Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk

Hade dödat för en tyst blower. Går de inte att göra större, med effektivare blad? Får sätta noctua på att få till något. En axialfläktslösning som drar ut all luft ur lådan. Ingen vill vispa runt 200w värme i burken om de inte måste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hade dödat för en tyst blower. Går de inte att göra större, med effektivare blad? Får sätta noctua på att få till något. En axialfläktslösning som drar ut all luft ur lådan. Ingen vill vispa runt 200w värme i burken om de inte måste.

Skickades från m.sweclockers.com

Säkert en kostnad sak de går alltid få bättre med de kanske inte vill investera pengar i det... trist för de får ju dåligt rykte av deras blower kylare.
Den är ju inte så bra och hade de haft en bra så hade det säkert fått bättre Recensioner också
Eftermarknad korten kommer säkerligen prestera bättre och tystare ska bli intressant att se de.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

Säkert en kostnad sak de går alltid få bättre med de kanske inte vill investera pengar i det... trist för de får ju dåligt rykte av deras blower kylare.
Den är ju inte så bra och hade de haft en bra så hade det säkert fått bättre Recensioner också
Eftermarknad korten kommer säkerligen prestera bättre och tystare ska bli intressant att se de.

AMD själva påstår att valet av kylare föll på att få samma prestanda oberoende av vilken dator korten sattes in i. Lösningen är ju egentligen väldigt bra t.ex för ett system som saknar ordentligt luftflöde. De säger vidare att de tagit till sig kritiken och hänvisar till mitten av augusti då partnertillverkare kommer släppa sina kort.

Det kom ett par videos i helgen (finns lite längre upp här i tråden) som visar att Navi 10 med bättre kylare kommer kunna prestera betydligt bättre än vad de första testerna visat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

AMD själva påstår att valet av kylare föll på att få samma prestanda oberoende av vilken dator korten sattes in i. Lösningen är ju egentligen väldigt bra t.ex för ett system som saknar ordentligt luftflöde. De säger vidare att de tagit till sig kritiken och hänvisar till mitten av augusti då partnertillverkare kommer släppa sina kort.

Det kom ett par videos i helgen (finns lite längre upp här i tråden) som visar att Navi 10 med bättre kylare kommer kunna prestera betydligt bättre än vad de första testerna visat.

Jo men det skulle kunna göra en blower kylare som är tystare och kyler bättre tänkte jag och de investera lite i det.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

https://www.youtube.com/watch?v=czHvAhG4xTc

verkar som om Navi kan undervolta som en gud. och är betydligt effektivare om AMD inte hade buffat upp volten på korten.

Wait for Vega var inte så värt det, Navi å andra sidan värkar vara Helt klart värt det. Kollade just överklocknings modden för 5700, å herre jävlar vad partner korten kan komma att pusha! 2,2ghz och nästan RTX 2080 prestanda.

7nm gör skillnad i storlek på kärnorna.
volt krävs ofta pga de behöver passera deras kriterier så vissa kort kan underklocka rejält med prestandaökning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Såg ett ganska omfattande test på r/amd och tänkte att det kunde vara nyttigt att dela det här.

https://babeltechreviews.com/the-rx-5700-xt-anniversary-editi...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Hade dödat för en tyst blower. Går de inte att göra större, med effektivare blad? Får sätta noctua på att få till något. En axialfläktslösning som drar ut all luft ur lådan. Ingen vill vispa runt 200w värme i burken om de inte måste.

Skickades från m.sweclockers.com

De kan ju alltid bygga på tjockleken och göra den 3-4 slots men då förloras mycket av fördelarna eftersom den inte längre blir särskilt kompatibel med kompakta byggen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer: Vattenkylning, klart det är inte en klassisk blower, men blower fast modulär.

Permalänk
Skrivet av Kraeshok:

@The Kristoffer: Vattenkylning, klart det är inte en klassisk blower, men blower fast modulär.

Hoppas på att slippa kladda med vatten. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Hoppas på att slippa kladda med vatten. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ganska smidiga lösningar så du kan köra AIO kylare jag körde ex ett r9 290x tillsammans med en Kraken g10 och en corsair h50 blev både tyst och svalt. Och inget kladd utöver kylpastan då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Navi vs Vega, Polaris, Turing och Pascal perf/clock jämförelse
https://www.computerbase.de/2019-07/radeon-rx-5700-xt-test/4/...

Permalänk
Medlem

Jag har prövat på CAS (RIS) med mitt RX480 (kör via reshade + denna) och jag måste säga, varför har jag accepterat allt detta sudd i mitt liv? Här är 1600x900 med CAS och 1920x1080 utan CAS. Om inte för att UI:t har lägre upplösning så skulle jag inte märkt någon skillnad i stort sett. Med extra AA hade det fungerat riktigt bra. Då det fungerar också med samma upplösning så får det tummen upp från mig, saknar dock uppskalning som skulle fås via RIS. Då jag får FPS drops ibland med 1080p så kör jag stabilt i 900p hellre.

900p högst upp med CAS, 1080p utan CAS under

Men, tillbaka till en teori om Navi! Och för att gå tillbaka till Navi så går vi till Vega/Arcturus.
...
Ja, det är sant! Vi går till Vega först, specifikt den osläppta MI-100, Gfx908. Den delar många nya instruktioner med Navi14 och Navi12, i synnerhet dotc instruktionerna, och utöver det även lågprecision int4 och int16. Den har även en ny video codec tydligen, VCN2.5 . Nu kanske ni ställer frågan: "Ett beräkningskort med en video codec, utan stöd för att visa 3D. Är inte video codecen värdelös?"

Teori: Den nya video codec innehåller acceleratorer för matrismultiplikationer som kan hjälpa, t.ex ett neuralt nätverk och köra DLSS , denoising eller vad du nu vill på bild.
För beräkningskorten så är det ingen bild, utan kan köras som en generell tensor core och göra matrisberäkningar.

Till Navi10 hann de inte implementera den nya video codecen och släppte den utan. Därav ryktena om en "ofullständig RDNA". Men till Navi12 och Navi14 är den färdig.

Men det är förstås bara en teori, kan likväl vara "compressed","combined" eller så. Men jag kan säga att av alla galna idéer som jag haft, så verkar denna minst galen. Förvänta er inte att den ska vara sann. Men ni hörde det här först

Permalänk
Medlem

Har luskat runt nu ett tag om navi.. kollat tester från alla möjliga och omöjliga håll samt diverse annat. För min del blir det att skaffa 5700XT då det är ett sant entusiastkort . Klockar bra, undervoltar bra. Går bra o tinkra o tickra med den lite hit o dit verkar det som och få ut ruskigt bra prestanda i förhållande till priset. Känns lite som en gang i tiden då ATI (AMD) 9500/9700 kom! AMD verkar återvända till rötterna då de var riktigt framgånsrika med finfin arkitektur samt med möjlighet att fippla med kortet så man kan "vinna" massor av prestanda. Lite good ol days are back verkar det som

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kraeshok:

Navi vs Vega, Polaris, Turing och Pascal perf/clock jämförelse
https://www.computerbase.de/2019-07/radeon-rx-5700-xt-test/4/...

men varför posta nåt sånt så man måste börja fundera på byta upp sig?
agh....

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tyckte detta var intressant https://www.youtube.com/watch?v=KKkCVHtpKRU

att spekulera att 5800XT kommer i år och att Navi fått lite beröm att Diesize är sjukt liten och prestera så bra.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Tyckte detta var intressant https://www.youtube.com/watch?v=KKkCVHtpKRU

att spekulera att 5800XT kommer i år och att Navi fått lite beröm att Diesize är sjukt liten och prestera så bra.

Dom måste nog få ordning på energiförbrukningen innan en mera kraftfull version släpps. Det är väl det som egentligen har stoppat en kraftfullare variant, hittills, gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Dom måste nog få ordning på energiförbrukningen innan en mera kraftfull version släpps. Det är väl det som egentligen har stoppat en kraftfullare variant, hittills, gissar jag.

fast 5700XT drar ju mindre ström än 2070 Super

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Tyckte detta var intressant https://www.youtube.com/watch?v=KKkCVHtpKRU

att spekulera att 5800XT kommer i år och att Navi fått lite beröm att Diesize är sjukt liten och prestera så bra.

Han är ju en ganska stor fanboy alltså. Börjar med att säga att AMD är "undisputed king of desktop, at least as far as performance is concerned". Sedan säger han emot alla och tror på en större Navi redan i år. Trots att verkligen alla säger annat. Han hänvisar till att det sades att Vega 7nm inte skulle komma till desktop också. Men det är ju en helt annan sak att rebranda ett dyrt workstation-kort till en halo-produkt än att tidigarelägga en lansering med många månader. AMD pressar sin tidsplanering hela tiden, framförallt med grafikkorten. De har inget utrymme att tidigarelägga saker på det viset. Som sagt, att rebranda ett workstation-kort är en helt annan sak.
Sedan pratar han om hur AMDs marknadsföringssnack om att konkurrera på alla prispunkter borde innebära att de släpper kort redan i år, som om det måste ske i år. Och hur detta gör det logiskt att AMD ska ha massa SKUs för att konkurrera med nVidia. Samtidigt som han tycker det är helt ologiskt att nVidia ska gå över till 7nm inom relevant tid, eftersom det är dyrt. Så det är det inte för det mycket mer pressade AMD då?

Och när han gissar på ett 5800 XT med 384-bit buss och 56 CUs så tror han att den kommer ligga kring 300mm². Endast 20% större trots 40% fler beräkningsenheter och 50% större buss. Man ser aldrig den skalningen! Och 5700 XT är inte direkt skitsval som den är, hur kan man ens tro på 40% större krets med 200MHz högre boost-klock? Vad tror han TDPn blir? Förövrigt, runt 250mm² på 7nm är inte något jätteimponerande. Nvidia klarar samma prestanda med färre transistorer trots att 16nm inte medger samma frekvenser. En ren krympning av 2070 skulle med lätthet inte bara utprestera 5700 XT, utan vara markant svalare också. Så ja 5700 XT är jättefin, jag funderar på ett sådant ändå, och det är ett stort steg i rätt håll och riktiga RDNA kanske är jätteimponerande sedan. Men som sådant är det inte jätteimponerande att 5700 XT ligger på runt 250mm².
Och nej, vi kommer inte få se några nya chipletbaserade APU-er i år. Nästa generations APU-er kommer till desktop om tidigast ett år säger jag.

Han är iaf ärlig med att han spekulerar vilket uppskattas. Till skillnad från andra som kallar vilda och rent av galna spekulationer för "läckor". Men han prickar tyvärr fel med detta. Det kan jag lova.

RDNA är inte färdigt, nästa år kan vi få se effektiviseringar per Hz, watt och ytenhet. Men det han tror vi kan få se långt innan dess är tyvärr väldigt färgat av att han är en uppenbar fanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De kan ju alltid bygga på tjockleken och göra den 3-4 slots men då förloras mycket av fördelarna eftersom den inte längre blir särskilt kompatibel med kompakta byggen.

En 4 slots blower hade varit perfekt för ITX byggen,
helt separerad kylning för GPU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

fast 5700XT drar ju mindre ström än 2070 Super

Jo, 5700 och 5700XT är lika 2060 Super respektive 2070 Super i prestanda och energiförbrukning, beroende på spel och benchmarkingprogram. Så det är ett bra jobb på så sätt. Men överklockar man 5700XT så skalar prestanda/energiförbrukning inte så bra. Man matchar inte 2080 eller 2080Ti (från dom resultat jag sett), och energiförbrukningen sticker iväg (en slags exponentiell kurva). Att ha kort som börjar dra över 300W för att matcha 2080 eller 2080Ti är ett misslyckande, då dom blir svåra att kyla.

Därav att jag tror det är anledningen till att inget kraftfullare kort har släppts i dagsläget. Man behöver fortsätta jobba på arkitekturen och energiförbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Jo, 5700 och 5700XT är lika 2060 Super respektive 2070 Super i prestanda och energiförbrukning, beroende på spel och benchmarkingprogram. Så det är ett bra jobb på så sätt. Men överklockar man 5700XT så skalar prestanda/energiförbrukning inte så bra. Man matchar inte 2080 eller 2080Ti (från dom resultat jag sett), och energiförbrukningen sticker iväg (en slags exponentiell kurva). Att ha kort som börjar dra över 300W för att matcha 2080 eller 2080Ti är ett misslyckande, då dom blir svåra att kyla.

Därav att jag tror det är anledningen till att inget kraftfullare kort har släppts i dagsläget. Man behöver fortsätta jobba på arkitekturen och energiförbrukningen.

finns ju vissa DX12 spel den matcha 2080 och även presterar bättre det är ju Deus EX och Forca och The Division spel jag kommer på.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Jo, 5700 och 5700XT är lika 2060 Super respektive 2070 Super i prestanda och energiförbrukning, beroende på spel och benchmarkingprogram. Så det är ett bra jobb på så sätt. Men överklockar man 5700XT så skalar prestanda/energiförbrukning inte så bra. Man matchar inte 2080 eller 2080Ti (från dom resultat jag sett), och energiförbrukningen sticker iväg (en slags exponentiell kurva). Att ha kort som börjar dra över 300W för att matcha 2080 eller 2080Ti är ett misslyckande, då dom blir svåra att kyla.

Därav att jag tror det är anledningen till att inget kraftfullare kort har släppts i dagsläget. Man behöver fortsätta jobba på arkitekturen och energiförbrukningen.

Fast, effektenkonsumtionen är ett resultat av att det stiger exponentiellt efter att man passerat golden spot. Att ha en 40% större krets på 20% lägre frekvens borde rent av vara en hel del snålare.
Ett exempel är Radeon Nano vs 280X. Nano drog mindre effekt trots 60% högre prestanda. Bara för att de klockat ner den till golden spot. Fury X var inte så mycket snabbare trots mycket högre effektkonsumtion.
Så en krets på 400-500mm² kommer fortfarande ge mycket mer prestanda, bara det att de får ha lite lägre frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast, effektenkonsumtionen är ett resultat av att det stiger exponentiellt efter att man passerat golden spot. Att ha en 40% större krets på 20% lägre frekvens borde rent av vara en hel del snålare.
Ett exempel är Radeon Nano vs 280X. Nano drog mindre effekt trots 60% högre prestanda. Bara för att de klockat ner den till golden spot. Fury X var inte så mycket snabbare trots mycket högre effektkonsumtion.
Så en krets på 400-500mm² kommer fortfarande ge mycket mer prestanda, bara det att de får ha lite lägre frekvenser.

Jo, jag känner till hur den kurvan går. Det kan kanske bli som du säger, så det är nog fel att uttala sig för negativt om hur en större Navi skulle prestera. Det får AMD själva visa den dagen dom släpper en större krets. Vi kan väl bara konstatera att man valt att inte göra så ännu, och att dom nog får det svettigt den dagen Nvidia går över till 7nm.

Permalänk
Skrivet av pacc:

En 4 slots blower hade varit perfekt för ITX byggen,
helt separerad kylning för GPU'n.

Beroende på chassi. Många ITX chassin har inte plats för mer än två slots.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är man beredd och modda lite med kylpasta spacers samt dedikerad luftström direkt till fläkten I blowerkylarna så får man bra temps o ganska tyst. Men kräver ju lite operationer med kortet och chassit.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Kylaren har problem med att den inte ligger helt plant mot kärnan om man tittar på gamers nexus.
Var liknande problem med radeon VII, en person slipade ner kylaren en bit så den blev mer plan och sänkte tempen rätt så bra.
Jag har köpt ett 5700 XT och där är seriösa problem med drivrutinerna, de är instabila och kraschar helt oberäkneligt.
Om de inte fixar detta rätt omgående så blir det retur.

Permalänk
Medlem
Citat:

It’s not due to Radeon software. AMD confirmed Navi does not support Fluid motion. I could have hoped that the developer of Bluesky Frame converter can revive it. 🙃

https://twitter.com/yslancelee/status/1151491686914093058

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns ganska smidiga lösningar så du kan köra AIO kylare jag körde ex ett r9 290x tillsammans med en Kraken g10 och en corsair h50 blev både tyst och svalt. Och inget kladd utöver kylpastan då.

När jag nosade på vattenkylning blev besviken på att pumparna lät betydligt mer än mina fläktar. Bra för riktigt höga effekter, men kanske inte för riktigt tysta byggen.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

När jag nosade på vattenkylning blev besviken på att pumparna lät betydligt mer än mina fläktar. Bra för riktigt höga effekter, men kanske inte för riktigt tysta byggen.

Betydligt tystare än alternativet som var blower. Sedan kan CPU kylaren gå lite lugnare eftersom större delen av värmen från GPU åker direkt ur lådan.
Men jag strävar aldrig efter en 100% tyst dator det går ju knappt längre eftersom i stort sett allt ger ifrån sig spoltjut nu för tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Betydligt tystare än alternativet som var blower.

Det håller jag med om!
Spoltjut har jag faktiskt helt sluppit på mitt Vega56, mitt tidigare kort fick mig dock att gnissla tänder. Ett jävla elände med spoltjut när man faktiskt kämpat ner fläktljuden. Som tinnitus som varierar som grädde på moset.