Permalänk
Medlem

Hur många kilogram kan kroppsvikten variera under samma dag? För en vecka sedan stod vågen på 75 kg, och då tänkte jag att jag kanske skulle prova att äta lite mindre bara för att se om något händer (vågen brukar stå på 73-74). Idag efter min joggingtur visade den 70 kg. Hur kan det komma sig? Jag är högst tveksam till att jag egentligen tappat mer än ett kilo. Har bara skippat lunchen hemma efter skolan och druckit mindre. Är det vätska som lämnat kroppen? Det låter inte rimligt att man kan variera 5 kg, så mycket pissar jag inte...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Kläderna väger jo olika om du skulle ha sånt på dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kläderna väger jo olika om du skulle ha sånt på dig.

Tack för tipset, men tyvärr kan vi utesluta det. Det var bara kallingar... Kan vågen ha så stora mätfel? Det är en mekanisk badrumsvåg modell gammal.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Den brukar variera sisådär runt 1kg under 1 dag.

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem

Skulle säga att baserat på hur mycket mat/avföring som finns i matsmältningssystemet samt vätskemängd i hela kroppen kan säkert kroppen variera några kg upp och ner som extrempunkter.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Hur många kilogram kan kroppsvikten variera under samma dag? För en vecka sedan stod vågen på 75 kg, och då tänkte jag att jag kanske skulle prova att äta lite mindre bara för att se om något händer (vågen brukar stå på 73-74). Idag efter min joggingtur visade den 70 kg. Hur kan det komma sig? Jag är högst tveksam till att jag egentligen tappat mer än ett kilo. Har bara skippat lunchen hemma efter skolan och druckit mindre. Är det vätska som lämnat kroppen? Det låter inte rimligt att man kan variera 5 kg, så mycket pissar jag inte...

Jag har tappat 3,5kg under en cykeltur som mest. Vätskeförlust alltihopa såklart, så en vecka räcker mer än väl för 5kg om man dricker och äter lite mindre än vanligt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Hur många kilogram kan kroppsvikten variera under samma dag? För en vecka sedan stod vågen på 75 kg, och då tänkte jag att jag kanske skulle prova att äta lite mindre bara för att se om något händer (vågen brukar stå på 73-74). Idag efter min joggingtur visade den 70 kg. Hur kan det komma sig? Jag är högst tveksam till att jag egentligen tappat mer än ett kilo. Har bara skippat lunchen hemma efter skolan och druckit mindre. Är det vätska som lämnat kroppen? Det låter inte rimligt att man kan variera 5 kg, så mycket pissar jag inte...

när väger du dig?.. gör så att du kollar på morgonen strax efter du vaknat o gjort första toabesöket varje dag, ungefär samma tid om möjligt, det brukar ge en lite bättre bild över vikt upp/nergång i vikt

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Vägde mig medvetet då när jag vägde som minst på dagen, hade inte ätit på 7 timmar och precis joggat. Brukar ha bra matvanor, men den dagen var lite udda. Vi får anta att jag råkade mäta på extrempunkterna ja. Vågen stod på 70 kg i morse efter frukost, hoppas den håller sig där. Ska hålla koll på vikten ett tag framöver. Tack för svaren

Skrivet av Behold_:

Den brukar variera sisådär runt 1kg under 1 dag.

Skrivet av Derox:

Skulle säga att baserat på hur mycket mat/avföring som finns i matsmältningssystemet samt vätskemängd i hela kroppen kan säkert kroppen variera några kg upp och ner som extrempunkter.

Skrivet av Andyah:

när väger du dig?.. gör så att du kollar på morgonen strax efter du vaknat o gjort första toabesöket varje dag, ungefär samma tid om möjligt, det brukar ge en lite bättre bild över vikt upp/nergång i vikt

Skrivet av FlyingFinn:

Jag har tappat 3,5kg under en cykeltur som mest. Vätskeförlust alltihopa såklart, så en vecka räcker mer än väl för 5kg om man dricker och äter lite mindre än vanligt.

Det var inte lite det! Mina joggingpass är nog en barnlek jämfört med det cykelpasset

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Har hållt på i 2 veckor nu, fick möjligheten till ett träningsprogram + dietist genom företaget då mina knän börjat ta stryk (elektriker). Väger mig varannan vecka när jag träffar dietisten. Gick ner 9.1 KG första 2 veckorna iaf. Jag hoppades på 10KG så jag nådde inte riktigt upp till mitt mål, men det är ju inte ett dåligt resultat heller

Började från 128.7KG

Det är ändå en imponerande siffra på den tidsperioden

Skrivet av eas@tetris:

Hur många kilogram kan kroppsvikten variera under samma dag?

+/- 2kg tycker jag mig ha sett en tendens till, alltså 4kg mellan extrempunkterna.

Vågen visade 103,7 här i lördags med vätskebrist (dag efter ölkväll ). Ny lågpunkt, känns bra. Kan nog hinna nå 99,9kg innan maj är över!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

vågen visar fortfarande stabilt 76kg blankt blir att jobba lite hårdare igen...

det jág undrar är hur man räknar ut hur mycket rent fett man kan få bort? samt att skinnet börjat hänga lite när man sitter ner när man står är det utsträckt iaf börjar se lite mer slimmad nu...

bara 6 kg till tror jag att jag har i fett men osäker skall man kontakta läkare eller så? eller köra på och se lite otålig jag kanske men blivit svårare att gå ner på sistone...

gött att det verkar gå bra för er andra också :).

Permalänk
Skrivet av donic1989:

vågen visar fortfarande stabilt 76kg blankt blir att jobba lite hårdare igen...

det jág undrar är hur man räknar ut hur mycket rent fett man kan få bort? samt att skinnet börjat hänga lite när man sitter ner när man står är det utsträckt iaf börjar se lite mer slimmad nu...

bara 6 kg till tror jag att jag har i fett men osäker skall man kontakta läkare eller så? eller köra på och se lite otålig jag kanske men blivit svårare att gå ner på sistone...

gött att det verkar gå bra för er andra också :).

Tänk på att när du tappar vikt måste du även då och då sänka kaloriintaget något, man har ett lägre dagsbehov på 76kg än när man vägde tex. 95kg.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag nu har gått ner ungefär 10kg sen i julas. Det enda jag har gjort är att börja käka LCHF, och dessutom rätt slarvigt. Dricker öl varje helg och äter pizza minst en gång i veckan. Men det har fungerat fint ändå. Kilona faller sakta men säkert.

Jag fattar inte varför inte alla som vill gå ner i vikt börjar med det här. Det är ju som ett fusk i ett spel, jag gör absolut ingenting, men det funkar ändå. Hur soft som helst ju. Dessutom är jag piggare, har jämnare och längre mättnadskänsla och min mage mår betydligt bättre.

Och jag har inte så mycket som tittat på ett gym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Kan meddela att jag nu har gått ner ungefär 10kg sen i julas. Det enda jag har gjort är att börja käka LCHF, och dessutom rätt slarvigt. Dricker öl varje helg och äter pizza minst en gång i veckan. Men det har fungerat fint ändå. Kilona faller sakta men säkert.

Jag fattar inte varför inte alla som vill gå ner i vikt börjar med det här. Det är ju som ett fusk i ett spel, jag gör absolut ingenting, men det funkar ändå. Hur soft som helst ju. Dessutom är jag piggare, har jämnare och längre mättnadskänsla och min mage mår betydligt bättre.

Och jag har inte så mycket som tittat på ett gym.

För att tjockisar vräker i sig socker utan att dom tänker på det. Sen svälter dom ner sig med t.ex LCHF utan att gymma. 20kg lättare har dom
sämre hållning än en 90åring. Aktiverar du inte musklerna regelbundet samtidigt som du ligger på en kcal underskott och inte käkar tillräckligt med protein
så kan du säga hejdå till musklerna i kroppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Kan meddela att jag nu har gått ner ungefär 10kg sen i julas. Det enda jag har gjort är att börja käka LCHF, och dessutom rätt slarvigt. Dricker öl varje helg och äter pizza minst en gång i veckan. Men det har fungerat fint ändå. Kilona faller sakta men säkert.

Jag fattar inte varför inte alla som vill gå ner i vikt börjar med det här. Det är ju som ett fusk i ett spel, jag gör absolut ingenting, men det funkar ändå. Hur soft som helst ju. Dessutom är jag piggare, har jämnare och längre mättnadskänsla och min mage mår betydligt bättre.

Och jag har inte så mycket som tittat på ett gym.

För att du kan åstadkomma exakt samma sak med att börja äta små mängder allsidig kost också. Bara för att du går ned i vikt snabbt med någonting gör det inte till e bra metod. Lägger du om din normala kost har du ju även något som kommer fungera hela livet.

Sen är det ju inte heller optimalt att inte träna, bättre att tappa vikten med en kombination av diet och träning.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av hapone:

Kan meddela att jag nu har gått ner ungefär 10kg sen i julas. Det enda jag har gjort är att börja käka LCHF, och dessutom rätt slarvigt. Dricker öl varje helg och äter pizza minst en gång i veckan. Men det har fungerat fint ändå. Kilona faller sakta men säkert.

Jag fattar inte varför inte alla som vill gå ner i vikt börjar med det här. Det är ju som ett fusk i ett spel, jag gör absolut ingenting, men det funkar ändå. Hur soft som helst ju. Dessutom är jag piggare, har jämnare och längre mättnadskänsla och min mage mår betydligt bättre.

Och jag har inte så mycket som tittat på ett gym.

10Kg på 19 veckor är inte vidare snabbt, speciellt inte när man under den tiden får äta en knepig konst.
Det bästa är istället att äta lagom av allt, alltså mängd kalorier, fett, kolhydrater fiber o.s.v. Detta går utan problem genom ren förnuft se till så att man hamnar rätt. Och man kan enkelt gå ner mer än din vikt på samma tid. Dessutom kan man lägga till lite träning.

Jag själv har gått ner 35kg sedan nyår genom bara sunt förnuft, där jag medvetet valde att bränna muskler, p.g.a. jag av en speciell anledning var tvungen att gå ner i vikt hastigt. Nå jag är idag inte klenare än en vanlig person på gymmet och igår körde jag ett 7h pass på gymmet, där en extra ombyte och dusch ingick emellan. (självklart ingen tränningsverk idag, jag körde såklart inte stenhård hela tiden)

Jag har ca 5kg kvar, sedan är det enbart muskelbyggning som gäller. Att väga under 80kg och blåsa bort vid första vindkast är inget för mig.

*edit*
En klok och sund viktnedgång ligger annars på runt 0.5kg i veckan, men det kan finnas anledningar till att man måste gå ner fortare och man måste offra något för detta såsom muskler. (som tar en jädra tid att bygga tillbaka)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

10Kg på 19 veckor är inte vidare snabbt, speciellt inte när man under den tiden får äta en knepig konst.
Det bästa är istället att äta lagom av allt, alltså mängd kalorier, fett, kolhydrater fiber o.s.v. Detta går utan problem genom ren förnuft se till så att man hamnar rätt. Och man kan enkelt gå ner mer än din vikt på samma tid. Dessutom kan man lägga till lite träning.

Jag själv har gått ner 35kg sedan nyår genom bara sunt förnuft, där jag medvetet valde att bränna muskler, p.g.a. jag av en speciell anledning var tvungen att gå ner i vikt hastigt. Nå jag är idag inte klenare än en vanlig person på gymmet och igår körde jag ett 7h pass på gymmet, där en extra ombyte och dusch ingick emellan. (självklart ingen tränningsverk idag, jag körde såklart inte stenhård hela tiden)

Jag har ca 5kg kvar, sedan är det enbart muskelbyggning som gäller. Att väga under 80kg och blåsa bort vid första vindkast är inget för mig.

*edit*
En klok och sund viktnedgång ligger annars på runt 0.5kg i veckan, men det kan finnas anledningar till att man måste gå ner fortare och man måste offra något för detta såsom muskler. (som tar en jädra tid att bygga tillbaka)

Det är alltid kul att se hur extremt hårt folk reagerar på LCHF. Har aldrig riktigt förståt vad det är som skrämmer folk så fasligt.
Hursomhelst, jag gick ner från ~90kg till nu 78kg, i en takt som fungerar precis lagom för mig. Jag förstår inte vad det knepiga i kosten är, jag tycker om korv och hamburgare, även utan bröd, så jag har inget problem med det.

Personligen tror jag på LCHF-konceptet, jag tycker allt ser ut att stämma rätt bra. Och jag har ju bevisligen mått bättre på alla sätt och vis.
Dessutom rör jag visst på mig, jag gillar att promenera och går gärna en mil någon gång i veckan.

Säg vad ni vill, jag mår bättre, är smalare och snyggare, och lever på ett sätt jag är bekväm med.

Permalänk
Skrivet av hapone:

Det är alltid kul att se hur extremt hårt folk reagerar på LCHF. Har aldrig riktigt förståt vad det är som skrämmer folk så fasligt.
Hursomhelst, jag gick ner från ~90kg till nu 78kg, i en takt som fungerar precis lagom för mig. Jag förstår inte vad det knepiga i kosten är, jag tycker om korv och hamburgare, även utan bröd, så jag har inget problem med det.

Personligen tror jag på LCHF-konceptet, jag tycker allt ser ut att stämma rätt bra. Och jag har ju bevisligen mått bättre på alla sätt och vis.
Dessutom rör jag visst på mig, jag gillar att promenera och går gärna en mil någon gång i veckan.

Säg vad ni vill, jag mår bättre, är smalare och snyggare, och lever på ett sätt jag är bekväm med.

Jag är inte sakkunnig i ämnet hur bra/dålig LCHF är ur hälsoperspektiv, men det finns mycket kritik emot den. Och en diskussion här: http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli... Där jag inte tolkar att LCHF förespråkarna precis övertygar oss andra att metoden är så himla bra.

I vilket fall så går det går ner i vikt lika snabbt genom sunt förnuft och en blandad kost. Visst ska man rusa ner i vikt som mig, så är det nästan enbart offra muskler för ej "kroppsbyggare" som gäller, men detta är oavsett vilken kost man nu tar.

Mår bättre etc, ja en sund kost resulterar i detta också.

Så min kritik emot LCHF är istället att det jag tycker det är bättre att istället bara använda sund förnuft när man väljer vilken och hur mycket mat man ska äta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Jag är inte sakkunnig i ämnet hur bra/dålig LCHF är ur hälsoperspektiv, men det finns mycket kritik emot den. Och en diskussion här: http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli... Där jag inte tolkar att LCHF förespråkarna precis övertygar oss andra att metoden är så himla bra.

I vilket fall så går det går ner i vikt lika snabbt genom sunt förnuft och en blandad kost. Visst ska man rusa ner i vikt som mig, så är det nästan enbart offra muskler för ej "kroppsbyggare" som gäller, men detta är oavsett vilken kost man nu tar.

Mår bättre etc, ja en sund kost resulterar i detta också.

Så min kritik emot LCHF är istället att det jag tycker det är bättre att istället bara använda sund förnuft när man väljer vilken och hur mycket mat man ska äta.

En del tycker att det är sunt förnuft att äta pasta, andra inte. Så det är lite lurigt att förlita sig på sunt förnuft då det betyder olika för olika personer.

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

En del tycker att det är sunt förnuft att äta pasta, andra inte. Så det är lite lurigt att förlita sig på sunt förnuft då det betyder olika för olika personer.

Wikipedias definition av sunt förnuft som är ganska så generell:
Sunt förnuft är en vardaglig benämning på sådant förnuft som rör sig på en alldaglig och lättförståelig nivå. I lite mer detalj kan detta dels innebära en sund och normal förstånds- och omdömesförmåga, dels den allmänna meningen — det vill säga samlingen av de åsikter om världen och tillvaron i allmänhet som delas av alla med ett allmänt sunt förnuft. Om man har sunt förnuft har man alltså förståelse för vardagliga problem m.m.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sunt_f%C3%B6rnuft

Så sund förnuft är inte som i skräckexempel att banta genom homeopati-tabeletter av olika slag, gör man det så har man inte en "normal förstånds- och omdömesförmåga".
Om vi tar pasta, så ser jag inget förnuft i att säga att detta är en rätt som man helt undvika när man ska gå ner i vikt, utan snarare att det kan vara en rätt som man kan ta någon gång. I pasta är det lite kolhydrater, men dessa kan vara bra att få i sig innan träning.
Det viktiga är i sammanhanget att hålla koll på kalorierna och kanske tänka på att har man ätit pasta, så bör man hålla ner på kolhydraterna resten av dagen. Precis samma som om man redan har käkat en massa fett, så ska man undvika mer fett.

*edit*
Så det är i allmänt tal sunt förnuft att äta lite pasta om man så känner för det vid bantning, om man samtidigt tar "en lagom" portion och har koll på allt det annat. Med lagom så ska kalorinivån inte överstiga den som man är ute efter och att man ska få i sig de ämnen som man behöver ha.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat Chobi och ni andra!

Har väl alltid varit lite på fel sida i vikten och har väl gjort några mer eller mindre misslyckade försök att ändra på det, nu när man är arbetslös och har massor med tid över så har jag bestämt mig att försöka igen. Har lagt upp en plan med två cykelpass om dagen 5-6 dagar i veckan. Först en runda med väldigt mycket upp och ner så att man får pressa och sen kan rulla lite, intervall träning i princip, den rundan är 17,3km och dagens sväng tog ca 57min, inte supersnabbt men man måste börja någonstans. Sedan andra rundan är bara cykla runt i och utanför stan med kameran i ryggsäcken i 1-2 timmar beroende på vart jag vill åka.

Har inte ändrat mina matvanor och kommer nog inte göra det, då ett par jeans jag köpte i usa 2008 passa lika bra då som idag så känns det som att maten är ganska balanserad.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Grymt jobbat Chobi och ni andra!

Har väl alltid varit lite på fel sida i vikten och har väl gjort några mer eller mindre misslyckade försök att ändra på det, nu när man är arbetslös och har massor med tid över så har jag bestämt mig att försöka igen. Har lagt upp en plan med två cykelpass om dagen 5-6 dagar i veckan. Först en runda med väldigt mycket upp och ner så att man får pressa och sen kan rulla lite, intervall träning i princip, den rundan är 17,3km och dagens sväng tog ca 57min, inte supersnabbt men man måste börja någonstans. Sedan andra rundan är bara cykla runt i och utanför stan med kameran i ryggsäcken i 1-2 timmar beroende på vart jag vill åka.

Har inte ändrat mina matvanor och kommer nog inte göra det, då ett par jeans jag köpte i usa 2008 passa lika bra då som idag så känns det som att maten är ganska balanserad.

Min rekommendation är att testa på spinning på gym om du gillar cykla, fördelen med spinning är att de driver upp tempot och man slipper puka ens cykel. Jag tror faktisk det är mer ekonomisk för mig att puka gymmets cyklar än min egen.. Speciellt om man tar hänsyn till att man ska stå upp i cykeln, vilket är helt underbart på gymmets cyklar då man kan ställa styret så högt.

Annars är det maten som är det absolut enklaste att påverka vikten med, träning är mer för att hålla kroppen i bra form. Visst bränner man kalorier vid träning, men ofta i början så blir man så göttesugen så att det går nästan jämnt ut. Många när de börjar på gym går t.o.m. upp i vikt, just eftersom de börjar äta mer. Inte härav sagt att man inte ska träna utan att man ska tänka sig för om man främst är ute efter viktnedgång.

Nu vet jag inte hur mycket övervikt du har heller. Är det mindre än 10kg emot vad du önskar, så tycker jag en normal matintag plus träning är en väldigt smart strategi. Annars dra ner på godiset, sockerdricka, den värsta feta maten, plus träning och du har den bästa metoden för viktnedgång som finns.
Många kör enbart med helt sluta med sockerdricka och börja träna på gym, 3pass 1h i veckan och det fungerar perfekt. (kanske inte så snabbt, men hälsosamt)

*edit*
Om man är arbetslös så tycker jag att man ska lägga ner rätt mycket tid på att träna om man behöver detta, nu är det såklart inte alltid man har tid för detta, i.o.m. att arbetssökandet och allt det som berör detta också tar lite tid och skapar "oro". Så att man som en vanlig arbetare inte kan koppla av på kvällen.
Man ska självklart börja lugnt och sedan öka, träningsvärk vid bantning ser jag personligen bara som negativt. Då är det bättre att träna lite mindre, så att man kan köra ett likadant pass nästa dag. Man får självklart ej hellre glömma att kroppen behöver vila.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Om vi tar pasta, så ser jag inget förnuft i att säga att detta är en rätt som man helt undvika när man ska gå ner i vikt, utan snarare att det kan vara en rätt som man kan ta någon gång. I pasta är det lite kolhydrater, men dessa kan vara bra att få i sig innan träning.
Det viktiga är i sammanhanget att hålla koll på kalorierna och kanske tänka på att har man ätit pasta, så bör man hålla ner på kolhydraterna resten av dagen.

Jag grundar mitt sunda förnuft på vad jag lärt mig. Länken jag gav i mitt tidigare inlägg ger en ganska övertygande förklaring på varför kolhydrater ska vara onödigt. Absolut att det kan vara fel, jag har inget emot att ändra åsikt om jag får en vettig anledning att göra det, men jag kan inte se någon sådan.
Kan du förklara för mig varför Andreas Eenfeldt har fel, och backa upp det på ett trovärdigt sätt?

Permalänk
Skrivet av hapone:

Jag grundar mitt sunda förnuft på vad jag lärt mig. Länken jag gav i mitt tidigare inlägg ger en ganska övertygande förklaring på varför kolhydrater ska vara onödigt. Absolut att det kan vara fel, jag har inget emot att ändra åsikt om jag får en vettig anledning att göra det, men jag kan inte se någon sådan.
Kan du förklara för mig varför Andreas Eenfeldt har fel, och backa upp det på ett trovärdigt sätt?

Problemet med LCHF fett dieten är att det finns få långvariga studier, det finns kritik emot denna diet och man kan argumentera genom att anropa auktoritetsargument med någon som påstår det ena eller andra.

Min kritik emot LCHF är just att enbart använda sunt förnuft fungerar minst lika bra vid viktnedgång och att man har all vetenskap med sig om att det är bra för hälsan, då det ingår i sunt förnuft följa det vetenskapen kommer fram till. Alltså en balanserad tallrik med enligt modellen RCRF (Right Carb Right Fat) Där man såklart kan diskutera vad som är right.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Allt gnäll om pasta..

Jag har gått ner över 30kg de senaste 2-3 åren och vägde som mest 117-120kg, jag har lärt mig mycket om kost genom åren och nu när jag ser tillbaka på hur jag såg på kost och träning för ett par år sedan jämfört med nu.. man undrar ju hur fan man tänkte!

Jag väger idag 87.5kg på 188cm, har "bulkat" lite lätt i 4-5 månader och drog igång en deff(aka banta med fokus på tyngre styrketräning för att behålla så mycket massa som möjligt) för drygt en månad sedan och går successivt ner cirka 0.5-0.7kg per vecka, gissa vad, jag äter pasta varenda jävla dag!(allt från 100g till 350g/dag, okokt) och har gjort det under hela min viktnedgång.

Det spelar verkligen ingen större roll vad ni äter så länge ni inte klämmer i er en massa pizzor och chips flera gånger om dagen, ligger ni på ett kaloriunderskott så att ni förbrukar mera energi än ni får i er under dagens gång så går ni ner i vikt..

Edit: När det gäller LCHF "dieten" så styr jag undan, en person som kör på det har redan bestämt sig för att det är gudomligt och bäst så orkar verkligen inte diskutera, det som spelar roll även i den dieten som i alla andra är att ligga på ett kaloriunderskott.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Avstängd

Problemet med just sunt förnuft är att folk har olika uppfattningar om vad som är just sunt. När det gäller pasta så kan man mycket väl äta pasta varje dag även om man vill gå ner i vik, så länge man ligger på ett kcal minus, kcal in vs ut kan per definition inte vara fel. En sak som de flesta inte verkar ha koll på är att protein och fett är essentiellt, kolhydrater är inte det.

Permalänk
Medlem

En väldigt intressant teori (om det nu stämmer).
Förklarar bl.a. varför det inte går att bara räkna kalorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Min rekommendation är att testa på spinning på gym om du gillar cykla, fördelen med spinning är att de driver upp tempot och man slipper puka ens cykel. Jag tror faktisk det är mer ekonomisk för mig att puka gymmets cyklar än min egen.. Speciellt om man tar hänsyn till att man ska stå upp i cykeln, vilket är helt underbart på gymmets cyklar då man kan ställa styret så högt.

Annars är det maten som är det absolut enklaste att påverka vikten med, träning är mer för att hålla kroppen i bra form. Visst bränner man kalorier vid träning, men ofta i början så blir man så göttesugen så att det går nästan jämnt ut. Många när de börjar på gym går t.o.m. upp i vikt, just eftersom de börjar äta mer. Inte härav sagt att man inte ska träna utan att man ska tänka sig för om man främst är ute efter viktnedgång.

Nu vet jag inte hur mycket övervikt du har heller. Är det mindre än 10kg emot vad du önskar, så tycker jag en normal matintag plus träning är en väldigt smart strategi. Annars dra ner på godiset, sockerdricka, den värsta feta maten, plus träning och du har den bästa metoden för viktnedgång som finns.
Många kör enbart med helt sluta med sockerdricka och börja träna på gym, 3pass 1h i veckan och det fungerar perfekt. (kanske inte så snabbt, men hälsosamt)

*edit*
Om man är arbetslös så tycker jag att man ska lägga ner rätt mycket tid på att träna om man behöver detta, nu är det såklart inte alltid man har tid för detta, i.o.m. att arbetssökandet och allt det som berör detta också tar lite tid och skapar "oro". Så att man som en vanlig arbetare inte kan koppla av på kvällen.
Man ska självklart börja lugnt och sedan öka, träningsvärk vid bantning ser jag personligen bara som negativt. Då är det bättre att träna lite mindre, så att man kan köra ett likadant pass nästa dag. Man får självklart ej hellre glömma att kroppen behöver vila.

Ska kolla gymen här i närheten om dom har fina spinning cyklar. Idag hade jag gärna cyklat inne istället för ge mig ut i regnet och blåsten på min tur, dock vart det längre än vanligt, 33km mäktade jag med idag utan att jag kände mig mer ansträng än vanligt.

Egentligen är det väl mer än 10kg, men jag ska börja med 10kg och sen ta det allt eftersom, annars känner jag att det kommer bli som alla tidigare gånger, jag faller tillbaka på det vanliga datorsittandet.

Dryck med socker och godis har jag i många år enbart att äta/druckit på fredagar och lördagar, ibland enbart lördagar.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

idag visade vågen 74,4kg på väg åt rätt håll nu igen :). konsultera lite med morsan hon tror det är iaf 10 kg fett kvar på kroppen :S... då skulle jag väga in på 65kg är inte det underviktigt för en man på 175cm lite drygt?

men bara kämpa hårdare.

med start på onsdag kväll fram till denna söndagen, skall prova en vlcd kur i 4 dagar/ 6 påsar per dag naturdiet drink mix wildberries o caffe latte, skall träna samtidigt kommer att skjuta till lite protein efter varje tränings passa blir nog säkert träning iaf 3 dagar av dom 4 dagarna o då blir det ca 1 timme power walk och 1 timma styrka som sagt får nog ta lite protein ca 0,8 dl drygt + kreatin efter passet sedan en påse på det en halvtimma efter passen.

kommer nog dessutom blanda med mjöl vissa gånger... gör det godare typ 2-3dl... standard grön krav mjölk...

för väntar mig inga jätte resultat förlorar säkert mkt vätska på det så får dricka mycket samt ta lite yerba mate emellan åt koffein. satsar på att äta lite mer normalt 5 dagen dock inte jätte mkt men ca 3 måltider...

låter detta bra? bara fråga om ja skrivit något oklart... vet att det bästa är vanlig mat men måste dra ner lite till på intaget för o minska mer i vikt kan vara bra o vänja in sig på lite mindre mat 4 dagar det som är meningen så jag kan hålla igen efter detta... kan uthärda hunger bra. önska mig lycka till

mvh dino.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Ska kolla gymen här i närheten om dom har fina spinning cyklar. Idag hade jag gärna cyklat inne istället för ge mig ut i regnet och blåsten på min tur, dock vart det längre än vanligt, 33km mäktade jag med idag utan att jag kände mig mer ansträng än vanligt.

Egentligen är det väl mer än 10kg, men jag ska börja med 10kg och sen ta det allt eftersom, annars känner jag att det kommer bli som alla tidigare gånger, jag faller tillbaka på det vanliga datorsittandet.

Dryck med socker och godis har jag i många år enbart att äta/druckit på fredagar och lördagar, ibland enbart lördagar.

Kul med en till cyklist här :). Själv började jag cykla förra sommaren efter ett uppehåll från allt vad cykling heter på tio år. Tidigare har jag haft halvtaskiga mountain bikes, nu har jag en "räserhybrid" som jag trampar 20-35mil per vecka på. (40km jobb ToR +lite extra rundor). Den kostade väl runt 8k, vilket jag tyckte var mycket för en cykel egentligen. Men den är värd varenda krona, bästa köpet någonsin.

Den enda gången jag skulle rekommendera spinning är kanske vintertid. Hitta istället någon annan att cykla med, jag gissar att det finns någon cykelklubb i krokarna. Har inte testat att köra med andra själv, utan jag tycker om friheten och möjligheten att helt styra vart jag ska ta mig. Spinningpassen jag har varit på är ett helvete - charmen med cykling är ju utsikten och lite av den kylning som naturligt uppstår då man färdas lite snabbare. Spinning är enligt mina erfarenheter 30 pers i underdimensionerad lokal, varmt som fan och man får andnöd då det inte finns något syre kvar i luften. Nej, så länge det verkligen inte ösregnar så finns det en hel del funktionella kläder för att göra det lättare att bege sig ut även om det inte är vindstilla och strålande sol. (Eller så är det så att när man väl lagt ut pengarna (de är inte helt gratis...) så har man svårt att motivera sig till att sitta inne ).

Om du har en android-telefon så rekommenderar jag turf - det kommer få dig att trampa benen av dig :). Kanske Geocaching också, om det är något du går igång på.

Cykling är bra motion, man behöver inte ligga i fullt ös för att bränna kalorier. Kör du i lugnt tempo (~20km/h) i 2-4 timmar i streck så hinner du både se och njuta av omgivningen samtidigt som du bränt kcal tillräckligt för att äta två-tre gånger så mycket som en vanlig dag.

Förövrigt så ligger jag nu runt 104kg (-16 sedan nyår), det börjar gå långsammare. Har dock varit mycket fusk nu med besök från utlandet, minisemester (öl-weekend i budapest ) och annat där jag inte kunnat, eller direkt haft viljan till, att räkna kcal osv. Däremot så ser jag, och förvånansvärt många i min omgivning, stora skillnader. Jag tycker nästan jag ser smalare/slankare ut för var dag som går. Toppen!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av donic1989:

idag visade vågen 74,4kg på väg åt rätt håll nu igen :). konsultera lite med morsan hon tror det är iaf 10 kg fett kvar på kroppen :S... då skulle jag väga in på 65kg är inte det underviktigt för en man på 175cm lite drygt?

Ser man endast till BMI är det rätt lagom, du hamnar på ett BMI av 21,2. Men det beror ju såklart även lite på hur muskulös du är.