Får Android monopol (ca:90 %) på mobilmarknaden till slut?

Permalänk
Avstängd

Jag tror själva telefonbolagen vill ha många alternativ förutom Android också. Verizon pushar ju på WP8 plattformen nu:
http://wp.promo.eprize.com/app/

De vill nog ha många alternativ, Firefox OS får också bra uppbackning:
http://www.ibtimes.co.in/articles/439007/20130225/mozilla-fir...

Så kanske vi ser dem i butiker under juli i många delar av världen.

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE=Anonymous FTW;13531372]Microsoft har inte stängt av reklam i youtubeappen, det har Google gjort själva när de inte delar med sig av API till WP,[/quote]
Det där är ju bara en bakvänd och icke-kausal lek med ord. Microsoft har möjligheten att använda Youtube genom en webbläsare precis som alla andra, men de vill kunna erbjuda en integrerad upplevelse, samtidigt som de inte är beredda att betala vad Google anser det är värt.

[QUOTE=Anonymous FTW;13531372]Microsoft skulle mer än gärna lägga till reklam åt Google om de fick möjlighet till det.[/quote]
Då vet du mer om Microsofts interna intentioner än vad de berättat utåt. Det är en del av en stor sandlådetävling på alla plan. Google är passivt aggressiva gentemot Microsoft, Microsoft är passivt aggressiva tillbaka. Det är inte isolerat till en enstaka produkt, utan gäller en rad områden.

Från Microsofts håll har vi "Bing Is Not Google", "scroogled"-kampanjerna, licenskostnader till Microsoft för varje såld Androidenhet grundat i dolda patent, etc. Från Googles håll kommer deras ovilja att göra en app till Microsoft under de villkor som bjuds. Självklart skulle Google göra detta om de fick en deal de var nöjda med — de är ett företag som vill tjäna pengar. Microsoft väljer denna publicerade väg som en del i förhandlingen.

[QUOTE=Anonymous FTW;13531372]Sen förstår jag inte varför Google bryr sig om "WP är sådan liten plattform".[/quote]
Att göra en app till Ios var ofrånkomligt; det var det absolut marknadsledande OS:et när det begav sig. Att inte göra det vore att säga nej till stora mängder pengar och att lämna motorvägen öppen för andra videotjänster.

Att inte göra en app till ett OS som slåss om enstaka procent av marknaden rör inte Google ekonomiskt det minsta. Därför är storleken högst relevant.

[QUOTE=Anonymous FTW;13531372]Hur vet du att Microsoft har delat med sig av information och inte Google?[/quote]
Microsoft medger detta själva på sin informationssida om hur de använder personuppgifter (som jag länkade med mitt påstående). Att de själva säger detta räknar jag som tillräckligt bortom tvivel fastslaget bevis för att det föreligger, utöver tredjepartsanekdoter att så är fallet.

Google säger att de inte gör det, och det finns ej heller några rapporter om att de har gjort det. De samlar in information i enorma mängder och använder den själva, men som sagt: om de anser att de själva är de som är bäst på att göra pengar av denna information, varför skulle de sälja? De är ju sitt eget reklamföretag. Om du eller någon annan hittar rapporter på att Google säljer vidare användares uppgifter så kan du skapa en global mediabomb om att Google brutit mot sina egna åtaganden och de användarvillkor alla Googleanvändare godkänt vid användande av deras tjänster.

Notera att det inte betyder att personlig integritet är "säker" hos Google bara för att de inte släpper den utanför sitt eget företag: deras egna tjänster spänner mycket, och de expanderar kontinuerligt. Men att Microsoft anklagar Google för att samla in personuppgifter när de själva på precis samma sätt samlar in och säljer sådana uppgifter är definitionen på stenkastning i glashus. Det må så vara att Microsoft inte har lika mycket information samlad om användare som Google, men det är ju snarast för att folk väljer att använda Google Search/Youtube/Google Analytics framför Bing/Bing Video/Bing Webmaster Tools än för att Microsoft värnar om användares integritet.

[QUOTE=Anonymous FTW;13531372]Ja då kan Google säga "ha så kul" med erat fork utan Google Play, Maps osv.. vem vill köpa smartphone forket Aliyun i Sverige?[/QUOTE]
Som jag började min första post med: Amazon har redan en alternativ programmarknad. Det går att skapa fler. Då de kan sikta på exakt samma OS som applikationerna i Google Play så kan de vara i det närmaste "drop-in replacements". Det finns alternativa karttjänster (både Nokia och Apple har sina egna och det finns tredjepartsföretag som gärna säljer andra för rätt pris).

Det handlar om en avvägning för marknaden om var gränsen går mellan nyttan att låta Google styra skutan och eventuella nackdelar med detsamma. Eftersom Googles huvudsakliga intresse är att just hålla tillverkare ifrån stängda OS som skulle kunna döda Googles egentliga produkter så vore det att skjuta sig själv i huvudet att börja ta tillverkarfientliga beslut, vilket samtidigt är en trygghet för tillverkare. Anledningen till att Android med marginal är marknadsledande idag (som hela tråden handlar om) är inte att någon lade fem lappar med olika OS-namn i en tombola och råkade dra Android först.

Jämförelsen med Aliyun haltar på många plan, och är lite av ett sidospår, men främst:

  1. "Smartphonefork" kallar du det, och menar av sammanhanget att det är en fork av Android, och det misstänker resten av världen (på goda grunder) också, men det har aldrig erkänts. Aliyun är stängd programvara som bryter mot både Linux och Androids licensvillkor, och alltså verkligen inte en öppen vidareutveckling av Android som pratades om innan (de erkänner åtminstone själva att det bygger på Linux, men de bryter likväl rakt av mot Linux licens).

  2. Aliyun marknadsförs inte utanför Kina (eventuellt i närliggande sydostasiatiska länder, men hittar ingen info om det) och kommer ej heller kunna göra det innan de löser de lagliga bitarna ovan. Dessa bitar kommer troligen ej heller kunna lösas iom att det rimligen föreligger just så att det är baserat på Linux och Android, utan att de uppfyller licensvillkoren. Skulle de försöka börja sälja Aliyunprogramvara i t ex USA eller Europa så skulle de bli stämda ner till fotknölarna, då deras affärsidé med att erbjuda piratkopierade Androidprogram på en licensbrytande basplattform inte riktigt rimmar med lagstiftning.

Aliyun är inte ett exempel på en legitim Androidfork och idag inte ett alternativ för globala seriösa aktörer.

[QUOTE=Anonymous FTW;13531372]Det här är inget som kommer ske över en kväll. De kan stänga säg 2016-01-01 och sedan ta betalt för Android. Google är ett börsnoterat företag, som har ett ansvar inför sina aktieägare. Självklart vill de tjäna de pengar som Apple tjänar, det skulle jag också vilja om jag hade haft aktier i Google. Apple har sin enda egna mobil som de tjänar otroliga pengar på.[/QUOTE]
Du skriver att det inte kommer ske över en kväll, men kanske specifikt "säg 2016–01–01". Stänger de utvecklingen 2016–01–01 så kommer de som skeppar befintliga Androidenheter kunna fortsätta göra det precis som tidigare iom att licensändringar inte är retroaktiva, och Google kan lika lite som Microsoft eller någon annan på egen hand riva upp alla de avtal som de redan skrivit med tillverkare. Tillverkarnas framtida modeller lär helt enkelt inte utvecklas med det framtida hypotetiskt stängda Android i sikte.

Vad skulle Google ta betalt för? Den kod som alla medlemmar i OHA och du, jag, vem som helst redan kan ladda ner och använda enligt gällande licensvillkor när vi vill? Om Linus Torvalds skulle säga idag "nä, nu börjar Linux kosta pengar, pay up", hur skulle det gå till? Det går inte att göra så. Det är en av de stora argumenten för just öppna licenser: att man inte är beroende av att företaget som tillhandahåller lösningen inte plötsligt ändrar sig. Är det kommersiellt gångbart så kan man ta koden och säga "hejdå".

Det är inget som är specifikt för mobilbranschen; det är grundtanken med öppna licenser. I kontrast: Microsoft skulle kunna göra så: säga "ha så kul" och tredubbla priset på WP, om de ansåg att det gav tillräckligt med profit. Det är ingen som kan ta WP-koden och vidareutveckla den på egen hand: Microsoft äger den, helt och fullt.

Ja, Google vill tjäna pengar, men de tjänar ju just pengar genom att låta Android vara öppet. De tjänar inte mer pengar på att stänga det, utan skulle bara förlora tillverkare till deras största konkurrenter. Det är en garant om någon.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Om Windows Phone ska ha någon chans så måste de röra sig jävligt mycket snabbare och bli mycket mindre beroende av Nokia. Sen är den enda anledningen att ha en Windows Phone egentligen att du kan använda alla dina desktop program till telefonen sömnlöst, eller kommer att kunna göra det teoretiskt på ett helt annat sätt än till Linux-baserade Android.

WP är för mig ett för mörkt OS, de borde ljusa upp det och variera det mycket mer. Men jag gillar deras approach med tiles.

En annan sak är hur det går med Samsung. Om Samsung börjar långsamt gå över (eller mer bara prioritera) deras OS 'Tizen' så kan det göra att Android förlorar sin glans.

Den stora frågan är hur många av lågpristelefonerna i länder som finns i Afrika, South-East Asia(SEA), MENA och Latinamerika som har WP eller iPhone eller BlackBerry's OS. Just nu så krossar Android all konkurrens där totalt. BlackBerry har ingen suck när det gäller nya sålda telefoner i de marknaderna. I SEA-regionen så står Android för över 90% av alla nya sålda telefoner.

Som sagt, Microsoft måste börja få många fler designvinster. Kan de får det, och ha ett bättre OS, så kan de komma upp till 10% minst och snarare 20-30% inom 5 år. Men så som det ser ut nu så är jag väldigt skeptisk.

Det största hotet som jag ser är egentligen Tizen, ännu ett Linux-baserat OS.
Efter en viss tid så börjar Microsofts dominans på desktop spela mindre roll eftersom alltfler program börjar komma. Vi kan mycket väl börja se en utmanare mot Word/Excel/Powerpoint som baseras på Linux och är kompetetiv. Redan idag så har vi ju t.ex. LibreOffice men vi kan se många fler.

Om Microsoft går tillsammans med Intel och börjar kapitalisera på deras nya arkitektur Silvermont så kan väldigt mycket hända - och väldigt snabbt. Intels 5 år gamla arkitektur slår redan idag Samsung's S4 på Antutu-benchmarks(via Lenovo's K900 mobil).

Silvermont kommer inte bara ha en lägre nanometerkrets utan även en specialdesignad arkitektur för mobiler. Samsung har ju problem eftersom de är egna chipstillverkare precis som Intel och har därför ett egenintresse att fortsätta utveckla på ARM-processorer och/eller göra sina egna arkitekturer(som kommer ta tid att utveckla, tid de inte har just nu). Samma sak med Qualcomm. Intel har den möjligheten att skita i ARM och ändå krossa dem.

Men Microsoft gör så urbota korkade saker nuförtiden så det är svårt att säga om det blir någon förbättring men potentialen finns där. Microsoft/Intel-alliansen var länge väldigt utmärkande förr i tiden och kan bli så igen.

På längre sikt så ser jag bara WP/iOS/Android och möjligen Tizen. Störst potential enligt mig har WP, men det krävs också mest radikala förändringar vilket också gör den till en högoddsare. iOS kommer nog gynnas av att stå i skuggan ett tag. Det finns många fördelar med OS:et, speciellt när den tar en mindre del av kakan(som t.ex. mindre virus) men också att alla iPhones, oavsett modell, har samma nya version. Man slipper fragmentationen som Android har.

Apple har inte utnyttjat det och rört sig långsamt, men om de kan börja släppa mer uppdateringar av OS:et och inte bara säkerhetsfixar oftare så kommer det bli ett starkt argument för OS:et. iOS 7 kommer bli signifikant också, Jony Ive har äntligen kontrollen av designen både av mjukvaran och hårdvaran.

Men Google gör mycket rätt. De gör få misstag. Tror ändå de kommer ha en klar majoritet i många år framöver. Best case för de andra är att den procentandelen kanske är 60% istället för >90%+ som det börjar bli om dessa trender fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

WP är tvärtom, dom jag vet som man visat det för tycker det ser enormt rörigt ut, och många är rädda för det. Ungefär likheten med metro i windows 8.
Och jag håller med, första anblicken på WP så är det ett stort WTF i skallen på mig, ser helt sjukt krångligt och rörigt ut.

Så känner jag som har en windows telefon om androidtelefoner, ipads etc. Någon vill ha sin mejl i telefonen, vara ansluten mot det trådlösa nätverket, en app installerad. Hoppar runt bland ikonerna minst tre gånger då det inte finns någon logik.

Jag tycker det skulle bli en lika tråkig marknad bland telefonerna som det är nu på pc-sidan, om tex android får monopol. Jag kommer troligen prova en annan plattform när jag köper nästa telefon, även om jag är nöjd med Windows phone. Tycker gui't i både blackberry ocg ubuntuphone verkar intressant. Tanken bakom firefox os är också bra.

Permalänk
Avstängd

Vi får se hur Google kommer att försöka fixa fragmentationen på Android:
http://news.cnet.com/8301-1023_3-57584973-93/google-engineers...
http://blogs.computerworld.com/ios/22120/google-now-iphone-sy...

På så sätt har iOS. BlackBerry 10 och Windows Phone en fördel. De har styrt kraven/specifikationerna rätt bra och undvikit det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BoToss:

De kan börja med att skrota itunes och vidare tillåta att man väljer sina primära appar själv och även tillåta fri delning genom BT som man kan i Android. Kan inte fatta att jag accepterade deras baklängesfasoner i 4-5 år.

iTunes är ju grymt! Finns ju tyvärr ingen motsvarighet till iTunes för Android. Inget bra sätt att synka telefonen mellan olika datorer, ingen samlad plats för musik. Om något är bakåtsträvande så är det ju just Android.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

iTunes är ju grymt! Finns ju tyvärr ingen motsvarighet till iTunes för Android. Inget bra sätt att synka telefonen mellan olika datorer, ingen samlad plats för musik. Om något är bakåtsträvande så är det ju just Android.

"e-lite", Apple fanboy number 1 has spoken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrNeikter:

"e-lite", Apple fanboy number 1 has spoken.

Har inget alls med att vara Apple fan. Det var bara ren fakta. Jag är redo att byta till Android samma dag som de löst det problemet. Men känner du till något som jag inte gör så får du gärna berätta det för mig istället för att sitta och slänga ur dig fåniga fjortis-kommentarer.

Permalänk
Medlem

Inte bra att Android är på väg mot monopol men tycker isåfall WP kan få ta marknadsandelar och inte Apple. De har redan haft sin storhetstid, nu är det Android som har det och näste man till rakning borde isåfall vara WP.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrNeikter:

"e-lite", Apple fanboy number 1 has spoken.

Skrivet av anon200213:

Har inget alls med att vara Apple fan. Det var bara ren fakta. Jag är redo att byta till Android samma dag som de löst det problemet. Men känner du till något som jag inte gör så får du gärna berätta det för mig istället för att sitta och slänga ur dig fåniga fjortis-kommentarer.

Nä, tänkte väl det.

Permalänk
Avstängd

Det är så förlegat och omodernt att behöva en dator för att "lägga till rätta" media i en mobil, det behövdes på mp3-spelarna från tidigt 2000-tal men nu är det 2013 och mobilerna har CPU:er på över 1GHz.
Microsoft och Apple gör fel, när de tvingar dess mobilkunder till datorn, för att nyttja mobilen.

En Android mobil kan användas för att tagga låtar med Artist, låtnamn och album åt en dator, om man vill.
Har MP3or och FLAC låtarna ID-taggar så kommer Androidmobilens musikspelare att sortera och lägga enstaka låtar eller stora musikarkiv lätt tillgängligt och användbart.

Fast vill man "synka Old school" så fungerar Itunes och MediaPlayer, om man nu vill ha Apples och Microsoft skriva data i sina filer. Kanske fungerar det till och med att låta Zune, synka en Androidmobil

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Google har många bra och nytänkande tjänster som ofta är gratis

Det är där skon klämmer för mig, faktiskt. Gratis, ekonomiskt sett, men jag betalar med mitt privatliv. Det jag hoppas på är att de ska lansera möjligheten att betala för deras tjänster om man vill slippa onödigt informationsinsamlande och reklam.

Mail + kalender + uppgifter + kontakter + dokument hos Google vore tummen upp för min del om och endast om de erbjöd dem som betaltjänster, med allt krypterat så att Google inte kan få ut informationen även om de ville.

Vad gäller 90% av marknaden så är det inte omöjligt, men jag tvivlar på att det skulle fortsätta vara så under någon särskilt lång period.

Tillägg: Det finns ju Google Apps for Business förstås, men de är uppenbarligen inte intresserade av privatpersoner, och vill tydligen inte svara på känsliga frågor om åtkomsträttigheter heller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Det är så förlegat och omodernt att behöva en dator för att "lägga till rätta" media i en mobil, det behövdes på mp3-spelarna från tidigt 2000-tal men nu är det 2013 och mobilerna har CPU:er på över 1GHz.
Microsoft och Apple gör fel, när de tvingar dess mobilkunder till datorn, för att nyttja mobilen.

En Android mobil kan användas för att tagga låtar med Artist, låtnamn och album åt en dator, om man vill.
Har MP3or och FLAC låtarna ID-taggar så kommer Androidmobilens musikspelare att sortera och lägga enstaka låtar eller stora musikarkiv lätt tillgängligt och användbart.

Fast vill man "synka Old school" så fungerar Itunes och MediaPlayer, om man nu vill ha Apples och Microsoft skriva data i sina filer. Kanske fungerar det till och med att låta Zune, synka en Androidmobil

Man kan väl knappast kalla det speciellt "2013" att kopiera över filer till telefonen heller? Molntjänster som Spotify och liknande duger mer än väl för att spelas på en smartphone. Använder själv aldrig iTunes för mina iOS-enheter och har inte gjort det på evigheter. Kör musik, eböcker/ljudböcker, film/serier mm via streaming-tjänster.
Det är 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

iTunes är ju grymt! Finns ju tyvärr ingen motsvarighet till iTunes för Android. Inget bra sätt att synka telefonen mellan olika datorer, ingen samlad plats för musik. Om något är bakåtsträvande så är det ju just Android.

Om man inte kör Spotify så har man väl redan ett någorlunda välstrukturerat bibliotek med musik och film som man bara kan dra över till sin Android lur via utforskaren. Ingen mjukvara behöver installeras på datorn, det är bara att dra dit allt.

Kontakter och kalender körs via ditt Google-konto som ändå behövs för att komma åt Play Store. Här behöver du inte heller starta upp något program för sync, allt sånt fixas per automatik.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Om man inte kör Spotify så har man väl redan ett någorlunda välstrukturerat bibliotek med musik och film som man bara kan dra över till sin Android lur via utforskaren. Ingen mjukvara behöver installeras på datorn, det är bara att dra dit allt.

Kontakter och kalender körs via ditt Google-konto som ändå behövs för att komma åt Play Store. Här behöver du inte heller starta upp något program för sync, allt sånt fixas per automatik.

Men hur synkar du ditt musikbibliotek med datorn trådlöst? Du måste hålla på att manuellt kopiera filer och hålla på. Komplicerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Men hur synkar du ditt musikbibliotek med datorn trådlöst? Du måste hålla på att manuellt kopiera filer och hålla på. Komplicerat!

Om jag verkligen vill synca trådlåst så erbjuder både DoubleTwist och Winamp den lösningen. Finns även några olika appar på Play Store som sköter trådlös sync. Jag föredrar kabelöverföring av ny musik då jag lika gärna kan passa på att ladda samtidigt om det är flera filer som ska föras över. Det är knappast "komplicerat" att markera hela musikbiblioteket, dra till telefonen och sedan välja att inte skriva över existerande filer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Det är inte så konstigt att Android blir större och större då det finns på skräp telefoner som man kan köpa för 300-600Kr. Och eftersom Ios bara finns på Apples egna telefoner så kommer dom aldrig gå om Andriod plus att Apple bara har dyra telefoner och inte skräp för en 500 Hundring.

Permalänk

Jag tycker att när ni kollar siffror på monopol så ska ni inte bara kolla totalt, utan kolla hur det ser ut i olika delar av världen, i industrialiserade länder, och lite fattigare länder.
I till exempel Polen så är 16.3 % av telefonerna WP, och i Italien som någon annan nämnde runt 13 %.
Totalt om man ser på Europa så har WP 7.8 %. Så ni som gäspar och tror att WP inte kommer någon vart kan ju drömma vidare om sin marknad med 2 konkurrenter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Om jag verkligen vill synca trådlåst så erbjuder både DoubleTwist och Winamp den lösningen. Finns även några olika appar på Play Store som sköter trådlös sync. Jag föredrar kabelöverföring av ny musik då jag lika gärna kan passa på att ladda samtidigt om det är flera filer som ska föras över. Det är knappast "komplicerat" att markera hela musikbiblioteket, dra till telefonen och sedan välja att inte skriva över existerande filer.

Jag tycker det låter jättekomplicerat. Måste jag leta upp en kabel, koppla in den till datorn, hålla rätt på vilka filer jag redan har på telefonen och vilka jag har på datorn och sedan kopiera dem fram och tillbaka manuellt. Med iTunes sköts det helt automatiskt när jag kliver innanför dörren hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

1) Jag tycker det låter jättekomplicerat.

2) Måste jag leta upp en kabel, koppla in den till datorn

3) hålla rätt på vilka filer jag redan har på telefonen och vilka jag har på datorn och sedan kopiera dem fram och tillbaka manuellt.

1) Om filhantering utforskaren är "jättekomplicerat" förstår jag inte hur du klarar av att använda en webläsare.

2) Kabel sitter väl så gott som alltid i datorn eller finns i datorväskan? Varför skulle man ha den någon annanstans?

3) Nej, eftersom du inte skriver över existerande filer behöver du inte tänka på det.

Sedan finns, som sagt, program som fixar trådlös sync om man tycker att det är "jättekomplicerat" att kopiera filer i explorer. Ärligt talat vet jag inte vad folk gör med sina telefoner som kräver att de hela tiden kan synca musik. Ladda hem eller rippa den musik man vill ha in, för över - klart. Ta bort musik gör man ju nästan aldrig och filer som redan finns behöver man inte ersätta eller modifiera. Dokument, kontakter och mail kan jag förstå att man behöver hålla uppdaterade mellan enheter, men musik?

Man får förstås gilla iTunes om man vill och tycka att det är det bästa som hänt sen skivat bröd, men man behöver inte överdriva.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

1) Om filhantering utforskaren är "jättekomplicerat" förstår jag inte hur du klarar av att använda en webläsare.

2) Kabel sitter väl så gott som alltid i datorn eller finns i datorväskan? Varför skulle man ha den någon annanstans?

3) Nej, eftersom du inte skriver över existerande filer behöver du inte tänka på det.

Sedan finns, som sagt, program som fixar trådlös sync om man tycker att det är "jättekomplicerat" att kopiera filer i explorer. Ärligt talat vet jag inte vad folk gör med sina telefoner som kräver att de hela tiden kan synca musik. Ladda hem eller rippa den musik man vill ha in, för över - klart. Ta bort musik gör man ju nästan aldrig och filer som redan finns behöver man inte ersätta eller modifiera. Dokument, kontakter och mail kan jag förstå att man behöver hålla uppdaterade mellan enheter, men musik?

Man får förstås gilla iTunes om man vill och tycka att det är det bästa som hänt sen skivat bröd, men man behöver inte överdriva.

1) Det är ju inte ens samma sak?
2) Jag använder inte kabel idag, känns bakåtsträvande att gå tillbaks till det.
3) Men du måste ändå manuellt kopiera filer både fram och tillbaka mellan telefonen och datorn, det behöver jag inte med iTunes.

Jag har väl lite drygt 10.000 filer, musik, videos, bilder, PDF & Word -dokument. Allt synkas automatiskt med min dator, trådlöst, utan att jag behöver bry mig om vilka filer som ligger var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

1) Det är ju inte ens samma sak?
2) Jag använder inte kabel idag, känns bakåtsträvande att gå tillbaks till det.
3) Men du måste ändå manuellt kopiera filer både fram och tillbaka mellan telefonen och datorn, det behöver jag inte med iTunes.

Jag har väl lite drygt 10.000 filer, musik, videos, bilder, PDF & Word -dokument. Allt synkas automatiskt med min dator, trådlöst, utan att jag behöver bry mig om vilka filer som ligger var.

1) Nej, men om du inte tycker att filhantering i explorer är enkelt så borde du rimligtvis inte klara av något som är mer komplicerat (exempelvis att navigera på internet)

2) Hur laddar du din telefon menar du?

3) Dokument och annat synkas med Google Drive, det är bara musik och film som jag sköter manuellt.

Det behöver man inte göra med Android heller, det finns som sagt lösningar för den som har dokument som behöver hållas uppdaterade. Google Drive kommer du åt jämt och allt hålls uppdaterat där. Musik är dock en sån där grej som man inte behöver hålla synkat jämt och ständigt. När man hämtat hem ett album man vill ha är det bara att dra över det. Varför synk skulle vara så himla viktigt på media har jag aldrig begripit mig på.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

1) Nej, men om du inte tycker att filhantering i explorer är enkelt så borde du rimligtvis inte klara av något som är mer komplicerat (exempelvis att navigera på internet)

2) Hur laddar du din telefon menar du?

3) Dokument och annat synkas med Google Drive, det är bara musik och film som jag sköter manuellt.

Det behöver man inte göra med Android heller, det finns som sagt lösningar för den som har dokument som behöver hållas uppdaterade. Google Drive kommer du åt jämt och allt hålls uppdaterat där. Musik är dock en sån där grej som man inte behöver hålla synkat jämt och ständigt. När man hämtat hem ett album man vill ha är det bara att dra över det. Varför synk skulle vara så himla viktigt på media har jag aldrig begripit mig på.

1) Det är inget fel på mina kunskaper, jag förstår inte riktigt varför du måste försöka förolämpa mig. Kunskaper och vad som är onödigt komplicerat har ju inte ens med varann att göra.

2) Jag laddar min telefon i en musik-dockningsstation vid sängen på natten när jag sover.

3) Men jag vill inte synka med "molnet" med en filtyp, med datorn en annan filtyp och och med tredjepartstjänster/mjukvara en tredje typ. Jag vill att allt skall synka automatiskt, trådlöst, på samma ställe på min dator, vilket är min ursprungliga poäng med att iTunes är perfekt och att motsvarande funktion saknas helt på Android.

Permalänk
Avstängd

@e-lite
Ja, men köp dig en Apple eller WinPhone mobil så får du ju precis vad du vill ha, Itunes och Zune måste passa dig som handen i handsken.

Kopplade bara upp min gamla mobil, Desire HD med datorn en gång och då kunde inte WinXP hitta mobilen :).
Nuvarande mobilen N7000 Note, kom med en skiva innehållande Samsungs "Kies", har inte ens brutit skivfodralets tejp.

Beroende på vad som ska kopieras och hur mycket. väljer jag antingen: Att ta ur minneskortet och koppla den till datorns kortläsare eller Bluetooth.
Självklart kopierar jag inte musikarkivet, foton från en släktträff eller 10-20GB filmer över Blåtand men tar inte ut minneskortet för att skicka över enstaka bild, pdf eller någon webblänk till datorn. Kan också komma åt NAS:en från mobilen men använder det enbart för att strömma film över internet eller hemnätverket.

Oftast är det Windowsdatorn som synkas och hålls uppdaterad av Androidmobilen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjajjull:

Jag tror Android kommer få i alla fall 90%.

Förstår inte hur folk tror att WP kommer växa så stort, max 10%, okänt för väldigt många samt inget speciellt i sig (ja, jag är fanboy). iOS är rökt sedan länge och går bara utför. Att WP går om iOS är inget jag tvivlar på, däremot när, det är en bra fråga.

Vet inte vad jag tycker om monopol, själv älskar jag ju Android men det är självklart viktigt med konkurrenter för att driva utvecklingen framåt.

Det där beror lite på, själv skulle jag aldrig köpa en WP telefon, kör inte ens Windows på datorn, windows är alltid säkerhetsbrister i Microsoft är ett fel företag, vill man ha virus och säkerhetsbrister 24/7 så ska man ju köpa Windows.

Apple skulle jag aldrig köpa, delviss har jag aldrig gillat företaget, sedan deras telefoner är för stänga, jag köper nya mobiler ofta kan köpa 2-3 mobiler i månaden ibland bara mest för testa dem.

Och där kommer ju android och rocka loss då man kan roota telefonen och ha direkt tillkomst till plattformen bakom Android så man sitter på själva Linux kärnan, sedan kan man ju alltid ha lite kul och leka lite, och bygga om den lite efter sitt eget önskemål, och fixa ROM är ju alltid det första man gör när man får hem den och avinstallerade alla bas program som är förinstallerad i dem.

Är nu riktigt sugen på flyga till USA och plocka hem en MOTO X då det inte går och köpa den i sverige, men den verkar rätt cool skulle verkligen vara en telefon man vill utforska mera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwmedia:

Det där beror lite på, själv skulle jag aldrig köpa en WP telefon, kör inte ens Windows på datorn, windows är alltid säkerhetsbrister i Microsoft är ett fel företag, vill man ha virus och säkerhetsbrister 24/7 så ska man ju köpa Windows.

Dumheter. Windows (för PC) är mer utsatt därför att det är störst. Om 90% av alla datorer kör Windows, varför skulle man då, som malware-makare, bry sig om de ~8% som kör MacOS eller resterande ynka procenten som är Linux-användare? Mobiler är raka motsatsen - där är Windows minst och därmed även minst utsatt för attacker. Android är störst och mest utsatt. Vem orkar göra malware för WP som har ~4% av marknaden när både Android och iOS används av många fler?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Man kan väl knappast kalla det speciellt "2013" att kopiera över filer till telefonen heller? Molntjänster som Spotify och liknande duger mer än väl för att spelas på en smartphone. Använder själv aldrig iTunes för mina iOS-enheter och har inte gjort det på evigheter. Kör musik, eböcker/ljudböcker, film/serier mm via streaming-tjänster.
Det är 2013

Varför väljer Apple då att envisas med gamla härskna itunes även år 2013 måste man ju fråga sig... Och troligen 2014--> . Om den nu inte behövs enligt dig...

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusNeuman:

Jag tycker att när ni kollar siffror på monopol så ska ni inte bara kolla totalt, utan kolla hur det ser ut i olika delar av världen, i industrialiserade länder, och lite fattigare länder.
I till exempel Polen så är 16.3 % av telefonerna WP, och i Italien som någon annan nämnde runt 13 %.
Totalt om man ser på Europa så har WP 7.8 %. Så ni som gäspar och tror att WP inte kommer någon vart kan ju drömma vidare om sin marknad med 2 konkurrenter.

Även Frankrike är nu en stark marknad för Windows Phone:
http://blogs.computerworld.com/windows-phone/22563/windows-ph...
Ett nytt flagskepp lär visas upp i september:
http://www.knowyourmobile.com/nokia/nokia-eos/20525/nokia-rev...

BlackBerry har haft det tungt men de har ju gått igenom en tung process och har alla verktyg på plats nu:
http://bgr.com/2013/07/30/blackberry-interview-sales-profits/
De kommer att leverera nya modeller som Q5:
http://global.blackberry.com/smartphones/blackberry-q5.html

Mer kommer också:
http://www.gsmarena.com/alleged_renders_of_blackberry_z30_and...

Apple släpper iOS 7 med sin nästa telefon (kanske även ett lågbudget alternativ) som säkert genererar mycket intresse.

Det här gör sammantaget att jag tror Android kommer att stanna ungefär på sin nuvarande marknadsandel. Kanske gå upp eller ner lite.
Men att de skulle ta 90% på smartphones tror jag är orealistiskt.

Det finns 4 aktörer på smartphone marknaden som är att räkna med. Det är inte som på desktops/PC marknaden där det i stort bara finns Mac och PC, nu på senaste tiden får man väl räkna in Chrome OS också:
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik6504:

Även Frankrike är nu en stark marknad för Windows Phone:
http://blogs.computerworld.com/windows-phone/22563/windows-ph...
Ett nytt flagskepp lär visas upp i september:
http://www.knowyourmobile.com/nokia/nokia-eos/20525/nokia-rev...

BlackBerry har haft det tungt men de har ju gått igenom en tung process och har alla verktyg på plats nu:
http://bgr.com/2013/07/30/blackberry-interview-sales-profits/
De kommer att leverera nya modeller som Q5:
http://global.blackberry.com/smartphones/blackberry-q5.html

Mer kommer också:
http://www.gsmarena.com/alleged_renders_of_blackberry_z30_and...

Apple släpper iOS 7 med sin nästa telefon (kanske även ett lågbudget alternativ) som säkert genererar mycket intresse.

Det här gör sammantaget att jag tror Android kommer att stanna ungefär på sin nuvarande marknadsandel. Kanske gå upp eller ner lite.
Men att de skulle ta 90% på smartphones tror jag är orealistiskt.

Det finns 4 aktörer på smartphone marknaden som är att räkna med. Det är inte som på desktops/PC marknaden där det i stort bara finns Mac och PC, nu på senaste tiden får man väl räkna in Chrome OS också:
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Om nu WP växer mycket så kommer det nog aldrig komma i närheten av Android ändå.

Och att släppa budget iPhone är nog det dummaste Apple kan göra nu (enligt mig), en stor anledning varför många köper iPhone är för att den är dyr och ger "status".

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Varför väljer Apple då att envisas med gamla härskna itunes även år 2013 måste man ju fråga sig... Och troligen 2014--> . Om den nu inte behövs enligt dig...

Kanske för att det är kopplingen till itunes store som omsätter rätt så sjukt mycket pengar varje år (2,4 billion $ senaste kvartalet) Itunes är inte så jävla tokigt när allt kommer omkring speciellt inte om man har mer än en Apple produkt. Men det spelar ingen roll hur många vettiga argument eller bevis som slängs ut framför folk som avskyr och inte vill lyssna på ren fakta hur det ligger till. Android är störst men så har dom mobiler som kostar mindre än en stock snus upp till dom som kostar 6000kr också så det är lite skev jämförelse. Det är som att jämföra Koensegg försäljning mot VW Passat.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 