Finns det någon Linuxdist som är användarvänlig?

Permalänk
Medlem

Det finns helt enkelt ingen leverantör som erbjuder och försöker göra det som TS efterfrågar. Att varken TS eller andra skribenter i tråden förstår det (eller inte är tydliga att det är så) är lite oroväckande, det finns ingen slutsats att dra. En bleeding-edge-distribution tar det nyaste från upstream och testar självfallet inte om det bryter något på din dator, och något mer stabiliserat med längre support backportar inte alla drivrutiner eller inför alla workarounds eller andra uppdateringar som kan behövas för nyare hårdvara, eller för att nyare hårdvara ska fungera så bra som möjligt. Förstår man inte så förstår man inte.

Windows är det enda som säljs för skrivbordet om vi bortser från Apple-datorer. Allt annat är inriktat främst på server, eller är för de som t.ex. behöver utveckla lösningar för inbyggda system. Utvecklar någon ett kassasystem (som förmodligen kör på samma hårdvara hela livslängden) med Linux så kommer det självklart bara rulla på, och uppdateras av leverantören och fungera som förväntat. Hemanvändare har egentligen inte någon support från Microsoft, men väl av datortillverkare och komponenttillverkare när det gäller Windows, men även där finns det aldrig några långvariga garantier eller garantier för att du inte kommer uppleva problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

När SSDn i min HTPC gick sönder så monterade jag temporärt en HDD i den och tyckte att det kunde vara en kul grej att installera Linux för att se om det kan vara ett gångbart alternativ till Windows 10.

Jag började med Linux Mint 18.1. Till att börja med så stöder det inte Full RGB från början och det är inte direkt lätt att göra en workaround för någon som inte är van Linuxanvändare. Jag körde de uppdateringar som rekommenderades och installerade Kodi, qBittorrent och Flash-player.
Jag passade även på att ta bort program som jag inte använder så som Libre Office men det slutade bara i långa felmeddelanden och gick ej att ta bort. Efter någon omstart så slutade det med svart skärm efter boot och felet kvarstod efter fler omstarter. Provade installera om alltihop igen men efter att ha kört diverse uppdateringar så var den svarta skärmen tillbaka.

Då provade jag Elementary OS 0.4 istället vilken såg enkel och trevlig ut. Återigen problem med Full RGB, har aldrig sett det fungera på någon Linuxdist så jag antar att det är en bugg i kärnan. Efter att jag startar om det så stannar det vid en kommandoprompt där det står något om Busybox eller liknande. Provar starta om igen, felet kvarstår. Installerar om alltihop igen, men felet kommer tillbaka när man startar om datorn. Till slut så bockar jag ur alternativet att installera flash-player, mp3 stöd etc under installationen och då kan jag starta om utan problem.
Dessvärre så går det ej att lägga till bokmärken i den inbyggda webbläsaren och man kan inte ändra startsida. Det finns heller inget ljud på t.ex. Youtube. Provar istället Chromium och Firefox men de lider av kraftig tearing i videos och i Firefox kan man inte stänga av den inbyggda system baren ovanför fönstret vilket gör att man förlorar ganska mycket av bilden.
Det verkar heller ej gå att visa foton i Elementary OS. Provar installera om fotoappen samt en annan bildvisare men det går fortfarande inte att öppna bilder. Till slut så lägger även denna installation av efter att uppdateringshanteraren låser sig och efter det så bootar det bara till en svart skärm.

Då provar jag istället Ubuntu 16.04.1 trots att jag inte är alltför förtjust i Unity. Installationen går som vanligt fint och de flesta programmen finns där. Fortfarande inget stöd för Full RGB dock. Jag väljer att endast köra de garanterat fungerande uppdateringarna. Installerar Kodi. Men som vanligt, efter en omstart så vägrar Ubuntu att boota, fastnar på laddningsskärmen.

Provade snabbt Debian 8.7.1 vilket inte ville installeras i UEFI läge, antar att det är krångligare med denna dist. Jag kan heller inte hitta nätverkskortet i min dator så jag ger upp där.

Ingenting verkar fungera i Linux för mig och med tanke på hur extremt användarfientligt det är så är det heller inte lätt att lösa de problem som uppstår. Alla distar har olika kommandon för hur man gör det ena och det andra, det är svårt att hitta hjälp eller vettiga svar på ens problem. Det jag beskriver här är dessutom bara en bråkdel av alla de problem jag har stött på.
I slutändan så installerar jag Windows 10 igen och då fungerar verkligen allting. Full RGB, uppdateringarna fungerar perfekt, ingen tearing på videos, enkelt att installera Kodi och qBittorrent. Flashbaserade sidor fungerar som de ska. Över lag är allting rappt och snyggt och framförallt stabilt.

Jag vill verkligen hitta en Linuxdist som fungerar som alla beskriver Linux. Extremt stabil, krångel- och underhållsfri etc. Men desto mer jag läser på nätet så verkar det komma fram en bild av att Linux inte är lämpat för desktops. Det är ett förträffligt server OS och går att anpassa för nästan all hårdvara idag, men det blir gång på gång slaget på fingrarna av Windows när det kommer till desktop.
Det finns en Linuxdist som har fungerat fint för mig och det är OpenELEC. Efter att man väl ställt in den så fortsätter den gå månad efter månad utan problem. Men det är allt annat än ett desktop-OS.

Ja, Gentoo och LFS, om det är trasigt med dessa två distar är det jag själv som haft sönder det. Simple as that

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Mint fungerar då ypperligt på min pc och laptop. Debian, ubuntu och ubuntu server fungerar ypperligt på mina servrar, aldrig haft några problem vid uppdateringar etc hittills..

Men känner du så: varför installerar du ens linux då?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är lite lustigt detta Linuxcommunity. Väldigt många forumposter samt artiklar hävdar att man uteslutande ska hålla sig till LTS releaser och att använda de senaste är att be om problem. Sedan kommer du med dina påståenden som är tvärtemot deras rekommendationer. Ytterligare ett problem med Linuxcommunityn. Att jag valde att testa Debian var som en sista utväg (som tydligt syns i första inlägget) då alla andra distar dras med stora instabilitetsproblem.

Det är just detta jag har försökt förklara hela tråden. Linux är inte ett moget OS för desktop. Det är inte plug n play som så många vill försöka att få det att framstå som. Vissa hävdar även att det är lättare att använda för en total nybörjare på datorer. Det är bevisligen svårare att installera och komma igång med än Windows.

Det beror på vad du är ute efter. Stabilitet/pålitlighet? LTS eller något konservativt som debian. Senaste hårdvarustöd och funktionalitet? Ta något som ger dig nya kernlar och paket.
Är väldigt tveksam till att communitiet skulle ge dig blandade åsikter runt detta, för det säger sig själv. Något som är gammalt och välbeprövat kommer vara mer stabilt och något som är nyare kommer ha stöd för nyare saker.

Personligen har jag aldrig påstått att Linux är moget för desktop, tycker X är horribelt att använda. Vad jag försöker peka ut är att du väljer underligt. Söker du senaste stöd för allt, kanske du får räkna med att välja bort distar med äldre paket eller som har förinstallerat "rätt" skrivbordsmiljö eller webbläsare åt dig.

Sen så tror jag alla har väldigt olika syn på vad som är redo för desktop. Frågar du mig är windows redo för desktop, men inte för laptop. Enligt mig kommer det inte i närheten av upplevelsen som OSX kan ge. Men frågar du någon annan på forumet kommer denna vara supernöjd med en windowslaptop eller för den delen en linuxdesktop.

När jag läser dina problem ser det ut som du huvudsakligen beklagar dig över full range RGB, vilket jag gissar är över HDMI samt att du får tearing när du byter webbläsare i en mindre distribution. För mig är det en ganska svag grund att döma ut senaste Ubuntu eller SuSE på, då jag inte tror du kommer uppleva extrem tearing där. En klar majoritet av användare kör inte HDMI och kommer troligtvis inte uppleva dina problem med full range RGB.

Personligen har jag gett upp X, då jag upplever det som långsamt, och väntar på hur det kommer bli med wayland. Tills dess fortsätter jag med Windows på desktop, osx på laptop och linux i racket.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Personligen har jag gett upp X, då jag upplever det som långsamt, och väntar på hur det kommer bli med wayland. Tills dess fortsätter jag med Windows på desktop, osx på laptop och linux i racket.

Du behöver inte vänta på wayland, det finns redan i senaste Fedora 25 Workstation.
https://getfedora.org/sv/workstation/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Du behöver inte vänta på wayland, det finns redan i senaste Fedora 25 Workstation.
https://getfedora.org/sv/workstation/

Wayland (och Mir) har gått att köra länge, men mjukvaran ska hänga med för att inte använda sig av kompatibilitetslagret. Innan dess finns väl inte några större fördelar att prata om i prestanda, eller?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Wayland är standard i Fedora 25. Kompatibilitetslagret (xwayland) används vid behov, men hur ofta detta fortfarande behövs vet jag inte.

https://arstechnica.com/gadgets/2016/12/fedora-25-review-the-...
http://www.zdnet.com/article/fedora-25-linux-arrives-with-way...
https://www.theregister.co.uk/2017/01/06/fedora_25_review/

Permalänk
Medlem

Du har provat flera distributioner som använder i stort sätt samma kärna, alla baserade på Debian. Du kanske kan prova OpenSUSE Tumbleweed, Antergos, Fedora/Korora, Solus? Alla baserade på nyare kärnor och olika grunder. Om du har relativt ny hårdvara så kan nyare kärnor ha fixat problemen. LTS är då inte alltid bättre.

Hårdvaruutvecklarna kan ibland vara extremt kassa på att ge stöd eller dokumentation till utvecklare. Alla utvecklare som skapar öppna drivrutiner med mera får inte betalt men gör ett fantastiskt arbete trots motsättningarna. Så beroende på vilken hårdvara man har så kan det vara lite av en hit or miss.

Sen är det bättre att skapa buggrapporter istället för att klaga på forum. Ge tydliga instruktioner om hur man kan återskapa problemen. Man behöver inte vara extremt teknisk kunnig för att skapa en buggrapport. https://bugs.launchpad.net/ubuntu för Ubuntu till exempel. Ge då information om vilken hårdvara du har och vilka steg du genomgått för att skapa buggen samt att du också bör hålla en ton som inte låter frustrerad/arg etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@hulkenstrong: KDE Neon user edition
Finns inställningar i Plasmas kontrollpanel för att bli av med tearing, (om man får det). utan att pilla i terminalen.
Lycka till!!!

KDE Neon user edition gick inte starta (fastnade vid inloggningen med en blinkande skärm) via USB. Har inte "vågat" fixa en ren installation då det gjorde mig skeptisk.

Drog in senaste Fedora Workstation då jag var nyfiken på att se hur wayland kunde tänkas fungera. Fedora startade men muspekaren fastnade i övre vänstra hörnet. Muspekaren fungerade dock men var osynlig. Lyckades starta Firefox och gå in på Sweclockers. Direkt jag började scrolla så var tearing ett faktum. Frågan är om en ren installation + installation av bättre drivrutin eventuellt kan fixa detta. Dock återstår mus-pekar problemet.

Fler tips?

Edit: Ubuntu uppvisade samma problem med muspekaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Med tanke på mängden av olika distar, mängden hårdvara samt antal installationer och boot med Linux så har jag nog mycket statistik för trovärdiga resultat. Arbetar med datorer och använder Linux ofta även där för specifika uppgifter. Om Radeon Crimson Driver så gott som alltid skulle krasha för dig, oavsett version, oavsett hårdvara så tycker jag det är ok för dig att dra slutsatsen att det programmet inte är moget. Det är nämligen så Linux beter sig för mig.

Du svarar alltså på min kritik mot att du drar generella slutsatser ifrån dina personliga anekdoter med att leverera ännu mer personliga anekdoter och försöker kalla det statistik?! Du bör nog läsa på lite om urvalsstorlek och relevant statistiskt underlag...

Enda slutsatsen du kan dra med argumenten du lägger fram är att linux inte funkar för dig när du försöker använda det på dina desktop-maskiner. Det är helt okej att skriva om det och yttra en lagom mängd frustration men lägg ner snacket om att "Linux inte är moget för desktop." precis som om att det skulle gälla för allt och alla.

Sen sätt inte en flamebait-rubrik om du inte vill att folk ska komma in och flame:a...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

KDE Neon user edition gick inte starta (fastnade vid inloggningen med en blinkande skärm) via USB. Har inte "vågat" fixa en ren installation då det gjorde mig skeptisk.

Drog in senaste Fedora Workstation då jag var nyfiken på att se hur wayland kunde tänkas fungera. Fedora startade men muspekaren fastnade i övre vänstra hörnet. Muspekaren fungerade dock men var osynlig. Lyckades starta Firefox och gå in på Sweclockers. Direkt jag började scrolla så var tearing ett faktum. Frågan är om en ren installation + installation av bättre drivrutin eventuellt kan fixa detta. Dock återstår mus-pekar problemet.

Fler tips?

Firefox har ännu inte stöd för Wayland (finns någon fork/patch som löser det men tvivlar på att den följer med i Fedora). Så det här bevisar bara det vi redan vet. Att Xorg inte håller idag.

Jag kan inte minnas att jag brukar uppleva tearing. Och jag har inte gjort något för att motverka det. Kör Arch Linux på flera maskiner. Kanske är jag bara van och inte stör mig på de eventuella få tillfällen eller situationer det händer.

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta det många upplever. Linux fungerar sällan helt prickfritt direkt efter installation, utan kräver oftast (i praktiken alltid) att man får meka lite för att få det att funka som man vill med drivrutiner och dess inställningar. I stort sett allt går att lösa för de flesta med lämplig sökmotor och lagom mängd pillande, men vissa saker kan kräva mer engagemang än den genomsnittlige användaren orkar med. Man har inte samma skyddsnät när något går fel, Linux är konstruerat för att ge användaren full kontroll av systemet med de för och nackdelar det innebär. Om man gått från en handhållande Windows-miljö till att börja utforska Linux, och möts av motgång på motgång, så förstår jag att man kan börja misströsta när man tänker på vad man hade och vad man kommit till. Många ger upp där, och samtidigt som det är synd, kan jag inte klandra någon för det. Det finns en tröskel man måste orka och vilja kliva över.

Det finns ingen anledning till bashning åt endera hållet, jag förstår trådskaparens problem och jag har själv försökt gå över till Linux som desktop-os några gånger men valt att backa då det för mig helt enkelt inte känts som rätt verktyg för det jag velat använda det till. Det har varit för mycket bök för stunden att sätta mig in i att fixa det som direkt ur lådan fungerar i Windows. Man måste helt enkelt ha det mindsetet att Linux kanske inte har samma breda hårdvarustöd och samma enkla uppdateringshanterare som Windows som i praktiken är självgående, men i gengäld kan man skräddarsy Linux precis som man vill.

Antingen tämjer man det eller så tämjer man det inte. Det kanske inte är rätt operativsystem för TS om han inte lyckas få hjälp lösa problemet, att kalla det trasigt är kanske inte heller rätt... men för det trådskaparen vill uppnå blir upplevelsen trasig oavsett om det sitter i drivrutinsstödet från hårdvarutillverkaren eller operativet självt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Firefox har ännu inte stöd för Wayland (finns någon fork/patch som löser det men tvivlar på att den följer med i Fedora). Så det här bevisar bara det vi redan vet. Att Xorg inte håller idag.

Jag kan inte minnas att jag brukar uppleva tearing. Och jag har inte gjort något för att motverka det. Kör Arch Linux på flera maskiner. Kanske är jag bara van och inte stör mig på de eventuella få tillfällen eller situationer det händer.

Kör inte Fedora Nouveau? Kanske inte bästa disten OOB för folk med Nvidia-grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kör inte Fedora Nouveau? Kanske inte bästa disten OOB för folk med Nvidia-grafik.

Det är nog få distar som inte kommer med Nouveau när man kör Nvidia-kort. Vad jag sett brukar man få aktivt välja om man vill använda proprietär mjukvara. Det kommer sällan med automatiskt. Ubuntu var så när jag testat det och tror inte de är ensamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Det är nog få distar som inte kommer med Nouveau när man kör Nvidia-kort. Vad jag sett brukar man få aktivt välja om man vill använda proprietär mjukvara. Det kommer sällan med automatiskt. Ubuntu var så när jag testat det och tror inte de är ensamma.

Poängen är att det i princip uteslutande är fri mjukvara i Fedora, det är inte bara att aktivera Nvidias proprietära drivrutiner. Canonical förpackar själva Nvidias drivrutiner och erbjuder de i sin repo. Hos Fedora finns de inte, du måste installera manuellt eller leta upp och lägga in tredjeparts-repo. Kommer du inte ens in i skrivbordet så kommer de flesta inte ens försöka fixa det. Skulle nog säga glöm Nvidia och Wayland just nu hur som helst, det kommer inte lira. Nvidias drivrutiner stödjer inte gbm, och Mutter i Fedora 25 stödjer inte EGLStreams. Det går alltså inte att köra Nvidia och Wayland på Fedora 25. Även om du installerar drivrutinerna själv. Fedora 26 ska fungera, men du får fortfarande inte några drivrutiner utan får fixa det själv. Så det är helt enkelt inget som ger en bra upplevelse OOB. Så vida man inte gillar att mecka eller är en utvecklare av grejer som ingår i bland annat Fedora så finns det bättre val. Vet inte riktigt varför du verkar jämföra det med lite mer mainstream-distar. Det är inte samma sak.

Permalänk
Avstängd

Använder Fedora 25 på min Lenovo Ideapad laptop med integrerad Intel grafik. Fungerar mycket bra. Bättre än Ubuntu och Mint. Med Ubuntu och Mint hade jag problem med video uppspelning som hackade ibland. Med Fedora 25 flyter det på utan problem. Ingen tearing heller.

Min Dell Lattitude fungerar bra med Mint Xfce, men behövde byta fönsterhanterare till compton för att eliminera tearing. En fördel med Mint Xfce är att den inkluderar många fönsterhanterare så det är enkelt att byta, bara att ändra i inställningarna.

Annars är väl Manjaro ett bra alternativ:
https://itsfoss.com/why-use-manjaro-linux/

Permalänk
Medlem

Linux är lite lustigt på det sättet att de har något av ett hål i form av hur enkelt det är att använda mitt i kunskapskurvan.

Har du väldigt lite datorvana är linux väldigt enkelt att använda, enklare än Windows.

Uppdateringar fungerar bara, du trycker på update och upgrade om du inte ställt in unattended och ingenting mer behöver göras, datorn är sedan uppdaterad, installeras det en ny kernel så används den vid nästa boot, inget krånglande windows update, inga "plötsliga" omstarter inget configuring updates. Det bara fungerar. Drivrutiner finns i kernel och alla program uppdateras med OS.

Webbläsare och ordredigeringsprogram kommer med de flesta användarvänliga distros. Allt du kan tänkas använda finns redan installerat. Det är bokstavligen bara att tuta och köra. om dina filer ligger under C:\users eller i ~\home spelar ingen roll för sådana anvndare. Dom finns i filhanteraren där de är vana att leta. Det tar 30min för någon med lite datorvana att lära sig använda linux istället för windows. Pakethanterare är dem vana med sen IOS/Android om dom behöver installera saker. Enklare en windows versionen att googla sig till .exe filer.

För en van användare som inte har några problem att kompilera in CIK support i en custom kernel så är det givetvis inga problem att använda operativsystemet, de är vana vid det. De är power users.

Sedan finns det folk som ligger i gropen, däribland du. Ni är hyfsat duktiga på att få saker att fungera i Windows och automatiskt tror att dessa kunskaper hoppar över i linux, ni är inte vana vid att faktiskt inte kunna så mycket. Ni ger er in i projekt som ni inte får att fungera på grund av okunskap om operativsystemet, quick fix testas loggfiler är smått okänt område då eventvwr är helt värdelöst i windows för det mesta. Ni är duktiga datoranvändare som hamnat i en miljö där er kunskap inte riktigt kan appliceras, ni vet vad ni vill men inte hur man tar sig dit. Vilket inte hade varit några problem alls på hemarenan.

Dessa användare grenar ut i två bitar, de som går tillbaka till Windows och de som blir riktiga power users.

Du ligger i hålet av kunskapskurvan tyvärr, antingen får du försöka ta dig ur eller så får du använda linux till applikationer där dina förväntningar matchar din kunskapsnivå.

Jag ligger själv någonstans på väg ut ur gropen men är definitivt ingen power user i linux för desktop miljö. Installerade Linux Mint som dual boot till windows för att lära mig mer, kom efter ett par veckor på att det inte fanns något att hämta ur linux mint då allt bara fungerade. Min vana vid linux servrar hjälpte mig väldigt mycket. Gick sedan över till Arch då jag hört att det skulle vara så jävla krångligt, dokumentationen är underbar och problem stöts fortfarande på och löses allt eftersom dem kommer. Har använt Arch i 15 månader som dual boot, mindre under tiden jag spelar då Blizzard inte har vettigt stöd för Linux. För overwatch finns det inget alls.

Ger du det ett försök med inställningen att du inte kan så mycket och behöver leta information istället för att förbanna dig över att det inte funkar som du tycker att det borde funka så ska du se att det kommer att ordna sig med tiden. Du hamnade inte på den kunskapsnivån du är i Windows efter en dags knackande.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@anon12433: Det ser ut som du har överklockat din CPU. Jag fick också stora problem när jag gick över till Linux från början, för att min överklockning inte var 100% stabil. Llinux är mycket kännsligare för en instabil överklockning (enligt mina erfarenheter), så prova resetta bios och se om problemen kvarstår. Om inte får du göra om din överklockning så den är stabil i linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Sedan finns det folk som ligger i gropen, däribland du. Ni är hyfsat duktiga på att få saker att fungera i Windows och automatiskt tror att dessa kunskaper hoppar över i linux, ni är inte vana vid att faktiskt inte kunna så mycket. Ni ger er in i projekt som ni inte får att fungera på grund av okunskap om operativsystemet, quick fix testas loggfiler är smått okänt område då eventvwr är helt värdelöst i windows för det mesta. Ni är duktiga datoranvändare som hamnat i en miljö där er kunskap inte riktigt kan appliceras, ni vet vad ni vill men inte hur man tar sig dit. Vilket inte hade varit några problem alls på hemarenan.

Dessa användare grenar ut i två bitar, de som går tillbaka till Windows och de som blir riktiga power users.

Du ligger i hålet av kunskapskurvan tyvärr, antingen får du försöka ta dig ur eller så får du använda linux till applikationer där dina förväntningar matchar din kunskapsnivå.

Jag ligger själv någonstans på väg ut ur gropen men är definitivt ingen power user i linux för desktop miljö. Installerade Linux Mint som dual boot till windows för att lära mig mer, kom efter ett par veckor på att det inte fanns något att hämta ur linux mint då allt bara fungerade. Min vana vid linux servrar hjälpte mig väldigt mycket. Gick sedan över till Arch då jag hört att det skulle vara så jävla krångligt, dokumentationen är underbar och problem stöts fortfarande på och löses allt eftersom dem kommer. Har använt Arch i 15 månader som dual boot, mindre under tiden jag spelar då Blizzard inte har vettigt stöd för Linux. För overwatch finns det inget alls.

Detta är en otroligt bra beskrivning. Jag hamnade också mitt i denna grop när jag gick över till linux. Av den anledningen krävdes att jag bytade till linux 2-3 gånger innan det fastnade. Jag är också ungefär där du beskriver dig. Jag kan nu göra massor av smidiga grejer som är hopplösa med windows, men där är fortfarande ett fåtal luckor som jag kunde fixa i windows för 5 år sedan.. Men ja, när man väl lärt sig det är det så värt det. ^_^

Permalänk
Medlem

tl;dr
Tror att det rör som faktorer som dessa när man "går över" från random Windows till random Linux:

1. Krav
2. Förväntningar
3. Kunskapsnivå
4. Vilja att lära sig något nytt

Om 1. 2. är av en viss natur så nej, kommer få till inga alternativa OS att passa.
Det är inte en OS-tillverkare som tillsammans med en massa hårdvarutillverkare tagit fram en specifik produkt för den stora massan, med garantier och support, då är det inte Linux, det är någonting annat, på gott och ont.

Vill man ha en färdigintegrerad produkt med både hårdvara, OS och till viss del applikationer, då finns Apple.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Poängen är att det i princip uteslutande är fri mjukvara i Fedora, det är inte bara att aktivera Nvidias proprietära drivrutiner. Canonical förpackar själva Nvidias drivrutiner och erbjuder de i sin repo. Hos Fedora finns de inte, du måste installera manuellt eller leta upp och lägga in tredjeparts-repo. Kommer du inte ens in i skrivbordet så kommer de flesta inte ens försöka fixa det. Skulle nog säga glöm Nvidia och Wayland just nu hur som helst, det kommer inte lira. Nvidias drivrutiner stödjer inte gbm, och Mutter i Fedora 25 stödjer inte EGLStreams. Det går alltså inte att köra Nvidia och Wayland på Fedora 25. Även om du installerar drivrutinerna själv. Fedora 26 ska fungera, men du får fortfarande inte några drivrutiner utan får fixa det själv. Så det är helt enkelt inget som ger en bra upplevelse OOB. Så vida man inte gillar att mecka eller är en utvecklare av grejer som ingår i bland annat Fedora så finns det bättre val. Vet inte riktigt varför du verkar jämföra det med lite mer mainstream-distar. Det är inte samma sak.

Vart vill du komma? Har jag skrivit något som inte stämmer?

Om du menar det jag skrev om att man antagligen aktivt måste välja Nvidias proprietära drivrutiner så stämmer det väl? Du säger ju själv att det är Nouveau som finns som standard. Då måste du alltså aktivt installera den proprietära varianten. Jag har svårt att se att det inte skulle gå om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Wayland är standard i Fedora 25. Kompatibilitetslagret (xwayland) används vid behov, men hur ofta detta fortfarande behövs vet jag inte.

https://arstechnica.com/gadgets/2016/12/fedora-25-review-the-...
http://www.zdnet.com/article/fedora-25-linux-arrives-with-way...
https://www.theregister.co.uk/2017/01/06/fedora_25_review/

Det känns som du missar hela min poäng och drar det här off topic. X-stacken är långsam, att köra X-stack i wayland är långsamt. Att wayland är släppt till Fedora ändrar inte på detta. Programvara behöver skrivas om för att vara native till wayland.

De (få) test som finns på wayland visar att man kan räkna med lägre prestanda. Mitt problem var ju att X är slött!
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=f25-alpha-...

När kompatibilitetslagret används? Varje gång du kör en X-applikation som inte är omskriven för wayland.
Exempelvis finns inte firefox eller VLC som native wayland-applikationer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv

Det är inte Linux som är trasigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Vart vill du komma? Har jag skrivit något som inte stämmer?

Om du menar det jag skrev om att man antagligen aktivt måste välja Nvidias proprietära drivrutiner så stämmer det väl? Du säger ju själv att det är Nouveau som finns som standard. Då måste du alltså aktivt installera den proprietära varianten. Jag har svårt att se att det inte skulle gå om man vill.

Att det är stor skillnad OOB, i Ubuntu kan du välja Nvidias drivrutiner och får en popup på skrivbordet om att "restricted drivers" finns. Du behöver inte skriva en enda rad där. Det ihop med att Wayland inte fungerar under Fedora 25 med Nvidia-drivrutiner gör det till något mer än att bara välja vilka drivrutiner som ska användas. Du måste ju välja att installera Xorg och köra det istället för Wayland som är standard i Fedora 25.

Hos Canonical kan du rapportera buggar som rör Nvidias drivrutiner, hos Fedora-projektet kan du inte det på samma sätt för drivrutinerna ingår inte i projektet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

***snip*** §1.1 /moderator

Många (som svarat här i tråden) har suttit i 20+ år med sina linuxsystem och det tar tid att lära sig linux helt enkelt. Sen kommer det någon som säger att linux är "instabilt", "trasigt" m.m. efter sin första installation. Har själv en god vän som påminner mig om "klåparna" bakom den ena disten efter den andra.

Jag vet inte hur jag ska uttrycka det - men se Linux som ett professionellt operativsystem som kräver en hel del teknisk kunskap . Det räcker inte att vara lite av en tekniknörd eller hur man nu ser sig själv. Det går att använda Ubuntu, Mint, Fedora mfl. som desktopsystem, men så fort man ska vara lite specifik så höjs nivån ganska mycket. Jag själv jobbar med linuxservrar, men lägger inte jättemycket tid på linux desktop. Har använt Linux sen 1997 och har lagt tusentals timmar på olika aspekter av systemet - en ganska stor portion på just att få ljud, bild och annat att funka.

När det gäller Debian måste man ha en särskild partition för installation med UEFI-boot. Finns en hel del info om det att hitta.

EDIT: OK, det var inte din första installation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mini-ryttge:

Linux är lite lustigt på det sättet att de har något av ett hål i form av hur enkelt det är att använda mitt i kunskapskurvan.

Har du väldigt lite datorvana är linux väldigt enkelt att använda, enklare än Windows.

Uppdateringar fungerar bara, du trycker på update och upgrade om du inte ställt in unattended och ingenting mer behöver göras, datorn är sedan uppdaterad, installeras det en ny kernel så används den vid nästa boot, inget krånglande windows update, inga "plötsliga" omstarter inget configuring updates. Det bara fungerar. Drivrutiner finns i kernel och alla program uppdateras med OS.

Webbläsare och ordredigeringsprogram kommer med de flesta användarvänliga distros. Allt du kan tänkas använda finns redan installerat. Det är bokstavligen bara att tuta och köra. om dina filer ligger under C:\users eller i ~\home spelar ingen roll för sådana anvndare. Dom finns i filhanteraren där de är vana att leta. Det tar 30min för någon med lite datorvana att lära sig använda linux istället för windows. Pakethanterare är dem vana med sen IOS/Android om dom behöver installera saker. Enklare en windows versionen att googla sig till .exe filer.

För en van användare som inte har några problem att kompilera in CIK support i en custom kernel så är det givetvis inga problem att använda operativsystemet, de är vana vid det. De är power users.

Sedan finns det folk som ligger i gropen, däribland du. Ni är hyfsat duktiga på att få saker att fungera i Windows och automatiskt tror att dessa kunskaper hoppar över i linux, ni är inte vana vid att faktiskt inte kunna så mycket. Ni ger er in i projekt som ni inte får att fungera på grund av okunskap om operativsystemet, quick fix testas loggfiler är smått okänt område då eventvwr är helt värdelöst i windows för det mesta. Ni är duktiga datoranvändare som hamnat i en miljö där er kunskap inte riktigt kan appliceras, ni vet vad ni vill men inte hur man tar sig dit. Vilket inte hade varit några problem alls på hemarenan.

Dessa användare grenar ut i två bitar, de som går tillbaka till Windows och de som blir riktiga power users.

Du ligger i hålet av kunskapskurvan tyvärr, antingen får du försöka ta dig ur eller så får du använda linux till applikationer där dina förväntningar matchar din kunskapsnivå.

Jag ligger själv någonstans på väg ut ur gropen men är definitivt ingen power user i linux för desktop miljö. Installerade Linux Mint som dual boot till windows för att lära mig mer, kom efter ett par veckor på att det inte fanns något att hämta ur linux mint då allt bara fungerade. Min vana vid linux servrar hjälpte mig väldigt mycket. Gick sedan över till Arch då jag hört att det skulle vara så jävla krångligt, dokumentationen är underbar och problem stöts fortfarande på och löses allt eftersom dem kommer. Har använt Arch i 15 månader som dual boot, mindre under tiden jag spelar då Blizzard inte har vettigt stöd för Linux. För overwatch finns det inget alls.

Ger du det ett försök med inställningen att du inte kan så mycket och behöver leta information istället för att förbanna dig över att det inte funkar som du tycker att det borde funka så ska du se att det kommer att ordna sig med tiden. Du hamnade inte på den kunskapsnivån du är i Windows efter en dags knackande.

Jag förstår vad du menar. Jag vill kunna göra samma åtgärder som jag vet att man kan, men i Linux har jag inte kunskapen om det. Så långt håller jag med. Mitt problem ligger istället i att inte ens det grundläggande fungerar på ett tillfredsställande sätt. Jag hade aldrig rekommenderat en ovan datoranvändare att börja med Linux. Utan att den personen gör någonting annat än att köra uppdateringar och surfa så är risken stor att Linux inte bootar nästa uppstart.

Detta är långt ifrån första försöket med Linux. Har testat det till och från under många års tid på en mängd maskiner. I början var det krångligare att ens installera det. Jag tycker dock fler bitar har börjat falla på plats och nu är det oftast riktigt smidigt att installera och samtliga skrivbordsgränssnitt har blivit snyggare och lättare att konfigurera.
Problemet är att så gott som varenda gång jag provar installera Linux så är det någonting ganska vitalt som inte fungerar. Det kan vara USB 3.0, nätverket, grafikdrivrutinerna etc. Direkt när någonting inte fungerar stå stiger inlärningskurvan markant. Det är även svårare att hitta support då det finns så få användare på just din dist. Så det som återstår är att lära sig operativsystemet i detalj innan du kommer vidare och ens kan börja använda det.
Även i de fall där allting installeras som det ska, OSet bootar och uppdaterar normalt så råkar jag ut för att det "hänger sig" vid nästa boot.

Min förväntning idag på Linux var ungefär att så länge du bara gör det mest grundläggande (så som att installera OS och uppdatera) så kommer det fungera utmärkt och vara stabilt. Den förväntningen var dessvärre orimlig sett utifrån alla distar jag testat hittills. Jag kommer säkerligen fortsätta testa Linux i framtiden. OSMC och OpenELEC hör till de bästa distarna jag kört. Om det bara kunde komma någonting lika stabilt och enkelt för desktop så är jag såld.

Skrivet av DevilsDad:

@veckans: Det ser ut som du har överklockat din CPU. Jag fick också stora problem när jag gick över till Linux från början, för att min överklockning inte var 100% stabil. Llinux är mycket kännsligare för en instabil överklockning (enligt mina erfarenheter), så prova resetta bios och se om problemen kvarstår. Om inte får du göra om din överklockning så den är stabil i linux.

Tack för svar men nej det är inte orsaken i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Först och främst, hårdvaran i den aktuella HTPCn är
Intel Core i3-6100
ASUS H110I-PLUS
Kingston HyperX 2x4GB DDR4 2400MHz
Samsung 500GB HDD (tillfälligt)

Jag har inte någonstans skrivit att jag använder ett AMD RX480 i min HTPC ändå så kommer diverse dumma liknelser på något som inte berör ämnet. Om det är så Linux-användare är i allmänhet så kan jag förstå var alla dessa myter om att det skulle vara ett stabilt och krångelfritt OS har uppkommit

Datorn fungerar ypperligt och har gjort det i snart ett års tid förutom missödet med SSDn då. Datorn ansluts via HDMI till en TV.

"Full RGB" innebär "full color range". D.v.s 0-255 istället för "limited" 16-235 som Linux skickar ut. Om du kör på "Limited" vilket Linux ser ut att göra i alla lägen som standard så kommer bilden se grådassig ut och sakna kontrast. Gråskalan (tror jag) i det lägsta respektive högsta spektrat kommer försvinna då alla nyanser inte kan visas. För att ändra på detta så klickar man inte bara på kontrollpanelen för Intel drivrutinen (som i Windows) utan du måste köra ett xrandr kommando och lista ut vilket portnummer Linux anser att din HDMI kontakt har. Detta är enkelt med lite snabbt googlande. Problemet är att inställningen sparas inte utan är temporär. Som de har förklarat det på diverse forum så stöder inte Linux "Full RGB" utan du måste göra en workaround som skiljer beroende på vilken dist du använder.
En metod som jag har fått att fungera för längesedan men inte kan hitta igen är genom att skapa ett shell script med xrandr kommandot och sedan registrera det för att köras varenda uppstart (på tal om användarfientlighet).

Lite förvånad dock att så få vet vad "Full RGB" innebär. Många som ser förbi problemen på Linux?

Är bekant med fenomenet med begränsad färgrymd i TV-sammanhang, men har aldrig hört begreppet "Full RGB". Mig veterligen heter det "Full colour range".

Skrivet av anon12433:

... En annan sak som jag anser förstör väldigt mycket för Linux framgång är antalet distar och skrivbordsgränssnitt som finns idag. Ingenstans kan man enas och jobba tillsammans verkar det som. Vilket resulterar i mängder med buggiga och ofärdiga produkter istället för några få väl fungerande som kan ta upp kampen med Windows. Jag hoppas att fler ska uppmärksamma detta och att Linux kommer ta stora steg framåt.

Detta. Dettadettadetta. Varför kan det inte finnas en variant som de flesta fokuserar på, medan det fortfarande finns andra alternativ för för purister och hardcore-folk?

Skrivet av eXpander_:

Jag har aldrig använt HDMI på det där sättet så har helt enkelt aldrig stött på problemet.

Det hade varit liknande reaktioner om jag hade startat ett inlägg i en Windows-tråd och klagat på hur ostabilt Windows 10 är.

Det beror på vem du frågar. För mig är Linux mer än "likvärdigt" alternativ till Windows. Men inte "likvärdigt" på det sättet att Linux blir Windows. Linux kommer aldrig att vara Windows. Du klagar över att man inte "kan klicka" sig fram, hell jag hatar att klicka mig fram och använder hellre terminalen då jag får saker gjorde mycket snabbare.

Du klagar också över att det finns så många distar och skrivbordsgränssnitt. Det är ju fan det som är det magiska med Linux, att det finns en uppsjö av varianter som passar alla intresserade. Att kunna konfigurera Linux så att det passar ens smak och system. Detta klår ju Windows på fingrarna när man väl förstått det.

Men jag förstår att det inte faller in för gemene man, i slutändan handlar det om trots allt vanesak och inget annat. Linux som sådan kommer nog aldrig att "ta det stora steget" framåt för den stora massan då den helt enkelt är för långt bort från Windows som alla är så vana vid vilket inte heller gör det lättare när majoriteten av datorerna säljs med Windows...

Skrivet av eXpander_:

Absolut, jag är en lögnare, fanboy, problem med läsförståelse och sysslar med pajkastning. Och ja, linuxcommunityn är ett par idioter och Linux är skit.

Dåså, då är det ju ett lätt val för dig att falla tillbaka till Windows. Tack och hej!

Du bekräftar den elitistiska uppfattningen många har om Linux, att om det inte passar får en dra. Kan ni inte förstå att mer casual folk är intresserat av ett alternativ till Windows i och med hela cirkusen med version 10? Det är ju öppet mål nu med alla tokigheter från Redmond.

Varför ska det prompt vara "our way or the highway"? Varför är motsåndet mot GUI-lösningar så religiöst? Varför inte ha båda, som på Mac?
Kan ni inte förstå att en större användarbas, även om det till största delen skulle vara casuals, gagnar hela plattformen, då det finns en större morot att satsa på det och därmed få mer resurser från alla håll?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

KDE Neon user edition gick inte starta (fastnade vid inloggningen med en blinkande skärm) via USB. Har inte "vågat" fixa en ren installation då det gjorde mig skeptisk.

Drog in senaste Fedora Workstation då jag var nyfiken på att se hur wayland kunde tänkas fungera. Fedora startade men muspekaren fastnade i övre vänstra hörnet. Muspekaren fungerade dock men var osynlig. Lyckades starta Firefox och gå in på Sweclockers. Direkt jag började scrolla så var tearing ett faktum. Frågan är om en ren installation + installation av bättre drivrutin eventuellt kan fixa detta. Dock återstår mus-pekar problemet.

Fler tips?

Edit: Ubuntu uppvisade samma problem med muspekaren.

Tråkigt att det inte fungerade OOB för dig. Har bara testat KDE Neon på 2x datorer, och dom fungerade utan problem.
Ett tips som skrevs i tråden är att ta bort överklockningen innan man försöker köra Linux. När allt rullar som det ska kan man testa att klocka igen.
Fedora har jag knappt testat då det kräver mycket av användaren.

Om du redan har gett upp KDE Neon, så kan du testa Manjaro KDE!
Manjaro har ett program som du lätt kan installera proprietära drivrutiner.

När du testat andra distar. Vilken grafikdrivrutin kör du med?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Med tanke på mängden av olika distar, mängden hårdvara samt antal installationer och boot med Linux så har jag nog mycket statistik för trovärdiga resultat. Arbetar med datorer och använder Linux ofta även där för specifika uppgifter. Om Radeon Crimson Driver så gott som alltid skulle krasha för dig, oavsett version, oavsett hårdvara så tycker jag det är ok för dig att dra slutsatsen att det programmet inte är moget. Det är nämligen så Linux beter sig för mig.

Du verkar skilja på olika program, drivrutiner och själva operativsystemet Windows, men när det gäller Linux så gör du inte den distinktionen utan, då är det operativsystemet Linux det är fel på om ett program eller en drivrutin inte fungerar som förväntat?

Permalänk
Medlem

Kör fedora 25 med noveau nvidia drivarna och wayland på ett nvidia 670m och det flyter på helt utan tearing.
Däremot körde jag openelec, kodibuntu, kodi på debian, arch ja allt möjligt på en 440mx utan att få rätt på tearing, det var sjukt irriterande.