Din utrustning för 20 år sedan

Permalänk
Avstängd

Ollivetti PCS 42P
Intel 486 SX2 50Mhz
8mb edo ram (senare uppgraderad till 16mb)
500mb Hdd som fick viruset Junky? som jag aldrig lyckades bli av med och ersattes av en 1,2gb WD quantum
till detta lades det till en creative 2x CD-rom och ett SB16 vid inköpet.

Mycket kul med den datorn hade jag allt

(var 10år då den flyttade in hos oss 94/95)

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk

Vilken nostalgi!!
Jag minns inte vad vi hade för första dator, bara att det var en pentium nånting på w95.. sen skaffade vi en ny som jag inte heller minns vad det var.. Spelade Motorcross madness och monstertruck madness på den och Quake.
när den första gick sönder fick jag den att skruva i. Minns att jag tyckte det var så coolt!

Floppyn finns än idag kvar i fullt fungerande skick och hyrs ut då och då till folk som behöver hah!
har även kvar en gammal CPUfläkt från första datorn en AVC 4cm gånger 4cm som anslöts via sata och går enbart på högsta varv och låter som en F1bil.

Sen fick jag en egen, En pentium på 500mhz, måste ha varit lite före 2000? Inte så bra på äldre hårdvaran

Den byttes efter några år mot en AMD 2000, 256mb ram och Geforce MX440, glasruta på chassit och neonrör med sensor så den kunde blinka i takt med musiken

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

VJag hade läst många Maxidata, så jag visste vad jag skulle ha.

Nej det var nog en lycklig slump att jag uppgraderade grafikkortet i samband med beställningen, om jag inte missminner mig så var det de 512 KB extra grafikminne som lockade. Namnet NE2000 känner jag igen, undrar just om det inte var samma kort jag köpte, med BNC-anslutning? Jag har ett minne av att det var riktigt uselt, och att det först var när jag köpte ett D-Link DFE-530TX som LAN blev något njutbart.

Apropå Sound Blaster så har jag faktiskt kartongen kvar, innehållet är dock borta sedan länge:
http://i.imgur.com/3nGSnJXm.jpg
Jag köpte uppenbarligen ett Value också.
Då slapp du betala extra för att få en skärm som var Non-Interlaced.
Det bästa Vista jag någonsin använt!

Jag spelade Comanche: Maximum Overkill, som hade voxelgrafik liknande landskapen man kunde göra i Vista (minus träd etc.) vilket jag tyckte jag SJUKT tufft.

Jag läste den tidningen som en galning med.
Dock missade jag helt vid köpet av den att kolla vilket grafikkort det exakt var.
Märkte det OMGÅENDE dock när jag startade datorn första gången. Vilket var rätt surt. Det slöade ner datorn ganska rejält i spel.

NE2000 tror jag inte var ett märkte. Mer en standard många "no name" kort använde sig av.
Helt korrekt med BNC. BNC som man för övrigt kunde få trevliga kyssar av när man kopplade ihop massor med datorer med.
Tyckte det kortat (när jag väl fick de att fungera) fungerade riktigt bra. 10mbit och ja det räckte längre än 100mbit idag gör.

Hårddisken var 420mb vilken är en av få diskar som jag faktiskt aldrig fyllde

Kommer också ihåg att jag betalade extra för en 15" MAG skärm. MAG som tydligen då var lite bättre. Sedan var det ju en hel tum större än alla mina kompisar dator och hade 1024x768 som max upplösning.

Permalänk
Medlem

https://goo.gl/photos/m1nPaFDUAUjC9Ds79

Jag och min Amiga 500 för 25 år sedan, egenbyggd tv-hylla (14" med scart) och en matrisskrivare.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt avundsjuk på flera av er som tyckes vara ganska insatta redan runt 10-årsåldern. Jag var intresserad, men visste inte var jag skulle få information från. Kände bara till tidningarna Mikrodatorn och PC för alla, men de var ju egentligen inget vidare. Så jag lusläste alla möjliga hjälpfiler i Windows. Jag lärde mig egentligen inget ordentligt förrän jag fick min första dator med moderkortsmanual i början av år 2003, och fann Sweclockers senare samma år.

Jag tror min datorkarriär började just kring 1995. Jag har några fotografier på den, men de där fotoalbumen orkar jag inte bläddra igenom nu. Såhär såg den första ut

Dock utan 5,25" diskettenhet, och det exakta modellnumret minns jag inte. Fler bilder här http://www.hardware-collection.it/hardware/olivettipcs42.htm
Läs mina första ångestfyllda men ack så nyfikna datorår här: #15209249

Skrivet av dblade:

En riktig storsäljare var AMD DX4-100 för 10.000kr

Hahahaha, helt galet!

Skrivet av pa1983:

K6-2 gick alltid onödigt varmt pga usel IHS precis som dagens intel lider av dock var dessa i aluminium med kass TIM så deliding var standard på K6-2, reducerade Vcore kraven flera tiondels volt då dom klockade mycket bättre svala.

Menar du att K6-2 kunde gå snabbare om den kyldes bättre? Eller var man tvungen att ändra inställningar också?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

"Det här är seriösa saker, inga jävla hipsterfasoner här inte"

Nej men skämt åsido. Det var ju vad man skämtade om då att man kunde få vilken färg på datorn som helst bara den var beige.
Det såldes betydligt mindre upplagor och brandskydd i plasten var viktigare än design eller trams om miljögifter.
På den tiden var det ju även tekniker som byggde och använde datorer. Då var det innehåll och funktion före form

Kommer ihåg att jag har sett i diverse datortidningar från den tiden ett företag som sålde vita pianolackade datorchassin, både liggande och stående chassin.
Har googlat satan efter detta chassie för jag tyckte dom var riktigt snygga och före sin tid designmässigt.

Ska försöka imponera på er med mina stomipåse liknande skills i paint å kanske om jag har tur någon känner igen dom.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goliath69:

1995 var långt före PC-tiden för mig. Jag var fortfarande kvar i Atari och Amiga åldern (vilket jag kom att vara ända fram till 2004). Atari Falcon030 hade ju en Motorola 68030 på 16 MHz. 14 MB RAM och en 80 MB systemdisk vilket var oerhört mycket samt en övrig disk på 1 GB. Jag har nog kunnat få plats med alla utgivna Atari spel på den disken. Nja, kanske inte. Men den var stor. Upplösningarna på skärmen sträckte sig från 320 x 200 i 16 färger upp till 640 x 400 monokromt och 640 x 480 65k färger.
Ahh, det var tider det. Ångrar som sjutton att jag sålde min klenod.

780MB är min mapp med vad jag tror är nästan alla diskar släppta av releasegrupperna(FOF, Medwayboys etc etc) på Atari ST.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Är väl min första dator då.

Everex STEP
Cyrix 120mhz 150+
8mb EDO RAM
S3 Trio 64v+
805mb hdd

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Min första PC köpte jag 1997, har tyvärr ingen bild på min Atari ST som jag hade kvar 1995.

Här är den i alla fall, min första PC:

http://i59.tinypic.com/111tvft.jpg

Jag har min STe kvar. Dock "hottad" till 4mbyte

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Jag är rätt avundsjuk på flera av er som tyckes vara ganska insatta redan runt 10-årsåldern. Jag var intresserad, men visste inte var jag skulle få information från. Kände bara till tidningarna Mikrodatorn och PC för alla, men de var ju egentligen inget vidare. Så jag lusläste alla möjliga hjälpfiler i Windows. Jag lärde mig egentligen inget ordentligt förrän jag fick min första dator med moderkortsmanual i början av år 2003, och fann Sweclockers senare samma år.

Jag tror min datorkarriär började just kring 1995. Jag har några fotografier på den, men de där fotoalbumen orkar jag inte bläddra igenom nu. Såhär såg den första ut http://www.hardware-collection.it/hardware/olivettipcs42_htm_files/6.jpgDock utan 5,25" diskettenhet, och det exakta modellnumret minns jag inte. Fler bilder här http://www.hardware-collection.it/hardware/olivettipcs42.htm
Läs mina första ångestfyllda men ack så nyfikna datorår här: #15209249
Hahahaha, helt galet!
Menar du att K6-2 kunde gå snabbare om den kyldes bättre? Eller var man tvungen att ändra inställningar också?

Lite kul att se att jag inte var ensam pojke som hade en olivetti

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Datorerna var skitfula förr både in som utvändigt,tänk en vit låda påverkad av cigarretrök
och ett kråkbo inuti för att inte tala om den hemska kulmusen som man hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns optiska möss redan då. Tror min hette quickmouse. Funkade men inte alls samma klass som SUN:s optiska råttor

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Jag är rätt avundsjuk på flera av er som tyckes vara ganska insatta redan runt 10-årsåldern. Jag var intresserad, men visste inte var jag skulle få information från. Kände bara till tidningarna Mikrodatorn och PC för alla, men de var ju egentligen inget vidare. Så jag lusläste alla möjliga hjälpfiler i Windows. Jag lärde mig egentligen inget ordentligt förrän jag fick min första dator med moderkortsmanual i början av år 2003, och fann Sweclockers senare samma år.

Jag tror min datorkarriär började just kring 1995. Jag har några fotografier på den, men de där fotoalbumen orkar jag inte bläddra igenom nu. Såhär såg den första ut http://www.hardware-collection.it/hardware/olivettipcs42_htm_files/6.jpgDock utan 5,25" diskettenhet, och det exakta modellnumret minns jag inte. Fler bilder här http://www.hardware-collection.it/hardware/olivettipcs42.htm
Läs mina första ångestfyllda men ack så nyfikna datorår här: #15209249
Hahahaha, helt galet!
Menar du att K6-2 kunde gå snabbare om den kyldes bättre? Eller var man tvungen att ändra inställningar också?

Dom blev märkbart lättare att överklocka utan IHS. 570Mhz körde jag min 500Mhz i som mest och AMD's egna 550Mhz såldes inte nåt vidare då vissa källor tycks indikera att dom var instabila likt pentium 3 1133Mhz som tex drogs tillbaks. Den 500Mhz K6-2 såldes till en på swec som körde den i 600Mhz och ja det var knappt bootbart med IHS vill jag minnas därför jag tog bort den dock tyckte jag själv 2.9V var lite mycket då dom börjar dö runt 3.2V. 3.52V var instant death vad jag vet.
Problemet med 570Mhz var dock att det inte direkt var snabbare än 550Mhz då 550Mhz gick systembussen i 100Mhz och i 570 gick den i 95Mhz och på den tiden hade inte billigare processorer L2 cache utan det satt på moderkortet och gick i bussens frekvens. Helst ville man ha ett Socket 7 moderkort som klarade över 100Mhz buss men inte alla som gjorde det.

Stock drog min K6-2 500Mhz 25W i 2.2V och tror den fick ca 2.6V i 550Mhz så blir runt 38W och 570Mhz behövde den nog 2.7V så 43W och ja chipen är små och kylarna på den tiden var i bästa fall ren koppar. Inga heatpipes eller liknande som hjälpte en.
Vatten gjorde gott med på dom.

Tror 600Mhz på den krävde 2.9V utan IHS och ja var knappt bootbart utan för den blev nog för varm helt enkelt. Tror 2.9V var det andra ägaren senare körde den i och det blir 52W så ja dom drog för en socket 7 processor med OC en del så IHS'en var en riktig flaskhals över 500Mhz.
600Mhz var i princip max för dom flesta snabba K6-2 processorer då dom började brinna upp en bit över 3V pga för hög spänning.
K6-2 hade stock 2.2, 2.4 eller 2.5V Vcore vill jag minnas beroende på stepping så man vill ju helst ha 2.2V varianten av 450, 500 eller 550Mhz versionen desutom stödde dom snabbar K6-2 processorerna multippel 6x vilket på intel var multippel 2x egentligen villket gjorde att man kunde ta en 450Mhz CPU som jag gjorde, stoppa i ett moderkort för K6 och sedan ställa den till 2x66Mhz alltså 66Mhz sytembuss och mutippel 2 villket för en Pentium hade get 133Mhz men på K6-2 450Mhz som jag hade i routern så gav det 400Mhz och då dom tålde lite Vcore kunde man välja typ 2.8V som Pentium MMX körde så fick man med lite tur ett system som postade att den hade en K6 processor i typ 300Mhz i mitt fall men igentligen gick den i 400Mhz och fungerade 100% stabilt och linux såg den som K6-2 400Mhz med 3Dnow! även om bios inte begrep bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

NE2000 tror jag inte var ett märkte. Mer en standard många "no name" kort använde sig av.
Helt korrekt med BNC. BNC som man för övrigt kunde få trevliga kyssar av när man kopplade ihop massor med datorer med.
Tyckte det kortat (när jag väl fick de att fungera) fungerade riktigt bra. 10mbit och ja det räckte längre än 100mbit idag gör.

NE står för Novell Ethernet. 2000 var beteckningen för 16 bitars kortet.

Sen erbjöd Novell alla som ville att tillverka ne2000 kompatibla kort. Kravet var att de skulle funka med Novells NE2000 driver.

Sen var korten från början inte särskilt bra, man kapade funktionalitet för att få ned priset vilket gjorde dem mycket populära.

10Mbit tidens kung och Rolls Royce var 3Coms 509 kort, helst combi modellen med BNC,TP och AUI. De korten var extremt pålitliga

Satt ett sådant i min P90 som jag hade på den tiden.

I Pentium Pro:n som kom efter så vart det 100 mbit Intel. 3Com lyckades aldrig ta marknad på samma sätt och försvann ut i marginalen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

509 o vad nu 100mbit efterföljaren hette kommer ja ihåg att ja hade ett par 3st av.

Min första Pentium var en P75a. Det är tills idag den CPU utom min AMD 1800+ som klockat absolut sämst. Det var också den första där överklockning också var något att prata om. Moderkort började säljas som riktade sig till detta.
Ja köpte ett Aopen APT5 något.

2005-12-30 skrev jag följande i sweclockers forumet om det kortet.
Aopen APT5
Inga förutom att jag fick rev 1.1 vilken var bestyckad med passiva spänningsregulatorer vilket ledde till att min gamla p150 inte villa göra mer än 188Mhz stabilt (250Mhz på mitt Asus planka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

10Mbit tidens kung och Rolls Royce var 3Coms 509 kort, helst combi modellen med BNC,TP och AUI. De korten var extremt pålitliga

Jag hade tre (!) 3Com 3C529-TP MCA.

Jag slängde dem relativt nyligen, omedveten om att såna kort betingade ett visst värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Dom blev märkbart lättare att överklocka utan IHS. 570Mhz körde jag min 500Mhz i som mest och AMD's egna 550Mhz såldes inte nåt vidare då vissa källor tycks indikera att dom var instabila likt pentium 3 1133Mhz som tex drogs tillbaks. Den 500Mhz K6-2 såldes till en på swec som körde den i 600Mhz och ja det var knappt bootbart med IHS vill jag minnas därför jag tog bort den dock tyckte jag själv 2.9V var lite mycket då dom börjar dö runt 3.2V. 3.52V var instant death vad jag vet.
Problemet med 570Mhz var dock att det inte direkt var snabbare än 550Mhz då 550Mhz gick systembussen i 100Mhz och i 570 gick den i 95Mhz och på den tiden hade inte billigare processorer L2 cache utan det satt på moderkortet och gick i bussens frekvens. Helst ville man ha ett Socket 7 moderkort som klarade över 100Mhz buss men inte alla som gjorde det.

Stock drog min K6-2 500Mhz 25W i 2.2V och tror den fick ca 2.6V i 550Mhz så blir runt 38W och 570Mhz behövde den nog 2.7V så 43W och ja chipen är små och kylarna på den tiden var i bästa fall ren koppar. Inga heatpipes eller liknande som hjälpte en.
Vatten gjorde gott med på dom.

Tror 600Mhz på den krävde 2.9V utan IHS och ja var knappt bootbart utan för den blev nog för varm helt enkelt. Tror 2.9V var det andra ägaren senare körde den i och det blir 52W så ja dom drog för en socket 7 processor med OC en del så IHS'en var en riktig flaskhals över 500Mhz.
600Mhz var i princip max för dom flesta snabba K6-2 processorer då dom började brinna upp en bit över 3V pga för hög spänning.
K6-2 hade stock 2.2, 2.4 eller 2.5V Vcore vill jag minnas beroende på stepping så man vill ju helst ha 2.2V varianten av 450, 500 eller 550Mhz versionen desutom stödde dom snabbar K6-2 processorerna multippel 6x vilket på intel var multippel 2x egentligen villket gjorde att man kunde ta en 450Mhz CPU som jag gjorde, stoppa i ett moderkort för K6 och sedan ställa den till 2x66Mhz alltså 66Mhz sytembuss och mutippel 2 villket för en Pentium hade get 133Mhz men på K6-2 450Mhz som jag hade i routern så gav det 400Mhz och då dom tålde lite Vcore kunde man välja typ 2.8V som Pentium MMX körde så fick man med lite tur ett system som postade att den hade en K6 processor i typ 300Mhz i mitt fall men igentligen gick den i 400Mhz och fungerade 100% stabilt och linux såg den som K6-2 400Mhz med 3Dnow! även om bios inte begrep bättre.

Tänk om jag hade känt dig då!

Jag kom på nu när jag läste detta att jag faktiskt överklockade min stackars 400MHz K6-2 under inrådan från min kusin. Den satt i en IBM Aptiva, och BIOS gav knappt nån info. Det fanns ett dussin DIP-switchar på moderkortet, och enbart en enda konfiguration gav ett annat utfall än standard. Enigt BIOS blev den uppskrämd i 488MHz eller nåt liknande udda tal. Jag märkte dock absolut ingen skillnad alls, så jag undrar om det verkligen stämde.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

1995, det var då jag uppgraderade från Asus ISA-486 med 486DX-50.

IXX Fulltower i snygg Bang & Olufsen-design. (fronten har gulnat lite sedan dess.)

Seventeam 230W AT-nätagg
Moderkort: Gigabyte GA-486VS
CPU: AMD 486DX4-120
RAM: 8MB 72p FP (Idag sitter det 32MB på plats)
Grafikkort: ATi Mach64GX Graphics Pro VLB med 2MB VRAM
Nätverkskort: Lantech VL-NET/32CT VLB
Ljudkort:SB16 SCSI
Multi-IO VLB med 4x IDE enhetsplatser
528MB HD, senare 2st 1.2GB HD
4x Panasonic CD
5.25"FD
3.5"FD
Bandstation
...och en trillion löst hängande flatkablar

3x VLB var väl egentligen lite tungdrivet för CPU'n...

OS/2 bootloader och dual-boot med:
Novell-DOS 7.0 med Netware och Windows 3.1
eller
Windows 95
För att få grafikkort och multi-io att fungera ihop i Windows 95 fick man trixa en del med minnesadresser.

Behövs några bättringslödningar på nätverkskortet, leta upp hårddiskarna och
en urblåsning av allt läskigt damm, därefter är den nog körbar igen...

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Medlem
Skrivet av COith:

Tror det var en sådan jag fick ärva som första dator strax före millennieskiftet, kanske 97-98 någonstans. På den tiden satt jag mest med paint och ett gammalt skid-spel i 2D.

Var rena lyxen att sen få komma till min farbror och spela det första Need for Speed när det kom sen.

Oj, tänkte att den var riktigt gammal redan när jag fick fatt i min under första halvan av 90-talet. Läste på wikipedia att den tydligen är från 1985. Ångrar nästa lite idag att man lät farsan köra den till skroten när vi köpte en ny dator kring 98...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Hittade denna gamla raritet http://i.imgur.com/ZqcfeB8.jpg

Visa signatur

(V)
(O.o)
(><)
/_|_\

Permalänk
Medlem

Victor 386. användes för att spela Jezzball och tetris på, windows 3.11
så länge sen att jag inte minns annat än att när total annihilation dök upp 97 var jag sur för att det inte gick att spela på den.

-> Dell optiplex GXa, 233mhz pII & 64mb ram. men det var 97...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Var uppe på vinden för ett tag sedan, man är ju prylsamlare
Hittade denna:

Har tyvärr Inga bilder, men började mitt första job 1996. Första uppgifter var att städa ut efter min företrädare. Hittade då ett nyhetsblad från Trend Data. Detta var daterat Januari 1990 och dom sålde en Victor Dator med följande Spec:
Server Spec
486 DX 66MHz
4MB Ram
110MB HDD

Till det otroliga priset 79.995kr plus moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisenschwein:

IXX Fulltower

Jag suktade efter ett sånt chassi som 15-åring!

Med facit i hand borde jag köpt Framtidsdatorn från IDT (tror jag har ett reklamblad här någonstans), som levererades i svart chassi, istället för skräpet från TD Consall. Hur som helst så lärde jag mig hur dåligt det var med färdigmonterad dator skickad via posten, så min första nya dator blev även den sista jag inte byggde ihop själv.

Permalänk
Medlem

Första egna datorn köpte jag i slutet på 90-talet om jag minns rätt.
Pentium 133 eller 166 med MMX. Kom ihåg att MMX gjorde grym skillnad i vissa spel.
4 eller kanske 8 meg ram.
windows 95.
14" crt med 800*600
Savage s4 grafikkort med kanske 2 meg vram
33.6 modem us-robotics så klart.

Köpte senare ett Orchid 3d-fx kort. Då var man kung ett tag

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Jag hade en
IBM Pentium 120 MHz. Skitgrym i några månader tills alla polarna köpte MMX 133 MHz eller va de hette. Farsan hyrköpte den på Thorn så dyrt vart det nog. Många timmar rulla den. Använde den mest för lyssna på mp3 och chatta på irc har jag för mig.

Har ingen bild på min men hitta en bild på nätet:

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Hedersmedlem

Familjens första dator var inget monster, utan en arbetsdator som min mor använde i sitt arbete. En bärbar Acer-dator med svart/vit skärm, en 386:a. Kunde inte göra så mycket med den, installerade ett demo på spelet Raptor och lekte med Neko.

Familjens första "riktiga" dator köptes 1997 innehållandes en Pentium II 233 Mhz, 32 MB ram, Gigabyte-moderkort med Intel 440LX-chipset, S3 Virge 4MB, Soundblaster AWE64 Gold, 4 GB HDD, 15" Samsung-skärm, Keytronic Ergoforce-tangentbord och något fett ljudsystem med två sateliter och en sub. Kostade runt 25k på den tiden.

Internetuppkopplingen va inte att leka med. Modemet var en BOCA 56k Flex, ISP:n va Telenordia. När v90 kom flashade jag om modemet till ett v90, dock blev det väldigt varmt... löstes genom att hänga ut det genom fönstret.

Självklart var det jag som använde datorn mest...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

20 år sedan hade man väl migrerat till något vettigare, men för 30 är sedan så började allt med en IBM XT, Dubbla 5,25 tums diskstationer och 20mb hdd.

Minns inte exakt om den klockade in på 6 eller 8 mhz

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Har inga foton tyvärr, men 1995 satt jag fortfarande med min Amiga 1200 med en 68EC030 (utan MMU) på 40MHz, 4 MB FAST-minne och en 68882 FPU. Har kvar den än (och en A1084S monitor), men använder den sällan.

Minns inte vad jag spelade då, men jag var ingen gamer utan pysslade främst med demoscenen.

Vilken grupp tillhörde du?

Permalänk
Medlem

Tror jag har någon bild liggande hemma men nu får det räcka med en bild jag googlade fram på pjäsen:

En Compaq-dator med en 486:a (osäker på klockfrekvens men gissar på någonstans runt 50 MHz), 4 eller 8 MB RAM, 2X CD-läsare, integrerad skärm och högtalare samt 200 MB hårddiskutrymme. Vi skaffade den gissningsvis 1995, eller möjligen tidigt 1996. Några av spelen jag spelade:

Warcraft: Orcs & Humans
Command and Conquer
Command and Conquer - Red Alert
Backpacker
Theme Park
Pizza Tycoon
Wolfenstein
The Secret of Monkey Island
Indiana Jones: The Fate of Atlantis
Myst
Hexen
Sim City 2000
Simcopter
Doom
Doom 2

Jag minns att jag tyckte att det var helt sjukt när Need for Speed 2 släpptes och det krävde ~250 MB dvs mer än hela vår hårddisk!

Vad gäller Doom-spelen fick vi de på diskett av en kusin och efter några månader hörde han av sig och berättade om något helt sjukt han fått reda på: IDKFA och IDDQD. Kommentarer överflödiga!

Överlag spelade jag och brorsan det mesta vi kom över. Olika tidningar skickade ofta med disketter/CD med en drös speldemos som spelades till leda.

Gissningsvis 1998 uppgraderade vi till en ny dator med Pentium II som klockade in på hela 233 MHz - då gick det undan! Hårddisken på 4,2 GB kändes som om den skulle räcka för evigt men storleken på spelen ökade i rask takt och det kändes ganska snabbt som alldeles för lite.

Permalänk
Medlem

@Oaky: jisses, avkoda mp3or med 120mhz? vill minnas att väldigt få mjukvaror i den eran lyckades multitaska mp3avkodning och något annat samtidigt med mindre än 200mhz/32mb ram. Winamp 2 var kungen av prestandaeffektivitet tills foobar2k slog den på fingrarna...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Inaktiv

Familjens första dator var en 386a av något slag runt 1994-1995, troligen IBM som vi fick ta över från släktingar som uppgraderat. Jag minns inte så mycket om specifikationerna mer än att det var Windows 3.11, 3,5" floppy och tidsenlig desktopchassi. Spelades Tetris, Tai Pei, Wolfenstein och Rescue Rover på den vad jag kan minnas.

1998 blev det en modernare dator, Compaq Presario av något slag med Pentium II 266Mhz MMX, 48MB RAM, 4GB HDD samt integrerat ATI Rage av något slag. Året efter en PII 400MHz, 128MB RAM, 8GB HDD, Riva TNT samt DVD-läsare.

Min första egna dator köptes år 2000, Duron 800MHz, 128MB RAM, Geforce 2 MX, 30GB. Under det närmaste året byttes minnet till 256MB, CD-läsaren byttes mot en CDbrännare och en DVDläsare stoppades också in. Ett Soundblaster Live tillkom och en 80GB HDD. Måste nästan kolla om datorn i fråga finns kvar.

Bilder bör finnas på samtliga datorer men inget jag har tillgång till dessvärre.

Skickades från m.sweclockers.com