AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

1700 presterar bättre än både 1770x och 1800x överklockad, så köp vanliga.

Den fanns inte med i testet, och jag har inte hunnit läsa några andra ännu, men om det stämmer så finns det ju mycket pengar att spara.

Permalänk
Medlem

Let's be honest here, ska du spela är det inte direkt något upphetsande, ska du överklocka är det heller inte något upphetsande. Vi på Swec gör precis det, så lite fail enligt mig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Johnny K:

Vem köper en 1800X och spelar i 1280*720?
Varför har ni med det i era tester?

Det är för att lägga flaskhalsen på CPU'n istället för GPU'n, det handlar inte om ett realistiskt spelscenario.
Anledningen till det är för att få ett hum om ungefär hur många FPS en CPU kan producera givet att den har GPU-kraften bakom sig för det.

Med andra ord är det väldigt intressant för oss som spelar i högre refresh rates som 120/144/165FPS.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nackdelar

Dålig överklockningspotential

Halkar efter Intel i spelprestanda

Det blir en 7700k för mig helt klart. Synd att AMD inte var bättre i spel.

Finns inte en chans att jag betalar 10 tusen för en cpu väntar tills att Intel sänker sinna priser.

Permalänk
Medlem

Var la lite sämre än vad jag hoppades på, men när man kollade prestandan vid samma frekvens så blev det lite ljusare, allt Amd behöver göra är öka klockfrekvensen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Borde väl kunna bli en rätt trevlig CPU för oss streamers (tänker på 1700-modellen)?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant med 4K spelprestanda samt VR prestanda. Letar febrilt just nu på internet efter sådana tester, men hittar inte något.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur flera av er kan ha så enormt dåligt tålamod?
Ni är förvånade över en 8 kärnig CPU inte klockar lika högt som en 4 kärnig?.. Well no shit...

Om ni vore lite smarta, så kan ni vänta och se tills AMD släppt sina 6 or 4 kärniga och se hur väl de klocka först innan ni rusar ut och köper Intel..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Tills vidare.. Amd 1700 kostar dryga 3600kr, det är samma pris som du får ge för en 7700K. Att välja bort 4 kärnor och 8 threads för 1ghz extra frekvens är bara idioti.

Man måste väl ändå ta hansyn till vad man skall använda datorn till. Om man primärt ska spela så kan det absolut vara värt att välja en 7700k istället för en AMD 1700.

Permalänk
Medlem

för folk som kör mkt multitasking och streamers osv lär de ju vara super nice sen känns det ju som att en 8/16 cpu kommer göra sig bättre i framtiden emot en 4/8, titta bara på om du har en 2500k elr en 2600k som presterade iprincip lika i spel vid launch men 2600an är ändå ganska mkt snabbare idag.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Ähem. "Told you so" ang överklockning Det var alldeles för lite snack från AMD om den biten för att man skulle kunnat tro att den skulle nå något bättre.

Men om man åsidosätter klockhastighet och kollar på IPC enbart så är den ju VÄLDIGT effektiv.

Hade också velat se folk testa stänga av kärnor helt och se huruvida det hjälper. Sex kärnor @ 4.6GHz skulle ju fortfarande spöa Intels flagskepp för mainstream. Men i och med att klockfrekvensen på Ryzen 5 ur box inte är särskilt hög så undrar jag..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nackdelar

Dålig överklockningspotential

Halkar efter Intel i spelprestanda

Det blir en 7700k för mig helt klart. Synd att AMD inte var bättre i spel.

Dock är detta den 8 kärniga, 4 och 6 kärnor kommer troligen fungera bättre (8 kärnor är mycket att kyla). Hade hoppas swec kunde köra test med kärnor avstänga.

Men strömförbrukning och prestandan är ändå riktigt bra, vist tyvärr inte riktigt bra nog för spel (men få se om 4 och 6 kärnor kan ändra det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Inte så dålig prestanda vad gäller bildrendering, videokomprimering, 3D-skapande och photoshop. Klår i många fall den mer än dubbelt så dyra Core i7-6900K. Spelprestandan var inte riktigt lika imponerande men o andra sidan är processorn i regel ingen begränsning om man kör i högre upplösning. I 4K upplösning lär man inte märka någon skillnad alls.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjofras:

Man måste väl ändå ta hansyn till vad man skall använda datorn till. Om man primärt ska spela så kan det absolut vara värt att välja en 7700k istället för en AMD 1700.

kanske nu, men vad händer om säg 3-4 år? spel drar nytta av fler kärnor i framtiden...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Den fanns inte med i testet, och jag har inte hunnit läsa några andra ännu, men om det stämmer så finns det ju mycket pengar att spara.

Kolla det testet. 1700 slår nästan dom två andra i alla tester klockad.

http://www.overclockersclub.com/reviews/amd_ryzen_7_1800x_170...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock är detta den 8 kärniga, 4 och 6 kärnor kommer troligen fungera bättre (8 kärnor är mycket att kyla). Hade hoppas swec kunde köra test med kärnor avstänga.

Men strömförbrukning och prestandan är ändå riktigt bra, vist tyvärr inte riktigt bra nog för spel (men få se om 4 och 6 kärnor kan ändra det).

Tror inte bara kylningen som är hindret. 8 kärnor är rätt mycket att mata spänning till. Blir intressant att se när tester kommer in där de inaktiverar flera kärnor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Med tanke på all hype som varit så blev det ett määh när man ser siffrorna...

Blir en 7700K för mig!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

Kolla det testet. 1700 slår nästan dom två andra i alla tester klockad.

http://www.overclockersclub.com/reviews/amd_ryzen_7_1800x_170...

Tror det har mer att göra med silikon lotteri. Tror alla 3 är essentiellt identiska. Bara de är inställda på olika standard klocks. Med 1800X som packar högre garanterad stock klock.
Så hur långt man kan klocka sin 1700 kommer fortfarande bero på mycket tur. Men bra att veta iallfall att den har minst lika bra potentiell att klockas som de andra modellerna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade så gott som bestämt mig för att satsa på en Ryzen även om jag ville invänta riktiga tester.
Det som gör mig lite tveksam nu är att i7-7700K ger 25-30% bättre lägsta FPS i vissa spel.

Det är ju just FPS-drops en vill undvika, så jag tycker lägsta fps är mer intressant är snitt fps även om det också är viktigt.

Visst är skillnaden snarare 10% i de flesta fall men det blir ett väldigt svårt val för mig faktiskt.

Jag tror att fler kärnor kommer göra mer nytta framöver då jag tror konsolerna idag driver på flertrådsoptimering i spel allt mer.

Dessutom tycker jag att min gamla i7-860 från 2010 hänger med rätt bra och det är snarare vid t.ex. x264 pass som jag tycker den känns slö då det tar en jävla tid.

Dessutom blir den rejält avhängd i vissa tester, som t.ex. google web bench octane:

Valet blev plötsligt väldigt svårt...

EDIT: Inte för att någon kanske direkt bryr sig men det blev en i7-7700K och ett GTX 1080. Även om 1080Ti presterar 10% bättre än Titan X så känns det inte som ett prisvärt alternativ när jag jämförde.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av geforce60:

Kolla det testet. 1700 slår nästan dom två andra i alla tester klockad.

http://www.overclockersclub.com/reviews/amd_ryzen_7_1800x_170...

Att just 1700-modellen gick högst är förmodligen bara en slump.

Men det är ju väldigt lovande att den faktiskt kan gå upp till 4.1GHz, då känns det som att 1700X/1800X är så gott som döda för oss entusiaster.
Men herrejäklar vad mycket prestanda man kan få för 3700kr med R7 1700 istället!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det hade varit roligt med en uträkning på hur mycket det skiljer intel's motsvarighet till 1700X & 1800X med både spel och flertrådiga applikationers medelvärde. Med tanke på att Ryzen halkar efter lite i spel, men spöar de flesta i7:or i applikationer (ej spel). Kanske finns något flitig matte person här som hade kunnat räkna på det?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Några tankar:
Imponerande IPC - Motsvara Haswell Refresh och det var mer än den förväntande nivån.
Energianvändningen - Riktigt bra energianvändning, speciellt när man kan använda samtliga kärnor. Detta faller såklart vid laster som inte klarar lika många trådar.
Energieffektivtet - Energieffektiviteten på X370 och R7 verkar vara bättre än Intels motsvarighet på 2011-3 Plattformen vid vila. Många gånger sitter man ju i vila, speciellt med "race-to-sleep".

Förhoppningsvis ser vi förbättringar för uppenbarligen är det något som begränsar kislet att klara av högre frekvenser. Detta kan åtgärdas med Zen 2 men inte nödvändigtvis. Det märker vi då. De har ändå gått från 28 nm till 14 nm.
Frågan är vilken form av taperout de använder vid konstruktion. Gör de som excavator och bygger likt sin grafiklayout eller är vi tillbaka vid samma typ som vid bulldozer?

Det som är förvånade är att många förväntade sig att dessa processorer skulle utprestera intels i7:or i spel? Det är väl inte förvånande egentligen?
Känner att Hype-train spårade något.

Personligen tycker jag att det verkar som en förbaskat trevlig produkt för den som har den typ av last som kan nyttja trådarna. Troligen klarar sig de flesta på prestandan ändå. Frågan är vad R5 levererar till bordet och hur den kan konkurrera med i5:orna.

Frågan är såklart om man inte ska testa och stream:a spel eller spela in via CPU och se hur stor skillnad det är mellan en i7 7700K och en 1700X eller 6800K. Hade varit intressant att se vad som ger bäst spelprestanda vid spelande av spel och streaming.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjofras:

Man måste väl ändå ta hansyn till vad man skall använda datorn till. Om man primärt ska spela så kan det absolut vara värt att välja en 7700k istället för en AMD 1700.

Ska man primärt spela väntar man på AMD Ryzen 3 med 4C och 8T. Högst sannolikt att de modellerna kommer erbjuda högre frekvens än Ryzen 7. Testerna med 1800X i 4ghz drar jämna strån med 4790K i 4,4Ghz. IPC'n är alltså bättre än Haswell. Om en Ryzen 3 kommer upp i 4,5-4,6ghz. Då kommer den nosa på samma prestanda som 7700K erbjuder. Fast för under 2000kr. Varför skulle du då vilja köpa en 7700K för närmare 4000kr?

Permalänk
Medlem

Blir en 1700 för mig - XFR verkar ju inte vara nåt att hänga i granen direkt. Om nu bara komplett kunde få tummen ur och skicka den...
Det ska bli kul att ha en AMD-rigg igen efter så många år!

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Att spel testerna inte är i 1440p är märkligt.
720p ?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Vänta va, mitt gamla 4790k slår AMDs senaste flaggskepp i spelprestanda? Trodde det här va banbrytande grejer. Pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock är detta den 8 kärniga, 4 och 6 kärnor kommer troligen fungera bättre (8 kärnor är mycket att kyla). Hade hoppas swec kunde köra test med kärnor avstänga.

Men strömförbrukning och prestandan är ändå riktigt bra, vist tyvärr inte riktigt bra nog för spel (men få se om 4 och 6 kärnor kan ändra det).

de av Intels i7 som också är 8-kärniga presterar mycket bättre än i5 7600K. Ser inte det som en ursäkt.

Bara kolla hur t.ex 6900K utklassar både Ryzen och i5 i spelen.

Tråkigt faktiskt, väldigt tråkigt. Som någon som håller på med både produktivitet på hobbynivå och spel på högre nivå så hoppades man att man skulle få det kompletta paketet. Ser väl mer ut som att det blir en 7700K alternativt 6900K om man har pengarna till det nu.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Att spel testerna inte är i 1440p är märkligt.
720p ?

Denna fråga dyker upp varje gång det testas processorer.
Om du kör tester med höga upplösningar blir grafikkortet flaskhals och totalt menlöst som test av processorer då de kraftiga processorerna måste vänta på grafikkortet.
Om du sänker upplösningen blir istället processorn flaskhals och det blir processorn som faktiskt sätts på prov.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

kanske nu, men vad händer om säg 3-4 år? spel drar nytta av fler kärnor i framtiden...

Då ska du köpa Intel i14 death lake med 20 kärnor på 6.66GHz. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scanian:

Blir en 1700 för mig - XFR verkar ju inte vara nåt att hänga i granen direkt. Om nu bara komplett kunde få tummen ur och skicka den...
Det ska bli kul att ha en AMD-rigg igen efter så många år!

En sak som gör XFR intressant för icke entusiaster. Är att XFR klocken är tydligen för alla kärnor. Alltså, om du har riktigt bra kylningen, så kan den potentiellt auto klocka alla kärnorna till 4.1 Ghz, på t.ex 1800X.

Men för entusiaster är det bortkastade pengar, för det ser pissenkelt ut att klocka upp 1700.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro