Samlingstråd: "Microsoft ringde till mig och ville.."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Mo0rbid: Scam.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

scam

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Ja det är scam
https://www.microsoft.com/sv-se/security/bedrageri.aspx
den delen "Microsoft ringer inte upp för att erbjuda datorhjälp om du inte har begärt det."

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Skrivet av Mo0rbid:

Fick just ett samtal från ett okänt nummer, kvinnan i luren frågade om jag pratade engelska och sa att hon var från Microsoft och ville prata om min dator. Sa bara att jag var upptagen då det låter lite fishy. Hon sa hon skulle ringa tillbaka senare. Vad tror ni? Har aldrig någonsin fått telefonsamtal från MS förut och förstår inte varför de skulle vilja ringa mig. Var det någon som försökte scamma eller?

Scam, det har hållit på nu i flera år med olika varianter. Bara lägg på utan att säga något nästa gång i alla fall så länge du inte har ringt Microsoft själv och bett dem ringa dig eller de sagt de ska ringa tillbaka.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1097811-samlingstrad-mi...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Det här är ett av de vanligaste sätten att bli hackad nu för tiden. Det är INTE MS som ringer. Varna också din släkt för det är många som går på det tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Fick just ett samtal från ett okänt nummer, kvinnan i luren frågade om jag pratade engelska och sa att hon var från Microsoft och ville prata om min dator. Sa bara att jag var upptagen då det låter lite fishy. Hon sa hon skulle ringa tillbaka senare. Vad tror ni? Har aldrig någonsin fått telefonsamtal från MS förut och förstår inte varför de skulle vilja ringa mig. Var det någon som försökte scamma eller?

Det är scam, hade du kollat under Microsoft Windows här på forumet hade du sett http://www.sweclockers.com/forum/trad/1097811-samlingstrad-mi...
Eller bara sökt på samma sak

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Scam, det har hållit på nu i flera år med olika varianter. Bara lägg på utan att säga något nästa gång i alla fall så länge du inte har ringt Microsoft själv och bett dem ringa dig eller de sagt de ska ringa tillbaka.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1097811-samlingstrad-mi...

Eller säger "Tack, jag känner en datorkunnig som kan hjälpa mig" och lägger på.

Varna alla bekanta, föräldrar mm och är dom fortfarande orolig så kontaktar dom en datorkunnig bekant, granne eller berättar i forumet.

stavning
Permalänk
Medlem

kan ju ha lite kul när dom ändå är igång? ) svara och låtsas hänga med, säger dom att du ska tex logga in eller gå in på någon hemsida så säg något i stil med att det inte går och se hur länge dom orkar innan dom ger up ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxANTOFFxX:

kan ju ha lite kul när dom ändå är igång? ) svara och låtsas hänga med, säger dom att du ska tex logga in eller gå in på någon hemsida så säg något i stil med att det inte går och se hur länge dom orkar innan dom ger up ^^

Håller med, de är väldigt roliga och leka med när de väl ringer!

Permalänk
Medlem

Välkänd scam som redan sagts.

Måste passa på att berätta om mina 2 favoriter i denna scam.

1.
Dom ringde upp en person som jobbade för Kaspersky (tror jag det var) iaf så spelade han med och gjorde allt dom bad om på en virtuell maskin samtidigt som han spårade deras angrepp och dokumenterade allt dom försökte komma åt på hans dator.
Kan gissa på att han satt och garvade rejält under tiden också.

2.
En person som blev uppringd spelade också med ett tag för att sedan säga.
"En sak förstår jag inte, varför hjälper ni från Microsoft mig med detta, jag har ju bara Mac datorer?"
Han fick luren ganska snabbt i örat efter det

Permalänk
Medlem

Ofta dom håller på fortfarande, trodde det där var över vid det här laget.
Man får väl hoppas, att så få som möjligt går på det.
Det som är så lustigt är att dom ber om kontokortsnumret, för att kunna "validera" om ens Windows-exemplar är äkta, när det egentligen sker direkt mot riktiga Microsofts servrar.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det är mycket riktigt ett scam-försök. Har blivit uppringd själv av någon med uppenbar indisk brytning som hävdade att han ringde å Microsofts vägnar. Försökte spela med för att se vad de hade för idéer men ledsnade då det snabbt blev helt obegripligt att höra vad han försökte säga så jag la på helt enkelt. De ringde upp direkt efter och jag gav så klart fan i att svara då.

Permalänk
Medlem

En av våra telefoner på jobbet som aldrig används för annat än speciella kunder (som inte ringt på den linjen de senaste 2 åren) får vi samtal var och varannan dag från "Microsoft".

Vi brukar skoja lite med dem när de ringer, alternativt bara svara Good bye när vi hör att det är någon indier som försöker snacka engelska och prata om Microsoft hjälp.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet skam. "Microsoft" har ringt uppemot 8 ggr och med lång tid emellan. Dock ganska enkelt att förstå att det är/var skam därför att det alltid är indier som ringer och introducerar sig "Hello, My name is ---- and I am calling you from Microsoft’s Technical Department." Och babblar om att jag har ett virus på datorn och han kan hjälpa mig att "ta bort det".
Det jag inte fattar hur och varför det kommer sig att dom har ringt hit hem omkring 8 ggr, nästan som de har lagt in numret i registret.
Aja hur som helst, vad du en gör -> GÅ INTE PÅ DET.

Säger som andra, varna dina nära och kära så att dom heller inte går på det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk

Hade kanonkul de första gångerna de ringde och jag hade kompisar med mig på skype/ts. Numera brukar jag bara be dem dra åt helvete

-Vilken tur att ni ringde, min dator är jättedålig. Får jag mer RAM och fler cpu-kärnor?
Svar: Jaja, den blir mycket bättre när jag hjälpt dig.

-Nej jag talar bara svenska, du får översätta det till mig med translate.
Svar: Hon la på

-Ojsan, nu stängde datorn av sig och vi måste börja om. Den är jättelångsam så det tar nog en stund. Nämen, nu ska den uppdatera sig också.
Svar: Inga problem, det är sånt som händer. Allt för dig

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Avstängd

Jag fick tre samtal i förra veckan. Vet inte vem de ringde för men det var en snubbe från Indien som pratade engelska. Get outta here sa jag och la på.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Eller säger "Tack, jag känner en datorkunnig som kan hjälpa mig" och lägger på.

Varna alla bekanta, föräldrar mm och är dom fortfarande orolig så kontaktar dom en datorkunnig bekant, granne eller berättar i forumet.

Här slutade de inte ringa förrän vi la på utan att säga något. Sa vi minsta lilla ord om så bara "Goodbye" ringde de igen nästa dag eller senare samma dag. Numera säger jag inte ett ljud utan bara lägger på när de ringer och de ringer inte upp igen utan det är nya företag som ringer nästa gång...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Ringer de bara hemtelefoner eller även mobiltelefoner?

Den info jaghar lyckats få fram .r bara fasta telefoner. Har varit i kontakt med dessa lurare o bad de ringa vidare till ett mobilnummer men de vill ej det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BitFenix Prodigy Svart Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX, Intel Core i5-3570K 3.4GHz
Corsair 16GB 1600MHz/CL10/VENGEANCE, CoolerMaster Silent Pro GOLD 600W, EVGA GeForce GTX 670, Intel 320 120 GB

Permalänk
Medlem

De ringde mig på min mobil. 031302687771 kom samtalet ifrån.

De frågade om jag pratade engelska och sade att de ringde från M$. Jag förstod att det var en bluff men jag tänkte att jag kunde lyssna på vad
Vidare så pratade han om en tidigare "ticket" jag hade hos dem och om jag visste något om detta samt om jag upplevde att min dator blivit långsam och hängt sig på sistone.

Här började jag spela in.

Han bad mig trycka win+r och sen öppna eventviewer. I eventviewer så bad han mig klicka fram en systemlogg. Den var full av warnings som han hävdade var intrångsförsök och errors som var skada min dator tagit. Efter att han påtalat detta så bad han mig skriva in "www.fastheal.net". Sen skulle jag klicka på "support technician 1" och mata in koden "508446" (fungerar inte längre. Har .exe:n om någon vill ha den) för att ladda ner deras programvara.

Här någonstans hade det gått 10 minuter och när han sedan bad mig öppna programvaran så kände jag att det kanske inte var en så bra idé och berättade för honom att jag satt med en mac. (jag satt framför både mac och win7-pc just då)
- But sir, you said it was a windows computer. You pressed the windows key.
- I'm using an external keyboard.

Efter att jag låtsats försöka öppna .exe:n på datorn och "misslyckats" så bytte han spår och gav mig en annan hemsida att gå in på som jag inte kommer ihåg vad den heter nu. Det var någon hemsida med en Remote Desktop klient för Win/Mac/Linux/Mobil där han bad mig ladda ner mac-klienten.

Jag var dock inte helt pepp på det så jag lät honom guida mig tills jag "öppnade" programmet och sen låtsades jag att min dator hängde sig. Efter det så skulle jag iväg till kirurgen så jag sade att jag behövde gå och han frågade om han fick ringa mig senare så jag får se om han ringer mig på måndag som han lovade.

Om du har tråkigt och har 30 min att slå död på så kan du få lyssna på konversationen då jag spelade in den.
Ljudfil 30 min MS-scam

Permalänk
Medlem

Haha fick flashbacks nu när dom ringde mig, först sa jag att jag körde Mac då kunde han också hjälpa mig sen ändra jag mig till Linux då vart han tyst en stund och sa att han kunde hjälpa mig iaf då la jag bara på och dom har inte ringt något mer sen dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Välkänd scam som redan sagts.

Måste passa på att berätta om mina 2 favoriter i denna scam.

1.
Dom ringde upp en person som jobbade för Kaspersky (tror jag det var) iaf så spelade han med och gjorde allt dom bad om på en virtuell maskin samtidigt som han spårade deras angrepp och dokumenterade allt dom försökte komma åt på hans dator.
Kan gissa på att han satt och garvade rejält under tiden också.

2.
En person som blev uppringd spelade också med ett tag för att sedan säga.
"En sak förstår jag inte, varför hjälper ni från Microsoft mig med detta, jag har ju bara Mac datorer?"
Han fick luren ganska snabbt i örat efter det

Läste om nån som körde "Sir, ni har kommit till Israels ambassad, jag kommer att koppla dig till vår säkerhetsavdelning, de är intresserade att tala med er". Efter det hördes en del tjatter på indisk-engelska, typ "Israel embassy, Mossad..." sen bröts samtalet. De blev nog lite byxis.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Börjar bli seriöst less på de här tomtarna. De ringer 2-4 gånger per dag och kan snart inte komma på fler sätt att förklara för dem att vi inte går på det. Har kört alla varianter, allt ifrån spela med (men gå in på MS supportsida istället och läsa upp varningen efter ca 30 min), förklara vad "varningarna" betyder, "vi vet att ni är bedragare", Weiron i Ottan (JAAAAAAAAA, GOMORRON, GOMORRON, GOMORRON!!) , "Go eat a bag off *****"...

Någon som har en ny idé på vad man kan göra för att bli av med dem? Kan man polisanmäla dem för trakasserier?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Börjar bli seriöst less på de här tomtarna. De ringer 2-4 gånger per dag och kan snart inte komma på fler sätt att förklara för dem att vi inte går på det. Har kört alla varianter, allt ifrån spela med (men gå in på MS supportsida istället och läsa upp varningen efter ca 30 min), förklara vad "varningarna" betyder, "vi vet att ni är bedragare", Weiron i Ottan (JAAAAAAAAA, GOMORRON, GOMORRON, GOMORRON!!) , "Go eat a bag off *****"...

Någon som har en ny idé på vad man kan göra för att bli av med dem? Kan man polisanmäla dem för trakasserier?

Ibland säger jag att jag jobbar på ett antivirusföretag och det brukar inte vara populärt.

Permalänk
Medlem

För några år sen ringde de mig. Hon som ringde hävdade bestämt att hon satt i Oslo när jag försökte få henne att erkänna att de satt i Indien, hon hävdade såklart också att hon ringde för MS.
Jag spelade med ett tag då jag inte hade nåt för mig. Till slut kunde jag inte hålla mig för skratt varpå hon sa "Stop laughing sir, it's a serious matter". Sen dess har jag inte hört nåt från dem...

Permalänk

Ringde mig nu precis på "0078649873" får väl hitta på något roligt för att jävlas med dom.

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Börjar bli seriöst less på de här tomtarna. De ringer 2-4 gånger per dag och kan snart inte komma på fler sätt att förklara för dem att vi inte går på det. Har kört alla varianter, allt ifrån spela med (men gå in på MS supportsida istället och läsa upp varningen efter ca 30 min), förklara vad "varningarna" betyder, "vi vet att ni är bedragare", Weiron i Ottan (JAAAAAAAAA, GOMORRON, GOMORRON, GOMORRON!!) , "Go eat a bag off *****"...

Någon som har en ny idé på vad man kan göra för att bli av med dem? Kan man polisanmäla dem för trakasserier?

Bara lägg på utan att prata med dem, det var det enda som fungerade här. Så länga jag sa något alls så försökte de ringa upp igen men när jag bara la på gav de till sist upp. Sedan dess kör jag hårt på det och mycket få av dem ringer mer än 1 gång.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Jävla tomtar de där, var och kollade den här tråden för någon timma sen, och ta me fan, så ringde de mig nyss nu igen.
Har tappad räkningen på hur ofta de ringt, men gissar på kanske 20ggr senaste 2 åren, lägger på direkt numera.

Skrivet av davvarn:

Det jag inte fattar hur och varför det kommer sig att dom har ringt hit hem omkring 8 ggr, nästan som de har lagt in numret i registret.

Måste var ett väldigt dåligt register, som inte avmarkerar nummer de redan ringt till.
Men de är väl envisa tjurskallar, som tänker, nån gång ska vi väl lyckas scamma den där,, lol.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Blev precis uppringd av dessa nötter!
Som flera andra blev jag ombedd att sätta mig vid datorn då dom tydligen upptäckt att den blivit infekterad av virus. Sa omedelbart att jag skulle polisanmäla samtalet samt kontakta min teleoperatör för ta reda på numret de ringde ifrån. Fick mig ett gott skratt när han svara med indisk brytning "fuck you sir" och slängde sedan på luren ha ha.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blev uppringd förra veckan igen men valde som @gaminggirl tipsade om att bara lägga på utan att säga något. Ingen har ringt igen så den metoden kanske fungerar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bluffringare Microsoft

Då var det dags igen!
Bluffsamtal från personer som påstår sig ringa från Microsoft.
+46 076-7945979 är numret dom ringer ifrån.

OT

Moderator får gärna lägga detta inlägg i rätt forumdel om jag postat på fel ställe

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W