vara avgörande för ditt liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Pro tip från IT avdelningen: starta om datorn innan ni ringer. Det är det första vi ber er göra, och det hjälper i säkert 90% av fallen. Den fungerade ju innan ni började klicka på länkar i era mail eller hur...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Din bransch: Bankväsendet
Din roll: Databasmonitorering av system som hanterar transaktioner
Tips/yrkeshemlighet: Bankvärlden är inte så strukturerad och välfungerande som man kan tro, när jag började jobba här blev jag lite förvånad över hur skakiga saker och ting faktiskt är som man inte har en aning om som vanlig kund

Permalänk
Medlem

En sak jag lärt mig genom åren, ät inte gul snö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Pro tip från IT avdelningen: starta om datorn innan ni ringer. Det är det första vi ber er göra, och det hjälper i säkert 90% av fallen. Den fungerade ju innan ni började klicka på länkar i era mail eller hur...

Och starta om modemet/routern

Permalänk

Din bransch: Handel
Din roll: Säljare

Tips/yrkeshemlighet: Ta alla jobbiga kunder. De är tydliga med sina problem och de är lättast att konvertera. Säg "jag fixar det" och gör det. Skapa återkommande stammisar så når du bonusen lättare när kunderna frågar efter just dig. Dessa kunder är extra mottagliga för merförsäljning, så du kommer att få mycket snyggare snittkvitton.

Som en bonus blir du populär bland dina kollegor som bara vill ha enkla kunder.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

@ecfor jag säger inte att du har fel, men om öppettiderna är fram till t.ex 21:00 så förväntar jag mig som kund att jag ska kunna komma in 20:55 och få full service. Att ni väljer att börja stänga ned x-tid innan stängning är väl inte något jag som kund ska behöva känna till eller ta hänsyn till?
I så fall får ni ändra öppettider och stänga tidigare för att hinna plocka ihop eller plocka ihop efter stängning.
En restaurang stänger ju många gånger t.ex köket 30-60 minuter innan och är tydliga med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det får man också, förutsatt att ens ärende går väldigt fort. Du kan inte tro att "jag kom in 20:59, så det är lugnt om jag spatserar runt i butiken i en halvtimme".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Minns den gång en gammal, envis tant skulle ha ett massivt paket som låg bakom låsta dörrar och en metall-jalusin, nycklarna var undanstoppade för dagen och hela butiken höll på att släckas ner. Eftersom vi inte hade tid att plocka fram den lämnade hon butiken och pratade skit bakom ryggen på oss till support. Istället för att lära damen hur man uppför sig vid stängning gav de henne rabattkuponger, vilka idioter säger jag bara. Narcissistiska kunder förtjänar inte sådan behandling. Jag skulle aldrig valsa in i en butik sent på kvällen och tvinga alla att stanna kvar för att jag inte orkar besöka dem på normala tider. Hur tänkte tanten som ledig pensionär? :S

Long story short, elaka kunder måste bemötas trevligt p.g.a inkompetenta chefer och deras lagar, annars får försäljaren skit. Överordnade som gömmer sig på kontor möter aldrig kunder och vet inte hur det känns att bli dåligt behandlad som försäljare.

Kan faktiskt säga att jag anser det rätt illa fel här.
Har du öppet... har du öppet, eller så får du stänga tidigare.

Jag själv fick punktering på min bil förra veckan, och använde medlet för att täta hålet och köra till verkstad. Jag limpade till verkstaden jag brukar använda då jag visste att han hade öppet (något få verkstäder har på tidig kväll), och de plugga och lagade hålet.

Sen skulle jag ha en ny ersättningsvätska. Eftersom detta kitt är en del av bilen, tänkte jag att jag får väl köpa detta på Toyota så jag får en som passar i platsen där bak. Kör förbi Toyota och ser att folk rör sig än i lokalerna och tänkte... då kanske jag kan köpa/beställa detta direkt.

Går in i butiken, och personal rör sig lite varstans. Väntar snällt och tålmodigt vid "reservdelar", till en man kommer fram och säger vi har stängt.
Jag undrar, men ni har ju öppet och personal här?
Får till svar att de som har hand om den avdelningen har gått för dagen, och bara nybilsförsäljningen är öppen.

Nu må jag vara en "jobbig kund", men varför i helvete har man öppet i en sektion, och inte har en enda person som kan ordna en sådan enkel sak som lägga in en beställning, eller boka en service även när försäljningen är öppen? Det är ju trots allt reservdelar och service/lagning som de tjänar på.... man förlorar på varje bil man säljer, och man säljer dem bara för att i hopp kunna sedan få dem som kund för det som tjänar in det.

Kort sagt. Är en del stängd och inte kan ta emot kunder.... Stäng butiken!

Har ni öppet, se till att ha det, annars anser jag det med full rätt att ge sämre betyg, kritik och prata skit.
I fallet ovan hade det ju räckt med en enda person som trots allt istället för att prata lite smått skit med sin kollega, haft kunskapen och tillgången nog att gå in och beställa varorna/tjänsterna åt kunden, så att de iaf får den biten ordnat... då de ändå "är där".

Man kan inte som säljare (eller annan serviceinriktad arbetare) förvänta sig att någon ska bli nöjd, när man tror att man kan packa ihop innan stängning. Hos oss är det, i arbetskläder och redo att jobba från minuten du börjar, till minuten du slutar. Vi har 30 min på oss att stänga och släcka/larma osv i vår tidsplan, och tid som detta kan du kräva av chefen, eller så blir det ju övertid.

Men står det en tid på dörren, och du har öppet för kunder än, så är det ju det som räknas. Om du kommer 17.55 till en butik som stänger 18.00, och går in, tar dina varor och där är kö vid kassan, och klockan blir 18.00 så inte tusan kommer du som kund släppa det du plockat och bara gå ut... för de stänger kassan, eller hur?

Precis samma beskrev en ovan att köket stänger en viss tid innan, och service personalen bara tar hand om och plockar undan efter gästerna sen efter, typ som de i kassan får jobba lite efter 18, för att ta hand om alla kunder som redan är i butiken. Och vid denna tidpunkt så är ju redan dörrar/köket stängda för inkommande.

Men har du tagit emot och servar en kund som redan är inne... är du öppen tills det är klart.

Med det sagt... förstår att du har jobbiga/dåliga kunder också. Vill bara poängtera att gränsen mellan dålig kund och dålig service/personal, är ofta ens inställning till vad förväntar dig, attityd mot dem och hur du ser problemet. Sen vet jag att vissa är hopplösa...

@SoVeryIndie Helt klart rätt inställning.
Och ja, om en person löser en besvärlig situation åt mig, är det den personen jag vill ha hjälp av nästa gång också.

Permalänk
Medlem

@Kethsi: Om du hittar ett bröd som det står utan konserveringsmedel är det garanterat fryst i bageriet och får helt enkelt tina påväg ut till butikerna igen, Annars hardu ett mögligt bröd i butiken eller bara någon dag efter du köpt det.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan faktiskt säga att jag anser det rätt illa fel här.
Har du öppet... har du öppet, eller så får du stänga tidigare.

Jag själv fick punktering på min bil förra veckan, och använde medlet för att täta hålet och köra till verkstad. Jag limpade till verkstaden jag brukar använda då jag visste att han hade öppet (något få verkstäder har på tidig kväll), och de plugga och lagade hålet.

Sen skulle jag ha en ny ersättningsvätska. Eftersom detta kitt är en del av bilen, tänkte jag att jag får väl köpa detta på Toyota så jag får en som passar i platsen där bak. Kör förbi Toyota och ser att folk rör sig än i lokalerna och tänkte... då kanske jag kan köpa/beställa detta direkt.

Går in i butiken, och personal rör sig lite varstans. Väntar snällt och tålmodigt vid "reservdelar", till en man kommer fram och säger vi har stängt.
Jag undrar, men ni har ju öppet och personal här?
Får till svar att de som har hand om den avdelningen har gått för dagen, och bara nybilsförsäljningen är öppen.

Nu må jag vara en "jobbig kund", men varför i helvete har man öppet i en sektion, och inte har en enda person som kan ordna en sådan enkel sak som lägga in en beställning, eller boka en service även när försäljningen är öppen? Det är ju trots allt reservdelar och service/lagning som de tjänar på.... man förlorar på varje bil man säljer, och man säljer dem bara för att i hopp kunna sedan få dem som kund för det som tjänar in det.

Kort sagt. Är en del stängd och inte kan ta emot kunder.... Stäng butiken!

Har ni öppet, se till att ha det, annars anser jag det med full rätt att ge sämre betyg, kritik och prata skit.
I fallet ovan hade det ju räckt med en enda person som trots allt istället för att prata lite smått skit med sin kollega, haft kunskapen och tillgången nog att gå in och beställa varorna/tjänsterna åt kunden, så att de iaf får den biten ordnat... då de ändå "är där".

Man kan inte som säljare (eller annan serviceinriktad arbetare) förvänta sig att någon ska bli nöjd, när man tror att man kan packa ihop innan stängning. Hos oss är det, i arbetskläder och redo att jobba från minuten du börjar, till minuten du slutar. Vi har 30 min på oss att stänga och släcka/larma osv i vår tidsplan, och tid som detta kan du kräva av chefen, eller så blir det ju övertid.

Men står det en tid på dörren, och du har öppet för kunder än, så är det ju det som räknas. Om du kommer 17.55 till en butik som stänger 18.00, och går in, tar dina varor och där är kö vid kassan, och klockan blir 18.00 så inte tusan kommer du som kund släppa det du plockat och bara gå ut... för de stänger kassan, eller hur?

Precis samma beskrev en ovan att köket stänger en viss tid innan, och service personalen bara tar hand om och plockar undan efter gästerna sen efter, typ som de i kassan får jobba lite efter 18, för att ta hand om alla kunder som redan är i butiken. Och vid denna tidpunkt så är ju redan dörrar/köket stängda för inkommande.

Men har du tagit emot och servar en kund som redan är inne... är du öppen tills det är klart.

Med det sagt... förstår att du har jobbiga/dåliga kunder också. Vill bara poängtera att gränsen mellan dålig kund och dålig service/personal, är ofta ens inställning till vad förväntar dig, attityd mot dem och hur du ser problemet. Sen vet jag att vissa är hopplösa...

@SoVeryIndie Helt klart rätt inställning.
Och ja, om en person löser en besvärlig situation åt mig, är det den personen jag vill ha hjälp av nästa gång också.

Jag kan inte riktigt hålla med dig där. På vilket sätt skulle det vara bättre att de stängde helt och inte tillhandahöll någon tjänst än att de har vissa tjänster öppna? Jag finner det argumentet totalt poänglöst på alla sätt utom i någon sorts "om inte jag får hjälp ska ingen annan heller få det"-mentalitet.

Däremot borde det vara tydligare att en del av butiken är stängd så man slipper vänta i onödan. Åtminstone med en skylt vid den disken, men ännu hellre vid entrén om det är något som förekommer ofta. Var det en engångsgrej så är det inte mycket att göra en sak av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Förstår din tanke men kan dra ett exempel från när jag arbetade i butik, där två personer kommer till kassan 5 minuter innan stängning med varsin kundvagn överfyllda bägge två.
Det är enligt mig bara respektlöst.

Håller helt med om att det är respektlöst. Mot kunderna alltså, som valt att storhandla i en butik där dom inte verkar uppskattas. Förhoppningsvis hittar dom en annan butik där dom uppskattas för att dom handlar där, det är iaf vad jag skulle gjort om jag kom till kassan med en överfull kundvagn under normala öppettider och bemöttes på det sättet. Nu är väl det dock kanske en diskussion för en annan tråd

(Ska dock vara ärlig med att jag själv aldrig jobbat i någon butik och att jag gör antagandet att de som gör det får betalt för lite tid utöver de faktiska öppettiderna. Får dom det inte kan jag förstå om man vill gå hem när man inte längre får betalt, även om jag då anser att det är företaget som är problemet och inte kunderna som handlar där).

Permalänk
Medlem

Skitbra tråd!!

Yrke: Egen företagare (tillverkning)
Tips: Allt går alltid att pruta på. Men gör det vänligt. Man kan t ex tipsa om att man är en fattig student (oavsett om man är det eller inte) eller att det på något annat sätt är väldigt synd om en. Att sälja något med liten vinst är oftast bättre än att inte sälja alls - ökad omsättning är också ett plus, när man förhandlar med underleverantörer. Så även med liten vinst tjänar oftast tillverkaren eller återförsäljaren ändå på försäljningen.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Din bransch: El

Din roll: F.D Elektriker

Tips: Dom flesta hem elfelen går att fixa själv istället för att ringa en elektriker.
Bara att lära sig basic ellära

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

(Ska dock vara ärlig med att jag själv aldrig jobbat i någon butik och att jag gör antagandet att de som gör det får betalt för lite tid utöver de faktiska öppettiderna. Får dom det inte kan jag förstå om man vill gå hem när man inte längre får betalt, även om jag då anser att det är företaget som är problemet och inte kunderna som handlar där).

Beror på, i de flesta "större" kedjor jag arbetade i, fick du betalt exakt för din schema lagda arbetstid. Som för det mesta var till stängning, inte en sekund extra.

I de mindre butiker jag arbetat i, där var det för det mesta bättre, schemat brukade vara till en kvart efter stängning, samt en kvart innan. Öppnar butiken 0900 kan ju inte personalen vara på plats 0900.

Så skönt att man kom ifrån handels, ruttnade totalt på människor mot slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Din bransch: El

Din roll: F.D Elektriker

Tips: Dom flesta hem elfelen går att fixa själv istället för att ringa en elektriker.
Bara att lära sig basic ellära

Det går men om det är smart vet jag inte, finns ju så många som tror att dom kan men gör fel ändå, man följer inte svensk elstandard osv. Du själv som är f.d elektriker måste väl varit med om hemmapill som är rentav livsfarliga?

Permalänk

Bransch: Frikyrkan
Roll: Volontärljudtekniker

Tips 1: Se till att ha en plan över vilka mikrofoner som ska kopplas in vart för varje gudstjänst.
Tips 2: Se till att göra en ordentlig soundcheck där du ställer in EQ, kompressor och gate. Effekter så som efterklang gör man under tiden de övar.
Tips 3: Gör en scen som du laddar varje gång du kommer till mixerbordet där t.ex. de-esser, kompressor, eq och efterklang ligger på redan från början för t.ex. fast installerade myggor eller trådlösa mikrofoner.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Bransch: Sjukvård

Roll: Läkare

Folk har så mycket knep för att få va de vill och alla tror att de är den första som kommit på det. Man ser extremt lätt igenom det. "Jag brukar ha låg kroppstemperatur" och "Jag är väldigt smärttålig" är två klassiker. Var ärlig och uppriktig och bete dig som du gjort mot en kollega på jobbet så är det mycket lättare att få en bra bild av vad som hänt. Är du svårt sjuk får du snabb hjälp, har du fått vänta länge är det goda nyheter för det betyder att du sannolikt inte är så sjuk.

Man skall ha med sig att även om alla branscher har sina rötägg så har de flesta läkare blivit det för att de bryr sig om att folk har det bra. Att du blir nekad behandling eller medicin beror inte på att läkaren är 'snål'. Läkarens lön påverkas inte av vad din behandling kostar. Det finns i de allra flesta fall ett gott skäl t.ex. att du skulle må dåligt eller ta skada av behandlingen/undersökningen du vill ha, eller att den är helt meningslös och därmed yrkesetiskt otillåten att ge, eftersom du då stjäl den från någon som behöver den mer (ja, så funkar det med en kostnadsbegränsad verksamhet, privat eller offentlig). Oavsett vad du läst på google så är det förmodligen inte lika kvalificerat som 5,5 års utbildning och oftast minst 3 års yrkeserfarenhet för legitimerade. Samma som liknelsen någon gjort med bilar - bara för att du har en kropp så vet du inte allt om den, du har trots allt sökt sjukvård av en anledning, nämligen att du inte lyckats lösa problemet själv.

Permalänk

Din bransch: IT
Din roll: Systemutvecklare
Tips/yrkeshemlighet:

Utvecklar ofta stora system och hjälper även till med befintliga system.
Brukar alltid be kunden att tänka till 10 gånger extra om exakt vad för funktioner kunden vill ha och försöker förklara att småsaker som att "jag vill använda användarnamn istället för epost vid inloggning" är en rätt så stor grej att ändra på i efterhand, samt att "Ja men kan du inte bara lägga till det där, det går väl snabbt" oftast inte går så snabbt utan kan vara nåt som gör att man får bygga om hela grunden till systemet.

Så jag brukar alltid föreslå att vi bygger en "prototyp" av deras system, som de sedan får känna sig fram i , vilket oftast sparar tid i slutänden då de kommer på saker när de ser prototypen.

En annan sak som är väldigt påfrestande för psyket är CMS i stora system, wordpress eller liknande, då pratar vi alltså system som kostar uppåt miljonen , där ett företag byggt det runt ett CMS som inte är anpassat alls , detta är inte ovanligt.

Bonus , eftersom jag driver mitt eget bolag:
Det värsta enligt mig, när man bygger större system är just kunder som inte kan bestämma sig, utan ändrar på saker och lägger till saker hela tiden och vill att det ska ingå, stå alltid på dig och säg att det kommer ta så och så lång tid och förklara hur lång tid det tar, skicka gärna med en offert direkt , så ser de varför det inte kan ingå i det redan avtalade priset som gäller helt andra delar.

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem

Kanske inte så många som gör avtal med telefonförsäljare här men om ni gör det. Lite inte ett ord på vad som sägs innan eller efter själva inspelningen av kontraktet. Här lyssnat på många säljare när jag jobbade tillsammans med dem. Dock inte säljare själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Yrke: Taxi
Din roll: chaffis fd

När du ska på eller av en tågstation / även vissa flygplatser så kan man tjärna ganska mycket på att gå på/ av utanför zonen.
Så slipper du terminalavgiften. På centralstationen är det bättre att gå på utanför taxizonen annars tillkommer det 25 kr med taxi stockholm. Dessutom är många måna av att släppa av innan för zonen då det är lättare för de att plocka upp kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Det går men om det är smart vet jag inte, finns ju så många som tror att dom kan men gör fel ändå, man följer inte svensk elstandard osv. Du själv som är f.d elektriker måste väl varit med om hemmapill som är rentav livsfarliga?

Faktiskt inte men jag jobbade bara hemma hos rika människor som hellre betalar än rör ett finger. (Jobbade mest med service av butiker men gjorde service hos butikcheferna)

Mycket av elstandarden är ren bullshit och följs aldrig ändå. Därav jag tycker att man bara ska läsa på det viktiga.

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4