Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det kanske finns i tullens händer?

Det är inget i paketet som de behöver titta närmare på (iaf. inte enligt information på deras hemsida), om någon inte stoppat knark i mitt paket.. men då borde de hört av sig...
Någon på postnord som "tappat bort den" i deras lokaler eller i en anställds ficka.. det är nog inga andra alternativ kvar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Inga fraktbolag sitter och ringer sina kunder innan dom levererar. Finns varken tid eller råd till det.

Jo Bring ringer samma dag eller dagen innan dom levererar sina varor så det finns dom som ringer.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Det är inget i paketet som de behöver titta närmare på (iaf. inte enligt information på deras hemsida), om någon inte stoppat knark i mitt paket.. men då borde de hört av sig...
Någon på postnord som "tappat bort den" i deras lokaler eller i en anställds ficka.. det är nog inga andra alternativ kvar...

Det är kanske så att tullen har annan uppfattning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är kanske så att tullen har annan uppfattning?

Den sannolikheten är i princip 0 med tanke på vad som är i paketet och det har inte kommit några uppgifter på att tullen har problem att hinna med..
Tror faktiskt inte att paketet är sent, större chans att någon anställd på posten stulit det...

Permalänk

Beställer det mesta över nätet och får varor levererade minst 1 gång i veckan och inte en enda gång har det gått fel via Postnord (Under många år nu).
Från Kina har det strulat 1 gång men det kom fram till slut och var ett Paket som gått via Brev och fastnat nånstans i/efter Spanien.

Ser i tråden att många inte kan skilja på leveranssätt och de flesta internethandlare utnyttjar Kg gränsen och skickar "Fraktfritt" via brev. Kan tänka mig att det går fel mestadels där och har även fått ett skadat emballage via det leveransättet.

Välj 39:- och få det levererat på rätt sätt om det har ett värde.

Permalänk
Medlem

@Pelle: Så du menar att Apoteket eller Apotea byter tjänst hipp som happ när de skickar ut paket till kund (paket som alltid har varit i samma standardstorlek)? Jag lutar mer åt Postnords inkompetens gällande brev och paketutdelning. Får jag inte småpaket i mitt postfack när jag beställer från Apotea eller Apoteket kan jag lika gärna åka till Apoteket i stan och hämta ut. Jag undviker gärna Postens utlämningsställe då det är en samlingsplats för det områdets speltorskar och flyktingar, vilket innebär köer och trängsel.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@Pelle: Så du menar att Apoteket eller Apotea byter tjänst hipp som happ när de skickar ut paket till kund (paket som alltid har varit i samma standardstorlek)? Jag lutar mer åt Postnords inkompetens gällande brev och paketutdelning. Får jag inte småpaket i mitt postfack när jag beställer från Apotea eller Apoteket kan jag lika gärna åka till Apoteket i stan och hämta ut. Jag undviker gärna Postens utlämningsställe då det är en samlingsplats för det områdets speltorskar och flyktingar, vilket innebär köer och trängsel.

de beror ju helt vilken förpackning dom skickar i antar jag, sen beror det väl även på om brevbäraren tycker att paketet går in i brevlåda eller dylikt, min brevbärare brukar då knacka på när paketet är för stort

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Inga fraktbolag sitter och ringer sina kunder innan dom levererar. Finns varken tid eller råd till det.

DHL ringde mig när ingen öppnade hemma för att vi inte var hemma när DHL skulle hämta ett paket hos mig, så jo, dem ringer

Skrivet av VideoyGTX:

Har du kollat feedback på postnord på t.ex. facebook eller trustpilot? Betygen är urusla jämört med andra företag. Varför skulle folk slösa tid på att klaga om Postnord fungerade bra för de flesta? Jagv vet inte vem jag ska skylla på, men mitt paket skickades från köpenhamn på fredag genom flyg och postnord har ännu inte registrerat att dem fåt paketet. Ska det ta 4 dagar att flyga ett paket från köpenhamn till malmö/arlanda? Jag slår vad om att postnord fåt paketet men de har inte scannat det ännu. Personalens ursäkt var att det är normalt att det tar "4-5" dagar att få ett paket från danmark till sverige, men saken är den att paketet lämnade köpenhamn redan i fredags enligt tracking-informationen.

Kom dock ihåg att det var helg, då jobbar dem inte, så det har ju bara gått 2 dagar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

DHL ringde mig när ingen öppnade hemma för att vi inte var hemma när DHL skulle hämta ett paket hos mig, så jo, dem ringer

UPS får man ett sms dagen innan "imorgon kommer vi till dig och levererar, om du inte är hemma så kan vi lämna på ditt jobb eller utlämningsställe istället" Så svarar man bara med sms om man vill ha annan adress eller utlämningsställe.. kan knappt bli bättre.. fick tom. en ca tid när de skulle komma, en dag när jag var hemma.. killen kom 10min innan den ungefärliga tid de hade sagt.

Posten har numer haft mitt paket i 19 dagar utan att göra något.. det verkar inte heller så sugna på att svara på mail eller telefon när man undrar vart paketet är...

Permalänk

Ugh.... stöttade en kickstarterkampanj (indiegogo kampanj) Knasa - köksknivar för ett tag sen och för ett par veckor sen "kom" leveransen. Problemet var att jag inte fick lappen att jag kunde hämta ut paketet.

Dock så fick jag påminnelsen (lapp nr 2), men det var tidigast 6 dagar innan jag var tvungen att hämta ut paketet. Detta hände under semestern. Jag var borta EXAKT en vecka. Gissa vad som hände? Jag kollade posten precis innan jag åkte och när jag kommer hem ser jag en lapp att jag kunde hämta ut mitt paket senast... igår. Så precis när jag kommer hem så har paketet blivit returnerat till USA och jag kan inte göra något åt det. Postnord säger att det är upp till säljaren att ta tag i det. Jag har försökt att maila flertalet gånger och kontakta via kampanjen (det var nu två veckor sen). Jag får inget svar.

Så just nu har postnord 1600 kr innestående hos mig och jag vet inte hur jag kan gå vidare. Tips?
:/

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

UPS får man ett sms dagen innan "imorgon kommer vi till dig och levererar, om du inte är hemma så kan vi lämna på ditt jobb eller utlämningsställe istället" Så svarar man bara med sms om man vill ha annan adress eller utlämningsställe.. kan knappt bli bättre.. fick tom. en ca tid när de skulle komma, en dag när jag var hemma.. killen kom 10min innan den ungefärliga tid de hade sagt.

Posten har numer haft mitt paket i 19 dagar utan att göra något.. det verkar inte heller så sugna på att svara på mail eller telefon när man undrar vart paketet är...

Jag fick också ett SMS från DHL, där jag också svarade hemleverans, men ändå så fick jag ett samtal, typ 45 minuter innan han kom om jag var hemma då, annars kunde han lämna det på service point:en han var på innan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Säkert någon som hade jävligt bråttom med mycket paket. Men å andra sidan så kanske han knackade på men att du inte hörde? När jag körde för Postnord så knackade jag på, väntade max 1 minut på att någon skulle öppna. Väldigt stor tidspress på oss för att det är så mycket som ska köras ut. Men jag tror ingen bara skulle kolla från bilen och avgöra från det att ingen var hemma, låter dumt.
Men vad vet jag om alla förare

99 av 100 paket med utkörning så kör postbilen rakt förbi utan att varken ringa, knacka på eller göra någon form av kontaktförsök trots att man är hemma. Varit med om flera gånger då man suttit och tittat ut på gården genom köksfönstret och postbilen tvärnitar och slänger ur sina brev och gasar vidare eller kör rakt förbi och så får man 10 minuter senare att utkörningen inte kunde göras då ingen var hemma. Och att jag gott får åka och hämta det istället.

Jag betalar ju för utkörning av en anledning! En enda gång under 10 år av postnord har jag fått mitt paket utkört 'utan problem' och då var brevbäraren hygglig nog att ringa på, det var rätt nyligen och beror nog mest på att brevbäraren bor granne med oss.

Vet inte hur många arga samtal posten fått av mig när paketet hamnat på utlämningsstället och ja vill ha det utkört. Tror ett tiotal paket gått tillbaka till avsändaren då Postnord vägrat köra ut dem.

EDIT: Sen ska vi inte ens tala om alla paket som de lyckas sula bort, försena eller totalt demolera.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Andra gången Postnord har slarvat bort mina leveranser på mindre än en månads tid.
Tyvärr är det företag som envisas med att skicka icke spårbara försändelser, förmodligen för att det är billigare. Företagen skickar ju även nya försändelser, vilket är bra. Det tråkiga är ju att dom har nån regel om att "paketet inte anses borta förens efter 14 dagar" så blir ju lång ledtid tills man får leverans.

Det som jag dock mest är förvånad över är vart dessa "borttappade" paket tar vägen, jag är relativt övertygat om att det är ohederliga anställda som har satt i system att stjäla dessa "ej spårbara" leveranser, det sker lite för ofta för att det bara ska ligga paket oupptäckt och skräpa som trillat av deras sorteringsmaskiner....

Och som jag skrev sist i den andra tråden, för nån månad sedan så råkade jag också ut för en chaffis som inte ens kom hem till mig och försökte leverera. Dock så åkte hen dit rätt rejält, för rikspuckot hade lämnat in mitt paket på sorteringsterminalen 5 minuter efter att hen hade registrerat "leveransförsök - ingen hemma", till saken hör att det är ungefär 2 mil mellan mig och terminalen, och detta var en vardag i eftermiddagsrusning. Jag frågade "chefen" på postnord jag pratade med om han kunde ge mig tipset på hur man tar sig 2 mil i rusning på 5 minuter men den visste han eh

Permalänk
Medlem

Postnord i danmark är också dåligt skulle jag tro. Hela postnordkoncernen har blivit sämmre. Även spårbara paket kan "försvinna". Ska det ta 5 dagar att flyga ett paket från danmark till sverige liksom? Om paketet skickades från köpenhamn på fredag kväll med flyg eller lastbil genom postnord dk så borde ju paketet anlänt till sverige på lördag morgon och blivit inscannat på måndag morgon i någon tullterminal i sverige, men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du vet alltså inte om de saknade fakturorna överhuvudtaget skickats. Det kan ju lika gärna vara fel på Tele2:s system eller det bolag de anlitar för att printa ut fakturor.

Jag backar efter att ha kollat upp detta lite mer noggrant.. Är inte postnords fel, utan det är Bring alternativt våran tidningsutdelare, som delar ut brev från Tele2. Tidningsutdelaren är tydligen ett kapitel för sig..... Har ingen tidning själv, men känner ett par andra tidningsutdelare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rallyreavan91:

Ugh.... stöttade en kickstarterkampanj (indiegogo kampanj) Knasa - köksknivar för ett tag sen och för ett par veckor sen "kom" leveransen. Problemet var att jag inte fick lappen att jag kunde hämta ut paketet.

Dock så fick jag påminnelsen (lapp nr 2), men det var tidigast 6 dagar innan jag var tvungen att hämta ut paketet. Detta hände under semestern. Jag var borta EXAKT en vecka. Gissa vad som hände? Jag kollade posten precis innan jag åkte och när jag kommer hem ser jag en lapp att jag kunde hämta ut mitt paket senast... igår. Så precis när jag kommer hem så har paketet blivit returnerat till USA och jag kan inte göra något åt det. Postnord säger att det är upp till säljaren att ta tag i det. Jag har försökt att maila flertalet gånger och kontakta via kampanjen (det var nu två veckor sen). Jag får inget svar.

Så just nu har postnord 1600 kr innestående hos mig och jag vet inte hur jag kan gå vidare. Tips?
:/

Det är någon ny tjänst som de kör med... jag har under många år köpt en hel del prylar från Nederländerna; har fungerat utmärkt till för kanske ett halvår sedan då jag varenda gång råkar ut för precis samma sak som du har gjort, får ingen info förrän sista "påminnelsen" dyker upp där man får några dagar på sig att kontakta posten och bestämma hur det skall levereras. Kollar man sedan (med hjälp av paket-ID, vilket man ju förstås inte fått innan påminnelsen) vad som hänt så står det "kontaktat mottagaren via SMS" eller slikt, vilket ju förstås inte hänt. Har frågat om det och det drabbar tydligen paket som har hemleveranstjänst inkluderat från sändande part. Nu försöker jag alltid få paket-ID från den som skickar, direkt, så jag kan se när det kommer till Sverige och då se vilket nummer som man kan söka det på. Lägger in det i paket-appen från Postnord och då fungerar det ganska smidigt.

Permalänk
Medlem

Snacka om djävulen. Igår skickade jag ett meddelande till postnord.dk om mitt pakets försvinnande, och idag ser jag att paketet har hanterats av tullen i malmö. Tillfällighet? En annan snubbe på ett forum skrev samma sak, att så fort han kontaktade postnord.dk började det hända grejer. Frågan är dock, inte fasen kan de ha flygit ett paket från köpenhamn till malmö? Måste ha gått med lastbil. Antingen har paketet varit kvar i danmark även fast paketet har scannars som utgående, eller så har den kommit till malmös tull, men inte scannats in förrens idag. Oavsett så är jag irriterad eftersom det har tagit längre tid att frakta paketet från danmark till sverige, än att leverera paketet från en liten håla i skolgen i USA till att hamna på köpenhamsn flygplats.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Det är någon ny tjänst som de kör med... jag har under många år köpt en hel del prylar från Nederländerna; har fungerat utmärkt till för kanske ett halvår sedan då jag varenda gång råkar ut för precis samma sak som du har gjort, får ingen info förrän sista "påminnelsen" dyker upp där man får några dagar på sig att kontakta posten och bestämma hur det skall levereras. Kollar man sedan (med hjälp av paket-ID, vilket man ju förstås inte fått innan påminnelsen) vad som hänt så står det "kontaktat mottagaren via SMS" eller slikt, vilket ju förstås inte hänt. Har frågat om det och det drabbar tydligen paket som har hemleveranstjänst inkluderat från sändande part. Nu försöker jag alltid få paket-ID från den som skickar, direkt, så jag kan se när det kommer till Sverige och då se vilket nummer som man kan söka det på. Lägger in det i paket-appen från Postnord och då fungerar det ganska smidigt.

Du verkar ju ha klarat dig hittills iallafall. Men det är ju riktigt dåligt! Jag hade också velat göra det men jag kunde inte. Svarar som sagt inte ens på mail nu.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk

Har varit ledig från jobbet och väntar på paket men ingen har plingat på dörren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte konstigt när postnord minskar antalet medarbetare eftersom de vill spara pengar. De skyller på att folk skickar mindre brev, men däremot ökar e-handeln så de borde ju få igen inkomsterna på något viss. Eller så skickar folk med schenker eller dhl på hemmaplan istället. Tycker dock att det är konstigt att postnord uppmärksammar trenden nu och inte för 10-15 års sedan...

Permalänk
Medlem

En bekant skickade precis iväg en Playstation 4 som jag ska köpa med Postnord... fortsättning följer nästa vecka huruvida den är hel eller i bitar.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Man måste alltid ha tur när man får paket med någon speditör, oftast fungerar det bra.

Permalänk

Jobbar just nu som brevbärare i Göteborgs innerstad, har ni några frågor så ska jag se ifall jag kan svara på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Inte konstigt när postnord minskar antalet medarbetare eftersom de vill spara pengar. De skyller på att folk skickar mindre brev, men däremot ökar e-handeln så de borde ju få igen inkomsterna på något viss. Eller så skickar folk med schenker eller dhl på hemmaplan istället. Tycker dock att det är konstigt att postnord uppmärksammar trenden nu och inte för 10-15 års sedan...

Postnord har uppmärksammat trenden för ca 20 år sedan. Det är du som är okunnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingenvet96:

Jobbar just nu som brevbärare i Göteborgs innerstad, har ni några frågor så ska jag se ifall jag kan svara på dem.

Jag vill bara säga att ni brevbärare gör ett jävla gott jobb! Ingen skugga på er, det är större än så.
Trevlig helg.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Hubertus:
De har inte gnällt förrens nu enligt mig, i samband med att portot höjdes på brev. Oavsett så anser jag att någon eller några har tabbat sig rejält på postnord.

Permalänk
Medlem

@Ingenvet96:
Du får väll inte agera som support åt postnord på fritiden? De kan straffa dig med uppsägning.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

@Ingenvet96:
Du får väll inte agera som support åt postnord på fritiden? De kan straffa dig med uppsägning.

Aldrig hört någonting om det, men så kanske det är...

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Inte konstigt när postnord minskar antalet medarbetare eftersom de vill spara pengar. De skyller på att folk skickar mindre brev, men däremot ökar e-handeln så de borde ju få igen inkomsterna på något viss. Eller så skickar folk med schenker eller dhl på hemmaplan istället. Tycker dock att det är konstigt att postnord uppmärksammar trenden nu och inte för 10-15 års sedan...

DHL vet jag inte hur många som använder,skulle skicka ett paket med dem som inte fick hamna på en servicepoint utan skulle ut till företaget som skulle ta emot det. Deras servicepoints kunde inte hjälpa och på hemsidan kunde jag bara boka frakt till en vald servicepoint "nära" företaget det skulle till. Slutade med ett byte till Postnord som visade sig vilja ha mindre betalt för att skicka samma paket garanterat till företaget än vad DHL ville ha för att skicka garanterat till en service point.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@Pelle: Det är samma förpackning varje gång storleksmässigt. Jag bor i bostadsrätt med postfack vid entrédörren som gott och väl rymmer detta paket. Jag kan bara konstatera att Postnords brevbärare antingen är inkompetenta eller har ett direktiv att inte dela ut paket till postfack. Ca 7 av 10 paket levereras till mitt postfack, inte särskilt pålitligt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU