Allt om Corsair iCUE

Permalänk

eftersom jag och skruvar funkar sådär vad är det för skruvar till h80i om endast vill köra push
sen en fråga när kommer fungerande mjukvara för win 8.1

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Tokboy:

Låter ok.

MvH
Peter

Jag har försökt hittat vad som kan vara felet, men de ska ju komma upp i Link. Om du kopplar in en flödessensor till en port på moderkortet, får du upp den i bios då?

Skrivet av vanillaskyes:

Tjenare. Har nyss bytt från AMD till intel och fått hem min i7 4790k med 1150 socket ,och såg nu att jag lyckats slänga mina andra brackets men såg till min glädje att dessa går att beställa nya till min H100. Dock så finns inte socket 1150 med i listan som dom supportrar, bara 1155. Funkar det ändå och det inte står med bara, eller hur ser det ut?

Jag svarade dig i ditt PM, vi löser brackets åt dig.

Skrivet av Asmodeus800:

tror jag har kvar alla mina brackets till intel eftersom jag kör amd h80i´s bracket borde vara samma och som de verkar bor vi i samma kommun så passar dom kan du få dom ska bara leta upp lådan först sen är skillnaden om jag minns rätt på 1150 och 1155 bara att Sandy och Ivy Bridge = 1155
Haswell = 1150 fäst punkterna ska vara samma intel´s fanboys kan rätta mig om jag har fel

Som du säger så har 1150 och 1155 samma hålbild.

Skrivet av Asmodeus800:

eftersom jag och skruvar funkar sådär vad är det för skruvar till h80i om endast vill köra push
sen en fråga när kommer fungerande mjukvara för win 8.1

Hur menar du? Det följer ju med skruvar till båda sidor. Fungerar inte Corsair Link för dig med Windows 8.1? Det finns några fixar man kan göra för att det ska fungera bättre, kolla in denna tråd för mer information:

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=120962

Permalänk
Medlem

Corsair Johan

Har nu testat att få upp dom i bios.
men ej lyckats med det.

Kanske har dom pajat.
Har i alla fall haft dessa uppe i Link förut.

Se bild, Det finns 2st i mitten ca.

Vilket medföljande bild visar.
Hoppas kunna lägga tillbaka stora Link
samtidigt som jag drar om sladdar och fyller på med vatten
nu under julledigheten.

Men jag får se.

Dom kanske är trasiga.

MvH
Peter

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Tokboy:

Corsair Johan

Har nu testat att få upp dom i bios.
men ej lyckats med det.

Kanske har dom pajat.
Har i alla fall haft dessa uppe i Link förut.

Se bild, Det finns 2st i mitten ca.
http://tokboy.se/images/Flodesmatarna.jpg

Vilket medföljande bild visar.
Hoppas kunna lägga tillbaka stora Link
samtidigt som jag drar om sladdar och fyller på med vatten
nu under julledigheten.

Men jag får se.

Dom kanske är trasiga.

MvH
Peter

Hej Peter,

Ifall de inte syns i BIOS heller så skulle jag gissa på att det kanske inte fungerar som de ska, problemet med flödesindikatorer är ju att de snurrar väldigt långsamt i jämförelse med en fläkt, och då kan de vara svårt att läsa av värdet.

Lycka till med byggandet under jul!

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Peter,

Ifall de inte syns i BIOS heller så skulle jag gissa på att det kanske inte fungerar som de ska, problemet med flödesindikatorer är ju att de snurrar väldigt långsamt i jämförelse med en fläkt, och då kan de vara svårt att läsa av värdet.

Lycka till med byggandet under jul!

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Thx

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Inaktiv

bakgrunds bild

Tänkte att jag skulle ändra bakgrund till min dator ställe för dom som finns i programmet. Så jag tog en bild med min mobil och sedan la jag in den på dator och sen i programmet. Men den blev jätte in zoomad. Vad ska man göra åt det man vill ju kunna se hela dator inte bara högra hörnet.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av anon245686:

Tänkte att jag skulle ändra bakgrund till min dator ställe för dom som finns i programmet. Så jag tog en bild med min mobil och sedan la jag in den på dator och sen i programmet. Men den blev jätte in zoomad. Vad ska man göra åt det man vill ju kunna se hela dator inte bara högra hörnet.

Testa att förminska bilden lite, så den inte har så hög upplösning.

Permalänk
Medlem

Hej Johan

Funderar på att köpa en Commander Mini !!

Har läst trådarna här och på andra ställen, men inte hittat mina svar :/
Hoppas du kan ge mig lite klarhet ^^

1. Har buggarna i Corsair's mjukvara blivit fixade?
Har tydligen varit problem med denna enda sen ni släppte programmet?
Har ett Crosshair5 med AMD 8350, vore bra om det går att använda tempgivarna på brädan?

2. Har försökt hitta info. om varvtal på pumpen som sitter på H110.
Har en gammal H40 (tror jag den hette) som fungerat utmärkt på fläktstyrning.
Stämmer det att pumparna är av samma modell ?

3. Stämmer det att Mini ENDAST klarar av 30 Watt totalt ?

4. Vad är lägsta inst. på fläktvarvtal på Mini? Många kontroller har 40% som minimum.

Visa signatur

Jag har en bra maskin, men den förändras hela tiden.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Derkein:

Hej Johan

Funderar på att köpa en Commander Mini !!

Har läst trådarna här och på andra ställen, men inte hittat mina svar :/
Hoppas du kan ge mig lite klarhet ^^

1. Har buggarna i Corsair's mjukvara blivit fixade?
Har tydligen varit problem med denna enda sen ni släppte programmet?
Har ett Crosshair5 med AMD 8350, vore bra om det går att använda tempgivarna på brädan?

2. Har försökt hitta info. om varvtal på pumpen som sitter på H110.
Har en gammal H40 (tror jag den hette) som fungerat utmärkt på fläktstyrning.
Stämmer det att pumparna är av samma modell ?

3. Stämmer det att Mini ENDAST klarar av 30 Watt totalt ?

4. Vad är lägsta inst. på fläktvarvtal på Mini? Många kontroller har 40% som minimum.

Hejsan,

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

1. Corsair Link har haft lite problem tidigare men de har blivit mycket, mycket bättre nu. Följ tipsen här i tråden ifall de inte skulle fungera eller kontakta mig igen.
2. Det är inte samma pump och den går inte att styra. Pumpen är inte byggd för att gå på variabelt varvtal. Det finns folk som styrt den genom att ge den mindre volt, men de är inte att rekommendera eftersom man förkortar livslängden.
3. 30W totalt är max.
4. 40% är lägsta inställningen.

Hoppas de svarade på dina frågor.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Bootade upp med H100i för första gången idag, installerade Corsair Link, men den hittar inte kylaren?
Skulle ju vara kul att pilla lite med profiler men har provat allt och inget verkar funka... Tips?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av HenkaN75:

Bootade upp med H100i för första gången idag, installerade Corsair Link, men den hittar inte kylaren?
Skulle ju vara kul att pilla lite med profiler men har provat allt och inget verkar funka... Tips?

Hej,

Vilken version av Windows har du? Är H100i inkopplad både med ström och till USB?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Hej Johan,

Jag installerade precis min Commander Mini och är än så länge nöjd med produkten. Dock några saker som inte fungerar som jag trodde skulle fungera:

Jag kör
Corsair Link v2.7.5361
Corsair Commander Mini USB Version 1.1.6
Asus Sabertooth P67 B3 Revision
Windows 7

Problem #1:
Ingen av de 4 medföljande temperaturgivarna hittas av Link. De dyker inte ens upp med 0°C (testat med de 4 inkopplade och jämfört med de 4 urkopplade, ingen skillnad) Dock finns det 4st "Commander Mini temp", men dessa visar 0°C och är där oavsett de är inkopplade eller ej.

Problem #2:
CPU-temp växlar mellan korrekt angivelse (ca 33°C) och 0°C med interval på ca 5 sek.

Problem #3:
CPU-fan går inte att justera alls. Använder Corsair H50 med fläkten kopplad till CPU-fan. Stänger jag av ASUS "CPU Q-Fan Control" i BIOS går fläkten på max, annars verkar den styras av BIOS. Jag hade förväntat mig att kunna justera fläkten via Link om "CPU Q-Fan Control" sattes till "disabled"?

Problem #4:
Link hittar 11 temp givare, dock alla utom 2 anger 0°C. Jag antar att dessa givare är de som finns på moderkortet, men hur kommer det sig att Link inte kan läsa av dessa?

Tack på förhand för hjälpen!

Edit:
En intressant detalj, i "task bar" hittar Link temperaturen, den verkar dock ha problem att displaya den i GUIt.

//Håkan

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Blofeld:

Hej Johan,

Jag installerade precis min Commander Mini och är än så länge nöjd med produkten. Dock några saker som inte fungerar som jag trodde skulle fungera:

Jag kör
Corsair Link v2.7.5361
Corsair Commander Mini USB Version 1.1.6
Asus Sabertooth P67 B3 Revision
Windows 7

Problem #1:
Ingen av de 4 medföljande temperaturgivarna hittas av Link. De dyker inte ens upp med 0°C (testat med de 4 inkopplade och jämfört med de 4 urkopplade, ingen skillnad) Dock finns det 4st "Commander Mini temp", men dessa visar 0°C och är där oavsett de är inkopplade eller ej.

Problem #2:
CPU-temp växlar mellan korrekt angivelse (ca 33°C) och 0°C med interval på ca 5 sek.

Problem #3:
CPU-fan går inte att justera alls. Använder Corsair H50 med fläkten kopplad till CPU-fan. Stänger jag av ASUS "CPU Q-Fan Control" i BIOS går fläkten på max, annars verkar den styras av BIOS. Jag hade förväntat mig att kunna justera fläkten via Link om "CPU Q-Fan Control" sattes till "disabled"?

Problem #4:
Link hittar 11 temp givare, dock alla utom 2 anger 0°C. Jag antar att dessa givare är de som finns på moderkortet, men hur kommer det sig att Link inte kan läsa av dessa?

Tack på förhand för hjälpen!

Edit:
En intressant detalj, i "task bar" hittar Link temperaturen, den verkar dock ha problem att displaya den i GUIt.

http://i.imgur.com/u0Vwq8h.jpg

//Håkan

Hej Håkan,

Låter som det är den nyaste versionen som krånglar, den har lite problem med att läsa av olika sensorer på vissa plattformar. Testa downgrade:a till 5339. Följ då guiden i första posten i denna tråd och återkom om de hjälper.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Håkan,

Låter som det är den nyaste versionen som krånglar, den har lite problem med att läsa av olika sensorer på vissa plattformar. Testa downgrade:a till 5339. Följ då guiden i första posten i denna tråd och återkom om de hjälper.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej igen Johan,

kan konfirmera att ver 5339 fungerar som den ska, ni verkar dvs ha problem med 5361. Jag har även postat detta på ert forum:
http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=132837&page=...

Tack för hjälpen, nu ska jag bara installera min sprillans nya H110i GT!

//Håkan

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Blofeld:

Hej igen Johan,

kan konfirmera att ver 5339 fungerar som den ska, ni verkar dvs ha problem med 5361. Jag har även postat detta på ert forum:
http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=132837&page=...

Tack för hjälpen, nu ska jag bara installera min sprillans nya H110i GT!

//Håkan

Hej Håkan,

Ja vi är medvetna om det och jobbar på en ny version! Roligt att höra att du införskaffat våran nya kylare.

Permalänk
Inaktiv

RM 750 PSU

Fick idag hem min kabel för att koppla in till corsair link. Kan se 12v saken i link men fläkten blinckar rött. Har version 5339. Hur fixar jag detta.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av anon245686:

Fick idag hem min kabel för att koppla in till corsair link. Kan se 12v saken i link men fläkten blinckar rött. Har version 5339. Hur fixar jag detta.

Jag ska kolla upp med huvudkontoret om dom har något tips.

Permalänk
Medlem

Hej, är intresserad av en Commander Mini och har en del frågor,

1: Var är max Watt för alla fläktkanalerna totalt/per kanal?
2: Går det att utöka så att man kan få mer?
3: Är det möjligt att styra 3pin fläktar så att de går från att vara avstängda till att gå upp till deras lägsta hastighet(40-50%)?
4: Går det att ställa in fläktkurvorna baserat på GPU/CPU temperaturer även fast man inte har en Corsair kylare (jag kör custom vattenkylning)?

Tack så mycket

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Neeon123:

Hej, är intresserad av en Commander Mini och har en del frågor,

1: Var är max Watt för alla fläktkanalerna totalt/per kanal?
2: Går det att utöka så att man kan få mer?
3: Är det möjligt att styra 3pin fläktar så att de går från att vara avstängda till att gå upp till deras lägsta hastighet(40-50%)?
4: Går det att ställa in fläktkurvorna baserat på GPU/CPU temperaturer även fast man inte har en Corsair kylare (jag kör custom vattenkylning)?

Tack så mycket

Hej Neeon123,

Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

1. 30W totalt.
2. Nej.
3. Återkommer angående den frågan.
4. Ja det går.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

@Neeon123:
Föreslår även en titt på det officiella forumet för Link:
http://forum.corsair.com/forums/forumdisplay.php?f=209

Mjukvaran (Link) är och har aldrig varit helt stabil. Jag har fått det att fungera med en tidigare version av mjukvaran, vad som är trist är att det tar lång tid för nya versioner som inte löser tidigare problem samt att moderatorerna inte är jättebra att svara på folks frågor. Johan här på detta forumet gör så gott han kan, vad som saknas är samma entusiasm på det officiella forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Neeon123,

Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

1. 30W totalt.
2. Nej.
3. Återkommer angående den frågan.
4. Ja det går.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Skrivet av Blofeld:

@Neeon123:
Föreslår även en titt på det officiella forumet för Link:
http://forum.corsair.com/forums/forumdisplay.php?f=209

Mjukvaran (Link) är och har aldrig varit helt stabil. Jag har fått det att fungera med en tidigare version av mjukvaran, vad som är trist är att det tar lång tid för nya versioner som inte löser tidigare problem samt att moderatorerna inte är jättebra att svara på folks frågor. Johan här på detta forumet gör så gott han kan, vad som saknas är samma entusiasm på det officiella forumet.

Okej tack så mycket

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Neeon123:

Okej tack så mycket

Hej igen,

Du kan kontrollera 3-pin fläktar med Commander Mini men inte stänga av de helt pågrund av att vissa fläktar behöver en viss startström för att komma igång igen.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Hejsan, just uppgraderat min H60 till en H100i GTX och har problem med Link.
Samma fenomen som andra haft med att temperaturen visar 0 på cpu och även på cooler temp. Detta gäller den senaste versionen av Corsair Link v3.1.5525.

Installerar jag den äldre versionen som du rekommenderar (5339) så funkar tempen på CPU, MEN ingen H100i GTX.
Lite moment 22 här då jag kan styra kylningen i senaste versionen MEN inte med hjälp av en kurva då jag inte får ut CPU temp.
I den äldre Link versionen får jag ut korrekt CPU temp MEN har ingen kylare att leka med.

Hur nu Corsair lyckas med det förblir en gåta. "Don't fix it if it ain't broken"

H100i GTX är kopplad både till ström och USB. Kör Windows 8.1 64-bit
Tacksam för hjälp... Sliter mitt hår här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej igen,

Du kan kontrollera 3-pin fläktar med Commander Mini men inte stänga av de helt pågrund av att vissa fläktar behöver en viss startström för att komma igång igen.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

okej, Tack för Svaren

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Avstängd

MItt corsair link fungerar inte heller. Senaste versionen blinkade CPU temp rött med jämna mellanrum. En äldre version går inte att starta, programmet kraschar på en gång bara.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Lagerlöf:

MItt corsair link fungerar inte heller. Senaste versionen blinkade CPU temp rött med jämna mellanrum. En äldre version går inte att starta, programmet kraschar på en gång bara.

Hej Lagerlöf,

Vilken äldre version testade du? Och vilken version av Windows har du?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Lagerlöf,

Vilken äldre version testade du? Och vilken version av Windows har du?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Testade den du länkat i första posten.

Kör W8.1

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag kör för närvarande 5339 då jag inte ser att den nyare versionen kan göra något bättre än den gamla. Detta baserat på att jag ser RPM och temperaturer samt att feedbacken från användare på det officiella Corsair forumet inte är så smickrande för Corsair.

Tycker det hela är trist då både commander mini och Link är bra produkter, de behöver bara rättas till en gång för alla. Dock verkar "något" ligga och förhindra Corsair från att göra detta:
Från Corsair Dustin:
"As for Corsair Link...I desperately wish I could tell you why the old bugs are proving to be so hard to squelch. There's a good reason for it, and that reason is a source of near infinite aggravation internally, but you'd have to take my word."

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=138502

Om det är pga att buggarna är jobbiga att rätta eller något annat det får framtiden utvisa.

Kan dock nämna att jag trots alla problem med mjukvaran kommer att idag plocka upp Corsair Link RGB LightingStrips Kit 2x 9LED till min commander mini från inet:
http://www.inet.se/produkt/6110110/corsair-link-rgb-lightings...

Permalänk
Avstängd

Jag löste en del av mina problem. Mitt Link förstod inte att jag hade H100i ens, jag fixade detta i regedit, https://www.youtube.com/watch?v=zsyo6nvlcf0

Då dök det upp och jag fick ladda hem drivrutiner till H100i, vilket i alla fall gjorde att jag kunde se alla fläktar och ändra LED-belysning. Kan fortfarande inte se tempen på CPUn ordentligt. Verkar fungera sådär med att ändra fläkthastighet också.

Men efter att ha läst runt lite känns det poänglöst att försöka lösa det, tror mjukvaran är på tok för trasig. Vilket är synd när man betalar för det.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Blofeld:

Jag kör för närvarande 5339 då jag inte ser att den nyare versionen kan göra något bättre än den gamla. Detta baserat på att jag ser RPM och temperaturer samt att feedbacken från användare på det officiella Corsair forumet inte är så smickrande för Corsair.

Tycker det hela är trist då både commander mini och Link är bra produkter, de behöver bara rättas till en gång för alla. Dock verkar "något" ligga och förhindra Corsair från att göra detta:
Från Corsair Dustin:
"As for Corsair Link...I desperately wish I could tell you why the old bugs are proving to be so hard to squelch. There's a good reason for it, and that reason is a source of near infinite aggravation internally, but you'd have to take my word."

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=138502

Om det är pga att buggarna är jobbiga att rätta eller något annat det får framtiden utvisa.

Kan dock nämna att jag trots alla problem med mjukvaran kommer att idag plocka upp Corsair Link RGB LightingStrips Kit 2x 9LED till min commander mini från inet:
http://www.inet.se/produkt/6110110/corsair-link-rgb-lightings...

Hej blofeld,

Ja för mig fungerar 5339 bäst med, 5361 har lite problem med att läsa av visa tempsensorer och så. Har du några andra problem med Link just nu?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Skrivet av Lagerlöf:

Jag löste en del av mina problem. Mitt Link förstod inte att jag hade H100i ens, jag fixade detta i regedit, https://www.youtube.com/watch?v=zsyo6nvlcf0

Då dök det upp och jag fick ladda hem drivrutiner till H100i, vilket i alla fall gjorde att jag kunde se alla fläktar och ändra LED-belysning. Kan fortfarande inte se tempen på CPUn ordentligt. Verkar fungera sådär med att ändra fläkthastighet också.

Men efter att ha läst runt lite känns det poänglöst att försöka lösa det, tror mjukvaran är på tok för trasig. Vilket är synd när man betalar för det.

Hej Lagerlöf,

Det finns lite fixar att göra angående Corsair Link och Windows 8.1, kolla igenom den tråden och testa det, vissa kan vara samma som i videon du länkade. När du har installerat Corsair Link, har du följt de stegen jag skrev i första posten i denna tråd? Testa att följa de stegen och installera version 2.7.5339.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan