Din utrustning för 20 år sedan

Permalänk
Medlem

Möjligt att det finns en bild på min gamla maskin hemma hos mina föräldrar i något fotoalbum eller filmrulle som aldrig blev framkallad. Men jag hittade iaf en bild på nätet på den modellen jag hade:

Kommer inte riktigt ihåg alla specifikationer men har för mig att den hade typ 12MB hårddisk och kanske 8MB RAM. MS DOS och Windows 3.11.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snackbox:

@Chappy90: Jag tror spelet med kassaskåpen hette Safecracker och det andra där man reste runt Backpacker eller något dylikt. Minns att jag spelade dem när jag var liten.

Backpacker var faktiskt inte så pjåkigt, iafg inte på den tiden. Kommer ihåg något spel med en råtta som var ett geni och man skulle lösa pussel

Permalänk

Commodore 64

Lite äldre än 20 år är bilden, men den får duga.
Fick min första dator, en Commodore 64.
Jag var i himmelen alla kompisar hade Vic-20, plötsligt var jag värst i byn.
Oj så mycket roligt vi hade tillsammans.
Bilden är tagen julafton 1983.
Lillasyster står brevid och förundras.

Visa signatur

Libera et impera
Acerbus et ingens
Per angusta ad augusta

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kollar du fronten så är den båda flammig och har rinningar, så mja mitt första mod var väl sådär Desutom hade jag bara råd till en fläkt först så fick göra hål i lådans ovansida, sedan blev det en fläkt till osv osv. Har inga bilder men senare hade jag Zalmans V3000 tror jag den hette, en kopparkylare med guldplättering. har kvar den med

I denna vinkeln så det inte så farligt ut, vist lite flamig på sidan, men ser inte så dåligt ut i denna vinkeln i alla fall.

Skrivet av strejf:

http://i.imgur.com/m1tFdR8.jpg

Året var 1995

Amiga 1200 med beräkningsprocessor installerad + 200MB hårddisk. Har kvar datorn fortfarande, när jag köpte den var den inbyggd i ett miditower chassi, med avsågat moderkort (!). 24 pin matris färgskrivare. Stereoanläggning inkopplad för bättre ljud och en hög med disketter med roliga spel. Öronen på min dvärgpinscher syns dessutom längst ner i bild

Har du bild på det? Låter ju helt sjukt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

För 20 år sedan så tror jag att jag hade kvar den här

Står 030 i fronten på denna, men har en 68040 CPU i den. Mycket fint skick och är så glad att återförenas, dock inte samma som jag hade på 90 talet.

Dock sålde jag den nog i de krokarna och köpte en Pentium 120. Windows NT 3.51 vill jag minnas, kom ihåg hur jag kräktes på OS:et, men jag kunde inte berättiga att fortsätta jobba på Amigan på den tiden med tanke på hur dyrt det var med uppgraderingar osv.

Då och då kom man i kontakt med sådana här också:

Dock inget man ägde då (men drömde gjorde man), på tok för dyrt, men var mäktigt som tusan på den tiden. Just denna maskinen är min dock, och tillhör kollektionen.

Tyvärr så har jag inte kvar min Pentium från den tiden, men iom att PC inte är exotiskt i mina ögon, så har jag aldrig tänkt tanken på att spara på gamla PC-truckar. Hade varit kul att ha den kvar idag dock! Lätt o vara efterklok.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

@Chappy90:
Spelet att resa värden runt kan nog vara "Backpacker, ett spel som jag spela en del under mitten av 90 talet

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Köpte en SKY pc när pentium 133 var helt färsk(tror bara processorjäveln kostade 8000) Har för mig att grafikkortet var ett Trio64 och så 32MB EDOram på det. 24800var priset om jag minns rätt och det krävdes banklån för att lösa ut den.
Prestandavinsten mellan p133 och p120 var rätt minimal och där kunde man sparat en slant. Har inte gjort några sådana misstag efter det.

Köpte den mest för att kunna lira Doom som ju inte fanns på Amiga och så C&C + en massa plock från PCtidningsdiskar.

Permalänk
Avstängd

@Chappy90: Spelet där du reser jorden runt. Kan det händelsevis ha varit Backpacker nr1 eller nr2? Bra och lärorika spel än idag.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg specifikationerna men vi hade en sådan.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Tja för tjugo år sen var man ju sådär 11 månader gammal och första datorn till familjen inköptes när jag var 3-4 (97-98 någonstans). Har alltihop kvar fortfarande men inte i närheten så kan dessvärre inte trolla fram några bilder. Pentium II, Voodoo2 kort med ÅTTA Megabyte videominne, 8 GB hårddisk. CRT-skärm av märke Nokia med inbyggda högtalare.

Där satt man och spelade Lejonkungen, Mulle Meck, Fifa World Cup 98, Age of Empires II och TOCA Touring Car Championship 1 & 2, good ol' times. Ska man hitta några bilder från den tiden så får jag leta fram de analoga bildalbumen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Har du bild på det? Låter ju helt sjukt

Nej men jag kan illustrera hur det såg ut

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

För 20 år sedan så tror jag att jag hade kvar den här
http://edgeloop.se/A4000.jpg
Står 030 i fronten på denna, men har en 68040 CPU i den. Mycket fint skick och är så glad att återförenas, dock inte samma som jag hade på 90 talet.

Dock sålde jag den nog i de krokarna och köpte en Pentium 120. Windows NT 3.51 vill jag minnas, kom ihåg hur jag kräktes på OS:et, men jag kunde inte berättiga att fortsätta jobba på Amigan på den tiden med tanke på hur dyrt det var med uppgraderingar osv.

Då och då kom man i kontakt med sådana här också:
http://edgeloop.se/indigo2_quarter.jpg
Dock inget man ägde då (men drömde gjorde man), på tok för dyrt, men var mäktigt som tusan på den tiden. Just denna maskinen är min dock, och tillhör kollektionen.

Tyvärr så har jag inte kvar min Pentium från den tiden, men iom att PC inte är exotiskt i mina ögon, så har jag aldrig tänkt tanken på att spara på gamla PC-truckar. Hade varit kul att ha den kvar idag dock! Lätt o vara efterklok.

Chassina var fan snyggare för. Dom visste hur man designade då, kan inte säg att jag gillar majoriteten av lådor i dag. Min nästa dator hoppas jag göra någon retroinspirerad SGI eller SUN låda till.

Permalänk
Medlem

Fy fan vilka härliga tider det var förr man längtar tillbacka till 90 talet, jag håller på skaffa äldre nu än nytt fått ner Dos 6.22 med Windows 3.11 Workgroup samt skaffat Ett soltek 478 moderkort med diskett station och 2 x 256Mb ddr och en 512a totalt 1024Mb minne och jag letar orginal kylning för 478 processorn den är en Intel Northwood på 2,4ghz

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Var 3 år gammal 1995, den bästa bilden jag typ hittar är när jag vräker i mig något sött och gött.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Min första PC köpte jag 1997, har tyvärr ingen bild på min Atari ST som jag hade kvar 1995.

Här är den i alla fall, min första PC:

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Klockrena bilder! Jag har inga bilder på mina gamla burkar tyvärr.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Chassina var fan snyggare för. Dom visste hur man designade då, kan inte säg att jag gillar majoriteten av lådor i dag. Min nästa dator hoppas jag göra någon retroinspirerad SGI eller SUN låda till.

SGI burkarna var riktigt sexiga inuti också, men inte så konstigt, all Custom-designad hårdvara hjälper ju till en hel del (även på prislappen, tyvärr).

Grafikkorten i sin kammare, notera "dörren" som jag fällt ner, för att kunna komma åt korten:

Överblick, processor (mitten i fronten, i sin kammare) och diskar etc:

Svintung dator, tjock plåt.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Året var 1995, jag var inte född.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chappy90:

Jag kommer inte ihåg exakt vad för PC vi hade, kunde ha varit en Dell..men en sak jag hittade när jag rensade ut lite saker hos morsan var denna skönhet, en Windows 95 startdiskett!

Dom spel jag älskade att köra var; The Sims, Rollercoaster Tycoon, sedan hade vi nå konstiga spel farsan köpt som handlade om att bryta sig in i ett hus med massa kassaskåp och ett om att resa världen runt, kan dock inte komma ihåg vad dom heter

http://i.imgur.com/et6O1Zz.jpg

Spelet där man skulle bryta sig in i kassaskåp heter Safecracker, helt enkelt farsan min känner en av utvecklarna så jag har collectors edition med en stor, fin plåtlåda om jag inte minns fel. Tror studion var i Umeå. Daydream software.

Det gjordes även en remake av det spelet till Wii år 2006

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Min va en ABS VT586VXB
Pentium 166mhz med 32mb i ram "uppgraderade till 64mb" och 5gb - 10gb hårddisk
med CD läsare och diskettstation
Satt ett grafikkort på hela 8mb "Har jag för mig "
Kommer också ihåg att det satt en turbo knapp på framsidan på dessa
året va 96-97

Länk till datorn
http://www.recycledgoods.com/abs-vt586vxb-pentium-166mhz-32mb...

Permalänk

Vi hade en Macintosh Performa 630, inköpt antingen 1994 eller 1995. Har ingen egen bild kvar men jag nallar en från en annan sida:

Motorola 68LC040 på 33MHz
4mb RAM (uppgraderat till 8 ett par år senare)
250mb hårddisk

Spelades galet mycket Civ på den maskinen. Sen 1999 konverterade jag till Windows med en andrahandsburk med en Pentium 90.

Visa signatur

Sovrum: Ryzen 9 7900X | ASUS X670-P | 64GB DDR5 | RX 6700 XT | Phanteks P600S | EOS
NAS: Ryzen 3 4300G | Gigabyte A520M H | 32GB DDR4 | 4x4TiB | Corsair Obsidian 550D | TrueNAS Scale
Laptop 1: Lenovo ThinkPad P52 | Xeon E-2176M | 48GB DDR4 | Quadro P2000 | EOS/W11 PFW
Laptop 2: IBM ThinkPad A30 | PIII-M 1GHz | 512MB SDRAM | ATi Mobility Radeon | XP Pro
Konsoler: GameCube | PS3 (Fet) | PS5 (Disc) Lur: Sony Xperia 10 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

-95 köpte jag min första egna dator, tidigare hade det enbart varit utrangerade datorer från päronens jobb som jag lekt med.

Det var en Pentium 90 (överklockad till 120), 8MB ram, 500MB hdd, SB AWE32, CD-ROM 4x, Cirrus Logic med 512kB minne (uppgraderade senare till 1MB så jag kunde köra 16 bit färger istället för 8 bit), 14" skärm 800x600. Körde purfärska Windows 95 på denna.

Spelade saker som Ignition, Doom, Quake, Duke3d, Unreal, Hexen, GTA.

@Json_81 - Pentium 200MMX släpptes -97

Köpte också min första dator -95 med liknande specs som din, har för mig att jag betalade runt 6000 kr med skärm till. hela sommarjobbspengen försvann men det var det värt.

Visa signatur

[[MSI 34" Optix MAG341CQ - Ryzen 7 5700X - ASUS Rog STRIX B550 Gaming - Kingston FURY Beast RGB 32 GB 3600 Mhz- XFX AMD Radeon™ RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra - NVMe Samsung SSD 980 1000GB - Crucial P3 500GB M.2 - Corsair CX600M - Cooler Master HAF 912 COMBAT WINDOWED VERSION]]

Permalänk
Medlem

Jag fick min första dator -99 så år 1995 var jag 4 år gammal och var ute och lekte och hade inga elektroniska leksaker alls mer än högst någon bilbana

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nostalgi

Red alert var på dygnet runt för ca 15 år sedan

redalert

Visa signatur

[[MSI 34" Optix MAG341CQ - Ryzen 7 5700X - ASUS Rog STRIX B550 Gaming - Kingston FURY Beast RGB 32 GB 3600 Mhz- XFX AMD Radeon™ RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra - NVMe Samsung SSD 980 1000GB - Crucial P3 500GB M.2 - Corsair CX600M - Cooler Master HAF 912 COMBAT WINDOWED VERSION]]

Permalänk
Avstängd

Jag fick en Amiga 500 nån gång på 90-talet. Sedan fick jag för mig att "tvätta" datorn för jag hade sett min farsa göra så på olika kretskort (han jobbade som elektroniker, typ service av TV&Radio - apparater). Så jag öppnade Amigan och "cleanade" kretskorten med VATTEN, yes, vatten. När jag sedan satte på Amigan så hördes bara ett "Poffffffffff". Skillnaden var att farsan använde T-sprit och inte vatten fick jag sedan höra...

Sedan fick jag en ny Cyrix-dator 120MHz med Windows 95 i. Av denna dator har jag bara Windows 95-skivan kvar.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd

1995 satt jag på en AST med en cpu från CYRIX på 100mhz (utan cpu-fläkt!)
Den hade 8mb ram, men jag köpte till 8mb till för 1000kr (!!) så den gick betydligt snabbare efter det.
Vidare hade den 850mb hdd samt cdrom

Ska leta på en bild..

Permalänk
Medlem

95

Året var 1995, jag var 2 år gammal så jag mins inte vad vi hade då exakt.
Men min mor jobbade på ett datorföretag som sålde OEM burkar, så vi hade alltid "state of the art" 20-30k-kronors burkar hemma (bortskämd)

P.S.
Jag hoppas ingen av er sysslade med dessa otyg:

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med att alla datorer va gråa på den tiden? Fanns det ingen annan plast eller va de det coolaste som fanns? ;D

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt i vad du säger. Collectors edition skickades i en plåtlåda. Testat Clusterball?@1mike20:

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

1995 hade jag ingen dator skaffade en först 1997, en Dell Dimension XPS D333.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless