Får Android monopol (ca:90 %) på mobilmarknaden till slut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Japp, Android är på väg mot ett monopol med 95-98% av marknaden.

OS är ett klassiskt exempel på ett naturligt monopol. Det finns plats för exakt 1.0 aktör, möjligen 2 om tvåan har något särskilt att erbjuda i någon nisch.

Apple har en högpris-strategi och har ingen naturlig nisch i dagsläget. Dom kommer att leva bra i rätt många år med sin design och integration men i slutändan när marknaden har brutaliserats färdigt kommer dom inte att ha så många procentpinnar. Som det ser ut nu. Dom har iofs gott om tid fram tills dess. Apples roll just nu är att ta upp andraplatsen så att inte Windows får den.

Windows är inte helt rökta. Ännu. Övriga är helt rökta. Här och nu. Och har varit så rätt länge.

Enligt senaste uppskattning så har ja för mig android har 99-99.987% monopol. Google är ett hemskt företag, hur kan dom vara så girigt snåla? Att låta sitt os bygga på öppen källkod är helt förkastligt. Är det nåt google gjorde för länge sen var det att bidra till utveckling. Apple kör hårt med sitt nya A1337-chip. Det rockar i garage band! Come at me.

Permalänk
Avstängd

Android har nära 80 % om man bortser från alla andra lågbudget system som Series 40, Bada och liknande.

Jag tror inte Apple på nåt sätt är körda. Tror 5C modellen kan locka många som inte har haft iPhone förut:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.517584/iphone-5c-ska-lyfta-pe...

Microsoft har sin GDR3 på gång i sin tur:
http://www.phonearena.com/news/Alleged-Windows-Phone-8-GDR3-f...

Jag kan ha fel men jag tror aldrig Android kommer upp i 90% såvida inte en av dessa aktörer helt försvinner från marknaden. Vilket känns orealistiskt.

Permalänk
Avstängd

En aktör får man nog räkna bort i smartphone marknaden nu. BlackBerry:
http://windowsitpro.com/paul-thurrotts-wininfo/it-s-over-blac...

Även om de skulle få till nån slags lösning och försäljning tror jag så många nyckelpersoner och utvecklare ser sig om efter annat pga turbulensen i bolaget. Det blir svårt att hämta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Jag tror inte Apple på nåt sätt är körda. Tror 5C modellen kan locka många som inte har haft iPhone förut:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.517584/iphone-5c-ska-lyfta-pe...

"Det ser mörkt ut för Apple utan Jobs"

Oracles VD, Larry Ellison, tror att Apple kommer att få det svårt utan Steve Jobs vid rodret.

" Vi vet redan svaret på den frågan, för vi har sett det tidigare. Vi har sett Apple med Steve Jobs, vi har sett Apple utan Steve Jobs, och sedan Apple med Steve Jobs. Nu ser vi än en gång Apple utan Steve Jobs, säger Larry Ellison.

Han refererar till när Apple sparkade Steve Jobs 1985, något som många anser ledde till att Apple nästan drabbades av konkurs i mitten av 90-talet. När Steve Jobs kom tillbaka till företaget 1997 återhämtade det sig snabbt och släppte flera framgångsrika produkter."

http://www.idg.se/2.1085/1.517510/det-ser-morkt-ut-for-apple-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Telepati:

"Det ser mörkt ut för Apple utan Jobs"

Oracles VD, Larry Ellison, tror att Apple kommer att få det svårt utan Steve Jobs vid rodret.

" Vi vet redan svaret på den frågan, för vi har sett det tidigare. Vi har sett Apple med Steve Jobs, vi har sett Apple utan Steve Jobs, och sedan Apple med Steve Jobs. Nu ser vi än en gång Apple utan Steve Jobs, säger Larry Ellison.

Han refererar till när Apple sparkade Steve Jobs 1985, något som många anser ledde till att Apple nästan drabbades av konkurs i mitten av 90-talet. När Steve Jobs kom tillbaka till företaget 1997 återhämtade det sig snabbt och släppte flera framgångsrika produkter."

http://www.idg.se/2.1085/1.517510/det-ser-morkt-ut-for-apple-...

Klippet är väl värt att se. Ellison ger på mig ett ruggigt kallt och cyniskt intryck. En poker-spelare, helt utan empati. Intressant.

Jag är böjd att hålla med honom. Jag ser ingen nisch där iPhone kan överleva långsiktigt. Kan naturligtvis inte alls jämföras med Nokia, Apple har gott om tid, men på sikt ser det inte bra ut. Gänget som körde Apple i botten var ju inga idioter, bara normalbegåvade. Är Tim Cook genialisk eller i slutändan bara rätt normalbegåvad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Klippet är väl värt att se. Ellison ger på mig ett ruggigt kallt och cyniskt intryck. En poker-spelare, helt utan empati. Intressant.

38 sekunder och du är klar över vilka signaler han sänder ut. Intressant.

Citat:

Kan naturligtvis inte alls jämföras med Nokia

Apple har ju varit väldigt nära konken, så nog kan det gå illa när det väl börja gå åt det hållet. Går det illa för Apple så går det åt helvete, och går det bra så går det obeskrivligt bra. Apple verkar inte ha några mellanting.

Citat:

Är Tim Cook genialisk eller i slutändan bara rätt normalbegåvad?

Han lär ju vara mer än normalbegåvad, annars hamnar du inte i toppen av ett sådant jätteföretag som Apple. Det finns liksom flera mellansteg från att vara normal till att vara ett geni. TC är nog inte ett geni, men att kalla honom normalbegåvad är nog inte så begåvat.

Permalänk
Avstängd

Samtidigt är vi inne i slutet av Smartphone trenden, precis som mp3-spelar trenden kom och gick men till skillnad mot mp3-spelarnakommer smartphones att finnas kvar som "var mans egendom", eftersom telefoni och kommunikation är viktigt för de allra flesta människor.
Om kommunikation sedan är att hålla kontakten med folk genom sociala nätverk eller bara hålla sig ajour med sms/epost och internet. Även GPS och kamera funktionerna är saker som gör smartphonen till ett bra-att-ha grej.

Det går idag inte att ta 8000-9000 kronor för en Smartphone (läs: iphone) inte heller behöver man lägga ut dessa pengar för att få en duglig smartphone.

Hörde på jobbet en kollega som beklagade sig över att han antagligen också var tvungen att, förr eller senare skaffa en smartphone. För att kunna använda betalningstjänster... som jag känner arbetskamraten, så kommer inte han köpa sig en trendigt designad iphone eller någon udda mobil med Winphone, eller Blackberry. Utan en "mainstream" mobil med lagom kraft och funktioner. 2013 och några eller många år framåt är det lika med en Androidmobil. Microsoft fick +90% av datormarknaden med Windows, därför att det blev ett mainstream OS.

Själv är jag mera smartphone entusiast och tycker nog Google tar ut svängarna alldeles för mycket, Efter att inte uppdaterat några appar under semestern, så prövade jag det när jag hade tråkigt, hade ett halvdussin appar som jag valde att uppdatera. För var och en ville Google ha mitt telefonnummer! Google vet om att Android är marknadsledande och mjölkar kunderna nästan skrupulöst.

Längtar till att få pröva Tizen, FireFoxOS och andra mobilOS men har dock inga planer på att byta ut min 2011 års N7000 Note än (Har inte tillräckligt med pengar) kommer antagligen skaffa Surfplatta (igen) som ersättning för en klumpig 15" AMD E350 bärbar dator med Win7. Det enda alternativet som finns idag för mig är Android.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Telepati:

Han lär ju vara mer än normalbegåvad, annars hamnar du inte i toppen av ett sådant jätteföretag som Apple. Det finns liksom flera mellansteg från att vara normal till att vara ett geni. TC är nog inte ett geni, men att kalla honom normalbegåvad är nog inte så begåvat.

Min fråga är givetvis retorisk och förenklad, ta den inte så bokstavligt.

Jag har iofs träffat en hel del av näringslivets höjdare och man kan inte säga särskilt mycket om begåvningsnivån. Ett par var riktiga nötter, några är skarpa, rätt många är normalbegåvade men har tagit sig upp genom att jobba stenhårt. Överbegåvning är inte nödvändigtvis en fördel för att leda en stor organisation.

Jag är mer rädd för Ellison än för Tim Cook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Både SGS3 och Lumia 620 är tillverkade i polykarbonat men gissar att Lumian är mycket tyngre. Du har inbillat dig att det har med kvalitet att göra?

Lumian är lättare, fast även betydligt mindre. Den "känns" kvalitet i motsats till Samsungen som känns som billigt plast. På samma sätt som en Audi har bättre kvalitetskännsla än en Renault, även fast renaulten skulle ha mera hästar och större motor under huven, och fast båda är gjorda av plåt.

Skrivet av mfm:

Lustigt att du nämner kvalitet när man läser på Sweclockers och Swedroid om folk som har lämnat sina Lumia 920 på reparation för både tredje och fjärde gången för lådvis med olika fel...

Gäller alla mobiler. Lumia har inte större felprocent än övriga. Inte heller mindre.

Skrivet av mfm:

Och det flyyyyyytet måste ju vara extremt överskattat, när man gör något annat än att visa enfärgade fula fyrkanter så spelar "flytet" ingen roll utan den dåliga prestandan och undermåliga hårdvaran märks direkt.

Roligt att det finns en stor sekt på Sweclockers som dyrkar Nokia och WP8. Lite som AMD innan luften gick ur...

Skulle inte kunna tänka mig att ha några känslor för eller emot ett mobilt OS. Jag provar alla med intresse och utan fördomar. Jag vill ha många konkurrenskraftiga alternativ på marknaden och hoppas därför att WP och Nokia skall lyckas utmana IOS och Android. Ser tyvärr dåligt ut för Blackberry, och kan inte tro att Sailfish eller Ubuntu har resurserna som behövs. Ser ju även ut som om Samsung håller på att minska på utvecklingen av Tizen .. Så det är tyvärr endast WP som har möjligheten att ta upp kampen med de större.

Permalänk

Dock var väl knappast SMS något nytt när första iPhone släpptes, hade ju funnits i ALLA övriga mobiler i FLERA år.
Sedan kan man tycka vad man vill om de olika fuktionerna om samsung lagt till, har själv S4 och har stängt av alla smartbläddra funktioner då jag inte ser någon direkt mening med dem.

Var bara ett exempel, men huvudsaken var väl att trots att N8an och iPhone 4 kostade nära nog precis lika mycket att tillverka så tog Apple ut 2500 mer i handeln.

Ett annat exempel på överpris är innan retina modellerna av macbook pro kom ut så kolade jag på en av de dyrare varianterna denna låg på ca 22000, kollade spec och letade upp en pc med nära nog samma spec, denna kostade 10500. helt sanslöst!

Skrivet av TheTriumpH:

Det är väl precis det som är en av styrkorna med iPhonen? De väntar tills funktionerna är mogna och de har en bra, vettig UX innan de kastar ut rent skit bara för att utöka punktlistan vid jämförelser till andra tillverkare.

Enligt din logik borde det vara positivt med t ex Samsung som bara hittar på värdelösa nya funktioner, som att inte behöva röra skärmen, eller att använda ögonen för att styra telefonen, inga av deras funktioner går ju ens att använda utan förstör bara resten av telefonen.

Det är därför deras telefoner är som de är också, inte konstigt att S4an känns långsammare än Iphone 5 trots att den är över 1 år gammal.
Rätt pinsamt från ett "toppföretag": skitbra hårdvara, men mjukvara som inte utnyttjar den alls.

iOS och Android är raka motsatser till varandra, och jag föredrar reell prestanda istället för prestanda på ett papper. Spec säger ingenting i dagens teknikvärld, det är hur man utnyttjar kraften som räknas.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Längtar till att få pröva Tizen

Det kan du nog få vänta på, Samsung verkar trappa ner sitt engagemang

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Lumian är lättare, fast även betydligt mindre. Den "känns" kvalitet i motsats till Samsungen som känns som billigt plast. På samma sätt som en Audi har bättre kvalitetskännsla än en Renault, även fast renaulten skulle ha mera hästar och större motor under huven, och fast båda är gjorda av plåt.

Låter väldigt långsökt, plast som plast. Sen trodde jag vi pratade kvalitet, inte känslor. Lumia 920 känns som en klump bly för övrigt...

Skrivet av Josafo:

Gäller alla mobiler. Lumia har inte större felprocent än övriga. Inte heller mindre.

Tror jag inte, enda gången tidigare jag hört om någon som satt med sin tredje eller fjärde defekta mobil var HTC One X...

Skrivet av Josafo:

Skulle inte kunna tänka mig att ha några känslor för eller emot ett mobilt OS. Jag provar alla med intresse och utan fördomar. Jag vill ha många konkurrenskraftiga alternativ på marknaden och hoppas därför att WP och Nokia skall lyckas utmana IOS och Android. Ser tyvärr dåligt ut för Blackberry, och kan inte tro att Sailfish eller Ubuntu har resurserna som behövs. Ser ju även ut som om Samsung håller på att minska på utvecklingen av Tizen .. Så det är tyvärr endast WP som har möjligheten att ta upp kampen med de större.

Jag vill också har flera alternativ, dock är det helt oacceptabelt med ett begränsat och nedlåst OS där något storföretag bestämt vad man får göra eller vilka program man får installera.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Lumia 920 känns som en klump bly för övrigt...
.

Så sa min polares mormor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Ett annat exempel på överpris är innan retina modellerna av macbook pro kom ut så kolade jag på en av de dyrare varianterna denna låg på ca 22000, kollade spec och letade upp en pc med nära nog samma spec, denna kostade 10500. helt sanslöst!

Pc'n hade inte samma, spec, den var dubbelt så tjock, vägde dubbelt så mycket och hade halva batteritiden.
Med största sannolikhet sämre skärm och en touchpad som inte gick att använda till något vettigt.

Så illa var det säkert inte, men spec på bärbara enheter är mer än CPU/GPU och just de saker jag nämnde har alltid varit MBP's största styrkor.
Om man sen tycker det är värt dubbla priset är en annan sak.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Låter väldigt långsökt, plast som plast. Sen trodde jag vi pratade kvalitet, inte känslor. Lumia 920 känns som en klump bly för övrigt...

Vad har du för nätta flickhänder, egentligen? Det är en förhållandevis stor pjäs som väger under två hekto. Tyngre än andra telefoner, visst, men en klump bly? Verkligen?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Vad har du för nätta flickhänder, egentligen? Det är en förhållandevis stor pjäs som väger under två hekto. Tyngre än andra telefoner, visst, men en klump bly? Verkligen?

Den väger två gram mer än Galaxy Note, har aldrig sett någon som klagat på vikten på den trots att Samsungen är ett mediokert bygge i äggskalstunn budgetplast.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

En kinesisk tillverkare har så smått blivit mer aktiva på Windows Phone:
http://www.unwiredview.com/2013/08/20/huawei-w2-windows-phone...

Det tror jag är viktigt, Nokia kan inte ensamt ansvara för Windows Phone.
Android lär ju ändå förbli störst men lite motvikt mot att det ska bli ett monopol.

Permalänk
Medlem

Inga monopol varar för evigt. Firefox OS-luren från ZTE sålde ut på en gång. Tizen är jag skeptisk till.
Ubuntu kan bli en nischad hit.

Jag tror att Android kommer fortsätt vara dominant en bit framöver men jag tror att vi kommer se en situation ungefär som den bland internetbrowsrar, d.v.s. 3 stycken hyffsat stora aktörer och en bunt mindre som ändå har sin plats(som Opera).

Men det förutsätt att Apple inser att man inte kan ha så få modeller och så dyra modeller som inte är så märkbart bättre än motståndare och jag tror också att Firefox OS kommer göra väldigt bra ifrån sig i Sydamerika, Afrika och Centralasien.