AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

hmm undrar om det blir någon skillnad i spelprestanda om man kör tillsammans med ett amd-grafikkort, kanske är mer optimerat för tillfället?

Nej, så fungerar det inte.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Ganska väntade resultat, stämmer med läckorna från Kina. Synd på överklockningen, lär bli bättre till nästa serie.
Tack swec.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd

Blir nog att invänta högre klockande modeller :/ 4Ghz är vardagsmat! 5Ghz så börjar jag öppna plånboken...har jag väntat i 8 år kan jag väl vänta ett år till?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Grymt att AMD är med i matchen igen!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Discokungen

Inte helt oväntade resultat och samtidigt inga dåliga resultat alls. Nästa generation ser jag fram emot och jag hoppas de kan pressa ur högre frekvenser då! De sexkärniga och fyrkärniga blir intressanta att se, de kanske klockar högre?

Bra jobbat av AMD med tanke på hur otroligt mycket mer resurser Intel har! Det här är avsevärt mycket bättre resultat än Bulldozer fick!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Tur, jag han att avboka mina 1800X jag förvildade innan de skickades.
Får han kvar 7700K och 6700K ett tag till.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Severin87:

Så för spel så är i7 7700k bäst på marknaden av alla CPU upp till 6000kr, eller har jag fattar det fel :D?

Helt korrekt.
Det här är inte dåliga CPU'er, men de är helt klart inte till för just spel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Skulle vara intressant om AMD släppte en konkurrent till 6950X.

Dom kunde lätt släppa en R9 1900X på 16C/32T men då hade nog priserna skenat Säkerligen upp i 10kkr snåret.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Tycker ni ja ska köpa en 1700 med ett x370 kort eller ska ja gå för en 7700k jag spelar bara inge redigering osv. Spelar mest cs overwatch hon oav. Men har tänkt att börja spela projectcars 2 när de kommer. Har ett par 3200mhz Corsair minnen hemma och ett tog 1070 kort.

Hmmm

Permalänk
Medlem

Nu är det spelutvecklarna vi får gnälla på, och inte AMD.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

När hypen tvärdör för att "De klockar inge bra".
Well, för all del, köp från Intel igen då och ge dem monopol i 5 år till då, folk här borde ju om något förstå at konkurrens är bra för sig själv som kund i ett senare inköp, istället för att skjuta sig i foten över några % mer prestanda man inte använder och får betala 20% extra för nästa Cpu...

Hade jag haft mer än 0.22:- på kontot hade jag stödköpt AMD bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Sjukt intressanta siffror när man kollar prestanda vid samma klockfekvens så presterar det nästan identiskt med Skylake. Så det känns som det den tappar i spelprestanda beror framför allt på att de inte fått till en tillräckligt hög klockfrekvens.

När du säger skylake vad menar du då för CPU? Är ju rätt dyra CPU:er så man får nog jämföra mer mot 6800k, där de ligger efter vid samma frekvens. Skulle man göra någon jämförelse för att se någon spelprestanda-IPC så kan man ju titta mot 6900k vid samma frekvens (lika många trådar), så är nog inte bara frekvensen som är skillnaden.

Roliga CPU:er hur som helst. Kanske inget superspännande för många här (prisklassen, spelprestenda. överklockning). Men ser ut som en väldigt intressant workstation-platfrom, ser riktigt bra ut där faktiskt.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Gizze24:

Tycker ni ja ska köpa en 1700 med ett x370 kort eller ska ja gå för en 7700k jag spelar bara inge redigering osv. Spelar mest cs overwatch hon oav. Men har tänkt att börja spela projectcars 2 när de kommer. Har ett par 3200mhz Corsair minnen hemma och ett tog 1070 kort.

Hmmm

En 7700k helt klart.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Dom kunde lätt släppa en R9 1900X på 16C/32T men då hade nog priserna skenat Säkerligen upp i 10kkr snåret.

Med tanke på att 6950X kostar 15-20 K så skulle det nog vara lugnt

Permalänk
Medlem

Behåller min 6700k och delidar.

Fan va besviken man blev på just spelen, allt annat var nice men för spel är min flickväns 3770k i 4.5-4.6ghz bättre.
Min i7 3770k har nått 5ghz med delid. Fucking surt asså.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av antepannte:

Nu är det spelutvecklarna vi får gnälla på, och inte AMD.

Är du spelutvecklare själv då?
Jag är i alla fall inte det och jag vet inte vad som krävs för att optimera ett spel för 16 trådar.

Det är lite orättvist att gnälla på spelutvecklare över Ryzens spelprestanda när man inte vet hur mycket jobb de möjligtvis lägger ner på det, från vad jag har hört så är det riktigt svårt just att göra det men att samtidigt skala ett spel för processorer med säg 2-4 trådar.

Det är inte som att optimera för konsoler

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Ok för jag trodde jag tabbat mig helt, har nämligen precis köpt dator med i7 7700k på inet.
Grafikkort också men där fick jag det svart på vitt att jag klantat mig. Eller ja, jag visste inte att 1080ti skulle komma så jag köpte
ett Asus 1080 strix och läste igår att priserna ska gå ner, men men, 1000kr har jag förlorat på dumhet då iaf

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Nu är det spelutvecklarna vi får gnälla på, och inte AMD.

Jag som arbetar en del med photoshop och blender gnäller verkligen inte på AMD!

Givet köp. Skitbra.

Permalänk
Medlem

Härligt att AMD är tillbaka! det kommer bara gynna oss som konsumenter.
Visst är intel fortfarande "bäst" men med tanke på att ryzen är helt färsk så tror jag framtiden kommer bli väldigt intressant.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

När hypen tvärdör för att "De klockar inge bra".
Well, för all del, köp från Intel igen då och ge dem monopol i 5 år till då, folk här borde ju om något förstå at konkurrens är bra för sig själv som kund i ett senare inköp, istället för att skjuta sig i foten över några % mer prestanda man inte använder och får betala 20% extra för nästa Cpu...

Hade jag haft mer än 0.22:- på kontot hade jag stödköpt AMD bara för att.

Köpte en 6700k för 2.7k förra året i maj.
Still better for gaming :/
En 1700x kostar 4.5k det är nästan dubblet upp i pris för mindre prestanda i spel.

Eftersom spel är det datorn används mest till varför köpa AMD?
Med delid springer du iväg med fpsen.

Skit tråkigt med monopol och jag önskar jag kunde uppgradera men jag nöjer mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Så för spel så är i7 7700k bäst på marknaden av alla CPU upp till 6000kr, eller har jag fattar det fel :D?

Vad spelar du för spel?

Har du enbart din dator som "speldator" ?

Och glöm inte priset!!

Priset för fan......

Det finns en liten % här som skiter i priset, dom kan köpa vad dom vill.

Men ni utöver, hur tänker ni ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ja... Vad ska man säga? För workstations som kräver kraft, så är det inget snack om saken att det är ryzen som gäller. Vad som säljer till svennebanan är å andra sidan spelprestanda. När jag köpte min intel E8300 back in the days, så slog den Q6600 på fingrarna vad gäller IPC och spelprestanda med rätt god marginal. Ändå valde jag för ca 2 år sedan att byta ut den mot just en Q6600, vilket har gjort att datorn stått sig bättre med tiden. Så det är dumt att underskatta det faktum att fler kärnor/trådar kommer spela större roll i framtiden. Det som jag samtidigt tror kan handikappa ryzen lite, är minnesbandbredden vad gäller spel. Som man kan se i digitalfoundries tester, så gör minneshastigheter rätt stor skillnad i vissa moderna titlar. En oklockad skylake med 3000mhz minnen presterar i vissa tester som en klockad skylake med långsamma minnen. Det säger en del om trenden vad gäller minneshastigheter och bandbredd. Att ryzen har 8 fysiska kärnor bidrar givetvis till försämrad överklockningsmarginal. Men jag hade nog tippat på en 4,2-4,3ghz åtminstone. För mig som inte håller på med något som kräver många trådar, så blir det nog faktiskt till att stanna kvar på min 2600k ett tag till. Gissar att coffe lake blir det steget som de flesta gamers kommer välja att ta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joki:

Kan ingen testa att inaktivera 2 eller 4 kärnor och kolla om man kan klocka högre än vad man kan med 8 kärnor?
Är det någon som vet om Ryzen 5 och 3 kommer vara Ryzen 7 med inaktiverade cores?

Det vore ju sweet att se hur den presterar med färre kärnor så man ser vart de andra serierna kommer att tänkas landa.

Permalänk
Medlem

I called it. Verkar som en del är missnöjda med Ryzen, detta pga många hajpat det själva och byggt upp en bild om att ryzen är nå gudagåva.

Jag köpte ryzen för att jag får 8c/16T för halva priset mot en 6900K, jag slipper byta moderkort om ett år eller två när Zen+ kommer.

Ni missar den stora punkten och det är att AMD är nästan on-par i energieffektivitet med Intel. Bara det är en milstolpe värd att prata om.

Jag uppmanar er alla som inte behöver 4 kanale DDR4, 40+ pcielanes och känner inget behov av överklockning att köpa en Ryzen, så Intel får sig en spark i Röven och börjar med innovation igen;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Fina processorer men min överklockade 3770K är ju minst lika bra i spel. Antiklimax på den.

Jepp, tänkte samma. 3770K får hänga med ett tag till

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Vem köper en 1800X och spelar i 1280*720?
Varför har ni med det i era tester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nackdelar

Dålig överklockningspotential

Halkar efter Intel i spelprestanda

Det blir en 7700k för mig helt klart. Synd att AMD inte var bättre i spel.

Ja, tyvärr. Även om jag hoppades på lite mer spelprestanda så var det hyfsat väntat. Det är ju frekvensen som i princip skiljer de åt.

Jag är faktiskt på väg mot Netonnet för att inhandla en 7700k nu.

Trots att jag köper intel nu håller jag tummarna på vidareutvecklingen av zen! Jag ville verkligen köpa en Ryzen!

Permalänk
Medlem

Helt ok prestanda utanför spel men i spel tyckte jag det var katastrof, tråkigt men jag skickar tillbaka minnena jag köpte och kör på det jag har istället ett tag till.

Permalänk
Medlem

Iaf kul att se hur i5:or misslyckas med minimum framerate ibland eftersom de bars har fyrs kärnor utan ht

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Är du spelutvecklare själv då?
Jag är i alla fall inte det och jag vet inte vad som krävs för att optimera ett spel för 16 trådar.

Det är lite orättvist att gnälla på spelutvecklare över Ryzens spelprestanda när man inte vet hur mycket jobb de möjligtvis lägger ner på det, från vad jag har hört så är det riktigt svårt.

Jag är inte spelutvecklare men jag vet att det är svårt att optimera spel för flera trådar. Mitt inlägg är skrivet med glimten i ögat.

Hur som helst ser AMD Ryzen väldigt lovande ut inför framtiden där förhoppningsvis de flesta tunga speltitlarna släpps optimerade för flera trådar nu när det finns processorer som kan hantera detta till en vettig prislapp. AMD ligger i framkant, bara en sådan sak är värd att fira.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro