Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

Har roligt åt PostNords tramsande med mitt paket som skulle skickas från södra stockholm till norra stockholm. Bifogar bild på härligheten, tagen från PostNords trevliga app - senaste händelsen först.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

http://www.dn.se/ekonomi/fusionen-blev-dansk-skalle-for-postn...

"Nationella intressen och en ovilja till att säga upp tillräckligt många danska postanställda har bäddat för krisen i Postnord. Nu riskerar skattebetalarna att få betala mångmiljardbelopp för att rädda koncernen. DN har kartlagt orsakerna till dagens problem, som försämrat relationerna mellan de danska och svenska regeringarna."

Ser ju helt otroligt ut vid en första anblick. Och ingen är förstås ansvarig... "Det hela är väldigt olyckligt" -Påhittat citat av t.ex Maud

Någonting som ändå fascinerar mig lite är hur toppolitiker och annat affärsfolk som varit tongivande i liknande magplask-affärer bara kan fortsätta sina liv och sova gott om nätterna. Det kanske är tur att det finns sådant folk också, annars hade vi vill bott i grottor och jagat småvilt med vassa pinnar.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett par alpinskidor från Tyskland den 28 Okt 2016. Det skulle ta ca en vecka att frakta till mitt hem i Sälen. UPS skötte frakten från Tyskland till Örebro. Där togs skidorna emot på kontoret hos Postnord och registrerades i systemet. Det gick ytterligare en vecka, och jag bestämde mig för att ringa upp och kolla läget. De kunde bekräfta att paketet fanns i Örebro och jag skulle ha skidorna en eller högst två dagar senare.
Det gick ytterligare en vecka, och vi var nu uppe i 3 veckor från det att skidorna skickades från Tyskland. Jag ringde såklart igen och de berättade att skidorna hade registrerats 4-5 gånger till. På samma ställe? Därefter fanns inget mera spår av var de tagit vägen. Det gick en vecka till och sedan konstaterade dom att skidorna var "borta". Tänk på att paketet var strax över 2m långt och 50cm på bredd. I mina öron är det konstigt att ett sådant paket bara försvinner.. Men men.. Jag fick tillbaka pengarna från återförsäljaren i Tyskland och sedan dess har jag inte hört något mera.

Så vad tror ni? Ligger dom och skräpar på ett lager, eller kan någon ha stulit dom och haft en underbar skidsäsong kanske?

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Har roligt åt PostNords tramsande med mitt paket som skulle skickas från södra stockholm till norra stockholm. Bifogar bild på härligheten, tagen från PostNords trevliga app - senaste händelsen först.

http://i.imgur.com/GNuTeES.jpg?1

Har paketet kommit fram ännu ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Har haft postorderköp från Halens. Ca 10 - 15 år sen:
Första köpet. Frågar Halens om varför det inte kommit något paket efter ca 4 Veckor. Svar varorna är slut.

Nästa köp. Efter ca 3- 4 veckor kommer ett kravbrev på posten om outlöst paket. Ringer och frågar om paketet är klart. Svar: Jo och det har kommit tillbaka. Dom undrar varför jag inte frågat efter paketet då det uteblivit. Talar om som det var i förra paketet.
Har blivit utan avisering och påminnelser. Å andra sidan vet jag vem som delade ut posten just då och han var ny, hade jobbat någon månad. Han kanske vill hämnas på mig av någon orsak.
Dom skickade om paketet sen så jag fick mina varor och slapp den extra fakturan.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många gånger som vi ska ha fått paket hemlevererat men har sedan fått till svar att "Mottagaren gick inte att nå på telefon" och vi har behövt åka till terminalen för att hämta paketet. Dom ringer väldigt sällan lr lägger en lapp i lådan. Senaste påfundet från dom är att lägga paketet utanför dörren utan att ens ringa på, självklart utan vårat godkännande. Försenade leveranser med flera dagar har inte varit allt för ovanligt heller. MEN det har faktiskt blivit bättre de senaste månaderna måste jag säga så det går framåt för dom.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Har paketet kommit fram ännu ?

Efter många samtal till "kundtjänsten", där mycket trevliga tjejer svarade varje gång, så fick jag paketet omdirigerat till rätt utlämningställe och kunde idag äntligen hämta ut det. Till saken hör att det var ett par hörlurar i paketet som mätte ca. 20x20x20cm - som posten ville köra ut som pall! Det var nog där de strulade till hela processen. Vem fan beställer ett par lurar på pall, liksom?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Vem fan beställer ett par lurar på pall, liksom?

Den som beställt ett par sådana här...

Fick faktiskt ett paket som var helt från Postnord igår.. inte illa.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

Kan du dela med dig lite insider information om vad som pågår inom Postnord?

Jag pratade 15 min med en vikarie leveranskille som var ganska öppen med information, jag fick också hjälpa honom bära upp mitt eget paket då arbetschefen bokade aldrig in 2 personer på denna transport. Skulle jag inte hjälpa skulle grejerna åka tillbaka och behövas bokas om då det inte gick att lyfta själv.

I-landsproblem med all respekt så klart, men detta bolag är pinsamt.

Det där kan du se i månen efter, det var aldrig planerat att två pers skulle åka med i en bil. Betala två chaufförer vara ev ska bara hjälpa att bära? Nädu, händer inte.

Kör åt UPS & bär mina egna 50kg paket åt kunderna. Bär inte dessa långt & kunden får lösa det själv när jag släppt det, men så ska det vara. Alt, om jag har tid så hjälps jag och kunden åt att bära det någonstans.

Skrivet av tonuz:

Jag beställde ett par alpinskidor från Tyskland den 28 Okt 2016. Det skulle ta ca en vecka att frakta till mitt hem i Sälen. UPS skötte frakten från Tyskland till Örebro. Där togs skidorna emot på kontoret hos Postnord och registrerades i systemet. Det gick ytterligare en vecka, och jag bestämde mig för att ringa upp och kolla läget. De kunde bekräfta att paketet fanns i Örebro och jag skulle ha skidorna en eller högst två dagar senare.
Det gick ytterligare en vecka, och vi var nu uppe i 3 veckor från det att skidorna skickades från Tyskland. Jag ringde såklart igen och de berättade att skidorna hade registrerats 4-5 gånger till. På samma ställe? Därefter fanns inget mera spår av var de tagit vägen. Det gick en vecka till och sedan konstaterade dom att skidorna var "borta". Tänk på att paketet var strax över 2m långt och 50cm på bredd. I mina öron är det konstigt att ett sådant paket bara försvinner.. Men men.. Jag fick tillbaka pengarna från återförsäljaren i Tyskland och sedan dess har jag inte hört något mera.

Så vad tror ni? Ligger dom och skräpar på ett lager, eller kan någon ha stulit dom och haft en underbar skidsäsong kanske?

Detta låter konstigt. Posten kör väldigt lite utomlands-paket. Knappt dom vill köra ut paket från "wish"/Kina?

Körs det av Ups hela vägen till Sverige så körs det av Ups Sverige också. Men UPS kanske inte har bilar uppe i sälen? Det vet jag dock inte, skulle förklara saken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk

Jag har bara positivt att säga om dem, de är alltid sjukt snabba, bra kundservice och bra spårning.
Jag har aldrig haft problem med dem efter alla 100 tals paket jag fått.

När det kommer till sena leveranser har även det aldrig skett, jag kollar alltid på den beräknade leveranstiden i appen och den har alltid stämt (ibland kommer den tidigare).

När det kommer till Schenker och Bring, har jag helt andra åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Jag har bara positivt att säga om dem, de är alltid sjukt snabba, bra kundservice och bra spårning.
Jag har aldrig haft problem med dem efter alla 100 tals paket jag fått.

När det kommer till sena leveranser har även det aldrig skett, jag kollar alltid på den beräknade leveranstiden i appen och den har alltid stämt (ibland kommer den tidigare).

När det kommer till Schenker och Bring, har jag helt andra åsikter.

Schur, kampen är över nu. Lägg ner.

Permalänk

Sällan å aldrig haft problem med postnords paket eller brevleveranser jobbade några sommrar som brevbärare under tonåren å det var riktigt trevligt arbete.

Bor på liten ort och känner i princip alla postnords chaufförer här uppe så paketen levereras till min dörr å läggs utanför även ifall jag inte är hemma men dom ringer alltid och kollar ifall det är okej att göra så.

Det finns dock en sak som irriterar mig och det är att deras tjänster för att köpa frakt online ofta ligger nere. Dessutom är det dyrare att packa paketen hemma och betala frakten än att gå till mitt utlämningsställe och be dem fixa avin. Väldigt märkligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

@gurkburk92: Ja, minst sagt underligt! Jag har beställt från samma butik tidigare, då har UPS kört hela vägen till Sälen. Men denna gång så skulle UPS lämna ifrån sig paketet och ansvaret till Postnord. Vilket de även gjorde, sen vet jag inget mera

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle få ett paket levererats hem till dörren i torsdags. När jag är hemifrån ringer någon 1 signal och sedan läger på, står bara hemligt nummer. När jag kommer hem kollar jag hur långt mitt paket har kommit och då står de att de har försökte leverera det och ej kunnat nå mig (nästan exakt samma tid som det hemliga numret ringde). Blir irriterad så ringer upp kundtjänst som säger att så ska de inte göra. De ska alltid ringa innan de försöker leverera. Tyvärr går det inte att göra så mycket nu utan vi måste vänta på att paketet kommer tillbaka till lagret. de ska ringa upp mig så fort det händer.

På fredagen är jag åter ute igen och när jag kommer hem kollar jag hur det går med mitt paket. det ligger då färdigt för upphämtning på ett utlämningsställe 30min bort. Det istället för där de brukar lämna som är 2min bort. Aja, tar mig bort till utlämningsstället och får mitt paket i alla fall. Får aldrig någon avisering om paketet finns att hämta, eller att de försöker leverera ut det igen. Hade jag inte haft koll själv undrar jag hur länge paketet hade blivit liggande. Saken är att det var plantor i paketet så det hade varit mindre roligt om det hade legat över helga helgen...
Men som de sa på utlämningsstället, ring och klaga på kundtjänst samt försök få tillbaka transportkostnaden!

Permalänk
Medlem

Kan ju dela med mig av en rätt faschinerande händelse från postnord, dock 3 år sedan nu.

Jag beställde ett paket från China, En som heter likadant som mig och då bodde några gator ifrån mig fick avi att han hade paket att hämta.. På avin var de hans adress, personnummer och han skulle legitimera sig, Problemet var dock att på paketet var det min adress och mitt personnummer, Så han fick alltså ut en avi till sig att hämta ut mitt paket. Som tur var så känner jag honom så jag fick ju mitt paket ändå.

Postnords kundservice sa att de e sånt som kan hända om man heter likadant och bor inom samma postnummer...

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av liandrin:

Jag skulle få ett paket levererats hem till dörren i torsdags. När jag är hemifrån ringer någon 1 signal och sedan läger på, står bara hemligt nummer. När jag kommer hem kollar jag hur långt mitt paket har kommit och då står de att de har försökte leverera det och ej kunnat nå mig (nästan exakt samma tid som det hemliga numret ringde). Blir irriterad så ringer upp kundtjänst som säger att så ska de inte göra. De ska alltid ringa innan de försöker leverera. Tyvärr går det inte att göra så mycket nu utan vi måste vänta på att paketet kommer tillbaka till lagret. de ska ringa upp mig så fort det händer.

På fredagen är jag åter ute igen och när jag kommer hem kollar jag hur det går med mitt paket. det ligger då färdigt för upphämtning på ett utlämningsställe 30min bort. Det istället för där de brukar lämna som är 2min bort. Aja, tar mig bort till utlämningsstället och får mitt paket i alla fall. Får aldrig någon avisering om paketet finns att hämta, eller att de försöker leverera ut det igen. Hade jag inte haft koll själv undrar jag hur länge paketet hade blivit liggande. Saken är att det var plantor i paketet så det hade varit mindre roligt om det hade legat över helga helgen...
Men som de sa på utlämningsstället, ring och klaga på kundtjänst samt försök få tillbaka transportkostnaden!

Har haft hemleverans av matpaket(färskvaror).
Av någon anledning så blev nästan alltid de paketen försenade. Blev ofta liggande på posten över helgen. En gång snöade det på utlämningsdagen så då ville troligen inte posten lämna någon avi på papper.
Så misstänker att posten ville ge igen lite av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Hej!

Måste bara skriva av mig lite om dom här postnordtomtarna. CDON postade min dator i tisdags sen dess har Postnord skickat den från Ljungby till Torsvik och sen till Toftanäs i Malmö. Jag bor i Kalmar! Vart fan gör paketet i Toftanäs!!?? Tomtar! Detta innebär att jag inte kommer få datorn innan helgen. Jag har precis fått ett paket ifrån Shanghai på samma tid det tagit Postnord att skicka datorn.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Man har ju läst en hel del om Postnord och kvalitén på deras tjänster men varit ganska skonad. Tills idag.
Då jag ivrigt väntat på mitt delid verktyg från England sedan det beställdes 8 februari så blev
jag glad att jag fick mail i fredags att det är på väg till mig nu.
Perfekt tänkte jag och leveransen beräknades göras idag.
Jag är pappaledig och fru jobbar natt så under dagen är alla hemma.
Även ungarna (2st).
Kl. 15.00 kollar jag på hemsidan för att se hur det går med mitt paket då jag på morgonen såg att det var lastat på bil.
Då ser jag följande:
2017-05-09 14:03 PostNord Jönköping, Sverige Det gick inte att leverera. Mottagaren får en avi om var försändelsen kan hämtas.

Jag ringer självklart upp för att reda ut vad som var problemet men detta gick inte att få fram.
Tjejen i kundtjänsten sa att vi förmodligen inte var hemma.

Jag har skrivit till dem nu på FB för jag är intresserad av anledningen då jag självklart vill åtgärda det jag kan
från min sida så att jag säkrar mina framtida leveranser.
Får se hur det går

Permalänk
Medlem

Dom flesta som har problem med posten bor förmodligen i så kallade "no-go zoner" där alla slags myndighetsbilar och utryckningar utsätts för dagliga attacker, och sedan är ni ändå förvånade varför ni ej får era paket.

I vissa områden har dom ju till och med varit tvungna att sluta köra ut post.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Man har ju läst en hel del om Postnord och kvalitén på deras tjänster men varit ganska skonad. Tills idag.
Då jag ivrigt väntat på mitt delid verktyg från England sedan det beställdes 8 februari så blev
jag glad att jag fick mail i fredags att det är på väg till mig nu.
Perfekt tänkte jag och leveransen beräknades göras idag.
Jag är pappaledig och fru jobbar natt så under dagen är alla hemma.
Även ungarna (2st).
Kl. 15.00 kollar jag på hemsidan för att se hur det går med mitt paket då jag på morgonen såg att det var lastat på bil.
Då ser jag följande:
2017-05-09 14:03 PostNord Jönköping, Sverige Det gick inte att leverera. Mottagaren får en avi om var försändelsen kan hämtas.

Jag ringer självklart upp för att reda ut vad som var problemet men detta gick inte att få fram.
Tjejen i kundtjänsten sa att vi förmodligen inte var hemma.

Jag har skrivit till dem nu på FB för jag är intresserad av anledningen då jag självklart vill åtgärda det jag kan
från min sida så att jag säkrar mina framtida leveranser.
Får se hur det går

Kan vara chauffören som inte har tid med ditt paket. Han vil kanske gå på bio eller äta en middag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Kan vara chauffören som inte har tid med ditt paket. Han vil kanske gå på bio eller äta en middag.

Ja är det tjejer det handlar om så är det helt ok annars är anledningen inte giltig
Jag fick hämta paketet själv dagen därpå då PostNord tyckte dem gjort ett försök precis som dem ska.

Permalänk
Inaktiv

Kan bara känga till Postnord Veddesta med, var förbi för att hämta paket, plinga på klockan. Inget svar, väntade 10 minuter, gick runt och kikade. Det var öppet överallt, men ingen personal. Efter 30 minuter kom det en tjej, som visst hade vart och ätit.

Jag menar..

Är personalen helt sönderkörda månntro?

Permalänk

Postmord är ett skämt ja.
Tyvärr kan inte syndikatet gå i konkurs då det är statligt (svenskt och danskt), av samma anledning är man hjälplös mot dem.

Har absolut inget mot brevbärarna på något sätt, slarvar dom eller skiter dom i att lämna av brev så är det mer för skiten ovanför som kräver mer av dom än möjligt, tycker synd om dem.
Men respekterar dem för jobbet dem ändå gör.

Samma med polisen, det klagas mycket på dem fast det är rötäggen som kallar sig åklagare som styr vad som ska utredas.

Tillbaka till syndikatet, behöver jag något levrerat som lämnar jag av det själv eller skickar med andra aktörer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag beställde ifrån CDON under deras Green Friday. Jag har fortfarande fått det jag beställt ifrån dom. Tittade då på spårningssidan och det visar sig att paketet har hamnat i Mora, alltså 40 mil ifrån mig. Vad kan man göra här?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Kan bara känga till Postnord Veddesta med, var förbi för att hämta paket, plinga på klockan. Inget svar, väntade 10 minuter, gick runt och kikade. Det var öppet överallt, men ingen personal. Efter 30 minuter kom det en tjej, som visst hade vart och ätit.

Jag menar..

Är personalen helt sönderkörda månntro?

Vilken tid var du där? De har officiellt lunchstängt 10-15 så vitt jag vet.

Permalänk
Inaktiv

@fourbyfour: Möjligt att det var lunch, men de borde väl låsa efter sig? Var ett drös med kunder som gick runt..

Permalänk
Medlem

Just när man trodde att sagan om detta skojföretag hade lugnat sig:
https://www.svd.se/postens-skracksiffror--miljontals-brev-kan...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har fått levererat massor med saker med postnord utan problem. Är inte säker på om Postnord faktiskt är sämre än gamla posten eller om man helt enkelt klagar på Postnord precis som gjorde på posten eller gör på SJ.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej. Men Postnord tog sig in i porten med portkod och ringde på dörren. Dom hade med ett paket med några kepsar jag beställt från Stetson England. Tog 4 arbetsdagar vilket i min värld är mycket ok. Så vi får hoppas att det går rätt väg.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |