Permalänk
Avstängd

Ska snart dyka upp nästan 3 500 kr hos mig men samma här så sitter Nordea och håller på dem.

Är det någon som vet hur man kan se om sina avdrag har gått igenom eller inte. Skulle enligt tidigare besked få tillbaka nästan 6 500 kr men nu får jag bara 3 500 kr och ändå har jag gjort en del avdrag. Men kan inte se om de avslagits eller godkänts.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fick pengarna tråkigt nog i april, allt är borta redan

Permalänk
Medlem

Jag har också Nordea, den 3/6 lämnade pengarna skattekontot men jag ser inget kommande i appen eller dylikt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Ska snart dyka upp nästan 3 500 kr hos mig men samma här så sitter Nordea och håller på dem.

Är det någon som vet hur man kan se om sina avdrag har gått igenom eller inte. Skulle enligt tidigare besked få tillbaka nästan 6 500 kr men nu får jag bara 3 500 kr och ändå har jag gjort en del avdrag. Men kan inte se om de avslagits eller godkänts.

Samma sak hände mig vid avdrag för resor till och från jobbet. Blev grymt besviken, då jag trodde att jag skulle få tillbaka drygt 1000 kr.
Men tydligen är det skatt på alla avdrag, och fick tillbaka mycket mindre än vad jag hade trott.

Hör du inget om dina avdrag, så har de gått igenom. Annars får blir du meddelad på något sätt att du skall styrka dina avdrag i form av kvitton eller liknande.

Permalänk
Inaktiv

Får mina pengar imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Men tydligen är det skatt på alla avdrag, och fick tillbaka mycket mindre än vad jag hade trott.

Det är snarare så att din beskattningsbara inkomst minskar i och med avdragen, det är inte skatt på avdragen i sig. Ligger du under brytpunkten för statlig skatt och har avdrag på 10 000 kr så minskar din inkomst med just 10 000 kr. Dock så har du betalt skatt på dessa 10 000 kr, i detta fallet runt 3000 kr (beroende på vilken kommun du tillhör). Det är denna skatten du får tillbaka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Det är snarare så att din beskattningsbara inkomst minskar i och med avdragen, det är inte skatt på avdragen i sig. Ligger du under brytpunkten för statlig skatt och har avdrag på 10 000 kr så minskar din inkomst med just 10 000 kr. Dock så har du betalt skatt på dessa 10 000 kr, i detta fallet runt 3000 kr (beroende på vilken kommun du tillhör). Det är denna skatten du får tillbaka.

Det står inget om detta på deklarationsblanketten....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Det står inget om detta på deklarationsblanketten....

Det står om detta i dokumentet "Dags att deklarera" som ges ut av Skatteverket.

Från sidan 5:
"Lägre skatt efter avdrag
Ett avdrag i deklarationen sänker din inkomst som skatten beräknas på. Hur mycket ett avdrag ger i lägre skatt beror på hur hög skatt du betalar. Om du betalar
30 % i skatt på dina löneinkomster och gör ett avdrag för resor till och från arbetet med 11 000 kr (du får avdrag för den del som överstiger 10 000 kr) blir din ungefärliga skatteminskning 300 kr (11 000 kr – 10 000 kr x 30 %)."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Det står om detta i dokumentet "Dags att deklarera" som ges ut av Skatteverket.

Från sidan 5:
"Lägre skatt efter avdrag
Ett avdrag i deklarationen sänker din inkomst som skatten beräknas på. Hur mycket ett avdrag ger i lägre skatt beror på hur hög skatt du betalar. Om du betalar
30 % i skatt på dina löneinkomster och gör ett avdrag för resor till och från arbetet med 11 000 kr (du får avdrag för den del som överstiger 10 000 kr) blir din ungefärliga skatteminskning 300 kr (11 000 kr – 10 000 kr x 30 %)."

Återigen, det står inget om detta på deklarationsblanketten

Vad är det för dokument du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Återigen, det står inget om detta på deklarationsblanketten

Vad är det för dokument du pratar om?

Det är ointressant om det står på deklarationsblanketten.

"Dags att deklarera" är en instruktion till hur deklarationsblanketten skall fyllas i.
Återfinns t ex här:
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbro...

Så länge jag kan minnas har man fått denna tillsänd sig i samband med att deklarationsblanketten har skickats ut. På senare år kanske endast som pdf eller länk. För några år skickades den ut i pappersform i varje fall.

Permalänk
Medlem

har swedbank och fick precis mina pengar.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Återigen, det står inget om detta på deklarationsblanketten

Vad är det för dokument du pratar om?

Det viktiga är vad som står i skattelagstiftningen, det är den du som deklarerar skall följa.

Sen på blanketten tycker jag det är rätt uppenbart att avdragen görs mot inkomst av tjänst och inte direkt mot skatt som skall betalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

har swedbank och fick precis mina pengar.

Samma här! 17000 friska svenska kronor!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Samma här! 17000 friska svenska kronor!

Samma här! Swedbank, fanns inte för en timme sen på kontot

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Har också fått mina, var dock bara 11k, men bättre än inget.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Haha, jag fick ju mina i april tack vare det där nya digitalpostlådan man kunde skaffa hos skatteverket https://skatteverket.se/privat/deklaration/skattepengartillpa...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Alldeles nyss.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Haha, jag fick ju mina i april tack vare det där nya digitalpostlådan man kunde skaffa hos skatteverket https://skatteverket.se/privat/deklaration/skattepengartillpa...

Fast det är ju enbart för att du inte har gjort några ytterligare avdrag alls... Har man avdrag som man "ansöker om" så får man tidigast tillbaka pengarna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Återigen, det står inget om detta på deklarationsblanketten

Vad är det för dokument du pratar om?

Jag tycker också att det kunde ha varit tydligare. Men det är den beskattningsbara inkomsten som är sänkt om man har gjort avdrag. På slutliga skattebeskedet finns dock inte minsta antydan om att den är sänkt p.g.a. några avdrag man gjort.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Samma här! 17000 friska svenska kronor!

17k av dina egna pengar som du lånat Svenska staten i X antal månader utan att få någon för det...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Gött fick mina med nu, bara 1378 i år men alltid nåt.

Permalänk
Inaktiv

Inget hos mig med SEB.
Deklarerat digitalt i appen, har digital brevlåda samt gjort avdrag för resor.

Pengarna skall betalas ut idag eller imorgon enligt samtal med Skatteverket.

Permalänk
Medlem

Staten har nu återbetalt de pengar då lånat utan ränta.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

inget hos mig har Ica banken, får väl dom i dagarna antar jag

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Fan va smutt, lön in, skattepengar när som helst och semesterpeng i slutet på månaden Då kastar jag inte handduken och tar 5 veckor ledigt

Permalänk
Inaktiv

Så Nordea och Sparbanken tummar på pengarna i 5 arbetsdagar? Någon bank som för över som det ska vara, direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Då kastar jag inte handduken

Bra där! Man ska alltid ha koll på sin handduk

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av anon173292:

Så Nordea och Sparbanken tummar på pengarna i 5 arbetsdagar? Någon bank som för över som det ska vara, direkt?

Gör de det får de som har de bankerna vänta till måndag innan de kommer till arbetsdag 5 och kan få sina pengar. Tisdag om banken ska behålla pengarna 5 arbetsdagar först. Då räknar jag med att pengarna gick från skatteverket den 3:e dvs i lördags. Lördag, söndag och tisdag var inga arbetsdagar senaste veckan.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Har Nordea och fick mina pengar ungefär vid 13 tiden idag.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bra där! Man ska alltid ha koll på sin handduk

Hahaha
KASTAR IN! Kan inte ens skylla på telefonen då jag satt vid datorn