Permalänk
Inaktiv

Uttryck av meningslös åsikt som ingen bryr sig om

Självinsikt
Permalänk
Medlem

@Flutters
@Fellion1337

Här har ni en till som inte riktigt förstått det här med artisans. Är väldigt glad för det dock när man ser priset, dyrare med en enda cap än ett helt bra set emellanåt

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

@SYRE @Fellion1337 @Flutters
Det är en sund inställning. Man riskerar bara att sitta på såna här annars:

En liten clack per tangentbord tycker jag kan se ganska stiligt ut. Mer än så är inget för mig; jag gillar att kunna använda mitt tangentbord till att skriva på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@SYRE @Fellion1337 @Flutters
Det är en sund inställning. Man riskerar bara att sitta på såna här annars:
http://i.imgur.com/xwfcDu5.jpg
En liten clack per tangentbord tycker jag kan se ganska stiligt ut. Mer än så är inget för mig; jag gillar att kunna använda mitt tangentbord till att skriva på...

Vet känslan.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Är det inte grymt oskönt med asymmetriska caps? Förstår om man har t.ex. Clacks som ESC eller så, men halva sifferraden?
Hur kommer det sig att du kör tysk layout?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av willeykk:

Är det inte grymt oskönt med asymmetriska caps? Förstår om man har t.ex. Clacks som ESC eller så, men halva sifferraden?
Hur kommer det sig att du kör tysk layout?

Skickades från m.sweclockers.com

Var förmodligen ända alternativet för iso poker 2/3, vid den tiden.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedogustav:

Var förmodligen ända alternativet för iso poker 2/3, vid den tiden.

Det är mycket möjligt att det var, men det var ju innan ducky mini (poker 2 rebrand) vilket är typ 2-3 år sen - var mer nyfiken eftersom det sitter novelties för tusentals kronor på brädan men fortfarande tyska caps i grunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ficklampa: Haha! Nej, det där skulle gå bort för mig. En artisan per tangentbord är max (clacks är dock bra, de är faktiskt riktigt bekväma att trycka på - behändigt då Esc är en användbar knapp). Jag ligger dock långt under det, de två på bilden ovan är mina enda och när jag räknade senast hade jag 22 tangentbord . (Jag har dock två classic reapers på ingående, en till mitt FSSK och ett till mitt Ellipsesaver.)

Permalänk
Skrivet av Khers:

@Ficklampa: Haha! Nej, det där skulle gå bort för mig. En artisan per tangentbord är max (clacks är dock bra, de är faktiskt riktigt bekväma att trycka på - behändigt då Esc är en användbar knapp). Jag ligger dock långt under det, de två på bilden ovan är mina enda och när jag räknade senast hade jag 22 tangentbord . (Jag har dock två classic reapers på ingående, en till mitt FSSK och ett till mitt Ellipsesaver.)

Har du hängt på att fixa till ett FSSK alltså? Hur var det, gick det hyfsat smidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Har du hängt på att fixa till ett FSSK alltså? Hur var det, gick det hyfsat smidigt?

Jag kan inte uttala mig ännu då jag inte byggt ihop tangentbordet ännu (jag fick PCBn nu i veckan). I och med att wcass designat en xwhatsit's-kontroller som passar perfekt i ett M och att lot_lizard förbereder en "riktig" F-macka med nya top- och bottenplattor kanske det blir så att jag håller lite på hanen och inväntar än fler bitar till mitt FSSK-pussel... Men Model F är favoriten, så jag tror nog jag blir nöjd ;).

Permalänk
Skrivet av Khers:

Jag kan inte uttala mig ännu då jag inte byggt ihop tangentbordet ännu (jag fick PCBn nu i veckan). I och med att wcass designat en xwhatsit's-kontroller som passar perfekt i ett M och att lot_lizard förbereder en "riktig" F-macka med nya top- och bottenplattor kanske det blir så att jag håller lite på hanen och inväntar än fler bitar till mitt FSSK-pussel... Men Model F är favoriten, så jag tror nog jag blir nöjd ;).

Låter smart, jag planerar också att vänta ut, framförallt för att jag inte har ett modell F att offra för delar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Är det inte grymt oskönt med asymmetriska caps? Förstår om man har t.ex. Clacks som ESC eller så, men halva sifferraden?
Hur kommer det sig att du kör tysk layout?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, jag hade bara på dem för att testa hur det fungerade med backlighten, satte tillbaka de vanliga capsen efteråt. Fanns bara tysk layout att få tag på när jag köpte det, kollar nästan aldrig på tangenterna så det stör mig inte så mycket. Har kvar original-capsen mest för att hålla reda på var alla funktionstangenter sitter. Använder inte det där så ofta faktiskt...

Skrivet av Khers:

@Ficklampa: Haha! Nej, det där skulle gå bort för mig. En artisan per tangentbord är max (clacks är dock bra, de är faktiskt riktigt bekväma att trycka på - behändigt då Esc är en användbar knapp). Jag ligger dock långt under det, de två på bilden ovan är mina enda och när jag räknade senast hade jag 22 tangentbord . (Jag har dock två classic reapers på ingående, en till mitt FSSK och ett till mitt Ellipsesaver.)

Jepp, samma här. Var som sagt bara för att testa backlighten på capsen. Har dock tre artistans på mitt TKL, men det är på Insert, Home och Page Up. Tangenter jag inte använder så ofta.

Edit: Jag har fler artisans än vad som syns på bilden... Jag vill inte räkna hur många, för jag vill inte veta hur mycket pengar jag lagt på plast. Tillsammans med mitt Gundam-beroende.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Tjenare grabbar och tjejor, här är nybörjaren igen :). Jag tänkte mest bara fråga om vilka sidor som gäller om man vill beställa prylar för att löda ett eget tangentbord? Jag har länge velat börja öva upp mina färdigheter inom lödning och tänkte att det passade perfekt att kombinera detta med möjligheten att sätta ihop mitt alldeles egna tangentbord. Jag tror det kommer bli jättebra med noggrann förberedelse, och därför tänkte jag att det är bäst jag frågar här först!

Vilka sidor rekommenderas, och har ni någon erfarenhet av de ramar och PCB:er som säljs på t.ex. https://mechanicalkeyboards.com/? Tänkte främst på dessa två produkter, https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...
https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

@Simonnice: Att löda tangentbord är kul och ett TKL är aldrig fel! Phantomet var ursprungligen ett community-organiserat projekt (liksom ErgoDox) som nu tagits upp av MechKB. Kudos till dem!

Det finns en lista i beskrivningen av saker du behöver utöver PCB och chassi. De flesta av dem (dioder, leds, pins och sånt) skulle jag köpa på ebay. Det luriga är att hitta en platta med layouten du vill ha. Nackdelen med Phatnom PCBn är att den ej stöder PCB-monterade brytare, utan en platta är nödvändig. Eventuellt behöver du låta skära till den själv, något som dessvärrre kan vara förhållandevis dyrt om du inte hittar andra som vill göra det tillsammans med dig och splitta kostnaden. Ett hyfsat billigt och bra företag inom EU är Laserteile 4 you.

Beroende på vad du vill ha för brytare skulle jag antingen köpt från 7bit på DT eller slaktat ett gammalt WYSE eller liknande för magnifika vintage blacks. 7bit har också stabilisatorer. Teensy går att få tag på i Sverige, men enklast är att köpa av någon som har en Teensy eller två till övers (mig?).

Ett annat alternativ, dock inte TKL, är Clueboard. Det har fördelen att det även är Alpskompatibelt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Simonnice: Ett annat tips på brytare är att köpa Gaterons på Ebay. Runt 300 spänn för 120st, går ner ibland. Jag lyckades köpa 120st bruna för 250 spänn för ett par veckor sen. Samma säljare har de flesta olika brytarna, han säljer också stabs tror jag. Fick mina brytare på 2 veckor, så snabbt går det också

Ebay-länk

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Är också lite intresserad av att göra ett eget tangentbord, och är väldigt intresserad av ett Planck tangentbord.

Men vad rekommenderar ni för lödstation? Finns det någon för låt säga...500 kr som är okej?

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Är också lite intresserad av att göra ett eget tangentbord, och är väldigt intresserad av ett Planck tangentbord.

Men vad rekommenderar ni för lödstation? Finns det någon för låt säga...500 kr som är okej?

Har läst en del rekommendationer och de flesta verkar rekommendera denna, just nu 50% på kjelle för hemmabruk. Jag har en gammal sunkig weller 25a och en billig biltema-kolv, inget jag skulle rekommendera. Jagar själv lödstation för tillfället men är sugen på något med en slimmare lödkolv vilket lär bli dyrt :(.

Och för att få lite bilder i tråden så fick jag hem mitt HHKB Pro2 idag. Är fan lite smått kär i topre redan nu. Blir väl att byta bort Ducky-brädan mot ett novatouch såsmåningom..

Props till @Laine för handlovsstödet förövrigt.

Smygtitt på burken också, blir ett galleri när jag klurat ut hur jag ska täcka kablar och SSDerna

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! En Clueboard verkar ju onekligen intressant också, då den skulle vara ännu smidigare att ha på skrivbordet :). Dessutom kändes den mer överkomlig. Bokmärkt den sidan! Men hur skulle en nordisk layout se ut på Clueboarden? Känns som att den inte skulle få plats, eller är det jag som inte tänker efter? (förmodligen).

Själv sitter jag på ett Dibotech Lödkolvset som jag hoppas ska räcka. I och för sig är det inte särskilt svårt för mig att få tag på en sådan lödstation heller.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Tack för svaren! En Clueboard verkar ju onekligen intressant också, då den skulle vara ännu smidigare att ha på skrivbordet :). Dessutom kändes den mer överkomlig. Bokmärkt den sidan! Men hur skulle en nordisk layout se ut på Clueboarden? Känns som att den inte skulle få plats, eller är det jag som inte tänker efter? (förmodligen).

Själv sitter jag på ett Dibotech Lödkolvset som jag hoppas ska räcka. I och för sig är det inte särskilt svårt för mig att få tag på en sådan lödstation heller.

Såg denna bild för ett par dagar sedan.

Permalänk
Medlem

@Simonnice

Clueboard har uttryckligen stöd för iso-layout, så det ska inte vara några problem. Det svåra (och i ärlighetens namn roliga) är att hitta keycaps med svenska tecken. Tänk på att kostnaden för case drar iväg ganska snabbt på en clueboard, ffa om du vill ha aluminium. Vågar man sig på att handla från taobao finns där en hel del prisvärt att hitta. Massdrop blir lätt dyrt, men känns relativt tryggt att ha att göra med.

Jag blev inte riktigt klok på vilken storlek på tangentbord du letar efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Är också lite intresserad av att göra ett eget tangentbord, och är väldigt intresserad av ett Planck tangentbord.

Men vad rekommenderar ni för lödstation? Finns det någon för låt säga...500 kr som är okej?

Jag kör med en jag hittade på Biltema för lite under 1000-lappen. Hyfsat krallig, värms upp snabbt och har en tunn spets som funkar även för SMD. Dessvärre verkar de inte ha kvar den i sortimentet.

Om du bara skall löda fast brytare funkar en vanlig lödkolv för under hundringen. LEDs är lite krångligare då stiften än tunnare, men det funkar det också. Det är egentligen först om du skall göra ett PCB-fritt tangentbord som det kan vara skönt med en tunn spets. Ministationen som @willeykk länkade funkar säkerligen utmärkt!

Permalänk
Medlem

@Nigiliu Min tanke var först tenkeyless, men efter att ha sett 66% blev jag allt lite sugen :). Jag vill egentligen ha ett så litet som möjligt som har allt som krävs för dagligt skrivarbete och gaming. T.ex. har jag nu ett vanligt fullstort tangentbord, men jag skulle lätt kunna saka både numpad och även andra keys jag sällan använder för att ha mer yta till musen. Dessutom är det snyggare med ett mindre. :). Äger ett Mionix Zibal 60 och ett Corsair K65 Tenkeyless för tillfället, men blev som sagt sugen på att göra något eget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Inaktiv

Ops: hade visst inget som var värt att visa!

självinsikt
Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@anon257891: Jag synar ditt Quartz och höjer (?) med Granite:

Fruns bräda, därför ISO och TKL...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

För lite bilder :
Passande nog så landade "Quartz" igår
http://i.imgur.com/TyRkBLW.jpg
Imgur-Album

Kapade till några extra handledsstöd när jag ändå var igång:
http://i.imgur.com/cEW9jfF.jpg
Imgur-album

Nice, kör också en keycool numpad på vänster sida.

Behöver byta ut mitt handledsstöd, börjar bli lite nasty. Har du gjort dessa själv?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Fick äntligen mina RGB mods och numpad kit till mitt Granite. Så blev att montera det på mitt Ducky G2pro.
Blev jävligt nöjd om jag får säga det själv!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

blir mycket granite nu.

Klädde om mitt Filco, blev dock svårt att bestämma för om jag skulle köra med rgb, text eller icon modifiers. Så jag körde med ett vanligt cleant utseende med text mods så att frugan fattar

hursomhelst så är jag sjukt nöjd, känns som ett nytt tangentbord.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Inaktiv

Ops: hade visst inget som var värt att visa!

Självinsikt!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag kör med en jag hittade på Biltema för lite under 1000-lappen. Hyfsat krallig, värms upp snabbt och har en tunn spets som funkar även för SMD. Dessvärre verkar de inte ha kvar den i sortimentet.

Om du bara skall löda fast brytare funkar en vanlig lödkolv för under hundringen. LEDs är lite krångligare då stiften än tunnare, men det funkar det också. Det är egentligen först om du skall göra ett PCB-fritt tangentbord som det kan vara skönt med en tunn spets. Ministationen som @willeykk länkade funkar säkerligen utmärkt!

Ska man lägga runt tusenlappen kan jag varmt rekommendera Hakko FX-888D. Riktigt jävla bra. Köpte min härifrån: http://www.batterfly.com/shop/hakko_fx-888d?filter_name=fx-88...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller