Postnord inför nya regler för Kina-paket redan 1 mars

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Alla företag drivs i vinstsyfte, även de utan utdelning.

Då undrar ju vän av ordning varför man tar ut 75 spänn när man kan ta ut 575 spänn.

Permalänk
Medlem

@Frispel

Sverige får inte ge statsstöd till PostNord Sverige om det rubbar konkurrensen med t.ex. Bring. Skulle de ändå göra det skulle EU-kommissionen gå in och kräva att de betalar tillbaka medlen eller del av medlen. Postmarknaden är formellt sett konkurrensutsatt i EU och då kan inte staten stödja det största bolaget hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Ytterligare en svensson som tar av hatten och accepterar. Ni fattar inte att farbror staten kör med er, blåögda idioter.
Slå istället näven i bordet och skrik NEJ!. Men istället viker sig svenskarna i vanlig ordning, inte konstigt att allt går åt helvete.

Hej,

Det är ingen som "kör" med dig, du slår endast näven i borden och skriker Nej pga att det av oklar anledning drabbar dig personligen. Jag kan nog förstå att om du är en av många e-handlare som tjänar pengar på att köpa in billiga mobilskal och sälja dyrare i Sverige så är det mycket möjligt så att du vill protestera.

Men att över 30% av alla internetköp görs genom Asien och sedan fraktas till Sverige är ju helt absurt löjligt då de i många fall handlar om enstaka varor som mobilladdare. Inse den enorma miljöpåverkan detta skulle leda till om hela världen fortsatte med dessa småköp endast för att spara några ynka kronor per köp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kan ju vara bra kolla

https://siloscordoba.com/blog/corporate/china-export-is-not-c...

så man kan se om det är CE eller China Export ifall man råkar på det.

Edit: Såg att det tydligen är ett felgjort CE som avses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Då undrar ju vän av ordning varför man tar ut 75 spänn när man kan ta ut 575 spänn.

För att det inte finns något att bygga en sådan slutsats på. Verkligheten är inte lika absurd som dina argumentationsfel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Verkligheten är inte lika absurd som dina argumentationsfel.

Oj! Och du, glöm inte att jag argumenterar ohederligt, också.

Permalänk
Medlem

inoport kina

Skrivet av VresiBerba:

Vem, Kjell & Co.? Ja, som jag sade, om Kjell säljer, som du sade EXAKT SAMMA vara som Kineserna gör på Ebay, så är dom också i båda fallen antingen lika säkra eller lika osäkra.

Som sagt, är det exakt samma vara som Kjell säljer så är det ju ingen skillnad.

jag har köpt en dator mus på bitema cirka 110 kr på bitema. Exakt samma mus såg jag på wish för 9 kr importera jag den +moms +tull kan det omöjligt bli 110 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Oj! Och du, glöm inte att jag argumenterar ohederligt, också.

Räcker fint att beskriva det som osakligt och hålla beskrivningar av din person borta från frågan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plajton:

Hej,

Det är ingen som "kör" med dig, du slår endast näven i borden och skriker Nej pga att det av oklar anledning drabbar dig personligen. Jag kan nog förstå att om du är en av många e-handlare som tjänar pengar på att köpa in billiga mobilskal och sälja dyrare i Sverige så är det mycket möjligt så att du vill protestera.

Men att över 30% av alla internetköp görs genom Asien och sedan fraktas till Sverige är ju helt absurt löjligt då de i många fall handlar om enstaka varor som mobilladdare. Inse den enorma miljöpåverkan detta skulle leda till om hela världen fortsatte med dessa småköp endast för att spara några ynka kronor per köp..

Du har missuppfattat min vinkling. Medan staten lägger till mer skatter och avgifter så sitter gemene man och accepterar utan ett uns av mottycke.
Jag är ingen e-handlare, enbart e-konsument för eget bruk. Det är oetiskt som privatperson att 'tjäna' pengar via privatimporten. Vi har redan en enorm miljöpåverkan på transport, företagen tar så gott som allt från Asien och svennarna semestrar i Thailand så ditt argument om miljön kan du skyffla undan.
Men att sätta 75 kr per försändelse är inte ok. Antagligen bara Sverige som gör så i hela EU. Det blir att mellanlagra i Holland istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Hur kom du fram till att 10 kronor var rimligt? Hur beräknar du kostnaderna då?

Sedan bör det väl rimligen vara upp till säljaren/köparen att implementera system där momsen hanteras smidigare? Andra speditörer har samma system och även postnord har haft detta system länge för paket från länder utanför EU (utom just kina). Varför ska man nu helt plötsligt uppfinna ett helt nytt system bara för att folk har vant sig vid att slippa dessa avgifter på paket från kina?

Beräkningen är avancerad så det är bäst du håller i hatten

10kr kommer hålla handeln i gång och hålla den likvärdig som idag och skapar inkomst
75kr kommer mörda den och skapar nästan ingen inkomst alls

så 10kr är helt enkelt mer logiskt än 75kr och inkomsten 365-500 mille per år bör kunna bekosta extra bördan och skulle snygga till en del av dom 290 mille postnord går minus idag och jag har filosofin att går företag minus ska man kanske satsa på saker som skapar inkomst inte mörda inkomster

Sen varför man ska uppfinna ett nytt system är att det ska vara enkelt och automatiskt att betala moms och bör vara så smidigt att det inte kräver några extra steg och hur det tillämpas spelar mindre roll men är smidighet jag är ute efter

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Visst, sure baby, men då är vår sjukvård också sponsrad och när man kommit till den insikten är plötsligt denna sponsring inget konstigt alls.

Ok, så du anser att sjukvården verkar på en konkurrensutsatt marknad där statsstöd kommer att snedvrida konkurrensen? Du är medveten om att staten inte FÅR stödja postnord...vilket också gjort att det miljardtillskott som redan beslutats om stött på patrull i EU...

Skrivet av VresiBerba:

Då är det även snedvridet i de länder där man har momsbefrielse, eller så är det ingen snedvridning alls. Det är antingen det ena eller det andra. What's good for the goose is good for the gander.

Hur menar du här? Vad har andra länders system för moms med vad svenska tullen/postnord har för regler? Om man jämför något så bör det väl rimligen vara de företag som agerar på den svenska marknaden? Om postnord tillåts skippa momsdeklarera medan andra tvingas så blir det såklart skevt. Det måste väl även du hålla med om?

Sedan är det lite fascinerande att du tycket att det ska vara lika när det gäller olika länders momssystem, men aktivt förespråkar att det postnord ska låta bli att ta ut avgift medan andra speditörer tvingas till det. Kanske aningen inkonsekvent?

Men som sagts massor av gånger, detta system finns redan och appliceras på de flesta länder utanför EU, detta är inget nytt. Det tråkiga är att det helt plötsligt blir en jättegrej när folk riskerar att få betala en avgift på billiga småsaker som importeras från kina, precis som det redan varit från de flesta andra länder utanför EU. Det är först när man drabbas själv som det tar hus i helvete, och då när det huvudsakligen gäller små skitsaker...jag ogillar starkt den egofixering som man kan skönja i denna och många andra trådar med liknande ämne. Bör kanske tillägga att detta är en generell observation och behöver inte nödvändigtvis gälla just dig och din infallsvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Beräkningen är avancerad så det är bäst du håller i hatten

10kr kommer hålla handeln i gång och hålla den likvärdig som idag och skapar inkomst
75kr kommer mörda den och skapar nästan ingen inkomst alls

så 10kr är helt enkelt mer logiskt än 75kr och inkomsten 365-500 mille per år bör kunna bekosta extra bördan och skulle snygga till en del av dom 290 mille postnord går minus idag och jag har filosofin att går företag minus ska man kanske satsa på saker som skapar inkomst inte mörda inkomster

Sen varför man ska uppfinna ett nytt system är att det ska vara enkelt och automatiskt att betala moms och bör vara så smidigt att det inte kräver några extra steg och hur det tillämpas spelar mindre roll men är smidighet jag är ute efter

Så uträkningen baseras egentligen på vad du tycker skulle vara ok att betala och har inget att göra med de egentliga kostnader som det kan innebära för postnord att hantera momsen? Om man inte täcker de faktiska kostnaderna för momshanteringen så innebär det att övriga tjänster måste täcka upp för förlusterna där, vilket då rimligen bör innebära att fraktkostnaderna inom Sverige blir högre. Personligen skulle jag föredra att man tar ut en avgift som täcker kostnaderna och får potentiellt lägre kostnad för frakten på saker jag beställer inom landet, eller åtminstone ett stabilare system med färre paket som skadas och/eller levereras fel...

Har för mig att det exempelvis redan finns ett smidigt system när man köper via amazon där tull/moms läggs till redan vid köpet? Sedan tycker jag att det inte bör vara upp till postnord att hitta ett system för att köpare/säljare ska sköta sina momsinbetalningar. De ska hantera paketen och se till att momsen betalas på de paket som inte momshanterats vid försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kan ju vara bra kolla

https://siloscordoba.com/blog/corporate/china-export-is-not-c...

så man kan se om det är CE eller China Export ifall man råkar på det.

När skall folk sluta sprida den här myten? Det går inte att se på proportionerna om en märkning är "äkta" eller falsk, dvs om produkten uppfyller kraven som ställs på den eller inte.

https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking#China_Export

Från Europeiska kommissionens hemsida:

"The Commission is aware that there exists the misconception attributing CE marking the meaning ‘Chinese export’. The Commission is not aware of the existence of a ‘China export mark’ [...]"

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@Frispel: Kollar man på antalet paket från Kina så är avgiften ganska låg ändå. Det var det jag försökte säga genom att jämföra mängden paket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Hur menar du här? Vad har andra länders system för moms med vad svenska tullen/postnord har för regler?

Ingenting förutom att det klart bevisar att man A) inte måste ta moms från första kronan och B) att avgiften därför inte heller måste tas ut.

Skrivet av Frispel:

Om postnord tillåts skippa momsdeklarera medan andra tvingas så blir det såklart skevt.

Om inte Postnord måste momsdeklarera måste väl inte DHL, och om man inte måste momsdeklarera kan ju inte heller DHL ta ut sin avgift man för närvarande gör. Jag misstänker att i de länder där man har momsbefrielse upp till ett visst belopp att detta gäller samtliga speditörer i landet och då förutsätter jag att så skulle vara även i Sverige.

Skrivet av Frispel:

Sedan är det lite fascinerande att du tycket att det ska vara lika när det gäller olika länders momssystem, men aktivt förespråkar att det postnord ska låta bli att ta ut avgift medan andra speditörer tvingas till det. Kanske aningen inkonsekvent?

Hade det kanske vart om jag någonsin sagt nåt sånt. Ack...

Skrivet av Frispel:

Det tråkiga är att det helt plötsligt blir en jättegrej när folk riskerar att få betala en avgift på billiga småsaker som importeras från kina, precis som det redan varit från de flesta andra länder utanför EU.

Att det blir en jättegrej är för att det är en jättegrej och en jättegrej blir det, inte bara för att det myglas och ljugs om det, utan också för att man har så förbannat jävla bråttom att folk inte hinner reagera, vilket i sig är riktigt svineri, dessutom medför detta att staten kommer gå med 50 miljoner i förlust. Så en jättegrej är det definitivt.

Skrivet av Frispel:

Det är först när man drabbas själv som det tar hus i helvete och då när det huvudsakligen gäller små skitsaker...jag ogillar starkt den egofixering som man kan skönja i denna och många andra trådar med liknande ämne.

Det brukar vara så, och detta inkluderar förresten den andra sidan av myntet eftersom jag vet att folk i denna tråden tycker detta är skitbra av exakt samma anledning; för att det gynnar dom. Så den egofixering du pratar om gäller nog samtliga skribenter i denna tråden, oavsett om man tycker det är bra eller dåligt.

Permalänk
Medlem

Nu så tog inte PostNord ut moms över 22 EUR heller i annat än undantagsfall, särskilt från Kina. EUs direktiv måste vi följa. Sen upphävs inte svensk lag för att det gamla postväsendet inte följer den. De andra speditörerna hade all rätt att klaga och kritisera.

Sen inser nog de flesta att det är tämligen meningslöst att ändra lagen för att mindre än tre år senare ändå måste införa det, även hos PostNord. Här är det snarare en fördel att kunna jobba med det innan alla andra länder tar bort undantagen. Frankrike och Polen har också inga undantag på moms för postorder, så vi är i en gemenskap på cirka 115 miljoner tillsammans med dem och det blev definitivt billigare än i Frankrike med avgifterna. Konsumenterna har haft mer än tjugofem och halvt år på sig att ta till informationen, sedan är det 42 dagar mellan 19 januari och 1 mars så det var inget som annonserades om 14 dagar innan. Skärpta rutiner och avgiftssänkningar är självklart inget man behöver berätta om månader eller år i förväg, och det är ingen fråga där man kan förvänta sig övergångsregler.

Permalänk

jaha så är det här slutet på alla billiga kablar från Kina nu? hej då allt som behöver fan splitters eller liknande för mig antar jag. får väll börja göra de själv eller nått

Permalänk
Medlem

Postnord är inte det bästa företag som har stora problem med sin ekonomi. De måste söka alla möjligheter att få ordning på sin ekonomi eller lägga ner. Så varför inte hitta en mygelregel om några kronor extra på vissa paket. Det har förr införts extra tullar för att skydda EU:s industri så då går det att passa på. Tror inte att de extra pengarna kommer att gå in i statskassan på deras momskonto. (Ungefär som att skatten på tobak ska bekosta sjukvården, rena lögnerna).

Skulle kunna tänka mig att man snart kommer att skicka större paket till posten till något annat EU-land som sen tar ut de mindre paketen och skickar vidare till snåla Postnord. Förhoppningsvis så kommer Postnord att läggas ned och vi får ett bättre postföretag i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kggk:

jag har köpt en dator mus på bitema cirka 110 kr på bitema. Exakt samma mus såg jag på wish för 9 kr importera jag den +moms +tull kan det omöjligt bli 110 kr

Kommer ihåg en kontakt till en bil på fd SAAB-ana, den tog dom ca 120 kr för. Tyckte kontakten var lite väl dyr (30 år sen). Hittade samma på Clas olsson senare, de tog ca 15 kr för samma. Vissa företag lägger på väldigt mycket på sina varor, de tror att de är ensamma om produkten.
Det är sånt som gör att Kina är en bra plats att kunna ta in samma varor från utan att någon vill ta skjortan av en. Fast nu har vi Postnord imellan som har sett sin chans att klara sin ekonomi. Vi får hoppas att de lägger ner.

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.hd.se/2018-02-19/farliga-kemikalier-hos-stora-ked...

"Kemikalieinspektionen har granskat 261 varor, främst hemelektronik, men även sportprylar och leksaker, hos 19 företag. Hos 16 av företagen fanns varor med så pass stora brister att myndigheten väljer att anmäla bolagen till åklagare.
Bland produkterna som Kemikalieinspektionen hittat brister hos kan nämnas en solcellslampa från Rusta, en minidammsugare från Teknikmagasinet och en batteridriven lanterna från Dollarstore."

"Om företagen fälls kan det leda till böter. Många av företagen som granskats har fått tidigare besök av inspektionen tidigare, och även om 16 nu anmäls har de åtminstone börjat arbeta med frågan, enligt Westlund.
– I början kände vissa inte ens till reglerna eller oss, säger hon."

Jag sätter pengarna på att det mesta är Kina-import som enligt vissa är säkrare att handla i Sverige eftersom kontrollerna är bättre, trots ofta många gånger högre pris. Hur känner ni för alla de som valt den vägen och ändå fått farliga produkter? Böter hjälper knappast barnen som redan blivit förgiftade.

Edit: Dessa Kina-trådar kommer bli Sweclockers alldeles egna variant av perpetuum mobile.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

@paranoiid: Dom har sagt att alla paket markerade som gift eller utan värde deklaration kommer granskas. Ca 20-30k om dagen.

Ganska absurt, speciellt om paketet saknar ett kvitto eller någon deklaration på värdet - ska någon då sätta sig och söka runt på nätet efter den produkten och försöka uppskatta ett pris som sedan momsen kan tas från?

Snarare så lär det väl bli någon schablon eller lathund de kommer utnyttja - vad händer då om folk börjar bestrida dessa avgifter, är det ens möjligt? Ponera att jag har köpt en billig kinesisk kamera för 300kr, postnord uppskattar värdet till 1200kr och beskattar efter det.

I slutändan så känns det som att alla mantimmar detta kommer krävas kommer gräva ett betydligt djupare hål i skattekistan än vad moms- och "tull"avgifterna kommer dra in.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Bra, så att istället svenska återförsäljare kan importera billigt skräp och kränga för flerfaldigt dubblerade priser?

Japp, köp aktier i teknikmagasinet nu, de säljer uteslutande Kinaskräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

https://www.hd.se/2018-02-19/farliga-kemikalier-hos-stora-ked...

"Kemikalieinspektionen har granskat 261 varor, främst hemelektronik, men även sportprylar och leksaker, hos 19 företag. Hos 16 av företagen fanns varor med så pass stora brister att myndigheten väljer att anmäla bolagen till åklagare.
Bland produkterna som Kemikalieinspektionen hittat brister hos kan nämnas en solcellslampa från Rusta, en minidammsugare från Teknikmagasinet och en batteridriven lanterna från Dollarstore."

"Om företagen fälls kan det leda till böter. Många av företagen som granskats har fått tidigare besök av inspektionen tidigare, och även om 16 nu anmäls har de åtminstone börjat arbeta med frågan, enligt Westlund.
– I början kände vissa inte ens till reglerna eller oss, säger hon."

Jag sätter pengarna på att det mesta är Kina-import som enligt vissa är säkrare att handla i Sverige eftersom kontrollerna är bättre, trots ofta många gånger högre pris. Hur känner ni för alla de som valt den vägen och ändå fått farliga produkter? Böter hjälper knappast barnen som redan blivit förgiftade.

Edit: Dessa Kina-trådar kommer bli Sweclockers alldeles egna variant av perpetuum mobile.

Givetvis upptäcker man ju fler undermåliga produkter med hjälp av lagar, regler och någon form av tester på produkter som säljs i Sverige än om man bara helt fritt privatimporterar in vadsomhelst i landet.

Man kan ju inte förespråka att låta allt halka in fritt i landet med stöd av argumentet att en del hittar in ändå.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@paranoiid: Jo visst blir det lite absurd. Men är så det har sagt man kommer göra.

Sedan kan du inte bestrida avgiften. Utan det vore isf momsen. Men lär inte vara något problem om du kan visa ett kvitto.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@paranoiid: Jo visst blir det lite absurd. Men är så det har sagt man kommer göra.

Sedan kan du inte bestrida avgiften. Utan det vore isf momsen. Men lär inte vara något problem om du kan visa ett kvitto.

Ni är nog snarare paranoida, PostNord kan inte öppna paket och ska det upptaxeras så kommer förmodligen Tullverket kräva in handlingar/kvitto/betalningsunderlag/osv. Fel kan det bli utan att de stoppar och granskar ditt paket, men det går alltid att få tillbaka (om du redan hämtat ut varan) moms/tull från Tullverket. I dagsläget är det inte svårare än att maila Tullverket, i framtiden kommer du säkert kunna göra det direkt på webbplatsen.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett enkelt litet tillägg för chrome som räknar ut det totala priset efter moms + 75 kr.

https://chrome.google.com/webstore/detail/aliexpress-plus-mom...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

DHLs expeditionsavgift

Finns en del felaktigheter angående DHLs avgift. Den är inte på 125 kr. Jag beställer mycket kosttillskott från USA och använder DHL då och då för jag får subventionerad frakt med DHL. Kommer helt gå över till DHL nu iom postnords nya avgifter. Om min totala köpesumma ligger under 100$ (800 kr) så brukar inte DHL ta ut någon avgift över huvud taget. Jag betalar bara för momsen på 12%. Detta är då förbetalt av DHL till tullverket. Jag får då en fakura med mitt paket. Väldigt smidigt. De har olika nivåer på avgiften enligt deras svenska kuntjänst men han visste exakt var nivåerna låg. Det började i alla fall på 25kr sedan gick det upp till 50kr. Jag har aldrig betalt mer än 50kr även om jag handlat för 1000 kr.

Permalänk
Medlem

@Petterk:

https://www.svd.se/postnord-vi-kan-behova-lagra-10-miljoner-p...

"Den nya hanteringen innebär också att försändelser med varor där värdet inte framgår av etiketten, behöver öppnas. Det handlar enligt Postnord om upp till 20 000 försändelser per dag."

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:

Ganska absurt, speciellt om paketet saknar ett kvitto eller någon deklaration på värdet - ska någon då sätta sig och söka runt på nätet efter den produkten och försöka uppskatta ett pris som sedan momsen kan tas från?

Snarare så lär det väl bli någon schablon eller lathund de kommer utnyttja - vad händer då om folk börjar bestrida dessa avgifter, är det ens möjligt? Ponera att jag har köpt en billig kinesisk kamera för 300kr, postnord uppskattar värdet till 1200kr och beskattar efter det.

I slutändan så känns det som att alla mantimmar detta kommer krävas kommer gräva ett betydligt djupare hål i skattekistan än vad moms- och "tull"avgifterna kommer dra in.

Nu vet jag inte hur det blir, men förut fick man ett brev hem där de ville ha faktura/deklaration på grejorna. Så du fick själv fixa fram deklaration/faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Petterk:

https://www.svd.se/postnord-vi-kan-behova-lagra-10-miljoner-p...

"Den nya hanteringen innebär också att försändelser med varor där värdet inte framgår av etiketten, behöver öppnas. Det handlar enligt Postnord om upp till 20 000 försändelser per dag."

Vilket handlar om helt andra försändelser och att Tullverkets personal gör och beslutar om vilka paket som ska öppnas.