Finns det någon Linuxdist som är användarvänlig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lembritt:

Enligt denna artikel ska man alltid använda "limited" när man använder en TV som bildskärm.
Stämmer det?

Måste grotta ner mig i manualer när jag kommer hem och testa på mina enheter.

Du ska inte köra full RGB om din TV ej stöder det. Då kommer du drabbas av "black crush". Du kan kolla på lite testbilder för att se huruvuda bilden är chroma subsamplad samt om den kör full eller limited RGB

Skrivet av sniglom:

Menar du att jag har fel, för att växeln till xrandr heter "Full" och din källa är en hemmabiosida? Är du på riktigt?
Eftersom du gillar nitpicking kan jag ge dig något att suga på.

När du skriver --set 'Broadcast RGB' 'Full' till xrandr pratar den med xservern som i sin tur sätter en intelspecifik inställning.
Så vad står det egentligen i dokumentationen för denna inställning?
Kollar man i nvidias drivrutiner så heter det dynamic range. Du kan sätta antingen "full dynamic range" eller "limited dynamic range". Här nämns inte ens RGB, däremot handlar det om range.

Sony benämner det som RGB Full Range
http://manuals.playstation.net/document/en/ps3/current/settin...

Om du tittar på formatet för vanlig HDTV, Rec. 709, står ingenting om limited RGB, däremot kan du läsa om range för RGB-värden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rec._709#Digital_representation

Men om vi ska ta och titta på ditt problem, så är det att du vill köra full range på en HDTV och inte en skärm, alltså något som är ickestandard. Du kallar det sedan användarfientligt att du får skapa ett uppstartsskript för att köra med dessa specialinställningar. Varför går det inte att sätta permanent? För att det inte finns stöd för det i inteldrivrutinen. En workaround på problemet hade varit att köra limited range på din tv, dvs, standardinställningarna för film på tv.

Jag vill påstå att du drar det väldigt långt när du säger att Linux inte är redo för desktop, med motiveringen att din HTPC med ett intelkort inte kan köra med permanenta ickestandardinställningar. Hur stor del av potentiella användare är drabbade av detta tror du?

Sen måste jag säga att påstå att det bara fungerar på windows är osant. När jag söker i intelforumen hittar man otaliga trådar om problem med rgb range på windowssidan med. Halva förklaringen visar sig vara att Intel inte ens haft stöd för detta förrän relativt nyligen.
https://communities.intel.com/thread/97292
Notera förresten hur även Intels supportperson kallar det för "Full Range RGB".

Du kunde alltså inte bara acceptera att du hade gjort ett misstag när du sa att jag skrev fel? Jag vet hur det ligger till och jag vet att jag skrev rätt från början. Om jag inte hade koll på detta hade jag inte skrivit som jag gjorde. Sedan om du känner dig osäker så kan du ju fråga t.ex. mig om hur detta egentligen fungerar.

Jag ser var nivån ligger på de ihärdigaste av kritikerna i denna tråd och jag förväntar mig knappas ett vettigt svar. Nåväl, du får gärna försöka bortförklara bilden nedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det är ingen sekt och det är i mitt tycke ett par bra idéer du lägger fram.

Det som gör den här tråden mindre användbar är att en person har haft problem med en dist på en specifik dator, och nu döms alla Desktopinstallationer med Linux ut som helhet. Folk som har mycket erfarenhet av dom vet att det inte är sant att det skulle vara stabilitets- eller bootproblem generellt sett, så där faller retoriken lätt platt. Låt oss hålla oss till verkligheten.
Sen att det går att konfigurera sönder enskilda applikationer eller tjänster, eller med arbete mer kritiska delar av OS:et är en separat fråga.

Ex. installerade jag Linux Mint 18.1 på datorn i sig så sent som för två veckor sedan och inte heller där, som i dussintals (eller hundratals om jag räknar kloning av Fedora till beräkningsservrar) så hände något konstigt utan det bara fungerade.

Jag bryr mig inte så mycket om TS specifika problem, utan den övergripande tesen att Linux är otillgängligt.

Skrivet av blackeagle:

Linux är väl nåt som alla kan köra?

Problemet här är att trådskaparen verkar tycka att alla Linux är trasiga för att han får problem med alla på sin PC. Men det fungerar ju uppenbarligen utan problem för miljoner andra människor, så det handlar ju om Linux på just den hårdvaran med just de uppgifterna som ska köras och inte att Linux är trasigt generellt.

Som du säger är väl just Ubuntu den "bredare" disten enligt min erfarenhet. Jag har inte hört något särskilt negativt om det, men jag brukar inte läsa så mycket på Linux-forum iofs.
Det har varit lätt för operatörer på jobbet att lära sig eftersom det "bara funkar".

Vill man ha det lite mer rent funkar Linux Mint lite mer som Windows out-of-the-box med samma kortkommandon för fönsterhantering, windows-knappen öppnar startmenyn osv.

Men, men, KUbuntu är iaf vad jag har kört in på lite surf-PCs på jobbet (Intel NUC som kör lite web-baserade presentationsprogram och statistik) eftersom KDE liknar Windows och andra traditionella desktops med traskbar och starmeny så operatörerna känner igen sig.

Hemma har jag också en NUC med KUbuntu för tillfället och allt har funkat bra utom några skumma problem. Ett var att jag inte kunde streama film från en Windows-mapp via nätverket i VLC med subtitles, men en mer Linux-kunnig kompis visade mig hur man mountade nätverksmappen så funkade det sen.

Det enda problemet jag inte lyckats lura ut just nu är varför Chrome verkar tappa ljud med HDMI mot min TV ibland och inte annars. Men det löser sig säkert om jag kikar lite mer på forum när jag har tid. Det är framförallt Netflix jag vill kunna köra och då krävs Chrome om man inte vill göra workarounds.

Den stora grejen med Linux för mig är just att man kan konfigurera i princip allt så att det fungerar och ser ut som man vill. Jag ogillar verkligen att Windows 10 är så fult och platt och att man inte kan få ens välja Aero-liknande utseende och än mindre få installera 3e-parts-teman. Mitt KDE är hur snyggt som helst i jämförelse

Men förutom mina problem med just Chrome och Netflix/HDMI just nu så har Linux fungerat väldigt bra och det har aldrig slutat fungera efter någon uppdatering, då hade jag fått skäll på jobbet XD

Ska man bara surfa och grejar i office m.m. så funkar det ju rakt med både KUbuntu och Linux Mint utan problem i alla fall jag provat hittills (kanske ett 10-tal datorer, mest NUC och Dell-PCs).

Vad kör du för skrivbordsmijö till Mint?

Skrivet av Petterk:

Fortfarande några som inte inser att det inte finns någon distribution för konsumenter och hemanvändare. @GilbertG: Det finns helt helt inte, det är ingen som tar ansvar för att det fungerar som de gör på serversidan. Community-distar är community.

Vill hemanvändare ha ett skrivbordsoperativ som kommer förinstallerat och förväntas kunna uppdateras under dess livslängd får de köpa Mac om de inte vill ha Windows. Det gör inte community-distarna sämre, men något som inte har någon officiell support från leverantören/disten, datortillverkaren och komponenttillverkare är inte det du eller TS efterfrågar (eller låter som ni förväntar er) eftersom det sällan kommer vara en ersättare rätt av. Om Canonical inte tar ansvar för att Dells laptops som kommer förinstallerade fungerar utan workarounds, uppdateringar bryter eller nya OS versioner fungerar, om Dell inte tar ansvar, om komponenttillverkarna inte tar ansvar så är det helt enkelt inget som är riktat mot hemmarknaden. Ingen försöker! Närmast du kommer är RHEL på en HP Workstation för specifika arbetsuppgifter eller dylikt.

På serversidan får du support både av datortillverkaren, leverantören av disten och i förlängningen komponenttillverkarna. Du köper helt enkelt ett system med support och då får du support och folk som jobbar för att det ska fungera, folk som testar och kommer erbjuda fixar om uppdateringar bryter något. Osv. Det är inte något du kan förvänta dig av ett gratis communityprojekt, där syftet ofta är att utveckla och testa nya grejer och där de inte kan arbeta på samma sätt mot supportade system. Dell behandlar Ubuntu på en laptop annorlunda mot hur de behandlar det mot en server, och så gör också Canonical. Canonical kallar system certifierade när de i praktiken inte alls är det, och är mer eller mindre otestade och kanske inte ens går att installera med standardmedia. Canonical är ett kommersiellt bolag, men får du som hemanvändare något stöd av dem? Nej. Det hjälper ju inte ens att köpa en Dell-laptop som är förinstallerad. Flera tidigare modeller där har inte gått att uppgradera till senare OS. Det är inte någons attityd det är fel på, du är välkommen att köra det utan support, eller med support (på server). Kör du det utan support förväntas du lägga ner lite arbete själv, och förväntas kunna rapportera fel ordentligt och förväntas veta att det inte alltid är möjligt att backporta alla fixar till en communitydist som till stor del sköts av frivilliga. Just för att de är community-distar och inte ett gäng folk som får lön för att det ska fungera på just din hårdvara. Det är ju du som valt ett alternativ utan officiell support.

Exakt. Och det är det jag efterlyser, någon slags samordning av åtminstone en dist. Jag är övertygad om att det hade gagnat Linux-communityt väldigt mycket.

Det är jävligt keff att en köpt dator med Ubuntu på inte har några som helst garantier, en kommersiell produkt för fasen.

Skrivet av Born_HardCORE:

Hur får du till att det skulle vara nån slags sekt?!? Alla community-distar är gratis att ladda ner för alla, vill man lära sig mer eller behöver hjälp finns det gått om forum, mailingslistor, wikis osv att vända sig till. Tycker man att nåt saknas eller funkar dåligt är det fritt fram att engagera sig och bidra indirekt (testning, dokumentation tex) eller direkt (programmering, projektledning tex) till utvecklingen. Hur mycker öppnare kan det vara?? Att du tror att "bara invigda ges tillträde" får mig att tvivla på vad du egentligen vet om Linux. Har någon som helst relevant erfarenhet av operativsystemet själv?? Du låter nämligen som en person som sett att det finns installerat på nån dator på jobbet eller har en polare som kör det på sin dator och snackar om det ibland...

Vad skulle det hjälpa ifall EN distribution var LITE toppstyrd hade du tänkt??? För det första antingen så har du toppstyrning eller så har du det inte. Det finns inget mellanting i det här sammanhanget (det skulle inte göra nån skillnad). För det andra så är det ju inte så att varje distribution har sin helt egenutvecklade kernel, x11/wayland, drivrutiner osv. En distribution är ju huvudsakligen en sammanställningen av det som produceras i de olika utvecklingsprojekten. Visst viss anpassning och modifikation sker, men inte alls på den nivån att distributionen skulle bli oberoende av "huvudprojektet" (tex linux-kerneln). En toppstyrd distribution skulle alltså inte uppnå särskilt mycket. Känns inte som om du vet vad du snackar om...

Ubuntu är en väldigt komplett distribution för den som vill kom igång snabbt och inte vill fixa så mycket själv. Det är dock fortfarande en community-dist av linux (med tanke på det jag skrev ovan). De släpper stora releaser varje år så att du inte vet vad som händer där säger väl mer om dig än nåt annat...

Att linux får fler användare ser jag bara som positivt men det är inget överordnat mål som går före linuxs grundprinciper om frihet och mångfald. Du kan inte göra om linux till ett mainstream-alternativ för alla möjliga casuals (med krav på support på individnivå) utan att döda det som gjort linux framgångsrikt. Det finns redan ett mainstream-alternativ och det är Windows...

Återigen, allting behöver inte vara antingen eller.

Uppenbarligen finns det många entusiaster där ute som gladeligen knackar kod för att lösa allsköns problem, tillräckligt många för att det ska bli till ett helt OS.

Vad som däremot fattas är samordning så att det blir användbart för fler än de själva. Och det är detta jag menar att det är som en sekt. Man måste vara precis som kodknackarna för att ha glädje och nytta av Linux. Och det är detta jag ifrågasätter. Varför ska Linux bara vara tillgängligt på CLI-entusiasters villkor? Linux är kanske inte så öppet i alla fall, för öppenhet handlar även om tillgänglighet.

Tänk om en dist haft lite bättre samordning och siktat på att nå lite fler användare, och då inte bara mer av samma. Säg 5% av skrivbordsanvändarna, det tycker jag inte vore ett helt orimligt mål på lång sikt.

Kan du inte förstå att folk söker ett alternativ till Windows? Istället för att välkomna dessa och försöka få in dem i vagnen, åtminstone några enstaka, så säger du åt dem att dra åt skogen om de inte tillber CLI-guden.

Det går att ha bägge delar i samma entitet, det finns faktiskt redan idag. Det heter MacOS. Men det funkar ju i princip bara på Mac-datorer.

Skrivet av krigelkorren:

Självklart går det att uppfatta det som att communityn är elak och aggressiv, det man måste ha i baktanken är att Linux är samtidigt hobby och entusiastprojekt som det är produktionsprojekt, du kan inte direkt applicera modellen som Microsoft/Apple kör med på Linux.

Hos MS hamnar du antingen i telefonsupport eller på ett forum eller Youtube där alltifrån amatörer till proffs ger, inte sällan, konstruktiva svar på OS som används av praktiskt taget "alla".
Det är dessutom kommersiellt så du bör självklart tala väl om din produkt om du har någon anknytning till den.

Linux säljs inte, Linux har inget marketing team, om man då antar att den väldigt breda och spretiga communityn skulle vara Linux marketing team är man väldigt fel ute.
Du kommer garanterat att råka ut för alla möjliga olika personer med olika nivåer av kunskap.
Linux "säljer" bokstavligt talat sig självt i form av funktionalitet, användbarhet samt anpassningsmöjligheter.

Linux är inget som tvingas på dig, Linux ber heller inte om din uppmärksamhet, då du i princip inte kan råka ut för det, såvida du inte själv väljer att lägga in det på en enhet.
Linux siktar heller inte på det mål som du kallar öppet, då det inte konkurrerar med Windows eller Mac på samma villkor.
Linux är ofta bra på det som de övriga aktörerna inte är bra på.
Linux är snarare del av en filosofi och produkt som vunnit intresse tack vare marknadsläget mellan övriga aktörer för OS.

Tack för ett mycket konstruktivt inlägg!

Ergo Linux är inte mer än summan av dess delar. Men måste det verkligen förbli så? Det är ju väldigt många inblandade. Varför kan inte några lägga lite, bara lite, energi på bättre samordning och attraktionskraft till Windows 10-avhoppare? Nej, det ska inte bli precis som Windows, men lite mer tillgängligt för icke-CLI-folk än det är idag. Bara lite. 5% säger jag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ergo Linux är inte mer än summan av dess delar. Men måste det verkligen förbli så? Det är ju väldigt många inblandade. Varför kan inte några lägga lite, bara lite, energi på bättre samordning och attraktionskraft till Windows 10-avhoppare? Nej, det ska inte bli precis som Windows, men lite mer tillgängligt för icke-CLI-folk än det är idag. Bara lite. 5% säger jag.

Fast att man blir stoppad av CLI är inte sant, i nuläget har både Gnome / KDE / Unity eller de andra skrivbord som kommer på olika distron mer eller mindre komplett cli fria.

Att sedan folk föredrar ta upp enkla terminal kommandon för att fixa saker är en annan.
Lättare att enkelt dra ut dropdown-terminalen och skriva enkelt gnome kommando än att gå i dess inställningar och rota fram en obskyr egenskap via GUI.

När har du varit tvungen att gå ner i cli för att ordna något?.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Det mest konstruktiva förslaget jag har fått hittills är att prova något från en annan Linux-familj. Någonting ur Slackware eller Fedora/Red Hat kanske fungerar bättre på den aktuella datorn. Borde få min nya SSD imorgon och då får man se om det går att hitta någonting stabilare. Anledningen till att jag inte kollat så mycket på SUSE eller Fedora är för att jag fått uppfattningen att de är fullproppade med diverse program som jag inte har någon användning för, allra minst på en HTPC. Men det är många år sedan jag testade dem, så vi får se.

Kan ju alltid falla tillbaka på Windows som jag vet fungerar men ja, det är kul att mixtra lite också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon12433:

Det mest konstruktiva förslaget jag har fått hittills är att prova något från en annan Linux-familj. Någonting ur Slackware eller Fedora/Red Hat kanske fungerar bättre på den aktuella datorn. Borde få min nya SSD imorgon och då får man se om det går att hitta någonting stabilare. Anledningen till att jag inte kollat så mycket på SUSE eller Fedora är för att jag fått uppfattningen att de är fullproppade med diverse program som jag inte har någon användning för, allra minst på en HTPC. Men det är många år sedan jag testade dem, så vi får se.

Kan ju alltid falla tillbaka på Windows som jag vet fungerar men ja, det är kul att mixtra lite också.

Ett tips: kontrollera att din ssd har stöd för automatisk TRIM. När jag slogs med Linux så hade bara Intel och Samsungs ssd:er stöd. I annat fall var det knackande av diverse kommandon för att få till det.

Lycka till och hoppas du slipper gå samma väg som mig (tillbaks till windows) efter allt bök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Du ska inte köra full RGB om din TV ej stöder det. Då kommer du drabbas av "black crush". Du kan kolla på lite testbilder för att se huruvuda bilden är chroma subsamplad samt om den kör full eller limited RGB

Du kunde alltså inte bara acceptera att du hade gjort ett misstag när du sa att jag skrev fel? Jag vet hur det ligger till och jag vet att jag skrev rätt från början. Om jag inte hade koll på detta hade jag inte skrivit som jag gjorde. Sedan om du känner dig osäker så kan du ju fråga t.ex. mig om hur detta egentligen fungerar.

Jag ser var nivån ligger på de ihärdigaste av kritikerna i denna tråd och jag förväntar mig knappas ett vettigt svar. Nåväl, du får gärna försöka bortförklara bilden nedan

Varför ska jag säga att du har rätt? Tror du på allvar att jag tycker du har rätt trots de länkar jag gav dig innan?

Jag slog hål i växeln du skrev till xrandr, genom att visa upp dokumentationen för inteldrivrutinen samt att gräva fram vad intel själva kallar det. Då letar du upp en skärmdump från AMDs drivrutin. Att Intel (och nvidia) är bra mycket större än AMD på grafikkort verkar inte röra dig i ryggen.

Att jag tagit mig tiden att gräva i HDTV-spec och dessutom tagit fram vad Sony kallar det verkar inte heller röra dig i ryggen.

Frågan är, hur mycket bevisföring behöver du för att inse att du gjort ett misstag?
Hela ditt motiv är "jag hade rätt från början och jag vet hur det fungerar". Vilken fakta kommer det är ur? För någonstans måste du ju lärt dig att ha rätt. Förhoppningsvis är det en bättre plats än AMDs drivrutin.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Det mest konstruktiva förslaget jag har fått hittills är att prova något från en annan Linux-familj. Någonting ur Slackware eller Fedora/Red Hat kanske fungerar bättre på den aktuella datorn. Borde få min nya SSD imorgon och då får man se om det går att hitta någonting stabilare. Anledningen till att jag inte kollat så mycket på SUSE eller Fedora är för att jag fått uppfattningen att de är fullproppade med diverse program som jag inte har någon användning för, allra minst på en HTPC. Men det är många år sedan jag testade dem, så vi får se.

Kan ju alltid falla tillbaka på Windows som jag vet fungerar men ja, det är kul att mixtra lite också.

Fick du till det via xrand det du ville åstadkomma? Vad jag förstår så ska det inte vara något problem med att inte köra 100% RGB, men om det är så dom du säger att du märker skillnad så kan du enkelt göra ett script som kör de inställningarna via xrand eller posta de här så kan vi tillsammans gräva i vilka xorg konfigurationer som måste editeras för att sätta det permanent.

Problemet just nu med många distros är att Wayland håller på att introduceras. Detta är mycket stort för hela desktopmiljön när det gäller kompatibilitet och gör att många saker blir ganska buggiga eller rent av broken. Ett tips är att stanna på xorg ifall det inte fungerar för dig än.

Visst fungerade uppspelning av media utan tearing på någon dist du provade? Att slå på compositing via inställningsmenyn borde räcka för intelkretsar. Återkom gärna med lite fullständiga problem och vad du provat att köra så kan vi jobba framåt istället för denna flame-tråd.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

Varför ska jag säga att du har rätt? Tror du på allvar att jag tycker du har rätt trots de länkar jag gav dig innan?

Jag slog hål i växeln du skrev till xrandr, genom att visa upp dokumentationen för inteldrivrutinen samt att gräva fram vad intel själva kallar det. Då letar du upp en skärmdump från AMDs drivrutin. Att Intel (och nvidia) är bra mycket större än AMD på grafikkort verkar inte röra dig i ryggen.

Att jag tagit mig tiden att gräva i HDTV-spec och dessutom tagit fram vad Sony kallar det verkar inte heller röra dig i ryggen.

Frågan är, hur mycket bevisföring behöver du för att inse att du gjort ett misstag?
Hela ditt motiv är "jag hade rätt från början och jag vet hur det fungerar". Vilken fakta kommer det är ur? För någonstans måste du ju lärt dig att ha rätt. Förhoppningsvis är det en bättre plats än AMDs drivrutin.

Så för att Intel och Nvidia är större tillverkare så betyder det att AMD har fel? Det roligaste jag har hört i tråden så här långt. När AMD kallar det Full RGB i sitt control center så betyder det att inställningen heter just Full RGB. Det är inte öppet för diskussion eller tolkning, det är så inställningen heter svart på vitt. Jag har aldrig sagt att Nvidias eller Intels namn på det är fel, de är också korrekt.
Men att säga att jag "skrev fel" när jag kallade inställningen för det den heter i Catalyst Control Center. Ja, jag har nog inte sett någon bli så totalt motbevisad på länge som du just blev.
Jag förstår att det är svårt att medge nederlaget efter du gick an så hårt, men ibland kan det vara bättre att bara släppa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Tänk om en dist haft lite bättre samordning och siktat på att nå lite fler användare, och då inte bara mer av samma. Säg 5% av skrivbordsanvändarna, det tycker jag inte vore ett helt orimligt mål på lång sikt.

Närmast ditt önskemål är nog Ubuntu. Dom går sin egen väg och utvecklar egna program för att nå sina mål.

Köper du en dator ifrån System76 får du support ifrån dom. Men deras laptops går inte att köpa med europeiskt/nordiskt tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tejprullen:

Fick du till det via xrand det du ville åstadkomma? Vad jag förstår så ska det inte vara något problem med att inte köra 100% RGB, men om det är så dom du säger att du märker skillnad så kan du enkelt göra ett script som kör de inställningarna via xrand eller posta de här så kan vi tillsammans gräva i vilka xorg konfigurationer som måste editeras för att sätta det permanent.

Problemet just nu med många distros är att Wayland håller på att introduceras. Detta är mycket stort för hela desktopmiljön när det gäller kompatibilitet och gör att många saker blir ganska buggiga eller rent av broken. Ett tips är att stanna på xorg ifall det inte fungerar för dig än.

Visst fungerade uppspelning av media utan tearing på någon dist du provade? Att slå på compositing via inställningsmenyn borde räcka för intelkretsar. Återkom gärna med lite fullständiga problem och vad du provat att köra så kan vi jobba framåt istället för denna flame-tråd.

Japp, med xrandr kommandot via ett shell script så fungerar Full RGB. Jag hade dock lite problem att få till autostarten av scriptet denna gång då jag glömt metoden jag använde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Du ska inte köra full RGB om din TV ej stöder det. Då kommer du drabbas av "black crush". Du kan kolla på lite testbilder för att se huruvuda bilden är chroma subsamplad samt om den kör full eller limited RGB

Ska kolla på det när jag får lite tid över, blev försent ikväll.
Blev bara lite brydd av artikeln som skrev att man inte ska köra full range, oavsett TV?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Uppenbarligen finns det många entusiaster där ute som gladeligen knackar kod för att lösa allsköns problem, tillräckligt många för att det ska bli till ett helt OS.

Japp.

Skrivet av GilbertG:

Vad som däremot fattas är samordning så att det blir användbart för fler än de själva. Och det är detta jag menar att det är som en sekt. Man måste vara precis som kodknackarna för att ha glädje och nytta av Linux. Och det är detta jag ifrågasätter. Varför ska Linux bara vara tillgängligt på CLI-entusiasters villkor? Linux är kanske inte så öppet i alla fall, för öppenhet handlar även om tillgänglighet.

Öppenhet är inte alls samma sak som tillgänglighet eller enkelhet. Väldigt olika egenskaper (även om de alla kan vara positiva sådana).

Skrivet av GilbertG:

Tänk om en dist haft lite bättre samordning och siktat på att nå lite fler användare, och då inte bara mer av samma. Säg 5% av skrivbordsanvändarna, det tycker jag inte vore ett helt orimligt mål på lång sikt.

Kommer aldrig att hända.

Skrivet av GilbertG:

Kan du inte förstå att folk söker ett alternativ till Windows? Istället för att välkomna dessa och försöka få in dem i vagnen, åtminstone några enstaka, så säger du åt dem att dra åt skogen om de inte tillber CLI-guden.

Nej.

Skrivet av GilbertG:

Det går att ha bägge delar i samma entitet, det finns faktiskt redan idag. Det heter MacOS. Men det funkar ju i princip bara på Mac-datorer.

CLI finns även i Windows.

GUI finns även för Linux (iaf. till en stor del).

Sedan så gillar jag själv MacOS, och tycker du verkligen skall skaffa en bra Mac (om du vill köra det).

Tycker du har flera utmärkta alternativ att välja på.

Sedan så finns ju även Chrome OS och Android som alternativ för dator/platta, eller även iOS (du kan enkelt köra med ett tangentbord till iPaden om du vill).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Folk som svarar verkar inte ha läst tråden och trådskaparen verkar bara velat ha skrivit en arg insändare, alltså något som i sig saknar diskussionsvärde.

Det framgick direkt att TS syftade på full range RGB, och för att han körde en TV fick limited range eller videonivåer. Som man brukar få. Hos OpenELEC upplevde han att det var enkelt att aktivera deras skript för det som ändrar det till full, jag har först hänvisat till att man kan använda det och senare i tråden länkat till det. Det går utmärkt att lägga till som en systemd-service i andra distar. Jag har också poängterat att det inte är någon workaround, utan just det officiella verktyget xrandr som används och fungerar som förväntat. Intel har ingen kontrollpanel och vill knappast skriva verktyg när sådana redan finns, men Nvidia har grafisk kontrollpanel som nog kan ändra dessa inställningar med deras drivrutiner, det är ändå något även Nvidia (även på Windows för den delen) haft problem med. AMD tappade sin kontrollpanel, men sägs få en ny snart. Här fungera det så bra man kan vänta sig, och är inget som ska hända med en monitor.

@Lembritt

System76 har ingen djup support, de hoppas bara på det bästa. Numera är de runt ett dussin anställda dock. Du kan alltså ställa frågor till dem, men de kan knappast utveckla fixar eller garantera att Ubuntu inte bryter ihop vid en uppdatering. De står ju varken för OS eller firmware. Det hela blir lite av en cop-out. Det finns inget som motsvarar den support du får på serversidan där du får officiell och professionell support av både systemleverantören och från leverantören av disten. Det gör inte så mycket för entusiaster, men låtsas inte som det är något det inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Återigen, allting behöver inte vara antingen eller.

Uppenbarligen finns det många entusiaster där ute som gladeligen knackar kod för att lösa allsköns problem, tillräckligt många för att det ska bli till ett helt OS.

Vad som däremot fattas är samordning så att det blir användbart för fler än de själva. Och det är detta jag menar att det är som en sekt. Man måste vara precis som kodknackarna för att ha glädje och nytta av Linux. Och det är detta jag ifrågasätter. Varför ska Linux bara vara tillgängligt på CLI-entusiasters villkor? Linux är kanske inte så öppet i alla fall, för öppenhet handlar även om tillgänglighet.

Tänk om en dist haft lite bättre samordning och siktat på att nå lite fler användare, och då inte bara mer av samma. Säg 5% av skrivbordsanvändarna, det tycker jag inte vore ett helt orimligt mål på lång sikt.

Kan du inte förstå att folk söker ett alternativ till Windows? Istället för att välkomna dessa och försöka få in dem i vagnen, åtminstone några enstaka, så säger du åt dem att dra åt skogen om de inte tillber CLI-guden.

Det går att ha bägge delar i samma entitet, det finns faktiskt redan idag. Det heter MacOS. Men det funkar ju i princip bara på Mac-datorer.

Snacka om att tala med en vägg. Läser du ens vad jag skriver eller du skriver bara dina orelevanta önskedrömmar iaf??

Du hade alltså inga bra argument till att försvara ditt ogrundade påstånde om att Linux-communityn skulle vara en sekt? Du kan ju inte påstå att varje användare (eller ens i närheten) av Linux skulle vara utvecklare (kodknackare som du kallar det...) själva utan att ha några belägg för det! Istället slänger du in en ny påhittad oneliner om att jag skulle be folk "att dra åt skogen om de inte tillber CLI-guden." Jag har inte skrivit nåt som ens liknar det! Istället skrev jag ju att det finns t ex Ubuntu för dem som inte vill fixa så mycket själva. Skärp dig!

Var är dina belägg för att Linux inte skulle vara öppet och varför community-distarna inte skulle kunna klassas som tillgängliga? Som jag frågade dig innan, har du ens har provat dem själv på allvar?? Sluta skjut så mycket från "höften" och kom med nåt konkret istället.

Du vill alltså seriöst jämföra Linux för desktop med MacOS?!? Du konstaterar ju tom själv att du måste köpa en Mac för att kunna köra det vilket betyder att det är en kommersiell produkt som är låst till en viss hårdvara! Alltså tvärt emot vad Linux är och ändå tycker du att det är ett bra exempel att jämföra med?! Snälla nån är du ett troll??

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Inaktiv

Linux-communityn är en sekt, det är det jag har sagt hela tiden, haha Och efter att ha skumläst och plågat mig igenom den här tråden vad trådskaparen har skrivit och vad andra skrivit om myter och osanningar om Linux-communityn och Linux operativet i allmänhet, är resultatet noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vad kör du för skrivbordsmijö till Mint?

Vad som däremot fattas är samordning så att det blir användbart för fler än de själva. Och det är detta jag menar att det är som en sekt. Man måste vara precis som kodknackarna för att ha glädje och nytta av Linux. Och det är detta jag ifrågasätter. Varför ska Linux bara vara tillgängligt på CLI-entusiasters villkor? Linux är kanske inte så öppet i alla fall, för öppenhet handlar även om tillgänglighet.

Ergo Linux är inte mer än summan av dess delar. Men måste det verkligen förbli så? Det är ju väldigt många inblandade. Varför kan inte några lägga lite, bara lite, energi på bättre samordning och attraktionskraft till Windows 10-avhoppare? Nej, det ska inte bli precis som Windows, men lite mer tillgängligt för icke-CLI-folk än det är idag. Bara lite. 5% säger jag.

Jag kör default Cinnamon i Mint. Jag har även provat Mint KDE någon gång, men eftersom KUbuntu (KDE Ubuntu) gick över till nyare Plasma så valde jag det istället på min HTPC och de flesta jobb-PCs.

Det här med sekt... Nej, man måste oftast inte röra CLI alls mer i Linux än i Windows enligt min erfarenhet.

Vad gäller min egna knackning i CLI så gör jag det ytterst sällan i Linux för mina enkla behov (surf, HTPC). Jag sitter inte mer där i Linux än i Windows när jag ska pinga datorer, eller köra något kommando för att kolla skumma proxy-inställningar (sånt som ställer till det med Windows 10 och Windows update på jobbet hela tiden typ...) eller liknande.

Jag kanske har kollat mountfiler för utdelade mappar manuellt apropå nätverksproblemen, men det är ju ungefär lika krångligt som att man är inne i Windows register och kollar på nycklar ibland när man har konstiga problem där.

I Linux Mint funkade det nog bättre med just närverkskopplingarna rakt av, men jag gillar mitt KDE med alla konfigurationsmöjligheter, framförallt på utseendet

Men hursomhelst känner jag att det mesta finns att ställa in med snygga och enkla grafiska verktyg i KDE numera och att de få problem jag haft är ungefär lika jobbiga som de problem jag haft i Windows.

Hade det bara funnits lite mer stöd för Vulkan bland speltillverkarna, så man kunde köra iaf de större spelen rakt av, så hade jag nog bytt till KUbuntu på heltid

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Info (på förekommen andledning/kommentarer ovan): Det pågår, som ganska ofta, flera parallella diskussioner i tråden.

Förutom TS fråga/inlägg för fem sidor sedan (som sedan länge besvarats/bemötts) så har ju även tex. Gilbert vissa frågor/synpunkter, som jag och andra svarat på (var inte riktade emot TS - vilket borde framgå rätt enkelt och tydligt för de flesta).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@GilbertG

Det finns som sagt inga pengar att tjäna, OEM-tillverkare vill inte stödja GNU/Linux på skrivbordet så varför ska någon kommersiell distribution försöka? Deras kunder är på serversidan. På 90-talet försökte flera komma in även på klientsidan, det gick inte och vi Linux-användare skydde de flesta försöken som pesten. Det går inte bara att skeppa något förinstallerat och vara nöjd med det. Du kan inte släppa en dist som fjärmar användarna. Det finns en anledning att Redhat inte nöjer sig med RHEL utan även släpper CentOS (gratis) också. Men motsvarande strategi går inte att ha på skrivbordet. Man måste implementera patenterad teknik på skrivbordet för att upplevelsen ska bli komplett, för användare förväntar sig att sånt som video fungerar. I en kommersiell produkt kan man inte låtsas som att dessa problem inte finns. Du måste t.o.m. licensiera sånt som typsnitt för att få en komplett upplevelse som inte verkar konstig. Communitydistar får du döma utifrån vad de är, inte vad de inte är. En dist som kommer från ett icke-kommersiellt projekt kan inte betala tiotals miljoner dollar i licenskostnader för att ge dig massor saker gratis. Alternativ till Windows med mer än 5 % marknadsandel har vi redan, köp en Appledator om du vill ha det.

Många hoppades på SteamOS också, men Valve missade helt poängen och det är i praktiken ett osupportat OS. De som skeppar SteamOS-enheter får bygga med vilken hårdvara de vill, och det finns ingen samordning ner på komponent och firmwarenivå som behövs för att allt ska lira ordentligt. Valve hade behövt släppt egen hårdvara, eller ställt krav ner på BIOS/UEFI/firmware-nivå från partners. Nu blev det ett gäng maskiner som lika gärna skulle kunna köra Windows, och en stor del av maskinerna består av vanliga retail-delar. Hur mycket support tror ni en butik som bygger ihop ett SteamOS-system med komponenter från hyllan kan ge? De kan självklart inte fixa mjukvaruproblem. Entusiaster kör hellre Steam-klienten på valfri dist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Vad jag däremot blir så less på är att Linux framställs som ett likvärdigt alternativ till Windows. Linux är väldigt långt ifrån den goda nivån av användbarhet, stabilitet och enkelhet att göra inställningar som återfinns i Windows 10. Notera att detta är desktop jag pratar om. Vanliga hemdatorer, inga servrar eller liknande.

Du inser att du inte alls pratar om "vanliga hemdatorer" alls, eller hur? Det du har beskrivit i tråden såhär långt skulle jag klassa som mer avancerat användande än vad den generiske användaren av en dator vill göra. Ändra färgrymd? Mekka med grafikkortsdrivrutiner? Min mor skulle inte ens komma på tanken att ens fråga säg om något sådant existerar. Installera en mediaspelare som blir som en helt ny dator i datorn, skumma grejer...

Efter att ha kört OS X i fem år och därefter Linux i ytterligare tre har småsaker som att ändra i config-filer och scripta små start-up scripts blivit vardagsmat för mig. Jag antar att du inte använde Windows för första gången härom veckan?

Det du klagar på är inte att Linux är sämre, det är att det är annorlunda. Och tro mig, om du gör en Linux-installation från scratch och använder en vanlig (Ubuntu, Fedora, CentOS, m.fl.) så kommer en helt grön användare sannolikt uppleva Linux som enklare -- eller åtminstone lika lätt som Windows. Det finns en anledning till att folk byter till macOS, Linux har mer gemensamt med Apple's OS (och gränssnitt) än Windows.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Linux har mer gemensamt med Apple's OS (och gränssnitt) än Windows.

MacOS (OS X) har ju mer gemensamt i kärnan med Linux, eftersom både GNU Linux och FreeBSD är varianter på Unix, och även deras Unix CLIer/shells, men å andra sidan så tycker jag att när det gäller grafik, GUI, användargränssnitt och funktioner, så har MacOS och Windows blivit enormt lika varandra (mer och mer för varje version). Kör gärna bägge, och har inga problem att hoppa emellan de.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Det är ju det jag försökt säga hela tiden men inte lyckats förklara lika bra som du. 16-235 är det normala för en TV och HDMI är det normala sättet att koppla in en TV. Därför är det förväntat att skärmar med HDMI-ingång borde fixa detta så att man kan ansluta olika HDMI-prylar såsom digitalboxar och liknande.

Sedan brukar det ändå finnas en inställning på TV-apparater att köra "PC range" utifall man ansluter en dator som ger "fel" nivåer för HDMI. I det här fallet känns det som trådskaparen kör med fel inställningar i sin TV och försöker kompensera det med fel inställningar för grafikkortet. Men jag kan ha fattat fel. Det vara en bildskärm som inte går att ställa till 16-235 range trots att grafikrivrutinen tror att skärmen ska klara det och att man måste använda workarounden för att kringgå problemet. Men precis som du skriver känns detta som ett specialfall som man nästan kan förlåta drivrutintillverkaren att de normalt inte supportar detta. Men trots det finns ju möjligheten att fixa detta med ett script vilket kanske kan anses duga för att lösa detta udda specialfall?

TVn som HTPCn är ansluten till stöder Full RGB samt 4:4:4 chroma. Jag kör inte med fel inställningar i TVn. Olika TV tillverkare kallar Full RGB olika saker. På LG så brukar den kallas "Svartnivå", ställer man den på "Hög" accepterar TVn Full RGB signal.
4:4:4 chroma är verifierat genom testbilder. Filmer är normalt kodade i 4:2:0 vilket innebär att man inte ser någon skillnad på dem oavsett om TVn stöder 4:4:4. Däremot så är det mycket värdefullt när man använder TVn som monitor.
Om man dessutom låter en 4k 4:2:0 film skalas ner till 1080p så kan man få ut 4:4:4 chroma beroende på skalningsmetod.

Jag kan heller inte påstå att Intel grafik är ovanligt då förmodligen är den vanligaste grafikkretsen i datorer. Att ansluta sin dator till TVn via HDMI är inte lika vanligt men fortfarande något som många gör och knappast ett udda specialfall.
Nämnvärt är att även OpenELEC på en Raspberry Pi ej skickar ut Full RGB som standard (och har ingen inställning för det i UI't), utan även detta måste ändras. Där kan man inte skylla på Intel.

EDIT: Sedan är det några som har uppfattat att det är problemen med Full RGB som får mig att beskylla Linux för att vara trasigt. Det går som sagt att lösa med en workaround. Jag ville mest bara belysa det är en viktig funktion som enligt mig borde finnas enkelt växlingsbar via GUI i alla Linuxdistar avsedda för desktop.
Mina primära klagomål mot de distar jag testat är helt klart att att någonting alltför ofta går fel och OSet ej vill boota. Detta på flera distar där jag enbart använt den inbyggda uppdateringshanteraren osv.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon12433:

Jag kan heller inte påstå att Intel grafik är ovanligt då förmodligen är den vanligaste grafikkretsen i datorer. Att ansluta sin dator till TVn via HDMI är inte lika vanligt men fortfarande något som många gör och knappast ett udda specialfall.
Nämnvärt är att även OpenELEC på en Raspberry Pi ej skickar ut Full RGB som standard (och har ingen inställning för det i UI't), utan även detta måste ändras. Där kan man inte skylla på Intel.

EDIT: Sedan är det några som har uppfattat att det är problemen med Full RGB som får mig att beskylla Linux för att vara trasigt. Det går som sagt att lösa med en workaround. Jag ville mest bara belysa det är en viktig funktion som enligt mig borde finnas enkelt växlingsbar via GUI i alla Linuxdistar avsedda för desktop.
Mina primära klagomål mot de distar jag testat är helt klart att att någonting alltför ofta går fel och OSet ej vill boota. Detta på flera distar där jag enbart använt den inbyggda uppdateringshanteraren osv.

Du har hårdvara som inte stöds alternativt inte vet vad du håller på med och det är för att Linux inte är användarvänligt, därför är OSet trasigt? Ok, got it!
Stanna i Windows och var glad istället, för något sug för att lära dig lösa problemen verkar du inte ha, att skylla ifrån sig verkar vara den bästa utvägen här.

Om det visar sig att du nu verkligen vill sitta med Linux och behöver hjälp så hjälper iaf jag dig gärna med problemen, men att hela tiden repetera att OSet är trasigt utan att specificera dig om problemen du nu verkar ha hjälper inte ett skvatt och får dig bara att se otålig ut.

PS. GUI är för loosers.

Permalänk
Medlem

Det finns inga GNU/Linux-distributioner avsedda för konsumenter/hemanvändare, så enkelt är det som sagt med den saken. Fanns det så skulle du troligen ändå försöka med en gratis community-dist. Det finns hur som helst ingen kommersiell dist för skrivbordet. En icke-kommersiell produkt kan inte ha samma typ av support som en kommersiell, jämför med hur det fungera på server där systemleverantör och os-leverantör garanterar att det fungerar och har tusentals anställda för att se till att det gör så och kan avgränsa vilken hårdvara de har support för. De kan vara kvar på samma kernel och backporta allt de behöver från nyare, alla drivrutiner de behöver, alla komponent/hårdvaruleverantörer kan bygga drivrutiner mot samma kernel. De kan testa de systemen de har support för osv.

Hemanvändare kan fortfarande använda en community-dist, men det är ingen som kommer fixa allt så det alltid fungerar felfritt och om ett företag kör det så finns det ofta ingen de kan ringa för att fixa sin problem, eftersom hårdvaran oftast inte utlovar något officiellt stöd. Problem med hårdvaran? BIOS/UEFI? I en företagsmiljö? Det bästa du kan göra där om det inte finns några fixar du kan bygga själv är att ersätta maskinerna med några som fungerar bättre. Det finns liksom ingen du kan utkräva ansvar för när ingen sålt dig några löften om stöd, och det blir ju billigare att ersätta med en ny 1300 dollar laptop än att hålla på och utveckla eller ordna komplexa fixar själv eller hyra in folk som gör det. De vill inte hålla på och underhålla massor specialprojekt bara för att några användare kör Linux. Allt det betyder inte att det inte går att köra GNU/Linux för vissa användare, eller att folk inte kan köra det hemma.

Edit: Det är ingen som är seriös som påstått att det är dags för Linux att ta över på skrivbordet. Ingen säljer ju förinstallerade datorer riktade mot vanliga konsumenter/datoranvändare här. Kör man programvara från ett community av entusiaster eller något hobbyprojekt för HTPCs så väntar man nog sig inte att allt alltid fungerar perfekt, eller överhuvudtaget. Får man en svart skärm? Ja då bootar man väl in i räddningsläge och listar ut vad som döda systemet. Förmodligen handlar det om drivrutiner/kernel. Händer motsvarande sak en konsument på Windows så är det ofta någon privatperson som får hjälpa till, eller så får användaren själv lista ut vad som gick fel. Hade det funnits en geniusbar för GNU/Linux så hade den inte gällt för Ubuntu eller Mint hur som helst. Sen säg att OpenELEC vill utveckla ett verktyg för att ställa in alla tänkbara inställningarna för alla grafikkort, skulle du kunna tänka dig att betala för att sponsra det projektet? Om inte så kanske de som bidrar till hobbyprojektet inte har tid att göra något snyggt och djupgående verktyg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Du har hårdvara som inte stöds alternativt inte vet vad du håller på med och det är för att Linux inte är användarvänligt, därför är OSet trasigt? Ok, got it!
Stanna i Windows och var glad istället, för något sug för att lära dig lösa problemen verkar du inte ha, att skylla ifrån sig verkar vara den bästa utvägen här.

Om det visar sig att du nu verkligen vill sitta med Linux och behöver hjälp så hjälper iaf jag dig gärna med problemen, men att hela tiden repetera att OSet är trasigt utan att specificera dig om problemen du nu verkar ha hjälper inte ett skvatt och får dig bara att se otålig ut.

PS. GUI är för loosers.

I min definition av ett fungerande desktop OS så finns det åtminstone finns stöd för standardhårdvara. Att skapa workarounds och lösa just mina specifika problem var aldrig syftet med den här tråden som du och flera andra gång på gång misslyckas att förstå.
Jag vill att de många problemen med Linux (för desktops) ska uppmärksammas mer så att OSet kan förbättras. Windows må vara ett bra OS men det är aldrig bra med så total dominans som det har.
Så många i denna tråd tänker bara "Oj! Nu säger de någonting negativt om mitt favorit OS, bäst att gå in och flamea". De flesta kanske inte kan tänka längre än så. Men det finns i alla fall några som har förstått vad jag pratar om.

Om Windows brukar det sägas att vartannat är bra och vartannat är dåligt. Det beror på att Microsoft provar något nytt, de får kraftig kritik för det som inte fungerar och sedan förbättrar de saker som inte fungerade och släpper ett lyckat OS. Är det verkligen så få personer i denna tråd som kan förstå så enkla resonemang? Är det därför Linux inte kommer någonvart på desktopsidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

I min definition av ett fungerande desktop OS så finns det åtminstone finns stöd för standardhårdvara. Att skapa workarounds och lösa just mina specifika problem var aldrig syftet med den här tråden som du och flera andra gång på gång misslyckas att förstå.
Jag vill att de många problemen med Linux (för desktops) ska uppmärksammas mer så att OSet kan förbättras. Windows må vara ett bra OS men det är aldrig bra med så total dominans som det har.
Så många i denna tråd tänker bara "Oj! Nu säger de någonting negativt om mitt favorit OS, bäst att gå in och flamea". De flesta kanske inte kan tänka längre än så. Men det finns i alla fall några som har förstått vad jag pratar om.

Om Windows brukar det sägas att vartannat är bra och vartannat är dåligt. Det beror på att Microsoft provar något nytt, de får kraftig kritik för det som inte fungerar och sedan förbättrar de saker som inte fungerade och släpper ett lyckat OS. Är det verkligen så få personer i denna tråd som kan förstå så enkla resonemang? Är det därför Linux inte kommer någonvart på desktopsidan?

Linux är inget operativ system är ju nummer ett man måste förstå. Om du köper en dacia med renault motor i, kallar du då den bilen Renault?

Det som gör operativsystemet är alla program din distribution valt att baka ihop och publicera.

Debian är ett operativsystem, fedora är ett operativsystem, linux är bara kärnan som knyter ihop din hårdvara för att få operativsystemen att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Kodi är ett icke-kommersiellt projekt som inte licensierar video och ljudformaten programvaran stödjer. Om de var ett kommersiellt projekt som måste betala licensavgifterna för alla video och ljudformat de använder, skulle du då betala mellan 15-50 dollar för programmet? Om OpenELEC vore kommersiellt, skulle du betala 50-100 dollar för det? Kommersiell programvara är inget patentägarna accepterar att de struntar i att betala royaltys. Kommer de i en konflikt finns det flera tvångsmedel de kan använda, inklusive att låta tullen ta grejer som importeras och kommer förinstallerade med den inkräktande programvaran.

Att bara betala royaltys för det begränsade video och ljud-stödet i Windows eller macOS kanske skulle kosta minst 5-10 dollar per enhet. Bara att licensierar MP3 (enbart avkodning) kostar 0,75 US-dollar, och upp till 5 US-dollar per enhet för att även få koda till formatet. Sådana format ligger därför inte i Ubuntus vanliga repo, och måste väljas att installeras. Ska man betala för att få distribuera alla dessa format fritt så handlar det uppskattningsvis om 15-20 miljoner US-dollar årligen, mer om fler format ska stödjas. Hjälper inte att bara önska sig saker här. Det kostar pengar om man ska vara ett kommersiellt alternativ, och på skrivbordet måste du implementera massor teknik du kan strunta i på server.

Permalänk
Avstängd

Jo det var längesedan jag debatterade om Linux/GNU och är det inte hög tid att RMS avsätts så att man kan få en mer modern syn att det inte går att all mjukvara är fri?

Linux/GNU är "trasigt" och senaste exemplet är nu Limux, dvs Munchen där man ger upp och återgår till Windows.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.676058/linux-munchen-wi...

Själv tycker jag mycket om att köra Ubuntu eller Debian men jag står inte ut med de här renhetsivrarna som gör att distarna är "trasiga".....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Programvara kan vara både öppen källkod, med OSI och FSF-godkänd licens och patenterad teknik man inte får distribuera binärer av utan licens. Det handlar mer om att icke-kommersiella projekt inte kan betala pengarna. Är t.ex. Cisco (som ändå hamnar på max-royalty) som betalar för H.264-stödet i Firefox. Det handlar inte om några principsaker utan är en praktisk fråga.

I Ubuntu är det lätt att köra ofri mjukvara, de är inga som är rädda för att inkludera firmware osv. Men de får fortfarande inte göra sånt som att distribuera vanliga typsnitt utan licensiera dem.

Kontorsnissar kommer såklart behöva köra applikationer, att köra Windows-program på Windows-servrar (och typ Citrix) för att köra klienterna på Linux är ju till ingen nytta. OS och support är relativt billigt jämfört med all annan programvara de flesta större organisationer kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo det var längesedan jag debatterade om Linux/GNU och är det inte hög tid att RMS avsätts så att man kan få en mer modern syn att det inte går att all mjukvara är fri?

Linux/GNU är "trasigt" och senaste exemplet är nu Limux, dvs Munchen där man ger upp och återgår till Windows.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.676058/linux-munchen-wi...

Själv tycker jag mycket om att köra Ubuntu eller Debian men jag står inte ut med de här renhetsivrarna som gör att distarna är "trasiga".....

Om du hade läst på lite om skiftet från LiMux i München så hade du vetat att bytet är politiskt motiverat. Den styrande majoriteten i kommunfullmätige har propagerat för att ett byte till Microsofts produkter skulle lösa problemen inom stadens IT-system utan att få gehör. De anlitade då konsultfirman Accenture för att göra en utredning som dock kom fram till det var bristande infrastruktur och dåligt underhåll som låg till grund för problemen. Det var dock inte det resultatet den politiska ledningen hade önskat sig så de valde att bortse från utredningen de själva beställt. Man kan ju bara undra ifall det har något att göra med att det framkommit att ledande politiker har kopplingar till Microsoft...

https://www.computerbase.de/2017-02/limux-muenchen-abgeschaff...

Din lösa teori kring "renhetsiver" har tillsammans med andra vanföreställningar redan bemöts i tråden av @Petterk. Läste du igenom tråden innan du postade??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Avstängd

Jaha....

Jag är mycket road varje gång jag kan snurra på kuben med nVidias drivare....

Ett monumet över GNU-rörelsen dårskap!

Ser man till skickliga mjukvaruknådare ser man mest stora tragedier som Ian mfl som får leva i stor misär när de inte får betalt för sin skicklighet.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y