Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem

Resolve, Premiere & Handbrake TESTED: AMD RX 5700 vs Nvidia RTX 2080 - WHY IS THIS SO FAST?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Kylaren har problem med att den inte ligger helt plant mot kärnan om man tittar på gamers nexus.
Var liknande problem med radeon VII, en person slipade ner kylaren en bit så den blev mer plan och sänkte tempen rätt så bra.
Jag har köpt ett 5700 XT och där är seriösa problem med drivrutinerna, de är instabila och kraschar helt oberäkneligt.
Om de inte fixar detta rätt omgående så blir det retur.

Avinstallara drivarna med DDU, installera 19.7.2 och slå inte på VSR

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Jo, 5700 och 5700XT är lika 2060 Super respektive 2070 Super i prestanda och energiförbrukning, beroende på spel och benchmarkingprogram. Så det är ett bra jobb på så sätt. Men överklockar man 5700XT så skalar prestanda/energiförbrukning inte så bra. Man matchar inte 2080 eller 2080Ti (från dom resultat jag sett), och energiförbrukningen sticker iväg (en slags exponentiell kurva). Att ha kort som börjar dra över 300W för att matcha 2080 eller 2080Ti är ett misslyckande, då dom blir svåra att kyla.

Därav att jag tror det är anledningen till att inget kraftfullare kort har släppts i dagsläget. Man behöver fortsätta jobba på arkitekturen och energiförbrukningen.

Igors Lab testade strömförbrukning och prestanda i SoTR, även med moddade powertables. För 2070 är det i stort sett linjärt hela vägen (om man utgår från effekt/prestanda), men enbart två testvärden som kan prövas här (4% ökning FPS; 3% ökning effekt), (2% ökning FPS; 2.6% ökning effekt). För 5700XT så gäller (3,7% ökning FPS ; 1,6% ökning effekt) , (1,4% ökning FPS; 8,2% ökning effekt) (det enda udda värdet), (5,6% ökning FPS, 6,3% ökning effekt). Med moddade powertables så drog effekten iväg första gången när +50% powerlimit lades till. Därefter verkar var skalningen linjär igen med 95% powerlimit.

Så det är inte lika galet som t.ex med Vega. Att prestandan matchar 2080 i SoTR är ännu mer imponerande (med bättre minimum). Det skulle inte förvåna mig om den i spel som Battlefield V (som är lite av en utstickare) skulle komma nära, om inte matcha, en 2080ti i 1080p eller 1440p (inte 4k).

Resultat

Men de kommer definitivt att arbeta på effektförbrukning till RDNA2.

Om de tagit bort den i Navi10 för att de arbetar med video codecen, så kan de introducera det till senare Navi, såsom Navi12, 14, 2x etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Avinstallara drivarna med DDU, installera 19.7.2 och slå inte på VSR

Har gjort en ren installation med de senaste drivisarna, men så fortfarande samma problem med skumma krascher tyvärr

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Tack
Ska kolla på det ikväll när jag kommer hem från jobbet

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=ATDakA9VUbs
Tyckte detta var intressant hans syn av Navi

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cf27xf/navi_powerperfor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

https://www.youtube.com/watch?v=ATDakA9VUbs
Tyckte detta var intressant hans syn av Navi

Ja så är det. Nvidia har rånat folk rent av med extrema marginaler på sina kort… gett bl a sk 1070 efterträdare som varit eg efterträdare till 1060 6gb (2070) till dubbla priset.. Och en del har köpt självklart och försvarar det och dem till sista blodsdroppen för de känner sig dumma och vill rättfärdiga sitt köp.. självfallet får man köpa vad man vill men springer vi o betalar extrema överpriser så får vi skylla oss själv att sen nästa generation kostar sååå mkt mer.... vi konsumenter styr priserna! GE fn I o köpa överpris bara så sjunker priserna! Tyvärr finns det sen reviewers på nätet som är köpta o prisar diverse lags utgåvor och hjälper dem att blåsa oss.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Om någon undrar om Arcturus - Radeon Instinct-kort med VCN 2.5, ingen display stack, 128 CU, ett Vega derivat.

Permalänk
Inaktiv

Är det möjligtvis någon här som vet exakt när i augusti som partnerkorten kommer att släppas? Tänker ifall man måste vänta alltför länge eller inte.

Permalänk
Skrivet av anon311079:

Är det möjligtvis någon här som vet exakt när i augusti som partnerkorten kommer att släppas? Tänker ifall man måste vänta alltför länge eller inte.

Samma här, vill också veta hur länge man måste vänta... Väldigt sugen på ett nytt grafikkort och 5700 XT känns som mest för pengarna i dagsläget. Är dock relativt petig vad gäller ljudnivån (har datorlådan på skrivbordet) så jag vill ha ett tyst kort Vette fanken om jag törs chansa på ett referenskort... även om jag varit nära köpknappen ett par ggr.

Min känsla är att tredjepartskorten med bättre kylning och överklockning är väldigt efterlängtade, så jag tror (och hoppas) att inte vi behöver vänta alldeles för länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.google.com/amp/s/amp.hothardware.com/reviews/arct...

Orkar man nu inte vänta så ska den här gamla kylaren fungera utmärkt. Ska passa bra på 5700 serien. Om man är beredd o fippla med kortet lite.
Funderar själv beställa en 5700xt anniversary ed o denna kylare då jag gärna vill ha handplockade chip på mitt så jag får leka med klocks o dyl.. sen ev sätta på ett vattenblock om denna inte räcker till

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har åkt på archifacts med mitt 5700XT tror jag.
Jag ser det i PUBG, och i tutorial för BFV.
Någon annan som har detta problemet? Ska jag vänta på drivrutiner, eller lämna tillbaka grafikkortet?
https://youtu.be/sOPE6ZmHBbQ

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Har åkt på archifacts med mitt 5700XT tror jag.
Jag ser det i PUBG, och i tutorial för BFV.
Någon annan som har detta problemet? Ska jag vänta på drivrutiner, eller lämna tillbaka grafikkortet?
https://youtu.be/sOPE6ZmHBbQ

//C

Här är en annan som har exakt samma problem (och även visar en FPS counter som du). Har du prövat utan FPS overlay, vad du nu än kör? För om det enbart sker med overlay så ligger problemet i mjukvaran för att visa overlay (och kommer sinom tid förmodligen att fixas). En snubbe säger att det är relaterat till rivatuner (om du använder det).

BF V har problem med 5700XT vad jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Har åkt på archifacts med mitt 5700XT tror jag.
Jag ser det i PUBG, och i tutorial för BFV.
Någon annan som har detta problemet? Ska jag vänta på drivrutiner, eller lämna tillbaka grafikkortet?
https://youtu.be/sOPE6ZmHBbQ

//C

Märkte jag fick problem Direkt jag slog på Enchanced Sync på 5700XT avslaged fungerar det fint

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Har hittills råkat ut för att skärmen blivit helt grön under några sekunder en gång, sen försvann det. Fick köra amd egna verktyg för att rensa drivrutiner, sen har det fungerat felfritt. Nattläget i windows 10 buggar dock lite av och till (vet dock inte om det är relaterat till grafikkortsdrivrutinerna eller inte). Har kört the witcher 3, doom 2016, gears of war 4 och 5 (beta) utan att datorn har hängt sig. Håller fina temperaturer i idle och även under spel när jag kör frametarget.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

@Mr[M]:

Detta avhjälpte problemet!

Tack för tipset.

Dönöjd med kortet. Medeltemp på 75c vid gaming, och inte särskilt högljutt.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Spel som kraschar

Skrivet av Kraeshok:

Har testat alla dessa saker. Kör inte med någon overlay längre. Problemenen som uppstår är att antingen kraschar spelet helt, skärmen blinkar till och spelet slutar flyta på, aka typ 5 fps, eller så blir skärmen helt svart och kommer inte tillbaka. Tycker det är märkligt, när jag inte kör något på datorn så idlar gpun på runt 45-55 grader. Vid max-läge i exempelvis witcher 3 så går tmpen upp på 95 (testade med msi afterburner när jag såg det).
När datorn varit igång ett tag ligger snitt-temperaturen på runt 65 konstant, medans cpu'n ligger på 40-50.
Dock verkar det inte bara vara relaterat till värmen, då jag kan köra på den temperaturen under längre tid utan att det kraschar, men ibland kraschar det på typ 80 grader. Testade ett mindre krävande spel i form av northgard, det låser sig i princip direkt och överstiger aldrig 75 grader.

Någon som har hört om liknande problem? I så fall, finns det några lösningar på problemen?

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=WGo6s-2RXwo

Ingen här på forumet som kan köpa och testa detta???

Permalänk
Medlem
Skrivet av brinks:

Har testat alla dessa saker. Kör inte med någon overlay längre. Problemenen som uppstår är att antingen kraschar spelet helt, skärmen blinkar till och spelet slutar flyta på, aka typ 5 fps, eller så blir skärmen helt svart och kommer inte tillbaka. Tycker det är märkligt, när jag inte kör något på datorn så idlar gpun på runt 45-55 grader. Vid max-läge i exempelvis witcher 3 så går tmpen upp på 95 (testade med msi afterburner när jag såg det).
När datorn varit igång ett tag ligger snitt-temperaturen på runt 65 konstant, medans cpu'n ligger på 40-50.
Dock verkar det inte bara vara relaterat till värmen, då jag kan köra på den temperaturen under längre tid utan att det kraschar, men ibland kraschar det på typ 80 grader. Testade ett mindre krävande spel i form av northgard, det låser sig i princip direkt och överstiger aldrig 75 grader.

Någon som har hört om liknande problem? I så fall, finns det några lösningar på problemen?

testat slå av Enchanced Sync?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

@Mr[M]: Nepp, ska testa det nu. Stod som avstängd ifall inte spelet var inställt annorlunda. Vet inte ifall det var igång då eller ej tbh.

Edit: Testat med det helt avstängt nu, verkar inte göra någon större skillnad. Fortfarande extremt ostabilt, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brinks:

@Mr[M]: Nepp, ska testa det nu. Stod som avstängd ifall inte spelet var inställt annorlunda. Vet inte ifall det var igång då eller ej tbh.

Edit: Testat med det helt avstängt nu, verkar inte göra någon större skillnad. Fortfarande extremt ostabilt, tyvärr.

Värt att testa:

1. Avvaktivera "helskärmsoptimering" och "spelläge" i Windows 10.
2. Kör i fönsterläge (windowed).
3. Sänk frekvens i Wattman.

Mitt Rx5700 kraschar rätt omgående i fullscreen med helskärmsoptimering aktiverat i det enda spel jag hittills testat.

För övrigt kanske denna info https://community.amd.com/thread/241665 kan vara till hjälp för fler som lider av hög idle temp. Verkar gälla oss med 144Hz. MemClk dök från 875 -> 100, Gpu Asic Power 30 -> 8, idle temp 60 -> 40.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/chgnlz/rx_5700_underper...

Citat:

My rx 5700 has been underperforming for a really long time. I received a random anonymous message on facebook telling me that the culprit is Razer Chroma. I disabled razer chroma's apps, especially because I dont even use it, and suddenly my fps went from 40 on medium 1080p to 122 on ultra 4k in overwatch specifically, and games like Battlefront 1 the original on steam that didn't work previously are now booting. I wanted to make sure the internet knew this in case anyone else was going through this.

Värt att testa om man märker underlig prestanda, alltså att döda program som observerar hårdvaran. Finns alltid en chans att det är fler än enbart just Razer Chroma som kan ha denna effekt.

Permalänk

Någon som är sugen på offra sig att testa det här?
https://forums.anandtech.com/threads/rdna-builders-thread-570...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Värt att testa:

1. Avvaktivera "helskärmsoptimering" och "spelläge" i Windows 10.
2. Kör i fönsterläge (windowed).
3. Sänk frekvens i Wattman.

Mitt Rx5700 kraschar rätt omgående i fullscreen med helskärmsoptimering aktiverat i det enda spel jag hittills testat.

För övrigt kanske denna info https://community.amd.com/thread/241665 kan vara till hjälp för fler som lider av hög idle temp. Verkar gälla oss med 144Hz. MemClk dök från 875 -> 100, Gpu Asic Power 30 -> 8, idle temp 60 -> 40.

Testade att köra 1 och 2 igår. Helskärmsoptimering var redan avstängt, testade att spela några spel i windowed, vilket ledde till att spelen inte kraschade, men verkade tappa kontakt med drivrutinerna efter att skärmen flashat till. Blev svart i några sekunder (precis som det gjort tidigare), men spelet/applikationen som var igång var bara helt vit. Får ta och testa att sänka frekvensen.
Verkar även som att man kan sänka spänningen på kortet för att sänka värmen en aning, utan märkbar prestandaskillnad.

Ska även kika på skärmfrekvenserna, se om det sänker värmen en aning.

Permalänk
Medlem

@brinks: Hur är ditt chassi ventilerat? Prova kortet i en annan dator om du har möjlighet. Funkar det bra där så räkna med att ominstallera Windows till en början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Värt att testa:

1. Avvaktivera "helskärmsoptimering" och "spelläge" i Windows 10.
2. Kör i fönsterläge (windowed).
3. Sänk frekvens i Wattman.

Mitt Rx5700 kraschar rätt omgående i fullscreen med helskärmsoptimering aktiverat i det enda spel jag hittills testat.

För övrigt kanske denna info https://community.amd.com/thread/241665 kan vara till hjälp för fler som lider av hög idle temp. Verkar gälla oss med 144Hz. MemClk dök från 875 -> 100, Gpu Asic Power 30 -> 8, idle temp 60 -> 40.

Kör mitt kort genom QEMU i linux för VGA passtrough till ett VM med Windows, alltså den virituella Windows 10 maskinen har ett eget fysiskt grafikkort och prestanda där efter.

Har också avaktivera helskärmsoptimering för jag hade seriösa problem med att hälften av alla spel så ville kortet inte boosta över idle clockas typ 60-100Mhz och laggade så klart.
Det hjälpte väl inte men att köra drabbade spel i borderless window fungerar.

Trodde det kanske var relaterat till att jag viritualiserar men kanske inte är fallet, hoppas på bättre drivers för som det är just nu är saker lite "känsligt", annars nöjd, kortet verkar väldigt strömsnålt runt 800-1000Mhz på GPU_n och drar bara 60-80W med fläkte på 800rpm som resultat.
Det i 1440p med max settings i flera spel.
Fins AAA titlar där det går upp i 1600Mhz osv och då når fläkten 2100rpm och hörs men förvånad hur effektiv kortet är med strömbudgeten.