Förslagslåda: SweClockers 6.0

Permalänk
Geeks
SweClockers

Förslagslåda: SweClockers 6.0

Ärade medlemmar!

Inom kort drar vi igång den inledande utvecklingsfasen av nästa version av SweClockers, den sjätte i ordningen. Till en början kommer vi att fokusera på diskussionsforumet och den bakomliggande mjukvaran. Givetvis är vi mycket intresserade av vad medlemmarna har att säga och tar tacksamt emot alla slags förbättringsförslag – stora som små.

Vad har du för tankar och idéer inför nästa version av forumet? Skriv i tråden!

Uppdatering: Tråden gäller nu förslag till samtliga delar/avdelningar på SweClockers!

Hälsningar,
Andreas Dimestam

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Att kommentarer inte blir highlitade av bara 3 gillningar utan att det krävs en viss procentgrad beroende på hur många kommentarer det finns.
Finns ju massa trådar (främst nyhetskommentarstrådar) där alla de 10 översta inläggen är highlitade

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk

Ta bort "gilla"- funktionen. Skapar enbart fler inlägg som inte har något med trådarna att göra.

Lägg till en funktion som Stackoverflow har som visar liknande trådar, när man är på gång att skapa en ny tråd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Ta bort "gilla"- funktionen. Skapar enbart fler inlägg som inte har något med trådarna att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillade ditt inlägg.

Näe men för att vara seriös. Jag ser heller ingen egentlig funktion med det, mer än att folk jagar likes. Detta är ett hårdvaruforum, vi befinner oss lite högre i näringskedjan än Facebook.

Jag gillade ändå ditt inlägg.

Edit: Detta förslag hyllar jag å det högsta: #13191293

Kebabis då! Varför föreslog du inte helt sonika det här? Förmodligen en av de bästa förslagen som kommer att hamna i den här feedback-tråden och då är ändå feedback-tråden ung. Inte ens byxis.

Make it happen allmighty Swec!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Skrivet av Murvel:

Jag gillade ditt inlägg.

Näe men för att vara seriös. Jag ser heller ingen egentlig funktion med det, mer än att folk jagar likes. Detta är ett hårdvaruforum, vi befinner oss lite högre i näringskedjan än Facebook.

Jag gillade ändå ditt inlägg.

Edit: Detta förslag hyllar jag å det högsta: #13191293

Kebabis då! Varför föreslog du inte helt sonika det här? Förmodligen en av de bästa förslagen som kommer att hamna i den här feedback-tråden och då är ändå feedback-tråden ung. Inte ens byxis.

Make it happen allmighty Swec!

Haha, tack

Jag tänkte lägga in det förslaget med, men det var lite svårt med mobil. Får uppdatera istället nu när man är på datorn ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Att kommentarer inte blir highlitade av bara 3 gillningar utan att det krävs en viss procentgrad beroende på hur många kommentarer det finns.
Finns ju massa trådar (främst nyhetskommentarstrådar) där alla de 10 översta inläggen är highlitade

Gilla har ju ett bra syfte; att markera vettig information, kan ju dock bli som du säger att det "missbrukas". Något i stilen med "Detta löste mitt problem" skulle kanske fungera istället? Alltså om trådskaparen har en fråga så kan denne sedan markera vad som löste problemet.

Jag brukar iaf ofta söka efter markerade inlägg i trådar först, för där finns oftast relevant information, men som sagt det kan missbrukas och vad som helst kan markeras orange..

mvh

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Medlem

Gilla är ju standard överallt numera (facebook, Disqus etc) så orka gnälla på den funktionen. Tror knappast någon jagar gilla eftersom det med största sannolikhet skulle upptäckas om det satts i system. Så svårt att anmäla inlägg är det faktiskt inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Ta bort "gilla"- funktionen. Skapar enbart fler inlägg som inte har något med trådarna att göra.

Lägg till en funktion som Stackoverflow har som visar liknande trådar, när man är på gång att skapa en ny tråd

http://i.imgur.com/FH3258a.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att gilla funktionen är ett bra sätt att lyfta fram bra inlägg men visst kan den missbrukas som med allt annat.

Sen den funktion som Stackoverflow har är jättebra, EVGA's forum har den med

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Gilla-knappen gör ju att man slipper alla inlägg av typen "+1" eller "x2", men ändå enkelt kan få fram att man håller med någon. Inte alls dumt.

Sweclockers är på många sätt det bästa forum jag sett, inte minst funktionsmässigt, men det kanske vore bra om man kunde klicka på ett inlägg man funderar på att svara på och då kan se vilka som redan har svarat på det och vad de skrivit. Ofta vill folk säga ungefär samma sak, och kan de se att det redan är gjort blir det färre inlägg om samma sak, mindre modererande och bättre översikt.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Kör på www.99mac.se nu som ni redan utvecklat.

Permalänk

Bootstrap ftw? Gillar flexibiliteten på 99mac mellan olika skärmstorlekar, hoppas den lever vidare på swec

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Om gillafunktionen skall vara kvar tycker jag att man skall få chansen att ta reda på vilka inlägg som föräras detta.
En funktionalitet som hjälper till att avstyra onödiga trådar och kebabhyvlarens förslag verkar ju klockrent.

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören om den eländiga gillafunktionen! Till och med postcount är ett bättre mått på hur mycket en medlem tillför och inläggens kvalitet, och då är det ändå rent uselt som sådant.

En halvkvick oneliner som tog noll eftertanke och fem sekunder att skriva, gärna om hur hårt någon produkt suger eller äger, bland de första inläggen i någon av nyhetstrådarna genererar nästan ofelbart fler gillaklick än vilket genomtänkt och substansrikt inlägg som helst, i vilket skribenten investerat en hel del tid och energi i. Ett solklart systemfel enligt min åsikt.

I övrigt är det nästan löjligt uppenbart att vissa användare satt i system att, ursäkta ordvalet, hora gillaklick på ovanstående vis.

Bort med klabbet bara!

Vill förresten tillägga att jag i stort tycker Sweclockers struktur funkar väldigt bra. Alla avdelningar är prydligt integrerade med varandra, det hela är tämligen lättöverskådligt, det finns bra verktyg utan att vara onödigt tillkrånglat, osv. Även om det må finnas ett och annat skarpt hörn att putsa av, så hoppas jag verkligen inte några övergripande förändringar kommer på fråga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det vore nice om man fick se reglerna när man anmälde inlägg.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Ifall man ska ha kvar gilla funktionen, kan man väl åtminstone plocka bort "antal gilla" status under profilen. Den är ju endast till för gilla-jägare. Dessutom skulle detta medföra att man faktiskt kunde hitta TS i tråden. Nu kan det likaväl vara en 3+

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag skulle önska att det inte skulle vara möjligt att skapa mer än 1 tråd på kanske 3 veckor i köprådstråden, som läget är nu så är det nästan anarki som råder där och antalet korspostare är nästan lika många som antalet nya medlemmar i forumet.

Det är nästan så att varje ny medlem på forumet som vill ha hjälp med sitt datorköp väljer att korsposta ända tills han eller hon får en varning och sina trådar låsta och i värsta fall blir avstängda och jag tror inte det var meningen med deras medlemskap i Sveriges största datorforum...

Permalänk
Medlem

Kebabhyvlarns förslag på att göra som stackoverflow gillar jag. Ger direkt input på om man skapar en tråd om ngt som redan finns.

Något som diskuterats lite är trådar likt dagens fynd osv. Där det är krav på inläggen som postas. Är att man på något sätt kan få ursprungsinlägget överst på varje sida i tråden eller kanske en bock innan man postar "jag har läst reglerna för den här tråden". För att minska moderering och få de trådarna renare med mer relevanta svar.

Jag gillar gillafunktionen, även om den ibland ger lite fel bild och missbrukas. Om någon ger ett bra råd, lösning eller tillför något bra i tråden. Då är det smidigt att bara gilla istället för att skriva håller med, vilket bara blir korta skräpinlägg. Orkar man inte eller inte har tid att skriva så kan man snabbt gilla ett inlägg som löser ett problem eller ger ett bra råd.

Något som ersätter samlingstrådarna på ett smidigare sätt. Kanske aggressivare nyckelordsplaceringar i kebabhyvlarns förslag. Att den är lättare att se och sedan öppnar sig som en rullgardin överst i forumet istället för att vara en tråd.

Permalänk
Medlem

Inte direkt ett förslag på förbättring, men jag vill bara säga att jag tycker det redan är näst intill perfekt rent utseendemässigt. Färgerna, layouten, enkelheten. Behåll gärna det! Enda jag kommer på i det avseendet är möjligtvis att trådskaparen borde ha en annan färg än orange i sina inläggs.. ja, vad det nu kallas.. "överkant", för att inte förväxlas med uppröstade inlägg. (jag vet att det är en stjärna också)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Förbättrad sökfunktion. Söker man efter en tråd idag så dyker det upp en massa som inte har med sökordet att göra.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Allmänt för alla trådar -> inför en användarvänlig "Sök"-funktion som används. Som vi vet återkommer samma frågor om och om igen. När man skapar ny tråd kan man lägga upp några sökfält att fylla i. Inte ovanligt samma fråga kommer upp flera ggr/vecka. Se "Lagring", "Vart tar allt utrymme vägen på min SSD" eller "Vilken SSD skall jag köpa". NordicHardware.se har ju en omfattande testguide som uppdateras med nya modeller, varför inte länka till denna.

Överst i varje forum finns ju en "Läs innan du skapar ny tråd", MEN FÅ AV DE SOM SKAPAR NY TRÅD LÄSER DETTA. Har man rekommendationer så skall de efterföljas eller tas bort.

När man får svar i sin tråd vill man veta hur många inlägg personen som svarar hittills lagt i forumet, pss. kan man få en hint om personens erfarenhet.

Avseende "Lagrings"-forumet borde detta delas upp i en "HDD-", en "SSD-" och en "Övrigt-del", av samma anledning man delat upp tex. "CPU-forumet" i AMD och Intel.

Permalänk
Medlem

Någon typ av förtydling för användare som skapar nya trådar, om redan liknande trådar. Nu är det väldigt många användare som skapar trådar om frågor som ofta redan finns på första sidan i forum delen. Ett tydligare sätt att visa vanliga frågor helt enkelt.

Sen någon kanske en varning som poppar upp när trådskaparen gör ett nytt inlägg innan någon annan skrivit. Typ en text med " du vet väl att det är mot reglerna att bumpa trådar". Många verkar inte läsa reglerna, men med den lilla varningstexten(som inte borde ta bort funktionen att göra nytt inlägg, bara varna) så kanske några struntar i att bumpa.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Om man ska ha kvar gilla funktionen kan man göra så det blir highlight efter +10 (eller något sånt) ist för +3, sen ändra färg så det inte är samma som TS.

Tycker gilla knappen är bättre än alla +1 inlägg som inte bidrar till ämnet.

Sökfunktionen är lite konstig som den är idag, jag själv får bättre resultat av att bara skriva in ett ord och sen kolla igenom listorna, trycker man enter för att söka blir allt så grötigt.

Sen skulle det vara skönt om man kunde välja kategori när man anmäler ett inlägg t.e.x personangrepp.

Permalänk
Medlem

Hur ser resurserna ut för att ladda upp bilder till en SweC-server? Det hade varit bekvämt om man kunde bifoga bilder direkt i ett inlägg och att bilderna finns kvar, även i äldre trådar. Samt en standardstorlek på bilderna i inlägg, där man även kan trycka på bilden för att få den större.
Jag håller med om många förslag som nämnts, bland annat, "3-gilla" inläggen i annan färg än TS och förslag på liknande trådar, när man skapar ny tråd.

I övrigt är jag väldigt tillfreds med design, layout, färger, mycket stilrent!
Det märks att det är Sveriges största (och bästa) datorforum!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av galaXy:

Hur ser resurserna ut för att ladda upp bilder till en SweC-server? Det hade varit bekvämt om man kunde bifoga bilder direkt i ett inlägg och att bilderna finns kvar, även i äldre trådar. Samt en standardstorlek på bilderna i inlägg, där man även kan trycka på bilden för att få den större.
Jag håller med om många förslag som nämnts, bland annat, "3-gilla" inläggen i annan färg än TS och förslag på liknande trådar, när man skapar ny tråd.

I övrigt är jag väldigt tillfreds med design, layout, färger, mycket stilrent!
Det märks att det är Sveriges största (och bästa) datorforum!

Det finns flera skäl till att vi inte har bilduppladdning i forumet. Först och främst anser vi inte att vi ska vara en bilduppladdningstjänst utan överlåter det till andra, som garanterat gör det mycket bättre, exempelvis imgur.com. Sedan finns en upphovsrätts- och modereringsproblematik som är mycket svår att lösa. Kul att du gillar den nuvarande sajten förresten!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Fixa så man kan ändra tema till SweClockers (typ som Flashback har) skulle vara bättre för oss som gillar IE (ja vi finns) för det finns inte något plugin till IE och sen tror jag att det hade varit bättre och framför allt lättare än detta: http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...
Jag gillar det temat. men jag gillar IE också. aja jag kanske får bli mainstream och köra chrome

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ett sätt att lösa en del i "gillaproblemet" kan ju vara att lägga till en inställning i varje användares användaralternativ (http://www.sweclockers.com/forum/profile.php?do=editoptions), där man själv får välja hur många "gilla" som krävs för att ett inlägg ska highlightas.

Permalänk
Medlem

Möjligheten att följa trådar, så man får t.ex. PM när någon skrivit i dem (ett pm tills man läst det, sen kommer det igen)

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Byt ut Gilla-systemet mot ett liknande Slashdot.org har: Betygsätt inlägg upp/ner i poäng och ge en kategori (+1 Insightful, -1 Funny, etc). Detta system fungerar bevisligen och gör långa trådar överskådliga och framförallt så hittar man de mest intressanta inläggen på en gång, samt slipper helt ovidkommande sådana.

Permalänk
Medlem

Inför Heta Ämnen som Flashback har, det gör forumet mer levande. Jag är medveten om att majoriteten av Sweclockers medlemmar fortfarande lever i lögnen att FB är ett dödsknarknazist-forum men bortse från det och se möjligheterna istället.

Permalänk
Medlem

Programmerinsforumet bör få ett underforum för enbart skoluppgifter.