Sweclockers blir utsatt för... fjortisar? LÄS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Vad sägs om en årsavgift på forumet? Det skulle skrämma iväg en hel del, då alla dagens ungdommar är urfattiga. De som inte har råd kan få nöja sig med att endast läsa.

jag skulle inte säga att jag är urfattig går i 3:an på Gymnasiet? tjäna sisådär 60000 innan skatt förra året, har jobbat sen jag var 13 år, allt jag har i mitt rum har jag köpt själv, att säga att alla dagens ungdomar är urfattiga är helt absurbt eller du kanske mena dem som är 15 år?

jag tycker SWEC borde införa åldersgräns på galleriet, där en massa "dret" ploppar upp hela tiden "åhh eftersom alla andra har gjort egna bordsfläktar måste jag också göra en och lägga upp" ett tag kom det upp ja vem vet runt 10-15 sådana gallerier helt meningslöst i mitt tycke och så borde moderatorerna (stavning??) ta bort eller stänga trådar som handlar om samma sak T.ex E6850 vs Q6600 trådarna som ploppade upp en efter en eftersom folk inte söker, för att sedan kanske skicka ett PM/SKRIVA en rad i tråden om att det redan finns en tråd just om detta och lägga in länk?!
eller är det bara jag som stör mig på detta?

//Korven

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Geeks
SweClockers

Varför förutsätter alla att de som skriver dåligt/uppför sig illa etc. är ynglingar? Den typiske medlemmen är mellan 20 och 30 år (enligt våra undersökningar). Utbildningsnivån är dessutom betydligt högre än för samhället i snitt.

Edit: Cirka 15% är under 18 år. Bara ~3 % som är under 15.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Varför förutsätter alla att de som skriver dåligt/uppför sig illa etc. är ynglingar? Den typiske medlemmen är mellan 20 och 30 år (enligt våra undersökningar). Utbildningsnivån är dessutom betydligt högre än för samhället i snitt.

Edit: Cirka 15% är under 18 år. Bara ~3 % som är under 15.

Men en överdrivet stor andel av samtliga medlemmar härstammar från Svea Rike, där kanske vi har något...

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korwish
jag skulle inte säga att jag är urfattig går i 3:an på Gymnasiet? tjäna sisådär 60000 innan skatt förra året, har jobbat sen jag var 13 år, allt jag har i mitt rum har jag köpt själv, att säga att alla dagens ungdomar är urfattiga är helt absurbt eller du kanske mena dem som är 15 år?
//Korven

Visst är "alla" en överdrigt, men ändå att sätta månadskostnad skulle fortfarande gallra bort de värsta personerna på forumet. Dvs de som bara tramsar runt som om det vore något slags dagis. Vilket jag ser en hel del av faktiskt.

Permalänk
Medlem

Tycker det är värre med 16-18 åringar som tror dom tagit klivet till vuxen världen som "jag" anser kommer när man börjar jobba och får en "riktig" blick in i livet.

Min far är 51, han har hållt på med datorer i två år, faktiskt bra flitigt med att utforska saker och ting. Han har nyss lärt sig vad ett forum är, och han skriver "lol" "rofl" "TACKAAAAR" osv som vissa forum användare, och använder inte sök funktionen, för han vet ej hur.

Kostnad kan förstör allt med forumet.
För övrigt så är det trevligt med ungt folk, dom enligt mig, är dom som oftast skriver roliga inlägg dock så är det tråkigt med mytomaner om hur hårt liv som har dyslexi osv

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk

Håller med men inte fullt ut, åldersgräns tycker inte jag är bra eftersom det finns bra många under 18/16 eller vad nu gränsen skulle gå.

Jag är 14 och är intresserad av elektronik, data osv. Och det finns ju istortsett ingen annan stans man kan kolla på andras ideer och byggen samt lägga upp sina egna.

Man kan ha inträdes prov, man får se 3 bilder på olika sladdar och sen får man välja vilket alternativ osm är till vilken sladd.

Skämt åsido, men jag kan hålla med om när hela mening består till 75% av förkortningar, ensak om det är svenskans: mm. iaf. osv.

Men tyvär är det väl ingenting man kan göra något åt!

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Triphys:

Grymt va rätt du har i vissa fall där, precis sådär va det för mig med.
Jag va tvungen att lära mig HTML, jag va tvungen att lära mig formatera om datorn "the hard way" och var tvungen att lära mig byta moderkort när det brann upp för jag lyckades överklocka för mycket.

Nu är det såpass foolproof så att det inte ens går att bränna processorn/moderkortet, så detta kommer aldrig hända för någon som är okunnig och exprimenterer - och då får man aldrig vara med om det.

Mvh Jim

Men att bilar funkar utan att du behöver pilla på dom var och varannan dag är ok? Och att fläskfilen ligger i kyldisken istället för att du måste ta och föda upp en egen gris?

Att någon var tvungen att göra något förut som inte behövs för särskilt många nu betyder inte att det är fördummande.

Permalänk
Medlem

Bland de mest störande är att de flesta inte kan skilja mellan förkortningarna för milli (m) och mega (M). Tur för dem att inte ISP:arna utnyttjar okunskapen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Skriver nån som en idiot så hjälper jag inte, ser jag något som jag vet redan finns på forumet så skriver jag inte "sök bla bla bla...", låter trådarna dö istället.

Permalänk
Avstängd

Åldern spelar inte så jättestor roll har jag märkt. Jag vet de på 30+ som kan vara barnungar. Medans någon som var 12 skrev moget och trevligt. Var det ogge han hette? Har glömt, han har ju förståss åldrats lite sedans dess med.

Men jag är inte alls så aktiv här längre just på grund av att det alltid är samma frågor som ställs, nivån är tyvärr för låg. Kollar någon gång om dagen max om jag inte är riktigt uttråkad hemma. Men orkar inte skriva i trådar utan sitter mest och kollar ifall någon intressant sak dyker upp.

Tror det är ett vanligt problem med ställen som blir för stora. Och när ÖÄ var nere tappade forumet många av de gamla rävarna som förgyllde tillvaron.

Inget vi kan göra mycket åt. Tyvärr. Vi får försöka se till att Google och andra sidor inte länkar hit längre.

Permalänk

varför inte sätta ihop ett test som varje nykomling måste ta för att kunna registrera sig på sidan

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

Vad är detta... måste man skriva som en poet för att passa in i Sweclockers?

Det enda jag stör mig på är folk som skriver långa meningar utan att använda ett enda kommatecken eller ens avsluta det med en punkt, utan de bara fortsätter en ny mening från ingenstans. Blir så jobbigt för ögonen och hjärnan då...

Omg0rz lolz h4xxor o sånt skit är skitsamma...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Jag säger att allt är WoW's fel =P .. Avskum ^^

Jag jobbar i ett serviceyrke så man ser rätt ofta när man är ute och jobbar folk som t.ex går hemma på socialbidrag och sitter enbart och lirar wow hela dagarna.

Det hemska är ju att dom tycker att dom har det bra så dom har inga planer på att söka jobb.. enda dom vill är ju att få bo, få mat och spela wow.

Vad blir det av dom personerna?

NU beror detta inte bara på wow men till viss del då det verkar vara så beroendeframkallande.

Jag dissar Wow främst för att jag ser vad det gjort med några jag känner, Blir helt osociala och spelar hellre wow än vara med kompisar.

+ att jag tycker det är absurt att ta typ 100kr+ per månad när dom har flera miljoner spelare..

Kanske blev lite offtopic, ber om ursäkt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

fjortisar finns det ÖVERALLT,gamla som unga,går ej att undvika hur mycket man än vill och försöker.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spajdermän
Bra? Jag testade med nedanstående mening innehållande fel som är typiska i forum (även på Sweclockers):

"Är jag den ända som sätt att det inte änns värkar vara fläckt styrning?"

Petnoga reagerade endast på "fläckt".

Felen är:

Ända = slutet på något, t.ex. ryggslutet (stjärten). Skall naturligtvis vara enda = vara ensam om något. Tänk vad lätt det är om man utgår från "en" och lägger till "-da".

Sätt = Hur något kan beskrivas vara, t.ex. "Den metoden är ett bra sätt att lösa problemet.", "Vilket ljuvligt sätt hon har". Skall naturligtvis vara sett = utgår från "se".

Änns = Skall vara ens.

Värkar = smärtor. Skall naturligtvis vara verkar = hur något tycks vara/fungera.

Fläckt styrning = fläktstyrning.

Nu är det väl så att det är en stavningskontroll. Den är helt enkelt inte tillräckligt avancerad för att veta vilka ord som passar in en mening.

Dock så var det lite dåligt att den missade "änns".

Fläktstryning är ju inte direkt vanligt, som ord alltså.

Permalänk
Medlem

Men ordet fläkt (fläckt) borde den rätta tycker man. Sär skr v nige n kanske den inte har hand om, men iaf stavningen.

EDIT: Insåg precis att fläckt väl också är ett ord? Upp fläckt eller liknande? (Kanske särskrivning på det, jag vet inte)

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine

EDIT: Insåg precis att fläckt väl också är ett ord? Upp fläckt eller liknande? (Kanske särskrivning på det, jag vet inte)

Nja, uppfläkt skrivs det väl.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Varför förutsätter alla att de som skriver dåligt/uppför sig illa etc. är ynglingar? Den typiske medlemmen är mellan 20 och 30 år (enligt våra undersökningar). Utbildningsnivån är dessutom betydligt högre än för samhället i snitt.

Edit: Cirka 15% är under 18 år. Bara ~3 % som är under 15.

Well, med tanke på xphaze siffror här så borde ju det säga det mesta, en stor del av oss över 18 år skriver samt uppför oss illa då och då.

Men det gör alla människor utanför forumet också, så att skylla allting på dom mindre är väl att ta i. Tänk så många dyslektiker det finns till exempel, både stora och små, man får aldrig glömma att vissa har mer svårt än andra.
Stavning etc ingår ju självklart i det.

JesperT: Ja, det gör det.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

ab00w000javlahelvetetfukliv ni göär har fofannaboFORHELVETHEUH JAHARFROGA NI FOR SVARA ABOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO.

........ Anyways, Det är aldrig kul att läsa saker som ovan, (okej i detta fall är det en undantag ), och det är verkligen inte kul när personen man försöker hjälpa har en otroligt negativt attityd och ska alltid behöva "bevisa" att flera personer har fler tack vare hans kompis systers brors hunds ägares morfar...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag inte är 18 år, man ska inte döma alla tretton till arton-åringar för att skriva som en 5-åring.

Jag är själv femton år och fyller 16 men jag har då lärt mig att man ska använda sökfunktion, bra topic osv.

Jag försöker vara en bra förebild. Jag kommer dock ihåg hur jag var när jag kom in för första gången på SweC, det är bara att söka mina inlägg så får ni se, men jag mognade med åldern och det är jag nu glad för!

Ville bara skriva av mig

PS, Bra betyg har jag i svenska och engelska, tackar tackar

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Nja, uppfläkt skrivs det väl.

Givetvis, dum jag är.
Jaja, jag ska nog lämna denna tråden ett tag, har inget direkt att tillföra.
Mer än att hålla med ovanstående talare, jag har också mognat med tiden

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Ärs, i ärlighetens namn så tycker jag det är lite fånigt och sitta och vara bitter över sånt.

Läs inte trådarna/inläggen med dålig svenska då.

Jag tycker det är bra att det blir fler användare. Det resulterar i mer läsning. Känner ni på nåt sätt att dom tar ifrån er erat superhemliga underground-sweclockers som bara entusiaster får känna till?

Ungefär samma syndrom som när någon lyssnar på ett undergroundband under en längre tid, och som plötsligt blir mainstream. Då blir det flesta förbannade av någon helbarnslig anledning. Som att bandet plötsligt tagits ifrån dem. För man är ju en tönt om man lyssnar på nåt som inte är hel-super-duper-underground.

Störtlöjligt.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

är det zoddan du snackat med?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
är det zoddan du snackat med?

va?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Sweclockers verkar ju helt förlorat? Vi gör en "I am Legend". Låter fjortisarna ta mobildelen, sen kapar vi bron.

Skämt åsido. Tryck istället in all hemsk skit ni kan komma på angående språk och stavning i mintråd

Permalänk

Ni som ofta särskriver bör absolut inte under några som helst omständigheter använda en stavningskontroll. Eftersom det finns så extremt många sätt att kombinera ord så brukar en stavningskontroll nästan alltid föreslå en särskrivning istället för en ihopskrivning.

Exempel: Skriver jag "särskrivning" eller "ihopskrivning" får jag i Firefox stavningskontroll ironiskt nog tipsen "sär skrivning" och "ihop skrivning".

En stavningskontroll bör absolut inte användas för att kolla upp något annat än hur ett svårstavat namn stavas. Det går inte bara att klicka på "rätta alla" och hoppas att resultatet blir bra... För det allra mesta blir resultatet sämre än hur det var från början om man gör så.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

jag tror de flesta kommer uppge falskt personnummer om åldersgräns införs

Permalänk
Medlem

Fjortisar är väl inte det värsta på forumet. Jag tycker det är alla nördar och besserwissrar som tror sig veta bättre än alla andra.
Kommer en vanlig Svensson och har lite frågor så skrattas det åt denne bara för att han inte vet hur man installerar linux.
Den vanligaste spydiga kommentaren brukar vara: Varför skall det vara så svårt att söka i gamla trådar. Inte ens moderatorn alltid bryr sig utan det är användare som svarar på trådar på detta sätt. Och ingen länkar till de trådarna, till sist blir tråden "Låst" av en moderator som tycker att 3 år gamla trådar ger svar på ens frågor. Trådar som inte ens går hitta via den usla forumsökmotorn.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rxc
Det var bättre förr!:) Sätt 18års gräns på sweclockers så lär det bli mycket bättre!

Alla under 18 är inte pantade

Många är, men definitivt inte alla.
Inte jag i alla fall, Jag blir väldigt irriterad på alla som inte kan stava, det var därför jag slutade använda lunar när jag började högstadiet och blev medlem här i stället

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Klaga inte på stavningarna/språket när du inte utför ett korrekt sådant själv. Men jag håller med dig om mycket. Hur var du när du var 13 år?
Tyvärr känns det inte rätt att stänga av människor pga en fas i deras tonår är som den är och ännu värre stänga av dem för dyselexi.

Vissa trådar är jobbigare än andra att läsa men då är det bara att byta tråd=).