Permalänk
Medlem

Yrkeshemligheter

Tänkte att det kunde vara roligt att dela med sig av våra egna yrkeshemligheter och "tips från branschen", sånt som vi lärt oss genom jobbet men ingen annan verkar veta om.

Tanken är inte att dela känslig information eller annat som kan skada din arbetsgivare. Tänk på att de flesta - om inte alla arbetsplatser har sekretessavtal och dessa respekterar vi i den här tråden. Om det inte är nödvändigt, nämn inte enskilda arbetsplatser med namn.

Ta gärna med följande information:

Din bransch:
Din roll:
Tips/yrkeshemlighet:

Här kommer mitt bidrag.

Din bransch: Livsmedelsbutik
Din roll: Butiksmedarbetare
Tips/yrkeshemlighet: Delta alltid i tävlingar i butiken, allra helst när det handlar om att fylla i en lapp och lägga i en "brevlåda" i butiken för att vinna något. Det är förvånansvärt få som faktiskt orkar stanna upp i sin shopping och lägga tid på att skriva. Vinstchansen är faktiskt större än du tror!

Det här tipset kom till mig spontant nu på morgonen. Vad har du för tips från din bransch?

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Som gammal väskdängare på landvetter flygplats så har man tänkt på detta. Vet inte om det är ett tips, dom flesta kan nog räkna ut det själva men kanske inte tänker på det! Är du en av dom som checkar in din väska sist vid avgång så får du till 99% din väska först på destinationen.

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Inaktiv

Systemutvecklare.
Betala lite extra för en manual. Manualen tar ej lång tid att skriva, men ofta inom skrivande av denna hittars mängder med fel/otydligheter i lösningen som får korrigeras.
De flesta idag för mindre lösningar säger skippa manualen, då den ej används och bara kostar en massa pengar.

Permalänk
Medlem

@Lundan89: beror ju att ni inte kan läsa mina Priority taggar

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Din bransch: Tidigare extraknäck som bilförsäljare (länge sedan)

Din roll: Säljare

Tips/yrkeshemlighet: Om du gör ett inbyte är det inte ovanligt att bilfirman snor din fordonsskatt utan att du ens tänker på det. Dvs du har betalt fordonsskatt för en bil som du äger, du byter sedan in bilen till bilfirman och köper en ny bil. Bilfirman är nu ägare till din gamla bil och ställer nu av bilen och får tillbaka den resterande fordonsskatten från staten, nästa ägare till bilen får pröjsa ny fordonsskatt igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

@Lundan89: beror ju att ni inte kan läsa mina Priority taggar

Haha precis

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Systemutvecklare.
Betala lite extra för en manual. Manualen tar ej lång tid att skriva, men ofta inom skrivande av denna hittars mängder med fel/otydligheter i lösningen som får korrigeras.
De flesta idag för mindre lösningar säger skippa manualen, då den ej används och bara kostar en massa pengar.

Skriver själv manualer och instruktioner (typ operatörshandledning och annat för maskiner i verkstad/tillverkningsföretag). Jag är inte helt hundra på vad det är du menar, men jag kan säga att det är väldigt lätt att skriva en kass manual. En som är riktad till den som ska använda den kräver betydligt mer av den som skriver. I det första fallet kan den skippas då den bara kostar pengar.

Grunden ligger dock hos den som skrivit/utvecklat maskinen/produkten och att dess dokumentation är konsekvent och tydlig.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Din bransch: Event Production

Din roll: Lighting Technician

Tips: Ska försöka översätta detta till svenska på bästa sett..Ta som en rutin att när du kommer till en ny rigg med nya lampor att alltid göra en reset på alla dina fixtures "lampor" innan du börjar programmera nytt så att du alltid börjar från 0. Då blir det lättare att felsöka om nånting galet skulle ske på vägen..

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Den här kanske är självklar men tänkte ta den ändå för så många som inte verkar fatta (jobbar dock ej med detta längre).

Min bransch: Transport
Min roll: Kundtjänstmedarbetare
Tips: Var hövlig och väluppfostrad. Om det är så att något gått fel/vi har gjort fel så är vi so oerhört mycket villigare att gå längre än nödvändigt för din skull om du är trevlig. Det finns så mycket man oftast kan göra och om du skriker på oss finns det inte en chans att vi orkar anstränga oss för din skull.

Exempel: Paket har blivit försenat. Om du skriker att du behöver det ASAP tar vi första alternativet (typ imorgon bitti) men om du är trevlig är sannolikheten stor att man (iaf jag) fortsätter leta och kanske ser till så att du har det inom en timme.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nightcrawl:

Skriver själv manualer och instruktioner (typ operatörshandledning och annat för maskiner i verkstad/tillverkningsföretag). Jag är inte helt hundra på vad det är du menar, men jag kan säga att det är väldigt lätt att skriva en kass manual. En som är riktad till den som ska använda den kräver betydligt mer av den som skriver. I det första fallet kan den skippas då den bara kostar pengar.

Grunden ligger dock hos den som skrivit/utvecklat maskinen/produkten och att dess dokumentation är konsekvent och tydlig.

Ofta finns det en teknisk och användarmanual, där namnet säger vad de är till för.
Teknisk manual är till för att underlätta för tekniker att utföra diagnos, felsökning på maskinerna och även ha information för utbyggnad.
Användarmanual som jag tolkar du skriver är till för användare.

De båda manualerna kan ha olika nivåer, det är helt kass med en 500 sidors användarmanual, där placering av ON knappen först nämns på sidan 258.
Så man bör göra fler manualer och jag tolkar att du är så långt bak i kedjan från utveckling av maskinen så om du hittar att maskinen inte beter sig logisk så anpassar du manualen efter detta, istället för att dra det med utvecklarna av styrsystemen till maskinerna.

Jag stöter hela tiden på funktionalitet på massproducerade maskiner där ingenjörerna som gjorde den har gjort något idiotisk. Nyligen sitter jag med en maskin och ska byta 3 remmar, där det krävs en person med omänsklig muskelkraft för att få på dessa. Det hade självklart varit superlätt för ingenjörerna att göra det enkelt, men de vill väl ha betalt för service eller något där de har specialverktyg.

Permalänk
Medlem

Din bransch: Tidigare lärare
Din roll: Klasslärare i datorkunskap, högstadiet
Tips/yrkeshemlighet: Det finns alltid ungar som insisterar på att sitta nära kompisar eller välja platser av olika anledningar, något som leder till sämre inlärning, mobbare har också tendens att sätta sig taktiskt. All typ av "sitta fritt" är bara skitprat, separera och rör om hela klassrummet tills alla fått en plats där de inte kan störa någon annan eller hitta på ofog. Separera också kompisgäng så fort du vet vem som hänger med vem. Mobilfjollor, stökiga ungar och de som rentav mobbar andra ska närmast katedern under uppsyn. Lär dig allas namn och ha adress samt föräldrars/målsmäns telefonnummer tillgängliga hela tiden. Ha nolltolerans mot de som förstör inlärningsmiljön för sig själva och andra.

(Kan berätta att jag själv blev hårt mobbad i låg- och högstadiet utan minsta provokation. Lärarnas värsta misstag var att inte vara närvarande och tillåta stökiga ungar att ta för sig utan konsekvenser. De bästa lärarna jag mötte var bildade, vältränade och rakt-på-sak män som gått lumpen men också utbildat sig högre, de kunde handskas med ungar mentalt och fysiskt - om så behövdes. Uppkäftighet var inte tillåtet men gjorde man bra ifrån sig fick man beröm!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ofta finns det en teknisk och användarmanual, där namnet säger vad de är till för.
Teknisk manual är till för att underlätta för tekniker att utföra diagnos, felsökning på maskinerna och även ha information för utbyggnad.
Användarmanual som jag tolkar du skriver är till för användare.

De båda manualerna kan ha olika nivåer, det är helt kass med en 500 sidors användarmanual, där placering av ON knappen först nämns på sidan 258.
Så man bör göra fler manualer och jag tolkar att du är så långt bak i kedjan från utveckling av maskinen så om du hittar att maskinen inte beter sig logisk så anpassar du manualen efter detta, istället för att dra det med utvecklarna av styrsystemen till maskinerna.

Jag stöter hela tiden på funktionalitet på massproducerade maskiner där ingenjörerna som gjorde den har gjort något idiotisk. Nyligen sitter jag med en maskin och ska byta 3 remmar, där det krävs en person med omänsklig muskelkraft för att få på dessa. Det hade självklart varit superlätt för ingenjörerna att göra det enkelt, men de vill väl ha betalt för service eller något där de har specialverktyg.

Då är jag med på ditt perspektiv. Vi bygger våra egna maskiner för egen användning för vår egen verkstad - från kravspec till funktionspec, detaljkonstruktionsunderlag mm. samt att vi även utför verifiering och validering. Detta gör att det inte är långt mellan användare och konstruktörer och alla tjänar på att ha användarperspektivet med från början (operatörer och uh-tekniker/ingenjörer är med vid kravframställningen).

Jag, till skillnad från många av mina ingenjörskollegor har också produktionsteknisk samt uh- och operatörsbakgrund (studier och arberfarenhet) vilket gör att jag ser behovet hos användarna och kan tolka och förstå deras krav och vikten av dessa bättre än andra. Jag är även konstruktör och blir då ett bra interface mellan utvecklare och användare.

Jag förstår att det är skillnad på sådant man masstillverkar för försäljning, det blir andra perspektiv då :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Då är jag med på ditt perspektiv. Vi bygger våra egna maskiner för egen användning för vår egen verkstad - från kravspec till funktionspec, detaljkonstruktionsunderlag mm. samt att vi även utför verifiering och validering. Detta gör att det inte är långt mellan användare och konstruktörer och alla tjänar på att ha användarperspektivet med från början (operatörer och uh-tekniker/ingenjörer är med vid kravframställningen).

Jag, till skillnad från många av mina ingenjörskollegor har också produktionsteknisk samt uh- och operatörsbakgrund (studier och arberfarenhet) vilket gör att jag ser behovet hos användarna och kan tolka och förstå deras krav och vikten av dessa bättre än andra. Jag är även konstruktör och blir då ett bra interface mellan utvecklare och användare.

Jag förstår att det är skillnad på sådant man masstillverkar för försäljning, det blir andra perspektiv då :).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tolkade Johans svar som att en manual funkar som en extra check för utvecklaren. Dvs att man upptäcker en massa fel som man inte hade gjort ifall man inte gjort en manual. Det blir lite som när man kör unit tester, ibland hittar man helt idiotiska fel.

Permalänk
Medlem

@CFSsss: haha för i helvete!
Jag köpte en bil för någon månad sedan, och de sa att de skulle fakturera mig för fordonsskatten när den ställdes på. Visst tänkte jag, dock lite snålt att inte bjussa på det när jag köper en bil för 180k.
Några veckor senare kom fakturan hem på typ 2k för skatten, fortfarande något besviken att de inte bjussade på den så betalade jag fakturan och knöt näven i fickan istället. Nu förstår jag varför!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundan89:

Som gammal väskdängare på landvetter flygplats så har man tänkt på detta. Vet inte om det är ett tips, dom flesta kan nog räkna ut det själva men kanske inte tänker på det! Är du en av dom som checkar in din väska sist vid avgång så får du till 99% din väska först på destinationen.

Skrivet av Pimmp:

@Lundan89: beror ju att ni inte kan läsa mina Priority taggar

Tack för att du bekräftat det. har misstänkt att det är så länge.
Alltid lika roligt att stå vid bandet bland dom sista och se sin väska med 3-4 priority lappar komma fram.
Måste lära mig att inte checka in så tidigt i framtiden.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Din bransch: Tidigare Försvarsmakten.
Din roll: Föredetta menig.
Tips/yrkeshemlighet: Ha vapen hemma.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Tack för att du bekräftat det. har misstänkt att det är så länge.
Alltid lika roligt att stå vid bandet bland dom sista och se sin väska med 3-4 priority lappar komma fram.
Måste lära mig att inte checka in så tidigt i framtiden.

Haha ja.. De flesta skiter totalt i priority taggar tyvärr, speciellt om det är stora flygplan. Man ska lossa dom väskorna och köra in direkt vilket ses som "merjobb" man får köra en extra vända ;P

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Avstängd

Din bransch: Transport
Din roll: budbilschaufför
Tips/yrkeshemlighet: Vill du vara säker på att chaufför ringer innan leveransen så skriv "RING 15 MIN INNAN LEV" i sista adressfältet eller i anvisningar; annars kommer inget samtal före leverans alls. Längre tid ignoreras ofta, speciellt 1 timme. Beställer du hem grejer med bud men tycker det är OK att dom ställer det på en bra plats; SKRIV UT LOSSNINGSAVTAL och signera samt hänvisa plats paketet kan stå på. Chaufförer tar aldrig risken att ställa av dina grejer helt random utan detta kontrakt.

Vill du ha hem grejerna snabbare? Skriv "Firma *förnamn/efternamn* - då får du ingen avisering utav paketet & sparar minst 24h. Så klart bäst om man faktiskt är hemma hela dagarna, annars får du nog hämta det på terminalen eller betala ny utkörning. Går såklart kombinera med lossningsavtal.

Skickar du ofta grejer? EMBALLERA VÄL - paket ska klara 35kg tryck på alla sidor...! Många gör detta misstaget.

Permalänk
Medlem

Din bransch: Handel
Din roll: Säljare

Tips/yrkeshemlighet: Var trevlig, inte svårare än så. Kan garantera att 99 av 100 butiksanställda verkligen kommer anstränga sig för att lösa ditt problem/ärende om du bara är trevlig, hälsar istället för att ropa "du där!" och inte står och suckar när det är kö. Tro mig, vi vill bli av med kön lika mycket som du.

Jag vet att den här branschen har rötägg också så ni behöver inte kommentera det. Men min uppfattning är de flesta skärper sig bara kunderna gör det tillbaka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Rama: Trist nog upplever jag att det inte alltid stämmer. Jobbar för närvarande som butikssäljare på timbasis bredvid studierna, och jag måste erkänna att de arga/offensiva kunderna allt för ofta särbehandlas och får sin vilja igenom. Personalen hatar dem förstås för att de är så otrevliga, men likväl går man dem till mötes bara för att bli av med dem.
Inte rättvist, men så är det (i min erfarenhet). Sen om det är värt det kyliga mottagandet och energikostnaden får varje enskild tjurig kund svara på själv.

Din bransch: (tidigare) ISP
Din roll: (tidigare) Fälttekniker
Tips/yrkeshemlighet: Ni vet när supporten är dryg och kommer med uppenbara råd som "har du testat att starta om routern/switchen?", "Har du testat att koppla ur alla kablar förutom WAN och din dator?" och "Är du säker på att routern är korrekt konfigurerad?". Faktum är att dessa tre grejer löste 90% av alla fel jag åkte ut på. I ytterst få fall var det fel på ISP-sidan (detta i fall av fiber. DSL ska vi inte gå in på...).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Rama: Trist nog upplever jag att det inte alltid stämmer. Jobbar för närvarande som butikssäljare på timbasis bredvid studierna, och jag måste erkänna att de arga/offensiva kunderna allt för ofta särbehandlas och får sin vilja igenom. Personalen hatar dem förstås för att de är så otrevliga, men likväl går man dem till mötes bara för att bli av med dem.
Inte rättvist, men så är det (i min erfarenhet). Sen om det är värt det kyliga mottagandet och energikostnaden får varje enskild tjurig kund svara på själv.

Din bransch: (tidigare) ISP
Din roll: (tidigare) Fälttekniker
Tips/yrkeshemlighet: Ni vet när supporten är dryg och kommer med uppenbara råd som "har du testat att starta om routern/switchen?", "Har du testat att koppla ur alla kablar förutom WAN och din dator?" och "Är du säker på att routern är korrekt konfigurerad?". Faktum är att dessa tre grejer löste 90% av alla fel jag åkte ut på. I ytterst få fall var det fel på ISP-sidan (detta i fall av fiber. DSL ska vi inte gå in på...).

Så är det naturligtvis (tyvärr) i vissa fall. Även i min butik har vi som bestämd rutin att försöka göra den arga kunden nöjd. Det är vad BC vill, men personalen lever ju under filosofin att kunder som står och dumförklarar en och går till personangrepp (något som händer alltför ofta) inte förtjänar någon vidare hjälp. Vill BC stå och bli nedtryckt - absolut, det är dock inget någon annan av oss tänker ta. Sedan är det en del av serviceyrket, absolut, men som kund kan man inte förvänta sig att bli vänligt bemött tillbaka om man inte har vett att bete sig själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Din bransch: Handel
Din roll: Säljare

Tips/yrkeshemlighet: Var trevlig, inte svårare än så. Kan garantera att 99 av 100 butiksanställda verkligen kommer anstränga sig för att lösa ditt problem/ärende om du bara är trevlig, hälsar istället för att ropa "du där!" och inte står och suckar när det är kö. Tro mig, vi vill bli av med kön lika mycket som du.

Jag vet att den här branschen har rötägg också så ni behöver inte kommentera det. Men min uppfattning är de flesta skärper sig bara kunderna gör det tillbaka.

Så sant!
De som gnäller och skäller tror att det är det man måste för att få saker att hända. Helt naturligt att de som är trevliga får bättre service och allt blir ju så mycket roligare då! Jag har belönat sådana personer samt de som är ärliga.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jobbar på Arlanda flygplats på ett handlingbolag, bagagehantering.

Nu till något som säkert en del utav er redan vet, väskor hanteras inte speciellt varsamt. Varken av bagagesystemet som Swedavia tillhandahåller som förflyttar väskorna från en bagdrop/incheckningsdisk ner till sorteringen eller utav lastarna vid lastning av flygplanen.

Tips 1: Ju tyngre din väska är lastad desto större sannolikhet är det att den träffar på en trött och sliten lastare som kanske råkar lasta den lite mer hårdhänt av ren irritation när denne har jobbat 12 timmar och lyft 15+ ton den dagen i gassande sol utan raster. Jag pratar inte om en normalt lastad väska utan om den behövs heavy-taggas, alltså 21-23 kg+.

Och de värsta pajasarna av alla, barnfamiljer som försöker vara smarta.......... Senaste trenden är att man införskaffar eller hyr AirShells eller liknande väskor för barnvagnar. Problemet är inte dessa utan att idioterna försöker packa dem fulla med inte bara en barnvagn utan halva bohaget då man är för snål för att betala för en incheckad väska och på så sätt försöker kringå systemet med att en barnvagn är gratis. Vi lastare hatar er av hela våran själ ska ni veta

Vi har inte lyxen att kunna gå upprätt och rulla eran väska utan den lastas allt som oftast i ett utrymme där takhöjden är så pass att man inte kan sitta på knä utan att ändå behöva böja sig framåt och då behöva lyfta och göra en sidovridning av kroppen för att förflytta din väska rätt. Lasta hellre mindre och betala för en extra väska, många gånger blir det billigare än att betala övervikt vilket inte så många tänker på.

Tips 2: Tänk på skicket på din väska! Är den trasig och har vassa kanter av plast eller metall som kan riskera att riva/skära en person så snälla flyg inte med väskan! Jag har själv behövt åka till akuten då jag igenom en arbetshandske rivit mig rätt duktigt i handen och handleden på en väska som hade en vass metallkant vid ett trasigt hjul.

Tips 3: Se till att alltid ha en identifieringsbricka av något slag på väskan med namn, adress och telefonnummer. Helst två. Det händer ofta att bagagetaggar lossnar på resan ut till flygplanet och om det då inte finns någon möjlighet att identifiera vem väskan tillhör så kommer denna inte att åka med.

Tips 4: Om ni verkligen behöver frakta med er den där vinflaskan/spritflaskan i en incheckad väska, se verkligen till att den är EXTREMT väl paketerad. Det händer dagligen att man tar emot väskor där en flaska rödvin eller sprit har gått sönder och hela innehållet badar i det.

Permalänk
Medlem

Bransch: Järnvägen
Titel: Lokförare, resandetåg

Tips: Ibland händer det att telefonen har slut på ström, tappat plånboken, eller du kan av annan anledning inte uppvisa eller köpa biljett. Prata med tågvärden! Fråga snällt. 9 av 10 gånger är dem hjälpsamma och du får åka med. Försök inte smita ombord och åka utan biljett, då åker du av på första hållplats och i värsta fall 1000kr böter.
Tågvärdar har dock fruktansvärt bra ansiktsminne, så det är inget som är lönt att sätta i system.

Permalänk

yrke industri på färgfabrik.
yrkes hemlighet: stressa inte bara onödigt, kan bli fel. bättre vara lugn och sansad. sen mår man bättre själv också.

@PsyCor: check det med spritflaskan har jag gjort. den var krossad. klantig som man var la den typ i mellan kläderna men typ längst upp tänkte inte på trycket från andra väskor. men man lär sig av misstaget. luktade mkt sprit sen.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

yrke industri på färgfabrik.
yrkes hemlighet: stressa inte bara onödigt, kan bli fel. bättre vara lugn och sansad. sen mår man bättre själv också.

@PsyCor: check det med spritflaskan har jag gjort. den var krossad. klantig som man var la den typ i mellan kläderna men typ längst upp tänkte inte på trycket från andra väskor. men man lär sig av misstaget. luktade mkt sprit sen.

mvh

Har ni även som "yrkeshemlighet" att man inte ska dricka färgen?

Permalänk
Hedersmedlem

Din bransch: IT
Din roll: Systemadministratör
Tips/yrkeshemlighet: När du ska be om hjälp med något tekniskt svårt, eller om du ska hjälpa någon, börja alltid från början. D.v.s. inte på det där kluriga stället du fastnat på, utan på den uppgift du försöker lösa. Jag försöker alltid se till att det finns svar på:

- Vad är det du försöker göra?
- Varför försöker du göra det här?
- Vad har du provat?
- Var har du fastnat någonstans?

Anledningen till detta är det s.k. XY-problemet. Ofta när man fastnar någonstans så beror det på att man valt fel lösningsmetod för det problem man har. Det är därför alltid bra att stanna upp och sätta problemet och frågan i ett sammanhang.

Senast igår ställde jag en fråga på en IRC-kanal (om regex) och fick ett helt annat svar än vad jag väntat mig med en mycket enklare lösning, just eftersom jag var tydlig med att förklara sammanhanget och inte bara problemet.

Permalänk
Medlem

Inga av mina trix är användbara utanför mitt "yrke", ruggigt specialiserad.
Jobbar som mjukvara laddare/felsökare på utvecklingen på volvo pv.
Det jag kan komma på är en 1101(hård reset, aka norsk reset/batterireset fast gjord med mjukvara)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

@improwise: japp inte så nyttigt för magen;)

Permalänk
Medlem

Bransch: Försäkring

Roll: Skadereglerare

Hemlighet: Numrera kvitton/foton och matcha med sakerna ni anger på blanketterna!

Om handläggaren ska behöva sitta och försöka lista ut vilken sak som hör till vilket foto så kommer ärendet förmodligen bli liggande mycket längre än det annars skulle.

Och fyll i alla fält på blanketterna! De finns där av en anledning, skit inte bara i hälften av dem! När vi ber om åldern på ett föremål så är det inte bara för att vi vill sjunga "Ja må du leva" till det om det är sakens födelsedag!

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB