Samlingstråd: "Microsoft ringde till mig och ville.."

Permalänk
Medlem

Dom har ringt till mig till och från i snart en månad.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det bryr sig väl inte Microsoft om? Har man OEM licens så är man körd

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk

En pensionär berättar 22/3 i svt-rapport-18, om hur han blev lurad på flera tusen kr av dessa ms-support bovar.

http://www.svtplay.se/video/1900731/22-3-18-00

Och jag känner igen rösten i luren där, är väldigt likt de som rignt till mig flera gånger..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

För ett ½ år sedan hörde dom av sig. Då gick jag ner i min källare och startade ångmaskin. Dvs. en gammal burk som jag enbart använder till att laborera med. Det var mycket instruktioner på dålig engelska så det tog tid. Jag var ju avsiktligt tafatt och fattade dåligt. Men så småningom fick dom till fjärrstyrning och då var det fart på dom. Till slut skulle jag knappa in mitt Visa nummer på en fejkad webbsida men då vart det plötsligt nått allvarligt fel på min dator (ryckte ur nätsladden). Dom kämpade på ända tills dom fattade att jag drev med dom. Över en timme kunde jag hejda dom från kriminell verksamhet. Deras telefonbolag tjänade ju också en hacka.

Permalänk
Medlem

Agerade enligt deras instruktioner en lång stund utan att lyckas göra vad de bad mig om. Det tog ände tills de frågade vilken version jag körde (för att veta exakt var jag skulle klicka) och jag svarade 13.04. Tystnad... "There is no winows 13.04". "Did I ever tell you i run windows?".

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat några inlägg med hänvisning till forumets trivselregler.

/KimTjik

Permalänk

Ringde till mig precis!
De visade massa fel i eventviewer(som alltid finns där...). Sen ville de att jag skulle besöka en hemsida (skriver inte hela, men det började med www.info****.***. Tyvärr bröts samtalet innan han hann säga topdomänen(började pipa och göra konstiga ljud)...

Sitter nu och hoppas på att de ringer upp igen så jag på riktigt kan komma dit jag vill

BTW, borde man anmäla dessa samtal?

EDIT:

De ringde upp igen, de ville att jag skulle ladda ner ett program som hette A******. Gjorde självklart inte det, men låtsades. Han begärde ett ID nummer som jag sa att jag inte hade. Nu talar jag om att jag visste vad han sysslar med, att min dator fungerar som den ska, påpekade även att Microsoft aldrig ringer etc. Han hotar nu med att låsa min dator. Avslutar med "Alright, lock my computer!" och lägger på. Otroligt underhållande!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

De har ringt mig några gånger och jag har försökt driva med dom, en dag lyckades de tom ringa två ggr från två olika länder??
Jag brukar hålla med en stund, ibland säger jag efter en lång konversation att jag har macdator (har inte läst hela tråden så några har säkert kört samma grej)
En annan gång sa jag att MS har utmärkt support här i sverige och att jag ringer dom om jag har problem, en annan gång sa jag att jag också jobbar på MS support i sweden och då frågade han vad jag hade för anställningsnr, jag drog till med ett nr bara och han sa att jag ljög och han slängde på luren.. hehe

Visa signatur

Xeon 2,26 GHz 4core, 8GB ddr3 1333mhz. Geforce 8400GS

Permalänk
Medlem

Det är grymt störande när det ringer folk från "Microsoft". Till mig har de ringt två gånger och bett mig starta datorn och utföra någon form av uppgift... Vilket jag naturligtvis inte gjorde!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z97-A | CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz | GPU: MSI GeForce GTX 770 | Lagring: Intel 330 Series 120GB SSD + 2TB Seagate Barracuda | RAM: Corsair CL10 2 x 8GB 1600MHz DDR3 | PSU: Fractal Design Newton R3 600W | Optisk enhet: ASUS DRW-24F1ST |Skärmar: LG W2453V 24" + Envison L905A | Tangentbord: Saitek Cyborg Keyboard | Mus: Razer Naga 2012 Edition

Permalänk
Entusiast

Vill uppmärksamma folk om att det är en ny våg med bedrägerisamtal på gång.
Flera bekanta, och jag själv har nyligen blivit uppringda av "Microsoft" från telefonnummer: +56 489 492 65 (Landskod: Chile). Där de påstår att ens dator har allvarliga problem. (Lustigt, Jag kör ju Linux, så hur skulle det gå till. Eller har Microsoft börjat med gratis Linux-support nu också?)

Jag misstänker att de bland annat använder sig av suspekta hemsidor med tillhörande underliga registreringsformulär för att få tag på ens kontaktuppgifter.
En av mina "bekant" har använt mitt telefonnummer, så även jag är drabbad. (Har skrivit tidigare om att en av mina "bekanta" nyttjar min uppgifter till allt möjligt)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jodå. En gång i går kväll och två gånger nu på morgonen.

Svarade och la på luren igår. Första imorse tryckte jag upp samtalet och la på på en gång utan att säga något. Andra samtalet svarade jag, extremt irriterad med ett hög *PPPPFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFTTTT!" och la på. Blev kallsvettig direkt då det samtalet var 9:53 och läkaren skulle ringa upp 9:55 idag.

Fick för mig att jag kanske *pffft*at bort läkaren i min ilska.

Seriöst. Inget man kan göra för att slippa skiten? Svara och be dem vänta tills de lägger på själva? Svara med ovanstående varje gång? Klicka upp samtalet och lägga på på en gång?

Kan för mitt liv inte tänka mig att de fått tag på numret via suspekta sidor med "underliga registreringsformulär" då jag/vi aldrig angett nummer annat än Steam/Battlenet och för Wildstar (Nyligen) och Swtor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Har fått många av dessa telefonsamtal de senaste två veckorna, vissa dagar flera stycken. Det har i alla fall inte hjälpt att låtsas att jag inte förstår engelska

Permalänk
Medlem
Permalänk

Någon som har lyckats bli av med de här typerna? Jag börjar bli tokig på att de ringer en gång i timmen under en hel dag och sedan börjar igen några veckor till en månad senare med samma sak. Jag lägger på luren så fort jag hör det är de, att inte svara hjälper inte då bara låter de signaler gå fram i minst 2 minuter innan de lägger på och ringer upp igen om en timme. De har hållit på sedan i Maj nu så jag börjar fundera på att bara säga upp min fasta telefon. Anger aldrig mitt fasta nummer på suspekta hemsidor (knappast mobilen heller) så min gissning är att de får numren från hitta.se eller eniro.se. Inte från företagen direkt utan genom att söka.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Samtalen tycks ha lugnat ner sig nu efter att jag tre gånger har sagt att jag jobbar på ett antivirusföretag och vet att Microsoft inte ringer upp folk.

Permalänk

Jag hade problem med dessa samtal tidigare men sedan ett halvår tillbaka har jag tagit bort mitt fasta telefonnummer från Eniro, Hitta & Co och, peppar, peppar så har samtalen upphört. Det verkar alltså som telefonnumren de ringer kommer från allmänt tillgängliga källor och inte från några listor man hackat fram.

Permalänk

Fick just ett samtal från 008000053. Googlade numret och det visade sig att det är ytterligare ett av dessa "Microsoft fraud"-nummer. Så det är bara att lägga på direkt när detta nummer visas.

Permalänk
Medlem

Fått två samtal idag från en kvinna som pratade engelska med kraftig afrikansk dialekt som påstod att hon var från microsoft. Jag svarade att jag visste om att det var scam och att jag var insatt i vad dom gjorde första gången. Två timmar senare ringde samma kvinna, inte dom smartaste typerna det här?

Permalänk
Medlem

haha,
var nån trollare som ringde till mig med i veckan, la på direkt

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk

De ringer mig ibland också, men ganska sällan numera, lägger på direkt.

Men eftersom de fortsätter hålla på med detta, så måste det vara en god affär för dem, annars skulle de väl inte hålla på..
Så de måste ju lyckas lura någon stackare nån gång då o då..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Och dom ringde mig nyss, sa att jag inte kör Windows, då jag faktiskt kör Ubuntu på min bärbara dator, och då började dom argumentera och då la jag bara på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ringer dom igen så säg att ni hör dom dåligt och fråga om dom kan tala högre. Detta medför omedvetet att dom trycker telefonen/headsetet ännu hårdare mot sin mun och samtidigt sitt egna öra. (Min egna teori)
Då passar ni på att vråla det mest brutala avgrundstjutet rakt in i deras trumhinnor, skrik som om det vore för sista gången. Sedan avslutar ni samtalet med ett högt skrattande "-PISS OFF! HAHAHAHAHA".

Med lite tur har ni lyckats att ge dom tinnitus eller åtminstone en tankeställare. Med lite otur har ni sabbat er egna telefon.

Permalänk
Medlem

Ringde igår, hon som ringde tackade för sig när jag hälsade dem att vi använder Linux här hemma (vilket vi dock inte gör ). Orkade inte börja argumentera med dem, och det snabba svaret om Linux hade den effekten jag hade hoppats på.
Vad jag vet så var detta den första gången de ringde hit, så jag hoppas att de inte ringer igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det ringde från Windows technical support till mig idag, så fort personen jag inte minns vad han hette presenterat sig på sin usla engelska och frågade hur det var med mig idag sa jag kort och gott Goodbye. Varför skulle Microsoft leta upp mitt namn och telefonnummer och om de gjorde det varför inte presentera företaget med hela namnet...

Sorry för att gräva upp en gammal tråd, men tror jag fick rätsida på ett likadant problem.

Vad jag gjorde var att jag laddade hem Offline NT password och låste upp befintliga kontots lösenord (och låste upp Adminstratörskontot, vet ej om det gjorde någon skillnad dock). Nu kommer jag in i datorn men lösenordsprompten kvarstår dock behöver jag nu bara trycka Enter för att komma vidare.

Här finns lite mer info kring det dock, det kan uppstå problem och man bör göra backup snarast efteråt.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Sorry för att gräva upp en gammal tråd, men tror jag fick rätsida på ett likadant problem.

Vad jag gjorde var att jag laddade hem Offline NT password och låste upp befintliga kontots lösenord (och låste upp Adminstratörskontot, vet ej om det gjorde någon skillnad dock). Nu kommer jag in i datorn men lösenordsprompten kvarstår dock behöver jag nu bara trycka Enter för att komma vidare.

Här finns lite mer info kring det dock, det kan uppstå problem och man bör göra backup snarast efteråt.

Lycka till!

Varför ger du mig tipset? Jag har aldrig låtit dem komma i närheten av min dator, jag bara lägger på när de ringer. Mitt problem är bara att de ringer en gång i timmen en hel dag när de får för sig att det är mitt nummers tur...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Varför ger du mig tipset? Jag har aldrig låtit dem komma i närheten av min dator, jag bara lägger på när de ringer. Mitt problem är bara att de ringer en gång i timmen en hel dag när de får för sig att det är mitt nummers tur...

Sorry läste väl fel och försökte hjälpa dig... Men då till ni andra som faktiskt har blivit lurade av dessa skojare så kan ni läsa tipset ovan och slippa installera om datorn.

Är väl bättre att ha en samlingstråd där vi försöker hjälpa varandra produktivt istället för att bara skriva hur vi tog emot ett samtal från dessa skojare?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Northbane:

Sorry läste väl fel och försökte hjälpa dig... Men då till ni andra som faktiskt har blivit lurade av dessa skojare så kan ni läsa tipset ovan och slippa installera om datorn.

Är väl bättre att ha en samlingstråd där vi försöker hjälpa varandra produktivt istället för att bara skriva hur vi tog emot ett samtal från dessa skojare?

Det enda riktiga steget att ta, efter att de lyckats installera sin mjukvara, är att installera om Windows på en totalt omformaterad hårddisk. Fördelsaktigt att formatera om den befintliga hårddisken och på så sätt rensa ut allt gammalt infekterat, innan man installerar om.
Att bara återställa lösenordet löser inte problemet. Deras mjukvaror ligger kvar. Dessutom hjälper det inte att avinstallera mjukvarorna, då de gömt dolda kopior som aktiveras allt eftersom runtom på hårddisken.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag satte upp en virtuell maskin som jag tänkte släppa in dem i ifall de ringer igen, men sedan slutade de ringa. Kanske för att jag drivit med dem så mycket när de ringer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det enda riktiga steget att ta, efter att de lyckats installera sin mjukvara, är att installera om Windows på en totalt omformaterad hårddisk. Fördelsaktigt att formatera om den befintliga hårddisken och på så sätt rensa ut allt gammalt infekterat, innan man installerar om.
Att bara återställa lösenordet löser inte problemet. Deras mjukvaror ligger kvar. Dessutom hjälper det inte att avinstallera mjukvarorna, då de gömt dolda kopior som aktiveras allt eftersom runtom på hårddisken.

Nja, de använder ABBYY och Advanced WindowsCare samt Teamviewer och LogMeIn Rescue verkar det som och det är ju fullt legitima program om de används av rätt människor. Efter borttagning av dessa program så körde jag därefter virussökningar med 5 olika program från olika företag och hittade inga spår efter trojanvarianter eller dyl.
Men visst, vill man vara 100% säker så är ju en ominstallation att föredra, men ifall man behöver ta en smidig backup på program där man hellre exporterar ut databaser/filer snarare än att drag n drop:a så kan det vara ett smidigt sätt att få igång datorn innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Nja, de använder ABBYY och Advanced WindowsCare samt Teamviewer och LogMeIn Rescue verkar det som och det är ju fullt legitima program om de används av rätt människor. Efter borttagning av dessa program så körde jag därefter virussökningar med 5 olika program från olika företag och hittade inga spår efter trojanvarianter eller dyl.
Men visst, vill man vara 100% säker så är ju en ominstallation att föredra, men ifall man behöver ta en smidig backup på program där man hellre exporterar ut databaser/filer snarare än att drag n drop:a så kan det vara ett smidigt sätt att få igång datorn innan.

Även om programmen går att ta bort så kan de ju ha ändrat inställningar (brandvägg, webbläsare etc) så att säkerheten är sänkt.