Permalänk
Medlem

2009: -22kg från 119kg till 97kg
2011: +7kg
nu -5kg och ska ta 5-10kg till beroende på hur det känns i spegeln..

Jag började med pulver 8 fem veckor då rök dom första 12kg sen var jag van att äta så lite att dom sista 10kg gick lätt med lite motion. Nu kör jag en variant på LCHF där jag inte är så strikt, vilket funkar bra för mig. Att jag kör LCHF var mest för jag var nyfiken om det skulle hjälpa med min IBS(irritabel tarm). Det funkar klockrent dessutom slipper jag räkna kalorier, jag äter tills jag är mätt och går ner i vikt

Permalänk
Avstängd

Är omega3 något bra att köra med om just vid viktminskning?
Har även läst på att frukosten är så viktig men stämmer detta eller kan man hoppa över den ? Har inga problem med att jag blir hungrig om jag inte äter men vill behålla så mycket muskler som möjligt nu när jag försöker droppa i vikt.

Finns det något mer man ska tänka på om man tränar 5-6 pass i veckan och äter mindre än vanligt, tex vitaminer och skit man inte får i sig om man knappt äter frukt?

Permalänk

2 veckor minus strax över 10kg, får se om det börjar sakta ner snart.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gabriel15:

Är omega3 något bra att köra med om just vid viktminskning?
Har även läst på att frukosten är så viktig men stämmer detta eller kan man hoppa över den ? Har inga problem med att jag blir hungrig om jag inte äter men vill behålla så mycket muskler som möjligt nu när jag försöker droppa i vikt.

Finns det något mer man ska tänka på om man tränar 5-6 pass i veckan och äter mindre än vanligt, tex vitaminer och skit man inte får i sig om man knappt äter frukt?

Omega 3 och andra nyttiga fetter är alltid bra. Ät fet fisk ibland så är det lugnt sen. Inlagd sill innehåller hur mycket som helst och om man väljer en stort som inte ligger i vanlig lag är det bra mat. Annars är makrill och lax fina grejer. Gå inte på reklamen och börja tugga massa tabletter med omega 3 i. Skit i berikat knäckebröd och allt sånt också för det är oftast vegetabiliskt omega 3 vilket inte alls har samma trevliga egenskaper. Just omega 3 betyder bara att det sitter en dubbelbindning på tredje kolet. Det betyder inte att alla fettsyror med en dubbelbindning där är bra, det är bara vissa som är nyttiga och de återfinns i stora mängder i fet fisk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nu har det lagts beställning på ett par cykeldojor, pedaler och lite ändamålsenlig klädsel (jacka och tröja). Ska bli skönt med kläder som räcker till bra i ryggslutet. Sedan är det bara till att börja trampa :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det gå bra igen. Börjar sakta röra mig nedåt igen. Dock är frågan om det är muskler eller fett som försvinner då jag inte tränat på en vecka typ.

Dock känner jag mig lite dum kanske. Ätit sallad de senaste dagarna, och således inte fått i mig värst mycket protein. Skulle nog ha haft i lite bönor eller någon typ av kött förutom några ynka gram bacon. får typ i mig ca 50g protein varje dag, så borde nog höja det med lite bönor eller liknande.

Rädd att det i slutänden går åt mer muskler än fett. Inte för att jag bryr mig om jag är spinkig, men ändå skönt att ha en högre basal förbränning.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

kcal in/kcal ut är allt som räknas. man kan käka godis, glass, chips, pizza, whatever, så länge du hamnar på kcal minus vid dagens slut, så går du ner i vikt, no matter what(sen om godis,pizza osv är bra för själva hälsan, det kanske det inte är, men det hör inte hit).
glöm allt vad som heter piller och pulver(fettförbränning) för allt är bara skit eller har en sån minimal effekt så det kvittar.
och nu pratar jag inte om recept belagda medel.

det är allt som behöver vetas om vikt nedgång.
det är så lätt, är bara okunnigt folk som ska krångla till en massa som målar upp en bild om att vikt nedgång är så svårt och hårt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Gick ner från 125 till 81 kg under 2011. 1 - 3 timmar på motionscykeln om dagen och mindre mat/godis. Man vänjer sig efter ett tag och det blir lättare. Är antagligen för smal nu med mina 194 cm.

Ni som vill gå ner i vikt - lär er räkna kalorier, det är mitt tips.

Grymt bra jobbat John, hatten av för den prestationen!

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

det är allt som behöver vetas om vikt nedgång.
det är så lätt, är bara okunnigt folk som ska krångla till en massa som målar upp en bild om att vikt nedgång är så svårt och hårt.

Må så vara för just dig, men folk kanske inte ser det på samma vis.

Jag vet ju själv att min kropp är underlig. Om jag skulle äta 2000 kcal och inte träna skulle jag nog gå upp rätt mycket i vikt, vad jag än äter, för det har hänt förr. Om det har med min ämnesomsättning låter jag vara osagt, har inte gjort något prov direkt, men det finns i släkten i vart fall.

Jag har ju legat på 1500 kcal ett tag, och inte gått ner något på en och en halv månad ungefär. Min kropp har ju förmodligen vant sig vid detta och jag har således nått en platå.

Nu har jag käkat runt 1000 kcal i några dagar, plus 5 träningspass i veckan, och det går då inte snabbt, och detta skulle om man vart vanlig innebära minst en viktnedgång på 2-3kg i veckan.

Men visst har jag gått ner en hel del, och jag tror min kropp tror att fettreserverna är borta, när det fortfarande finns en del att ta av underhudsfettet.

Och visst fungerar olika preparat. Kanske inte de som säger att de minskar hunger eller ökar förbränning, men läkemedel som hämmar upptaget av kolhydrater fungerar utmärkt. Dock kan ju dessa vara ganska dyra och kännas lite obekvämt att hälla i sig massa tabletter innan man äter eller dricker något.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Nu börjar det gå bra igen. Börjar sakta röra mig nedåt igen. Dock är frågan om det är muskler eller fett som försvinner då jag inte tränat på en vecka typ.

Dock känner jag mig lite dum kanske. Ätit sallad de senaste dagarna, och således inte fått i mig värst mycket protein. Skulle nog ha haft i lite bönor eller någon typ av kött förutom några ynka gram bacon. får typ i mig ca 50g protein varje dag, så borde nog höja det med lite bönor eller liknande.

Rädd att det i slutänden går åt mer muskler än fett. Inte för att jag bryr mig om jag är spinkig, men ändå skönt att ha en högre basal förbränning.

Om du knaprar kaninmat bara så är det ju knappast så vänligt mot muskelmassan.
Om man chockbantar så ryker ju muskler första hand.
50g protein är sjukt lågt.

---------------------
Sen är det faktiskt inte så lätt som vissa skriver att kcal in och ut.
Förbränningen spelar största rollen vid vikt, och vissa människor har högre basförbränning än andra.
Du kan jämföra 2 liknande personer som ej utför någon sport eller liknande, enes förbränning kan vara bättre än andra.

Sen om man är vältränad etc så har man såklart högre förbränning än en som är överviktig och inte rör på sig.
Vet det gjorts en hel del forskning på just förbränningen hos olika individer och vad som styr den.

Har man svårt att hålla sig till diverse kaninmats dieter är lchf absolut det enklaste.
Vet flertalet som gått ner 30-40kg med lchf, och dom har provat iprincip ALLA sorters meningslösa dieter innan.
Faktum är att dieter håller sällan, ex leva på sallad, morotsjuice, måltidsdrinkar.

Ändra kosten till något hållbart, som man faktiskt kan leva på.

Och LCHF är bra mycket enklare för överviktiga att ställa in sig på då dom faktiskt får äta något dom tycker är gott, och man slipper räkna kalorier vilket dom flesta inte orkar med i längden.

Nu har ju dock LCHQ kommit mer och mer.

Permalänk

Äh, jag går ju inte ner något. Har kört LCHF i en månad. Första veckan gick jag ner 4kg (från 96) men sedan har det stått still.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Om du knaprar kaninmat bara så är det ju knappast så vänligt mot muskelmassan.
Om man chockbantar så ryker ju muskler första hand.
50g protein är sjukt lågt.

Nja, chockbantar kan man ju inte säga då jag hållit på sen september.

Enligt WHO så är inte 50g protein så himla farligt. Enligt deras rekommenderingar ska man få i sig 0,75-0,8g protein per kilo kroppsvikt för att inte börja förlora muskler. Dvs att jag bör gå upp till ca 65g protein, och det gör jag nog med lite extra bönor eller ett extra ägg om dan.

Skrivet av fastforward:

Äh, jag går ju inte ner något. Har kört LCHF i en månad. Första veckan gick jag ner 4kg (från 96) men sedan har det stått still.

Ett tips kan vara att äta långsammare, det kan vara att du äter mer än vad du behöver för att känna dig mätt, vilket kan ta 15-20 min.
Men annars är det bara att fortsätta ett tag till, kan kanske behöva sänka kolhydratmängden ytterliggare?

Men om du känner att det inte fungerar, försök då istället att börja äta annan mat och räkna kalorier.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Jag håller lite med mangemani ändå. Att räkna kalorier är nog den metod som fungerar i flest fall. Samtidigt så är det ju inte riktigt så enkelt som att bara följa någon diet - man behöver tänka och planera lite.

Fördelen är ju att man samtidigt blir mer medveten om vad, hur mycket vikt och därmed också energi man får i sig. Man kan dra olika slutsatser och göra sunda val. Man får en helt annan syn på sin vikt och hälsa.

Men sedan så har personer lite olika utgångslägen. Själv har jag inte överkonsumerat godis eller läsk sedan tonåren, så något socker saknar jag inte. Personer som har haft dåliga sådana vanor tror jag har betydligt svårare att ligga på samma kcal-underskott som jag. Sedan skulle jag nog säga att det är mindre svårt än enkelt. Enkelt, kanske det blir om man deffar med jämna mellanrum och får rutin på det, vet vad man har framför sig och vet vad det kommer att ge. Är det första gången, efter många olika försök, så är det nog mycket psykiskt som spelar in.

Hur som helst, nu är femte veckan över och enligt mina anteckningar så är jag 5kg lättare, helt enligt plan. Det kortsiktiga målet är tvåsiffrigt mitten i maj - inte helt omöjligt, ca 10kg kvar :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tater:

Grymt bra jobbat John, hatten av för den prestationen!

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Må så vara för just dig, men folk kanske inte ser det på samma vis.

Jag vet ju själv att min kropp är underlig. Om jag skulle äta 2000 kcal och inte träna skulle jag nog gå upp rätt mycket i vikt, vad jag än äter, för det har hänt förr. Om det har med min ämnesomsättning låter jag vara osagt, har inte gjort något prov direkt, men det finns i släkten i vart fall.

Då kanske du inte gör av med 2000 kcal per dag utan träning? kcal in/ut fungerar alltid, men sen kan man ju ha diverse störningar av ämnesomsättningen som gör att du har en låg basalförbränning.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Då kanske du inte gör av med 2000 kcal per dag utan träning? kcal in/ut fungerar alltid, men sen kan man ju ha diverse störningar av ämnesomsättningen som gör att du har en låg basalförbränning.

Precis.

Har dock gjort lite småtester på mig själv här hemma idag, som att titta temp på vissa ställen ska tydligen berätta vilken ämnesomsättning man har.
Fast enligt det skulle jag i så fall ha hög ämnesomsättning om jag inte börjar få feber dvs.

Känns dumt att bara gå till läkaren för att de ska mäta min ämnesomsättning, de har säkert viktigare ting för sig.

Om annat. Försökt hitta ett ställe i Göteborg som utför BodPod mätning, någon som vet om detta finns?
Annars blir det en vanlig kroppsanalys på lokala gymmet antar jag.

Sprang både idag och i måndags. I dag var jag sjukt taggad så det gick bra, hade säkert kunnat springa en bit till.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

LCHQ är inte det bara Pauluns tafatta försöka till att inte erkänna att han hade fel om LCHF, eller ja tjäna pengar på den vågen

Ska bli kul och se om några år när dom har lite mer hållbar forskning på LCHF om det är bra eller inte. Ja

Permalänk
Medlem

Nu har det gått några till dagar och vikten står där den står.
Men enligt mina mått så har jag förlorat 2cm på midjan sen förra veckan. Dock känns det som jag inte mäter på rätt sätt eller på samma ställe varje gång.

Jävla magge, bort med dig!
Nu kan jag typ ta tag i magen och vika den över handen. Vet inte heller hur mycket som är fett och hur mycket som är hud egentligen.

Gjorde idag en kycklingröra som var riktigt nice. Och om jag räknat rätt innehåller varje portion 298kcal.
Kyckling
Banan
Jordnötter
Massa kryddor
Matlagningsgrädde
Tomatpuré
Champinjoner

Detta låter ju inte direkt hälsosamt, men det vart det tydligen.

Tänkte ringa vårdcentralen i veckan och höra om man kan få remiss till en dietist, börjar få lite idétorka om vad man skall äta. Fick nästan kvälvningar av sallad nu.
Dock så ligger jag på 25 i BMI nu, vilket torde mena att de inte vill ha med mig att göra.

Ökade även min löparrunda som jag tar varannan dag. 12km nu i hisingsparken här i Göteborg. Inte så snabbt som jag tidigare sprungit, men landar på ca 1h 10min på den. Massa små jobbiga backar där i alla fall.

Blir nog ingen beach -12 i alla fall tyvärr.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Äntligen börjat träna lite på gym (Mest löpband och crosstrainer) men har gått upp 3 kilo på 2 veckor, så vet inte riktigt hur jag lyckats, lite för många kvällsmackor kanske. Dra ner på allt o dra upp på träningen borde ju hjälpa hoppas jag, får se om 2 veckor till.

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Ökade även min löparrunda som jag tar varannan dag. 12km nu i hisingsparken här i Göteborg. Inte så snabbt som jag tidigare sprungit, men landar på ca 1h 10min på den. Massa små jobbiga backar där i alla fall.

Blir nog ingen beach -12 i alla fall tyvärr.

Det är väll ingen dålig kondition? Hurdan kondition hade du när du började banta? Jag trodde det gick snabbare att tappa kilogram än att träna upp kilometrar...

------

Tycker ni att jag borde tänka på min diet? Jag håller på att sikta in mig på att börja någon kampsport till hösten och ska förbereda mig inför det. Konditionstränar 5 km runt sjön här hemma 3ggr/vecka. Till sommarlovet ska jag öka antalet pass eller kanske köra 2 varv, beroende på vad jag klarar av då. Ska även börja gymma till sommaren kanske 2-4 ggr/vecka, alltså ha en ganska intensiv träningssommar. Givetvis ska jag stretcha ordentligt också så att jag inte skämmer ut mig helt och hållet om jag börjar kampsporta Någon sport där man tränar sparkar och mestadels försvar, känner inte riktigt att jag vill gå i match heller.

[Kille 18 år] Är 172 cm och väger ~72 kg, är lite fetare än normalt men inget farligt. Ingen mage som sticker ut eller så. Är ganska bredaxlad för min längd, mäter 50-51 cm över axlarna om man mäter med en dörrpost, vet inte vad det blir i riktigt mått över axlarna. Kanske gör det vikten högre än normalt.

Borde jag räkna kalorier och försöka påverka min kost? Jag misstänker att jag kommer få lägre halt kroppsfett i och med konditionsträningen om jag fortsätter med den kosten jag kör nu (har aldrig tänkt på kosten och har legat på denna vikten i flera år nu, så den är helt OK för mig). Att sänka kaloriintaget borde väll snarare vara negativt för (styrke)träningen? Ska jag kolla på proteinpulver och andra kost-tillskott?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Det är väll ingen dålig kondition? Hurdan kondition hade du när du började banta? Jag trodde det gick snabbare att tappa kilogram än att träna upp kilometrar...

------

Tycker ni att jag borde tänka på min diet? Jag håller på att sikta in mig på att börja någon kampsport till hösten och ska förbereda mig inför det. Konditionstränar 5 km runt sjön här hemma 3ggr/vecka. Till sommarlovet ska jag öka antalet pass eller kanske köra 2 varv, beroende på vad jag klarar av då. Ska även börja gymma till sommaren kanske 2-4 ggr/vecka, alltså ha en ganska intensiv träningssommar. Givetvis ska jag stretcha ordentligt också så att jag inte skämmer ut mig helt och hållet om jag börjar kampsporta Någon sport där man tränar sparkar och mestadels försvar, känner inte riktigt att jag vill gå i match heller.

[Kille 18 år] Är 172 cm och väger ~72 kg, är lite fetare än normalt men inget farligt. Ingen mage som sticker ut eller så. Är ganska bredaxlad för min längd, mäter 50-51 cm över axlarna om man mäter med en dörrpost, vet inte vad det blir i riktigt mått över axlarna. Kanske gör det vikten högre än normalt.

Borde jag räkna kalorier och försöka påverka min kost? Jag misstänker att jag kommer få lägre halt kroppsfett i och med konditionsträningen om jag fortsätter med den kosten jag kör nu (har aldrig tänkt på kosten och har legat på denna vikten i flera år nu, så den är helt OK för mig). Att sänka kaloriintaget borde väll snarare vara negativt för (styrke)träningen? Ska jag kolla på proteinpulver och andra kost-tillskott?

Om du vill bygga muskler så vill du sikta på iaf 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Du kan kanske börja med att åtminstone räkna gram protein för att se hur du ligger till, och om det behövs proteinpulver och liknande.

Jag gissar att du kommer bli lite hungrigare när du börjar träna mer än vad du gör nu. Men om du håller koll på att äta 2g protein/kroppsvikt och vågen inte visar på en viktuppgång större än 0.5kg/vecka bör det vara ett tecken på att du ligger bra till, utan att för den sakens skull räkna varje kalori.

Glöm inte bort att ha nån/flera vilodagar där du varken gymmar eller konditionstränar. Ska du gymma 3-4 ggr per vecka och springa 3 ggr per vecka så kanske det helt enkelt blir för mycket. Glöm inte bort att också sova ordentligt också!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nivity:

Om du knaprar kaninmat bara så är det ju knappast så vänligt mot muskelmassan.
Om man chockbantar så ryker ju muskler första hand.
50g protein är sjukt lågt.

---------------------
Sen är det faktiskt inte så lätt som vissa skriver att kcal in och ut.
Förbränningen spelar största rollen vid vikt, och vissa människor har högre basförbränning än andra.
Du kan jämföra 2 liknande personer som ej utför någon sport eller liknande, enes förbränning kan vara bättre än andra.

Sen om man är vältränad etc så har man såklart högre förbränning än en som är överviktig och inte rör på sig.
Vet det gjorts en hel del forskning på just förbränningen hos olika individer och vad som styr den.

Har man svårt att hålla sig till diverse kaninmats dieter är lchf absolut det enklaste.
Vet flertalet som gått ner 30-40kg med lchf, och dom har provat iprincip ALLA sorters meningslösa dieter innan.
Faktum är att dieter håller sällan, ex leva på sallad, morotsjuice, måltidsdrinkar.

Ändra kosten till något hållbart, som man faktiskt kan leva på.

Och LCHF är bra mycket enklare för överviktiga att ställa in sig på då dom faktiskt får äta något dom tycker är gott, och man slipper räkna kalorier vilket dom flesta inte orkar med i längden.

Nu har ju dock LCHQ kommit mer och mer.

Jo det är faktiskt precis så enkelt att man kan ta kalorier in minus kalorier ut. Hela din efterföljade text handlar om en energibalans. Att man har olika basförbränning ändrar inte termodynamikens första lag. Det betyder bara att energi ut är mindre vilket får som följd att energi in måste vara mindre.

Om du kan visa att energi in minus energi ut inte gäller kommer du garanterat få ett nobelpris för det bryter mot lagen om energins bevarande som är grundläggande för all fysik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Om du vill bygga muskler så vill du sikta på iaf 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Du kan kanske börja med att åtminstone räkna gram protein för att se hur du ligger till, och om det behövs proteinpulver och liknande.

Jag gissar att du kommer bli lite hungrigare när du börjar träna mer än vad du gör nu. Men om du håller koll på att äta 2g protein/kroppsvikt och vågen inte visar på en viktuppgång större än 0.5kg/vecka bör det vara ett tecken på att du ligger bra till, utan att för den sakens skull räkna varje kalori.

Glöm inte bort att ha nån/flera vilodagar där du varken gymmar eller konditionstränar. Ska du gymma 3-4 ggr per vecka och springa 3 ggr per vecka så kanske det helt enkelt blir för mycket. Glöm inte bort att också sova ordentligt också!

Tack! Då siktar jag in mig på att lära mig om protein och räknar det, har tänkt kolla i träningstrådar med så att jag inte gör något tokigt. Att planera in vilodagar och sömn bra blir nog inget problem, det är ju sommarlov då som sagt

Ska logga allt är det tänkt, borde jag anteckna något mer än det nedan?

  • kvantitet/sträcka för passet

  • tid

  • typ prestationen, om jag använde någon tyngre vikt än innan

  • puls

Det gäller för både joggingen och styrketräningen.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Är det vanligt att man blir yr lättare när man äter mindre än vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är det vanligt att man blir yr lättare när man äter mindre än vanligt?

Jag kan inte svara för andra, men jag kan känna så ibland.
Just nu är jag inne i en sådan period då jag blir yr varje gång jag ställer mig upp.
Detta kanske kan vara att jag lämnade blod för några veckor sen, och i och med min kalorisnåla kost har inte så mycket blod hunnit återskapas än.

Jag kan väl även säga att jag kände mig yr när jag prövade att vattensvälta mig själv i en vecka vid ett tidigare tillfälle. Men då åt jag ju ingenting alls.

Men om du känner att du har stora problem med yrsel bör du kasnke gå till läkare för vidare undersökning.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Tog mig själv i kragen och gav mig iväg för att testa på en nybörjarträning i Taekwondo idag. Det var riktigt roligt. Det kanske inte är att jämföra med två timmars löpning när det gäller förbränning, men nog känns det. Om inte annat är det betydligt roligare än att löpa, så risken att tröttna eller missa träningstillfällen blir ju mindre. Kan rekommenderas! Blev riktigt väl bemött vilket kändes skönt, då jag har 0% erfarenhet av att träna i någon klubb, lag eller så i någon sport, så det var en del psykiskt motstånd att ta sig dit, som vanligt när man ska testa något nytt som man inte är helt bekväm med.

När jag väl var där så tog det inte lång tid innan det kändes riktigt bra :). Blir helt klart till att fortsätta!

Skrivet av eas@tetris:

Tack! Då siktar jag in mig på att lära mig om protein och räknar det, har tänkt kolla i träningstrådar med så att jag inte gör något tokigt. Att planera in vilodagar och sömn bra blir nog inget problem, det är ju sommarlov då som sagt

Ska logga allt är det tänkt, borde jag anteckna något mer än det nedan?

  • kvantitet/sträcka för passet

  • tid

  • typ prestationen, om jag använde någon tyngre vikt än innan

  • puls

Det gäller för både joggingen och styrketräningen.

Kan rekommendera att kika i den här delen av kolo:s forum (resten också, för den delen): http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5
Där finns också en excel-mall som är jättebra för att räkna kalorier (eller bara protein om du så vill, men räknar du protein så är det enkelt att också räkna resten!)

Denna tråd kan jag rekommendera alla som går ner i vikt, eller vill hålla koll på vikten, att läsa. Kolo:s deffguide:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Gällande anteckningarna så skulle du ju kunna göra nån liten kommentar om hur det kändes. Kanske kan det vara värt att notera något misstag i planering, förberedelser eller vad som helst som du ska tänka på tills nästa gång.

Om du använder dig av Endomondo, sportstracker eller någon liknande app så brukar det kunna finnas möjlighet att även kommentera träningstillfällena, samtidigt som du får just sträcka, tid hastighet och gps-rutter. Kan vara skönt att ha allt på samma ställe. Kolla lite hur eventuella exporteringsmöjligheter för datan ser ut också, så att du kanske kan få någon fin excel-statistik eller om något liknande är inbyggt på appens hemsida.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Efter att det gått lite knakigt på sistone så har jag nu köpt ett års plusmedlemskap hos matdagboken, där jag har specifika veckomenyer jag kan följa.

Det kostar ju visserligen en del för en student utan större inkomst än 2600 kr. Men då motivationen sviktar lite, och jag förmodligen inte får någon hjälp av läkaren då mitt BMI tydligen är normalt valde jag detta alternativet.

Kommer visserligen inte äta lika mycket mellanmål kanske, men kommer följa detta till punkt och pricka.

Är det någon annan som har fått hjälp via dem?
De har ju veckomenyer för LCHF, lågkalori, GI etc.

Blir lite annorlunda mat än vad jag ätit nu, vilket kanske är bra för min del.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Skrivet av Chobi:

Ett tips kan vara att äta långsammare, det kan vara att du äter mer än vad du behöver för att känna dig mätt, vilket kan ta 15-20 min.
Men annars är det bara att fortsätta ett tag till, kan kanske behöva sänka kolhydratmängden ytterliggare?

Men om du känner att det inte fungerar, försök då istället att börja äta annan mat och räkna kalorier.

Nu gick jag ner ett kg så det kanske går åt rätt håll ändå. Byxorna sitter lösare också. Tror jag behöver en mer exakt våg...

Ang. att räkna kalorier så tror jag faktiskt att jag äter färre sådana per dag nu än förut, trots ökat fettintag. Detta pga att jag håller mig mätt längre och inte småäter mackor hela tiden. Med det sagt så har jag minskat en del på fettet också, äter bara lite mer än vanligt nu.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Nu gick jag ner ett kg så det kanske går åt rätt håll ändå. Byxorna sitter lösare också. Tror jag behöver en mer exakt våg...

Ang. att räkna kalorier så tror jag faktiskt att jag äter färre sådana per dag nu än förut, trots ökat fettintag. Detta pga att jag håller mig mätt längre och inte småäter mackor hela tiden. Med det sagt så har jag minskat en del på fettet också, äter bara lite mer än vanligt nu.

Jag har själv det senaste halvåret upptäckt att jag inte behöver käka ett ton kolhydrater till varje mål. Numera käkar jag betydligt mindre kolhydrater jämfört med innan jag började räkna kalorier.

Mackor, särskilt ljust bröd, är ingen höjdare att käka mycket - mycket kalorier och lite mättnad. Däremot så kan jag väl ibland ta mig en macka med 50-150g kött/kyckling. Den största skillnaden jag upplevt är att magen och toabesök är mycket trevligare än innan. Kolhydraterna verkar också binda mycket vätska vid tillagning, generellt, så maginnehållet blir ju tyngre. Vid byte till färre kolhydrater så får man kanske en extra viktminskning initiellt, även om det kanske bara är vätskeförlust. Så även om jag långt ifrån övergett kolhydraterna helt så är mängden betydligt mindre. Resultatet? Man kan lasta på massa god smörgåsmat/kött på mackorna - eller göra hemgjorda pizzor med ett ordentligt lager av pålägg på en tunn botten. Perfekt :). Men trevligast är nog ändå att magen mår bra.

Har nästan helt övergått till hamburgare till frukost - det är ju i princip en dubbelmacka egentligen:

150g nötfärs/fryst burgare (båda med 10% fett - leta ordentligt i frysdisken, stor skillnad i kcal mellan 10-15%!)
1st (60g) Korvbrödsbagarens grova hamburgerbröd
10g Ketchup (felix, svartpeppar)
10g Senap (Johnnys, sötstark)

Kcal: 414
Protein 36
Kolhydrater: 34
Fett: 15g

Brukar också kunna slänga på 40g rökt skinka vilket lägger till 49kcal, 7g protein, 3g kohlhydrater och ~1g fett.
Detta står jag mig fint på fram till lunch (från 06 till 12, kontorsarbete (197cm/110kg)).

Nämnde ju också tidigare i tråden att jag gjorde egna kycklingburgare - Där är fettet nästan obefintligt. Bökigare att göra dock. Någon som vet om det finns färdiga frysta kycklingburgare eller liknande att köpa i butik? Gärna ej med mjöl och annat skit i - minst 99% rent kött!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag kör 3 ägg till frukost och på det kan jag nästan skippa lunch då jag sällan är hungrig vid 11-12, men det brukar bli en liten matlåda ifall att. Mina portioner jämfört med ett halvår sedan är som dag och natt. Visst händer det att jag drar en pizza nån söndag ibland men i övrigt håller jag mig ifrån kolhydrater så gott det går.

-5kg sen slutet på Januari och min mage funkar för en gångs skull..