Permalänk
Medlem

Så man ska inte köpa en 840 evo eftersom den är seg om jag fattat det hela rätt? Utan en Pro istället.
Eller något annat förslag?
Jag kommer att använda den framför allt för Steams spel. Torrents har jag på en mekanisk.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Jag hade den känslan i början med min Samsung 849 EVO 250, allt kändes slött, windows startade inte lika snabbt..

Efter ett tag verkade detta repa sig dock. Nu statar Windows 8.1 på ~10 sec och spel går hur fort som helst.

Permalänk
Medlem

Det får nog bli en sån då, trots allt väldigt bra kritik på den. Borde bli en rejäl skillnad mot min Intel 510.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast den beteer sig på exakt samma vis som min förra icke-EVO disk.
Och 3gb i 500mb+/s är inte många sekunder.

Och dom som tror att man snabbt dödar en SSD bara för man använder den kan hitta en annan tråd:
http://techreport.com/review/26058/the-ssd-endurance-experime...
http://ssdendurancetest.com/

Min Inteldisk (som jobbat hårt i ett par år) har under 3TB host writes.
Att jämföra med de 300+ TB som TR testet nådde innan första problemen visade sig (på en Samsung disk..), resten ligger på 600+TB numera.
Att stoppa i en SSD och sen fortfarande lägga allt som faktiskt tjänar på den extra prestanda på en mekanisk disk är...dumt...

Dock skulle jag inte säga att torrent vinner ngn prestanda på att ligga på en ssd, kör OS+program/spel på din samsung och torrent på din Intel om du nu inte har nått annat ställe att lägga det på.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det får nog bli en sån då, trots allt väldigt bra kritik på den. Borde bli en rejäl skillnad mot min Intel 510.

Du lär nog inte märka skillnad på Ssd och ssd

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Kan efter snart en månad med 850 pro meddela att den är -otroligt- mycket stabilare och kvickare än mina ex 840 och 840 EVO.
Hur jag än beter mig så får jag den inte att sakta ner.
Jag kan belasta den så att den ligger på 500MB/s och samtiding dra igång en uppackning med massor av småfiler och ändå tuffar den på som om ingenting har hänt
Nu fattas bara en M.2 variant för överkomliga pengar

Återkom om 10 månader istället. Det tar en stund innan de segar ner gällande boot tider etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Jag tänker på det faktumet att en dag slutar hdd att tillverkas för gott då tekniken blivit för gammal.
Har vi då bara SSD och dessa då är mindre bekväma med att smålagra, då kan man ju fundera på vad vi skall ha som ersättning.

HDD har funnits i över 30 år. Och de kommer att finnas på marknaden i garanterat 10 år till. Fram tills den dagen det blir lönsammare att sätta in en SSD än en HDD och dessa dagar är väldigt långt borta.

Skrivet av Dual-Tjur:

intressant läsning! Jag köpte min andra SSD (OCZ VERTEX 2 240Gb) mest pga torrents! låt oss säga att jag laddar varje natt 10-20Gb och det sliter förstås på diskarna. Att skriva 10Gb i ett sträck går ju enkelt mekaniskt. Men då man laddar Torrents så skriver/läser man små bitar i gången. Jag tänkte att om läshuvudet hoppar fram och tillbaka utan avbrott under 10h så kan det inte vara så hälsosamt för disken?

Men jag skulle aldrig låta en samsung 840 göra Torrent-jobbet! Den slits snabbare än Ocz Vertex 2.

jag jämförde min 840 med en test som jag gjorde för 10 mån sedan
(WIN7 disk)
Wear Levelling Count
98->93
Power On Hours, Power On Count
båda 99->98
uppstarter, Total skrivning
253->1154, 1,27Tb->6Tb

min Vertex2 (torrent disk+musikdisk)
3220 uppstarter och 12,20TB skrivet (dvs lika mycket cykler som min 840 som är 120Gb)
SSD Life Left
99->99 !!!

så jag kan hålla med att vissa SSD duger inte åt torrentliknande funktioner.

Observera att dessa siffror är "estimates" alltså gissningar på hur länge SSDn ev. håller.

Skrivet av Svensktiger:

Kan meddela att en 850 pro löst problemet.
Den verkar klara av lite tufffare tag utan att helt fastna i vinkelvolten.

Du lyssnade alltså och skaffade dig en enterprisedisk.

Skrivet av kanto64:

Dom flesta här vet inte ett skit, dom vet inte heller vad dom pratar om....
Klart som fan att man ska använda en ssd till vafan man nu vill, vad är meningen med att köpa en och inte använda den ?
Jag använder mina, och har använt det i flera år, till torrents, uppackning av rar/zip-filer, komprimering av filer, virtuella maskiner, som vanlig lagring, spel, som scratch disk, ja, till vad som helst.

Problemet har varken med TLC eller annat att göra, Samsung ssder är gjorda så att dom känns väldigt 'snappy' i början men sen så avtar prestandan. Performance consistency är inte samsungs grej. Vill du ha bra bibehållen prestanda även efter långtids användning så är det sandisk extreme II och extreme pro som gäller. Alternativt nån dyrare intel variant, men jag skulle ta en sandisk ssd alla dagar i veckan just på grund av priset och det prestanda du får. Nästan enterprise.

Jag har använt några ssder från samsung, 830, 840, 840 evo, 840 pro, och dom funkar väl utan problem men efter att jag misshandlat dom med lite tung belastning så kryper dom som sniglar...

Enligt Anandtech så ska den nya 850 pro ha bättre performance consistency, typ i klass med sandisk extreme pro som är typ kungen av alla ssder på marknaden just nu.

Vet inte om du tror på det själv men att säga åt andra att de inte vet ett skit när det är en själv som ev. inte gör det är hyckleri. En SSD slits annorlunda än en HDD this is fact. TLC klarar mindre "slitage" än MLC. This is also a fact. Så länge som du inte sitter på en enorm mängd data (flaskhals internetuppkoppling) som ska till X och Y så är det inte direkt någon superide att använda ens SSD eftersom man i slutändan inte märker någon enorm skillnad till utbyte av onödigt slitage. Att sedan förlita sig på mjukvara som påstår hur länge ens disk håller går ju inte heller eftersom den inte går att lita på. Att sedan 850 pro har bättre preformance consistency är ju ett enormt no shit sherlock moment här. 840 EVO är en billigare disk med TLC.. 850 Pro har MLC och som enterprisedisk så ska den tåla mer stryk över en längre tid. De kostar därefter också.

Skrivet av Klappis:

Du har ju knappast nyttjat Intel disken som OS-disk om du fortfarande har 99% kvar under fem år. Räcker att kolla en del hd-klipp på youtube så har man lätt förbrukat 10gb på en dag.

Kan ju också säga mer om denna sorts program än om personens användning av disken.

Skrivet av Ozzed:

Kul att det löste sig Och vill bara säga att jag helt håller med om din ståndpunkt gällande SSD. Fattar inte vad det ät med folk. "Köp gärna en SSD men använd den inte för då slits den".. Skitsnack så det stinker. En SSD har i princip obegränsad hållbarhet även vid "tuffare tag", och det gäller även TLC-minnen. Klart man ska köra så mycket man kan på SSD'n, och även ha Pagefile på SSD då det just är sådant skriv/läsmönster de är bäst på. Även Microsoft rekomenderar det. http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2009/05/05/support-and-q-a...

Så sluta gå på hörsägen och rykten och "min kompis som kan det här med data säger att..." osv.. Läs på istället. Ska ni köpa SSD och i princip inte använda dem byter jag dem gärna mot mekaniska diskar. Jag lovar att jag får bättre användning av SSD

En annan sak att ha i åtanke kan vara att cachen på ditt torrentprogram kan behöva utökas så det får tillgång till mer RAM, så minskar skrivningarna/läsningarna på disk, oavsett om det sedan är mekanisk eller en SSD.

Nu är det inte så resonemanget är utan att man inte ska slita på en SSD onödan eftersom prestandan sällan ens är märkbar i de hastigheter som normala personer (inkluderad TS) antagligen för över sina filer i. Då kan man lika gärna använda sin HDD och lagra.

Man använder inte en Ferrari för att dra hölass.

Skrivet av Svensktiger:

Kan efter snart en månad med 850 pro meddela att den är -otroligt- mycket stabilare och kvickare än mina ex 840 och 840 EVO.
Hur jag än beter mig så får jag den inte att sakta ner.
Jag kan belasta den så att den ligger på 500MB/s och samtiding dra igång en uppackning med massor av småfiler och ändå tuffar den på som om ingenting har hänt
Nu fattas bara en M.2 variant för överkomliga pengar

Kul att det löste sig för dig. Och den stora skillnaden är bättre minnesceller i form av MLC. Vettetusan vad man själv ska tro om M.2.. Lite väl nisch.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Återkom om 10 månader istället. Det tar en stund innan de segar ner gällande boot tider etc.

Ingenting jag upplevt med någon av mina 20+ SSD'er.
De första jag köpte (2008 eller nåt) presterar fortfarande som nya.

Om du menar 850 pro specifikt så är det ju omöjligt att förutspå.
Mig veterligen så har dom bara funnits tillgängliga i max 2 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Återkom om 10 månader istället. Det tar en stund innan de segar ner gällande boot tider etc.

Min 840 pro har ingen problem med boot (haft den i ett år snart). Men har drivers strul som äter boot tid :/ (vet det för windows starten går fortare med den avinstallerad).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du har ju knappast nyttjat Intel disken som OS-disk om du fortfarande har 99% kvar under fem år. Räcker att kolla en del hd-klipp på youtube så har man lätt förbrukat 10gb på en dag.

Finns ingen anledning att mellanlagra videoklipp på hårddisken, och jag tror inte heller någon väl fungerande webläsare gör det.

Skrivet av Tumnus:

HDD har funnits i över 30 år. Och de kommer att finnas på marknaden i garanterat 10 år till. Fram tills den dagen det blir lönsammare att sätta in en SSD än en HDD och dessa dagar är väldigt långt borta.

Närmare 60 år, men iofs, även 1000 år är mer än 30 år

Citat:

Wikipedia: The commercial usage of hard disk drives began in 1956 with the shipment of an IBM 305 RAMAC system including IBM Model 350 disk storage.

Än så länge finns det ingen teknik som är i närheten av att ersätta hårddiskar som billig masslagring. Att komma med påståenden att tekniken snart försvinner bara för att den är gammal är höjden av okunskap. Först när något bättre finns kan det ersättas. Hjulet är riktigt gammal teknik. Vad ska det ersättas av, magnetleviation? Möjligen. Kommer det ersättas? Helt osannolikt.

SSD liksom maglev har fördelar över äldre teknik inom vissa områden. När det kommer till kostnad vinner den beprövade tekniken stort, och det är avgörande.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Finns ingen anledning att mellanlagra videoklipp på hårddisken, och jag tror inte heller någon väl fungerande webläsare gör det.

Närmare 60 år, men iofs, även 1000 år är mer än 30 år

Än så länge finns det ingen teknik som är i närheten av att ersätta hårddiskar som billig masslagring. Att komma med påståenden att tekniken snart försvinner bara för att den är gammal är höjden av okunskap. Först när något bättre finns kan det ersättas. Hjulet är riktigt gammal teknik. Vad ska det ersättas av, magnetleviation? Möjligen. Kommer det ersättas? Helt osannolikt.

SSD liksom maglev har fördelar över äldre teknik inom vissa områden. När det kommer till kostnad vinner den beprövade tekniken stort, och det är avgörande.

Då räknar jag i persondatorer. Ska vi gå tillbaka 60 år så var ju skivorna inne i hårddisken större än LP skivor och datorerna tog upp flera serverhallar stora som fotbollsplaner. Knappast något man kör med i vardagsrummet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du lyssnade alltså och skaffade dig en enterprisedisk.

[...]

850 Pro har MLC och som enterprisedisk så ska den tåla mer stryk över en längre tid. De kostar därefter också.

Tänker bara tillägga att 850 PRO inte är en enterprise-disk. Samsung har på flit tagit bort några funktioner (skydd mot strömbortfall och vad det var) för att företag ska köpa den riktiga dyrare enterprise-disken istället för 850 pro. Exakt vilken modell det är vet jag inte, 840 pro motsvarades av enterprise-disken 843T men den 853T som finns är en TLC-disk...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Tänker bara tillägga att 850 PRO inte är en enterprise-disk. Samsung har på flit tagit bort några funktioner (skydd mot strömbortfall och vad det var) för att företag ska köpa den riktiga dyrare enterprise-disken istället för 850 pro. Exakt vilken modell det är vet jag inte, 840 pro motsvarades av enterprise-disken 843T men den 853T som finns är en TLC-disk...

Den må ha lite enterprise funktioner borttagna, men flash cellerna och processorn i den, är samma som enterprise, och den troliga skrivtåligheten är uppe i nivåer som förra enterprise generationens högsta. De garanterar endast låga TBW värde, men i intern testning har disken klarat enormt mycket högre. Den är endast lågt satt för att företagen ska välja den dyrare.
http://www.anandtech.com/show/8239/update-on-samsung-850-pro-...
De specificerar 6000, vilket är betydligt mer än de 1000-3000 som "dagens" MLC normalt har, men i interna tester har den klarat värde på ca 30 0000 skrivningar, och fortfarande fungerar.

Så med den info vågar jag påstå att under huven, är den rejält nära enterprise klass i skrivning och toleranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Den må ha lite enterprise funktioner borttagna, men flash cellerna och processorn i den, är samma som enterprise, och den troliga skrivtåligheten är uppe i nivåer som förra enterprise generationens högsta. De garanterar endast låga TBW värde, men i intern testning har disken klarat enormt mycket högre. Den är endast lågt satt för att företagen ska välja den dyrare.
http://www.anandtech.com/show/8239/update-on-samsung-850-pro-...
De specificerar 6000, vilket är betydligt mer än de 1000-3000 som "dagens" MLC normalt har, men i interna tester har den klarat värde på ca 30 0000 skrivningar, och fortfarande fungerar.

Så med den info vågar jag påstå att under huven, är den rejält nära enterprise klass i skrivning och toleranser.

Om det är samma flashminne i båda vet vi inte. Det finns enterprise-klassade TLC-diskar men de har definitivt inte samma flashminnen som Samsung sätter i 840 EVO, troligtvis får enterprisediskarna de bästa kretsarna och EVO-diskarna för konsumenter får de sämsta kretsarna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Fast tanka ner på en SSD? Bättre att ladda ner till Mekanisk disk på nätverket istället som jag gör. Små små skrivningar till SSD:n som torrents gör är väldigt bra exempel på att döda SSD:n snabbast möjliga väg. Förutom möjligen med en yxa.

Jag har två gamla Kingstondiskar 64GB styck som ät raidade och stödjer inte TRIM, kört torrents i princip varje dag ner på dessa i snart 5år, finns ingen tendens till något fel ännu.

Dom har överlevt sig själva flera gånger om, 64GB's SSDer är oerhört förlegade idag.
Har inte haft mekanisk disk på nästan 5år och jag saknar dom absolut inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Skuggan74:

Jag har två gamla Kingstondiskar 64GB styck som ät raidade och stödjer inte TRIM, kört torrents i princip varje dag ner på dessa i snart 5år, finns ingen tendens till något fel ännu.

Dom har överlevt sig själva flera gånger om, 64GB's SSDer är oerhört förlegade idag.
Har inte haft mekanisk disk på nästan 5år och jag saknar dom absolut inte.

Do you even #necrofil?

Svarar på ett 4månader gammalt inlägg.
Nej har redan blivit motbevisad i denna tråd att det fungerar bra ändå.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Do you even #necrofil?

Svarar på ett 4månader gammalt inlägg.
Nej har redan blivit motbevisad i denna tråd att det fungerar bra ändå.

Kollade inte datumet ens, sorry.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om det är samma flashminne i båda vet vi inte. Det finns enterprise-klassade TLC-diskar men de har definitivt inte samma flashminnen som Samsung sätter i 840 EVO, troligtvis får enterprisediskarna de bästa kretsarna och EVO-diskarna för konsumenter får de sämsta kretsarna.

Har inte syftat på EVO, eller 840. Läs vad jag svarade på...
Och nej, TLC minne är inte enterprise klassade. De bästa TLC, som motsvarar de sämre MLC, blir EVO diskar, de sämre TLC blir USB minne. Finns tydlig info om detta när EVO disken kom till marknaden. Samsung handplockar EVO diskens TLC minne från fabriken.

850 Pro kör MLC, samma VNAND som Enterprise versioner, men de bästa går ju så klart på enterprise disken, och de "mindre bra" till Pro serien. Men de har testat en 128GB pro disk med 8TB+ skriven data och konstaterat att den tål 30k skrivningar per cell, och fungerar än. Det är bättre än alla "vanliga" MLC även enterprise klass. Det är inne på SLC nivåer i skrivtålighet. Prestandan på Pro disken är dessutom väldigt hög, med kontant belastning som är bättre än nästan alla andra konsument-diskar.

Skrivet av Skuggan74:

Jag har två gamla Kingstondiskar 64GB styck som ät raidade och stödjer inte TRIM, kört torrents i princip varje dag ner på dessa i snart 5år, finns ingen tendens till något fel ännu.

Dom har överlevt sig själva flera gånger om, 64GB's SSDer är oerhört förlegade idag.
Har inte haft mekanisk disk på nästan 5år och jag saknar dom absolut inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Notera dock att skrivtåligheten på de billiga moderna SSD diskarna är SÄMRE än de äldre diskarna på 25-30nm+. Förr pratades det om 5-10k skrivningar, idag är de billigaste nere på ca 1k. Dock håller jag med att de tål en hel del, och visst ska de användas. Om du ha dem så dedikerade torrent disk är väl helt okej, men jag hade aldrig satt OS + torrenter på samma disk, även om den är en SSD.

Permalänk
Medlem

Den stora anledningen till att 850 Pro har grym endurance beror på att MLC-kretsarna är tillverkade i 40nm. Till skillnad från CPU-litografin så är minskad tillverkningsprocess negativt för minneskretsarnas hållbarhet och livslängd.

Mitt tips, skaffa mycket RAM-minne och ställ in en hög gräns för när filer ska skrivas till disk, dvs använd mycket buffring i torrent-programmet så slipper man mycket onödig I/O.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har inte syftat på EVO, eller 840. Läs vad jag svarade på...
Och nej, TLC minne är inte enterprise klassade. De bästa TLC, som motsvarar de sämre MLC, blir EVO diskar, de sämre TLC blir USB minne. Finns tydlig info om detta när EVO disken kom till marknaden. Samsung handplockar EVO diskens TLC minne från fabriken.

Du bör nog läsa på lite bättre innan du kommer med fler påståenden:

"Samsung 845DC EVO provides advanced solution with high reliability and endurance for read-intensive data center use"

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/news-eve...

"Based on our endurance testing, the TLC NAND in the SSD 840 and 840 EVO is good for 1,000 P/E cycles, which is about one third of what typical MLC is good for. I have not had the time to test the endurance of 845DC EVO yet, but based on tests run by others, the TLC NAND in the 845DC EVO is rated at 3,000 P/E cycles. "

"In the end, there are always better and worse dies in the wafer and with most TLC dies ending up in applications like USB flash drives and SD cards, the best of the best can be saved for the 845DC EVO."

http://www.anandtech.com/show/8319/samsung-ssd-845dc-evopro-p...

Så nog plockar man de bästa kretsarna till EVO, dock inte de EVO du köper utan till 850DC EVO.

Skrivet av Paddanx:

Notera dock att skrivtåligheten på de billiga moderna SSD diskarna är SÄMRE än de äldre diskarna på 25-30nm+. Förr pratades det om 5-10k skrivningar, idag är de billigaste nere på ca 1k. Dock håller jag med att de tål en hel del, och visst ska de användas. Om du ha dem så dedikerade torrent disk är väl helt okej, men jag hade aldrig satt OS + torrenter på samma disk, även om den är en SSD.

De enda billiga diskarna som bara klara 1K P/E-cykler är Samsung 840 / 840 EVO, alla andra klarar fler.

Sen bör ändå ingen köpa 840 eller 840 EVO innan detta blir utrett och fixat.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du bör nog läsa på lite bättre innan du kommer med fler påståenden:

"Samsung 845DC EVO provides advanced solution with high reliability and endurance for read-intensive data center use"

"In the end, there are always better and worse dies in the wafer and with most TLC dies ending up in applications like USB flash drives and SD cards, the best of the best can be saved for the 845DC EVO."

Så nog plockar man de bästa kretsarna till EVO, dock inte de EVO du köper utan till 850DC EVO.

Okej, jag visste inte att de använde "skräp" som TLC till företag, men så klart, är den "Läs baserad" så kan det gå.
Dock har jag inte sagt något som inte är sant. De har sedan 840 EVO släpptes, använt de bästa TLC till dem, och åter igen går de bättre TLC till just "EVO" disk... Så den enda skillnaden är nu vilken disk som får de allra bästa TLC kretsarna.
845DC släpptes denna sommar ca juni/juli vad jag kan hitta, så det du säger ovan är helt korrekt, from då... Något jag inte hunnit läsa mig till, så tack för infon.
Och jag antar att du skrev fel, då 850DC inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, jag visste inte att de använde "skräp" som TLC till företag, men så klart, är den "Läs baserad" så kan det gå.
Dock har jag inte sagt något som inte är sant. De har sedan 840 EVO släpptes, använt de bästa TLC till dem, och åter igen går de bättre TLC till just "EVO" disk... Så den enda skillnaden är nu vilken disk som får de allra bästa TLC kretsarna.
845DC släpptes denna sommar ca juni/juli vad jag kan hitta, så det du säger ovan är helt korrekt, from då... Något jag inte hunnit läsa mig till, så tack för infon.
Och jag antar att du skrev fel, då 850DC inte finns.

Men när man testat TLC-minnena som sitter i 840 EVO så har de bara klarat ca 1000 cykler, så uppenbart har man sparat de bättre kretsarna som klarar upp till 3000 cykler till 845DC.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Men när man testat TLC-minnena som sitter i 840 EVO så har de bara klarat ca 1000 cykler, så uppenbart har man sparat de bättre kretsarna som klarar upp till 3000 cykler till 845DC.

Så kan fallet nog vara. Det är dock även troligt att de har (efter ca 2 år) "perfektat" tillverkningstekniken bra nog att få ut fler och bättre kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Återkom om 10 månader istället. Det tar en stund innan de segar ner gällande boot tider etc.

Återkommer nu istället, 2.5 år senare.
Disken sitter sedan länge numera i en dator som jobbar nästan konstant och i princip enbart med små filer.
22000 timmar och 22.5 TB skrivna.
Inga ålderstecken alls, lika snabb nu som när den var ny.

Ett makalöst bra köp MAO, men det visste vi ju redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Återkommer nu istället, 2.5 år senare.
Disken sitter sedan länge numera i en dator som jobbar nästan konstant och i princip enbart med små filer.
22000 timmar och 22.5 TB skrivna.
Inga ålderstecken alls, lika snabb nu som när den var ny.

Ett makalöst bra köp MAO, men det visste vi ju redan

850 PRO tål det utan problem, så det är värt pengarna om man behöver det, helt klart

Och varför den inte "segar ner" är pga det är samma NAND som i 960 PRO. Så, om 960 kan ge GB/s prestanda, så kan 850 PRO lätt hantera 500MB/s i all evighet, även om den kanske internt saktar ner.

Goa är dessutom när man hittar PRO diskar för EVO priser, som jag gjort på senaste, så jag har nu totalt 2x2TB + 3x1TB = 7TB 850 PRO diskar.