Permalänk
Medlem
Skrivet av SUPERMACKAN:

Hej Geeeh. Vet du om det geller olika SSD märken? Har nämligen en intel 530 series SSD på 180GB. Som helt plötsligt har börjat ge mig väldigt långa Boot tider vid jul när jag fick den så startade min dator på ca 7-15 sekunder. Nu startar den på ca 1-1.5 minut... Väldigt konstigt enligt mig har nästan inga program som auto startar har typ bara Corsairs egna drivrutins program som startar.

Om det är någon som kanske vet vad det kan vara så får dem ochså själv klart skriva vad dem tror att det kan vara.

//Mvh Mackan

Är du säker på att det är disken som är långsam? Det är inte så att det är något under POST:en som tar lång tid?

Permalänk
Hjälpsam

Symptomen för TS tyder som sagt på för liten over provisioning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Om man har Patologiskt samlande "sjukdomen" kan jag förstå varför man samlar på massa material man troligtvist inte kommer använda, Se eller lyssna på igen då är det bra med mekaniska diskar.

Jag som spelar in mycket film med min go pro osv använder inte en mekanisk disk, Tar för lång tid att redigera materialet med och spara skiten behöver jag inte då det raderas när filmen är klar och uppladdad.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Själv är jag övertygad om att om 20 år är hårddiskar fortfarande det dominerande lagringsmediet för större lagringsmängder. Vad som räknas till större kommer givetvis vara större än idag.
I alla tider har tron funnits att ny teknik snart slår ut gammal teknik, men ofta har den gamla funnits kvar och utvecklats desto mer. Hårddiskar är som hårdrock. Den kommer alltid tillbaka.

Ja vi får väl hoppas, folk kör ju fortfarande med LP och VHS, så det kan nog mycket väl bli som du säger att dom fortsätter utveckla hårddiskar till högre och högre lagringskapacitet. Det enda som är lite töligt är att alla hög-rpm diskar är så pass dyra, jag tänker då främst på dom som roterar i t.ex 15000rpm.
5400 känns ju inte alldeles för blixtsnabbt direkt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ja vi får väl hoppas, folk kör ju fortfarande med LP och VHS, så det kan nog mycket väl bli som du säger att dom fortsätter utveckla hårddiskar till högre och högre lagringskapacitet. Det enda som är lite töligt är att alla hög-rpm diskar är så pass dyra, jag tänker då främst på dom som roterar i t.ex 15000rpm.
5400 känns ju inte alldeles för blixtsnabbt direkt.

Men vem tusan vill ha 15000 rpm's diskar? De låter mycket, drar mycket ström och prestandan är inte jättebra. Bättre att använda SSD istället om man behöver prestanda. Men behöver man utrymme och prestanda så är raid ett bättre alternativ än dessa 10k-15k junkdiskar (har en raptordisk i gammeldatorn).

Så har du någon användning av dessa diskar som jag inte tänkt på?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Symptomen för TS tyder som sagt på för liten over provisioning.

Knappast då problemet -enbart- finns på mina samsungdiskar.
Och även om det skulle behövas en massa extra (oanvändbart) utrymme så är det fortfarande ett samsung problem.
Dock så verkar jag inte vara ensam om att ha märkt problemet.
Jag har som sagt kört SSD sedan Intel lanserade sina x-25 utan att råka på samma sak.

Och BTW nu är systemet helt utan mekanisk disk, min "gamla" 500gb samsung får agera lagringsdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Men vem tusan vill ha 15000 rpm's diskar? De låter mycket, drar mycket ström och prestandan är inte jättebra. Bättre att använda SSD istället om man behöver prestanda. Men behöver man utrymme och prestanda så är raid ett bättre alternativ än dessa 10k-15k junkdiskar (har en raptordisk i gammeldatorn).

Så har du någon användning av dessa diskar som jag inte tänkt på?

Det hade väl varit just prestandan, men då den tydligen inte verkar så bra som jag trodde så ligger väl SSD överst igen.
Synd bara att alla SSD med stort lagringsutrymme är så pass dyra.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fast tanka ner på en SSD? Bättre att ladda ner till Mekanisk disk på nätverket istället som jag gör. Små små skrivningar till SSD:n som torrents gör är väldigt bra exempel på att döda SSD:n snabbast möjliga väg. Förutom möjligen med en yxa.

Om det nu vore så att torrentprogram skrev byte för byte på disk så skulle det iaf inte ha någon betydelse hur små skrivningarna är vad gäller slitage. Vad som har betydelse är hur många gånger du skriver om samma del av disken.

Nu buffrar ju de flesta torrentprogram sina skrivningar till disk, och även de som inte gör det kommer inte undan att de flesta operativsystem gör detta internt också. Så nä, att det tar död på en SSD är bara påhitt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Svensktiger:

Knappast då problemet -enbart- finns på mina samsungdiskar.
Och även om det skulle behövas en massa extra (oanvändbart) utrymme så är det fortfarande ett samsung problem.
Dock så verkar jag inte vara ensam om att ha märkt problemet.
Jag har som sagt kört SSD sedan Intel lanserade sina x-25 utan att råka på samma sak.

Och BTW nu är systemet helt utan mekanisk disk, min "gamla" 500gb samsung får agera lagringsdisk.

Olika over provisioning på olika diskar, din Samung har kanske låg sådan default, det är betydligt lättare att sälja en disk på 480GB än en på 440.
https://www.google.se/#q=samsung%20ssd%20over%20provisioning
Angående Torrent kan du kika på om det går att få den att skriva i större block.

Du gör givetvis som du vill men jag tycker att det det fall du redovisade stämmer som handen i handsken, hög belastning av disk, försämrad prestanda efter en viss drifttid, fortsatt försämrad prestanda ett tag efter belastningen minskat och därefter vanlig prestanda.

Men som sagt du gör som du vill, jag tänker inte tjata mer om detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Varför blanda in SSD:n med Torrents?

Det finns ingenting att vinna med det förutom ljudnivån (och det är det ända jag kan komma på som är positivt)

Visst, man skall man ha O S och viktiga program på SSD:n för att speeda upp allt.

Men torrents, Why?

Förutom ljudet, vad är vinsten?

Jag fattar inte grejen.

Placeringen av nedladdade filer skall vara i x : / mekanisk hårddisk

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Varför blanda in SSD:n med Torrents?

Det finns ingenting att vinna med det förutom ljudnivån (och det är det ända jag kan komma på som är positivt)

Visst, man skall man ha O S och viktiga program på SSD:n för att speeda upp allt.

Men torrents, Why?

Förutom ljudet, vad är vinsten?

Jag fattar inte grejen.

Placeringen av nedladdade filer skall vara i x : / mekanisk hårddisk

Vad 17 ?
Det finns BARA fördelar med att köra diskintensiva saker på en SSD isf en mekanisk disk !!.
GLÖM SLITAGE DET ÄR INTE EN FAKTOR MED SSD'ER !!!
Förrutom det högre priset är det BARA FÖRDELAR med SSD.

Det är för mig SJÄLVKLART att man använder en SSD när man har diskintensiva jobb att göra.
Skulle jag plocka med mina jobbgrejer (gigabyte på gigabyte av rarade logfiler) på mekaniska diskar blev man ju aldrig klar !
Samma sak med de få torrents man kör, varför i hela fridens namn skall man ha en mekanisk disk stå och rassla när man kan göra det hundratals gånger bättre på en SSD !

Inte 17 väljer man att spela på en långsammare dator för att fläktarna snurrar så fort i gamingdatorn ?
Och bara för att de dyra noctua fläktarna inte har slitagemätare så skall ni inte tro att dom inte slits.

Gisses kära SWC medlemmar, ni kan spendera tusentals surt förvärvade slantar på miningriggar, tangentbord och fläktar med LED's.
Men inte använda en disk till vad den är gjord för av rädsla för att "estimated life remaining" skall gå från 98% till 97% !

Kan nämna att min (före detta) hårt plågade Intel 250gb har c:a 70% "life" kvar enligt Intels mjukvara.
Det betyder att den kommer leva minst 10 år till om jag fortsätter använda den på samma sätt.
Låååååångt lååååååååååååååååååååååångt längre än vad den kommer att användas kan jag garantera.

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr så verkar många ha hårdvara som religion. Många tror för mycket och verkar avsakna sunt förnuft. TLC minnen är inget att hänga i granen. Belastar du disken tillräckligt mycket så blir cachen värdelös på SSDn. De flesta "reviewers" belastar inte disken tillräckligt hårt för att visa prestanda utan cache. Kort och gott så är disken överskattad.

Du får helt enkelt vad du betalar för. En SSD är inte skör som glas. Man kan självklart använda disken för det den var gjord för.

Permalänk
Skrivet av Geeeh:

Är du säker på att det är disken som är långsam? Det är inte så att det är något under POST:en som tar lång tid?

Har ingen anning får kolla på det på mondag när jag kommer hem tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Ska du ha en SSD till sådant intensivt skrivande behövs bättre ssd helt enkelt som alla sagt.

Men som andra så ser jag absolut 0 mening att köra det som en torrentdisk.
Mina HDD låter iaf inget och dom tuggar torrents dygnet runt, och herregud om man skulle haft en SSD till det, enorma mängder skrivningar till den stackarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad 17 ?
Det finns BARA fördelar med att köra diskintensiva saker på en SSD isf en mekanisk disk !!.
GLÖM SLITAGE DET ÄR INTE EN FAKTOR MED SSD'ER !!!
Förrutom det högre priset är det BARA FÖRDELAR med SSD.

Det är för mig SJÄLVKLART att man använder en SSD när man har diskintensiva jobb att göra.
Skulle jag plocka med mina jobbgrejer (gigabyte på gigabyte av rarade logfiler) på mekaniska diskar blev man ju aldrig klar !
Samma sak med de få torrents man kör, varför i hela fridens namn skall man ha en mekanisk disk stå och rassla när man kan göra det hundratals gånger bättre på en SSD !

Inte 17 väljer man att spela på en långsammare dator för att fläktarna snurrar så fort i gamingdatorn ?
Och bara för att de dyra noctua fläktarna inte har slitagemätare så skall ni inte tro att dom inte slits.

Gisses kära SWC medlemmar, ni kan spendera tusentals surt förvärvade slantar på miningriggar, tangentbord och fläktar med LED's.
Men inte använda en disk till vad den är gjord för av rädsla för att "estimated life remaining" skall gå från 98% till 97% !

Kan nämna att min (före detta) hårt plågade Intel 250gb har c:a 70% "life" kvar enligt Intels mjukvara.
Det betyder att den kommer leva minst 10 år till om jag fortsätter använda den på samma sätt.
Låååååångt lååååååååååååååååååååååångt längre än vad den kommer att användas kan jag garantera.

När jag läser det du skriver, så får jag en känsla av, att du svävar på rosa moln när det gäller SSD.

Och, VARFÖR SKRIKER DU NÄR DU SKRIVER ? Det blir bara jobbigt att läsa.

Vi ser vad du skriver, och informationen du vill förmedla går fram till mig bättre om du skriver normalt.
(dessutom får din egentext dig att framstå som en person som kan skriva väl, och inte som en nybliven forumfantast)

Det är helt ok och upp till dig om du vill använda en SSD som en "torrentenhet" men som någon annan skrev här i tråden, du märker ingen som helst skillnad om du tankar ner på en SSD eller mekanisk disk.

Varför skall man då slita på en dyr SSD? Kan du förklara det för mig.

Men får man fråga vad du har för uppkoppling? Vilken lina sitter du på.

Själv gillar jag att ha en stor mekanisk @ 3TB som tank, än en SSD på 250GB som tank.

Och när det gäller din "hårt plågade Intel 250gb har c:a 70% "life" kvar enligt Intels mjukvara.
Det betyder att den kommer leva minst 10 år till om jag fortsätter använda den på samma sätt
" Det kan du bara glömma!! Tror du på det själv?

Jag sitter själv på "stridsvagnen" Intel SSD X-25 80GB G2 som har ca 5år på nacken med 99% life, som enbart har agerat som OS disk.
Den kan krascha imorgon, den kan krascha om 10år Det är det ingen som vet.

Och vad jag menar med det, är att din s k garanti betyder inte ett skit.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kan meddela att en 850 pro löst problemet.
Den verkar klara av lite tufffare tag utan att helt fastna i vinkelvolten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan meddela att en 850 pro löst problemet.
Den verkar klara av lite tufffare tag utan att helt fastna i vinkelvolten.

840 EVO är billigare minne (TLC), cache och andra tekniker som ska ge bra prestanda vid lättare last. Den klarar inte att lastas hårt under längre period, utan när all cache är full, blir den långsam och måste "jobba ikapp".

850 Pro är värsting disk som har bra sk. performance consistency, så inte föga förvånande att du får bättre prestanda med värsting profs version vs budget version. 850 Pro ska dessutom ha enormt hög skrivtålighet, så du bör kunna skriva rejäla mängder info till den utan problem.

Permalänk
Medlem

Dom flesta här vet inte ett skit, dom vet inte heller vad dom pratar om....
Klart som fan att man ska använda en ssd till vafan man nu vill, vad är meningen med att köpa en och inte använda den ?
Jag använder mina, och har använt det i flera år, till torrents, uppackning av rar/zip-filer, komprimering av filer, virtuella maskiner, som vanlig lagring, spel, som scratch disk, ja, till vad som helst.

Problemet har varken med TLC eller annat att göra, Samsung ssder är gjorda så att dom känns väldigt 'snappy' i början men sen så avtar prestandan. Performance consistency är inte samsungs grej. Vill du ha bra bibehållen prestanda även efter långtids användning så är det sandisk extreme II och extreme pro som gäller. Alternativt nån dyrare intel variant, men jag skulle ta en sandisk ssd alla dagar i veckan just på grund av priset och det prestanda du får. Nästan enterprise.

Jag har använt några ssder från samsung, 830, 840, 840 evo, 840 pro, och dom funkar väl utan problem men efter att jag misshandlat dom med lite tung belastning så kryper dom som sniglar...

Enligt Anandtech så ska den nya 850 pro ha bättre performance consistency, typ i klass med sandisk extreme pro som är typ kungen av alla ssder på marknaden just nu.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Jag sitter själv på "stridsvagnen" Intel SSD X-25 80GB G2 som har ca 5år på nacken med 99% life, som enbart har agerat som OS disk.
Den kan krascha imorgon, den kan krascha om 10år Det är det ingen som vet.

Och vad jag menar med det, är att din s k garanti betyder inte ett skit.

Du har ju knappast nyttjat Intel disken som OS-disk om du fortfarande har 99% kvar under fem år. Räcker att kolla en del hd-klipp på youtube så har man lätt förbrukat 10gb på en dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Jag sitter själv på "stridsvagnen" Intel SSD X-25 80GB G2 som har ca 5år på nacken med 99% life, som enbart har agerat som OS disk.
Den kan krascha imorgon, den kan krascha om 10år Det är det ingen som vet.

Och vad jag menar med det, är att din s k garanti betyder inte ett skit.

Skrivet av Klappis:

Du har ju knappast nyttjat Intel disken som OS-disk om du fortfarande har 99% kvar under fem år. Räcker att kolla en del hd-klipp på youtube så har man lätt förbrukat 10gb på en dag.

Där har du fel. Jag har samma disk sedan 2009 i tre ex och kan visa bra siffror.. Se post http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/864866-intel-x25-m-g2-80gb-faq-forsta-posten/index110.html#post14783948

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Knappast då problemet -enbart- finns på mina samsungdiskar.
Och även om det skulle behövas en massa extra (oanvändbart) utrymme så är det fortfarande ett samsung problem.
Dock så verkar jag inte vara ensam om att ha märkt problemet.
Jag har som sagt kört SSD sedan Intel lanserade sina x-25 utan att råka på samma sak.

Och BTW nu är systemet helt utan mekanisk disk, min "gamla" 500gb samsung får agera lagringsdisk.

Skrivet av Svensktiger:

Kan meddela att en 850 pro löst problemet.
Den verkar klara av lite tufffare tag utan att helt fastna i vinkelvolten.

Här är svaret http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai... för alla som missat det:)

850 har dom alltså löst buggen från 840. Får se om swec testar dom eller inte då.

Synd man köpte en pro som är rätt dyr Men har bara problem vid uppstart att datorn är seg dock (fast egentligen är det dåliga drivers till USB 3.0).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har en 256GB Samsung 830 pro i min ena Torrent maskin som används som OS disk och disk cache och den är fortfarande rapp och jobbar på bra efter hyfsat lång driftid med arbete 24/7, 592 dagars driftid med över 11TB data skriven. Sitter på gigabit lina och har många stora torrents med hundratusentals filer som jobbar både upp och ner.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag har en 256GB Samsung 830 pro i min ena Torrent maskin som används som OS disk och disk cache och den är fortfarande rapp och jobbar på bra efter hyfsat lång driftid med arbete 24/7, 592 dagars driftid med över 11TB datan sakriven. Sitter på gigabit lina och har många stora torrents med hundratusentals filer som jobbar både upp och ner.

http://i60.tinypic.com/1g3bzn.png

Jo, men just 840 har problem med trim, som jag skrev i inlägget ovanför. Den har svårare att återställa prestandan än 830.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men just 840 har problem med trim, som jag skrev i inlägget ovanför. Den har svårare att återställa prestandan än 830.

Jo absolut, men det verkar som folk överlag verkar tro att Samsungs diskar har problem med belastning överlag, jag har inget annat än goda erfarenheter med relativt hårt använda 830 diskar, men verkar bra att 850 serien råder bot på 840 problemen

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Dom flesta här vet inte ett skit, dom vet inte heller vad dom pratar om....
Klart som fan att man ska använda en ssd till vafan man nu vill, vad är meningen med att köpa en och inte använda den ?

Jag har använt några ssder från samsung, 830, 840, 840 evo, 840 pro, och dom funkar väl utan problem men efter att jag misshandlat dom med lite tung belastning så kryper dom som sniglar...

Jo jag har köpt bilar också. Jag brukar varva dem hårt till röd strecket rätt ofta. Men jag räknar inte heller med att motorn kommer hålla vidare länge.

Kort sagt, många köper saker, och är rädd om dem. Det är inget fel i det. Sen ÄR det en enorm skillnad mellan budget prestanda produkter. Om du köper billig TLC EVO och gnäller på att du kan misshandla dem till döds, så är det rätt självklart. Det är de inte gjorda för.
Om du köper en highend enterprice version som har 8TB TWB, så snackar vi lite andra saker, de tål betydligt mer.
Jag själv skulle inte ens drömma om att ha torrent nerladdning på en SSD. SSD cache kanske, men inte nerladdning. Detta då jag anser att om jag får ner det nån minut långsammare, bryr jag mig inte om`. Så varför ska jag slita på en disk för att spara tid som jag inte bryr mig.

Men visst ska man använda sin SSD, men köp en som är designad det jobbet du ska ha den till. Du köper inte 5400 RPM diskar för att ha som snabb systemdisk, eller hur? Köp då inte en budget SSD och låt den jobba som en serverdisk.

Skrivet av Klappis:

Du har ju knappast nyttjat Intel disken som OS-disk om du fortfarande har 99% kvar under fem år. Räcker att kolla en del hd-klipp på youtube så har man lätt förbrukat 10gb på en dag.

De gamla Intel SSDerna tålde en satans massa dock. Typ 3Xnm celler med 10k skrivningar. Sen var de inte direkt snabba dock, så de "hann" inte skriva sönder sig själv på lång tid. Sen kom tiden med 500MB/s och antalet skrivningar och toleranser gick ner, så diskarna bli billigare och mindre tåliga. Men det finns arbetshästar att hitta än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tanka aldrig ner Torrents på SSD:er, finns ingen anledning egentligen, dessutom sliter det ju som fan både på hållbarhet och prestanda på SSD:n.

Skrivet av Svensktiger:

Kan meddela att en 850 pro löst problemet.
Den verkar klara av lite tufffare tag utan att helt fastna i vinkelvolten.

Kul att det löste sig Och vill bara säga att jag helt håller med om din ståndpunkt gällande SSD. Fattar inte vad det ät med folk. "Köp gärna en SSD men använd den inte för då slits den".. Skitsnack så det stinker. En SSD har i princip obegränsad hållbarhet även vid "tuffare tag", och det gäller även TLC-minnen. Klart man ska köra så mycket man kan på SSD'n, och även ha Pagefile på SSD då det just är sådant skriv/läsmönster de är bäst på. Även Microsoft rekomenderar det. http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2009/05/05/support-and-q-a...

Så sluta gå på hörsägen och rykten och "min kompis som kan det här med data säger att..." osv.. Läs på istället. Ska ni köpa SSD och i princip inte använda dem byter jag dem gärna mot mekaniska diskar. Jag lovar att jag får bättre användning av SSD

En annan sak att ha i åtanke kan vara att cachen på ditt torrentprogram kan behöva utökas så det får tillgång till mer RAM, så minskar skrivningarna/läsningarna på disk, oavsett om det sedan är mekanisk eller en SSD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan efter snart en månad med 850 pro meddela att den är -otroligt- mycket stabilare och kvickare än mina ex 840 och 840 EVO.
Hur jag än beter mig så får jag den inte att sakta ner.
Jag kan belasta den så att den ligger på 500MB/s och samtiding dra igång en uppackning med massor av småfiler och ändå tuffar den på som om ingenting har hänt
Nu fattas bara en M.2 variant för överkomliga pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men just 840 har problem med trim, som jag skrev i inlägget ovanför. Den har svårare att återställa prestandan än 830.

Är inte jätte påläst på ssd men tror att man måste ha ahci aktiverat för att få trim att funka? min har snart gått 20000 timmar felritt och är snabb som attan och över 10 tb skrivet.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Är inte jätte påläst på ssd men tror att man måste ha ahci aktiverat för att få trim att funka? min har snart gått 20000 timmar felritt och är snabb som attan och över 10 tb skrivet.

Vet inte hur du menar. Men jag refererar till swec testet, där den inte återfår prestandan efter trim när man fyllt disken (just 840 jobbar tydligen den annorlunda runt trim).

Jag kör alltid ahci och kollar med as ssd. dessutom kör jag http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1141959... för ytterligare någon procent prestanda.

Men USB 3 driverna tar 20 sek av boottiden, innan jag installerade om windows sist fans det en version som funka (vet inte om SSD hör till ett av problemet). Min corsair force 3 rasa och sen med samsungen har jag inte fått USB drivers att samarbeta alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan efter snart en månad med 850 pro meddela att den är -otroligt- mycket stabilare och kvickare än mina ex 840 och 840 EVO.
Hur jag än beter mig så får jag den inte att sakta ner.
Jag kan belasta den så att den ligger på 500MB/s och samtiding dra igång en uppackning med massor av småfiler och ändå tuffar den på som om ingenting har hänt
Nu fattas bara en M.2 variant för överkomliga pengar

Låter bra.

Jag har tänkt investera i några sådana, bla pga det är en av de få som finns i 1TB som har "PRO" och tillhörande prestanda.
Så man tackar för infon