Samlingstråd: "Microsoft ringde till mig och ville.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Då var det dags igen!
Bluffsamtal från personer som påstår sig ringa från Microsoft.
+46 076-7945979 är numret dom ringer ifrån.

OT

Moderator får gärna lägga detta inlägg i rätt forumdel om jag postat på fel ställe

Har själv blivit uppringd tre gånger av dem

Permalänk
Medlem

Eftersom det redan finns en stor tråd om detta så räcker det med att skriva i den istället för att göra en ny tråd varje gång de ringer.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så dom har börjat ringa ifrån Sverige nu också.. Då borde det väl vara lättare att anmäla det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Ringde mig för 1 timme sen från +44855924316.
Mycket roligt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*inlägg inflyttade*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ringt mig 2ggr idag, ringde från okänt nummer. Dom la på båda gångerna när jag påstod att jag inte ens körde windows. Lagom irriterande åtminstone.

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Medlem

Nu har de tydligen börjat ringa på mobiler Ifrån +78649873. de har ringt mig tre gånger.
Jag FATTAR inte hur det är här kan få fort gå i flera år. Det är säkert ringt hela Sveriges befolkning minst två gånger vid det här laget. Är de ingen som lyckats lokalisera vad det är för skojare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Nu har de tydligen börjat ringa på mobiler Ifrån +78649873. de har ringt mig tre gånger.
Jag FATTAR inte hur det är här kan få fort gå i flera år. Det är säkert ringt hela Sveriges befolkning minst två gånger vid det här laget. Är de ingen som lyckats lokalisera vad det är för skojare ?

Spelar troligen ingen roll, bara se på polisviruset osv.

Är vad jag vet inte olagligt om man själv godkänner det, även om det skulle vara olagligt så tar inte polisen tag i IT frågor (om dessa inte blir påtvingade mer eller mindre).

Men enligt mig tjänar man inga direkta pengar att ta över någons dator. Vist man ser ju exakt hur mycket pengar denne har och även surfvanor. Men bankerna har såna säkerhetssystem att det är näst intill omöjligt att föra över pengar till någon annans konto (har ju säkerhetsdosor som inte är knutet till datorn, bank id på mobilen osv).

Det enda vinsten, är om man lyckas utpressa denna på pengar i så fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Spelar troligen ingen roll, bara se på polisviruset osv.

Är vad jag vet inte olagligt om man själv godkänner det, även om det skulle vara olagligt så tar inte polisen tag i IT frågor (om dessa inte blir påtvingade mer eller mindre).

Men enligt mig tjänar man inga direkta pengar att ta över någons dator. Vist man ser ju exakt hur mycket pengar denne har och även surfvanor. Men bankerna har såna säkerhetssystem att det är näst intill omöjligt att föra över pengar till någon annans konto (har ju säkerhetsdosor som inte är knutet till datorn, bank id på mobilen osv).

Det enda vinsten, är om man lyckas utpressa denna på pengar i så fall.

Det är utpressning. De lägger in ett tidigt lösenordskrav som kommer upp så fort du startar Windows, inkl. i felsäkert läge, innan den normala skärmen för lösenord och tar inte bort det innan du har betalat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Det är utpressning. De lägger in ett tidigt lösenordskrav som kommer upp så fort du startar Windows, inkl. i felsäkert läge, innan den normala skärmen för lösenord och tar inte bort det innan du har betalat.

Ja det lät ju vettigt i alla fall (inte bra alltså). För jag såg inte annars något vettigt sätt dom gör sig pengar på detta annars.

Funderar lite på om samma personer också blir blåsta mer än en gång. För dom har ju hållit på i flera år och bör ju ge inkomster annars hade dom inte fortsatt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu ringde de precis. Blev kopplad runt mellan 4-5 personer innan till sist samtalet avslutades (Microsoft har förvånande ostabilt internet...). Jag påpekade att de alla lät väldigt indiska vilket en gjorde iaf otroligt förbannad. haha
Men han återfanns sig snabbt och korrigerade sig att de inte satt i USA, vilket han först sade, utan satt i Indien eftersom de är nattskiftet. Klockan är ju snart lunch i USA så jag vet inte jag, men däremot måste det ju snart vara midnatt om inte över i Indien... haha
Bland de roligaste 15 minuter jag haft på länge.

Permalänk
Lego Master

Misstänker att de ringde mig häromdagen, men när det tog väldigt lång tid efter mitt "hej?" till deras "heloooo, I am calling..." så misstänkte jag vad det handlade om och lade på. De försökte inte ringa tillbaka. Faddormakkors.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag antar att det var dem som ringde mig, var ett telefonnummer från Los Angeles tror jag det stod och sedan nu så står det "Microsoft Store" istället för telefonnumret... Hur funkar det? Kan vem som helst visa vad som helst istället för telefonnumret (Telefonnumret visades först sedan så ändrades det till "Microsoft Store") eller har de lyckats lura till sig något sådant? Tror nog många mindre kunniga går på det bara för att telefonen säger "Microsoft Store" eller något liknande. =/

Permalänk
Medlem

Ringde till mig nyss. Svarade ett tredje missade samtalet. +1 213 806 7300 kom samtalet ifrån.
När jag sa att jag använde Linux så klickade han mig :(.

Ser nu att det tillhör faktiskt Microsoft
https://www.microsoft.com/about/companyinformation/usaoffices...

Dvs de spoofar deras nummer. Tråkigt för folk som inte begriper bättre och faktiskt går på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Nu ringde de precis. Blev kopplad runt mellan 4-5 personer innan till sist samtalet avslutades (Microsoft har förvånande ostabilt internet...). Jag påpekade att de alla lät väldigt indiska vilket en gjorde iaf otroligt förbannad. haha
Men han återfanns sig snabbt och korrigerade sig att de inte satt i USA, vilket han först sade, utan satt i Indien eftersom de är nattskiftet. Klockan är ju snart lunch i USA så jag vet inte jag, men däremot måste det ju snart vara midnatt om inte över i Indien... haha
Bland de roligaste 15 minuter jag haft på länge.

Nu tror jag inte det är så, men är inte ovanligt att stora bolag i åtminstone England hyr support tjänster från callcenter i Indien, tyvärr säger jag för alla gånger jag har pratat med något callcenter i Indien er med bara dåliga erfarenheter, en började ropa och skrika åt mig i telefonen(callcenter för three UK) och säger jag är rasist?! Då var det bara jag som inte riktigt fattade vad dom sa, för deras Engelska var inte den bästa, sedan är inte min hörsel den bästa, och på Engelska..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Ringde till mig nyss. Svarade ett tredje missade samtalet. +1 213 806 7300 kom samtalet ifrån.
När jag sa att jag använde Linux så klickade han mig :(.

Ser nu att det tillhör faktiskt Microsoft
https://www.microsoft.com/about/companyinformation/usaoffices...

Dvs de spoofar deras nummer. Tråkigt för folk som inte begriper bättre och faktiskt går på det.

Vet jag sa sist dem ringde mig att jag körde linux, då sa han "ahh, i see linux here" med halv glatt röst.
Sa bara till dem att sluta scamma och sen la jag bara på. Så trött på dem nu, ringer ofta ibland. En månad ringde dem säkert 3 gånger tätt in på varandra med.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Hedersmedlem

Att gå in i tråden och reta upp sig på 3,5 år gamla inlägg tillför ingenting, speciellt inte när man feltolkar det som sades. Är ni missnöjda, Anmäl inlägget istället så bedömer vi om det bör åtgärdas. Tack på förhand.

*Inlägg raderade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Vet jag sa sist dem ringde mig att jag körde linux, då sa han "ahh, i see linux here" med halv glatt röst.
Sa bara till dem att sluta scamma och sen la jag bara på. Så trött på dem nu, ringer ofta ibland. En månad ringde dem säkert 3 gånger tätt in på varandra med.

Får hoppas att de slutar höra av sig. I annat fall får man ju blockera telefonnummerna. Men det är lite mer problematiskt när de spoofar dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Men lite konstigt är det

Hade problem med Win7 i våras och då började samtalen från "Microsoft Service Center" att dyka upp.
Typisk indisk/pakistansk intonation på engelskan.
Nu har jag ett eländigt problem med "internal power error" efter att ha laddat ner Win10.
Tog inte mer än ett par dagar så fick jag ett samtal från samma källa.
Man kan undra om dom har har hackat MS. Underligt är det i varje fall.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965E 3.4GHz, 32 GB RAM, NVIDIA GeForce GTX1050 , Corsair Neutron 240 GB AIHC, Win 10/64 Home, Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H rev 1.0, Bios F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosimunda:

Hade problem med Win7 i våras och då började samtalen från "Microsoft Service Center" att dyka upp.
Typisk indisk/pakistansk intonation på engelskan.
Nu har jag ett eländigt problem med "internal power error" efter att ha laddat ner Win10.
Tog inte mer än ett par dagar så fick jag ett samtal från samma källa.
Man kan undra om dom har har hackat MS. Underligt är det i varje fall.

Lustig slump helt klart

Kan nämna att min polare blev helblåst av just en i förra veckan. Han var dock rätt slarvig och gick lätt att gå runt lösenordet (systemåterställning och sen var allt han installerat borta)

polaren blev även av med pengar och skulle även skicka 5000kr till denna i Indien (det han blev av med över nätet får han tillbaks, vad det verkar).

Som tur var så ringde polaren mig, så "Microsoft support" fick inte se några pengar alls i stället (om dom pengarna han skickade över nätet kommer tillbaks).

Ja i alla fall är ju det gamla vanliga som händer vid såna här blåsningar, lägger in programvara, låser datorn och sen hotar att låsa/förstöra datorn om man inte får 5000kr skickade till sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Moderator

Fick ytterligare ett samtal från Microsofts indiska support, lite kul att de slumpvist ringer vem som. Hade inte tid med en lång charad så deklarerade bara att jag arbetar med datorer, känner till deras scam och att han gärna fick stanna kvar på linjen medans jag spåra....*klick*

Tråkig snubbe.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Fick ett av dessa samtal nu på morgonen. Tänkte först inte svara, men bestämde mig för att slösa bort några av deras minuter, så att kanske någon annan inte drabbas. Grundläggande sätt att gå tillväga har inte ändrats nämnvärt sedan förra gången... För ca 3 år sedan.
Började med att låta personen vänta medans datorn startade, den var redan igång. Då påpekade den som ringde att det troligen var alla virus jag har som orsakar slöheten.
De hade svårt att få mig att hitta rätt tangent, då deras instruktion var att leda den de ringde till vänster Windowstangent. Jag har en funktionstangent på den platsen.
Efter en stund tyckte jag att det kunde räcka och sa åt henne att jag vet att det är en scam som de försöker utsätta mig för och att jag inte går på det då jag jobbar med IT. Hon var dock envis och ville fortsätta.
Då frågade jag om det var Windowstangenten och R som hon försökte få mig att trycka och det var det. Nästa fråga från mig var om det var att köra CMD som var nästa steg. Hon lät lite förvånad av att jag började leda konversation...
Sedan ville hon att jag körde ASSOC och där hitta ett CLSID som skulle visa min 'security licens'. När jag påpekade att denna är samma på alla Windowsdatorer glömde hon till och med bort att läsa upp den för att bekräfta.
Nu ville hon direkt få kontroll över min dator via logmein, men då bad jag henne sluta och önskade en bra dag och la på.

Så här i efterhand borde jag gått ett steg längre och fått hennes pinkod till logmein så att jag kunde skickat den i en abuse report till logmein. Uppmanar alla att göra det då det kan ställa till med lite extrajobb för dem att göra nya registreringar hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Inaktiv

Från att ha varit fri från dessa på min jobbmobil blir jag bara mer och mer trakasserad av dessa. Hur gör de egentligen med telefonnummer, slumpar de och när de får en träff på någon som svarar så hamnar denna i en lista som de trakasserar oftare?
Jag brukar på jobbmobilen svara att jag ej har en dator, tror ni detta hjälper? Nej, för min dator som jag inte har skickat ut virussignaler till deras server.

Det verkar som om deras 1:first line är fullkomligt idioter för det kvittar vad man säger, hädannäst ska jag säga att jag ej kan engelska och jag förstår ej vad de säger, jag tror knappast det hjälper utan de kommer babbla sin skit ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Från att ha varit fri från dessa på min jobbmobil blir jag bara mer och mer trakasserad av dessa. Hur gör de egentligen med telefonnummer, slumpar de och när de får en träff på någon som svarar så hamnar denna i en lista som de trakasserar oftare?
Jag brukar på jobbmobilen svara att jag ej har en dator, tror ni detta hjälper? Nej, för min dator som jag inte har skickat ut virussignaler till deras server.

Det verkar som om deras 1:first line är fullkomligt idioter för det kvittar vad man säger, hädannäst ska jag säga att jag ej kan engelska och jag förstår ej vad de säger, jag tror knappast det hjälper utan de kommer babbla sin skit ändå.

Troligen ringer dessa tills det får napp. Min polare har hamnat i klistret nu och blivit av med ännu mer pengar och troligen kommer han bli blåst 3dje gång om det vill sig illa.

Inte dåligt med pengar han blivit av med i alla fall. Om han inte lyckas få translationen hävd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Dom har ringt hem till min farmor på 84 bast som inte kan ett ord engelska lol. Av en slump så svarade jag just då och så fort tjejen i luren sa "heloo im caling frum microsoft..." så sa jag bara "this is a scam, bye" och la på. Dom verkar ha slutat ringa sen dess.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Från att ha varit fri från dessa på min jobbmobil blir jag bara mer och mer trakasserad av dessa. Hur gör de egentligen med telefonnummer, slumpar de och när de får en träff på någon som svarar så hamnar denna i en lista som de trakasserar oftare?
Jag brukar på jobbmobilen svara att jag ej har en dator, tror ni detta hjälper? Nej, för min dator som jag inte har skickat ut virussignaler till deras server.

Det verkar som om deras 1:first line är fullkomligt idioter för det kvittar vad man säger, hädannäst ska jag säga att jag ej kan engelska och jag förstår ej vad de säger, jag tror knappast det hjälper utan de kommer babbla sin skit ändå.

Här hjälpte inget annat än att lägga på utan att säga ett ljud, alla andra alternativ gjorde bara att de ringde igen inom 24 timmar.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gaminggirl:

Här hjälpte inget annat än att lägga på utan att säga ett ljud, alla andra alternativ gjorde bara att de ringde igen inom 24 timmar.

Hej jag ska pröva det.

Jag fick idag ett utlandssamtal och tänkte nej inte igen och funderade ej på att svara, jag svarade ändå och det var ett extremt viktigt samtal från en kund. Alltså telefonen för många är så viktig och man måste presentera sig, men om de svarar tillbaka att de är asholes så kommer jag testa ditt förslag genom att bara låta telefon ligga tyst.

Permalänk
Medlem

Jag följde snubbens instruktionener tills han frågade vilken knapp jag hade bredvid Alt och jag sa CMD. "What computer do you have?"
-Macbook pro
"Okej, I will direct you to the mac department"

där la jag på.

Då ringer han upp igen och frågar argt varför jag la på. Jag svarade att jag inte ville prata med honom och la på igen. Sedan dess har ingen ringt igen.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Hej jag ska pröva det.

Jag fick idag ett utlandssamtal och tänkte nej inte igen och funderade ej på att svara, jag svarade ändå och det var ett extremt viktigt samtal från en kund. Alltså telefonen för många är så viktig och man måste presentera sig, men om de svarar tillbaka att de är asholes så kommer jag testa ditt förslag genom att bara låta telefon ligga tyst.

Jag lyfte luren och svarade också, men när de sagt vilka de var så la jag bara på. Man vet ju aldrig vem det är i andra änden innan man svarar...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)