Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Man blir ju skadad bara av att se Postnord hantera paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av William1997:

Känns ibland som att jag är den enda som aldrig haft problem med postnord. Känns ändå som att jag beställer ganska många paket på nätet men har alltid fått dom i fint skick och inom hyffsad bra tidspann

Som sagt så va jag med i den sitsen förut, försenade försändelser kan jag leva med men deras support och kundbemötande är riktigt undermålig när det kommer till reklammationsärenden och det blir ofta rena bajskastningen, de vet inte hur man tar ansvar för uppfuckade leveranser eller stulet gods.
Anklagar inga anställda för något, en tjej som brukar lämna paket på jobbet är jätte serviceinriktad men det är inget jag tänker ge postnord som företag beröm för, det är hon som utför sitt jobb bra inte postnord.

Permalänk
Medlem

Verkar som att de äntligen förstått att det är på kvällen folk oftast är hemma. Tänka sig att det är först år 2017 det förhåller sig på det viset...

http://www.ehandel.se/Kvallsleveranser-blir-standard-hos-Post...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Verkar som att de äntligen förstått att det är på kvällen folk oftast är hemma. Tänka sig att det är först år 2017 det förhåller sig på det viset...

http://www.ehandel.se/Kvallsleveranser-blir-standard-hos-Post...

Haha, mm galet. Förmodligen så har dom insett att det kostar mer att åka runt och ringa på dörrar där ingen öppnar.

Jag behöver komma i kontakt med deras kundtjänst. Ringde lite tidigare idag och hamnade på plats 157(!) i kön. Efter 5 minuter hade jag kommit ett steg till 156. Förstår öht inte varför folk står kvar i en sån lång kö? Jag gav upp.
Deras nya taktik kanske är att ha så lite folk på KT att kunderna inte orkar köa = inga registrerade ärenden = inga problem?

Permalänk
Medlem

Vadå? Jag såg en Postnord-reklam på Expressen.se häromdagen, där de hävdade att de hade 94% kundnöjdhet.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Vad har egentligen hänt sen Posten som var helt ok blev Postnord. Jag förstår att paketen har blivit fler och breven mindre. Jag tror de tjänar mer pengar på paket än brev också.
Klart det kostar mer pengar om alla brevbärare måste ha en liten bil istället för som tidigare en cykel så om man går tillbaka till cyklandet så har man direkt sparat ca 70tkr per postbärare. Då det ändå är färre brev att dela ut så behöver nog inte mer personer anställas hellre då en brevbärare klarar av ett större område.
Om man sen anställer folk med hjärna istället för de billigaste så kanske man även slipper tappade paket, blåslagna kunder och trasiga paket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Beställde nyligen från NetonNet. Paketet åkte Sverige runt, med början i Borås, sedan Hallsberg (halvvägs till Stockholm), för att sedan åka tillbaka ner till Malmö där det verkade ligga stilla en halv vecka innan det åkte vidare till Helsingborg och slutligen Ängelholm.

Det som normalt tar någon timme med bil tog mer än en veckan. När man väl får paketet så har det halvt mosat.

Permalänk
Medlem

@Stefflo Ytterligare märkligt är att stora delen paket går direkt till ombuden, så borde vara en effektivisering i att bara skicka lastbilar direkt till ombud mot att knata runt överallt.

Vidare så verkar deras vanliga brevhantering halta. Förmodligen pga minskade volymer.
Jag har märkt att brev ofta är 1-2 veckor(!) sena, samtidigt som jag är helt övertygad om att brevbäraren på sin höjd kommer till oss 3 dagar i veckan. Jag hade för mig att man skulle få utdelning 5 dagar i veckan, men det kanske dom ändrat på?

Permalänk
Medlem

Har fått ett paket skickat till mig som har fel postnummer. Allt annat stämmer, namn, gatuadress och telefonnummer. Ändå kan dom inte leverera. Det är en jätteliten ort som endast har 1 postnummer. Det postnumret som står är vårt gamla som postnord tydligen inte behåller information om så att dom vet vart det ska om någon skulle skriva det gamla. Och det hjälper inte att jag ringer och säger rätt postnummer. Det måste avsändaren göra trots att det är ett så uppenbart jävla fel att en tränad jävla apa med loppor från 1000 kamelers könsorgan hade kunnat lista ut vart det skulle.

/End Rant.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Vad har egentligen hänt sen Posten som var helt ok blev Postnord. Jag förstår att paketen har blivit fler och breven mindre. Jag tror de tjänar mer pengar på paket än brev också.
Klart det kostar mer pengar om alla brevbärare måste ha en liten bil istället för som tidigare en cykel så om man går tillbaka till cyklandet så har man direkt sparat ca 70tkr per postbärare. Då det ändå är färre brev att dela ut så behöver nog inte mer personer anställas hellre då en brevbärare klarar av ett större område.
Om man sen anställer folk med hjärna istället för de billigaste så kanske man även slipper tappade paket, blåslagna kunder och trasiga paket.

På många ställen har brevbäraren fortfarande cykel, paket (inte att förväxla med klump (otympliga brev)) hanteras över huvud taget inte av brevbäraren. Den klump som körs ut av brevbäraren tas med på cykel, eller på moped eller i bil om det är ett bildistrikt. Större områden har man redan gått över till, med ökade sjukskrivningar och mer stress som resultat. Mer personalvård, mindre distrikt, fasta brevbärare på distrikten och lite sådant så kanske kvaliteten kan gå upp igen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Är det några andra här inne som har problem med försenad post? Såg offtopic i en annan tråd att @equinoxxx haft 10 dagar för A-post.

Jag har nu varit i kontakt med postnord för typ 5:e gången, som bara fortsätter förneka problem och inte ”förstår vad jag menar”.

För det första så är det ju helt oacceptabelt att post ska ta upp till 14 dagar, för det andra så förstår jag som sagt inte vad det är som händer? Är det så mycket att göra på så lite personal att posten helt enkelt blir liggande i 10-14 dagar innan dom hinner sortera och dela ut den?

Edit: Glömde säga att dom iaf har bytt ut sitt telefonisystem, är det kö kan man numera välja att bli uppringd när det är ens tur, alltid något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är det några andra här inne som har problem med försenad post? Såg offtopic i en annan tråd att @equinoxxx haft 10 dagar för A-post.

Jag har nu varit i kontakt med postnord för typ 5:e gången, som bara fortsätter förneka problem och inte ”förstår vad jag menar”.

För det första så är det ju helt oacceptabelt att post ska ta upp till 14 dagar, för det andra så förstår jag som sagt inte vad det är som händer? Är det så mycket att göra på så lite personal att posten helt enkelt blir liggande i 10-14 dagar innan dom hinner sortera och dela ut den?

Edit: Glömde säga att dom iaf har bytt ut sitt telefonisystem, är det kö kan man numera välja att bli uppringd när det är ens tur, alltid något.

https://www.pts.se/sv/Privat/Post/Fa-brev-och-paket/Problem-m...

Varsågod, ingen ide att klaga hos PostNord enligt dem funkar allt som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

https://www.pts.se/sv/Privat/Post/Fa-brev-och-paket/Problem-m...

Varsågod, ingen ide att klaga hos PostNord enligt dem funkar allt som det ska.

Hur menar du? Jag kan inte hitta någon som påstår att allt fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Postnords interna mål är inte superb kvalite, utan deras mål är att mjölka marknaden så mycket så möjligt så länge det går. Hur trodde ledningen på postnord att kvaliten skulle bli bättre när de 1: har mindre personal, 2: dålig lön och arbetsvillkor, 3: maskiner som inte fungerar?

Postnord har inte förutsättningarna till att leverera bra kvalite längre, och det blir bara sämre och sämre för varje år. Det som gjorde posten bättre innan var just att de hade fler medarbetare och mindre stress på arbetsplatsen, och därför kunde dem göra arbetet rätt första gången.

Min teori är att fler paket skickas och deras system är inte gjord för det, de var för insnöade på "brev" och därför har dem för få paketmaskiner som sorterar. Jag tror paketen ligget på lager väldigt länge innan de blir behandlade, annars skulle det inte ta en halv dag att färdas 10 mil.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Är det några andra här inne som har problem med försenad post? Såg offtopic i en annan tråd att @equinoxxx haft 10 dagar för A-post.

Jag har nu varit i kontakt med postnord för typ 5:e gången, som bara fortsätter förneka problem och inte ”förstår vad jag menar”.

För det första så är det ju helt oacceptabelt att post ska ta upp till 14 dagar, för det andra så förstår jag som sagt inte vad det är som händer? Är det så mycket att göra på så lite personal att posten helt enkelt blir liggande i 10-14 dagar innan dom hinner sortera och dela ut den?

Edit: Glömde säga att dom iaf har bytt ut sitt telefonisystem, är det kö kan man numera välja att bli uppringd när det är ens tur, alltid något.

Fick mitt försäkringbrev förra veckan, Gällde en inbetalning skulle ske senast 13 Juli, skickat 21 juni... ca 3 månder sent bara... suck

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jaha, ännu EN anledning att undvika postnord pajas post företag.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jaha då har Clownerna på Postnord lyckas och kört ut mitt paket till fel postombud.
Ringer och frågar snällt om dem kan ta med det i morgon från det postombudet och lämna det till det rätta. Nej helt omöjligt tydligen. massa undanflykter osv osv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Politikerna som sabbade posten borde åtalas för landsförräderi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Jaha, ännu EN anledning att undvika postnord pajas post företag.

Skyller på underleverantörer fast det klart och tydligt står postnord på bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skyller på underleverantörer fast det klart och tydligt står postnord på bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja? Men du ser fortfarande inte om det är en underleverantör på bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja? Men du ser fortfarande inte om det är en underleverantör på bilden.

Jag vet nog inte hur det fungerar.
Kör underleverantörens chaufför med postnords bilar eller har underleverantör målat sina/några bilar till postnord?
I så fall så tycker jag.postnord allt får ta på sig ansvaret hur som ist för att skylla ifrån sig då man vill att nån annan firma ska skylta med postnord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet nog inte hur det fungerar.
Kör underleverantörens chaufför med postnords bilar eller har underleverantör målat sina/några bilar till postnord?
I så fall så tycker jag.postnord allt får ta på sig ansvaret hur som ist för att skylla ifrån sig då man vill att nån annan firma ska skylta med postnord.

Skickades från m.sweclockers.com

Åkerier som kör åt PostNord eller exempelvis Schenker har vanligtvis bilarna i deras färger.
Gäller även många andra företag som inte har egna bilar utan lägger ut transporter på åkerier.

Permalänk
Medlem

@PsychedelicZ: PostNord hade helt tappat bort min DXRacer i 2 veckor, sen hittade dom den i Veddesta (jag bor i Göteborg) sen vägrar dom köra hem den till mig utom 09:00-11:00 när ingen är hemma. Fick ett mejl 3 veckor efter jag mejlade dom att dem hade "lite längre väntetid på mejl", var förbannad i en månad på puckona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Min teori är att fler paket skickas och deras system är inte gjord för det, de var för insnöade på "brev" och därför har dem för få paketmaskiner som sorterar. Jag tror paketen ligget på lager väldigt länge innan de blir behandlade, annars skulle det inte ta en halv dag att färdas 10 mil.

Sist jag hörde har postnord fortfarande inte lyckats lista ut vad en paketbur är, och hur den används. de handlastar sina lastbilsekipage, låda för låda...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste månaden har två försändelser försvunnit och två skickats till fel ombud. Så dåligt har det aldrig varit tidigare under en och samma månad. Mosade paket är också värre än tidigare (förfärande syn i hyllorna hos ombudet) Känns nästan som att PostNord faller sönder inifrån. Gör vad jag kan för att använda DHL eller Schenker istället.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Igår hämtade jag ut ett paktet som skickats till fel ombud. Fick aldrig första aviseringen (ankom 2/10), utan fick endast påminnelsen.

Ombuden gör verkligen kanonjobb! De på Hemköp skrev av jag kunde ringa om jag ville ha paketet skickat till mitt egna ombud istället. Ville inte vara utan paketet ännu en vecka, så jag tog bilen till det Hemköp och fick mitt paket till slut (skickat 9/9 från Kina). Vågar inte ens tänka på hur mycket det förhalats inom Sveriges gränser.

Försöker verkligen undvika PostNord så långt jag bara kan nu.

Bästa leverantören jag varit med om nu är Budbee ( https://www.budbee.com/ ). Beställde 12:00 och fick mitt paket samma kväll! Perfekt att kunna följa deras budbil via telefonen.

PostNord känns tyvärr inte som en seriös aktör längre...

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

För femtioelfte gången så har de kört en låtsasutkörning och helt enkelt skitit att höra av sig. notification has been left är ren och skär lögn. Varenda %#%%# gång de ska köra ut något till mig...
13/10/2017 00:52 Järfälla (SE) Back at parcel delivery centre after an unsuccessful delivery attempt.
12/10/2017 12:43 Järfälla (SE) Unfortunately we have not been able to deliver your parcel. Consignee not located, notification has been left.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt haft noll problem med postnord (ta i trä) ... ...Och jag är 41 år gammal så det har blivit några paket genom åren.. Så ja, jag är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6