Samlingstråd: "Microsoft ringde till mig och ville.."

Permalänk
Skrivet av CreX:

@jek35: Det är 100% scam. Detta har pågått i ett par år nu. Jag har blivit uppringd kanske 5-6 gånger senaste 2-3 åren. Alltid engelsktalande indier.

Räcker inte med ett par år, det är över 5 år sedan jag hörde talas om det första gången. Den här tråden skapades för 4 år sedan t.ex.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Kan telefonnumret möjligen publiceras här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

@jek35: Ytterst vanlig scam.
#12074411

Här finns vår jättestora tråd kring ämnet.

Ett bra tankesätt är som Emil skriver i trådens första inlägg:

Generellt är det sant men jag har blivit uppringd av MS på riktigt utan att jag initierat kontakten. Tror det var då jag hade ett Azure- testkonto av något slag och de ville höra hur det funkade. En kollega fick liknande samtal och trodde direkt scam varpå han skällde ut dem, men samma sak där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kan telefonnumret möjligen publiceras här?

Brukar vara olika nummer som börjar med 00 49 5175 ****

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd inflyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Detta hände mig för första gången idag. Telefonnr +4951758322.
Konversation:

"Hello I'm calling from Windows Tech Support. I can see from here that whenever you are browsing the internet or doing work we're receiving information about you being infected, sir."
"Do you recognize the fact that I don't have an internet connection?"
"I beg your pardon?"
"I'm not connected to the internet."
"For how long?"
"I've never used the internet."
*hang up*

Kul!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det dyker upp allt fler trådar om att "Microsoft" ringer hem till personer och uppmanar till installation av mjukvara, aktivering av fjärrsytyrning eller något annat i samma stil. Anledningen påstås bland annat vara att man fått något virus som de upptäckt eller att någon blivit hackad, och den "snälla supporten" ska ställa allt till rätta. Oftast handlar det om personer från utlandet som på mer eller mindre tydlig engelska försöker få fram sitt budskap.

Utan vidare spisning: Det här är BEDRAGARE, och man ska absolut INTE göra som de säger! Det handlar rakt av om bluffsamtal där avsändaren inte är vem han eller hon utger sig för. Vet du inte vad du ska göra - lägg helt enkelt på luren!

Microsoft ringer aldrig upp om inte du initierat kontakten, och Microsoft skickar aldrig e-postmeddelanden där uppgifter som kreditkortsinformation begärs. En tumregel är att känner du inte till ärendet på förhand är det bedrägeri och ska hanteras därefter.

SweClockers nyhet om fenomenet: http://www.sweclockers.com/nyhet/15240-falska-telefonsamtal-f...
Polisen varnar om samtalen: http://www.svt.se/nyheter/sverige/polisen-varnar-for-microsof...
Mer information finns på Microsofts webbplats: http://www.microsoft.com/sv-se/security/bedrageri.aspx

Hahaha de ringde mig en gång vilket jag tycker var helt magiskt (har inte haft Windows på kanske 4-5 år), så jag hade kul iaf.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Ringde mig för första gången häromdan. Blev lite ställd eftersom jag pratade med microsoft i ett legitimt ärende för några år sen och det var samma indiska brytning men jag la helt enkelt på luren efter 20 sekunder när han börja snacka om virus. Lite skrämmande, min mamma och pappa skulle garanterat gått på skiten.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Stoppa/Förhindra Microsoft Scammers att ringa

Har den senaste veckan blivit uppringd ett flertal gånger av dessa fullkomligt vidriga människor och undrar om det finns något bekräftat sätt att stoppa dom från att ringa mig i fortsättningen? Har ingen aning om hur dom fick tag på mitt nummer men dessa människor ger ju helt enkelt inte upp!

Nedan är de numren, tiden och datum de har ringt.
0752412580 08:57 2016-11-23
0752310510 09:28 2016-11-23
0752013590 11:52 2016-11-24
07678827451 13:56 2016-11-25
07678827451 13:57 2016-11-25
0708617592 08:43 2016-11-26
0708617592 11:24 2016-11-26
0752715590 09:54 2016-12-01

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Rhaz: *inlägg inflyttat i samlingstråd*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Finns några på youtube som ringer till dom och retas via virtuella maskiner. Mycket roligt. Windows 3.11, Windows 6, Windows 9, Windows 11.1 och windows 12 har dom försökt med

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

@Rhaz: Prova "True caller". Är de inte blockade innan, så blir de det när du talar om att de är spammers.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Hade truecaller en tid. Men det blockerade samtal från en vän. Så därav avinstallerade det. Många använder truecaller mot "ovänner" och detta kan bli problematiskt för andra.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Truecaller har dock varit effektivt mot sånt här för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Hade truecaller en tid. Men det blockerade samtal från en vän. Så därav avinstallerade det. Många använder truecaller mot "ovänner" och detta kan bli problematiskt för andra.

Fungerar det inte, så får man avinstallera. Skall dock påpeka att ett nummer inte hamnar på allmän block-lista pga att en människa blockar numret. Då vore hela världen snart blockad.
Det krävs att X-antal människor blokerar ett nummer för att det skall hamna på en block lista. Där emot är givetvis just det numret blokerat från just din telefon om du blokerade numret.
Åtminstånde värt att prova.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Vet man var de får alla nummer ifrån? Jag är ganska restriktiv med mitt ena nummer men ändå ringer det indier och tjatar om virus.

Kör de bara på måfå?

Permalänk
Inaktiv

Varför inte skita i att svara på alla nummer man inte känner igen eller som inte är i kontaktlistan? Ville de något viktigt så skickar de väl sms.

Permalänk
Medlem

dom ringer flera gånger i veckan till företaget där jag jobbar... chefen älskar att driva med dom

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Varför inte skita i att svara på alla nummer man inte känner igen eller som inte är i kontaktlistan? Ville de något viktigt så skickar de väl sms.

Gjorde så förut, då gick jag miste om en vinst från en tidning.

Svarar däremot inte när det är icke-svenska nummer som ringer.

Permalänk
Inaktiv

Kan tipsa om att lägga in en tyst ljudfil som ringsignal på de nummer man vet är telefonsäljare eller annat irriterande. Nixregistret verkar få respektera tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Varför inte skita i att svara på alla nummer man inte känner igen eller som inte är i kontaktlistan? Ville de något viktigt så skickar de väl sms.

Beror väl lite på vad man har för telefoni lösning.
Fram till för ett par månader sedan, hade jag min jobba telefon även privat.
Fördel: Inga kostnader för egen telefon.
Nackdelar: Man förväntas svara. Har man dessutom kunder utomlands, så är det bara att lyfta luren.
"Scam callers" lär man sig snabbt att hantera. Jag skaffade eget abonnemang för att det ringer lite väl mycket legitima jobb samtal på helgerna. Allt eftersom folk lär sig att man finns tillgänglig, ökar samtalen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

-"Hello sir you have problems with your windows"
- är du säker?
- ja vi ser att du har problem, men vi kan hjälpa dig. ser du din skärm?
- ja jag tittar på min skärm
- tryck på startknappen.
- uhm jag har ingen startknapp.
- jo nere till vänster finns en knapp
- hmmm nej jag kan inte se någon knapp
- jooo NERE TILL VÄNSTER! tryck på den
- men näää jag ser ingen knapp där!!
-Men herrn tryck på windowsknappen på tangentbordet då.
-Jag har ingen windowsknapp.
- Joo nere till vänster på tangentbordet, tryck på den så kommer en meny upp.
- men jag har ingen windowsknapp, jag har inget tangentbord.
Tyst en stund.
- Men du måste ju ha knappar.
- Ja jag har 1,2,3,4,5,6,7,8,9, cam, nav, radio etc
- Men ingen windows?
- Nej jag ser ingen window, tror inte jag har windows.
-Jo du har windows du ska trycka på knappen.
CA 20 minuter senare, uppgivet!
- But sir, du har problem vi ska hjälpa dig.
- Men jag kan inte hitta...
-Vänta du ska få prata med Master på second floor...
Efter en stund kommer en man in på tråden.
- jag är xx master på second floor, du har problem med ditt windows, det är infekterat men vi ska hjälpa dig. (låter seriös och väldigt lite brytning)
- Men jag kan inte trycka på knappen, jag hittar ingen knapp!
- Vad har du på skärmen?
- jag har lite text mm
-Ser du din windowsknapp.
- nej jag ser ingen windowsknapp... vad är det för fel på min dator? Den är ny (med lite desperation i rösten)
- Du har problem med ditt windows, men lugn vi ska hjälpa dig, gör som vi säger bara. Leta efter windosknappen, med ett fönster på.
- Jag har ingen sån knapp, jag har bara 1,2,3,4,5,6,7,8,9, tel, nav, cam etc
-Vad???
-Jag har bara de knapparna?
Tyst i en halvminut
-Sitter du vid din dator.
- Ja jag sitter i bilen.
-I bilen????
- Ja jag sitter i bilen och tittar på min bildator
-Din bildator?
- Ja datorn som sköter bilen.
- Då är det inget problem... då rör det inte dig.
- Men jo ni ringde ju mig, jag har ju problem med datorn! (Kraftig desperation i rösten) Ni säger jag har virus! Min bil och dator är ju helt ny!
- nej sir, det är ingen fara det gäller inte dig.
- Men ni ringde ju mig, ni ser ju att jag har problem, det måste ju åtgärdas.
- Nej det är inget problem, vi kommer inte ringa igen, det är inget problem.
- Men, men ni ringde ju...
- det kommer inte hända igen, ha en bra dag...
Blir kopplad tillbaka till den första kvinnan som troligen lyssnat en del under tiden.
- Jaghar problem och ni ringer mig och sen vill ni inte hjälpa mig. säger jag desperat
- Du har inget problem!
- jo ni sa ju det!
-Du har inget problem hej då
-Men ni ringde ju...
- Hej då
Klick

Jag tog ju i alla fall 50 minuter av deras tid som hindrade någon annan från att luras!

Och visst faan ringde de igen!
- Hello sir you have problems with your windows.
-No i can see through them.
- No you have problems with your windows!
-No no problem, I can see through them. I cleaned them yesterday!Goodbye!

God fortsättning och gott nytt år på er!

Jävlas med jävlarna

-

Visa signatur

Burk 1: Corsair Obsidian 800d 6Gb mod, Corsair HX 750W, Corsair H100iV2, Corsair 32GB DDR3 Vengeance 1600MHZ (4X8GB), Asus Maximus IV extreme B3, Intel i7 2600K, Asus GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB, WD Velociraptor 600Gb, 2st WD Black 1TB (raid), Freecom blueray, W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Hjälpsam indier...

+46 798 53 35 75

Ungefär så här:

(Med indisk accent) - Hello, is this Mr *****? I'm calling from Microsoft support - We have noticed that your computer got hacked - But don't worry, we will help you fix this...

Jag: Oh my!, Good thing you warned me berfore they stole something...

"Mr Curry": No problem - We always help our customers - I will give you a link to our support page, so that we can "help" you...

Jag: So this is a problem with Windows, right?

"Mr Curry": Yes - your Windows computer has been hacked, please click the link now, so that we can "help" you before it's too late...

Jag: This is very strange, as I'm running Debian - How did you notice this?

"Mr Curry": *Click*...

Ville tydligen inte hjälpa mig längre...hehe

Snygghet...
Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk
Medlem

Fick idag ett samtal från Microsoft supportcentral eller något sådant, Tel. +46 798 763 995

Liknande som @oskich.... i posten före min.

Efter mycket diskussion om knapptryckningar som inte fungerade så talade jag om att jag körde Linux mint, då var han inte intresserad att hjälpa mig längre och la på

Permalänk
Medlem

Dessa ringde mig i morse. Nästan så man hade sett fram emot det en längre tid!

Hon: "Hello, my name is Jennifer and I'm calling from Windows support. Do you speak english?"

Det tog några sekunder innan jag förstod vad det var, och då kunde jag inte låta bli att asgarva lite innan jag lyckades svara.

Jag: "Yes, I speak english"

Hon: "Sir, like I said I'm calling from Windows support and you have a problem with your computer"

Jag: "Really? I don't think your name is Jennifer and I don't think you're calling from Microsoft. I think you're calling from a scam centre in India".

Hon: "Sir, I'm not a scammer. I'm calling from Windows support and I have proof"

Jag: "Let me guess, you're going to tell me about all the viruses I have on my computer?"

Hon: "Sir, I'm not calling about the viruses... I'm calling about the hackers..."

Kunde inte låta bli att asgarva igen, och då la hon dessvärre på.

Det gjorde hela min dag mycket bättre efter att ha börjat hyfsat dåligt i alla fall!

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

Brukar få samtal från dem lite då och då. I början blev jag förbannad och irriterad men nu försöker jag uppehålla dem så länge som möjligt om jag har tid.

För någon månad sedan ringde en kvinna och jag spelade med ett tag och till slut frågade jag henne vad hon hade på sig. Det blev dödstyst en kort stund och sedan fortsatte samtalet. Efter ett tag frågade jag om hon hade sexiga underkläder på sig och då blev hon riktigt arg och frågade varför jag ställer så dumma frågor.

Vände på det hela och ifrågasatte varför hon kommer med dumma påstående om min dator och hon lade på när jag frågade om hon kunde maila nakenbilder

Edit: Satt i lunchrummet när detta utspelade sig, så mina kollegor fick sig ett riktigt gott skratt

Permalänk

Som många redan skrivit så är det bedragare som ringer, jag använder truecaller och den brukar kunna fånga de mesta scam/spam spm ringer.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Fick samtal från dessa personer idag.
Tyvärr så varnade inte truecaller om att det va spam.

Tel nr: 079-8123465

Står inget lands prefix, så jag gissar på att det är fejkad för att se ut som ett svenskt nr.

Mrs : tech support bla bla bla
Jag: why are you calling me you Fu**g scammer
Mrs : We are not scammers, you have virus
Jag: your scam is well known for years you f***s
Mrs : Listen to me we are not scammers, your windows is infected. Im logging your IP as we speak.
Jag: Oh really, im on a MacBook right now. No windows at all
Mrs: Ok bye.

ändrat onödigt ordval, se §1 /mod
Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem

Blivit uppringd flera gånger senaste veckorna. Idag med ett svenskt nummer, 079 824 37 95.

Obegripligt att dessa kriminella kan få fortsätta år efter år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Blivit uppringd flera gånger senaste veckorna. Idag med ett svenskt nummer, 079 824 37 95.

Obegripligt att dessa kriminella kan få fortsätta år efter år.

Hur länge lyckades du dra ut på samtalet?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2