Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Lite ot, men..
1) Golv folket bestämmer inte öppettiderna.

2) Jag har en bekant som jobbar åt en klädeskedja.
De har X-minuter hantera kassan och stänga/låsa butiken efter stängning. Övrig tid får de inte ersättning för eftersom det skulle "uppmuntra arbetarna att dra benen efter sig".
Detta har huvudkontoret räknat ut och bestämt.

Tiden bygger på att butiken är tom strax innan stängning så att personalen hinner lägga tid på att avsluta, och att inget övrigt strular.

Men detta är en utopi och nästan dagligen ska någon shoppa/kolla lite extra och de får jobba övertid, gratis.
Jag har dock för mig att de får ta hjälp av väktare att jaga ut folk som stannar längre än 30minuter.

Det är alltså inte superglassigt att vara säljare i alla butiker. Så ha gärna det i åtanke och visa lite respekt när ni handlar.

Hade ingen aning om detta, sjukt respektlöst mot personalen som jobbar. Jag brukar dra mig för att gå och handla innan stängning även fast jag vet att jag kommer hinna ut en bra tid innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunggrens:

Varför skulle en kassör inte bry sig om sin arbetsplats? Oavsett om det bara är tänkt som tillfälligt mellan studier eller under studier så vill de flesta göra bra ifrån sig så att både de och kollegorna mår bra där. Ser ingen vettigt i ditt påstående så du får gärna utveckla om du har någon bakomliggande teori till det förutom "det är tillfälligt" för det håller inte enligt mig.

"JAG KOMMER ALDRIG KOMMA TILLBAKS TILL DENNA AFFÄREN!!!"
"Okej, jag jobbar på ICA, tror vi kommer överleva utan dig"

Dålig formulering av mig möjligtvis i min första kommentar, men det är det här jag pekar på. Om folk gormar och skriker eller hotar med att använda en annan butik nästa gång så bryr sig la inte en kassör på ett stort bolag? ICA kommer överleva utan den personen och detsamma gäller det andra större bolagen.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

120 kr beror också på hur bra till man bor, där jag bor kostar alla lagliga taxi ungefär 1500kr för 15-20 minuters enkelväg ut i bygden, så typ 35-40kr per minut. Så där jag bor far man inte om ingen kompis vill vara ensam nykter.

Edit: antal kroner per minut blir närmare 20kr/minut för taxikusken, då de i stort sett aldrig kommer kunna ta folk in till stan efter att ha lämnat av någon/några.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ganska dyrt. Minns när jag somnade på bussen en natt efter att ha festat och fick åka taxi från Malmö till Kristianstad. Kostade bara 1200kr om jag minns rätt. Är väl en 10 mil eller något.

Skrivet av Calsoe:

Nuvarande jobb:
Yrke: IT-programmering
Din roll: Systemutvecklare

Tips 1: Långt ifrån alla programmeringsproblem löses bättre/snabbare av att slänga fler personer på att lösa det. Fler personer kan istället öka komplexiteten och göra lösningar mer svårtestade och svårare att bygga ut.

Tips 2: En bra programmerare kan göra en lösning som är exponentiellt mycket bättre än en sämre programmerare.

Tips 3: Alla programmerare gör misstag, skillnaden mellan en bra och en dålig programmerare är hur dyra fel de gör.

Tips 4: Kravspecar och specifikationer med tydliga avgränsningar är guld värda, både för IT-folket och för kunden. Se till så att du får en specifikation som svart på vitt förtydligar vad det är du har beställt, hur länge det väntas ta och viktigast av allt; vad som inte skall göras.

Ligger mycket i det. "Ju fler kockar, desto sämre soppa. "

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Señor Hallon:

"JAG KOMMER ALDRIG KOMMA TILLBAKS TILL DENNA AFFÄREN!!!"
"Okej, jag jobbar på ICA, tror vi kommer överleva utan dig"

Dålig formulering av mig möjligtvis i min första kommentar, men det är det här jag pekar på. Om folk gormar och skriker eller hotar med att använda en annan butik nästa gång så bryr sig la inte en kassör på ett stort bolag? ICA kommer överleva utan den personen och detsamma gäller det andra större bolagen.

Ica-butiker drivs via franchise. Det betyder alltså att det absolut går att driva en enskild Ica-butik så dåligt att den får ett dåligt ekonomiskt resultat som påverkar just den butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ica-butiker drivs via franchise. Det betyder alltså att det absolut går att driva en enskild Ica-butik så dåligt att den får ett dåligt ekonomiskt resultat som påverkar just den butiken.

Därför jag skrev stora affärer. Självklart är det en annan sak om du jobbar på en liten butik på en liten ort.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Bransch: Bank
Roll: Kundtjänst

Hemlighet: Ibland är bästa lösningen att be om handläggarens egna åsikt kring något. Gav alltid bättre bemötande till en kund som frågade "vad tycker du är en rimlig kompensation för detta" snarare än "jag räknar med att ni drar av X kronor från min faktura".

Grundläggande artighetsfraser är absolut bästa sättet att få ditt ärende löst snabbt! Börja med en snabb fråga ex "har du en bra fredag?". Inget avancerat men visar på att du förstår att du pratar med en människa. Många startar bara med "Hej ni har gjort fel med det här".

Skrivet av Mortac:

Tips och insikt 9: Om du kräver kompensation för att din TV eller uppkoppling har varit nere i några timmar, så kommer du inte att få något. Driftstörningar och tekniska problem inträffar och det är inte först då du varit utan dina tjänster i flera dagar vi kan börja snacka kompensation. Om du sedan bränt pengar på mobilsurf och vill att din leverantör ska stå för de kostnaderna, så kommer det inte att ske. Leverantören står aldrig för merkostnader som uppstår när du själv väljer att lägga pengar på saker och ting. Jag har hört folk som krävt att vi skickar dem en ny iPhone, att de vill ha gratis abonnemang i ett år, eller att vi ska betala deras lön eftersom de inte kunnat arbeta utan sin uppkoppling. Ja, folk ringer faktiskt in och kräver sådant här ibland!

Många bra tips! Däremot håller jag inte riktigt med om "Tips och insikt 9". ComHem har kompenserat två gånger vid nertid trots att det inte handlat om mer än några timmar. Inga jättesummor men ett avdrag på nästkommande faktura vilket känns som grundläggande kundfokus.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundan89:

Haha ja.. De flesta skiter totalt i priority taggar tyvärr, speciellt om det är stora flygplan. Man ska lossa dom väskorna och köra in direkt vilket ses som "merjobb" man får köra en extra vända ;P

Tycker tvärtom att det funger bra, iaf om du ex flyger SAS och landar vid en annan star alliance terminal. Direktflighter verkar också fungera bättre än de med anslutning. Flyger mycket och har guldkort och ofta får jag väskan bland de första.

Sedan det där med att checka in sent. Då kommer ju väskan ev sist på fordonet som kör ut väskan. Borde den då inte hamna längst in i lastutrymmet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

"JAG KOMMER ALDRIG KOMMA TILLBAKS TILL DENNA AFFÄREN!!!"
"Okej, jag jobbar på ICA, tror vi kommer överleva utan dig"

Dålig formulering av mig möjligtvis i min första kommentar, men det är det här jag pekar på. Om folk gormar och skriker eller hotar med att använda en annan butik nästa gång så bryr sig la inte en kassör på ett stort bolag? ICA kommer överleva utan den personen och detsamma gäller det andra större bolagen.

Så om jag ringer till dig som skadereglerare och skriker och gormar att jag ska använda ett annat försäkringsbolag för ni inte ger mig precis det jag vill ha så bryr du dig? Detta till trots att du har gjort allt du ska göra.

PS: ICA butiker är förövrigt ensamma aktörer och var och en ägs oftast av en enskild person eller enskilt företag. Dessa är sedan kopplade till ICA som en paraplyorganisation/franchise.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Fråga; Måste telefonen vara synlig i detta fall, som i "Jag har tänkt spela in detta samtal Chefen och lägger därmed upp telefonen på bordet" eller kan man ha "råkat" sätta på inspelningen i fickan. Tänkte på rent juridiska grunder. Etiskt sett så vill man ju att båda parter ska vara medvetna om att samtalet spelas in.

Det räcker att en part är medveten om inspelningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Señor Hallon:

Därför jag skrev stora affärer. Självklart är det en annan sak om du jobbar på en liten butik på en liten ort.

Du skrev faktiskt "stort bolag", inte "stora affärer".

Jag tolkade det som att du trodde att alla Ica-butiker hör till en enda stor verksamhet.

I min värld finns det ingen enskild Ica-butik som är tillräckligt stor för att räknas som ett "stort bolag".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du skrev faktiskt "stort bolag", inte "stora affärer".

Jag tolkade det som att du trodde att alla Ica-butiker hör till en enda stor verksamhet.

I min värld finns det ingen enskild Ica-butik som är tillräckligt stor för att räknas som ett "stort bolag".

Nej det var dåligt skrivet av mig kan jag erkänna.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Bransch: (Före detta) Sopgubbe
Roll: Sopgubbe

Om du ser en lastbil/sopbil stå med alla lamporna på i en trång gata, kör inte fram till bilen om du inte är säkert på att du kommer förbi.
Om du inte kommer förbi så ställ dig inte på tutan, jag lovar att du kommer få en blick på dig som du är hjärndöd och borde inte ha körkort.
Finns en stor chans att lastbilen kan stå där ett tag / ha nya kärl några meter längre fram.

Lösning: Kör en annan väg.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Lite teknikhistoria.
Jag jobbade på sjukhus. Folk började få e-post och det var enormt mycket klagomål på att e-posten inte fungerade. Problemet var att dom hade sådan fantasi att skriva e-postadresser. Jag fick försöka rätta till dom så gott jag kunde. Förklara att det var som telefonnummer. Ett tecken fel så var det fel. Men lösningen var när jag fick tips om echo@tu-berlin.de . Då kunde jag visa att deras e-post gått till Tekniska universitetet i Berlin och dom fått svar därifrån. Tyvärr fungerar inte den adressen längre.

Permalänk
Medlem

Yrke: Säljare
Roll: Säljare

Spara alltid kvittona(det är ditt köpeskontrakt), inom klädbranchen så kan du alltid reklamera/garanti din produkt upptill 3 år efter du köpt jackan/byxorna/skorna ifall sömmen ect gått sönder. (Gäller oftast ej "hälkappan" på skor då det är oftast handhavande fel).

Många butiker sänker sina priser på sina varor under deras "öppetköp" tid så be om mellanskillnaden.
Tex Dressman/XXL/Stadium ect har ju 365 dagars öppetköp.
NetOnNet 90 dagars öppetköp som "Klubbmedlem"

PS: Bli Politiker:
Så slipper du göra fel, du "ska" alltid skylla på någon annan, det är aldrig ditt fel.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunjoc:

Tycker tvärtom att det funger bra, iaf om du ex flyger SAS och landar vid en annan star alliance terminal. Direktflighter verkar också fungera bättre än de med anslutning. Flyger mycket och har guldkort och ofta får jag väskan bland de första.

Sedan det där med att checka in sent. Då kommer ju väskan ev sist på fordonet som kör ut väskan. Borde den då inte hamna längst in i lastutrymmet?

Skickades från m.sweclockers.com

Gött att du får dina väskor i tid. Kan bara svara för lossning av bagage på Landvetter, det var även SAS jag jobbade på. Sen incheckning = väskan hamnar närmast luckan blandat med priobagage som då kommer av planet tidigt.

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

Bransch: Sjukvård

Roll: Läkare

Folk har så mycket knep för att få va de vill och alla tror att de är den första som kommit på det. Man ser extremt lätt igenom det. "Jag brukar ha låg kroppstemperatur" och "Jag är väldigt smärttålig" är två klassiker. Var ärlig och uppriktig och bete dig som du gjort mot en kollega på jobbet så är det mycket lättare att få en bra bild av vad som hänt. Är du svårt sjuk får du snabb hjälp, har du fått vänta länge är det goda nyheter för det betyder att du sannolikt inte är så sjuk.

Man skall ha med sig att även om alla branscher har sina rötägg så har de flesta läkare blivit det för att de bryr sig om att folk har det bra. Att du blir nekad behandling eller medicin beror inte på att läkaren är 'snål'. Läkarens lön påverkas inte av vad din behandling kostar. Det finns i de allra flesta fall ett gott skäl t.ex. att du skulle må dåligt eller ta skada av behandlingen/undersökningen du vill ha, eller att den är helt meningslös och därmed yrkesetiskt otillåten att ge, eftersom du då stjäl den från någon som behöver den mer (ja, så funkar det med en kostnadsbegränsad verksamhet, privat eller offentlig). Oavsett vad du läst på google så är det förmodligen inte lika kvalificerat som 5,5 års utbildning och oftast minst 3 års yrkeserfarenhet för legitimerade. Samma som liknelsen någon gjort med bilar - bara för att du har en kropp så vet du inte allt om den, du har trots allt sökt sjukvård av en anledning, nämligen att du inte lyckats lösa problemet själv.

Detta är konflikterande för mig då jag a) har lägre kroppstemperatur än vanligt (36.0 eller lägre när jag vaknar) och känner mig febrig över 37 grader. Detta har ignorerats av läkare flertalet gånger. Jag förväntar mig inte någon antibiotika för att jag känner mig febrig men jag förväntar mig iallafall att det noteras och inte viftas bort. Om jag har över 37 grader så pågår något, förmodligen ofarligt men det kan nästan jämföras med 0.5-1 grad högre temperatur än vad som är normalt. Ta en sänka iallafall.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Tror du på allvar att en kassör bryr sig om sin arbetsplats? Det är ett tillfälligt jobb för de flesta och sen hittar de något bättre, precis som McDonalds och alla andra snarlika jobb. Men till on-topic.

Din bransch: Försäkring
Din roll: Motorskadereglerare, backoffice
Tips/yrkeshemlighet: Var snäll, vi har makt att göra mycket om vi vill. Och skriv för tusan ordentliga i era anmälningar.

Som skadereglerare, speciellt på backoffice hade vi rätt mycket svängrum för att göra kunder nöjda, vi kunde tillåta dem åka till en verkstad vi inte har avtal med, kolla mellan fingrarna på något ni inte hade kvitto på, betala en hyrbil/bärgning eller hjälpa till med en reparation som inte riktigt fanns med i er försäkring. Iallafall jag ville verkligen hjälpa folk som råkat illa däran på olika vis och gick ofta utanför mina arbetsuppgifter för att göra detta. Detta gällde dock ENDAST om man var schysst, de skrikiga och jävliga kunderna med attityd fick endast till punkt och pricka det som stod i avtalet, inget mer, inget mindre. Har vi bara en verkstad 20 mil ifrån, synd, ska du ha pengar ska du dit.

De som höll på att hotas hade jag (och företaget) nolltolerans mot, jag la på, ringde riskavdelningen och de fick ta ett snack med kunden, är kunden fortfarande jävlig så bröts deras kontrakt. Så var schysst när ni ringer, det är en person på andra änden.

När ni har krockat, gör en skadeanmälan så fort som möjligt och var NOGA med händelseförloppet, jag har sett folk skicka in sina skadeanmälningar som de har ritat på en servett, skrivit ett ord på ett A4 och andra helt vrickade saker. Vi kan inte arbeta med detta, ett vållande måste hålla i en rättssal då det faktiskt är ett skadestånd som ska medlas, bevisbördan ligger på er och får vi inget bra underlag så kan vi inte göra något för er. Det håller heller inte att "Han sa att han var vållande till olyckan på plats", vi skiter fullständigt i det, folk vet inte lagarna, kan vara i chock och det finns inget bevis på att han sa det men även i de fall som finns är det oväsentligt. Vad polisen säger är också i de flesta fall oväsentligt, de kan ofta inte lagarna till punkt och pricka och var inte på platsen och såg händelseförloppet.

Jag vet inte om det ligger något i det men jag har dessutom blivit tipsad om att alltid ange 'inga kända' under skador istället för 'inga' eftersom man då garderar sig mot eventuella skador som upptäcks i efterhand och som man ev. kan bli nekad ersättning för om man anger att man var skadefri vid händelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Din bransch: Hälso- och sjukvård

Din roll: Läkare

Tips/yrkeshemlighet: Många säger "det står väl i journalen", men moderna journalsystem är inte nödvändigtvis särskilt moderna eller användarvänliga och det tar väldigt lång tid att få en ens nära fullständig översikt (oftast finns bara möjlighet för en snabbare översikt). För att se information från andra vårdgivare (e.g. privata vårdcentraler, andra landsting) behöver vi ert samtycke och det kan ta veckor innan diktat skrivs ut vilket ytterligare försvårar.

Vi faxar journalkopior till andra sjukhus - även om vi har samma journalsystem. En del landsting faxar remisser mellan olika kliniker/vårdcentraler inom det egna landstinget.

När du söker akutmottagningen möter du inte sällan en oerfaren läkare. Vårdcentralen har oftare erfarnare läkare.

När läkaren frågar "är du frisk annars?", "är du frisk" eller bara "frisk?" vill hen att du uppger tidigare betydande sjukdomstillstånd och operationer och inte om du känner dig frisk. Blodproppar, hjärtinfarkter är särskilt intressanta. Ovanligare saker som kan vara besvärliga såsom porfyri, avsaknad av mjälte, binjurebarksvikt får man gärna ta upp (men det borde hen ha koll på). Försök ha koll på eventuella läkemedelsallergier - vilket läkemedel, vad hände, när hände det, hur säkert är sambandet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

"JAG KOMMER ALDRIG KOMMA TILLBAKS TILL DENNA AFFÄREN!!!"
"Okej, jag jobbar på ICA, tror vi kommer överleva utan dig"

Dålig formulering av mig möjligtvis i min första kommentar, men det är det här jag pekar på. Om folk gormar och skriker eller hotar med att använda en annan butik nästa gång så bryr sig la inte en kassör på ett stort bolag? ICA kommer överleva utan den personen och detsamma gäller det andra större bolagen.

?Que?

Jag tycker att om ett bolag säger att "man klarar sig utan" en kund, så är det en ganska arrogant attityd som tillslut kommer leda till att någon annan tar över den kunden.

För vare sig kunden är störande eller inte, så har den ändå rätt, och om man bara ler och försöker ge service så vänder man de flesta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

(Gäller oftast ej "hälkappan" på skor då det är oftast handhavande fel).

Hur undviker man detta fel?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:
Man knyter upp skorna, enklare än så är det inte samt knyta så skon sitter fast på foten. De flesta använder skohorn alt bara "trycker" i sin fot så hälkappan viks/går sönder.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

PostNord är en tjänst för sig. Dom får köra förbi hus utan att gå ur bilen och säga att ingen var hemma. Det får varken DHL, Schenker eller UPS. Hell, PostNord behöver inte ens köra förbi huset ibland. Dom lullar med paketen direkt på terminal om dom inte har folk nog.

Angående samtal "någon timme innan leverans" hur tror du det funkar i verkligheten när man ska hinna över 10 stopp i timmen, någon kund är seg, inte hemma och man får vänta några minuter innan man skriver droppkort, utöver det trafik och kunder som ringer tillbaks en halvtimme-timme efter man varit på plats och försökt leverera?
Förövrigt är det olagligt att ringa under körning numera så den tiden kan man inte spendera på luren, för att inte nämna hur trafiksäkert det att köra med en hand och mindre fokus i en tätort..
Det är nästan omöjligt att hålla koll på vilka av dom 60-100 stoppen om dagen du har som vill ha ett samtal och du har inte tiden att gå igenom högen mellan var-vartannat stopp. En kvart innan brukar gå ok om det är en rutinerad chaufför som vet rundan och har lagt den själv samma morgon, på sin höjd en halvtimme. Förövrigt så förstår jag personligen inte varför man beställer hem något om man jobbar 10-20-30-50 minuter bort, och tar sig tiden från jobb för att köra hem med sin egen bil och ta emot ett paket på 5-15kg - då kan man lika gärna få det skickat till ombudet och slippa stress och oro...

Jag med jobbar med leverans men på ett annat sätt och jo jag vet att man inte får prata i mobilen när man kör, eller du får prata i handsfree men inte hålla i mobilen. men jag ser massor som fortfarande håller på med telefonen när dom kör.
Men om folk begär 1 timme så brukar det finns en anledning har folk som begär 2 timmar ibland och ganska ofta handlar det om att dom jobbar på sjukhus/polis/brandman och då får man ha lite förstående att det inte kan gå på 15-30 min alltid men ja 95% av alla kan oftast komma inom 15-20 min.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

En yrkeshemlighet från min tid som fönsterputsare är att det bästa medlet att tvätta fönster med är handdiskmedel typ Yes. Det är inte det att det blir dåligt med fönsterputs på flaska och tidningspapper eller så, utan att det går så extremt långsamt.

Skrivet av BraCCa:

Har du sett när Matgeek besöker Pågen? Dom använder varken konserveringsmedel eller fryser brödet.

Skrivet av mackmackan:

pågen har ju faktiskt alltid färskt bröd och fryser aldrig sitt bröd.
tidigare vart butiksarbetare med.
pågen tar även tillvara på gammalt bröd och gör det till jäst för att baka nytt bröd!

köp pågen.

Konserveringsmedel eller inte, fabriksbakat bröd är inte gott på något sätt. Det värsta med sommaren är att de två bästa bagerierna i närheten har stängt i samma sex veckor båda två.

Skrivet av Mortac:

...
Tips och insikt 4: "Du behöver direktkoppla en dator!" Detta är ett vanligt faktum när du ska felanmäla ditt bredband. Routern är väldigt, väldigt ofta det som gör att uppkopplingen inte fungerar, och den måste alltid uteslutas innan vi kan gå vidare i vår felsökning eller ta ditt ärende vidare till en tekniker. Vi får ofta höra "men jag har ingen dator att direktkoppla" eller får dras med folk som helt enkelt inte orkar göra det, men samtidigt så kräver de att en tekniker ska hoppa in i bilen, bege sig ut och genomföra mätningar och undersöka var ett fel ligger för att slutligen konstatera att det kanske var din router trots allt. Kan du inte direktkoppla en dator, så får du låna hem en dator eller ta hjälp av någon som kan göra det åt dig!
...

Jag har varit tvungen att göra detta några gånger vilket bara har ställt till det än mer då tjänsteleverantören här låser deras DHCP mot min (routers) MAC-adress och således kan det ta timmar innan en ny enhet får komma in på nätet. Det konstiga är att supporten inte verkar ha koll på detta tills dess att det inte funkar, då plötsligt så vet de att det "kan det ta några timmar innan utrustningen registreras på nätet...". Jag vet att folks billiga routrar ofta ställer till det men jag har koll på min liksom. Nu säger jag bara att jag redan gjort det för att slippa vänta till nästa dag med fortsatt felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

@Json_81:
Man knyter upp skorna, enklare än så är det inte samt knyta så skon sitter fast på foten. De flesta använder skohorn alt bara "trycker" i sin fot så hälkappan viks/går sönder.

Och om man gör det och de ändå går sönder?
Rätt vanligt att framför allt löparskor får hål i kappan långt innan tre år har gått.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En yrkeshemlighet från min tid som fönsterputsare är att det bästa medlet att tvätta fönster med är handdiskmedel typ Yes. Det är inte det att det blir dåligt med fönsterputs på flaska och tidningspapper eller så, utan att det går så extremt långsamt.
Konserveringsmedel eller inte, fabriksbakat bröd är inte gott på något sätt. Det värsta med sommaren är att de två bästa bagerierna i närheten har stängt i samma sex veckor båda två.
Jag har varit tvungen att göra detta några gånger vilket bara har ställt till det än mer då tjänsteleverantören här låser deras DHCP mot min (routers) MAC-adress och således kan det ta timmar innan en ny enhet får komma in på nätet. Det konstiga är att supporten inte verkar ha koll på detta tills dess att det inte funkar, då plötsligt så vet de att det "kan det ta några timmar innan utrustningen registreras på nätet...". Jag vet att folks billiga routrar ofta ställer till det men jag har koll på min liksom. Nu säger jag bara att jag redan gjort det för att slippa vänta till nästa dag med fortsatt felsökning.

Hur gör du när du putsar ett fönster? Vad har du för trasa? Hur använder du tidningspappret? Använder du skrapa? Jag är sjukt nyfiken!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

?Que?

Jag tycker att om ett bolag säger att "man klarar sig utan" en kund, så är det en ganska arrogant attityd som tillslut kommer leda till att någon annan tar över den kunden.

För vare sig kunden är störande eller inte, så har den ändå rätt, och om man bara ler och försöker ge service så vänder man de flesta..

Kunden har banne mig inte rätt, det citatet kan dra åt fanders. "The customer is always right" pekade på att man ska ge kunden den produkt den vill ha, inte att alla narcissister och dåliga människor ska kunna skrika sig blåa på personalen för att kunden tycker den har rätt.

Och nej, de folk som är jobbiga kommer inte vändas, de vill oftast vara arga för att vara arga. Jag har ingen som helst sympati för någon som tar ut sina problem på en stackars personal som inte har gjort något fel.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

@Json_81: Ska man vara petnoga så ska man knyta om sina skor om man springer en längre strecka, men så funkar det inte i verkligheten.

Här ligger ett moment 22 dilemma (gäller andra branscher också).
Som kund har du alltid 3 års reklamationsrätt, problemet med den rättigheten är att du som konsument ska bevisa att varan var defekt vid inköpet.(Garanti tillverkaren/ÅF ska bevisa att hen använt produkten fel).

Om detta sker så ligger bevis bördan på dig som kund vilket blir mkt problematiskt. Dock brukar vanlig hövlighet funka bra ändå. Som reklamations ansvarig på en Intersport butik så var det ändå enkelt att tillmötesgå kunden. Förr så skrev man bara upp alla reklamationer på en blankett och skickade in dessa till Nike/Adidas/NB ect så fick man kredit från leverantören.

Ibland drog jag av viss slitageavdrag då man som kund nyttjat skorna under en längre tid. Hade kunden använt dem mer 1 år så drog man av 50% av ny priset.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbelbabbel:

Hur gör du när du putsar ett fönster? Vad har du för trasa? Hur använder du tidningspappret? Använder du skrapa? Jag är sjukt nyfiken!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag kör gärna en liten genomgång.

Tidningspapper och fönsterputs på flaska används inte professionellt, men det funkar hemma om man har gott om tid. Bara att spruta på fönsterputsen och torka med tidningspapper, det blir väldigt blankt och fint men tar tid och det går åt en del tidningar.

Vill man vara lite mer proffsig så behöver man en gummiskrapa. Skillnaden på proffsskrapor och de man köper på Ica är främst att gummit går att byta på proffsgrejerna. Så ska man inte putsa ofta så duger det med en billig, se bara till att köpa en ny när gummit börjar bli utslitet och använd inte samma skrapa till typ badrumsgolvet eller så. Har man många fönster och/eller putsar dem ofta kan det dock vara värt att lägga ett par hundringar på en bättre skrapa och några extra gummin på någon städbutik.

Skrapan är ju till för att få rutan torr snarare än ren, att rengöra den gör man med vattnet med diskmedlet i. Proffs använder ett verktyg som jag inte vet vad det heter rent formellt, vi kallade det för päls, det består av en hårig tyggrej som sitter på ett handtag, men hemma funkar det lika bra med typ en svamp eller så.

De bästa trasorna är typ urtvättade frottéhanddukar. När jag jobbade hade vi en deal med ett hotell som gav oss en säck med gamla handdukar när vi var där och putsade. Man vill inte använda fina handdukar för de kommer aldrig att bli helt rena igen efter de använts till fönsterputs.

För att tvätta rutorna tar man en hink med en del vatten i, gärna varmt om det inte är väldigt varmt och soligt ute för då torkar det för snabbt. Det behövs inte så himla mycket vatten men kanske ett par liter i en 10-12-liters hink. Sen ska man ha ganska mycket diskmedel i, men inte för mycket för då blir det för mycket skum. Vattnet ska kännas lite tvåligt när men gnuggar ihop fingrarna i det, så typ ett rejält sprut i hinken, rör sen runt lite för att det ska blanda sig. Många proffs använder fönstersåpa snarare än diskmedel, men det är ingen direkt skillnad på dem egentligen mer än att flaskan ser proffsigare ut och att man slipper parfym och färgmedel. Sen tar man sin päls eller svamp och doppar i vattnet, kramar ur den måttligt, det ska helst inte droppa men rutan ska ju ändå bli rätt blöt liksom. Och sen drar man över rutan, är det någon fläck (fågelskit exempelvis) så får man gnugga lite där. I värsta fall får man använda någon form av rakbladsskrapa för typ färg eller så, men se till att rutan är rejält blöt och intvålad först annars blir det repor.

Sen skiljer sig tekniken åt på olika firmor och så. Jag lärde mig att putsa så mycket som möjligt i ett drag med skrapan. Då börjar man med att knacka gummit lite mot rutan för att få bort skit från det förra fönstret. Sen drar man skrapan lite snett uppåt med den övre kanten mot vänstra kanten på glaset ungefär mitt på rutan beroende på hur stor den är. Fortsätter upp till det övre vänstra hörnet i en rörelse, drar skrapan mot det övre högra hörnet samtidigt som man vinklar den mer nedåt och när man når hörnet drar man ner en bit och vrider samtidigt skrapan en bit nedåt åt höger. Sen drar man över rutan till den vänstra kanten samtidigt som man vrider den lite åt vänster/nedåt, drar ned en bit också fortsätter man så fram och tillbaka över rutan tills allt är rent. Till sist tar man trasan och torkar av i överkant så det inte rinner ner skitigt vatten över rutan, har man missat lite på sidorna tar man det med trasan också, ska det bli snyggt får man trycka ganska hårt och använda en torr bit av trasan. Sen bör man gå över blött på karmen och fönsterbrädet med trasan också, då är det inte så viktigt att den är torr och så dock.

En annan teknik en polare var tvungen att använda på en annan firma var att de efter påläggning av vattnet torkade överkanten på rutan med trasan innan de kom till gummiskrapan sen torkade de skrapan med trasan. Sen började de uppifrån, i ena hörnet förstås, och drog rakt nedåt. Torkade skrapan igen, och fortsatte dra uppifrån och ned, torkade av gummit mellan varje drag, tills rutan var ren. Detta är en enklare teknik, men det är väldigt svårt att inte få en rand med vatten mellan varje drag med skrapan. Där jag jobbade använde vi aldrig den tekniken förutom om man var tvungen att putsa vissa fönster med långa skaft från marken, för då är det svårt att få till en svepande rörelse över hela rutan.

Sen får jag säga att jag inte har jobbat som fönsterputsare på kanske 15 år så det kan ha hänt saker sedan dess, men sannolikt inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag kör gärna en liten genomgång.

Tidningspapper och fönsterputs på flaska används inte professionellt, men det funkar hemma om man har gott om tid. Bara att spruta på fönsterputsen och torka med tidningspapper, det blir väldigt blankt och fint men tar tid och det går åt en del tidningar.

Vill man vara lite mer proffsig så behöver man en gummiskrapa. Skillnaden på proffsskrapor och de man köper på Ica är främst att gummit går att byta på proffsgrejerna. Så ska man inte putsa ofta så duger det med en billig, se bara till att köpa en ny när gummit börjar bli utslitet och använd inte samma skrapa till typ badrumsgolvet eller så. Har man många fönster och/eller putsar dem ofta kan det dock vara värt att lägga ett par hundringar på en bättre skrapa och några extra gummin på någon städbutik.

Skrapan är ju till för att få rutan torr snarare än ren, att rengöra den gör man med vattnet med diskmedlet i. Proffs använder ett verktyg som jag inte vet vad det heter rent formellt, vi kallade det för päls, det består av en hårig tyggrej som sitter på ett handtag, men hemma funkar det lika bra med typ en svamp eller så.

De bästa trasorna är typ urtvättade frottéhanddukar. När jag jobbade hade vi en deal med ett hotell som gav oss en säck med gamla handdukar när vi var där och putsade. Man vill inte använda fina handdukar för de kommer aldrig att bli helt rena igen efter de använts till fönsterputs.

För att tvätta rutorna tar man en hink med en del vatten i, gärna varmt om det inte är väldigt varmt och soligt ute för då torkar det för snabbt. Det behövs inte så himla mycket vatten men kanske ett par liter i en 10-12-liters hink. Sen ska man ha ganska mycket diskmedel i, men inte för mycket för då blir det för mycket skum. Vattnet ska kännas lite tvåligt när men gnuggar ihop fingrarna i det, så typ ett rejält sprut i hinken, rör sen runt lite för att det ska blanda sig. Många proffs använder fönstersåpa snarare än diskmedel, men det är ingen direkt skillnad på dem egentligen mer än att flaskan ser proffsigare ut och att man slipper parfym och färgmedel. Sen tar man sin päls eller svamp och doppar i vattnet, kramar ur den måttligt, det ska helst inte droppa men rutan ska ju ändå bli rätt blöt liksom. Och sen drar man över rutan, är det någon fläck (fågelskit exempelvis) så får man gnugga lite där. I värsta fall får man använda någon form av rakbladsskrapa för typ färg eller så, men se till att rutan är rejält blöt och intvålad först annars blir det repor.

Sen skiljer sig tekniken åt på olika firmor och så. Jag lärde mig att putsa så mycket som möjligt i ett drag med skrapan. Då börjar man med att knacka gummit lite mot rutan för att få bort skit från det förra fönstret. Sen drar man skrapan lite snett uppåt med den övre kanten mot vänstra kanten på glaset ungefär mitt på rutan beroende på hur stor den är. Fortsätter upp till det övre vänstra hörnet i en rörelse, drar skrapan mot det övre högra hörnet samtidigt som man vinklar den mer nedåt och när man når hörnet drar man ner en bit och vrider samtidigt skrapan en bit nedåt åt höger. Sen drar man över rutan till den vänstra kanten samtidigt som man vrider den lite åt vänster/nedåt, drar ned en bit också fortsätter man så fram och tillbaka över rutan tills allt är rent. Till sist tar man trasan och torkar av i överkant så det inte rinner ner skitigt vatten över rutan, har man missat lite på sidorna tar man det med trasan också, ska det bli snyggt får man trycka ganska hårt och använda en torr bit av trasan. Sen bör man gå över blött på karmen och fönsterbrädet med trasan också, då är det inte så viktigt att den är torr och så dock.

En annan teknik en polare var tvungen att använda på en annan firma var att de efter påläggning av vattnet torkade överkanten på rutan med trasan innan de kom till gummiskrapan sen torkade de skrapan med trasan. Sen började de uppifrån, i ena hörnet förstås, och drog rakt nedåt. Torkade skrapan igen, och fortsatte dra uppifrån och ned, torkade av gummit mellan varje drag, tills rutan var ren. Detta är en enklare teknik, men det är väldigt svårt att inte få en rand med vatten mellan varje drag med skrapan. Där jag jobbade använde vi aldrig den tekniken förutom om man var tvungen att putsa vissa fönster med långa skaft från marken, för då är det svårt att få till en svepande rörelse över hela rutan.

Sen får jag säga att jag inte har jobbat som fönsterputsare på kanske 15 år så det kan ha hänt saker sedan dess, men sannolikt inte så mycket.

Underbart. TACK! Det är ju inte så att jag någonsin har hört en professionell fönsterputsare förklara. I stället har jag stått och svurit och försökt förklara för hustrun att det inte blir bättre än så här om jag ska göra det, men att hon är välkommen att försöka själv. Brukar vara början på en härlig diskussion

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Måste bara kommentera ditt inlägg
Jag har besök läkare en hel de pga skador och då har jag bara gått till läkare då jag absolut måste. Men jag har spenderat en del timmar på sjukhuset Brukar även vara familjens/släktens support/chaufför så jag är oftast med under deras besök på ex akuten också.

Toppen att ni läkare finns, ni räddar ju liv och det är jag oerhört tacksam för MEN...

Jag har träffat många läkare som är heeeelt köra. Vissa saker har ju lett till att folk gapskrattar/gråter när men återberättat vad som skett. Dvs det är PRECIS som inom alla andra yrken, so far so good kan man nästan säga.

Problemet är att det handlar just om en själv/sin hälsa.
Läkarna utgår oftast ifrån att man är världens mes innan man ens träffat läkaren.

-Jag har skitont och kan inte använda XXX.
-Du verkar ju glad och så, det är noga inga större problem.

En röntgen senare så har man flera brutna ben och läkaren ser ut som ett frågetecken!

Helt allvarligt jag hade aldrig gått hit, suttit och väntat länge om jag absolut inte måste! Säger jag att jag har ont så har jag det. Exemplet ovan är faktiskt ett verkligt exempel från mig själv. Långt ifrån en isolerad händelse skall tilläggas! Nu kanske jag/min familj är speciella men jag sitter inte och stortjuter för en brutet ben i kroppen.

Sen har jag flera väldigt bra möten också så klart!

Men detta leder till att man tappar tron då man måste orka stå på sig. Det klassisa "Man måste vara fri.... Här fyller alla andra i orden..sk för att vara sjuk" ät tyvärr sant.

Jag förstår att det beror på att ni får träffa många som kommer in till akuten med en bruten nagel osv men bara de faktum att du säger att folk på förväg säger saker i stil med "hög smärttröskel" osv måste ju ha en anledning.

Kruxet är att man garanterat kommer ihåg den där gången man kom in och inte blev trodd/fick slita för sig själv/anhörig innan man kom fram till något. Precis som man har större chans att minnas den gången datorn var DOA än de gånger delarna fungerat perfekt. Datorer/bilar är dock bara saker och det är naturligt att man reagerar kraftigare när det gäller ens egen hälsa.

Mycket kokar nog ner till brist på tid (pengar) men jag upplever att man ofta måste "bevisa" snarare än att beskriva sina problem för att få hjälp. Samtdigt har jag förståelse för er då ni måste göra en helhetsbedömmnig annar skulle ju alla som kom in med brutna naglar bli skitröntgade från topp till tå.

Så keep up the good work! Tänk bara på att vissa faktiskt endast är där för att de måste (typ sambon tvingar än, vilket har visat sig vara bra beslut från denne genom åren)

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns helt klart läkare som gör ett enastående jobb och som verkligen förtjänar min tacksamhet, men trots det har jag råkat ut för liknande situationer. En kväll hade knät hoppat ur led så det blev en tur till akuten, fick sitta där i över 10h och vänta för att det fanns patienter som påstod sig "ha mer ont" och som därför fick gå före i vårdkön. Blev hemskickad med ett par kryckor utan uppföljning. En annan gång åkte jag till akuten då jag fått ett järnklot på foten, det tog tre besök innan jag blev skickad på röntgen några veckor efter. Det visade sig att foten eventuellt hade varit bruten men hade vid det laget hunnit läka ihop. Allt för att läkaren som jag träffade inte ville erkänna sitt fel. Missförstå mig rätt, men ibland blir man riktigt frustrerad som patient.