Intel Core i7 3770K och Core i5 3570K

Permalänk

Vad går man miste om för egenskaper om man köper ett z77 moderkort men en SB processor i form av ett 2700k, kontra om man skulle köpa IB processor med samma moderkort?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Vad går man miste om för egenskaper om man köper ett z77 moderkort men en SB processor i form av ett 2700k, kontra om man skulle köpa IB processor med samma moderkort?

PCIe 3.0 är väl det största men det behövs ju ändå inte om du inte kör med tre skärmar eller liknande, och dubbla grafikkort.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite hjälp & tips!

Sitter för tillfället på en gammal Phenom 945, velat uppgradera LÄNGE men har väntat på t ex Bulldozer som inte riktigt föll mig i smaken, och så nu har jag väntat till Ivy Bridge. Frågan är då om ni tycker att jag borde slå till på en 2700K nu när den är så billig på CDON, eller vänta tills Ivy Bridge har fått lite uppdateringar? Vill helst ha en i7, må vara lite overkill för min del men det är så jag vill ha det!

Det jag gör på datorn är huvudsakligen spela, men är även sugen på att börja streama nu när Diablo 3 kommer släppas men kommer även streama andra spel!
Så, vad tycker ni SweC?
(Kanske skulle gjort en ny tråd i köpråd?, ber isåfall om ursäkt!)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Skulle behöva lite hjälp & tips!

Sitter för tillfället på en gammal Phenom 945, velat uppgradera LÄNGE men har väntat på t ex Bulldozer som inte riktigt föll mig i smaken, och så nu har jag väntat till Ivy Bridge. Frågan är då om ni tycker att jag borde slå till på en 2700K nu när den är så billig på CDON, eller vänta tills Ivy Bridge har fått lite uppdateringar? Vill helst ha en i7, må vara lite overkill för min del men det är så jag vill ha det!

Det jag gör på datorn är huvudsakligen spela, men är även sugen på att börja streama nu när Diablo 3 kommer släppas men kommer även streama andra spel!
Så, vad tycker ni SweC?
(Kanske skulle gjort en ny tråd i köpråd?, ber isåfall om ursäkt!)

Men varför köpa en 2700K när du kan få en 3770K? IB är ju inte direkt sämre än SB.

Permalänk

Hm, hade förväntat mig mycket mer faktiskt, framför allt lägre strömförbrukning.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gramner:

Hittade en jämförelse där man kodat samma film med en rad olika program, de som använder sig av x264 blir ju totalt krossade av Cyberlink Media Espresso med Sandy Bridge Quick Sync

http://wwenze.blogspot.se/2012/01/review-eight-way-h264-encod...

Faktum är att x264 knappast visar att den software encoder som Cyberlink använder är brutalt ineffektiv då delta mellan x264 och Cyberlink i detta test är ungefär samma som det AnandTechs test visade där man körde både Quick Sync och CPU variant av Cyberlink. Dock kör man med en svagare CPU i detta fall, men det är skillnad på faktor mer än x5 mellan x264 och Quick Sync. SÅÅ mycket snabbare än inte en mobil Sandy Bridge CPU jämfört med en stationär Phenom X3 720

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Blir svårt det här sitter med en Phenom II 955@4ghz som inte riktigt hänger med längre och hög temperatur vid överklockning är ingen höjdare. Annars är det väntade resultat, strax över SB. Bara att hoppas att det är fel på temperaturavläsningen och inte processorerna.

huh? Vad gör du med din dator om en 955 i 4ghz inte hänger med? Har en 965 i stock som klarar allt jag utsätter den för gallant....

OnT: Blir ju lite BD vibbar över detta. Känns som mest vikt lades på att göra grafikdelen bättre vilket nog är ointressant för 99% av användarna här. Konstigt att värmeutvecklingen kan gå upp så mycket vid OC samtidigt som inte strömförbrukningen gör det..

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men varför köpa en 2700K när du kan få en 3770K? IB är ju inte direkt sämre än SB.

Med tanke på att en 2700k går att få för 2080kr med sweclockersrabatt. 3770K lär förmodligen hamna strax under 3000:- även om den idag enligt prisjakt ligger på 3399:-.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av B4rret:

Kör inte swec med en Panthek i testriggen? Eller kör de en äldre kylare för att få en större databas med likvärdiga värden och med Pantheken när det gäller annat?

Skickades från m.sweclockers.com

De kör bara med en phanteks för att kyla sin 3960x när de testar grafikkort tror jag

Skrivet av Or0s:

Fast Bulldozer floppade, IB är ingen flopp.

På vilket sätt? Vad är en flopp? Ivy är fortfarande en hel del bättre än bulldozer, men jag tycker att det är större skillnader mellan bulldozer och phenom än det är mellan sandy och ivy. Dock så är ju ivy en krympning av sandy, medans bulldozer är något helt nytt.

Sen får vi inte heller glömma att bulldozer skulle konkurrera mot sandy, inte mot ivy. Ska det bli rätt så får man jämföra 1156 och 1155 med phenom och bulldozer. Gör man det så vinner intel på alla sätt, inte minst med att de fick ut sina processorer ett mar månader innan. Men nu när ivy knappt var bättre än sandy, så kanske AMD får en chans att ge dem en match, kanske ett par månader för sent igen, men ändå, med sin nästa gen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

huh? Vad gör du med din dator om en 955 i 4ghz inte hänger med? Har en 965 i stock som klarar allt jag utsätter den för gallant....

OnT: Blir ju lite BD vibbar över detta. Känns som mest vikt lades på att göra grafikdelen bättre vilket nog är ointressant för 99% av användarna här. Konstigt att värmeutvecklingen kan gå upp så mycket vid OC samtidigt som inte strömförbrukningen gör det..

Värmeutvecklingen är exakt densamma som strömförbrukningen, problemet är kontaktytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men varför köpa en 2700K när du kan få en 3770K? IB är ju inte direkt sämre än SB.

2700K är billigare och prestandaskillnaden mellan dom var ju inte så märkbar?
Vad menar du med "få" en 3770K?
Tycker du jag ska satsa på en 3770K?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tomhas:

huh? Vad gör du med din dator om en 955 i 4ghz inte hänger med? Har en 965 i stock som klarar allt jag utsätter den för gallant....

OnT: Blir ju lite BD vibbar över detta. Känns som mest vikt lades på att göra grafikdelen bättre vilket nog är ointressant för 99% av användarna här. Konstigt att värmeutvecklingen kan gå upp så mycket vid OC samtidigt som inte strömförbrukningen gör det..

Battlefield på high eller ultra? Om vi nu snackar spel, vilket jag antar att du gör. gäller det något annat så handlar det inte om att hänga med, utan att göra det snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Värmeutvecklingen är exakt densamma som strömförbrukningen, problemet är kontaktytan.

ok tack, trodde det var nått samband som i tex BD men sen är jag ingen ingenjör heller

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Med tanke på att en 2700k går att få för 2080kr med sweclockersrabatt. 3770K lär förmodligen hamna strax under 3000:- även om den idag enligt prisjakt ligger på 3399:-.

Tror du har väldigt fel om priset, vänta en dryg vecka så ska du få se hur priset egentligen blir.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men varför köpa en 2700K när du kan få en 3770K? IB är ju inte direkt sämre än SB.

Varför ska du köpa en 3770k när du kan få en 3960x, eller 2st 980x på ett sr2?

Skrivet av Kikke:

Skulle behöva lite hjälp & tips!

Sitter för tillfället på en gammal Phenom 945, velat uppgradera LÄNGE men har väntat på t ex Bulldozer som inte riktigt föll mig i smaken, och så nu har jag väntat till Ivy Bridge. Frågan är då om ni tycker att jag borde slå till på en 2700K nu när den är så billig på CDON, eller vänta tills Ivy Bridge har fått lite uppdateringar? Vill helst ha en i7, må vara lite overkill för min del men det är så jag vill ha det!

Det jag gör på datorn är huvudsakligen spela, men är även sugen på att börja streama nu när Diablo 3 kommer släppas men kommer även streama andra spel!
Så, vad tycker ni SweC?
(Kanske skulle gjort en ny tråd i köpråd?, ber isåfall om ursäkt!)

Har du inte lärt dig än? Köp det som är mest prisvärt idag! dvs 2700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Battlefield på high eller ultra? Om vi nu snackar spel, vilket jag antar att du gör. gäller det något annat så handlar det inte om att hänga med, utan att göra det snabbt

Jag spelar BF3 på high (och vissa delar på ultra)... Gör även en del video rendering osv och aldrig upplevt att det flaskar, men kanske går halvera tiden haha Känns mest som om det är hets efter nya CPUer hela tiden. GPUer kan jag förstå men känns som om CPUer ligger långt mycket mer före sin tid i utvecklingen än vad GPUer gör.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Hm, hade förväntat mig mycket mer faktiskt, framför allt lägre strömförbrukning.

Strömförbrukning är ju relativt låg, men inte under överklockning där 3d-transistorerna förmodligen ger en något ökad förbrukning samtidigt som de ger mindre läckage. Anand fick upp sin 3770k i 4.6Ghz med något under 1,3V. Tekniken sätter väl helt enkelt sin gräns där. Tänk på små värmeljus. 10-12st tända på en bricka/fat gör inte så mycket men sätt 30st tätt intill varandra (eller förresten gör inte det = Stor låga som når taket ). Där har vi skillnaden mellan 32nm och 22nm något förenklad.

Skämt å sido, jag hade själv väntat med att bygga en dator tills nu. Lite besviken blev man allt :-/

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Varför ska du köpa en 3770k när du kan få en 3960x, eller 2st 980x på ett sr2?

För att det är en jävla prisskillnad. Inte jämförbart med andra ord. Jämför vad 3770K kommer kosta när den väl släppts med 2700K.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av dj christian:

En fråga till Sweclockers redaktion. När ni mäter strömförbrukningen exakt vilket test använder ni i OCCT? Jag antar att det är CPU: OCCT? När jag prövade den så fluktuerade min strömförbrukning alltifrån 193W till 210W, beräknar man något medelvärde i det heller hur gör man? Jag tycker Cinebench 11.5 fungerar mycket bättre i det avseendet att inte cpu-användningen åker upp och ner som den gör i OCCT och visar en osammanhängande strömförbrukning.

För oss ligger den väldigt stablit, skiftar inom någon watt i normala fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

För att det är en jävla prisskillnad. Inte jämförbart med andra ord. Jämför vad 3770K kommer kosta när den väl släppts med 2700K.

Vet du vad den kommer kosta?

Permalänk

Tack för en grym recension! Era tester är alltid bra skrivna och mycket lätt överskådliga.

Får nog säga att jag inte håller med flera här på forumet om att IB är en besvikelse. Den presterar 5-15% bättre och drar 20% mindre ström än SB vilket är ett bra kliv framåt för samma pris! Dock verkar den inte kunna överklocka lite högt som SB utan stannar på 4.4-4.5 ghz. Högre än så och temperaturerna drar iväg lite väl mycket.

Blir en 3770k så fort jag har pengar

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

huh? Vad gör du med din dator om en 955 i 4ghz inte hänger med? Har en 965 i stock som klarar allt jag utsätter den för gallant....

OnT: Blir ju lite BD vibbar över detta. Känns som mest vikt lades på att göra grafikdelen bättre vilket nog är ointressant för 99% av användarna här. Konstigt att värmeutvecklingen kan gå upp så mycket vid OC samtidigt som inte strömförbrukningen gör det..

BD var en helt ny arkitektur som AMD misslyckades med. IB är en krympning alltså en tick där BD var en tock så att förvänta sig några supersiffror kan man ju inte göra. Att jämföra BD med IB går ju inte direkt heller eftersom IB är snabbare än SB (som man kan förvänta sig av en krympning) men det är i grund och botten samma arkitektur fast krympt. Det har sedan avtäckning i stortsett varit uppenbart att GPU delen är den som prioriteras. Värmeutvecklingen är oturlig ja men det har mer med krympningen att göra än arkitekturen som med AMDs Bulldozer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

BD var en helt ny arkitektur som AMD misslyckades med. IB är en krympning alltså en tick där BD var en tock så att förvänta sig några supersiffror kan man ju inte göra. Att jämföra BD med IB går ju inte direkt heller eftersom IB är snabbare än SB (som man kan förvänta sig av en krympning) men det är i grund och botten samma arkitektur fast krympt. Det har sedan avtäckning i stortsett varit uppenbart att GPU delen är den som prioriteras. Värmeutvecklingen är oturlig ja men det har mer med krympningen att göra än arkitekturen som med AMDs Bulldozer.

Nu har man ju dock krympt från 32nm till 22nm. En rätt stor krympning och likväl är skillnaderna riktigt små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Spelar ingen roll hur bra du avleder värme från heatspreadern om den inte kan absorbera värme tillräckligt bra från chippet. Har du ett vattenfall rakt mot heatspredern gör det inte mycket skillnad. Du måste använda kylmetoder under rumstemperatur för att gå runt den typen av problem.

Snygg oxymoron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Vet du vad den kommer kosta?

Runt där 2700K ligger idag utan kampanj.

Skrivet av Olegh:

Snygg oxymoron.

Om det är något du inte begriper så klargör gärna vad, så kan jag förklara lite tydligare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

Nu har man ju dock krympt från 32nm till 22nm. En rätt stor krympning och likväl är skillnaderna riktigt små.

Samma arkitektur.. alltså finns det ramar hur mycket prestanda man kan få ut. EN krympning i sig är ingen garanti för bättre prestanda. IB är bättre per clock än vad SB är och tyvärr så verkar denna krympning även föra med sig problem med kylningen. Sedan har ju Intel INTE gett ut någon annan bild än att GPU:n har prioriterats ganska rejält mellan IB och SB. Trots detta är CPU:n snabbare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Webhallen har tagit bort den från sin lista.... konstigt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Samma arkitektur.. alltså finns det ramar hur mycket prestanda man kan få ut. EN krympning i sig är ingen garanti för bättre prestanda. IB är bättre per clock än vad SB är och tyvärr så verkar denna krympning även föra med sig problem med kylningen. Sedan har ju Intel INTE gett ut någon annan bild än att GPU:n har prioriterats ganska rejält mellan IB och SB. Trots detta är CPU:n snabbare.

Likväl en ny produktserie och dessutom en ny generation (även om Intel verkar ha problem med att räkna generationer...). Om något så visar det väl snarare att Intel inväntar att AMD kommer ikapp på CPU-sidan medans Intel istället kämpar vidare för att kunna konkurrera bättre GPU-mässigt.

Då jag har väntat på lanseringen för att byta ut ett halvtrasigt Bloomfield-system så blir jag rätt besviken när denna produkt inte är märkbart bättre än 2600K och 2700K som släpptes förra året. Likväl är det långt kvar till Haswell (jag gissar på minst ett år, sommaren/hösten 2013 kanske?) och det är lite väl långt att vänta. Förhoppningsvis kommer det någon lagad stepping framöver som kan kännas vettigare än det som papperslanserades igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om det är något du inte begriper så klargör gärna vad, så kan jag förklara lite tydligare.

Haha, det är du som inte vet vad du skriver om, eller har formulerat dig lite tokigt. Hinner inte rätta dig just nu dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

Likväl en ny produktserie och dessutom en ny generation (även om Intel verkar ha problem med att räkna generationer...). Om något så visar det väl snarare att Intel inväntar att AMD kommer ikapp på CPU-sidan medans Intel istället kämpar vidare för att kunna konkurrera bättre GPU-mässigt.

Då jag har väntat på lanseringen för att byta ut ett halvtrasigt Bloomfield-system så blir jag rätt besviken när denna produkt inte är märkbart bättre än 2600K och 2700K som släpptes förra året. Likväl är det långt kvar till Haswell (jag gissar på minst ett år, sommaren/hösten 2013 kanske?) och det är lite väl långt att vänta. Förhoppningsvis kommer det någon lagad stepping framöver som kan kännas vettigare än det som papperslanserades igår.

Då är det väl din förväntningar som det är fel på och inte Intels CPU:er Det är allmänt känt att en Tick inte innebär något prestandamonster i jämförelse med sin Tock motsvarighet. Krympningar är som sagt ingen garanti för enorma prestandalyft.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds