XBOX One - Tar betalt för internetuppkoppling och Skype!

Permalänk
Avstängd

men snälla nån, nu får ni allt ta och sluta gnälla. det har alltid varit så här, och får man fråga vad i helsefyr ni ska in på internet och göra på ett xbox?
Hur många går egentligen in där?
inte många alls. SÅ varför gnälla över en funktion ni ändå inte kommer använda?
Patetiskt. Ni gör verkligen vad som helst för att hata på microsoft just nu, sitter och letar fakta om minsta lilla detalj, så ni har något nytt att gnälla på.
jag tänkte köpa ps4, men xbox one ser bara bättre och bättre ut hela tiden, och nu har dom klarat upp alla fel jag såg i den konsolen, så nu blir det xbox istället. Mycket bättre än ps4

Permalänk
Medlem

Känns som en ganska tafatt diskussion. Men ändå, alla har rätt till sin åsikt, men å andra sidan så har man ju alltid valet att inte köpa om man inte finner det värt, dock känns det rätt naivt att klanka ner på ett företag som gör just det dom skall, att tjäna pengar åt sina ägare.
Jag kan inget om konsoler, jag kommer förmodligen aldrig äga en men, många säger "skype är gratis på PS3 osv" kanske, eller så får Sony betala MS en viss summa för att använda det i sina konsoler? Och i så fall skulle jag kunna tänka mig att det är inbakat i priset på antingen enheten eller andra tjänster användare oftast köper. Men det är bara min spekulation, säkert en ren och skär lögn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRape:

men snälla nån, nu får ni allt ta och sluta gnälla. det har alltid varit så här, och får man fråga vad i helsefyr ni ska in på internet och göra på ett xbox?
Hur många går egentligen in där?
inte många alls. SÅ varför gnälla över en funktion ni ändå inte kommer använda?
Patetiskt. Ni gör verkligen vad som helst för att hata på microsoft just nu, sitter och letar fakta om minsta lilla detalj, så ni har något nytt att gnälla på.
jag tänkte köpa ps4, men xbox one ser bara bättre och bättre ut hela tiden, och nu har dom klarat upp alla fel jag såg i den konsolen, så nu blir det xbox istället. Mycket bättre än ps4

Ellerhur. Som jag sa innan Microsoft säger en sak och gör en annan, gör en sak och säger en annan. Ett såpass stort företag SKA INTE bolla med kunders förtroende. Men sitt du där på din ö tillsammans med Microsoft och resten av skaran fanboys och blunda för småaktighet och girighet.

Jag säger inte att hela konsolen är skit, absolut inte. Det jag fokuserar på är detaljer, detaljer som närmare 80% av de som röstat håller med om. Och då sitter du fortfarande och försvarar varje pytteliten detalj?

Och ja, jag blir den första att gnälla på Sony också om jag ser sådana här småaktiga svinerier.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om vilken konsol man väljer. valet är individuellt och oftast efter vad man vill spela.

Jag tycker däremot att det är väldigt viktigt att vara kritisk i sitt tänkande och inte bara svälja allting. Vill man exempelvis verkligen spela Halo då är valet redan gjort och man är redo att ha en spik i pannan för att njuta av Halo.

Vill man spela Ps4:a på sin redan dyra fiberuppkoppling så måste man ta ett häftstift i pannan och betala för online spel.

Vi lever i en tid där man inte längre kan baka in extra kostnader utan vetskap från konsumenten, därför är det viktigt att man diskuterar och tar upp "gnäll" som är rättfärdigt befogat.

Kyrkoskatten är ett liknande exempel på något som alla betalade, fram tills det "gnälldes" om hur orättvist det var att man utan att bli tillfrågad fick en extra skatt att betala. Om ingen brydde sig om det skulle varje barn som föds i Sverige ta del av kyrkoskatten. Idag betalar många den skatten utan att veta om att de betalar för den, men man har rätt att gå ur kyrkan och därmed slippa skatten utan att förlora rätten att besöka Kyrkan och ta del av dess community.

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Skulle ni tycka om MS om de tvingade dig att betala extra för att kunna surfa på nätet på PC?

Edit:

Sen om man marknadsför sin konsol som multimediakonsol kanske man inte ska sätta käppar i hjulet för sina användare? Jag säger inte att månadskostnaden för ett guldmedlemskap är hög. Att den finns, det stör mig.

ATT SKICKA MED ETT HEADSET MAN FRÅN BÖRJAN INTE HAR NÅGON ANVÄNDNING FÖR är bara löjligt. MS gräver en vallgrav runt sig själva både vad gällande OS, XBONE, Surface, surfplattor och mobilt. Till slut kommer en sluten skara anhängare sitta där på sin öde ö tillsammans med Microsoft och försvara Microsoft in i det sista och fortfarande tycka att allt dom gör är bra.

Som en tidigare kommentar i tråden sa fast med andra ord: Bara för att något tillämpades i det gamla betyder inte det per automatik att det är bra att införa i det nya. (Då pratar vi givetvis om en avgift för så pass triviala saker som att kunna använda en webbläsare, kika på netflix, eller använda Skype.

Skype som nämnts tidigare i tråden är gratis hos KONKURRENTEN och då pratar vi i detta fallet om Playstation Vita.

Att klaga på saker som dubbla kostnader för Netflix osv kan jag gå med på, men seriöst man behöver inte gnälla på ALLT. Varför skulle det vara negativt att de skickar med ett headset? Tror den duger gott och väl för många då jag sett många använda det som kom med 360.

Edit: Missuppfattade nog vad du skrev. Sorry

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Att klaga på saker som dubbla kostnader för Netflix osv kan jag gå med på, men seriöst man behöver inte gnälla på ALLT. Varför skulle det vara negativt att de skickar med ett headset? Tror den duger gott och väl för många då jag sett många använda det som kom med 360.

Edit: Missuppfattade nog vad du skrev. Sorry

Det är lugnt vet du En annan har väl också i sin iver läst lite för fort några gånger. Man har ingen använding för headsetet om man inte är guldmedlem, det är ett knep att få föräldrar att punga ut ännu mer pengar.

Jag tänker på dom som inte är tekniknördar, som ska köpa en spelkonsol till sina ungar till julhandeln också.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Bra gjort, eftersom att lanseringen skedde år 2007

KIllen med kollen, då var det dessutom 2008 för den släpptes väl på hösten och jag har för mig jag köpte min i januari

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Det är lugnt vet du En annan har väl också i sin iver läst lite för fort några gånger. Man har ingen använding för headsetet om man inte är guldmedlem, det är ett knep att få föräldrar att punga ut ännu mer pengar.

Jag tänker på dom som inte är tekniknördar, som ska köpa en spelkonsol till sina ungar till julhandeln också.

Kan se framför mig hur försäljare står och övertalar okunniga att köpa Guldmedlemskap med argument som du kan spela online, chatta och se på film (netflix), men måste sen likt förbaskat betala en extra gång.

Ungefär som när min far köpte en surfplatta för de sa att man skulle kunna titta på alla kanaler som vi har via boxern på plattan, men betalar man inte extra funkar endast SVT 1,2 Tv4 och någon mer...

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XpreS:

Ellerhur. Som jag sa innan Microsoft säger en sak och gör en annan, gör en sak och säger en annan. Ett såpass stort företag SKA INTE bolla med kunders förtroende. Men sitt du där på din ö tillsammans med Microsoft och resten av skaran fanboys och blunda för småaktighet och girighet.

Jag säger inte att hela konsolen är skit, absolut inte. Det jag fokuserar på är detaljer, detaljer som närmare 80% av de som röstat håller med om. Och då sitter du fortfarande och försvarar varje pytteliten detalj?

Och ja, jag blir den första att gnälla på Sony också om jag ser sådana här småaktiga svinerier.

självklart är inte xbox felfritt, störande att dom inte kan göra en bra konsol från början osv.
Men det ser ju bara bättre och bättre ut, dom lyssnar ju på vad communityn vill, det är väl bra det. Sony har aldrig gjort det (så vitt jag vet) och kommer aldrig göra det heller.
ps4 är så otroligt överskattat, och jag slår vad om att xbox kommer ha sålt flest konsoler i slutet på 2013.
Alla hinner inse att xbox är bättre.

Permalänk
Medlem

Men man måste ju ha PS+ för att se Viasat Play på PS3. Varför gnäller du inte där då?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRape:

självklart är inte xbox felfritt, störande att dom inte kan göra en bra konsol från början osv.
Men det ser ju bara bättre och bättre ut, dom lyssnar ju på vad communityn vill, det är väl bra det. Sony har aldrig gjort det (så vitt jag vet) och kommer aldrig göra det heller.
ps4 är så otroligt överskattat, och jag slår vad om att xbox kommer ha sålt flest konsoler i slutet på 2013.
Alla hinner inse att xbox är bättre.

Klart att det bara ser bättre ut och att det ''låter som om dom lyssnat på communityt'' när dom gjorde ALLT fel från början.

Sen tycker jag att det är en smart konsol att du kan koppla in din digitalbox med mera, men de tar betalt för fel saker. Sen ska det ju till nästan varje konsolköp till en extra eller fler handkontroller och andra tillbehör som gör att konsolen och spelandet som helhet blir bra mycket dyrare än vad det först såg ut att vara.

Sony är ju inte direkt felfria dom heller, deras Playstation Eye, motsvarigheten till Kinect(?) ingår ju inte i priset och man kan ju anta varför det rekommenderade priset ut till kund då blir billigare. Sen är det samma sak där, köpa extra handkontroll och övriga tillbehör.

Däremot så är inte Playstation Eye ett måste, vilket Kinect(?) är till XBOX One. Jag vet inte om folk uppskattar att bli spionerade på eller att de ska vara tvungna att dela konsolen med Microsoft en gång per 24 timmar. I sin omedvetenhet så struntar säkert de flesta i det men jag får foliehattsvarning och känner viss paranoia över det där, men det är ju mina personliga problem.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av MrGangBanger:

Men man måste ju ha PS+ för att se Viasat Play på PS3. Varför gnäller du inte där då?

Personligen skiter jag i Viasat Play, men givetvis är det värdelöst att man ska behöva PS+. MEN Ps3 är en gammal konsol som jag inte har använt på över 2 år så har ingen koll och skulle man gå tillbaka och gnälla på alla saker från "förr" skulle man bli helt tokig.

NU är det PS4 och Xbox One som ligger i fokus och visst man kanske låter gnälligare vad man egentligen är men det är väl det forum är till för

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGangBanger:

Men man måste ju ha PS+ för att se Viasat Play på PS3. Varför gnäller du inte där då?

Om du ska jämföra, gör det med Playstation 4. Där vet jag inte hur det är.

Generellt sett så nej, jag gillar inte det heller om Viasat Play är något man redan betalar för per månad(?). Finns det integrerat på något sätt så ska man baske mig inte behöva ''låsa upp'' det mot en avgift per månad hur låg avgiften än är.

Edit: Jag tycker att tjänster som t.ex. Netflix, Viasat Play etc. Ska fungera som dragplåster, inte något man tar ut extra avgift för.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

de behöver mer pengar efter rt fiaskot!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är inte PartyChatten det är fel på. Det är att det är svårt att hitta games, det går segt över nätet, chattsystemen suger alltid och det är svårt att spela med sina vänner

Men PS4 har ju inte kommit. Förstår inte hur du kan döma det då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XpreS:

Klart att det bara ser bättre ut och att det ''låter som om dom lyssnat på communityt'' när dom gjorde ALLT fel från början.

Sen tycker jag att det är en smart konsol att du kan koppla in din digitalbox med mera, men de tar betalt för fel saker. Sen ska det ju till nästan varje konsolköp till en extra eller fler handkontroller och andra tillbehör som gör att konsolen och spelandet som helhet blir bra mycket dyrare än vad det först såg ut att vara.

Sony är ju inte direkt felfria dom heller, deras Playstation Eye, motsvarigheten till Kinect(?) ingår ju inte i priset och man kan ju anta varför det rekommenderade priset ut till kund då blir billigare. Sen är det samma sak där, köpa extra handkontroll och övriga tillbehör.

Däremot så är inte Playstation Eye ett måste, vilket Kinect(?) är till XBOX One. Jag vet inte om folk uppskattar att bli spionerade på eller att de ska vara tvungna att dela konsolen med Microsoft en gång per 24 timmar. I sin omedvetenhet så struntar säkert de flesta i det men jag får foliehattsvarning och känner viss paranoia över det där, men det är ju mina personliga problem.

Att behöva köpa tillbehör har ingått i ALLA konsoler, och angående kinect så är det ju bara att vända den in mot väggen eller liknande.
Och konsolen behöver ju inte startas minst en gång varje dag, det tog dom ju bort, dom insåg ju hur otroligt dumt det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRape:

Att behöva köpa tillbehör har ingått i ALLA konsoler, och angående kinect så är det ju bara att vända den in mot väggen eller liknande.
Och konsolen behöver ju inte startas minst en gång varje dag, det tog dom ju bort, dom insåg ju hur otroligt dumt det är

Nej konsolen behöver inte startas en gång varje dag men den behöver uppdatera sig mot microsoft var 24e timme. Du kan spela, ha konsolen av i 3 veckor, men när du sätter på den sen så behöver den dela med sig av info till MS. Allt för att MS ska hålla koll på dig förstår du.

Edit: Det där med att vända Kinect-grunkan mot väggen var ett riktigt kasst argument. Bättre att den inte ska behövas.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Nej konsolen behöver inte startas en gång varje dag men den behöver uppdatera sig mot microsoft var 24e timme. Du kan spela, ha konsolen av i 3 veckor, men när du sätter på den sen så behöver den dela med sig av info till MS. Allt för att MS ska hålla koll på dig förstår du.

Edit: Det där med att vända Kinect-grunkan mot väggen var ett riktigt kasst argument. Bättre att den inte ska behövas.

Vadfan snackar du om?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Jag hade fel, läste för fort.

Skrivet av MrGangBanger:

Vadfan snackar du om?

Att det skickas info om vad du pysslat med var 24e timme. Fast det görs ju med datorer också så jag ska väl inte vara den som är den.

Edit det gjorde den inte alls, my bad läste för fort på IGN

As of June 19, 2013, the Xbox One no longer requires an Always Online Connection, but it does require an internet connection when initially setting up the console [6]. Additionally, the console no longer has to check-in online every 24 hours, and all downloaded games will function the same on and offline. [7] As before, you can watch live TV, Blu-ray and DVD movies on the Xbox One offline.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Att det skickas info om vad du pysslat med var 24e timme. Fast det görs ju med datorer också så jag ska väl inte vara den som är den.

Xbox One skickar alltså info var 24e timme?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGangBanger:

Xbox One skickar alltså info var 24e timme?

Läs ovan

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Härligt vinklade svarsalternativ! Ja, jag tycker det är rätt, delvis. Att man inte kan surfa tycker jag är fel, men att använda Netflix eller Skype känns mer rimligt. Är ju i princip samma affärsmodell för PS4 där man måste ha PS+ för att kunna spela online och använda övriga internettjänster.

Så länge som guldmedlemskapet/PS+ faktiskt ger något tillbaka i form av gratis spel osv och inte kostar hutlöst mycket (tycker iaf att PS+ inte är dyrt!) så får det ses som skäligt. Det enda jag tycker är hutlöst och orimligt är att själva spelen i sig är dyra. Bara för att man inte kan pirata och spela online osv eller inte alls så utnyttjar dom det och tar överpriser. Att köpa sex spel per år är väl ingen ovanlighet men 4200:- för 6st nya spel är ocker imo.

Anledningen till att de införde PS+ var för att det insåg att man kanske behöver ta betalt för att hålla sina servrar i trim, en av anledningarna till varför till exempel mmo-spel brukar vara subscriptions. Att betala för att spela spel online och använda specifika tjänster från Sony eller Microsoft är ju rimligt eftersom man använder deras servrar och tjänster.
Men... att ta betalt för tjänster som inte är företagets, till exempel Netflix, är ju bara korkat. Det är ju inte en tjänst som Microsoft eller Sony tillhandahåller. Man betalar ju redan för sitt internet och medlemskap hos Netflix, varför ska man då betala en summa till Microsoft/Sony också. Microsoft/Sony har ju inget att göra med den tjänsten mer än att den finns i konsolen, som man för övrigt redan också betala flera tusen för.

Tl;DR
Att betala för tjänster som tillhandahålls av Microsoft eller Sony som till exempel spela online över deras servrar osv är rimligt. Att betala för tjänster som inte tillhandahålls av Sony eller Microsoft är inte rimligt. Det skulle ju vara som att du måste betala en summa i månaden till alla företag som tillverkat komponenter till din dator för att du använder dessa för att använda andra tjänster.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XpreS:

Nej konsolen behöver inte startas en gång varje dag men den behöver uppdatera sig mot microsoft var 24e timme. Du kan spela, ha konsolen av i 3 veckor, men när du sätter på den sen så behöver den dela med sig av info till MS. Allt för att MS ska hålla koll på dig förstår du.

Edit: Det där med att vända Kinect-grunkan mot väggen var ett riktigt kasst argument. Bättre att den inte ska behövas.

Vadå ett kasst argument?
Varför grina över att dom kan se dig om du bara behöver vrida skiten in mot väggen?
Du är lite dum du

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naxos:

Men PS4 har ju inte kommit. Förstår inte hur du kan döma det då.

Jag har inte gjort det heller? Det jag menar är att det finns kanske värde i att Xbox tar betalt för Gold medlemskap, då det hittils har varit flera dimensioner bättre. Jag tänker vänta med att köpa någon av dem tills jag fått klämma lite, snacka med mina vänner om vad det köper etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRape:

Vadå ett kasst argument?
Varför grina över att dom kan se dig om du bara behöver vrida skiten in mot väggen?
Du är lite dum du

Ja, kanske fungerar om du målar ett ansikte på väggen:) Annars lär den väl säga nåt i stil med: "Your face is not detected" ...

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

var är spelar ingen roll knappen? B(

Permalänk
Avstängd

Om man redan ska betala för konsolen så bör man få dessa annars Gratis-tjänster, gratis.

Xbox one kommer total floppa, endast fanboys kommer köpa xbox one....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Är det inte det vi redan gör med Xbox Live?

Jag själv bryr mig inte om det här med och betala det gör vi ändå för att kunna få surfa på nätet hemma också!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Men PS4 har ju inte kommit. Förstår inte hur du kan döma det då.

Precis samma argument gäller för One. Att hata One innan den är släppt är ju ganska dumt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Roligt att se hur acceptansen är för dom som sugit i sig hela M$ skitsnack med hull och hår. För det första såvitt det inte ändrats så ska man för att ha "privilegiet" att äga en xboxone slanta mer än för en ps4 som på pappren är sämre, men det slutar inte där för sen ska du trots en högre start kostnad med M$ betala för live eller vad det nu heter för att ens kunna använda den. För utan det har du en offline konsol som inte gör nåt? Att behöva betala för att få tillgång till internet på en maskin som är förbered för internet är ju abrupt. Speciellt då saker som Skype (deras eget program) ligger med från start. Det är ju som att köpa en pc med windows och sen behöva betala månadsavgift för att få använda ditt nätverks kort som du redan betalt för. Sen att multiplayer kostar några kronor det köper jag men att för att ens kunna använda din konsol behöva betala varje månad nej du. Dessutom så är ju M$ så jävla goa när man vill avsluta sitt live med (klippa sitt kort) och beställa nytt för att dom myglar . Sen att dom lyssnar på sina kunder är ju skitsnack med tanke på allt dom släppt de senaste 12 månaderna med sitt fail w8 och halvmesyr wp8 .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 