Finns det någon Linuxdist som är användarvänlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Lider med dig. Video och Linux är inte en bra kombination. Efter många år utan att få till en "tear free" upplevelse så gav jag upp och kör 100% Windows. Har varit nyfiken på Linux igen men vet att det med 99% chans slutar med en dålig video upplevelse. Då bortser jag från alla andra små pill jag tagit mig igenom. Tex det du har med fullRGB. Dock fixade jag det via xrander och la det som script i autostart som "löste" problemet för mig.
Hittar du en dist som ger dig en "tear free" video upplevelse som fungerar oavsett applikation (typ så som det fungerat i Windows sedan 95...) du kör så hojta till.

Tearing går ju att undvika genom att konfigurera i xorg.conf om man kör xorg.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag har stora kunskapsluckor vad gäller Linux, det medger jag. Men jag anser mig själv vara en "power user" generellt sett gällande datorer och har en större förmåga än normalt vad gäller problemlösning på dem.
Sedan så lägger inte Windows av varje gång man uppdaterar det. Okunskap eller ej, det är inte ett okej beteende för ett OS.
Att man behöver göra en workaround för att lägga till en grundläggande funktion är heller inte okej.

Jag klagar inte på att Linux fungerar annorlunda än Windows, då har du missförstått mig helt. Jag klagar på att det inte fungerar alls.
Jag ser inget större problem med att använda terminalen istället för GUI. Men i Windows ändrar man på detta på en minut. Jag kan tänka mig att även en van Linuxanvändare säkert behöver en halvtimme eller så för att hitta och konfigurera denna workaround.

Att hantera ett OS via command line är inte främmande för mig då jag knackat en hel del i både DOS och Basic för många år sedan. Likväl så är Linux besvärligt att använda.
Är det inte snarare så att många Linuxanvändare har svårt att se objektivt på sitt OS då de är så pass inne i "sin värld"?

Skickades från m.sweclockers.com

Har fetmarkerat de tre stora antagandena som ger dig den upplevelse du anser dig ha.

1. Du är kanske en "power" user i Windows, det är för det första något helt annat än att vara det i Linux då det är helt olika miljöer med helt olika förutsättningar och i Windows är 99% av allt du gör serverat på ett silverfat, även så kallade "power" user saker. I linux skulle jag iaf inte klassa dig som "power" user om du inte rulla en egenkompilerad version av en dist anpassad för just dina behov eller liknande.

2. Att det inte fungerar kan vara att du inte vet vad du gör lika väl som att det saknas stöd eller krävs patch för just något speciellt i din burk etc. Att säga "jag tror även en van linuxanvändare" är en uppskattning baserat på din egen nivå, en person som vet vad den ska göra och hur behöver inte det (30min) lika lite som du behöver 30 minuter för att ändra det i Windows men om du inte vet vad du gör är det självklart det tar tid.

3. Att hänvisa till Basic och DOS som mer eller mindre inte varit aktuella på ~20 år, vad du egentligen säger är att du på ~20år inte har haft någon aktiv vana med ett text interface och när du hade det var det med ett helt annat typ av OS men förstår inte varför du inte tycker det flyter naturligt...?

Jag har linux på min media/allt-i-allo - server, jag har kört linux till och från de senaste ~20 åren, anser mig relativt kunnig inom Windows miljö. och teknik allmänt men när jag inte varit inne i servern och fixat aktivt på ett tag måste även jag städa upp mina kunskaper, därav jag är lat och gör scripts när jag väl gör något jag vet jag eventuellt behöver göra fler ggr. Jag är inte en "power" user i linux och nyttjar det ändå regelbundet.
Linux är smidigt men det är ett annat sorts "djur" än Windows, vissa för och vissa nackdelar men om du ens ska ge det en ärlig chans börja med att inse att du inte vet vad du gör och måste lära dig, annars kommer du bara skylla på linux och aldrig se till dig själv och dina egna brister.
Detta gäller det mesta i livet, hur mycket av det du läste i grundskolan kan du på rak arm? Hur duktig du än var i ämnet så har du inte upprätthållit kunskapen så bleknar den.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det borde väl inte vara så svårt att lägga in xrandr-kommandot i ett script som körs varje gång du loggar in i din grafiska miljö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Tearing går ju att undvika genom att konfigurera i xorg.conf om man kör xorg.

Skriv det kommandot som löser det. Så slänger jag in en dist igen och drar igång lite browsing/Youtube videos och testar diverse mediaspelare och ser om det stämmer. Det gick definitivt inte för några år sedan. Gjorde tom en tråd här på Sweclockers om det.

Denna tråd skapades 2014-12-10 där jag fick en halvt fungerande fix. Dock orkade jag inte sitta och toggla den av på beroende på vad jag ville göra. Jag är skeptisk till att det har blivit mycket bättre på 3 år.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1339311-vilken-linux-di...

Även om man lägger lite tid på google så ser man att alla tillverkare "behöver" någon form av egen fix för "tear free" upplevelse. Startar man en grafisk desktop miljö så bör ALLT som standard vara synkroniserad gentemot skärmen och endast stängas av vid speciella omständigheter (tex spel) för en trevlig desktop upplevelse tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Skriv det kommandot som löser det. Så slänger jag in en dist igen och drar igång lite browsing/Youtube videos och testar diverse mediaspelare och ser om det stämmer. Det gick definitivt inte för några år sedan. Gjorde tom en tråd här på Sweclockers om det.

Denna tråd skapades 2014-12-10 där jag fick en halvt fungerande fix. Dock orkade jag inte sitta och toggla den av på beroende på vad jag ville göra. Jag är skeptisk till att det har blivit mycket bättre på 3 år.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1339311-vilken-linux-di...

Även om man lägger lite tid på google så ser man att alla tillverkare "behöver" någon form av egen fix för "tear free" upplevelse. Startar man en grafisk desktop miljö så bör ALLT som standard vara synkroniserad gentemot skärmen och endast stängas av vid speciella omständigheter (tex spel) för en trevlig desktop upplevelse tycker jag.

Såg att det var jag som gav dig ett "halvt fungerande fix" (vilket förövrigt faktiskt fungerar). Men jag hade samma problem, tearing verkar dock vara borta (för min del iaf) utan att köra det kommandot om man uppgraderar till senaste xorg-server 1.19.x och senaste NVIDIA-drivrutiner (proprietära, har ej testat nouveau).

Mitt system är följande:
GPU: Geforce GTX680
Kernel: 4.4.48
Xorg-server: 1.19.1
NVIDIA drivrutin: 304.135
Skärm: 120Hz TN-panel (vilket kanske också möjligtvis reducerar tearing?)

Har ej sett någon tearing överhuvudtaget, varken i Netflix, Youtube, uppspel av filmer e.t.c.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Spontant tycker jag det ser ut som du har fel utgångspunkt, du vill ha fullt hårdvarustöd, vilket du enklast hittar på de största och modernaste distarna, men sedan väljer du trots detta Debian, som är väldigt konservativt, en gammal Ubuntu samt Mint & Elementary som båda bygger på Ubuntu (ligger troligtvis bakom).

Personligen skulle jag utgått från SuSE, då de ofta ligger längre fram med sina paket. I andra hand skulle jag gett mig på Ubuntu (av senaste version, så klart), för det stora communitiet att få felsökningshjälp av. Jag skulle *inte* drömma om att söka hårdvarustöd med någon mindre dist. Det är att söka efter problem.

Det känns som att du vill ha Linux konfat som du vill, rakt ur lådan, samtidigt som du vill ha fullt hårdvarustöd och har samma förväntningar som windows (där hårdvarutillverkarna kastar in pengar för drivrutinsstöd). Hur resonerar du?

Gällande Full Range RGB, har du prövat att ansluta din monitor(?) med dvi eller displayport? Mig veterligen är det vanligen HDMI som defaultar till 16-235.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Skriv det kommandot som löser det. Så slänger jag in en dist igen och drar igång lite browsing/Youtube videos och testar diverse mediaspelare och ser om det stämmer. Det gick definitivt inte för några år sedan. Gjorde tom en tråd här på Sweclockers om det.

Denna tråd skapades 2014-12-10 där jag fick en halvt fungerande fix. Dock orkade jag inte sitta och toggla den av på beroende på vad jag ville göra. Jag är skeptisk till att det har blivit mycket bättre på 3 år.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1339311-vilken-linux-di...

Även om man lägger lite tid på google så ser man att alla tillverkare "behöver" någon form av egen fix för "tear free" upplevelse. Startar man en grafisk desktop miljö så bör ALLT som standard vara synkroniserad gentemot skärmen och endast stängas av vid speciella omständigheter (tex spel) för en trevlig desktop upplevelse tycker jag.

Lite att läsa som inte är lika gammalt som din erfarenhet av Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Precis sådär sa och tänkte jag själv före jag lärde mig linux.
Det slutar inte bara att fungera efter en uppdatering, du har gjort massvis med saker och sen uppdaterar du och det slutar fungera.

Hade själv massvis med problem tidigare för att jag googla saker, gjorde som det stod, det fungera inte, testa nästa "quickfix" utan att veta vad jag höll på med, och då har man sönder OS.

Linux må vara krångligt i början, och man kan ha sönder det. Men anledningen till att man kan ha sönder det är för att det går att konfigurera precis som man själv vill ha det, vilket du inte kan i låsta OS som Windows och OSX, och därmed går de inte "sönder" lika lätt.

Att slippa vara inlåst i hur ett företag vill att du ska använda din dator kommer till ett pris så att säga, man blir inte hållen i handen hela vägen, även om Elementary och Ubuntu börjar bli väldigt lätta att använda.

Och problemet du tar upp är fortfarnade i Intels händer, inte Linux i övrigt. Så det exemplet kan du ju släppa vid det här laget.

Hoppas du ger det en till chans, för allt som inte har med spel att göra är linux mycket "roligare" att använda, så det är ju helt klart ett kul alternativ om man gillar att pula med datorer.

Jag har mixtrat med en del grejer, men flera gånger inte gjort någonting alls utöver att ha installerat och uppdaterat OSet. Likväl så vill det inte boota efter ett antal uppdateringar och uppstarter. Detta inträffade med både Elementary OS samt Linux Mint.

Skrivet av serafim:

Men det liknar väldigt mycket en ny hata-Linux-tråd.
Jag har en granne som då och då letar reda på något icke-problem i Linux och sedan attackerar mig med krav på att jag ska lösa problemet eller åtminstone förklara för honom hur jag trots detta icke-problem ändå fortsätter att använda Linux.
"Du som envisas med att använda leksaks-OS istället för riktiga grejer, hur förklarar du det här?"

Har man gett sig attan på att Linux inte fungerar kan man alltid få det att inte fungera.

Har man, som jag, använt det i 22 år så är det svårt att inte få det att fungera till varje sak jag vill använda det till.

Hatinlägg är hatinlägg även om man rubricerar dem som annat.

Mitt förslag är: Använd Windows.

Jag använder just nu Fedora vers 25 p.g.a. krav från en uppdragsgivare om antingen RedHat eller en härdad Fedora och kan, som vanligt, göra allt min uppdragsgivare behöver och allt jag själv brukar göra på Linux. Utan problem.
Den stora rikedomen av olika distributioner av Linux ger mig alltid möjligheten att hitta en som passar för det jag vill göra.
Det gör inte att jag hatar Windows, jag är bara tämligen usel på Windows och håller alltså fingrarna borta i så stor utsträckning som möjligt.
Utan att skriva inlägg varje gång jag tvingats att hjälpa någon i min omgivning med deras Windows-problem.

Så enligt dig så ska man aldrig kritisera Linux? Det känns som en väldigt låg nivå på diskussionen. Jag kritiserar Windows ofta trots att det är det jag använder primärt. Jag har till och med listat saker som jag tycker är negativa med Windows i denna tråd.
Dina argument får det snarast att se ut som om Linux är det mest instabila OS som existerat.

Skrivet av Ferrat:

Har fetmarkerat de tre stora antagandena som ger dig den upplevelse du anser dig ha.

1. Du är kanske en "power" user i Windows, det är för det första något helt annat än att vara det i Linux då det är helt olika miljöer med helt olika förutsättningar och i Windows är 99% av allt du gör serverat på ett silverfat, även så kallade "power" user saker. I linux skulle jag iaf inte klassa dig som "power" user om du inte rulla en egenkompilerad version av en dist anpassad för just dina behov eller liknande.

2. Att det inte fungerar kan vara att du inte vet vad du gör lika väl som att det saknas stöd eller krävs patch för just något speciellt i din burk etc. Att säga "jag tror även en van linuxanvändare" är en uppskattning baserat på din egen nivå, en person som vet vad den ska göra och hur behöver inte det (30min) lika lite som du behöver 30 minuter för att ändra det i Windows men om du inte vet vad du gör är det självklart det tar tid.

3. Att hänvisa till Basic och DOS som mer eller mindre inte varit aktuella på ~20 år, vad du egentligen säger är att du på ~20år inte har haft någon aktiv vana med ett text interface och när du hade det var det med ett helt annat typ av OS men förstår inte varför du inte tycker det flyter naturligt...?

Jag har linux på min media/allt-i-allo - server, jag har kört linux till och från de senaste ~20 åren, anser mig relativt kunnig inom Windows miljö. och teknik allmänt men när jag inte varit inne i servern och fixat aktivt på ett tag måste även jag städa upp mina kunskaper, därav jag är lat och gör scripts när jag väl gör något jag vet jag eventuellt behöver göra fler ggr. Jag är inte en "power" user i linux och nyttjar det ändå regelbundet.
Linux är smidigt men det är ett annat sorts "djur" än Windows, vissa för och vissa nackdelar men om du ens ska ge det en ärlig chans börja med att inse att du inte vet vad du gör och måste lära dig, annars kommer du bara skylla på linux och aldrig se till dig själv och dina egna brister.
Detta gäller det mesta i livet, hur mycket av det du läste i grundskolan kan du på rak arm? Hur duktig du än var i ämnet så har du inte upprätthållit kunskapen så bleknar den.

Jag sa aldrig att jag är en "power user" vad gäller Linux. Jag har till och med sagt att jag har stora kunskapsluckor vad gäller Linux. Jag menar bara på att jag anser mig vara ganska tekniskt kunnig över lag och har ett hum om hur saker och ting fungerar.
Att det saknas stöd för just min konfiguration är just ett av problemen med Linux jag vill belysa. Till Windows finns ett formidabelt hårdvarustöd, Linux ligger långt efter på den punkten.
Tiden det tar att åtgärda samma problem i Windows samt Linux är en hint på hur produktiviteten är i respektive OS.

Sedan så finns kommandotolken samt powershell fortfarande i Windows 10. Förstår inte hur det skulle vara inaktuellt? Att jag tog upp dem var för att visa att jag inte är främmande för den typen av hantering av ett OS. Inte att jag har koll på de specifika kommandona i alla OS. Detta då föregående talare ville antyda att jag ogillar Linux då man ofta använder terminalen snarare än GUI för att utföra saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

Spontant tycker jag det ser ut som du har fel utgångspunkt, du vill ha fullt hårdvarustöd, vilket du enklast hittar på de största och modernaste distarna, men sedan väljer du trots detta Debian, som är väldigt konservativt, en gammal Ubuntu samt Mint & Elementary som båda bygger på Ubuntu.

Personligen skulle jag utgått från SuSE, då de ofta ligger längre fram med sina paket. I andra hand skulle jag gett mig på Ubuntu (av senaste version, så klart), för det stora communitiet att få felsökningshjälp av. Jag skulle *inte* drömma om att söka hårdvarustöd med någon mindre dist. Det är att söka efter problem.

Det känns som att du vill ha Linux konfat som du vill, rakt ur lådan, samtidigt som du vill ha fullt hårdvarustöd och har samma förväntningar som windows (där hårdvarutillverkarna kastar in pengar för drivrutinsstöd). Hur resonerar du?

Det är lite lustigt detta Linuxcommunity. Väldigt många forumposter samt artiklar hävdar att man uteslutande ska hålla sig till LTS releaser och att använda de senaste är att be om problem. Sedan kommer du med dina påståenden som är tvärtemot deras rekommendationer. Ytterligare ett problem med Linuxcommunityn. Att jag valde att testa Debian var som en sista utväg (som tydligt syns i första inlägget) då alla andra distar dras med stora instabilitetsproblem.

Det är just detta jag har försökt förklara hela tråden. Linux är inte ett moget OS för desktop. Det är inte plug n play som så många vill försöka att få det att framstå som. Vissa hävdar även att det är lättare att använda för en total nybörjare på datorer. Det är bevisligen svårare att installera och komma igång med än Windows.

Permalänk
Medlem

@anon12433: Jag har tyvärr inget mer att komma med som rör ämnet dock så undrar jag lite varför du inte skapar en tråd i Windows-delen där du också klagar på de sakerna som du skrivit om i tråden som är negativa när det gäller Windows?
Jag uppfattar det lite som att du försöker friskriva dig ifrån ifrågasättande när du skapar en sån här tråd och skriver sådana inlägg som du gör.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av eXpander_:

Såg att det var jag som gav dig ett "halvt fungerande fix" (vilket förövrigt faktiskt fungerar). Men jag hade samma problem, tearing verkar dock vara borta (för min del iaf) utan att köra det kommandot om man uppgraderar till senaste xorg-server 1.19.x och senaste NVIDIA-drivrutiner (proprietära, har ej testat nouveau).

Mitt system är följande:
GPU: Geforce GTX680
Kernel: 4.4.48
Xorg-server: 1.19.1
NVIDIA drivrutin: 304.135
Skärm: 120Hz TN-panel (vilket kanske också möjligtvis reducerar tearing?)

Har ej sett någon tearing överhuvudtaget, varken i Netflix, Youtube, uppspel av filmer e.t.c.

Jag har lyckats lösa mina tearingproblem på 3 skärmar (med ett Geforce 750ti) med hjälp av compton och följande conf:

#Basic screensync stuff backend = "xrender"; xrender-sync = true; xrender-sync-fence = true; vsync = "opengl-swc"; glx-swap-method = 2; glx-copy-from-front = true;

Kan ju vara värt att testa för folk som sitter med nvidia.
Värt att notera är att jag sitter med archlinux, i3 xorg 1.19.1 och nvidia 375.26.

Skrivet av anon12433:

Jag har mixtrat med en del grejer, men flera gånger inte gjort någonting alls utöver att ha installerat och uppdaterat OSet. Likväl så vill det inte boota efter ett antal uppdateringar och uppstarter. Detta inträffade med både Elementary OS samt Linux Mint.

Då har du antagligen gjort något fel, eller så har du otur.
Såg nu att du redan gett upp, så att försöka övertala dig om att det faktiskt går att använda linux utan problem är nog onödigt vid detta lag. Så jag lämnar disktusionen där.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men är din tv "full rgb" - kompatibel? Har för mig att de flesta kommersiella tv-monitors kör limited rgb

Permalänk
Medlem

Okej. En utmaning nu då!

Jag drar in den dist ni (flesta) rekommenderar. Den ska ha minsta möjliga tearing överlag alt ha en bra fix. Skriv om det är någon specifik drivrutin etc/konfiguration som behövs. Jag kommer testa detta på ett 3 skärm setup. Så "tear free" ska fungera på en igpu och Nvidia GFX. Om det nu inte går med 3 skärmar ska det iaf gå köra var och en separat och få till en "tear free" desktop miljö oavsett om det är intel eller nvidia gfxet som används.

Min dator:
I7 4790K@4.5GHz
32GB DDR3 1600MHz
Palit GTX 1080 GameRock
asrock z87m extreme4

Phillips BDM3270QP2 (DisplayPort, GTX1080)
Dell S2340L (HDMI, IntelHD)
Samsung UE49KS7005 (HDMI, GTX1080)

Självklart räknar jag med att alla skärmar fungerar i "FullRGB" utan problem

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är lite lustigt detta Linuxcommunity. Väldigt många forumposter samt artiklar hävdar att man uteslutande ska hålla sig till LTS releaser och att använda de senaste är att be om problem. Sedan kommer du med dina påståenden som är tvärtemot deras rekommendationer. Ytterligare ett problem med Linuxcommunityn. Att jag valde att testa Debian var som en sista utväg (som tydligt syns i första inlägget) då alla andra distar dras med stora instabilitetsproblem.

Det är just detta jag har försökt förklara hela tråden. Linux är inte ett moget OS för desktop. Det är inte plug n play som så många vill försöka att få det att framstå som. Vissa hävdar även att det är lättare att använda för en total nybörjare på datorer. Det är bevisligen svårare att installera och komma igång med än Windows.

Vad som verkligen är lustigt är när Nissar som du ska försöka diskvalificera ett operativsystem för ett visst användningsområde och idiotförklara dess community enbart baserat på dina egna erfarenheter. Jag betvivlar inte en sekund att du verkligen har de problemen som du beskriver och att de har uppstått utan att du gjort något misstag men det spelar ingen roll. Din upplevelse är bara en anekdot i sammanhanget och knappast något statistiskt underlag. Din och andras negativa upplevelse måste ju vägas mot de positiva upplevelser som folk har av att använda Linux på sina desktop-maskiner innan man överhuvudtaget kan komma till slutsatser som "Linux är inte ett moget OS för desktop.".

Eftersom tråden inte handlar om hur du ska få hjälp med dina problem utan mest går ut på att du vill få din tes om att "Linux är inte ett moget OS för desktop." bekräftat, utan att lägga fram något mer än personliga anekdoter gör hela din argumentation väldigt löjeväckande.

Ponera att nästa gång jag låter Radeon Software Crimson automatisk uppdatera nya drivrutiner från AMD till mitt grafikkort så slutar nåt av min favoritspel fungera optimalt och kanske rentav krashar (inget osannolikt scenario även om det inte inträffar speciellt ofta). Jag blir irriterad och går in på Windowssektion på forumet och postar en tråd om att "Windows inte är moget för Desktop.". Hur löjligt låter inte det?!

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Inaktiv

@anon12433:

Jag håller med dig!

Har upplevt mängder med problem med olika Linux distributioner på min Htpc som för tillfället är en Athlon 5350 med Radeon R3 grafik.

Körde olika distributioner på heltid under ca ett halvår, och skrev om mina erfarenheter här på forumet. Ville verkligen bort från Microsoft. Blev för mycket konstgjord andning och småfixar överallt för att det skulle fungera.

Sedan börjar jag personligen bli ganska trött på att skriva inlägg på Sweclockers, då det sällan mynnar ut i annat än oförståelse och tjafs.

Skriver detta enbart för att visa mitt stöd till er som har problem med Linux på desktop.

Hoppas Linux blir allvarlig konkurrent till Windows, då det behövs lika mycket som Amd vs Intel. Kommer nog dröja länge tyvärr.

Angrip mig bäst ni vill, mina erfarenheter är det de är

Permalänk
Medlem

I stort sett ingen.*
Jag kör Linux Mint 17.1 på min HTPC (AMD A10-5800k med tillhörande moderkort) och ja det tog en timma att uppdatera, installera applikationer (ex. Kodi) och göra inställningar, en gång, har knappt behövt röra den sen dess. Har också kört Ubuntu 16.10 på den utan att märka nåt krångel, förutom att jag inte är ett fan av Unity, men men.

På mina desktopar och jobblaptopen har jag installerat fler Linuxdistar genom åren än jag kommer ihåg, men låt mig se vad som ligger i VMWare på lappyn... Ubuntu 15.04, Mint 17.3, Debian 8.7, Fedora 22. Där pratar vi om åtskilliga Intel- och AMD-baserade datorer med en uppsjö nVidia- och ATi-grafikkort.

Vill du ha en smidig allt-i-ett-lösning med minimal konfiguration så är nog inte en PC perfekt utan det är bättre med en Boxee Box eller liknande. Ett stort antal mobiler och TV "boxar" kör också Android och det är baserat på Linux-kernels i alla fall.

Jag utelämnar här anekdoter om att hitta lämpliga drivrutiner till Windows XP 64-bit utan väldigt standard hårdvara, men det var en selektivt rolig resa ibland.

* Med förbehåll för krångel vad gäller Intels grafikdrivers för ex. Skylake och Kaby Lake's iGPU:er.
Och väldigt specifika småfunktioner som man ev. vant sig vid finns i Windows-världen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är lite lustigt detta Linuxcommunity. Väldigt många forumposter samt artiklar hävdar att man uteslutande ska hålla sig till LTS releaser och att använda de senaste är att be om problem. Sedan kommer du med dina påståenden som är tvärtemot deras rekommendationer. Ytterligare ett problem med Linuxcommunityn. Att jag valde att testa Debian var som en sista utväg (som tydligt syns i första inlägget) då alla andra distar dras med stora instabilitetsproblem.

Det är just detta jag har försökt förklara hela tråden. Linux är inte ett moget OS för desktop. Det är inte plug n play som så många vill försöka att få det att framstå som. Vissa hävdar även att det är lättare att använda för en total nybörjare på datorer. Det är bevisligen svårare att installera och komma igång med än Windows.

Det är ju en smaksak vilket man föredrar och olika personer rekommenderar olika. Det är väl som att vissa föredrar Windows 7 och andra Windows 10. Att man kan välja olika ser jag mer som fördel än nackdel. Olika personer tycker olika och du får därför olika rekommendationer. Den som rekommenderar LTS kanske kör en server eller har gammal hårdvara och vill inte att uppdateringar ska fucka upp allting. Den som rekommenderar en rullande bleeding edge dist har kanske inget emot att konfigurera om saker och läsa dokumentation i samband med uppdateringar av OS. Kanske tvingas man att köra en modern dist eftersom den nya hårdvaran inte stöds i en äldre dist.

Personligen har jag haft minst problem med Arch Linux trots att det är motsatsen till LTS. Men det är väl för att jag gillar att ställa in allt som jag själv vill. Hade problem med ubuntu och liknande distar som ville dölja inställningarna för att "inte krångla till det", jag kände att jag inte hade någon kontroll. Men det kan också ha berott på att jag var nybörjare på den tiden.

Intel har försökt göra det mer plug-and-play genom auto-läget i sin grafikdrivrutin. Det orsakar problem för de som vill konfigurera mer manuellt eller har speciell hårdvara som inte funkar på det normala sättet. Du har väl haft lite otur som har en skärm som inte stödjer normala RGB-nivåer för HDMI (16-235). Jag kan hålla med om att det är dåligt av intel att inte bara fixa detta med en inställningsmöjlighet i xorg.conf men de har valt att inte göra så och istället förlita sig på deras plug-and-play funktion. Men som tur är kan man ju ändå köra det där xrandr-kommandot och då har man ju möjligheten att starta det automatiskt i ett script istället.

Detta belyser också lite av problemet. Samtidigt ska allting vara plug-and-play men det ska också vara fullt manuellt konfigurerbart. I GNU/Linux konfigureras saker i textfiler (även om det kan finnas grafiska hjälpmedel för detta). Windows-användaren känner då som att man tvingas programmera om hela operativsystemet när man egentligen bara kör normal konfiguration. Om allt hade varit plug-and play så kommer det finnas folk som blir missnöjda då de kräver special-inställningar som inte passar den stora massan. Om allt hade varit manuellt konfigurerbart utan plug-and-play då kommer folk tycka det är krångligt att behöva konfigurera allt. Bästa är väl om det var både och. Men det är sällan som "out of the box" är exakt som man själv vill ha det (även om den stora massan blir hyfsat nöjd) och då måste man in och konfigurera om saker för att det ska passa.

Samtidigt så är detta open source. Det är communityn som skapar programvaran och operativsystemet. GNU/Linux distar är ett hopplock av diverse programvaror. Det är inte någon Bill Gates som man kan klaga på utan det är något som skapas gemensamt av massa olika utvecklare. Så istället för att gnälla allmänt om att det inte är ett desktop-OS för stora massan så får man vända sig till utvecklaren av det specifika programmet man har problem med och skicka in en bugg-rapport. Det finns ju patchar i bugg-rapporten men intel ville inte implementera dem då de har sina skäl till detta (kanske för att minska support-behovet). Det är deras val eftersom de är utveckare av programvaran. Men det är öppen programvara så i princip kan du själv ändra den så att det funkar som du vill. Du kan kompilera in de patchar som föreslagits i buggrapporten om du så önskar. Intel är snälla och utvecklar öppna drivrutiner till Linux för hårdvara som du kan använda. De får inga pengar av dig för detta utan de gör det för att kunna sälja sin hårdvara till de som använder Linux.

De som använt Windows tänker att här har jag köpt ett OS från en leverantör som ska se till att det ska fungera. Man har inget annat val eftersom det är stängd källkod och man kommer inte åt att ändra särskilt mycket. När de testar Linux tänker de att de där som gjort Linux borde minsann fixa ett OS som funkar out of the box. Men i verkligheten är det entusiaster som satt samman diverse öppna programvaror till ett operativsystem. Det finns ingen ensam person man kan hänga om det inte funkar. Då många är inblandade så strävar många åt olika håll. Det växer fram olika distar (hopplock) eftersom olika människor har olika behov. Vill man göra det bättre så kan man själv bidra med att rapportera in buggar, försöka hitta lösningar på problem och dela med sig till gemenskapen.

Själv har jag haft motsatt problem. Hårdvara som inte fungerat som jag vill i Windows, exempelvis TV-kort som inte fungerade när Windows XP byttes till Windows 7. I Linux var det en tröskel att få det att fungera men så småningom hittade jag kommandoraden och att det finns inställningsmöjligheter där och vips hade jag något som fungerade bättre än det någonsin hade gjort i windows.

Linux är inte Windows. Ibland är det bättre att använda Windows, ibland är Linux bättre. Jag kör både och utefter mina behov även om det mest blir Linux numera. Det är skönt att kunna välja tycker jag.

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: KDE Neon user edition
Finns inställningar i Plasmas kontrollpanel för att bli av med tearing, (om man får det). utan att pilla i terminalen.
Lycka till!!!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är lite lustigt detta Linuxcommunity. Väldigt många forumposter samt artiklar hävdar att man uteslutande ska hålla sig till LTS releaser och att använda de senaste är att be om problem. Sedan kommer du med dina påståenden som är tvärtemot deras rekommendationer. Ytterligare ett problem med Linuxcommunityn. Att jag valde att testa Debian var som en sista utväg (som tydligt syns i första inlägget) då alla andra distar dras med stora instabilitetsproblem.

Det är just detta jag har försökt förklara hela tråden. Linux är inte ett moget OS för desktop. Det är inte plug n play som så många vill försöka att få det att framstå som. Vissa hävdar även att det är lättare att använda för en total nybörjare på datorer. Det är bevisligen svårare att installera och komma igång med än Windows.

Skulle gissa på att det snarare är hårdvaran (läs: Grafikkort-HDMI) i detta fall som inte är supportat av Intel under Linux.
Intel har gjort en del fadäser genom tiderna med sina grafikdrivare till Linux och att inte lyckas stödja Full RGB över HDMI är en av dem.

Det är tyvärr den bittra sanningen, -att vill du ha full RGB via HDMI under Linux får du helt enkelt använda hårdvara från någon av de andra grafikkortstillverkarna -såvida du inte vill köra med en VGA-kabel, som därav löser problemet, men som i sig troligtvis inte är något alternativ för en NUC.

Som en brasklapp vill jag minnas att Intel även dragits med liknande problem på Windows OS, dock gällde det den något illa beryktade 2000-3000 serien av Intel HD Graphics. Vet ej om samma skavanker kvarstår på senare modeller.
Det vore dock något felaktigt att kalla Windows för ett ännu ej moget Desktop OS i det sammanhanget när det i själva verket handlar mer om support och hårdvara från 3:e part.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Så enligt dig så ska man aldrig kritisera Linux? Det känns som en väldigt låg nivå på diskussionen. Jag kritiserar Windows ofta trots att det är det jag använder primärt. Jag har till och med listat saker som jag tycker är negativa med Windows i denna tråd.
Dina argument får det snarast att se ut som om Linux är det mest instabila OS som existerat.

Det här är precis vad jag väntat mig. Du drar slutsatser som inte finns stöd för, är extremt aggressiv när man yttrar sig och lägger ord i munnen på de som yttrat sig. Och "väldigt låg nivå på diskussionen (??)", finns det en diskussion? Nej, det här är bara ännu en "hata-Linux-tråd".

Jag kritiserar också Linux men mest genom de specifika Linux-communities som finns och för att hitta lösningar där det behövs. Men de gånger jag hjälper folk som inte klarar av att få ordning på saker och ting i Windows så kastar jag mig inte över tangentbordet för att kräkas på Windows. Jag bara konstaterar att de behövde hjälp.

Permalänk
Medlem

tänker inte ge mig in i linux vs windows. båda har för och nackdelar. Det jag kan säga om linux är att det helt klart finns en inlärningskurva. Ang flash så testa att installera google chrome (inte chromium). Google använder en egen version av flash som subjektivt är bättre än adobes plugin som endast fått säkerhetsuppdateringar dom senaste åren.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Sedan så finns kommandotolken samt powershell fortfarande i Windows 10. Förstår inte hur det skulle vara inaktuellt? Att jag tog upp dem var för att visa att jag inte är främmande för den typen av hantering av ett OS. Inte att jag har koll på de specifika kommandona i alla OS. Detta då föregående talare ville antyda att jag ogillar Linux då man ofta använder terminalen snarare än GUI för att utföra saker.

DOS och Basic var det du sa, eller tror du att det är samma sak som CMD och Powershell?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Kolla Compton för screentearing.
Vissa distar har även inbyggda compositors som går att aktivera.

Permalänk
Medlem

Skriptet från OpenELEC hittar du här, så det är inte direkt mycket handpåläggning. Tänkte dock att du skulle leta upp det själv om du hade intresset, jag har aldrig behövt använda det men hittade det ändå innan jag skrev något i tråden. Hade du som det inte riktigt såg ut som frågat om hjälp hade du fått länken på en gång. Du behöver inte gissa vilka portar det rör sig om eller något.

https://github.com/OpenELEC/OpenELEC.tv/tree/master/packages/...

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet är detta ingen workaround egentligen utan en konsekvens av att Intel inte har någon kontrollpanel/verktyg under GNU/Linux. xrandr kan användas för att hitta namnet på den anslutna porten och användas för att ställa in inställningen när TVn rapporterat att den vill ha videonivåer, som är ganska förväntat och händer även på Windows. Skriptet från OpenELEC behöver man ju bara skriva enable_service intel-fullrange.service och enable_service intel-fullrange-resume.service för att aktivera om man lägger in systemd-skriptet och själva intel-fullrange-skriptet på systemet. Man behöver bara använda det om en skärm identifierar sig som limited.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Born_HardCORE:

Vad som verkligen är lustigt är när Nissar som du ska försöka diskvalificera ett operativsystem för ett visst användningsområde och idiotförklara dess community enbart baserat på dina egna erfarenheter. Jag betvivlar inte en sekund att du verkligen har de problemen som du beskriver och att de har uppstått utan att du gjort något misstag men det spelar ingen roll. Din upplevelse är bara en anekdot i sammanhanget och knappast något statistiskt underlag. Din och andras negativa upplevelse måste ju vägas mot de positiva upplevelser som folk har av att använda Linux på sina desktop-maskiner innan man överhuvudtaget kan komma till slutsatser som "Linux är inte ett moget OS för desktop.".

Eftersom tråden inte handlar om hur du ska få hjälp med dina problem utan mest går ut på att du vill få din tes om att "Linux är inte ett moget OS för desktop." bekräftat, utan att lägga fram något mer än personliga anekdoter gör hela din argumentation väldigt löjeväckande.

Ponera att nästa gång jag låter Radeon Software Crimson automatisk uppdatera nya drivrutiner från AMD till mitt grafikkort så slutar nåt av min favoritspel fungera optimalt och kanske rentav krashar (inget osannolikt scenario även om det inte inträffar speciellt ofta). Jag blir irriterad och går in på Windowssektion på forumet och postar en tråd om att "Windows inte är moget för Desktop.". Hur löjligt låter inte det?!

Med tanke på mängden av olika distar, mängden hårdvara samt antal installationer och boot med Linux så har jag nog mycket statistik för trovärdiga resultat. Arbetar med datorer och använder Linux ofta även där för specifika uppgifter. Om Radeon Crimson Driver så gott som alltid skulle krasha för dig, oavsett version, oavsett hårdvara så tycker jag det är ok för dig att dra slutsatsen att det programmet inte är moget. Det är nämligen så Linux beter sig för mig.

Skrivet av serafim:

Det här är precis vad jag väntat mig. Du drar slutsatser som inte finns stöd för, är extremt aggressiv när man yttrar sig och lägger ord i munnen på de som yttrat sig. Och "väldigt låg nivå på diskussionen (??)", finns det en diskussion? Nej, det här är bara ännu en "hata-Linux-tråd".

Jag kritiserar också Linux men mest genom de specifika Linux-communities som finns och för att hitta lösningar där det behövs. Men de gånger jag hjälper folk som inte klarar av att få ordning på saker och ting i Windows så kastar jag mig inte över tangentbordet för att kräkas på Windows. Jag bara konstaterar att de behövde hjälp.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Skriv det kommandot som löser det. Så slänger jag in en dist igen och drar igång lite browsing/Youtube videos och testar diverse mediaspelare och ser om det stämmer. Det gick definitivt inte för några år sedan. Gjorde tom en tråd här på Sweclockers om det.

Denna tråd skapades 2014-12-10 där jag fick en halvt fungerande fix. Dock orkade jag inte sitta och toggla den av på beroende på vad jag ville göra. Jag är skeptisk till att det har blivit mycket bättre på 3 år.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1339311-vilken-linux-di...

Även om man lägger lite tid på google så ser man att alla tillverkare "behöver" någon form av egen fix för "tear free" upplevelse. Startar man en grafisk desktop miljö så bör ALLT som standard vara synkroniserad gentemot skärmen och endast stängas av vid speciella omständigheter (tex spel) för en trevlig desktop upplevelse tycker jag.

Under "Device"-sektionen lägger du till detta:

Option "TearFree" "true"

Det har funkat bra för mig.

Dock så tror jag att nvidia och amd har bättre stöd för drivrutiner än intel's inbyggda kretsar. Någon annan som vet helt säkert får gärna rätta mig om jag har fel

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

svar: Nej

Min erfarenhet är att det inte hjälper att byta dist utan man kommer helt enkelt bara få andra fel och/eller samma fel. Jag har kört Ubuntu i över 10 år och Mac OS X i 5 år. Ubuntu är väldigt bra och kommit långt med att göra ett enkelt OS men de når inte ändra fram och tyvärr känns det som att utvecklingen gått bakåt snarare än framåt de senaste åren.

Har egentligen inget emot att behöver confa saker men när man hittar 5-10 svar på google med liknande problem men ingen fungerande lösning då blir man trött

Permalänk

Om du bara ska spela media så funkar den här guiden; http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=231955

Jag har nyligen kört in den själv och jag får kanonbild och ljud, det finns en DE bakom åxå (openbox) men den är "ren" så man får konfa lite om man vill få lite mer funktioner bakom, men systemet bootar in till Kodi när man trycker på knappen och om man avslutar kodi landar man i openbox,och därifrån kan du ju lägga till vad du behöver.

Jag är inte så insatt i det där med full rgb men jag har minst lika bra bild som tidigare W7 setup,och kan slå på "Fullrange" i inställningarna på Tv:n iallafall, och det som målet med setupen var,nämligen att få igång DTS-HD Master i passthrough lyckades.

Jag kör åxå med en i3,men äldre generation.

Permalänk
Medlem

Alla verkar undvika att community-distributioner är community-distributioner, de är antingen helt icke-kommersiella eller utvecklargrenen av en kommersiell dist. Det finns ingen officiell support från distributören, datortillverkare eller komponenttillverkare som på serversidan. Det betyder inte att GNU/Linux är värdelöst på skrivbordet, det betyder bara att det inte är något som officiellt erbjuds och garanteras fungera. Likväl fungerar det ändå ganska bra. Intel har de bästa drivrutinerna som är öppen källkod, och här verkar de fungera som förväntat. Det är däremot i realiteten ingen som försöker införa GNU/Linux på skrivbordet. Så just att det finns olika miljöer är inte vad som ska kritiseras, de finns och utvecklas till stor del av frivilliga krafter. Hade någon kommersiell distribution funnits för skrivbordet så hade de haft en officiell fönsterhanterare med support och allt. De hade förmodligen också kostat pengar, behövt licensiera patent och så vidare. De hade t.o.m. behövt införa olika DRM-system om allt ska fungera som på Windows och macOS när det gäller skyddad media.

Vad som får distar att dö efter uppdateringar kan vi inte veta från så diffusa uppgifter. Det finns olika problem som kan uppstå där, men fungerar en dist och inte en annan så handlar det förmodligen om drivrutiner/kernel, och där brukar man kunna starta upp med den gamla kerneln i grub om problem uppstår eller starta upp distributionen utan Xorg. Det var inte riktigt heller vad tråden ville diskutera. TS får nog tänka på § 3.4 och § 1.x, tråden måste ha något diskussionsvärde.