Permalänk
Medlem

Svarta brytare är sköna att spela med men inte till att skriva.

Permalänk
Medlem

Överväger att bygga ett Planck tangentbord, några förslag på var jag kan köpa MX-brytare billigast? Bästa jag hittat än så länge är "The Keyboard Company men 1,2£ per brytare blir ändå en del.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

@bjoen: Jag tar mig friheten att citera mig själ från en annan tråd:

Skrivet av Khers:

[...] Beroende på vad du vill ha för brytare skulle jag antingen köpt från 7bit på DT eller slaktat ett gammalt WYSE eller liknande för magnifika vintage blacks. 7bit har också stabilisatorer. [...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@bjoen: Jag tar mig friheten att citera mig själ från en annan tråd:

Den tackar jag för!

Kollade genom denna tråden och "Visa ditt tangentbord" tråden men tyckte 130 respektive 60 sidor var lite mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så ja, okej tolkar jag reddit tråden. Är inte så bra på att tolka reddit-trådar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av jnsson:

Så ja, okej tolkar jag reddit tråden. Är inte så bra på att tolka reddit-trådar

"Back to basics" betyder ju inte att det är sämre. Bara det att det har mindre funktionalitet, vilket jag personligen ser som en fördel då mindre saker kan gå sönder.

Har fipplat med ett Ducky One och det är ett bra tangentbord, skulle verkligen rekommendera det till folk som vill ha fullstora tangentbord. Tangenterna är dessutom double shots, så texten kommer aldrig slitas ut eller bli dassig i färgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

"Back to basics" betyder ju inte att det är sämre. Bara det att det har mindre funktionalitet, vilket jag personligen ser som en fördel då mindre saker kan gå sönder.

Har fipplat med ett Ducky One och det är ett bra tangentbord, skulle verkligen rekommendera det till folk som vill ha fullstora tangentbord. Tangenterna är dessutom double shots, så texten kommer aldrig slitas ut eller bli dassig i färgen.

Det blev en beställning. Mitt första mekaniska tangentbord

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack för en fin guide som ger överblick av skillnader mellan mekaniska tangentbord.

Jag sitter med ett "TenKeyLess" Penclic Professional Typist MK1 som liknar en Nixeus Moda jag såg i review på YouTube.
Den ska vara Svensk designad och använde Brown Kailh switches.
Väldigt nöjd med det snabbaste man haft och jag brukar inte titta på tangentbordet när jag skriver.
Har en trave med tangentbord i hyllan som innehåller Das Keyboard Classic som är en Keytronic klump, en Logitech combo samt skräpet från Lenovo och Hama.

Permalänk
Medlem

@JMV1971: Visa gärna upp dem i Visa ditt tangentbord-tråden, det har varit lite dåligt med bilder där på senaste tiden.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Överväger att bygga ett Planck tangentbord, några förslag på var jag kan köpa MX-brytare billigast? Bästa jag hittat än så länge är "The Keyboard Company men 1,2£ per brytare blir ändå en del.

Jag har precis byggt två bord med Gateron-brytare och kan inget annat än att starkt rekommendera dom! Finns billigt på Ebay med gratis frakt. Tar 12-15 dagar att få hem grejerna också! Samma säljare har de olika Gaterons som finns (förutom Tactile Clears).

Ebay-länk!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjoen:

Överväger att bygga ett Planck tangentbord, några förslag på var jag kan köpa MX-brytare billigast? Bästa jag hittat än så länge är "The Keyboard Company men 1,2£ per brytare blir ändå en del.

Massdrop droppar 120-pack Gateron brytare just nu (inte optimalt för en Planck direkt, men... du bygger väl fler )

Edit: Massdrop är varken billigare eller snabbare leverans än E-bay, utan bara som alternativ om du inte gillar E-bay (varför man nu inte skulle göra det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Jag har precis byggt två bord med Gateron-brytare och kan inget annat än att starkt rekommendera dom! Finns billigt på Ebay med gratis frakt. Tar 12-15 dagar att få hem grejerna också! Samma säljare har de olika Gaterons som finns (förutom Tactile Clears).

Ebay-länk!

Skrivet av anon257891:

Massdrop droppar 120-pack Gateron brytare just nu (inte optimalt för en Planck direkt, men... du bygger väl fler )

Edit: Massdrop är varken billigare eller snabbare leverans än E-bay, utan bara som alternativ om du inte gillar E-bay (varför man nu inte skulle göra det)

Knappt hört talas om Gateron brytare men prislappen på Massdropp är väldigt frestande, får se hur det blir, tack så mycket!
Får se om det blir fler, första jag någonsin bygger själv

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

@bjoen:

Du får dom ännu billigare på Ebay, tar bara 12-14 dagar att få dom också

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Skrivet av huttala:

Saknar tangentbordet du vill ha handledsstöd? VAD BRA!!

La själv märke till att mekaniska tangentbord är riktigt höga, köpte en hel del olika handleds-stöd men de var för smala eller för låga, så blev aldrig nöjd..
Så jag tog saken i egna händer och gjorde ett handleds-stöd till mitt filco samt ett till mitt topre tangentbord.

Totalkostnaden för varje handledstöd blev 59kr och jag har aldrig någonsin haft ett stöd som är skönare än dessa.
Värt att tillägga är dock att jag hade träolja samt sandpapper hemma redan, så har du inte detta hemma får du lägga till kostnaden för detta.

Material som behövs:
Träskiva från valfri trähandel.
Sandpapper
Gammal musmatta eller något annat att sätta på undersidan så att skivan inte rör på sig.
Laminat att sätta på skivan, om ni vill det, annars går det bra med sprayfärg alternativt att bara olja in träskivan.

Steg 1.
Måtta hur högt det är från tangentbordets botten till övre kanten på tangentbordet (alltså hur tjockt tangentbordet är på den delen du ska ha handledstödet emot).
Måtta bredden på tangentbordet.
Fundera ut hur brett handledstöd du vill ha. Själv tog jag 95mm bredd på stödet till mitt filco tangentbord, men kände att jag ville ha lite bredare till mitt Topre tangentbord, till det tog jag en skiva som var 115mm bred.

Steg 2:
Såga till bredden på skivan så att den blir i önskad längd.

Steg 3:
Sandpappra riktigt mycket runt alla kanter på skivan, du vill att det ska vara så lent som möjligt, du ska trots allt ha dina händer mot skivan hela tiden.

Steg 4:
Kolla så att skivan är rak, är den inte det så sandpappra/planslipa/hyvla den tills den är rak.

Steg 5:
Sätt på olja/färg/laminat på skrivan, det är viktigt då det kommer bli fettfläckar på skivan efter dina händer annars.

KLART!

Detta tog mig drygt en timme, sedan var skivan perfekt och skulle aldrig någonsin gå tillbaka till dessa gelé handleds-stöd som säljs.

Lite bilder på mina skapelser, har inte lackat dem ännu då jag inte riktigt vet hur jag ska ha det.

Måtten du ska ta.
http://i.imgur.com/7Yc50.jpg

Topre med handleds-stöd
http://i.imgur.com/8GLbo.jpg

Filco med handleds-stöd
http://i.imgur.com/lzyc3.jpg

Filco med handleds-stöd
http://i.imgur.com/KG2dz.jpg

Filco utan handleds-stöd
http://i.imgur.com/0JndX.jpg

Topre med handleds-stöd.
http://i.imgur.com/0TNve.jpg

Närbild på finishen när jag lagt på laminat.
http://i.imgur.com/uqHkO.jpg

hihi

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag ska köpa ett tangentbord till min nya dator och sitter och väljer mellan
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/144849-q...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/133099-m...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/193599-c...

Vilket är "bäst"?
Datorn ska användas både till arbete och spelande och jag behöver tangentbordet snabbt så att beställa på nätet är inget alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TapX:

Hej!
Jag ska köpa ett tangentbord till min nya dator och sitter och väljer mellan
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/144849-q...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/133099-m...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/193599-c...

Vilket är "bäst"?
Datorn ska användas både till arbete och spelande och jag behöver tangentbordet snabbt så att beställa på nätet är inget alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Standardsvaret är väl att bruna Cherry MX-brytare är det vettigaste valet för ett tangentbord som ska användas för både skrivande och spelande. Det borde i så fall tala för CM-tangentbordet. Men det är givetvis en smaksak, det finns gott om människor som föredrar såväl svarta som röda brytare när det kommer till skrivande.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Nagon som vet ifall det finns nagot stalle i eller omkring Gbg omradet man kan "kanna" pa Topre brytare?
Hemma sitter jag med ett Filco Majestouch 2, bruna cherry och US ASCII 104 layout, och skulle behova ett svenskt till jobbet nu med och funderat pa Topre vilket jag aven gjorde innan mitt Filco (nojd med det sa kan tanka mig ett andra sadant med).
Det kommer anvandas i huvudsak till skrivande.

Nagra nackdelar med Topre, vill ha kvalitet/kansla framfor pris, vilket ar forstas en punkt men inte vad jag utgar ifran.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Pazzo:

Nagon som vet ifall det finns nagot stalle i eller omkring Gbg omradet man kan "kanna" pa Topre brytare?
Hemma sitter jag med ett Filco Majestouch 2, bruna cherry och US ASCII 104 layout, och skulle behova ett svenskt till jobbet nu med och funderat pa Topre vilket jag aven gjorde innan mitt Filco (nojd med det sa kan tanka mig ett andra sadant med).
Det kommer anvandas i huvudsak till skrivande.

Nagra nackdelar med Topre, vill ha kvalitet/kansla framfor pris, vilket ar forstas en punkt men inte vad jag utgar ifran.

Webbhallen säljer Novatouch, du skulle ju kunna fråga om dom kan tänka sig att öppna ett eller om dom har något returnerat. Jag har ett tystmoddat Novatouch som du kan få känna på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar, ska kolla med webhallen då bara verkstan blir klar med bilen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@huttala: bra guide

Permalänk
Medlem

hej! jag är på jakt efter ett tenkeyless med nordisk layout och röda brytare, nån som har några tips?

Permalänk
Inaktiv

@Avvy: Just nu (Mekaniska, Nordic ISO):
RGB:Cooler Master MasterKeys Pro S
LED: CM Quickfire Rapid I

Ducky borde vara på ingång med en "One TKL", om du inte är otålig.

Permalänk
Avstängd

Vad använder logitech g810 och hur fungerar de
och är det bra att spela på
sitter och spelar med Fujitsu Siemens KBPC SX och det är ganska skönt att spela och skriva på

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Avvy: Just nu (Mekaniska, Nordic ISO):
RGB:Cooler Master MasterKeys Pro S
LED: CM Quickfire Rapid I

Ducky borde vara på ingång med en "One TKL", om du inte är otålig.

Finns en del ISO/UK Ducky One TKL här: https://www.cclonline.com/product/210648/DKON1687-RUKADAAB1/K...

https://www.cclonline.com/product/210654/DKON1687-RUKADWWB1/K...

Kan man bara få fatt i ett ISO/Nordic keycaps set, är ju det bara att byta ut det engelska keycaps setet.

Frågan är ju om Inet tänker plocka hem några Ducky One TKL t-bord, då det finns inga Ducky t-bord i lager längre (kan vara slutsålt eller kanske att Inet inte tänker sälja Ducky längre).

Kanske att Max.gamin å Webhallen plockar hem dessa t-bord.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på tangentbord som inte har numpad och med svensk layout? Jag har idag ett steelseries 6gv2 med röda brytare men fullkomligt hatar layouten och att * sitter helt fel.

Någon som har tips?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av sebbeharry:

Någon som har tips på tangentbord som inte har numpad och med svensk layout? Jag har idag ett steelseries 6gv2 med röda brytare men fullkomligt hatar layouten och att * sitter helt fel.

Någon som har tips?

Typ alla tangentbord som inte är noname tangentbord är helt OK idag. Det är nog bara du kollar efter vad du tycker är snyggt.

Permalänk
Medlem

Ok, då är man på väg att trilla dit... Mitt nuvarande tangentbord från Logitech (modellen Wave-någonting) är inget bra längre. Mediaknapparna har jag aldrig använt och det är för stort. Har läst en hel del i denna eminenta guide och även varit ute och tryckt på lite olika tangentbord med olika Cherry-brytare.
Just nu lutar jag åt blå (även om jag inte kunnat hitta ett tangentbord med sådana att känna på) alternativt bruna. TKL känns som ett givet val, jag kan lära mig sluta med numpad när jag betalar räkningar mot att få bättre utrymme på skrivbordet.

Är det bara att beställa ett sådant här Filco? Eller finns det något bra som säljs i Sverige?

Jag vill inte ha mediaknappar, spelar inte särskilt mycket och framför allt inte intensiva online-FPS. Vill ha något som är riktigt bra att skriva på och som håller länge.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@[SH]: Filco är ett erkänt bra märke, det som du länkade till.

Annars så finns det lite billigare alternativ här i sverige på webbhallen.

För 800 kr inkl frakt så får du detta.

För 1190 kr & med bakgrundbelysning så finns t.ex detta.

Mvh

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super