Permalänk
Medlem

Deklarera den 21 Mars, har inte fått pengarna. Är det för att jag haft extra information angående deklarationen?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnStokes:

Deklarera den 21 Mars, har inte fått pengarna. Är det för att jag haft extra information angående deklarationen?

Ja, det är bara folk som inte ändrat i deklarationen som kunde få till Påsk. Jag fick min igår

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, det är bara folk som inte ändrat i deklarationen som kunde få till Påsk. Jag fick min igår

De som ändrat då? Är det innan midsommar som vanligt?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk

skickade in första dagen man fick göra det, har fortfarande inte fått pengarna. Har inte ändrat något heller.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Inaktiv

Pengarna kom in igår för mig!

Permalänk
Medlem

Fick mitt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnStokes:

De som ändrat då? Är det innan midsommar som vanligt?

Japp det är det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

En släkting fick -7500kr
Rip

//Jonathan

Fast det innebär ju bara att de haft bättre inkomster förra året (eller gjort bra aktieaffärer eller liknande) än vad de betalat skatt för.

Förra året fick jag betala in drygt 120000 kr. Hade sålt en lägenhet med vinst och det där var min halva av vinstskatten. Surt men det innebar ju att jag fått in en massa pengar också.

(Sedan anser jag personligen att vinster på bostäder inte borde beskattas förutsatt att man uppfyller vissa villkor för att undvika spekulation, typ varit folkbokförd där mer än 12 (eller 24) månader samt köper en ny bostad inom ett år från försäljning eller liknande.)

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Fast det innebär ju bara att de haft bättre inkomster förra året (eller gjort bra aktieaffärer eller liknande) än vad de betalat skatt för.

Förra året fick jag betala in drygt 120000 kr. Hade sålt en lägenhet med vinst och det där var min halva av vinstskatten. Surt men det innebar ju att jag fått in en massa pengar också.

(Sedan anser jag personligen att vinster på bostäder inte borde beskattas förutsatt att man uppfyller vissa villkor för att undvika spekulation, typ varit folkbokförd där mer än 12 (eller 24) månader samt köper en ny bostad inom ett år från försäljning eller liknande.)

Du kan redan idag slippa att betala vinstskatt om du köper ny bostad för pengarna. Uppskovet gäller max 1.45 mkr (har jag för mig) av vinsten och resten reavinstskattas. Den nya bostaden måste ha minst samma värde som den du sålde.

Innebärandes att så länge du inte gör en vinst mer än 1.45mkr på din bostad så slipper du skatta helt på den vinsten så länge du köper en bostad av minst samma värde.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

fick hela 1500 riksdaler, inte mkt att skryta med, men alltid något.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Fick mina igår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du kan redan idag slippa att betala vinstskatt om du köper ny bostad för pengarna. Uppskovet gäller max 1.45 mkr (har jag för mig) av vinsten och resten reavinstskattas. Den nya bostaden måste ha minst samma värde som den du sålde.

Innebärandes att så länge du inte gör en vinst mer än 1.45mkr på din bostad så slipper du skatta helt på den vinsten så länge du köper en bostad av minst samma värde.

Jag slipper inte skatta utan jag får skjuta upp skatten och under tiden jag skjuter upp skatten betalar jag en årlig ränta som motsvarar en bankränta på 3,25%. Kan du låna till lägra ränta är det mer fördelaktigt att betala skatten och låna pengarna.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Jag slipper inte skatta utan jag får skjuta upp skatten och under tiden jag skjuter upp skatten betalar jag en årlig ränta som motsvarar en bankränta på 3,25%. Kan du låna till lägra ränta är det mer fördelaktigt att betala skatten och låna pengarna.

Du slipper skatta [just nu] då Uppskov = att skjuta upp,
men jaja man får väl vara lite mer specifik.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@DPG: Framåt sommaren som vanligt.

Verkar som om det är 7-9 juni om man har deklarerat innan 2 maj.

Permalänk
Medlem

Har någon fått pengarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inget än, ingen kollega som fått heller.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Pengarna sätts in på kontot 8 juni eller 9 juni står det på skatteverkets hemsida

Så antagligen imorgon kanske dom trillar in för dom flesta.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Dom brukar ju tjuvstarta så finns säkert nån som får idag med.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd

Fick kivra-brev om att de var på gång i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inga pengar ännu, väntar med spänning! ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan pengarna komma in senare på dagen eller är det kört för idag?

Permalänk
Medlem

Väntar på 17K, inget idag iaf...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Inaktiv

Likadant här, pengarna lämnade skattekontot den 3/6, men inte på kontot ännu.

Vad sysslar bankerna med?

Permalänk
Medlem

Nordea sitter på pengarna, ser dem som inkommande transaktion för 2017-06-09 i mobilappen...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av anon173292:

Likadant här, pengarna lämnade skattekontot den 3/6, men inte på kontot ännu.

Vad sysslar bankerna med?

Hur kan man se att pengarna har lämnat skattekontot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Kan pengarna komma in senare på dagen eller är det kört för idag?

Pengarna kan komma senare också. Tidigare år har jag fått mina någon gång på eftermiddag. Har Sparbank. Har inte fått mina ännu heller, fick mitt besked på kivra i måndags tror jag.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hur kan man se att pengarna har lämnat skattekontot?

Om du har Kivra så har du säkert fått beskedet dit. Annars kan du logga in på skatteverket, så kan du nog se det där.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Har inte fått nåt än, deklararade via telefon då ska man väl få nu i veckan eller?

Permalänk
Inaktiv

Man kan även logga in på sitt skattekonto hos skatteverket.se.

Sparbanken här med.

Permalänk
Medlem

Pengarna betalas in imorgon enligt min internetbank - nordea

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"