AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Fast det där stämmer ju inte? Intels är både billigare och bättre i spel samt överklockar bättre. i5 7600k kan du liksom dra upp i 5Ghz

http://image.prntscr.com/image/5a08bc2e759d405690cbc61bd1ad42bc.png

Kör du dina spel i 1280x720? Alltid kul med folk som är ultra retro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Så för spel så är i7 7700k bäst på marknaden av alla CPU upp till 6000kr, eller har jag fattar det fel :D?

Den är bäst av ALLA cpuer för spel. Oavsett pris. Pga spel som inte använder fler kärnor än den har. Förhoppningsvis blir det ändring på det.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Idag verkar många vela mellan i5 och i7 för spel. I5 tycker de är tillräckligt bra nu, men eftersom processorn är svår att uppgradera (krävs oftast nytt moderkort) väljer de ibland att köpa en i7 för att framtidssäkra.

Om de i stället kan köpa en AMD 4C/8T som förmodligen kommer ligga bra till jämfört med Intels billigare i5:or, typ 7400, har de tillräcklig prestanda nu till ett bra pris, samt möjlighet att köpa en bättre processor om några år till SAMMA MODERKORT om det skulle behövas. Alternativt en AMD 6C/12T i stället för 6600K.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag kommer skaffa en ryzen för priset. Jag sitter på en AMD-FX 8350 är sugen på att uppdatera.

Jag spelar wow, overwatch, bf1, ark. så det är bra ett stort plus för mig.

Permalänk
Medlem

Intressant och välskriven recension. Bra jobbat AMD.
Väntar dock definitivt till nästa generation Ryzen innan ett potentiellt köp, min 3930k får tuffa på ett tag till.

Till alla er som klagar på att Ryzen presterar "dåligt" i spel, vad förväntade ni er?
Ryktet har sagt IPC som Haswell hela tiden, och det är precis vad Ryzen levererar.

Förväntar ni er verkligen att en Ryzen 7 med 8 kärnor och 16 trådar ska överklocka bättre än en i7a med 4 kärnor och 8 trådar? (Något den *måste* göra om den ska prestera bättre i spel givet IPC:n som vi redan visste om).
Ju fler kärnor desto sämre OC. Detta är ingen nyhet, Intels processorer är likadana.

Ryzen 7 är fortfarande en fantastisk processor för dom som behöver många trådar, även om man givetvis hade hoppats på högre OC.

Ska man *enbart* spela på sin dator så bör man köpa en i7:a, eller ännu bättre: vänta på Ryzen 5.
Har ni ett uns tålamod så väntar ni på Ryzen 5.

Skrivet av Xorcist:

Återigen har AMD blivit alldeles för hype'at i media. Byter man ifrån Intel i5/i7 till Ryzen för gaming, så byter man tyvärr ner sig.

Beror ju faktiskt på hur gammal din i5a/i7a är

Jag sitter på en i7a, men eftersom det är en 3930k så hade jag tjänat en hel del prestanda på att byta till en Ryzen 1800X.

Skrivet av Mr. Vico:

Vilka andra amd cpu lanseringar kommer härnäst? Är de mer inriktade mot gaming?

Indirekt.
Ryzen 3/5 "borde" klocka bättre (färre kärnor) och därmed prestera bättre i spel.
Ytterst tveksamt att Ryzen 3/5 når upp till en i7 7700k i spelprestanda, dock lär dom inte kosta i närheten lika mycket heller.

Skrivet av HenrikM:

Vilken kylare använder Swec i sina tester?

Det står i recensionen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Garderoben:

Fast det där stämmer ju inte? Intels är både billigare och bättre i spel samt överklockar bättre. i5 7600k kan du liksom dra upp i 5Ghz

http://image.prntscr.com/image/5a08bc2e759d405690cbc61bd1ad42bc.png

Samtidigt får du dubbelt så många kärnor vilket vissa kan anse är en fördel för produktivitet och inte minst för framtida spel. En annan poäng är att med AM4 kommer du kunna köpa Zen 2 eller Zen 3, medan du kommer behöva köpa en helt ny plattform för en framtida Intel-CPU.

Klockfrekvenserna för Ryzen är dock lite utav en besvikelse, så jag hoppas på att modeller med färre kärnor klarar överklockning bättre, eller att Zen 2 dyker upp illa kvickt med optimeringar och förfinad tillverkningsteknik. Med tanke på hur dåligt spel skalar med kärnor lär dock Ryzen 5 för 2000 kr prestera likvärdigt med Ryzen 7 i dagens spel så det kan vara värt att ha i åtanke, med en sådan har du fortfarande möjlighet att köpa framtida Zen 2 med åtta kärnor utan att byta moderkort i framtiden.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Med en helt ny arkitektur så måste väl detta vara mer än väl godkänt!
Visst hade man hoppats på lite större oc potential, men påminner om att intels 8/16 inte heller är några monster när det kommer till det!

Ryzen 1700 borde vara ett självklart val för väldigt många

Tokbilligt ju!

Skulle tro att 1600X istället kommer att vara det bästa valet för många (bang for buck)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

de av Intels i7 som också är 8-kärniga presterar mycket bättre än i5 7600K. Ser inte det som en ursäkt.

Bara kolla hur t.ex 6900K utklassar både Ryzen och i5 i spelen.

Tråkigt faktiskt, väldigt tråkigt. Som någon som håller på med både produktivitet på hobbynivå och spel på högre nivå så hoppades man att man skulle få det kompletta paketet. Ser väl mer ut som att det blir en 7700K alternativt 6900K om man har pengarna till det nu.

AMD har i alla fall tagit sig ur värsta träsket i alla fall Bara se hur långt ner FX är på listan Tror detta kan bli bra på sikt med zen+.

Nej låter som vissa gått på hyptåget och det spårat ut. Spännande och se laptops sen med ryzen (hoppas på bättre laptops med likvärdig eller bättre prestanda än intel).

Sen tror jag att det kan gå att klocka 6 och 4 kärnor bättre, men tyvärr dröjer det par månader dit.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Vart?

Hittar bara kommentarer i överklockningstestet. Inte vilken de använder i vanliga testen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Så för spel så är i7 7700k bäst på marknaden av alla CPU upp till 6000kr, eller har jag fattar det fel :D?

i7 7700k är just nu ett bättre och billigare val på nästan 95% av fallen.
Det är inte helt rätt att Intel är endast bättre för spel. Jag tror inte man sitter och utnyttjar 8 kärnor och 16 trådar när sitter och jobbar med word/excel, tittar film, surfar med chrome/firefox, skype, bildredigering och mm. Jag tror inte man har en PC hemma för att sitta och bencha med Cinebench hela tiden. Väldigt få håller på med video och media rendering och ärligt talat så sitter man inte och tittar på skärmen när ett programm renderar färdigt en video, man går upp och gör en kaffe eller gör något annat vettigt under tiden.

Permalänk
Medlem

Snyggt där... även om kraften inte är helt balanserad så börjar det närma sig och som en del redan kommenterat, så fort det kommer fler kärnor och trådar i mainstream så kommer troligen utvecklarna använda det mer även i spel. Hatten av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Enligt Cinebench singeltrådat vid samma klockfrekvens har Ryzen 0,9% bättre IPC än Haswell.
I speltesterna vid samma klockfrekvens vinner 6800K, 6850K och 6900K ganska stort mot Ryzen. I Witcher 3 är även 6700K och 7700K en bit över.
Så nej, jag tror inte att Ryzen 5 kommer att nå samma spelprestanda som Skyleke/Kaby Lake som dessutom klockar högre.
Ryzen 3 är dessutom 4C/4T vilket gör att i5 sannolikt är bättre i spel. Dock är ju Ryzen prisvärdare.

De som är ute efter maximal fps verkar vara tvugna att väla Intel för tillfället. Bryr man sig bara om 60 fps är Ryzen ett självklart val däremot.

för den som har stor budget och bara bryr sig om spelprestanda så är kanske intel fortfarande det rätta valet. för alla dem som har 8-10k att köpa sig en ny speldator för så är det helt fantastiskt att kunna få en lite långsammare processor för mycket mindre pengar. kanske får de då råd med att gå upp ett steg med grafikkortet eller att köpa en ssd som gör betydligt mer för upplevelsen. sedan har vi dem med en ännu mindre budget som plötsligt får råd med en enkel speldator tack vare ryzen.

ryzen är helt fantastiskt för oerhört många människor som inte vill/kan lägga hur mycket som helst på en speldator.

Permalänk
Medlem

En annan reflektion... Överklockningen. Det är väl inte så himla jätteskumt att den inte klockar så bra när det är 8C16T... Motsvarigheten till i5 kommer förmodligen klocka bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

@MinscS2: Vart?

Hittar bara kommentarer i överklockningstestet. Inte vilken de använder i vanliga testen.

Ahh, trodde det var dom du var ute efter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

En 7700k helt klart.

Köpte mig en 7700k med ett gigabyte 270x k5 kort nu hoppas de blir bra

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket bra recension!

Ryzen då,jo en väldigt trevlig processor som tyvärr slagit rekord i "överhypning" av Amd fanatiker. Som arbetsmaskin är den överlägsen i pris/prestanda. I spel så räcker den inte riktigt till att konkurrera med Intels "spel proppar". Speciellt verkar 7700 överlägsen under Dx12 spel(Hur ska Amd kunna pusha för Dx12 med sina grafikkort när deras processorer faller stort mot konkurrenten?). Överklockningen är ett skämt,men hade inga förhoppningar om den heller.

Det som imponerar mest är faktiskt hur pass energisnål den är,där har Amd gjort ett mycket bra jobb!. För mej så består datoranvändandet till 95% av spelande så det mesta lutar mot ett 7700 köp just nu,väldigt tråkigt att inte Ryzen`s 4 och 6 kärniga modeller finns tillgängliga då hade kanske Intel haft större konkurrens på spelprocessorer också.

Så i det stora hela en bra lansering!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungArthur:

Kör du dina spel i 1280x720? Alltid kul med folk som är ultra retro.

Det finns folk som kör 1080p/1440p i 120, 144 eller 165 Hz. Då är Intel bättre. Men för 60 Hz kan man lika bra köpa AMD.

-------------------------------

Ingen som nämnt förbrukningen ännu.
Förrän släpp var det mycket tal om 65W/95W vs 140W.
I Sweclockers test drar 6900K mindre än 1700X och 1800X vilket var intressant. 7700K på 91W är långt under.
Det visar ganska tydligt att man inte kan jämföra den märkningen rakt av för att säga vilken som är snålare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

6850K FTW! Framför allt efter som att jag köpte min på rea nästan vid release

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur man orkar bry sig om allt över 100Hz övergår mitt förstånd. Men visst det finns alla typer av produkter och marknadsföring för desamma.

100Hz är ju lagg tycker jag.

har 100Hz laptop, 144Hz swift och 240Hz swift.

Man märker skillnad.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Intressant och välskriven recension. Bra jobbat AMD.
Väntar dock definitivt till nästa generation Ryzen innan ett potentiellt köp, min 3930k får tuffa på ett tag till.

Till alla er som klagar på att Ryzen presterar "dåligt" i spel, vad förväntade ni er?
Ryktet har sagt IPC som Haswell Refresh hela tiden, och det är precis vad Ryzen levererar.

Förväntar ni er verkligen att en Ryzen 7 med 8 kärnor och 16 trådar ska överklocka bättre än en i7a med 4 kärnor och 8 trådar? (Något den *måste* göra om den ska prestera bättre i spel givet IPC:n som vi redan visste om).
Ju fler kärnor desto sämre OC. Detta är ingen nyhet, Intels processorer är likadana.

Ryzen 7 är fortfarande en fantastisk processor för dom som behöver många trådar, även om man givetvis hade hoppats på högre OC.

Ska man *enbart* spela på sin dator så bör man köpa en i7:a, eller ännu bättre: vänta på Ryzen 5.
Har ni ett uns tålamod så väntar ni på Ryzen 5.

Beror ju faktiskt på hur gammal din i5a/i7a är

Jag sitter på en i7a, men eftersom det är en 3930k så hade jag tjänat en hel del prestanda på att byta till en Ryzen 1800X.

Dold text

Indirekt.
Ryzen 3/5 "borde" klocka bättre (färre kärnor) och därmed prestera bättre i spel.
Ytterst tveksamt att Ryzen 3/5 når upp till en i7 7700k i spelprestanda, dock lär dom inte kosta i närheten lika mycket heller.

Du skjuter dig själv i foten när du kallar dig själv för "lite mer vuxen" samtidigt som du generaliserar och kallar alla som spelar för "ungdomar". Sen ser jag inte hur behovet av fler kärnor (för redigering m.m.) gör en person mer vuxen.
Måste man vara en viss ålder för att hålla på med videoredigering?
Får man inte vara över en viss ålder om man vill spela spel?

Trams...

Det står i recensionen.

Dold text

Håller med dig i princip allt, men just biten om att 4-kärniga Ryzen kanske klockar bättre så tror jag att du har fel. Vi ser tydligt att det inte är värme som sätter stopp, det verkar som att själva tillverkningsprocessen inte klarar högre frekvenser. Tror vi kommer få se ganska exakt samma frekvenser på fyrkärniga Ryzen fram till åtminstone Ryzen+. Eventuellt att de finslipar tillverkningen och kan höja frekvenserna ett steg, men då gör de nog det för de åtta-kärniga med.

Skrivet av bmwMoMmo:

i7 7700k är just nu ett bättre och billigare val på nästan 95% av fallen.
Det är inte helt rätt att Intel är endast bättre för spel. Jag tror inte man sitter och utnyttjar 8 kärnor och 16 trådar när sitter och jobbar med word/excel, tittar film, surfar med chrome/firefox, skype, bildredigering och mm. Jag tror inte man har en PC hemma för att sitta och bencha med Cinebench hela tiden. Väldigt få håller på med video och media rendering och ärligt talat så sitter man inte och tittar på skärmen när ett programm renderar färdigt en video, man går upp och gör en kaffe eller gör något annat vettigt under tiden.

För en annan som gillar att ha många bollar i luften så är Ryzen ett mycket bra val. Det är lite så att det enda 7700K är bättre på är spel, och då är det bara någon nämnvärd skillnad i vissa spel dessutom. Då är det så att Ryzen levererar mer än väl de FPS som behövs. Så på spel kommer jag inte se skillnad på en klockad 1700 och en klockad 7700K. Däremot kommer jag se hur Ryzen utpresterar en 7700K på alla andra saker jag gör med datorn.

Permalänk
Medlem

tl;dr
Jaha så den prestanda nånstans runt 7700k/6800k, och passar bäst till generella beräkningar.
Dvs. en prisvärd serie processorer för arbetsstationer som även går utmärkt att game:a på.

Ungefär som förväntat, kanske nån % eller två slöare än jag gissade, det blev ju inte så tokigt detta.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Som gamers ,känns det här för mig som årets flopp

Permalänk
Medlem
  • Med tanke på prestandan i Photoshop, videorendering, kryptering etc. ser detta/Naples ut som ett självklart val till Apples Mac Pro. Och PC:s för samma ändamål såklart.

  • För high-end spelande är 7700K vägen att gå

  • För normalt spelande kan Ryzen 4C/8T och 6C/12T bli intressant, särskilt som det finns möjlighet att uppgradera utan moderkortsbyte i flera år.

  • Serverprestandan ska bli intressant att se, där finns nog mycket pengar.
    Bärbart återstår också att se.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jake61:

Som gamers ,känns det här för mig som årets flopp

Som gamer borde du inte sikta in dig på en processor med 8 kärnor och 16 trådar heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Angående överklockningen, jämför med Broadwell-E och inte Skylake/Kaby Lake.
Många väntade väl sig inte heller att en åttakärnig skulle klocka högre än en fyrkärnig.
Många 6900K verkar nå 4,4 GHz och många 10-kärniga 6950X verkar nå 4,3 GHz.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Fortfarande taggad på min 1700 jag beställt, och ser detta som långt ifrån en flopp.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant om Ryzen 5, eller kanske R3 ger bättre (än Intel) lägsta-FPS per krona jämfört med en i5:a. En överklockad i5 7600/6600 snittar ungefär samma eller lite högre (lägsta-FPS) än en klockad 1800X.

Just ja. Ålder. Jag, snart 46. Jag kan vänta 15 sekunder extra på två minuters Photoshop jobb. Men är inte lika tålmodig i spel.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Jag vet fanemig om jag ens vill köpa mig denna.

Jag trodde aldrig att min 4670k i spel skulle nästan vara snäppet bättre, alltså det är 2 parter till varför jag vill byta mig till en annan CPU. Rendering, redigering och spel, då har denna varit extremt intressant.

Spelprestandan dräpte min förväntan rejält, jag börjar nästan titta mot Intel's 7700k men då får jag inte samma prestanda i flertrådade applikationer.

AMD ska just missa en viktig grej när det kommer till processorer, spelprestandan rakt av.

Jag hoppas det är för dessa modeller, hur blir det då för Ryzen 5 och Ryzen 3 sämre eller bättre spelprestanda?

*edit

Varför gjorde inte Sweclockers ett 1440p och 4K test för?

Av att döma från LinusTechTips recension vid högre upplösning så var resultatet betydligt bättre och närmare 7700k hos Linus test än Sweclockers som bara testade på 1080p alltså kom igen det är 2017 för fan.

Jag förstår grejen att testa i lägre upplösningar, men det hade varit desto intressantare i högre upplösningar också.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Ska man primärt spela väntar man på AMD Ryzen 3 med 4C och 8T. Högst sannolikt att de modellerna kommer erbjuda högre frekvens än Ryzen 7. Testerna med 1800X i 4ghz drar jämna strån med 4790K i 4,4Ghz. IPC'n är alltså bättre än Haswell. Om en Ryzen 3 kommer upp i 4,5-4,6ghz. Då kommer den nosa på samma prestanda som 7700K erbjuder. Fast för under 2000kr. Varför skulle du då vilja köpa en 7700K för närmare 4000kr?

Absolut! Har man möjlighet att vänta och se hur dom presterar så bör man göra det. Att sia om hur dom kommer prestera eller hur priserna ser ut i framtiden är svårt. Jag tror du målar upp en allt för optimistiskt bild för r3. Men jag hoppas du har rätt! Vi vill väl alla ha bättre CPUer för längre priser?