Intel Core i7 3770K och Core i5 3570K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Då är det väl din förväntningar som det är fel på och inte Intels CPU:er Det är allmänt känt att en Tick inte innebär något prestandamonster i jämförelse med sin Tock motsvarighet. Krympningar är som sagt ingen garanti för enorma prestandalyft.

Nej, Ivy har hypats något helt åt helvete och med tanke på krympningen och Intels Tri-gates hade man ju ändå förväntat sig mer. Tick/tock är irrelevant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

Nej, Ivy har hypats något helt åt helvete och med tanke på krympningen och Intels Tri-gates hade man ju ändå förväntat sig mer. Tick/tock är irrelevant.

Irrelevant? Knappast. Det har ganska länge varit känt att Intel fokuserar på GPU:n före CPU:n. Detta har de inte försökt sopa under mattan. Om du trodde att IB skulle innebär "Uber l33t prestanda" så är det du som förväntar dig för mycket och inte Intel som ger felaktiga sken av saker och ting. En krympning leder dessutom till andra problem (i detta fall, temperaturer) Ivy bridge är snabbare än Sandy bridge i samma clock. Det är mer än vad man kan säga om AMDs motsvarighet (tyvärr). Men att påstå att IB är en flopp är ju inte direkt produktivt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Spelar ingen roll hur bra du avleder värme från heatspreadern om den inte kan absorbera värme tillräckligt bra från chippet. Har du ett vattenfall rakt mot heatspredern gör det inte mycket skillnad. Du måste använda kylmetoder under rumstemperatur för att gå runt den typen av problem.

Som sagt, spekulationer då inga hårda fakta finns att få tag på just nu. Vänta nu, trodde jag var på det klara med att det handlade om spekulationer?

Jag vet inte och det gör inte du heller oavsett hur du lägger fram det, någon på Intel vet säkerligen till 100% hur det ligger till samt varför tempen går upp så där? Finns ju fortfarande en möjlighet att även tempgivare/sensorer bär en liten del av skulden vare sig det verkar trovärdigt eller ej?
Vad gäller termodynamikens lagar så är det väl ganska givet att folk på detta forum förstår det uppenbara eller? Dock så finns vissa chillers med inbyggda kylelement man med fördel kan använda alternativt egen ihop-pulad kyllösning (av tex gammal kyl/frys) för att sänka vattentemperaturen under rumstemp men man bör ju såklart vara kapabel till att meka lite då det inte direkt är som att skruva på en Corsair H100 och inte mycket info verkar finnas men hittade iaf något här:

http://www.overclock.net/t/1242313/more-ivy-bridge-benchmarks...

Extrema lösningar visst, men såvitt jag vet så heter väl sidan fortfarande Sweclockers och att vara innovativ och experimentera är väl fortfarande ok samt är en del av överklockning/kylning eller hur? Vem kör kväve 24/7, makes no sence what so ever!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Irrelevant? Knappast. Det har ganska länge varit känt att Intel fokuserar på GPU:n före CPU:n. Detta har de inte försökt sopa under mattan. Om du trodde att IB skulle innebär "Uber l33t prestanda" så är det du som förväntar dig för mycket och inte Intel som ger felaktiga sken av saker och ting. En krympning leder dessutom till andra problem (i detta fall, temperaturer) Ivy bridge är snabbare än Sandy bridge i samma clock. Det är mer än vad man kan säga om AMDs motsvarighet (tyvärr). Men att påstå att IB är en flopp är ju inte direkt produktivt.

För konsumenten är det irrelevant vad Intel kallar det.

Nu har jag inte påstått att jag förväntat mig något jättehopp men likväl mer prestanda. Det som lanserades igår är ju fortfarande en minimal förbättring, något man snarare kunde väntat sig om den lanserats i 32nm. I 22nm en besvikelse.

Jag har inte påstått att Ivy Bridge skulle vara en flopp Acceptabel besvikelse möjligen.

Permalänk

GIVETVIS SÅ ÄR IVY BRIDGE INTE PRISVÄRD JÄMNFÖRD MED SANDY BRIDGE !!!!!

Orsaker:

1. Dålig försäljning av CPU under året! Thaliands översvämningar, SB-Chipset buggen, Ekonomiska krisen mm har gjort att man har sålt
mindre än beräknat! Många datortillverkare/säljare sitter med stora lager av CPUer. Intel vill att dessa skall få chans att sälja av sina lager. Därav den stora orsaken till att Ivy Bridge blev försenad, även om Intel uppger andra skäl!! Högt pris på IB kommer att få SB prisvärd!!!

2.Nyhetens behag. Namnge en CPU alt grafikkort som inte har sjunkit med 20-40% i pris inom 3-5 månader efter introduktionen ?
(Nvidias gts/gtx8800 är den det en som jag kommer på.)

3. Bristen av konkurans. SBs pris var satt för att konkurrera med AMDs Bulldozer! Nu blev bulldozer ett fiasko och Intel behöver inte vara rädda för den konkurransen!

4. De stora nätbutikerna har inte uppgett sitt pris ännu. Det kommer att ligga lägre än de priser som finnes nu!

Resultat:

Köpeläge på 2500K/2600K/2700K !!! CDONs 2080:- (med SweC rabatten) är skrämmande/underbart lågt pris.
Med tanke på info om att Intel planerar lägre priser:http://www.sweclockers.com/nyhet/15306-intel-sanker-priserna-for-ivy-bridge
Så måste butikerna bli av med sina SB snabbt för att inte bli liggande på dem. Så räkna med fler rabatter/erbjudanden inom de närmsta månaderna.
Och en 2700K för 2000:- är mer prisvärd än en 3770K för 2700:- !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cyberz:

Webhallen har tagit bort den från sin lista.... konstigt.

Snarare konstigt att den kom upp till att börja med. Säljstart är på söndag

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter på en Q6600 nu och har tänkt att uppgradera, har handlat på mig lite komponenter utan våren så nu är det i sort sätt bara chassi, CPU, RAM och chassifläktar som fattas. Mitt största problem är att CDON säljer 2700k så billigt. Hade väntat på ivy bridge för att jag inte ville köpa något 1 år gammalt när jag väl köpte nytt (hade inga tankar om just prestandan). Med pris på 2600-2900 kr för 2700k som de andra stora butikerna tar så hade valet varit enkelt om 3770k landat runt 3000 kr. Men nu...
Hoppas CDONs rabatt försvinner snart

Microshop som är det enda företaget just nu listar 3770k vill ha ~3400kr. De tar ~3000 kr för 2700k. Så det kan ge fingervisning om vad 3770k kan kosta hos andra butiker när man jämför och ser att microshop ligger rätt högt på 2700k.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisskross:

Tack för en grym recension! Era tester är alltid bra skrivna och mycket lätt överskådliga.

Får nog säga att jag inte håller med flera här på forumet om att IB är en besvikelse. Den presterar 5-15% bättre och drar 20% mindre ström än SB vilket är ett bra kliv framåt för samma pris! Dock verkar den inte kunna överklocka lite högt som SB utan stannar på 4.4-4.5 ghz. Högre än så och temperaturerna drar iväg lite väl mycket.

Blir en 3770k så fort jag har pengar

Den drar inte iväg i temp på grund av Ghz'n utan på grund av högre spänning. Det beror alltså mycket på just ditt ex. Om man har tur så får man tag på ett ex som går upp till 4,7 utan att behöva gå över 1,3V. Högre blir nog iofs svårt utan extremare kylmetoder.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk gnäller över värme på Ivy Bridge, duger inte 4,6GHz?
Har även sett exemplar av Ivy som klarat 5GHz @ 80c Full load, allt beroende på hur bra chip man får. (Hur mycket volt clockspeeden vill ha)

Ivy sägs vara 5-10% snabbare så i princip

Förutsatt att Ivy Bridge är 10% snabbare
4,6GHz Ivy = 5,06 GHz Sandy
5GHz Ivy = 5,5 GHz Sandy

Förutsatt att Ivy Bridge är 5% snabbare
4,6GHz Ivy = 4,83 GHz Sandy
5GHz Ivy = 5,25 GHz Sandy

Inte tillräckligt? hmm.. I wonder.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Irrelevant? Knappast. Det har ganska länge varit känt att Intel fokuserar på GPU:n före CPU:n. Detta har de inte försökt sopa under mattan. Om du trodde att IB skulle innebär "Uber l33t prestanda" så är det du som förväntar dig för mycket och inte Intel som ger felaktiga sken av saker och ting. En krympning leder dessutom till andra problem (i detta fall, temperaturer) Ivy bridge är snabbare än Sandy bridge i samma clock. Det är mer än vad man kan säga om AMDs motsvarighet (tyvärr). Men att påstå att IB är en flopp är ju inte direkt produktivt.

Det är många som skriver att tick-uppdateringarna förväntas vara små och obetydliga, men så har det väl inte alltid varit? Penryn var väl ett mycket stort uppsving över Core, till exempel?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Mitt största problem är att CDON säljer 2700k så billigt.

Jag funtar också på att uppgradera, men mitt största problem är att det blir sommar när som helst

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

BD var en helt ny arkitektur som AMD misslyckades med. IB är en krympning alltså en tick där BD var en tock så att förvänta sig några supersiffror kan man ju inte göra. Att jämföra BD med IB går ju inte direkt heller eftersom IB är snabbare än SB (som man kan förvänta sig av en krympning) men det är i grund och botten samma arkitektur fast krympt. Det har sedan avtäckning i stortsett varit uppenbart att GPU delen är den som prioriteras. Värmeutvecklingen är oturlig ja men det har mer med krympningen att göra än arkitekturen som med AMDs Bulldozer.

Fast även BD är ju en krympning om man ser det så. Den presterar även generellt sett bättre än P2 så jag tycker det går att jämföra. Säkert en jättebra CPU men skulle vilja påstå att den är ointressant för sweclockare. AMD höjde inte ribban i prestanda klassen och man kan inte påstå att intel gjorde det heller.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Vilken flopp. Nästan i samma klass med AMD bulldozer. Värmeutvecklingen är verkligen katastrof på båda. Dock så vinner Intel i just den kampen med sin låga strömförsörjning.

Bara jag som känner att denna tredje generation Ivy Bridge blivit hypad alldes för mycket? Detta lever verkligen inte upp till mina förväntningar iallafall.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Haha, det är du som inte vet vad du skriver om, eller har formulerat dig lite tokigt. Hinner inte rätta dig just nu dock.

Jag har inte formulerat mig tokigt. Allt är logiskt. om du inte kommer med en förklaring förutsätter jag att du är ett troll. Om inte annat så förutsätter jag att du inte förstår korrekta meningar.

Skrivet av anders190:

Nej, Ivy har hypats något helt åt helvete och med tanke på krympningen och Intels Tri-gates hade man ju ändå förväntat sig mer. Tick/tock är irrelevant.

Har det hypats? Det har pratats om lite bättre IPC och lite mindre värmeutveckling. Den lever upp till båda. Om du har förväntat dig något annat så har du verkligen inte läst nyheterna eller ryktena särskilt noggrant.

Skrivet av fark:

Som sagt, spekulationer då inga hårda fakta finns att få tag på just nu. Vänta nu, trodde jag var på det klara med att det handlade om spekulationer?

Jag vet inte och det gör inte du heller oavsett hur du lägger fram det, någon på Intel vet säkerligen till 100% hur det ligger till samt varför tempen går upp så där? Finns ju fortfarande en möjlighet att även tempgivare/sensorer bär en liten del av skulden vare sig det verkar trovärdigt eller ej?
Vad gäller termodynamikens lagar så är det väl ganska givet att folk på detta forum förstår det uppenbara eller? Dock så finns vissa chillers med inbyggda kylelement man med fördel kan använda alternativt egen ihop-pulad kyllösning (av tex gammal kyl/frys) för att sänka vattentemperaturen under rumstemp men man bör ju såklart vara kapabel till att meka lite då det inte direkt är som att skruva på en Corsair H100 och inte mycket info verkar finnas men hittade iaf något här:

http://www.overclock.net/t/1242313/more-ivy-bridge-benchmarks...

http://img546.imageshack.us/img546/193/9223388673f2d28a3570kv...

Extrema lösningar visst, men såvitt jag vet så heter väl sidan fortfarande Sweclockers och att vara innovativ och experimentera är väl fortfarande ok samt är en del av överklockning/kylning eller hur? Vem kör kväve 24/7, makes no sence what so ever!

Då IB bevisligen utvecklar mindre värme än SB men ändå blir varmare så är den enda logiska förklaringen att den avleder värme sämre till heatspreadern om det inte är något mätfel. Och det lutar inte åt att det är ett rent mätfel, eventuellt att en annorlunda sensor kan ge andra resultat, men det kommer inte göra så stor skillnad som vi ser nu. Alltså kan det verkligen inte vara annat än att värme avleds sämre.
Och de kylningar du radar upp är ju just under rumstemperatur. De kan ju kyla ner bättre, men så länge man håller sig till att bara avleda värme så som flänsar och traditionell vattenkylning gör så går det inte att komma runt den här typen av problem genom bättre kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Vilken flopp. Nästan i samma klass med AMD bulldozer. Värmeutvecklingen är verkligen katastrof på båda. Dock så vinner Intel i just den kampen med sin låga strömförsörjning.

Bara jag som känner att denna tredje generation Ivy Bridge blivit hypad alldes för mycket? Detta lever verkligen inte upp till mina förväntningar iallafall.

De lever upp till ryktena, så flopp är helt fel ord, du har inte läst nyheter om du trodde att den skulle prestera annorlunda. Dessutom så är värmeutvecklingen identisk med strömförsörjningen, därmed en hel del lägre än Sandy Bridge.

Sedan presterade Bulldozer uselt, IB sätter nytt rekord i IPC samtidigt som de höjer frekvensen. Hitta något bättre till spel än 3770K. Inte jämförbart med andra ord.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pye:

sakta i backarna, 84% mindre är uppåt väggarna. du menar nog att det får plats 84% fler transistorer på samma yta en transistordensitet som är 84% högre. 84% mindre yta med samma antalet transistorer skulle ju innebära ** 1/(1-0.84) -1 = 525% ** en ökning av transistordensiteten på 525%.

nu har jag inte dödskoll på IB men dedär 84% är säkert riktiga siffror annars. Dock funderar jag lite för den teoretiska transistordensiteten ökar ju med (32nm^2)/(22nm^2) -1 ~= 112%

Jag tittade bara på die size, alltså den fysiska storleken på kiselbiten och inte på storleken eller antalet transistorer för det är bara arean på den värmegenererande ytan som är intressant för värmebalansen. Värmefluxet, alltså värme per areaenhet har alltså ökat även om Ivy genererar mindre värme titalt sätt. Det är det som antagligen sätter lite köppar i hjulen för kylningen. Heatspreadern gör ju sitt till men den där milimetern metall kan ju inte sprida värme hur mycket som helst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

För oss ligger den väldigt stablit, skiftar inom någon watt i normala fall.
http://www.youtube.com/watch?v=d22w7KziXas

Tackar så mycket för det utförliga svaret med video t om! Mitt åkte alltifrån 193 upp till 210W och det är med min spec nedan och med ett ja det inom Sweclockers beryktade Ace of Sweden RAW+ 520W som ni kanske väl känner till och har varma minnen av, ironi. Jag antog att du syfta på CPU.OCCT testet och inte Linpack testet? Kan du om du har möjlighet ta en printscreen exakt vilka inställningar du har i OCCT? Men eftersom cpu användningen inte är konstant (alltifrån 96-100%) så antar jag att det är därför det skiftar i elförbrukning för mig med tiotals watt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WeeMaan:

"640K of memory is all that anybody with a computer would ever need. " - Bill Gates

Som Bill Gates aldrig sagt.

Skrivet av Pimpim666:

Vi håller just nu på ändra sättet vi kodar program och går över till program som kan hantera så många trådar som möjligt och inte kör på det gamla sättet och bara ha en tråd och sedan fördela resterande belastning på andra trådar.

Det sparar ström och gör att vi kan utföra fler beräkningar samtidigt och öppnar upp mer resurser där du behöver det som mest. Mobiltelefoner genomgår just nu den förvandlingen. Istället för köra en tråd med hög klocka under en längre tid är det MYCKET bättre att köra två trådar med längre klocka under halva tiden.

Fast utgår inte det ifrån att det faktiskt går att tråda upp allt också? Det finns ju en gräns på hur parallellt man kan köra program. Att ändra uppbyggnaden för att göra livet lättare för programerare är ju väldigt bra för då kanske de trådar upp mer än de gör i dagsläget men var går gränsen på var det är rimligt?

Skrivet av dj christian:

Var kan man läsa mer om formeln Q=UAΔT?

Valfri kurs i värmetransport. Låt dig inte luras bara för den är bra mycket mer komplicerad än den ser ut att vara. Det är U-et som ställer till med problem för det kan kräva absurda mängder beräkningar för att räkna fram. Till exempel hade jag typ 20 sidor beräkningsgång för att räkna fram U-värdet för en tubvärmeväxlare i en kurs plus två iterationsloopar som behövdes köras. Det finns en anledning till att jag inte gjorde hela uträkningen

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Har det hypats? Det har pratats om lite bättre IPC och lite mindre värmeutveckling. Den lever upp till båda. Om du har förväntat dig något annat så har du verkligen inte läst nyheterna eller ryktena särskilt noggrant.

Ja det har hypats men mest från forumanvändare i diverse forum. Jag följer utvecklingen via flera sidor dagligen så jag har inte missat något. Dock har jag noterat vad som framförts och speciellt hur användare, ofta Intel-fans, hypat vidare. Tri-gate speciellt. Med tanke på att det är Intel så hade jag ändå väntat mig mer än vad som visats under månaderna men när resultatet likväl inte är bättre än detta så har åtminstone jag svårt att instämma i hyllningskören.

Ni får tycka att detta är hur bra som helst. Min personliga åsikt är likväl att Intel kunde gjort bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hittade en jämförelse där man kodat samma film med en rad olika program, de som använder sig av x264 blir ju totalt krossade av Cyberlink Media Espresso med Sandy Bridge Quick Sync

http://wwenze.blogspot.se/2012/01/review-eight-way-h264-encod...

Faktum är att x264 knappast visar att den software encoder som Cyberlink använder är brutalt ineffektiv då delta mellan x264 och Cyberlink i detta test är ungefär samma som det AnandTechs test visade där man körde både Quick Sync och CPU variant av Cyberlink. Dock kör man med en svagare CPU i detta fall, men det är skillnad på faktor mer än x5 mellan x264 och Quick Sync. SÅÅ mycket snabbare än inte en mobil Sandy Bridge CPU jämfört med en stationär Phenom X3 720

Det där är nog utan att överdriva det sämsta encodertestet jag någonsin har läst. Bara det faktum att han använder 2-pass för x264 och 1-pass för andra encoders gör ju testet helt meningslöst. Dessutom jämför han encoding speed när han kör x264 med inställningar som är anpassat för att ge bra bildkvalitet, inte hög hastighet.

Läste du http://compression.ru/video/codec_comparison/h264_2011/mpeg-4... för övrigt? Jag tror inte att du hittar något bättre encodertest än MSU:s, se sektion 5.3.2 för encoding speed comparison mellan SW och HW encoders.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Varför ska du köpa en 3770k när du kan få en 3960x, eller 2st 980x på ett sr2?

Har du inte lärt dig än? Köp det som är mest prisvärt idag! dvs 2700k

Dock kul att Ivy Bridge inte har börjat säljats än.
Men du tror inte det är värt att vänta till slutet av månaden då? För att se vart priset hamnar och hur de presterar om dom nu lyckas fixa UEFI och sånt innan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

för mer läsning http://www.techpowerup.com/

ca 20 reviews

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Då IB bevisligen utvecklar mindre värme än SB men ändå blir varmare så är den enda logiska förklaringen att den avleder värme sämre till heatspreadern om det inte är något mätfel. Och det lutar inte åt att det är ett rent mätfel, eventuellt att en annorlunda sensor kan ge andra resultat, men det kommer inte göra så stor skillnad som vi ser nu. Alltså kan det verkligen inte vara annat än att värme avleds sämre.
Och de kylningar du radar upp är ju just under rumstemperatur. De kan ju kyla ner bättre, men så länge man håller sig till att bara avleda värme så som flänsar och traditionell vattenkylning gör så går det inte att komma runt den här typen av problem genom bättre kylning.

Visst men jag har å andra sidan inte sagt något annat än ordentlig vattenkylning vilket i sig inte nödvändigvis exkluderar att kyla vattnet under rumstemp?
Jag borde iofs ha klargjort att jag har en önskan om att mata min Thermochill med kallare luft (el tom kallt vatten) men då jag ännu inte har bestämt mig för hur det kommer att bli för min del så vill jag helst avvakta och se om det kommer behövas först, hurvida jag kommer kunna lösa det utan att överdriva el kostnaden osv.. Tycker inte alls om att fläska på med info som jag ännu inte kan bekräfta! Typ i stil med meddlemmar som namnger framtida ej lanserade komponenter i sin sig, min nästa rig: "aka värsting" etc.. etc..

Personligen tror jag också att värmeproblem oavsett orsak existerar men undviker att uttala mig mer ingående ang det för nu tills det är skrivet i sten lite längre fram, detta hur trolig nuvarande förklaring än är? Spekulera är nice dock, dessutom så kanske jag har ett riktigt flyt med just det chippet jag blir tilldelad (på Söndag peppar peppar) och kanske kan köra relativt högt på låga volt settings?

OT.

Utöver detta måste jag erkänna att jag på senare tid skäms mer och mer över min nuvarande klockade X58/920 rig som utan tvekan är en el-gris, att kunna köra en IB med relativt hög klock vid behov och låta den gå mycket lägre till "vardags" är något jag skulle värdera högt! Datorer/överklock är en kul hobby men känner att jag även måste dra mitt strå till stacken för att få moder jord på fötter igen i en absolut ohållbar utveckling framåt. Kan inte längre blunda och låtsas som att det regnar och ozonhålet m.m. är en stor myt? Har redan bestämt att jag inte skall införskaffa ottomotoriserad bil igen, skall heller inte skaffa barn då jorden redan är ortoligt överbefolkad och resurserna tryter. Extremt få verkar bry sig utöver någon enstaka kommentar på valfritt forum då och då men någon stans måste det hela börja och om jag inte kan få ett svensonliv pga det so be it! Hur som helst så är det otroligt svårt att avväga för och nackdelar och samtidigt tillfredställa både sitt intresse för ny hårdvara samt sina skyldigheter att just dra sitt strå till stacken för att dra ner sin el konsuption.

Way off topic jag vet, ber om ursäkt för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tittade bara på die size, alltså den fysiska storleken på kiselbiten och inte på storleken eller antalet transistorer för det är bara arean på den värmegenererande ytan som är intressant för värmebalansen. Värmefluxet, alltså värme per areaenhet har alltså ökat även om Ivy genererar mindre värme titalt sätt. Det är det som antagligen sätter lite köppar i hjulen för kylningen. Heatspreadern gör ju sitt till men den där milimetern metall kan ju inte sprida värme hur mycket som helst.

Skulle nog säga att transistordensiteten är intressantare där. Die size är vad jag läst 75% av SB (alltså inte 84% mindre vilket skulle betyda att den var 16% av SB. även om det kanske var ett typo kan de ju vara värt att notera). Du pratar om storleken av den värmegenererande ytan som die size, här ska väl nämnas att typ en tredjedel av IB die size är en GPU som inte används. Och precis som du säger löser inte heatspreadern det.

Enligt anandtech så har transistorerna ökat med 20% och die size är 0.75:1 mot SB. Då vet vi att transistorerna sitter åtminstonde ( 1.2/0.75=1.6 ) 60% tätare som genomsnitt. Vi vet också att processordelen är ungefär lika stor till transistorantalet. Alltså ungefär 60% mer värme per area enhet vid samma energiförbrukning. Räknar vi die size rätt av blir samma värde 33%. Så ja visst kan man inse att värmefluxet ökat dramatiskt vid samma energiförbrukning på båda sätt men jag ser ingen anledning att bara räkna die size rätt av när det är så stora skillnader i resultat, något som skulle bli ännu tydligare ifall man faktoriserar in den minskade förbrukningen för IB.

Anledningen till att jag kommenterade till att börja med va ju bara påståendet att arean hade minskat med 84%, vilket är uppåt väggarna. Men sen klart man passar på å prata lite die size

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Bra recenssion SWEC, dock har jag ännu ingen anledning att byta ut min relativt hårt överklockade 2600K men det var ändå inte väntat.

Blir spännande att se nästa serie i framtiden och se vart det här startskottet medför i utvecklingen

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Exzu:

Förstår inte varför folk gnäller över värme på Ivy Bridge, duger inte 4,6GHz?
Har även sett exemplar av Ivy som klarat 5GHz @ 80c Full load, allt beroende på hur bra chip man får. (Hur mycket volt clockspeeden vill ha)

Ivy sägs vara 20-25% snabbare så i princip

Förutsatt att Ivy Bridge är 20% snabbare
4,6GHz Ivy = 5,52 GHz Sandy
5GHz Ivy = 6GHz Sandy

Förutsatt att Ivy Bridge är 25% snabbare
4,6GHz Ivy = 5,75 GHz Sandy
5GHz Ivy = 6,25GHz Sandy

Inte tillräckligt? hmm.. I wonder.

Hur nu Ivy blev 20-25% snabbare är en gåta

Permalänk
Skrivet av Kikke:

Dock kul att Ivy Bridge inte har börjat säljats än.
Men du tror inte det är värt att vänta till slutet av månaden då? För att se vart priset hamnar och hur de presterar om dom nu lyckas fixa UEFI och sånt innan.

Du gör ju självklart som du vill, men min erfarenhet är att det är bäst att bara köpa det bästa just nu, och Cdon har tydligen något bra erbjudande på 2700k just nu har jag hört.

Man ska imte sitta och vänta på nya generationer som man inte vet någonting om. Och särskillt inte köpa ett moderkort till dem för 2k för att sedan inse att man inte vill ha en ny processor. aja, det är snyggt iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Hur nu Ivy blev 20-25% snabbare är en gåta

Hmm, måste ha läst fel i rapporten, hur som helst, borde ha räknat 5 och 10% får dra en edit.

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Skrivet av Exzu:

Förstår inte varför folk gnäller över värme på Ivy Bridge, duger inte 4,6GHz?
Har även sett exemplar av Ivy som klarat 5GHz @ 80c Full load, allt beroende på hur bra chip man får. (Hur mycket volt clockspeeden vill ha)

Ivy sägs vara 20-25% snabbare så i princip

Förutsatt att Ivy Bridge är 20% snabbare
4,6GHz Ivy = 5,52 GHz Sandy
5GHz Ivy = 6GHz Sandy

Förutsatt att Ivy Bridge är 25% snabbare
4,6GHz Ivy = 5,75 GHz Sandy
5GHz Ivy = 6,25GHz Sandy

Inte tillräckligt? hmm.. I wonder.

4,6 är en besvikelse eftersom föregångaren klarade 4,9.

Sen vet jag inte var du har fått 20-25% från...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

huh? Vad gör du med din dator om en 955 i 4ghz inte hänger med? Har en 965 i stock som klarar allt jag utsätter den för gallant....

OnT: Blir ju lite BD vibbar över detta. Känns som mest vikt lades på att göra grafikdelen bättre vilket nog är ointressant för 99% av användarna här. Konstigt att värmeutvecklingen kan gå upp så mycket vid OC samtidigt som inte strömförbrukningen gör det..

Jadu, spelar du in när du spelar BF3 i 1080p? Rendera filmer är också ett helvete.