Postnord inför nya regler för Kina-paket redan 1 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Nja är väl inte bara kopparkabel och kärt barn har fått flera nya namn.
De mesta blev ju Skanova.
Men näten byggdes med skattepengar.
Fiber är ju inget nytt påhitt.

Bara att den lilla biten mellan bostäder och stamnäten nu byggs också på fiber och den delen görs av olika bolag då och föreningar etc. ...

Pratar vi stamnät så finns det inget monopol. Både andra privata och statliga aktörer har fiber mellan alla regioner av landet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kisumisu:

Jovisst är det ju glestbefolkat.
Men Finland är också glest befolkat, ändå inte samma gnäll (även om dom också gnäller)...

Sverige är mer än dubbelt så långt och sträckorna att frakta gods på mycket längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Sverige är mer än dubbelt så långt och sträckorna att frakta gods på mycket längre.

Jo nå visst är det kanske så.
Men samtidigt bor det mer folk i Sverige också dvs mer skattebetalare + vi har högre skatter.
Men vi ska kanske inte tjafsa om det, finns ju tom u-länder som har bättre postservice än vad hela norden tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Pratar vi stamnät så finns det inget monopol. Både andra privata och statliga aktörer har fiber mellan alla regioner av landet.

Ok...jag trodde Skanova ägde dom stora näten dit alla små ansluter sig.
BBB blev ju så besvärade när nån på mötet frågade om dem hade nåt samarbete med just Skanova.
Men nu kanske vi pratar lite offtopic och jag ber om förlåt för min del av offtopic, är tyvärr så lätt hamna på sidospår

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Ok...jag trodde Skanova ägde dom stora näten dit alla små ansluter sig.
BBB blev ju så besvärade när nån på mötet frågade om dem hade nåt samarbete med just Skanova.
Men nu kanske vi pratar lite offtopic och jag ber om förlåt för min del av offtopic, är tyvärr så lätt hamna på sidospår

Okej för min del att det blir lite OT. Hade Skanova/Telia stått för stamnätet hade vi knappt haft internet, inte ett internet som vi känner det iaf.

De som bygger stadsnät eller ansluter hushåll via dessa använder såklart ibland Skanova mellan orter osv, då telestationerna bland annat redan finns som noder. Man måste inte göra så däremot utan det görs när det är enklast att göra så. Finns ganska gott om fiber, men ibland måste man bygga lite infrastruktur för att ansluta sig till dessa, ibland finns det redan utbyggt av andra. Olika aktörer har länge byggt fibernät av olika anledningar och hyrt ut kapacitet eller fiber. Telenor (som äger BBB) har eget stamnät på sina håll, och ansluter iaf de större städerna till sitt egna nät, så de (också) kan vara någon man köper tjänster från om man vill bygga ett accessnät.

Hur som helst det är svårt med regelrätta postkontor om man inte erbjuder fler tjänster än post, där de inte försvunnit utomlands så utför de tjänster till medborgarna som del av staten eller bank och kassaservice bland annat. Det relevanta när det gäller paket och varubrev (dvs in och utlämningsställen) har vi fått fler av. Kan givetvis bli problem med det nya upplägget också, men upplägget med ombud gäller världen över idag. Är mest om ombudet i en liten ort lägger ner sin verksamhet det kan bli problem idag, men eftersom det inte finns fullservicekontor eller den service som krävs för att det ska bli sådant så kan man inte direkt börja bygga massor egna kontor, och mindre orter skulle drabbas hur som helst då de inte skulle kunna ha kontor som inte är lönsamma då det inte finns några sådana krav. När det gäller subventionerade brev och paket så kommer de ju fram hur som helst, och med operatören som har bland den lägsta speditionsavgiften i branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tullverket är inte någon speditör, så det är absolut inte deras jobb att agera tullombud.

Men ändå har dom tagit på sig tullverkets jobb.
Sen kräver dom extra portoavgift i form av extra avgifter för att täcka sitt underskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av papperskorgens:

Jag håller med du.
Men kan man be att få använda t.ex. Shenker när man beställer saker från eBay?
Jag har aldrig sett alternativ till att välja fraktsätt :/

På aliexpress bruka det gå att välja olika fraktsätt.
Många andra postorderföretag går det att välja fraktsätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De börjar inte ta extra betalt, de har sänkt avgiften. Alla speditörer tar betalt för importdeklarationen då det är en extra tjänst och inget som ingår i att hantera brev, hade det ingått hade de fått betalt av Kina et al. för att göra det. Importdeklarationen görs i mottagarens namn och det är därför mottagaren debiteras. I andra europeiska länder är det oftast dyrare, även i länderna som också saknar tröskelvärde. I Tyskland tar Deutsche Post 28,50 Euro på paket över 22 Euro för samma sak, i Frankrike tar statliga posten €15 eller €21 på alla brev/paket. Någon svensk speditör tar 295 kr till och med för att göra importdeklarationen. Tror nog din arbetsgivare tar betalt för alla tjänster de utför.

Det är bara postnord som har börjat vägra att lämna ut paket. På övriga så får man paketet men man ska betala ev moms till tullverket för egen del.
Det är antagligen så att postnord vill avsluta sin verksamhet och tar till lite olika medel för att bli impopulära.

Har beställt en del paket från utlandet innan vi gick in i EU. Då var det tullverket som skötte om avgifter för moms och tullavgifter.

Övriga paketfirmor idag lämnar bara ut paketen om inte tullen kommer och kräver kontroller.
Det är den enskilde mottagaren som får ta upp med tullen för att betala in olika avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det är bara postnord som har börjat vägra att lämna ut paket. På övriga så får man paketet men man ska betala ev moms till tullverket för egen del.
Det är antagligen så att postnord vill avsluta sin verksamhet och tar till lite olika medel för att bli impopulära.

Har beställt en del paket från utlandet innan vi gick in i EU. Då var det tullverket som skötte om avgifter för moms och tullavgifter.

Övriga paketfirmor idag lämnar bara ut paketen om inte tullen kommer och kräver kontroller.
Det är den enskilde mottagaren som får ta upp med tullen för att betala in olika avgifter.

Öhm, nej? Andra speditörer lämnar ut paketet och skickar sedan en faktura med moms och avgifter för förtullning, och då ofta en högre avgift än de 75:- det i huvudsak verkar bli med postnord...förutsatt att paketet kommer från ett land utanför EU. I modern tid har tullverket mig veterligen aldrig skött om avgifter utan lägger det ansvaret på speditören. Att postnord sedan underlåtit att sköta detta på ett korrekt sätt är det som gör att folk blir så upprörda nu då man vant sig vid att slippa extra avgifter om man beställer från kina.

Permalänk
Medlem

Underbart, idag damp det ner 2st försändelser från Kina som skickats ospårat.
Kan inte se någonstans när de anlände till Sverige men slapp iaf betala någon avgift, hoppas att mina andra beställningar slipper också

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det är bara postnord som har börjat vägra att lämna ut paket. På övriga så får man paketet men man ska betala ev moms till tullverket för egen del.
Det är antagligen så att postnord vill avsluta sin verksamhet och tar till lite olika medel för att bli impopulära.

Har beställt en del paket från utlandet innan vi gick in i EU. Då var det tullverket som skötte om avgifter för moms och tullavgifter.

Övriga paketfirmor idag lämnar bara ut paketen om inte tullen kommer och kräver kontroller.
Det är den enskilde mottagaren som får ta upp med tullen för att betala in olika avgifter.

Ingen speditör får lämna ut oförtullade varor enligt de EU-gemensamma regler och lagar vi har. Kurirer i Sverige får inte lämna ut varor som är oförtullade, vilket är varför de i media gick ut och kritisera när PostNord så gjorde. En del av dessa har mycket högre speditionsavgifter och åtminstone en av de har 295 kr i speditionsavgift, som du får på räkning då de redan förbetalt åt dig. Att speditören agerar ombud är det absolut vanligaste i Europa, men man kan givetvis själv gå till tullmyndigheterna i de flesta fall även om det i många fall är dyrare eller kostar lika mycket.

Permalänk
Skrivet av Exitus:

Underbart, idag damp det ner 2st försändelser från Kina som skickats ospårat.
Kan inte se någonstans när de anlände till Sverige men slapp iaf betala någon avgift, hoppas att mina andra beställningar slipper också

Jag fick en igår och 3 idag. Men dom som kom idag kom till Arlanda vid 23 tiden 28/2 så det var nog dom sista försändelser som klarade sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

Jag fick en igår och 3 idag. Men dom som kom idag kom till Arlanda vid 23 tiden 28/2 så det var nog dom sista försändelser som klarade sig

Skickades från m.sweclockers.com

Idag kom det ytterligare två försändelser! Lyckan är stor!

Permalänk
Skrivet av Exitus:

Idag kom det ytterligare två försändelser! Lyckan är stor!

Nice. Jag gjorde 60-70 beställningar i början av februari, hade lite panik innan men nu har jag nästan fått allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

Nice. Jag gjorde 60-70 beställningar i början av februari, hade lite panik innan men nu har jag nästan fått allt

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, det måste ha varit viktiga prylar!?

Eller var det bara små skitsaker som du förmodligen aldrig köpt om det inte vore för avgiften och aldrig i livet har köpt i svensk butik till svenskt pris?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Oj, det måste ha varit viktiga prylar!?

Eller var det bara små skitsaker som du förmodligen aldrig köpt om det inte vore för avgiften och aldrig i livet har köpt i svensk butik till svenskt pris?

jag köpte inget Wish skräp.

jag beställde en FM sändare, en kollega bad mig beställa en åt honom också.
köpte nyligen en ny FET UPS på Tradera, den lät för mycket så köpte tysta 24v fläktar, 140mm och 92mm
passade även på att beställa en tystare fläkt till en HPE Switch 40x28mm med rätt kontakt.
nya fläktar till en rackmonterad NAS, kom i efterhand på att man kan ändra fläktprofilen. tror inte att någon av alla fläktarna går att få tag på i Sverige.
silikonskydd till frugans e-reader (finns garanterat inte heller i Sverige då denna modell inte säljs i Sverige)
ska modda/uppdatera ett gammalt Chieftech chassi, 140 och 92mm fläktgaller (kollade först på Webhallen men hittade inga)
U lister för dom vassa kanterna (ingen aning om var sådant kan tänkas säljas i Sverige?)
dremel tillbehör till chassi modifieringarna
C13 till C14 Y-kablar
UK "reseadapter" till några strömsladdar som jag har som annars skulle slängas
sen lite andra grejer som jag dels ska använda själv och sälja vidare.
köpte några små kylflänsar också, alltid bra att ha

jag gick även igenom gamla sparade minneslistor på saker som jag har.
tror att allt gick på 10000kr

Det allra mesta har jag behov av och är absolut villig att betala avgiften för.
Det som är surt är reseadaptrarna som får ett väldigt stort påslag, är tveksam till om själva modellen säljs i Sverige, alternativet hade varit att beställa från England.

tanken nu är att inte beställa något på ett bra tag (behöver även spara pengar. allt är förövrigt köpt med kreditkort)

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Ännu en försändelse hittade fram

Skrivet av zarkov:

Oj, det måste ha varit viktiga prylar!?

Eller var det bara små skitsaker som du förmodligen aldrig köpt om det inte vore för avgiften och aldrig i livet har köpt i svensk butik till svenskt pris?

Varför så negativ?
Låt folk köpa vad de vill.

Det mesta jag köper brukar få ett hemskt påslag som jag inte anser att vara värt att köpa i Sverige.
I framtiden kommer jag be alla säljare sampacka och skicka med en försändelse, så kan jag med glädje betala 75kr och spara tusenlappar varje år.

Permalänk
Medlem

LX*********CN
Stoppat.

Försändelsen hanteras av Tullen, leverans tiden kan därför inte beräknas.
--- NO SHIT ---

Hade denna skämt myndighet tagit avgifter, moms och skatt på all j--la vapen som förs in i landet illegalt så hade landet ståt i andra plats som rikast i världen efter USA. Anna Karin 500kr. Handgranat 1000kr. Mitt ofarliga försändelse 75kr, dock till posten...

Nae. Protest!!! Tullen borde koncentrera sig på gränsen istället. Sen när har ni överflöde av personal??

Permalänk
Skrivet av KAMIKIRI:

LX*********CN
Stoppat.

Försändelsen hanteras av Tullen, leverans tiden kan därför inte beräknas.
--- NO SHIT ---

Hade denna skämt myndighet tagit avgifter, moms och skatt på all j--la vapen som förs in i landet illegalt så hade landet ståt i andra plats som rikast i världen efter USA. Anna Karin 500kr. Handgranat 1000kr. Mitt ofarliga försändelse 75kr, dock till posten...

Nae. Protest!!! Tullen borde koncentrera sig på gränsen istället. Sen när har ni överflöde av personal??

jag hörde att en handgranat kostar 20kr, så momsen blir bara 5kr och med 75kr avgift så 80kr

men jag håller med dig

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

LX*********CN
Stoppat.

Försändelsen hanteras av Tullen, leverans tiden kan därför inte beräknas.
--- NO SHIT ---

Hade denna skämt myndighet tagit avgifter, moms och skatt på all j--la vapen som förs in i landet illegalt så hade landet ståt i andra plats som rikast i världen efter USA. Anna Karin 500kr. Handgranat 1000kr. Mitt ofarliga försändelse 75kr, dock till posten...

Nae. Protest!!! Tullen borde koncentrera sig på gränsen istället. Sen när har ni överflöde av personal??

Går inte dina kinapaket över gränsen då? "Nejdå, snälla tullar'n, jag lovar att det inte är knark eller vapen i mitt paket! "

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Okej för min del att det blir lite OT. Hade Skanova/Telia stått för stamnätet hade vi knappt haft internet, inte ett internet som vi känner det iaf.

De som bygger stadsnät eller ansluter hushåll via dessa använder såklart ibland Skanova mellan orter osv, då telestationerna bland annat redan finns som noder. Man måste inte göra så däremot utan det görs när det är enklast att göra så. Finns ganska gott om fiber, men ibland måste man bygga lite infrastruktur för att ansluta sig till dessa, ibland finns det redan utbyggt av andra. Olika aktörer har länge byggt fibernät av olika anledningar och hyrt ut kapacitet eller fiber. Telenor (som äger BBB) har eget stamnät på sina håll, och ansluter iaf de större städerna till sitt egna nät, så de (också) kan vara någon man köper tjänster från om man vill bygga ett accessnät.

Hur som helst det är svårt med regelrätta postkontor om man inte erbjuder fler tjänster än post, där de inte försvunnit utomlands så utför de tjänster till medborgarna som del av staten eller bank och kassaservice bland annat. Det relevanta när det gäller paket och varubrev (dvs in och utlämningsställen) har vi fått fler av. Kan givetvis bli problem med det nya upplägget också, men upplägget med ombud gäller världen över idag. Är mest om ombudet i en liten ort lägger ner sin verksamhet det kan bli problem idag, men eftersom det inte finns fullservicekontor eller den service som krävs för att det ska bli sådant så kan man inte direkt börja bygga massor egna kontor, och mindre orter skulle drabbas hur som helst då de inte skulle kunna ha kontor som inte är lönsamma då det inte finns några sådana krav. När det gäller subventionerade brev och paket så kommer de ju fram hur som helst, och med operatören som har bland den lägsta speditionsavgiften i branschen.

Ja nå det har du helt rätt.

Hade Telia ensam styrt allt hade vi säkerligen haft data mängds avgift även på fiber.

Själv hatar jag allt med Telia och även deras ärkefiende Tele 2.
Felia och Fele 2.
Är ju dom som strävat mest emot fri data på mobilnät också.

I Sverige blev det tyvärr dom som vann.
I Finland blev det DNA som förlorade, där var dom enda operatör som hade data tak.
Medans i Sverige var ju Telenor ensamma om fri data som senare begränsades och idag finns men har skyhög månadsavgift på.

Innan någon börjar påpeka att Tele2 har ju fri data.
Marknadsförs ganska aggresivt nu av deras håll.
Men det du får är 5gb/dag efter det måste man skicka sms för att beställa mer osv är då inte fri data tycker jag.

Hursom...med telia hade vi nog än idag haft 56k modem.
Kommer ihåg när dom inte kunde erbjuda 0.5 Mbit pga att jag bodde över 3km från telestationen och deras konkurrent Bonet erbjöd mig 2Mbit och som jag desdutom fick hela bandbredden på fast dom måste ju ha anslutit mig från samma telestation.

Ja angående banktjänster.
Är glad vi i Sverige åtminstone har kontanthantering där är grannlandet Finland helt hopplös.
Bankkontor utan kontanthantering och är så även i större städer, förstår inte ens varför dom kontoren finns kvar.
Har tom varit på tal om att skrota hela systemet med kontanter.
Medans vi i Sverige tom fick helt nya pengar (visserligen lite slöseri), men aldrig varit på tal göra sådan vansinne att skrota kontanthantering helt.

Permalänk
Medlem

Någon som hittat en lösning eller ett sätt att kringgå det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Någon som hittat en lösning eller ett sätt att kringgå det?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade gett upp tanken på att beställa. Det var nämligen ett tag sedan.
Men satt alldeles nyss och kollade in lite xiaomi powerbanks.....och ser till min förvåning att det står -Free shipping to Sweden via Turkey post. Aldrig varit så förut. Inser då att dom flesta sakerna....typ över 150kr verkar ha den lösningen. Dom billigare stod det fortsatt - from china

Så då undrar jag.....via turkey post. Är dom inom EU s tull område. Och när dom skriver via turkey post på AliExpress ...menar dom då att den först skickas till Turkiet sedan till Sverige. Det kändes som jag fick en strimma hopp. Tänkte att nån med mera kunskap kanske kunde reda ut det för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Någon som hittat en lösning eller ett sätt att kringgå det?

Skickades från m.sweclockers.com

En möjlig lösning är att butiken du beställer ifrån skriver in gift på paketet.
Dock vet jag ej om det fungerar.
Men då är ju paketet en gåva.

Skrivet av Joppeploppe:

Hade gett upp tanken på att beställa. Det var nämligen ett tag sedan.
Men satt alldeles nyss och kollade in lite xiaomi powerbanks.....och ser till min förvåning att det står -Free shipping to Sweden via Turkey post. Aldrig varit så förut. Inser då att dom flesta sakerna....typ över 150kr verkar ha den lösningen. Dom billigare stod det fortsatt - from china

Så då undrar jag.....via turkey post. Är dom inom EU s tull område. Och när dom skriver via turkey post på AliExpress ...menar dom då att den först skickas till Turkiet sedan till Sverige. Det kändes som jag fick en strimma hopp. Tänkte att nån med mera kunskap kanske kunde reda ut det för mig

Turkiet är inte med i EU och därmed blir det samma straff.
Men finns vissa säljare från t ex Spanien som ju är EU land och då slipper du allt tråkigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

En möjlig lösning är att butiken du beställer ifrån skriver in gift på paketet.
Dock vet jag ej om det fungerar.
Men då är ju paketet en gåva.

Turkiet är inte med i EU och därmed blir det samma straff.
Men finns vissa säljare från t ex Spanien som ju är EU land och då slipper du allt tråkigt!

Ja, jag fick hem ett paket idag från Singapore märkt med gift. Beställningen gjordes i slutet av februari och jag slapp både administrationsavgift samt moms.

Beställde från aliexpress

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Ja, jag fick hem ett paket idag från Singapore märkt med gift. Beställningen gjordes i slutet av februari och jag slapp både administrationsavgift samt moms.

Beställde från aliexpress

Skickades från m.sweclockers.com

Gick direkt o kollade in AliExpress. Hittade flera med alternativet att skicka från Singapore. Men varför skulle man slippa alla avgifter. Hade du bara tur, eller finns det en anledning till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppeploppe:

Gick direkt o kollade in AliExpress. Hittade flera med alternativet att skicka från Singapore. Men varför skulle man slippa alla avgifter. Hade du bara tur, eller finns det en anledning till det?

Kanske för att paketet var deklarerad som gåva?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Kanske för att paketet var deklarerad som gåva?

Skickades från m.sweclockers.com

Men de spelar ändå ingen roll. Man måste ju ändå betala postnords avgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppeploppe:

Men de spelar ändå ingen roll. Man måste ju ändå betala postnords avgift

Så du menar på allvar att jag har en vän i Singapore och han skickar mig en julklapp så måste jag betala 75kr för julklappen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppeploppe:

Men de spelar ändå ingen roll. Man måste ju ändå betala postnords avgift

Jasså? Vart läste du det? Dom har ju själv bekräftat i intervju att så inte är fallet.

Jag har gjort lite testbeställningar.

Märkt som gåva. Totalsumma på $0.1. Och att enbart använda ett paket (har flera gånger tidigare fått beställningar uppdelade).

Edit. Kanske ska vara mer tydlig: väntar på mina testbeställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB