Permalänk
Medlem

Bitcoins vanligt i narkotikamål

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk

Precis som kronor, dollar, euro och en massa andra valutor

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Snälla sluta använda och länka till Aftonbladet och Expressen.
Läs här istället:
http://www.dn.se/ekonomi/kriminella-koper-droger-med-bitcoin/

Permalänk
Medlem

Detta var väl vad BTC egentligen användes till i början? Iaf det är inget nytt att dom använder det såhär.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jupp, men SNÄLLA aftonbladet och Expressen är inget annat än skräp. Använder ni dessa skvaller blaskor för att hitta "nyheter" så tycker jag att ni ska ta och titta på en ordentlig tidning.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Precis som kronor, dollar, euro och en massa andra valutor

Vad oinsatt du är i bitcoins om du resonerar sådär.

Hint: Anonymitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Jupp, men SNÄLLA aftonbladet och Expressen är inget annat än skräp. Använder ni dessa skvaller blaskor för att hitta "nyheter" så tycker jag att ni ska ta och titta på en ordentlig tidning.

Jag tycker om att läsa Aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Vad oinsatt du är i bitcoins om du resonerar sådär.

Hint: Anonymitet

Du är väl mer anonym med kontanter?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Vad oinsatt du är i bitcoins om du resonerar sådär.

Hint: Anonymitet

Rätt säker på att han syftade på kontanter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silcan:

Jag tycker om att läsa Aftonbladet.

Det spelar väl ingen roll vad du tycker om att läsa? Det sprider bara förvirring på forumet om man sprider påhittade nyheter då många blir lurade att tro på det som står i aftonbladet/expressen.

"Bitcoing vanlgit i narkotikamål" står det i trådrubriken. Likaså i Expressens rubrik. I verkligheten har det förekommit och är mycket ovanligt med bitcoins i narkotikamål men poliserna misstänker att det kan bli vanligare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Det spelar väl ingen roll vad du tycker om att läsa? Det sprider bara förvirring på forumet om man sprider påhittade nyheter då många blir lurade att tro på det som står i aftonbladet/expressen.

"Bitcoing vanlgit i narkotikamål" står det i trådrubriken. Likaså i Expressens rubrik. I verkligheten har det förekommit och är mycket ovanligt med bitcoins i narkotikamål men poliserna misstänker att det kan bli vanligare...

De sa på tv4 nyhetarna förut idag att Bitcoin används mer och mer i narkotika affärer och de ska försöka få bort valutan helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Du är väl mer anonym med kontanter?

Handeln som det handlar om är ju över "darknet". Hur fan kan man betala med kontanter då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

De sa på tv4 nyhetarna förut idag att Bitcoin används mer och mer i narkotika affärer och de ska försöka få bort valutan helt.

tv4, aftonbladet och expressen har allla har en sak gemensamt -Tjäna pengar <=> STORA RUBRIKER; KUNGEN ÄR EN SKURK; REINFELDT SÄLJER KNARK; GÖRAN PERSSON HAR EN FRU, och liknande.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Handeln som det handlar om är ju över "darknet". Hur fan kan man betala med kontanter då?

Nu snackade vi om anonymitet... då håller man sig borta från nätet helt och hållet...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Knarkhandeln sker väl varje dag överallt i världen utan att pressen lägger stor vikt vid det i sina nyheter. Man tar för givet att det är "normalt". Förutom när det handlar om riktigt stora summor, flera hundra miljoner. Därför tror jag att det nog inte är knarken i sig som är intressant, det är pengar som är det.

När det kommer till Bitcoin så blir en och samma nyhet gånger tio på flera nyhetssidor. Det spelar ingen roll om dessa nyheter är positiva eller negativa. Positivt i den mening att det till exempel byggs upp fler företag, värdeökningen för de som förespråkar kryptovalutor. Negativt är till exempel knarkhandeln, stölder som har att göra med valutorna. Om man läser ordentligt mellan raderna upptäcker man att det faktiska nyhetsvärdet är egentligen inte knarkhandeln i sig. Bitcoin är det definitiva nyhetsvärdet.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Tydligen är bitcoins ett pyrmidspel enligt Leif Jakobson (S). Jaha, man lär sig något nytt varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

tv4, aftonbladet och expressen har allla har en sak gemensamt -Tjäna pengar <=> STORA RUBRIKER; KUNGEN ÄR EN SKURK; REINFELDT SÄLJER KNARK; GÖRAN PERSSON HAR EN FRU, och liknande.

Finns det någon svensk nonprofit nyhetssite?

Permalänk
Medlem

Ja, säg en valuta som inte används för att handla narkotika.
Varför skulle just BTC vara ett undantag?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

All handel på deepweb görs med bitcoins. Iallafall dem sidorna jag stött på när jag varit på löksafari!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Detta var väl vad BTC egentligen användes till i början? Iaf det är inget nytt att dom använder det såhär.

Ja, det är ju hela anledningen till att btc öht blev något i princip.

Sen så måste jag säga att en halv miljon är verkligen inte mycket om man sålde droger på silk road med tanke på att värdet på btc har typ tiodubblats och man kan dra in rätt mycket pengar med en operation av medelstor skala.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mimematis:

Finns det någon svensk nonprofit nyhetssite?

För att svara på den retoriska frågan: ja, faktiskt: svt.se.

Men framför allt så går det väl göra skillnad på de som vill sälja på chockvärde och rena fabrikationer (typiskt kvällstidningar) och de som åtminstone har som grundidé att sälja på faktiskt innehåll, och kanske till och med genomför någon typ av faktakontroller av materialet. Jämför framsidorna från GP eller DN med tidigare nämnda Aftonbladet. DN jagar också "klick" i sin nätupplaga, givetvis, men nog ser man en tydlig skillnad.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Finns det någon svensk nonprofit nyhetssite?

http://www.svt.se/nyheter/

Skrivet av sj6:

Nu snackade vi om anonymitet... då håller man sig borta från nätet helt och hållet...

Tja, att betala i kontanter är ju inte direkt anonymt. Antingen måste du då träffa personen, vilket ju är väldigt personligt och direkt, eller så måste du skicka pengarna me post, i vilket fall mottagarens namn står på kuvertet. Bitcoins är ju då mycket mera anonymt. Personligen skulle jag gärna göra affärer med bitcoins om jag ville vara anonym...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av sj6:

Nu snackade vi om anonymitet... då håller man sig borta från nätet helt och hållet...

Vad har du tänkt att göra med 500k i kontanter? Går ju inte direkt att handla med dom...

Permalänk

"Bitcoins vanligt i narkotikamål"...

Skrivet av PekkaJukkasson:

Precis som kronor, dollar, euro och en massa andra valutor

Skrivet av Silcan:

Vad oinsatt du är i bitcoins om du resonerar sådär.

Hint: Anonymitet

Du förstod nog inte att jag menade att våra fiatvalutor används till narkotika mer än vad Btc gör.

Jag menade att media skyller på Btc bara för att det är "udda", även om det inte är hemskare än all annan valuta när det gäller kriminalitet

Dold text
Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Att det överhuvud taget är en nyhet eller upplevs som ett hot/problem innebär ju bara att de vanliga pengavägarna via bankernas system är såpass övervakade och att de vill inte förlora övervakningen över oss. En annan vinkel på rubriken kunde ha varit "Polisen rädd för att förlora ett av sina övervakningsinstrument"

Personligen tycker jag att vad jag gör med mina intjänade pengar ska andra ge fasíken i, det är inte pengaöverföringen som är problemet utan knarkhandlandet precis som Mats Henriksson säger.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?