Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Vilket annat bolag delar ut post? Där jag bor finns det ingen.

Hade dom bara bytt tiden från 11 till 14 så hade jag inte brytt mig för nån måste få posten sent men när man inte vet ungefär när den kommer och man väntar på nått viktigt så får man gå ut ock kolla en gång i halvtimman.
Vilket annat företag hade överlevt en sån försämring?

Säg det, det är bedrövligt.
Lustigt nog är det ibland både bring och postnord som delat ut på lördagar, dom kanske bara dumpar över det dom inte hinner med på dom.
Men jag vet inte hur det funkar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Själv har jag aldrig haft problem i något av dessa 10 år jag bott här med PostNord.

Kommer alltid fram till postombud vid 12, kommer alltid fram till dörren.

Aldrig heller haft problem med att skicka, aldrig kommer bort oavsett om jag skickat inom Sverige eller till andra länder.

Älskar PostNord, deras sida och deras app är riktigt bra.

Samma här och alla jag känner. Men man har ju läst om rena skräck exempel i media.
.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nu får dom till och från post på lördagar, inte enbart reklam utdelat av nån extrajobbandes ungdom med siktet inställt på att tjäna extrapengar... Nej. Vanlig post, dvs räkningar, lönekuvert osv. För min far ex som sedan 3 år bedriver en egen firma är detta extremt förödande ibland då han ibland inte får sina offerter från kunder levererade i tid vilket är under all kritik.

I hans bransch gäller det att vara snabb och konkurrensen är hård. Postnord är ett skämt just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

PostNord delar inte ut post på lördagar, på många håll delar Tidningsbärarna ut post tillsammans med tidningarna. Tidningsbärarna delar däremot ut på lördagar.

Skrivet av kaya:

Vilket annat bolag delar ut post? Där jag bor finns det ingen.

Bring är största konkurrenten, men på många andra håll delar Tidningsbärarna ut post tillsammans med tidningarna.
Om man tittar totalt i hela riket har PostNord minst en konkurrent på brevsidan i nästan 87% av alla postnummerområden, enligt den lista över postoperatörer som PTS har publicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

PostNord delar inte ut post på lördagar, på många håll delar Tidningsbärarna ut post tillsammans med tidningarna. Tidningsbärarna delar däremot ut på lördagar.

Vet inte vad jag ska säga, men här har dom gjort det ett antal gånger. Har själv mött bilen när dom delar ut posten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vet inte vad jag ska säga, men här har dom gjort det ett antal gånger. Har själv mött bilen när dom delar ut posten.

Skickades från m.sweclockers.com

På vissa orter kör tidningsbuden postens bilar, det kan därför vara "lite" förvirrande

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

På vissa orter kör tidningsbuden postens bilar, det kan därför vara "lite" förvirrande

Kan så vara, för det är dom blå bilarna som kommit. Men det är säkert som du säger, låter mer logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte fått någon AVI på de tre senaste paketen jag hämtat ut.
Som tur är så har jag alltid tracking annars hade alla tre blivit tillbaka skickade.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Väntar på paket som levereras med dbSchenker och det borde dyka upp idag. Men gick in och spårade paketet och det verkar ju lovande...

Idag 13:50 Sändningen har avgått från terminalen i Stockholm
Igår 18:53 Sändningen har avgått från terminalen i Stockholm

Är en jacka som jag ska ge i present och undrar om de har delat på den, för den kan väl inte avgå från samma terminal två gånger?

Postnord lyckades i alla fall leverera ett annat idag..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Öppnade precis en låda jag köpt från Matsmart levererad av Postnord. Halv om halvt misshandlad låda, krossat knäckebröd och bulgur i hela lådan:

https://imgur.com/a/mt9EQ

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Har fått grannarnas post i min brevlåda ett antal gånger nu. Det är fullkomlig katastrof.

Orkade inte låta bli https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Katastrof 😉

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Min historia om Postnord (spoiler inget gick sönder ).

Innan semestern beställdes det ett par saker från AliExpress. Som ni kanske vet så brukar det ta 14-30 dagar innan sakerna från Kina har hittat till Sverige om man inte betalar för expressleverans. Hade beställt två saker (från två olika säljare).
Den första prylen dök upp ett par dagar innan min semester skulle börja den andra drog ut lite på tiden. Första veckan var jag bara hemma men vecka 2-4 skulle jag åka bort och inser att pryler kommer inte hinna fram när jag är hemma. IOM att jag skulle vara borta i 3 veckor så fanns det en risk att grejerna skulle skickas tillbaka. Så några dagar innan jag skulle åka så ringer jag till PostNord och frågar om vad jag skulle göra.
Det var 74 personer för mig i kön det tog ca 35 min att komma fram. I andra änden satt en uttråkad tjej och vill inte alls hjälpa till. Dessa var förslagen jag fick:

1. Ge mitt körkort till min pappa så skulle han hämta ut paketet.
Jag vet inte riktigt hur de hade tänkt det skulle gå till då det på AVIn måste vara både min och min pappas underskrift och AVIn kommer inte förrän paketet är på utlämingsstället.
Jag behövde mitt körkort då jag skulle åka bil ganska långt.

2. Ge mitt pass till min pappa och göra samma sak som ovan.
Det hade såklart gått ut och det tar minst 2 veckor att göra ett nytt.

3. Skicka in en fullmakt till postnord att min pappa skulle få hämta ut paket i mitt namn.
Detta skulle göras 2 veckor i förväg så det gick inte heller.

4. Styra om paketet till den adressen där jag skulle befinna mig på.
Detta kan endast avsändaren göra och det skulle tydligen göras på telefon. PostNord vill alltså att jag ska be någon i Kina ringa till stormakten Sverige/Postnord och ändra lev. adressen. Hur ska den personen identifiera sig? Varför kan avsändaren ändra lev. adress och inte jag? Jag måste ju ändå identifiera mig när jag hämtar ut paketet.

Jag frågade tjejen i telefonen om de inte fanns något annat att göra. Nepp det fanns inga andra sätt.

Det hela slutade med att två dagar innan jag kommer hem så returneras paketet tillbaka. När jag kommer hem och ringer till PostNord för att frågar var paketet befann sig (visste inte att det hade reutnerats) så säger killen i telefon att paketet är på väg tillbaka till avsändaren och jag nästa gång bara kan ringa till honom så förlänger han tiden som det ligger på utlämningsstället. Jag var väldigt nära på att skrika något högt och barnförbjudet i örat på honom.

Vilka tomtar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Min historia om Postnord (spoiler inget gick sönder ).

Innan semestern beställdes det ett par saker från AliExpress. Som ni kanske vet så brukar det ta 14-30 dagar innan sakerna från Kina har hittat till Sverige om man inte betalar för expressleverans. Hade beställt två saker (från två olika säljare).
Den första prylen dök upp ett par dagar innan min semester skulle börja den andra drog ut lite på tiden. Första veckan var jag bara hemma men vecka 2-4 skulle jag åka bort och inser att pryler kommer inte hinna fram när jag är hemma. IOM att jag skulle vara borta i 3 veckor så fanns det en risk att grejerna skulle skickas tillbaka. Så några dagar innan jag skulle åka så ringer jag till PostNord och frågar om vad jag skulle göra.
Det var 74 personer för mig i kön det tog ca 35 min att komma fram. I andra änden satt en uttråkad tjej och vill inte alls hjälpa till. Dessa var förslagen jag fick:

1. Ge mitt körkort till min pappa så skulle han hämta ut paketet.
Jag vet inte riktigt hur de hade tänkt det skulle gå till då det på AVIn måste vara både min och min pappas underskrift och AVIn kommer inte förrän paketet är på utlämingsstället.
Jag behövde mitt körkort då jag skulle åka bil ganska långt.

2. Ge mitt pass till min pappa och göra samma sak som ovan.
Det hade såklart gått ut och det tar minst 2 veckor att göra ett nytt.

3. Skicka in en fullmakt till postnord att min pappa skulle få hämta ut paket i mitt namn.
Detta skulle göras 2 veckor i förväg så det gick inte heller.

4. Styra om paketet till den adressen där jag skulle befinna mig på.
Detta kan endast avsändaren göra och det skulle tydligen göras på telefon. PostNord vill alltså att jag ska be någon i Kina ringa till stormakten Sverige/Postnord och ändra lev. adressen. Hur ska den personen identifiera sig? Varför kan avsändaren ändra lev. adress och inte jag? Jag måste ju ändå identifiera mig när jag hämtar ut paketet.

Jag frågade tjejen i telefonen om de inte fanns något annat att göra. Nepp det fanns inga andra sätt.

Det hela slutade med att två dagar innan jag kommer hem så returneras paketet tillbaka. När jag kommer hem och ringer till PostNord för att frågar var paketet befann sig (visste inte att det hade reutnerats) så säger killen i telefon att paketet är på väg tillbaka till avsändaren och jag nästa gång bara kan ringa till honom så förlänger han tiden som det ligger på utlämningsstället. Jag var väldigt nära på att skrika något högt och barnförbjudet i örat på honom.

Vilka tomtar

Så du beställer saker som du vet brukar dröja när du har en semesterresa på gång? Jag tycker det är att be om problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Öppnade precis en låda jag köpt från Matsmart levererad av Postnord. Halv om halvt misshandlad låda, krossat knäckebröd och bulgur i hela lådan:

https://imgur.com/a/mt9EQ

Det där är Matsmarts fel som inte packat rätt, inte Postnords fel att sakerna flyger runt i kartongen.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

Har ni fått en sån här lapp på era paket innan? Eller börjar dom sakta men säkert erkänna när det gått vilt till i postcentralen

http://imgur.com/a/2bv54

http://imgur.com/a/Rp4LL

Alltså det ser ju precis ut som dom rivit upp paketet, dom var snälla nog att ta en tejp bit på

//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Öppnade precis en låda jag köpt från Matsmart levererad av Postnord. Halv om halvt misshandlad låda, krossat knäckebröd och bulgur i hela lådan:

https://imgur.com/a/mt9EQ

Var det någon form av emballage i paketet? Typ bubbelplast eller liknande? Annars är det ju klart att grejjerna åker runt och går sönder vilket inte är postens fel.

Permalänk
Medlem

Hemskt att så många har haft problem med Postnord, själv har jag aldrig haft några problem alls med dem. Kan tillägga att jag beställer en hel del grejer via nätet som Postnord levererar.

Permalänk
Medlem

Privat har jag inte haft några problem med Postnord.
Däremot på företaget har vi haft problem med Postnord. Brev som ska ha kommit till oss har inte kommit fram. Brev vi har skickat har inte kommit fram till kunden. Tror vi nu har nästan att alla skickar via e-post numera dock(fakturor m.m.).
Vi skickar inga paket via posten pga dålig erfarenhet med dem på den fronten så vi har ett avtal med DHL.
Mött flera på företagscentret som har problem med Postnord(Vi har en box där). Paket öppnade. Paket försvunna osv.
Inte undra på att flera företag slutar använda Postnord.

Nåja, det är min erfarenhet av Postnord.

Permalänk
Medlem

En postnord bil kom dit jag jobbar, han skulle ha nåra paket till oss... han hittade de inte så han började tömma hela Bilen(antingen en sån bil eller en större modell) på backen utanför bakdörren...
Han kastade ut paketen på backen, halva bilen 50-70 paket. Sen visade det sig att paketen inte låg i bilen...

Han kastade ut de redan kantstötta halvmosiga paketen på asfalten i en stor jävla hög. önskar jag hade filmat men jag bara stod där och gapade i 15 minuter.

Permalänk

Postnord behöver en kraftig förändring. Ca 30% av omsättningen går till chefslöner. Inte acceptabelt för ett företag som inte kan göra sitt jobb och har dålig arbetsmiljö.

Cheflönerna måste minst halveras, fördela mer till personal och leverans. Vilket skulle leda till nöjdare kunder.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Ca 30% av omsättningen går till chefslöner. Inte acceptabelt för ett företag som inte kan göra sitt jobb och har dålig arbetsmiljö.

Nu talar du i nattmössan. Eller så fungerar inte din matematik.

http://www.allabolag.se/5567712640/postnord-ab
http://www.allabolag.se/5567115695/postnord-sverige-ab
http://www.allabolag.se/5561286559/postnord-group-ab

Att de behöver förändra sig och sluta gnälla ifrån håller jag dock helt med om. Det går inte klaga på enstaka incidenter eller anställda när processerna eller världsbilden uppenbarligen ruttnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Så du beställer saker som du vet brukar dröja när du har en semesterresa på gång? Jag tycker det är att be om problem.

Nja, det är svårt att planera när spannet är mellan 7-30 dagar på leveranser. Men lite spänning i vardagen måste man ha

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

@Jimi84: Jag är postombudsansvarig, jag pratar med deras anställda varje dag. Och ungefär var tredje vecka är det en ny person, för att den tidigare sagt upp sig. Den främsta anledningen är att de fått höra att cheferna plockat ut miljonbonusar trots att brevbärares situation blir bara värre och värre.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

@Jimi84: Jag är postombudsansvarig, jag pratar med deras anställda varje dag. Och ungefär var tredje vecka är det en ny person, för att den tidigare sagt upp sig. Den främsta anledningen är att de fått höra att cheferna plockat ut miljonbonusar trots att brevbärares situation blir bara värre och värre.

Om man kan påstå att 30 % av omsättningen går till chefslöner har man inte mycket koll på verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Det där är Matsmarts fel som inte packat rätt, inte Postnords fel att sakerna flyger runt i kartongen.

Skrivet av Krasharen:

Var det någon form av emballage i paketet? Typ bubbelplast eller liknande? Annars är det ju klart att grejjerna åker runt och går sönder vilket inte är postens fel.

Det var välpaketerat. Alla glas och metallburkar var inslagna i eget papper+kartong och allt ömtåligt var omgärdat av stora tjocka påsar med kattmat som borde skyddat det tillräckligt väl. Utöver detta var hela insidan av kartongen fylld med papper, det var ingenting som skakade runt. Som sagt, hela ytterlådan såg ju ut att vara släppt från ett flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Nja, det är svårt att planera när spannet är mellan 7-30 dagar på leveranser. Men lite spänning i vardagen måste man ha

Du vet att det kan ta 30 dagar och du vet när du har semester. Det är väl inte svårt att planera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du vet att det kan ta 30 dagar och du vet när du har semester. Det är väl inte svårt att planera.

Från leverantören eller från PostNord?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Från leverantören eller från PostNord?

Du skrev själv att spannet på leveranser var 7 - 30 dagar. Jag antar du vet vad du menade.

Permalänk

Om man handlar mycket från Matsmart, sätt ett max på 10kg per beställning. För Matsmart kommer att klämma in allt i samma låda vilket förstör andra andra paket den fraktas med eller så kommer eran försändelse inte vara hel.

8 av 10 fall är Matsmart boven till att andra försändelser går sönder. För Postnord tänker inte vara smarta och lägga deras paket i botten på burarna, nejnejnej ÖVERST ska den ligga.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Är man förvånad att precis som förra flaket så är 4st burkar kvaddade och det flöt 1cm dryck i hela pakeket?

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Fick just hem min skärm från webhallen och visst fan har postnord lagt något tungt över kartongen så skärmen har tagit skada
Trött man blir

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz