Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem

Trist med navi hade lite högt pris för min smak.
Nu när rykte om Nvidia kommer med Super serie så finns det ju en möjlighet till bättre pris prestanda från de.

Har ju ingen anledning till köpa nytt grafikkort egentligen fören det kommer nåt spel som kräver det.
Just nu känns det som nästa spel som man kanske vill ha nytt grafikkort är ju möjligtvis Cyberpunk.

dyslexi
Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

AMD Radeon RX 5700 XT 50th Anniversary Edition also available in the EU

Från AMD's media briefing idag i Seoul, Sydkorea - World War Z

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt lite att gå på, men baserat på gpu load så kunde man ju tänka sig att 5700 XT och RTX 2070 då ligger extremt nära varandra. I sig är det inte nödvändigtvis så dåligt, men med tanke på priserna så kan det bli tufft för AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

En hel drös namn från sapphire har registrerats tydligen för Navi. Vad jag förstått så behöver dessa namn inte vara slutprodukter utan är endast "förbokade". Så det kan finnas en del fejknamn...eller ej. Värt att notera att det är sapphire förmodligen är de första att få reda på namn då de tillverkar (vad jag fått för mig iallafall) referensprodukterna.

Vi stirrar förmodligen på någon/några av Navi12, Navi14, Navi21(?).

Det kom även saker från Asus och Gigabyte (5700XT och 5700 , samt NVIDIA Super).

Asus och Gigabyte med Navi och NVIDIA Super
Permalänk
Medlem

Angående Ray tracing och RDNA2:

TEXTURE PROCESSOR BASED RAY TRACING ACCELERATION METHOD AND SYSTEM
United States Patent Application 2019019776

http://www.freepatentsonline.com/20190197761.pdf

Citat:

A texture processor based ray tracing accelerator method and system are described. The system includes a shader, texture processor (TP) and cache, which are interconnected. The TP includes a texture address unit (TA), a texture cache processor (TCP), a filter pipeline unit and a ray intersection engine. The shader sends a texture instruction which contains ray data and a pointer to a bounded volume hierarchy (BVH) node to the TA. The TCP uses an address provided by the TA to fetch BVH node data from the cache. The ray intersection engine performs ray-BVH node type intersection testing using the ray data and the BVH node data. The intersection testing results and indications for BVH traversal are returned to the shader via a texture data return path. The shader reviews the intersection results and the indications to decide how to traverse to the next BVH node.

Grovt:
Utifrån patentet ovan tolkar jag det som att AMD gör om sina TMU till RDNA2, dessa kommer utföra ray tracing-beräkningar. Lösningen för ray tracing tar alltså inte en extra enhet eller pci-e kort. Lediga/tillgängliga/tilldelade TMU kommer att göra beräkningar för ray tracing.

Nvidia val att hantera polygoner i SM sedan Fermi kommer som en påminnelse... Det jag inte riktigt kan tolka är om TMU kan göra sitt texturarbete samtidigt eller bara endera åt gången.

Permalänk
Medlem

En enkel överklockning av Rtx 2070 ger normalt 10% bump, sen ser de helt plötsligt annat ut. AMD klockar ju piss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slägge:

En enkel överklockning av Rtx 2070 ger normalt 10% bump, sen ser de helt plötsligt annat ut. AMD klockar ju piss

vi har ingen aning om hur mycket Navi kommer clocka. Tredjeparts korten kommer förmodligen ge en skjuts i prestandan utöver vad kortet klarar av med Ref-kylare.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Angående Ray tracing och RDNA2:

TEXTURE PROCESSOR BASED RAY TRACING ACCELERATION METHOD AND SYSTEM
United States Patent Application 2019019776

http://www.freepatentsonline.com/20190197761.pdf

Grovt:
Utifrån patentet ovan tolkar jag det som att AMD gör om sina TMU till RDNA2, dessa kommer utföra ray tracing-beräkningar. Lösningen för ray tracing tar alltså inte en extra enhet eller pci-e kort. Lediga/tillgängliga/tilldelade TMU kommer att göra beräkningar för ray tracing.

Nvidia val att hantera polygoner i SM sedan Fermi kommer som en påminnelse... Det jag inte riktigt kan tolka är om TMU kan göra sitt texturarbete samtidigt eller bara endera åt gången.

AMDs tillvägagångssätt handlar mycket om att återanvända det som kan återanvändas (t.ex p.g.a area eller effekt). T.ex så har de ett patent med en video codec som även agerar som ett neuralt nätverk (om jag minns rätt). Så TMUs som utför intersection tests, sure, why not.

Vad jag kunde läsa så hittade jag ingenting om att texturer och intersection tests kan hanteras parallellt i samma TMU. Jag skulle gissa på att det inte går, men det är såklart en gissning. Jag skulle vilja se integrering av andra filterenheter så att arbetet blir mångdubbelt lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

vi har ingen aning om hur mycket Navi kommer clocka. Tredjeparts korten kommer förmodligen ge en skjuts i prestandan utöver vad kortet klarar av med Ref-kylare.

Ja de vore ju kul om de har lyckats klämma in lite överklocknings prestanda i korten men historien säger dessvärre tvärt om. Trepartskorten kan väl få till en bättre kylare men har kretsen begränsningar blir nog skjutsen dålig.

Permalänk
Hjälpsam

Tre intressanta saker jag noterar via denna länk.

1. Kylaren, uppges vara betydligt tystare, man ser att de gjort insatser för bättre luftfläde, jag tror att många kommer att bli possitivt överraskade över denna blowerkylare.
2. Radeon Image Sharpening, motsatsen till DLSS, här blir det skarpare inte suddigare.
3. FidelityFX, en samling verktyg för bättre bild.

Titta i länken, den går till AMD:s hemsida, ingen obskyr porrsaite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Kraeshok: Ser ju rätt illa ut om Navi bara är något snabbare än rtx2070 i world war z, med tanke på att ett vega64 utklassar 2070 i detta spel.
Vega56 är också snabbare än 2070 i wwz.

edit: kollade ett test för wwz 1440P ultra med i9 9900k, där fick vega64 100fps snitt i dx11, medans rtx2070 fick 94fps.

fler tester där vega56 och 64 ligger före https://wccftech.com/amd-rx-vega-64-outperforms-nvidia-rtx-20...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Permalänk

Skulle korten inte släppas denna veckan aka när kan vi förvänta oss få se riktiga tester?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

@Kraeshok: Är best case scenario med world war z hoppas de blir jämnt i fler titlar.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av yestomtom:

Skulle korten inte släppas denna veckan aka när kan vi förvänta oss få se riktiga tester?

Söndagen den 7 juli.

Permalänk
Medlem

Lite info börjar dyka upp på proshop nu i alla fall: https://www.proshop.se/AMD-Gears-Game-Pass?cid=332f688f-6e10-...

Samt förmodligen en placeholder, men även på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5139757

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det är ett test som är väldigt selektivt för nvidia. Bättre att vänta på riktiga tester som borde dyka upp när som helst.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av magma86:

Det är ett test som är väldigt selektivt för nvidia. Bättre att vänta på riktiga tester som borde dyka upp när som helst.

Jo, kan vara ett worst case, men ändå. Är inte FF utvecklat till konsol i första hand förresten? Där är det väl röda laget som har fullt monopol tänker jag.jaja, snart kommer officiella siffror! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av The Kristoffer:

Jo, kan vara ett worst case, men ändå. Är inte FF utvecklat till konsol i första hand förresten? Där är det väl röda laget som har fullt monopol tänker jag.jaja, snart kommer officiella siffror! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Det är worst case, ett GTX 1060 presterar som ett Vega 56, i high har de dragit på en massa Nvidia skit för fullt, tex hairworks.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Navi kommer inte att få RTX men det verkar som att det kommer att få en bättre variant av DLSS.
FidelityFX och Radeon Image Sharpening; Börjar på 44:45

https://www.digitaltrends.com/computing/amd-radeon-image-shar...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Förresten, bara jag som upplevde att swec var nere idag runt 18.00? Dags att börja trycka tischor?! "I survived the SWEC outage!"

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av The Kristoffer:

Förresten, bara jag som upplevde att swec var nere idag runt 18.00? Dags att börja trycka tischor?! "I survived the SWEC outage!"

Nej, det krånglade även i går kväll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Förresten, bara jag som upplevde att swec var nere idag runt 18.00? Dags att börja trycka tischor?! "I survived the SWEC outage!"

Äh. Ligger ju nere varje dag då jag dricker mitt morgonkaffe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Navi kommer inte att få RTX men det verkar som att det kommer att få en bättre variant av DLSS.
FidelityFX och Radeon Image Sharpening

Det är inte precis de orden som jag skulle använda för att beskriva dem, och då talar jag om "bättre" och "variant".

FidelityFX är en mängd olika algoritmer för post-process effekter som går att integrera i spelmotorn.

En av dessa algoritmer är Content Adaptive Sharpening (CAS) och utför sharpening med hänsyn till contrast. Detta är ett steg som utförs efter allt applicerats (även t.ex TAA och så). Det utförs även på compute pipelinen och är tillgängligt för alla kort. Här är tydligen ett exempel med en 1080ti i Rage 2 (undre är CAS på).

Rage2 CAS

De kan även utföra ett valfritt uppskalningssteg , och prestandatappet är minimalt (verkar vara i stort sett försumbart på Navi och Vega).

Så vad är då Radeon Image Sharpening (RIS) då? Det är helt enkelt CAS + valfri uppskalning , tillgänglig enbart för Navi och framåt, utan att någon kod från FidelityFX implementerats. Denna feature är tillgänglig för DX9, DX12 och Vulkan (notera att DX11 saknas, vilket är nog tråkigt för de flesta idag).

Så DLSS, är det bättre? Är det en variant av CAS? Låt oss undersöka!
DLSS är en algoritm där man, m.h.a en modell som tränats fram i en superdator (ingen vet hur länge....), uppskalar en bild. Detta är ett steg som utförs efter allt applicerats (OBS, utan AA). Kvaliteten på bilden avgörs av kvaliteten på modellen. Prestandatappet är också mycket högre (säkert tiotals gånger högre), och av denna anledning fungerar den inte bra i hög FPS. Så för att sammanfatta:

Likheter:
Post-process steg som integrerats i spelmotorer
Ger bättre bildkvalité
Kan involvera uppskalning

Och det är typ där likheterna slutar. För att DLSS:
Kräver en modell som tränats i "en lång tid" med en massa data.
Kräver att man kör på NVIDIAs kort.
Kräver en långt större prestandapåverkan.
Ger försämrad effekt vid högre FPS.
Kan behöva mer träning för varje ny miljö, vapen eller så som läggs in som ser annorlunda ut.

Men, kan få högre bildkvalité och behöver ingen AA. Det är det enda positiva jag kan tänka på just nu. Det gäller bara att träna modellen tillräckligt länge och med tillräckligt mycket data. Man kan dock inte objektivt säga att CAS är bättre DLSS i alla bemärkelser. I prestanda så gäller det. Men i bildkvalité kan man inte vara säker på. Själv hade jag nog föredragit CAS i de allra flesta fall. Jag hoppas vi får se jämförelser där RIS jämförs med DLSS vid samma bildkvalité så att det går att avgöra om den är objektivt bättre (frågan: För DLSS från 1440p -> 4k, vilken basupplösning för RIS krävs för att uppskalning till 4k ska vara av samma kvalité? Mät prestandaförlusten på båda kort. Kan t.ex vara mellan ett 2070 och ett 5700XT). Om DLSS fortfarande har en större prestandapåverkan så är det ett slöseri med resurser och tid och bör skrotas (om inte NVIDIA ökar prestandan i kommande generationer). Ett sådant spel där det bör gå att testa är Metro:Exodus (tror även att det är det enda som går att jämföra med idag).

Till den andra frågan: Är CAS en variant av DLSS?
Nej, den tränade modellen är det som skiljer dem åt. De har dock liknande mål (bättre bildkvalité).

Den riktiga varianten till DLSS från AMD hittar man hos prorender tillsammans med exempelbilder. Det kan vara bra att jämföra dem med bilderna i presentationen längst ner (14-16) på RIS.
https://www.sweclockers.com/artikel/27715-amd-presenterar-rad...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Radolov:

Det är inte precis de orden som jag skulle använda för att beskriva dem, och då talar jag om "bättre" och "variant".

FidelityFX är en mängd olika algoritmer för post-process effekter som går att integrera i spelmotorn.
https://www.newegg.com/insider/wp-content/uploads/2019/06/slide3-1024x576.jpg

En av dessa algoritmer är Content Adaptive Sharpening (CAS) och utför sharpening med hänsyn till contrast. Detta är ett steg som utförs efter allt applicerats (även t.ex TAA och så). Det utförs även på compute pipelinen och är tillgängligt för alla kort. Här är tydligen ett exempel med en 1080ti i Rage 2 (undre är CAS på).

De kan även utföra ett valfritt uppskalningssteg , och prestandatappet är minimalt (verkar vara i stort sett försumbart på Navi och Vega).

Så vad är då Radeon Image Sharpening (RIS) då? Det är helt enkelt CAS + valfri uppskalning , tillgänglig enbart för Navi och framåt, utan att någon kod från FidelityFX implementerats. Denna feature är tillgänglig för DX9, DX12 och Vulkan (notera att DX11 saknas, vilket är nog tråkigt för de flesta idag).

Så DLSS, är det bättre? Är det en variant av CAS? Låt oss undersöka!
DLSS är en algoritm där man, m.h.a en modell som tränats fram i en superdator (ingen vet hur länge....), uppskalar en bild. Detta är ett steg som utförs efter allt applicerats (OBS, utan AA). Kvaliteten på bilden avgörs av kvaliteten på modellen. Prestandatappet är också mycket högre (säkert tiotals gånger högre), och av denna anledning fungerar den inte bra i hög FPS. Så för att sammanfatta:

Likheter:
Post-process steg som integrerats i spelmotorer
Ger bättre bildkvalité
Kan involvera uppskalning

Och det är typ där likheterna slutar. För att DLSS:
Kräver en modell som tränats i "en lång tid" med en massa data.
Kräver att man kör på NVIDIAs kort.
Kräver en långt större prestandapåverkan.
Ger försämrad effekt vid högre FPS.
Kan behöva mer träning för varje ny miljö, vapen eller så som läggs in som ser annorlunda ut.

Men, kan få högre bildkvalité och behöver ingen AA. Det är det enda positiva jag kan tänka på just nu. Det gäller bara att träna modellen tillräckligt länge och med tillräckligt mycket data. Man kan dock inte objektivt säga att CAS är bättre DLSS i alla bemärkelser. I prestanda så gäller det. Men i bildkvalité kan man inte vara säker på. Själv hade jag nog föredragit CAS i de allra flesta fall. Jag hoppas vi får se jämförelser där RIS jämförs med DLSS vid samma bildkvalité så att det går att avgöra om den är objektivt bättre (frågan: För DLSS från 1440p -> 4k, vilken basupplösning för RIS krävs för att uppskalning till 4k ska vara av samma kvalité? Mät prestandaförlusten på båda kort. Kan t.ex vara mellan ett 2070 och ett 5700XT). Om DLSS fortfarande har en större prestandapåverkan så är det ett slöseri med resurser och tid och bör skrotas (om inte NVIDIA ökar prestandan i kommande generationer). Ett sådant spel där det bör gå att testa är Metro:Exodus (tror även att det är det enda som går att jämföra med idag).

Till den andra frågan: Är CAS en variant av DLSS?
Nej, den tränade modellen är det som skiljer dem åt. De har dock liknande mål (bättre bildkvalité).

Den riktiga varianten till DLSS från AMD hittar man hos prorender tillsammans med exempelbilder. Det kan vara bra att jämföra dem med bilderna i presentationen längst ner (14-16) på RIS.
https://www.sweclockers.com/artikel/27715-amd-presenterar-rad...

Jag får skylla mina fel på min okunskap, tack för infon, högst intressant.
Hoppas på RIS även för Vega och Polaris lite i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag får skylla mina fel på min okunskap, tack för infon, högst intressant.
Hoppas på RIS även för Vega och Polaris lite i framtiden.

Skulle inte direkt säga att det är fel, utan att jag bara är petig med ord.
CAS är definitivt en konkurrent till DLSS , men då de är så olika skulle jag inte säga att de är varianter av varandra.

Jag skulle nog skylla på AMDs marknadsföring. Varför RIS och CAS har olika namn för samma sak är lite väldigt förvirrande. De hade kunnat döpa RIS till "in:CAS" , för att visa att det skedde inuti Navi, eller "out:CAS" , för att visa att den minsann inte behöver någon integrering utan kan stå utanför.

Permalänk

Borde det inte finnas några butiker som har lagt upp navi korten på sina sidor än?
Kan hitta en hel del ryzen 3000 cpu'er men inga 5700 alls?

Råkade hitta detta också nu på Tom's Hardware, verkar rätt nice

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

men tänk på att tar det med en STOR nypa salt. det finns ingen info om testmetodik och vad det är för drivrutiner mm. som används.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/