Förslagslåda: SweClockers 6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag vet att det inte riktigt hör hemma i denna tråden, men det är relaterat. Varför finns det inte ett underforum där man kan diskutera själva sajten Sweclockers? Där skulle man till exempel kunna ha förslagslåda, frågor till redaktionen och så vidare, spåna idéer till intressanta artiklar eller andra saker som rör sajten eller forumet. Vad sägs?

Det existerar redan, ligger längst ner på sidan under kontakt.
http://www.sweclockers.com/forum/feedback

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Ta bort "gilla"- funktionen. Skapar enbart fler inlägg som inte har något med trådarna att göra.

Lägg till en funktion som Stackoverflow har som visar liknande trådar, när man är på gång att skapa en ny tråd

http://i.imgur.com/FH3258a.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker tvärtom då det brukar bli fler inlägg utan en gilla-funktion. T.ex. "Jag håller med dig!", "QFT!" eller "+1" inlägg som helt försvinner med en gilla funktion och gör forumet renare.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Jag tycker tvärtom då det brukar bli fler inlägg utan en gilla-funktion. T.ex. "Jag håller med dig!", "QFT!" eller "+1" inlägg som helt försvinner med en gilla funktion och gör forumet renare.

Ni syftar på olika typer av inlägg, han syftar på alla "like-whore"-inlägg.

Detta skulle kunna lösas med någon typ av "det är inlägget hjälpte" som TS kan ha monopol på.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Ärade medlemmar!

Inom kort drar vi igång den inledande utvecklingsfasen av nästa version av SweClockers, den sjätte i ordningen. Till en början kommer vi att fokusera på diskussionsforumetoch den bakomliggande mjukvaran. Givetvis är vi mycket intresserade av vad medlemmarna har att säga och tar tacksamt emot alla slags förbättringsförslag – stora som små.

Vad har du för tankar och idéer inför nästa version av forumet? Skriv i tråden!

Uppdatering: Tråden gäller nu förslag till samtliga delar/avdelningar på SweClockers!

Hälsningar,
Andreas Dimestam

Att man kan levla på sweclockers! att ts får tacka för bästa svaret och ge svararen poäng.

Permalänk

Anpassa sidan till Win8 och skaffa en Sweclockers app för windows 8 med touch gränsnitt

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Inaktiv

Det skulle vara gött med en ruta som frågade om man är säker när man trycker logga ut. Knappen sitter väldigt nära citat och är för lätt att trycka på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Anpassa sidan till Win8 och skaffa en Sweclockers app för windows 8 med touch gränsnitt

Nyfiken bara, hur "anpassar man sidan till Win8"? Kan windows 8 inte visa vanliga sidor eller vad är grejen?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Anpassa sidan till Win8 och skaffa en Sweclockers app för windows 8 med touch gränsnitt

Skrivet av Zpiritual:

Nyfiken bara, hur "anpassar man sidan till Win8"? Kan windows 8 inte visa vanliga sidor eller vad är grejen?

Du tror inte att han/hon syftade på förra första april-skämtet?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Zpiritual:

Nyfiken bara, hur "anpassar man sidan till Win8"? Kan windows 8 inte visa vanliga sidor eller vad är grejen?

Menade med metro gränsnittet c;

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Du tror inte att han/hon syftade på förra första april-skämtet?

Japp ^^

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Stöd för https! (helst by default, men det borde verkligen finnas som tillval i alla fall)

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Gör er av med

Sätt Sweclockers som undantag i Adblock, tog ca 3 sekunder för mig att göra.

Om du däremot stör dig mer på annonserna så är det väl ett litet pris att betala att ha en liten text i ett gult fält allra längst upp på sidan? (Som inte ens syns när man scrollar ner.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

1. Acceptera inte FLASH annonser.

2. Som även tidigare medlemmar sagt, tillämpa samma sätt som StackOverfolw när det gäller trådar med frågor. Detta kan ske på samma sätt som att man väljer om man ska ha en poll med i tråden. Denna tråd hade t.ex. blivit betydligt enklare att hänga med i men en sådan funktionalitet.

3. Responsiv site.

4. Precis som Haikarainen säger, en open source lösning kommer alla vinna på.

5. HTML5 spelare för ALL video/youtube, eller helt enkelt använda YouTube's spelare!?!.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk

Lättare översikt för trådar man kommenterat i.
För att det är drygt att klicka in på profilen sedan se tråden man svarat i, har den ens uppdaterat är ju nästa fråga. Timestamps.

Mörkt tema

Sälj-omdömen som tradera ungefär. Bannlys alla +++++++ och ------- bara

Responsiv site

Ny design

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

I stort sett har jag inte ändrat åsikter sedan förra gången det var dags. På det hela taget tycker jag Sweclockers har en alldeles utmärkt struktur och layout som det är, och jag hoppas verkligen inte det blir några radikala förändringar på den fronten, det enda jag tycker finns att göra är väl att fila av några skarpa hörn här och var.

Ni har gjort det mindre lockande att hora gillaklick genom att ta bort gilla-countern från profilsidan, vilket förstås är utmärkt. Jag skulle dock gärna se att gillafunktionen blev lite mer specifik. Som det ser ut nu, så river en lite smålustig men totalt meningslös oneliner oftast ner bra mycket fler gillaklick än ett verkligt genomtänkt och vettigt inlägg, vilket jag tycker är lite tråkigt. Skulle man inte kunna byta ut gillafunktionen mot något "klassificeringssystem", där användarna inte bara gillar inlägget generiskt, utan även framför varför de gillade det? Man skulle exempelvis kunna ha någon dropdownmeny där man får välja mellan en bunte alternativ, exempelvis något i stil med:

Inlägget besvarar trådstartens frågeställning
Inlägget har lösningen på problemet
Inlägget är fyndigt
Inlägget är klokt och genomtänkt
Och så vidare...

Givetvis behöver alternativen putsas, dessa var bara några jag kom på nu för att illustrera vad jag menar.

---

En annan liten pryl som stör mig är det där med att :o per automatik blir en smiley, :o. Jävligt irriterande att skriva ett inlägg om PS3:or eller Pentium 4:or, eller vad det nu kan vara, och sedan behöva gå tillbaka och peta in en massa [noparse] överallt.

Ett sätt att lösa problemet är att göra så sekvensen :o inte blir en om den efterföljs av ett alfanumeriskt tecken, alternativt att man vänder på steken, och gör så sekvensen endast blir en om den efterföljs av ett mellanslag eller en kontrollkaraktär, typ enterslag.

---

En till grej, skulle man inte kunna ha någon slags allmän bilduppläggningsfunktion som komplement till forumet? Ofta säger ju en bild mer än tusen ord i supportärenden och liknande, och det finns trådar där det i princip bara postas en massa bilder. Det vore himla fint om sådana trådar kunde vara fria från länkar till externa hosts, som ofta kan vara ganska slöa. Visst, man kan ju förmodligen kringgå problemet genom att starta ett opublicerat galleri att lägga upp sina bilder i, men det vore fint med någon slags "officiell" funktion för det. Funktionaliteten finns ju redan där i och med galleriet, så det borde vara tämligen lätt att ordna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

När man skapar en tråd ska man kunna välja ett syfte som anpassar tråden, plus göra djupare modifieringar.
* "Jag har ett problem" Här kan man bland annat markera tråden som löst och andra kan markera inlägg som hjälpsamma.
* Trådar där man bara kan skriva ett inlägg per person
* Dubbelpostskydd där man får bekräfta att man tillför ny information och inte bara bumpar tråden
* Trådar där inlägg måste innehålla en bild/länk för att vara godkända
* Moderator ska kunna delegera användare modereringsrättigheter för en specifik tråd. Såklart med vissa restriktioner, där man tex. är tvungen att ge konstruktiv kritik.
* Skaparen ska kunna highlight:a inlägg i tråden som är viktiga. tex. byggloggar, insamlingar etc. Man ska sedan kunna filtrera fram bara dem inläggen i tråden

Permalänk
Medlem

En större ruta Tack

Redigerade in bilden i inlägget så att man enkelt ser vad som menas.
Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Detta har säkert nämnts förut. Men Tapatalk stöd vore något.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Vet inte om det har kommit upp, men möjlighet att läsa och svara på privata meddelanden i den mobila versionen.

Håller med, vill även kunna på ett enkelt sätt se om någon citerat mig , av dessa två anledningar kör jag ej mobilsidan på min mobil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en knapp längst ner på alla forumsidor som tar mig till toppen så jag slipper skrolla till menyn.
Vet att man kan använda "Home" knappen på tangentbordet men den sitter så långt bort.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Avstängd

Är det inte dags att Android får erkännande som ett operativsystem och därtill medföljande forumdel? Nu är det uppdelat i hårdvaran mobiltelefoner och hårdvaran surfplattor. Det borde finnas en egen del som bara handlar om Android, appar på android och mods av android.

Permalänk
Hedersmedlem

1. kunna se datum på min profil (som på mobilsidan)
2.något lättare sätt att söka (själv så söker jag på saker på google och lägger till sweclocker.com i slutet, för jag har problem med att hitta saker på sajten)
3.göra ett natt/mörkt tema

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Ett måste är tapatalk stöd i forumet.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

Oj, jag får återkomma när jag sitter vid datorn, en surfplatta duger inte för att skriva en uppsats på, skriver det här för att komma ihåg att hitta tillbaka.

Det jag tycker är att ni direkt ska fimpa denna tråd och lägga upp ett konto på www.uservoice.com, sen implementerar ni en liknande funktion till 6.0 så slipper man byta sida för det, alltså att man kan rösta på nya features.

Permalänk
Medlem

1. Jag vill ha en knapp som skapar ett träd av alla inlägg som är relaterade till varandra i en tråd, t.ex. citat av varandra osv. Detta träd bildas genom att de inlägg som är relevanta flyger ut ur tråden och resten av trådens inlägg mörkas ned så att de nästan försvinner ibakgrunden. Dessutom skall det vara pilar mellan de relevanta inläggen som visar deras inbördes relation.

2. Jag vill att köpråd skall göras om enligt tidigare önskemål om att communityn automatiskt rankar produkter så att de automatiskt hamnar på en lista med stigande rank. Denna lista skall också kunna klickas på så att den flyger fram och lägger sig i förgrunden samtidigt som bakgrunden mörkas lite. I denna lista skall varje produkt visa relationen mellan underprodukter de består av och underlistor skall kunna lyftas fram osv, så att varje del man är intresserad av specifkt automatiskt hamnar framför näsan.
Dessa listor bör kunna ta bort en hel del köprådsinlägg då man även kan lista relationen mellan priser på produkter mot prestanda osv osv. Detta system kan göras med taggar i en databas enklast.

3. Dagliga korta realtids reportage (videos på 1-15 min) om vad Sweclockers och/eller medlemmar håller på med inför dagen ( samt länkar till fördjupad information. ). Fritt fram att posta egna små videoklipp som därefter väljs ut av sweclockers panel varje morgon klipps ihop lite snabbt och klistras någonstans på sidan ( helst där reklam brukar vara annars. Kanske tagga denna lilla ruta på sidan som "JUST NU PÅ SWECLOCKERS!".

4. Liksom förslag 2. önskar jag att det skulle gå att browsa hela träd av kunskaper som sammanfattats på forumen av duktiga Sweclockers medlemmar under åren som gått. Det ska gå att få fram relaterade listor för varje viktigt kunskapsmoment genom att lyfta fram ett träd/lista och samtidigt mörka ned bakgrunden något samt visa pilar och relationer osv. ( taggar, databas, enkelt, sweclockers medlemmar kan göra detta själva med utökad funktion i tråd/inläggsskapandet. )

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Rekordmedlem

En forumdel för rena fakta/guidetrådar som håller lite högre klass eller nått sätt att särskilja dem i de vanliga trådarna, det skulle göra det mer överskådligt och kanske minska antalet poster om likartade standardproblem, guider är inte så lätta att hitta och det kommer hela tiden liknande frågeställningar typ:
Jag ser inte min hårddisk när jag kopplat in den.
Hur installerar jag om datorn.

För att posta en guide som "guide" så bör den vara välskriven, kanske man först ska posta dem i en forumdel och få den bedömd och om den är bra så klassas den som "guide" eller så har man nån annan form av kontroll att guider håller en bra nivå innan de kommer fram som guider/fakta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag undrar om man inte kunde ha en chatt där man kan prata datorkomponenter och dyligt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Nano S Processor: Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB Cpu-kylare: be quiet! Dark Rock 3 Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC Moderkort:MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC Internminnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance Nätaggregat: be quiet! Pure Power 10 600W SSD: Adata Premier Pro SP900 128GB HDD Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wildhawk82:

Jag undrar om man inte kunde ha en chatt där man kan prata datorkomponenter och dyligt!

Finns, irc

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Finns, irc

Jepp, #sweclockers.com (officiell) på quakenet alternativt #sweclockers (inofficiell) på samma server, där håller det mest till troll och jobbigt folk dock.

Permalänk
Medlem

>>>LÄS<<<
En sak jag har stört mig så mycket på här på sweclockers är att man måste gå och kolla alla trådar man har gjort/svarat i för att se om någon har svarat i den för sig, sjukt jobbit om man t.ex har svarat i 10 trådar. Stoppa i en extra flik där man kan se en lista över alla trådar folk har svarat i som du även har svarat i eller om du t.ex gjorde tråden. Sjukt konstigt måste jag säga att sweclockers inte har den funktionen, många andra forum har det men inte sweclockers....
Iaf lycka till med 6.0 hoppas den funktionen läggs till.

Permalänk
Medlem

Meddelandestöd i mobilversionen är ett måste!

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!