Får Android monopol (ca:90 %) på mobilmarknaden till slut?

Permalänk
Avstängd

Får Android monopol (ca:90 %) på mobilmarknaden till slut?

Det har kommit lite nya siffror om hur det ser ut på mobilmarknaden:
http://www.theverge.com/2013/5/16/4336298/windows-phone-overt...

Android 75 %, jag vet inte om dessa siffror inkluderar även Afrika och Latinamerika.
Men jag tror ändå kanske Tomi Ahonen får rätt när han hävdar att Android stöter på en övre gräns och aldrig kommer upp i samma siffror som Windows på desktop:
http://www.youtube.com/watch?v=BI3xWQh0Vs0

Nu är videon snart ett år gammal så en del har ju hänt.
Blir det bara Google/Android, iOS på smartphones i det stora hela och resten får dela på kanske 5 %?

Firefox OS, Tizen samt Ubuntu ligger ju inte så långt borta nu. Även Blackberry har ju nu släppt en lågbudgetlur. Vad tror ni händer inom en ett eller två årsperiod?

Permalänk

Har svårt att se WP dela 5 % med resten, jag förväntar mig att dom kommer nå 10% om 1-2 år.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk

Android är redan för stort, detta är inte bra. Hoppas Windows kommer upp lite. Lika så Apple. Börjar bli för mycket Monopol innom tekniken tycker jag. :/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Android är redan för stort, detta är inte bra. Hoppas Windows kommer upp lite. Lika så Apple. Börjar bli för mycket Monopol innom tekniken tycker jag. :/

Sålänge de sköter sig och gör bra saker för tekniken och hos människor ser jag inte direkt problemet.
Google har många bra och nytänkande tjänster som ofta är gratis och de gör framsteg hela tiden dessutom har de oftast inriktning på prisvärdhet när de lanserar produkter som kostar pengar.
Det negativa är väl att konkurrenterna, speciellt mindre företag inte har en chans i dessa områden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Android är redan för stort, detta är inte bra. Hoppas Windows kommer upp lite. Lika så Apple. Börjar bli för mycket Monopol innom tekniken tycker jag. :/

Jag bytte från iOS till Android och blev paff över vilket kanonOS det är, hade bara hört skit innan jag testade själv. Det är inte Android som gjort något fantastiskt här -mer än att utvecklas med tiden-, däremot är det apples fel att både hård och mjukvara är anno förra decenniet på iphonen...

Tror WP kommer ikapp iOS och om det om apple inte släpper på tyglarna lite...

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Sålänge de sköter sig och gör bra saker för tekniken och hos människor ser jag inte direkt problemet.
Google har många bra och nytänkande tjänster som ofta är gratis och de gör framsteg hela tiden dessutom har de oftast inriktning på prisvärdhet när de lanserar produkter som kostar pengar.
Det negativa är väl att konkurrenterna, speciellt mindre företag inte har en chans i dessa områden.

Storebror ser dig.

Permalänk
Inaktiv

Japp, Android är på väg mot ett monopol med 95-98% av marknaden.

OS är ett klassiskt exempel på ett naturligt monopol. Det finns plats för exakt 1.0 aktör, möjligen 2 om tvåan har något särskilt att erbjuda i någon nisch.

Apple har en högpris-strategi och har ingen naturlig nisch i dagsläget. Dom kommer att leva bra i rätt många år med sin design och integration men i slutändan när marknaden har brutaliserats färdigt kommer dom inte att ha så många procentpinnar. Som det ser ut nu. Dom har iofs gott om tid fram tills dess. Apples roll just nu är att ta upp andraplatsen så att inte Windows får den.

Windows är inte helt rökta. Ännu. Övriga är helt rökta. Här och nu. Och har varit så rätt länge.

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte, åtminstone inte långvarigt. Utvecklingsmarknader i Afrika och Asien kommer att efterfråga billiga mobiler, och Android skalar väldigt dåligt neråt. Det öppnar upp för ytterligare ett mobilt OS, inriktat på att köras mot långsammare hårdvara. Nokia har just det på gång, andra företag lär följa. Men bland prestandalurar? iOS dominans är över om vi försöker att se några år fram i tiden, men Windows Phone har haft bra tillväxt 2012-2013 med stor ökning. Möjligt att Android landar på 70% med iOS och WP som delar på resterande 30.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Jag undrar om inte Firefox OS kan ta en del. De verkar backas upp av många telefonoperatörer:
http://firefoxos.info/#27-02-13

Sen ser själva mobilerna rätt attraktiva ut också:
http://www.engadget.com/2013/02/24/alcatel-one-touch-fire/

Permalänk
Avstängd

http://www.dailytech.com/IDC+Windows+Phone+Passes+BlackBerry+...

En kommentar: "It doesnt show how in the past year, Android went from 56.9 to 74.4%, while Apple fell from 22.5 to 18.2%. Good to see that WP8 getting a bit and a shame about Blackberry though... 4 major players would be better than 2."

Tror att WP går om iOS rejält så som det ser ut idag. Större utbud på telefoner i olika prisklasser och ett vackert OS.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Storebror ser dig.

Vad syftar du på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Vad syftar du på?

Jag antar att du inte läst "1984".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Storebrorssamh%C3%A4lle
Man vill inte att ett företag ska få för stormakt över folket, tro mig.

EDIT: Ja, jag vet att det i boken är ett samhälle och inte ett företag men jag tror du förstår grejen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BoToss:

http://www.dailytech.com/IDC+Windows+Phone+Passes+BlackBerry+...

En kommentar: "It doesnt show how in the past year, Android went from 56.9 to 74.4%, while Apple fell from 22.5 to 18.2%. Good to see that WP8 getting a bit and a shame about Blackberry though... 4 major players would be better than 2."

Tror att WP går om iOS rejält så som det ser ut idag. Större utbud på telefoner i olika prisklasser och ett vackert OS.

Jag misstänker också att WP inom nåt år går om iOS. Man ser redan nu att den nya 925 hamnar hos fler operatörer på en gång än när 920 lanserades:
http://wmpoweruser.com/nokia-lumia-925-coming-to-vodafone-t-m...

Huawei släpper även sin modell på flera håll:
http://blogs.windows.com/windows_phone/b/windowsphone/archive...

Men Apple har väl säkert sina planer som vi inte vet nåt om i och för sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik6504:

Jag misstänker också att WP inom nåt år går om iOS. Man ser redan nu att den nya 925 hamnar hos fler operatörer på en gång än när 920 lanserades:
http://wmpoweruser.com/nokia-lumia-925-coming-to-vodafone-t-m...

Huawei släpper även sin modell på flera håll:
http://blogs.windows.com/windows_phone/b/windowsphone/archive...

Men Apple har väl säkert sina planer som vi inte vet nåt om i och för sig.

De kan börja med att skrota itunes och vidare tillåta att man väljer sina primära appar själv och även tillåta fri delning genom BT som man kan i Android. Kan inte fatta att jag accepterade deras baklängesfasoner i 4-5 år.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem

Apple har ju enbart telefoner i den högre prisklassen vilket gör det helt naturligt att de tappar vad gäller totala marknadsandelar när fler och fler går över från "feature-phones" till billiga smartphones där Apple inte har någon produkt. Sett försäljningssiffror year-to-year ökar de dock fortfarande och i högpris-segmentet (där de stora pengarna finns) är ju Apple tillsammans med Samsung fullkomligt dominerande och lär sannolikt för bli det ett tag till.

Jag hoppas och tror dock att WP kan slå sig in på marknaden ordentligt. Jag gillar definitivt WP8 som plattform betydligt mer än Android, det är lagom kontrollerat, mindre fragmenterat än Android men ger fler val vad gäller hårdvara än iOS. Själv går jag dock inte över till WP8 förrän det har lika hög prioritet bland utvecklare som iOS och Android och där är vi inte än. Man kan hoppas på att WP tar sig in ordentligt i det lägre pris-segmentet, där som sagt det mer lättdrivna OSet jämfört med Android ger en bra upplevelse på även mindre kraftfulla enheter, för att sedan vinna över fler utvecklare.

Skrivet av BoToss:

De kan börja med att skrota itunes och vidare tillåta att man väljer sina primära appar själv och även tillåta fri delning genom BT som man kan i Android. Kan inte fatta att jag accepterade deras baklängesfasoner i 4-5 år.

Varför skrota iTunes för de som faktiskt vill använda det? Ingen som kräver ju att du gör det, har inte använt det på evigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

De kan börja med att skrota itunes och vidare tillåta att man väljer sina primära appar själv och även tillåta fri delning genom BT som man kan i Android. Kan inte fatta att jag accepterade deras baklängesfasoner i 4-5 år.

Tro det eller ej, alla ogillar inte iTunes. Jag gillar det till exempel. Tror många mindre tekniskt bevandrade uppskattar hur bra iPhone och Macdator synkar med varandra. Det är en av grejerna jag saknar mest sedan jag gick över till android, även om fördelarna överväger. Din kritik mot apple verkar väldigt personlig, och jag tvivlar på att de flesta bryr sig.

Android tar marknadsandelar dels för att det är ett bra OS, men också för att det finns lågprisandroider. Tror det är mycket lite som stoppar Google från att ta det mesta av marknaden.

Microsofts problem är ju att deras OS inte är gratis. De gör pengar på att sälja OS. Google kan ge bort det till tillverkarna, vilket sänker priset på androidtelefoner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky:

Tro det eller ej, alla ogillar inte iTunes. Jag gillar det till exempel. Tror många mindre tekniskt bevandrade uppskattar hur bra iPhone och Macdator synkar med varandra. Det är en av grejerna jag saknar mest sedan jag gick över till android, även om fördelarna överväger. Din kritik mot apple verkar väldigt personlig, och jag tvivlar på att de flesta bryr sig.

Android tar marknadsandelar dels för att det är ett bra OS, men också för att det finns lågprisandroider. Tror det är mycket lite som stoppar Google från att ta det mesta av marknaden.

Microsofts problem är ju att deras OS inte är gratis. De gör pengar på att sälja OS. Google kan ge bort det till tillverkarna, vilket sänker priset på androidtelefoner.

Min kritik till apple är personlig. Efter att ha tagit in information i ca två månader om dom bl.a härifrån, Macrumors, verge, pocketnow m.fl. så har jag insett att de inte tillverkar något för användaren egentligen utan för sin egen del, allt och inget handlar om pengar, pengar och pengar.
Man försöker "låsa" in användaren i en gyllene bur och lyckas också om denna är oinformerad, dock så har de flesta av oss vaknat och det syns på papperet, det mesta pekar nedåt för iPhone och konkurrenter kommer ikapp. Även andrahandsvärdet är ju i botten, på blocket kan du få en iPhone 5 för halva nypriset ungefär, aldrig har väl en telefon sjunkit så fort i värde.

Jag säger inte att iPhone är en dålig telefon, jag menar att den borde kosta hälften för det man får och inte försöka mäta sig med toppskiktets smarta telefoner då man inte är där längre varken med mjuk eller hårdvara.

Som sagt, min personliga mening.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

De kan börja med att skrota itunes och vidare tillåta att man väljer sina primära appar själv och även tillåta fri delning genom BT som man kan i Android. Kan inte fatta att jag accepterade deras baklängesfasoner i 4-5 år.

Behovet av Itunes är väldigt litet om man inte absolut vill använda det. Enda gången jag använder det är när jag ska byta musik på min telefon vilket är en gång i halvåret eller så. Nu är iofs Itunes min musik-applikation på mina macar så jag är nog inte lika anti-itunes som windows användarna är. Tycker Itunes är väldigt bra.

För att återgå till topic. Ja det är inte bra att Android är så dominerande. Förra gången det hände så hade Symbian OS ca 80% av marknaden och då stagnerade utvecklingen totalt. Är inte riktigt samma risk för det nu då Android är relativt öppet men ändå illa att ett företag fått så stor makt över informationsflödet på den här planeten.

Permalänk
Avstängd

Jag kan tänka mig att SmarterPhone OS (uppköpt av Nokia) kan kapa åt sig en bit av det billigare segmentet:
http://www.youtube.com/v/D6iMsePF0kk&hl=en_US&fs=1&

De har en fördel att vara ute ett antal månader till nåt år före Firefox OS och de andra nya systemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Min kritik till apple är personlig. Efter att ha tagit in information i ca två månader om dom bl.a härifrån, Macrumors, verge, pocketnow m.fl. så har jag insett att de inte tillverkar något för användaren egentligen utan för sin egen del, allt och inget handlar om pengar, pengar och pengar.
Man försöker "låsa" in användaren i en gyllene bur och lyckas också om denna är oinformerad, dock så har de flesta av oss vaknat och det syns på papperet, det mesta pekar nedåt för iPhone och konkurrenter kommer ikapp. Även andrahandsvärdet är ju i botten, på blocket kan du få en iPhone 5 för halva nypriset ungefär, aldrig har väl en telefon sjunkit så fort i värde.

Jag säger inte att iPhone är en dålig telefon, jag menar att den borde kosta hälften för det man får och inte försöka mäta sig med toppskiktets smarta telefoner då man inte är där längre varken med mjuk eller hårdvara.

Som sagt, min personliga mening.

Ursäkta men det där är en massa skitsnack. Jag har absolut inget emot att folk har en annan åsikt än min, tvärt om så är jag tydlig med att det inte finns något ekosystem/plattform som passar alla.

Men bland det värsta jag vet på forum som dessa är folk som har sett "ljuset" och blivit nyfrälsta. Som tror att alla har samma preferenser/prioriteringar som en själv och om dom inte har är för att de okunniga och inte vet bättre... otroligt trångsynt.

Att du hittat Android och trivs bättre med det är jättebra för dig, grattis!

Alla stora företag i denna branch försöker "låsa" in användare i sina egna system och tjänster, oavsätt om det är Apple, Google eller Microsoft. De gör det på likt olika sätt men det är en självklarthet att de vill få folk att använda just deras tjänster/plattformar. Att tro något annat är naivt.

Permalänk
Medlem

Om man räknar bort budgetmobilerna ser det nog drastiskt annorlunda ut, android är väldigt stort i fattigare länder och växer där. Mer intressant vore ju att se hur det är just i Europa, USA etc, och också bara räkna med high-end moibler och se marknadsandelarna

En Iphone 5 med android som OS och apple store marker vore ju min dröm

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Nej, det kommer bli Android/Windows, har väldigt svår att se iOS överleva på sikt om de inte låter andra tillverka enheter vilket de aldrig kommer göra.

Permalänk
Medlem

Även om jag sälv använder Android och för det mesta gillar det så hoppas jag inte att det får monopol. Jag önskar att det skulle bli lite som på persondatormarknaden, att det går att installera vilket operativ man vill. Det går ju visserligen till viss del redan nu på en del telefoner genom rootning osv., men jag önskar att det vore ännu enklare.

Att Android är baserat på Linux (open source) är för mig väldigt attraktivt då jag gillar att anpassa mina datorer/telefoner precis som jag vill ha dem.
Hoppas att fler open source alternativ blir större, typ Tizen, Mer, webOS.

Har även svårt för big brother vibbarna med att google har så mycket info om mig..

Är lite sugen på att skaffa en helt open source-mobil, där även hårdvaran är under en öppen licens. Visserligen kostar den väldigt mycket om man tänker på vilken hårdvara man får...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Ursäkta men det där är en massa skitsnack. Jag har absolut inget emot att folk har en annan åsikt än min, tvärt om så är jag tydlig med att det inte finns något ekosystem/plattform som passar alla.

Men bland det värsta jag vet på forum som dessa är folk som har sett "ljuset" och blivit nyfrälsta. Som tror att alla har samma preferenser/prioriteringar som en själv och om dom inte har är för att de okunniga och inte vet bättre... otroligt trångsynt.

Att du hittat Android och trivs bättre med det är jättebra för dig, grattis!

Alla stora företag i denna branch försöker "låsa" in användare i sina egna system och tjänster, oavsätt om det är Apple, Google eller Microsoft. De gör det på likt olika sätt men det är en självklarthet att de vill få folk att använda just deras tjänster/plattformar. Att tro något annat är naivt.

Har tidigare valt att inte kommentera dig för att mot fanatism och dubbelmoral kan man ej resonera. Läst dina kommentarer här det senaste året och i det mesta så finns det ingen vikt, du har dessutom fel i det mesta med facit i hand idag.

99 % av oss ser med klara ögon vad som gäller inom mobiltelefonin, även analytiker världen över.
När man som du och dina lika lägger fram hur "er" produkt tjänar mest pengar som största argument istället för hur bra och smidig den är så rycker man efter de sista halmstråna som fanatiker...

Tack.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d0b:

Även om jag sälv använder Android och för det mesta gillar det så hoppas jag inte att det får monopol. Jag önskar att det skulle bli lite som på persondatormarknaden, att det går att installera vilket operativ man vill. Det går ju visserligen till viss del redan nu på en del telefoner genom rootning osv., men jag önskar att det vore ännu enklare.

Att Android är baserat på Linux (open source) är för mig väldigt attraktivt då jag gillar att anpassa mina datorer/telefoner precis som jag vill ha dem.
Hoppas att fler open source alternativ blir större, typ Tizen, Mer, webOS.

Har även svårt för big brother vibbarna med att google har så mycket info om mig..

Är lite sugen på att skaffa en helt open source-mobil, där även hårdvaran är under en öppen licens. Visserligen kostar den väldigt mycket om man tänker på vilken hårdvara man får...

Problemet är att Android har lite monopol just nu och behöver ett OS som kontrar. WP är "störst" om man ser till att Microsoft ligger bakom och det är just det som behövs, en spelare man kan lita på. Med Nokias telefoner i alla prisklasser så hoppas jag innerligt att de tar in minst en procent per kvartal under kommande 3-4 år.
2016 ska ju Android låsas också, vi får se hur det blir med det.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Har tidigare valt att inte kommentera dig för att mot fanatism och dubbelmoral kan man ej resonera. Läst dina kommentarer här det senaste året och i det mesta så finns det ingen vikt, du har dessutom fel i det mesta med facit i hand idag.

99 % av oss ser med klara ögon vad som gäller inom mobiltelefonin, även analytiker världen över.
När man som du och dina lika lägger fram hur "er" produkt tjänar mest pengar som största argument istället för hur bra och smidig den är så rycker man efter de sista halmstråna som fanatiker...

Tack.

Skall inte kommentera detta mer då det är OT men hur man kan vara fanatiker när man ser klart och inser att alla inte har samma prioriteringar som än själv istället för att påstå att alla som inte tycker som mig är okunniga är för mig en stor gåta...

Skrivet av BoToss:

Läst dina kommentarer här det senaste året och i det mesta så finns det ingen vikt, du har dessutom fel i det mesta med facit i hand idag.

Jasså? Vill hemskt gärna veta vad det skulle vara. PM:a mig gärna. Och vad gäller mina inlägg förövrigt så är jag, till skillnad från många andra noga med käll-referenser, något som du inte verkar bry dig om har jag dock märkt.

Permalänk

Av smartphonemarknaden har som sagt android just nu 74,4% Q1 2013, och tendensen är så klart att det ökar då dom hade 56,9% Q1 2012. Andelen smartphones ökar också, Q1 2012 såldes totalt 423 miljoner mobiler, varav 147 miljoner smartphones. Q1 2013 såldes 426 miljoner mobiler, varav 210 miljoner smartphones.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Har tidigare valt att inte kommentera dig för att mot fanatism och dubbelmoral kan man ej resonera. Läst dina kommentarer här det senaste året och i det mesta så finns det ingen vikt, du har dessutom fel i det mesta med facit i hand idag.

99 % av oss ser med klara ögon vad som gäller inom mobiltelefonin, även analytiker världen över.
När man som du och dina lika lägger fram hur "er" produkt tjänar mest pengar som största argument istället för hur bra och smidig den är så rycker man efter de sista halmstråna som fanatiker...

Tack.

Skulle vilja påstå att det är du som är fanatikern och har svårt att ta till dig information. Såväl jag, och andra till exempel S_Z, har kommit med otal faktauppgifter om att iPhone 5s hårdvara är i toppskiktet vilket du vägrar ta till dig. Ännu roligare är det när du tjafsar emot och säger att iPhone 5s hårdvara är kass när du jobbar på Volvo AB (inget ont om det och antar att det inte är datorer du jobbar med där) medan jag (och säkerligen S_Z med flera) är utbildade inom datavetenskap och har jobbat med datorer i flera år. Tror du verkligen att du vet bättre än oss när det gäller hur hårdvara och mjukvara fungerar i en mobil/dator?

Permalänk
Medlem

iOS är nog att räkna med även i framtiden. Dock behövs en rejäl uppdatering nu, från att vara nytänkande och revolutionerande är dom nu på efterkälken, andrioid har blivit mycket bättre på senare år. Är set något operativsystem till mobil som kommer försvinna är det Windows phone....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Apple har väll iofs större marknadsvärde än microsoft, redan 2010 gick dom om afaik.
Fast det speglar ju inte in den lilla smartphone delen utav bägge företagen.

Android växer ju enormt eftersom majoriteten av alla mobiler/smartphones skeppas med android, även mobiler för 400:-
Alla såg ju att android skulle vara nr1 eftersom det används i absoluta majoriteten av alla mobiler idag.

Apple har ju fortfarande bara 1 mobil per år, och i det dyrare segmentet. Så hur dom skulle kunna vara större till antalet är android är ju såklart helt omöjligt i längden.

WP har också varit i dom lite dyrare segmenten, fast fler billigare modeller börjar komma ut.

Så sätt kommer nog WP gå om IOS rätt snabbt om WP tar fart.
Fler mobiler = fler användare = större del, enkel matte

Sen får vi se vad google gör när dom växer ännu mer, dom har redan börjat dra åt tyglarna på open source lite, blivit lite mer apple. Och det kommer säkerligen bli värre och värre.