Sweclockers blir utsatt för... fjortisar? LÄS!

Permalänk
Medlem

Sweclockers blir utsatt för... fjortisar? LÄS!

Hej!

Möjligtvis felplacerad tråd, men någon snäll moderator får gärna flytta den vid behov. Men iallafall...

Jag har under en tid nu reagerat på hur mycket nytt folk det ramlat in här på SweC. Jag själv är trogen medlem sedan länge och har lärt mig massor här på forumet. Nu verkar det dock som att större delen av personerna som skriver poster, skapar trådar och lägger upp galleribilder verkar vara små 13åriga dyslektiska fjortisar? Detta har varit ett problem länge har jag tyckt, men då mängen av folk har ökat extremt, så börjar detta bli mer av en massiv pest, ett stor virus som bara förstör och lämnar oläsbara (led)trådar efter sig.

Detta stör mig rejält då alla trevliga och vettiga kommentarer, förslag samt tips verkar ha sjunkigt drastiskt iom den nya tillströmningen av medlemmar.
Saker såsom stor bokstav, korrekt meningsbyggnad, punkt och skiljetecken samt styckeindelning verkar ha försvunnit HELT?

Vad har hänt med Sweclockers seriösa medlemmar? Tidigare idag såg jag ett svar (Utan att tala om vem detta är), där en person talade om att han var 20år, bodde hemma samt inte hade några planer på att flytta...
Saken jag reagerade på va framför allt hans språk, större delen av meningen bestog av "lol, =D, rofl, haha, lal, omg"? Jag vet inte riktigt hur ni andra SweC:are ser på detta, men jag anser att det är riktigt bedrövligt...

Frågan är dock nu såhär, vad skall vi göra åt saken?
Jag tycker det nästan börjar bli jobbigt att kolla igenom senaste trådarna i mitt favorit forum, och hälften av posterna är HELT jävla oläsbara utan ett kryptex?!

Nån av hårdare kontrollering av trådarna kanske?
Jag vet inte, jag har inga direkta ideér... Man kan ju inte direkt stänga av medlemmar för dom inte kan stava, alls... Kanske införa nån form av åldersgräns?
Fast som i fallet ovan så tycks ju detta inte alls hjälpa heller.

Äsh, jag vet inte. Jag bara kände för att skriva av mig och kritisera läget som är just nu... Fortsätter detta, och SweC blir helt "övertaget" - Kan jag dock lova att jag inte tänker stanna här. Finns det något alternativ? Nordichardware verkar lida av samma symtom, Svenska Elektronikforumet verkar vara påväg åt det hållet - då många av nya medlemmarna på detta forum, blir ledda dig av andra medlemmar.

Jag har ingen aning, jag har slut på ideér och nu återgår jag till att titta på mythbusters istället.... Vi hörs!

Mvh Jim Nelin

EDIT: Jag är personligen inte perfekt eller en gammal veteran på 30+
Men att använda punkt, komma och stor bokstav - Gör till och med jag som 17åring.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Problemet är ju generellt för hela Internet egentligen. Man ser sånt överallt i dagens läge och det är inte mycket vi kan göra åt det förutom att föregå med gott exempel och kommentera inlägg som nästan är oläsliga (men på rätt sätt! Att vara elak gör inget bättre).

Så, problemet ligger inte hos SweC, utan hos Internet-generationen och hos ett misslyckat skolsystem.

På tal om misslyckat skolsystem; Ingen av dessa "fjortisar" kan ju komma ur grundskolan om de skriver sådär... eller så skriver de bara så på nätet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hej!

Tacksam för seriöst svar.
Du har nog rätt så rätt i det du säger, att det är andra generationen av den forna internet-generationen som börjar komma...

Sen vet jag inte, dom flesta sådanna personer som skriver riktigt illa, verkar ju faktist skriva så överallt? Samt nick såsom "Hax=rKLai" är ju inte direkt ovanliga.

Jag hittade faktist en tråd om ett liknande ämne alldess nyss.
Tänka sig, fler än jag som reagerat lite på hur forumet har förändrats.

Mycket intressant läsning:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Sando: Det tråkiga är ju dock att de inte bara skriver så på nätet utan även irl, många ungdomar i högstadiet i dagens läge blir underkända när de skriver uppsatser pga att de använder "lol" mm.
Även i gymnasiet så får allt fler underkännt just för att de använder sig av dessa uttryck som Jine gav exempel på med förklaringen att det går fortare att skriva då.
Blir ju näst intill omöjligt att läsa vad som skrivs, visst jag använder förkortningar och dylikt men i princip bara sådana som det lärs ut i svenskan att de får förkortas.

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr!:) Sätt 18års gräns på sweclockers så lär det bli mycket bättre!

Permalänk
Medlem

Jag kan till viss del hålla med. Dock tycker jag att detta inte är ett speciellt nytt fenomen. Nu hänger förvisso jag nästan uteslutande i ÖÄ sen de öppnade igen, och väljer oftast bara att läsa trådar av lite seriösare karaktär, så det är väl inte omöjligt att jag helt enkelt inte ser de värre exemplen.

Permalänk
Sötast

Det är ju just det med generationer, min generation och den innan har ju fått lära sig allt för hand, allt man kan är ju lärt oftast via kommandon och hela den där långa vägen, men på vägen fick vi gui för att förenkla våran dag.
Vi har en hög kunskap om hur datorerna fungerar och även våra operativsystem.

Tyvärr så kan dagens generation.... inget? Dom kan starta "pappas dator" dom kan starta WoW, winamp och lunarstorm. Men om något händer "Då fixar pappa det"

Är väl där skon klämmer.

Permalänk

Fixa så bara folk registrerade innan 2002 kan skriva på ÖÄ ;D

Permalänk
Medlem

Nja, vet inte riktigt om jag håller med.
Fjortisinlägg förekommer ju, men jag tycker iallafall att de flesta uttrycker sig relativt bra härinne.
Själv skriver jag också lol, mf, omf och liknande i mindre formella sammanhang, även om jag självklar är fullt medveten om att det inte är något en språkvetare skulle hurra för..

Startar man en tråd här så bör man ju dock anstränga sig för att göra sitt inlägg så läsligt och tydligt som möjligt.

Hälsningar från en gammal 30+ are..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Gandalf_^:

Det förekommer lika mycket fjortisinlägg i andra forum utöver ÖA.
Tyvär... Detta är dock en del av SweC jag nästan aldrig hänger i.

Jag tycker när 20åriga killar, som sitter vid SweC om natten och skriver inlägg som jag inte förstår hur man fortfarande ska kunna läsa, då har något gått riktigt åt helvete... Men för hoppningsvis finns det inte så många sånna fler fall, men folk under 15 som skriver, det finns ju... Och majoriteten av dessa inlägg är nästintill oläsbara.

Vad tycker ni man ska kommentera då?
För att inte låta för dryg när någon har skrivit ett oläsbart inlägg?
Kanske skapa en regel, mot just fjortisspråk? Förbjuda ord såsom lol/omfg/roflmao/glhf/w00t/whatever..?

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

När jag registrerade mig klagades det på nolltreorna, året därefter klagades det på nollfyrorna and so on. Varje år är det någon eller några som anser sig tillhöra den riktiga stammen och vill ha förbud hit och dit. Jag tror faktiskt inte det har blivit så mycket värre, medlemsskaran växer, då är det klart det kommer fler idioter, men procentmässigt håller det sig nog ganska platt.

Men varför inte bara köra guerilla tactics, skit i att ens titta på trådar som verkar "undermåliga" och låt dem dö, på så sätt bidrar du ju själv inte till "förfallet". Om det inte utvecklas på det sätt du själv vill så är det väl bara att bita i det sura äpplet och inse att sweclockers kanske utvecklats till något som inte passar dig?

Att försöka bryta ut fraktioner på forumet och skapa någon gruppindelning mellan bra och dåliga användare känns lite sisådär.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
När jag registrerade mig klagades det på nolltreorna, året därefter klagades det på nollfyrorna and so on. Varje år är det någon eller några som anser sig tillhöra den riktiga stammen och vill ha förbud hit och dit. Jag tror faktiskt inte det har blivit så mycket värre, medlemsskaran växer, då är det klart det kommer fler idioter, men procentmässigt håller det sig nog ganska platt.

Men varför inte bara köra guerilla tactics, skit i att ens titta på trådar som verkar "undermåliga" och låt dem dö, på så sätt bidrar du ju själv inte till "förfallet". Om det inte utvecklas på det sätt du själv vill så är det väl bara att bita i det sura äpplet och inse att sweclockers kanske utvecklats till något som inte passar dig?

Att försöka bryta ut fraktioner på forumet och skapa någon gruppindelning mellan bra och dåliga användare känns lite sisådär.

True true, det har alltid klagats på nya medlemmar känns det som. Kulmen nåddes väl när ÖÄ stängdes, då var det klagomål på 04:or och 05:or i nästan varenda tråd.

Men det ligger också något i det, de äldre medlemmarna (inte äldre åldersmässigt, äldre registreringsmässigt) har väl lärt sig hur man beter sig på Sweclockers och insett att oförståliga inlägg inte är lika högt aktat här som på lunarstorm. Ofta när man ser något som är totalt oläsligt så är det någon som har varit registrerad mindre än ett år som har skrivit.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz

Tack gode gud att jag är en vardaglig jäkla nörd.

Instämmer.

Jag skulle kanske inte klaga på dyslektriker (Stavning?), och åldersgräns är bara dumt då man förlorar många klokare tonåringar men för övrigt håller jag med. Titta på "Kylning och överklocknings"-delen bara så ser du vilka idioter det finns.

Tack.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc

Men varför inte bara köra guerilla tactics, skit i att ens titta på trådar som verkar "undermåliga" och låt dem dö, på så sätt bidrar du ju själv inte till "förfallet". Om det inte utvecklas på det sätt du själv vill så är det väl bara att bita i det sura äpplet och inse att sweclockers kanske utvecklats till något som inte passar dig?

Jag har klagat på detta förut men ja, jag tror sweclockers utveckats till något som inte passar mig, jag tycker det är tragiskt att swecare tycker det är intressant att veta vad okända personer på internet "lyssnar på just nu!" , "senast köpte" eller "ska göra i helgen".

Jag är till och med tveksam till att ens de som skriver i dom trådarna tycker att det är intressant så mitt förslag är att ha mycket hårdare regler.
Om ett svar inte tillför något till tråden så skall författaren varnas. Trådar ska okcså låsas i mycket större utrsträckning.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin17
Jag har klagat på detta förut men ja, jag tror sweclockers utveckats till något som inte passar mig, jag tycker det är tragiskt att swecare tycker det är intressant att veta vad okända personer på internet "lyssnar på just nu!" , "senast köpte" eller "ska göra i helgen".

Jag är till och med tveksam till att ens de som skriver i dom trådarna tycker att det är intressant så mitt förslag är att ha mycket hårdare regler.
Om ett svar inte tillför något till tråden så skall författaren varnas. Trådar ska okcså låsas i mycket större utrsträckning.

Jag måste säga att jag tycker åt helt andra hållet, det är roligt med sån läsning när man har som tråkigast, ÖÄ är väll ändå ett diskustions forum för just övriga ämnen?

Givetvis ska det hållas på en läsbar nivå och det tycker jag att det gör, tycker sweC håller en mycket högre nivå än t.ex flashback där man faktiskt har 18 års gräns.
Och man ska väll inte ens nämna fragbite, där oändligt med konstigt trådar skrivs omedelbart och alla svar är nästintill obegripliga.

Men det är väll ingen som tvingar dig att besöka ÖÄ om du inte gillar innehållet?

Permalänk

Det går i vågor. Har det alltid gjort.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Mmm, som det har sagt så förekommer det överallt samma saker.

Tycker en Mod. borde svara lite här, det är ändå dom som får varsla trådar, ge varningar osv.
Vore skoj och veta vad dom tycker och tänker.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en årsavgift på forumet? Det skulle skrämma iväg en hel del, då alla dagens ungdommar är urfattiga. De som inte har råd kan få nöja sig med att endast läsa.

Permalänk
Medlem

Finns ju en funktion att ej visa trådar skapade utav vissa användare. Bara för att trådarna finns där behöver du ju inte läsa dom?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man riktigt är medveten om hur man skriver när man själv postar som "fjortis". Jag kollade tillbaka på lite äldre inlägg då när jag var runt 14år, det var ingen rolig syn det, faktum att jag inte äns tänkte på det vid det tillfället.

Folk mognar, vill ni inte ha yngre folk, sätt en åldersgräns med personnr verifikation eller någon liten strunt summa som medlemsavgift.

Mvh
Karim

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är så farligt, fast jag kanske omedvetet ligger i den mindre önskade skaran själv. Tror inte att det är en så stor del av folket här på forumet som skriver likt exemplena ovan.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Vad sägs om en årsavgift på forumet? Det skulle skrämma iväg en hel del, då alla dagens ungdommar är urfattiga. De som inte har råd kan få nöja sig med att endast läsa.

Studenterna då? Varit student själv någon gång?
Då brukar man köpa böcker, vilka oftast är väldigt dyra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Jag tror inte man riktigt är medveten om hur man skriver när man själv postar som "fjortis". Jag kollade tillbaka på lite äldre inlägg då när jag var runt 14år, det var ingen rolig syn det, faktum att jag inte äns tänkte på det vid det tillfället.

Folk mognar, vill ni inte ha yngre folk, sätt en åldersgräns med personnr verifikation eller någon liten strunt summa som medlemsavgift.

Mvh
Karim

Människor mognar vid olika åldrar, vissa tidigare än andra. Därför vore det kanske bättre att ge alla en chans, se hur mogna de är, därefter kicka/låta vara kvar.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Studenterna då? Varit student själv någon gång?
Då brukar man köpa böcker, vilka oftast är väldigt dyra.

Människor mognar vid olika åldrar, vissa tidigare än andra. Därför vore det kanske bättre att ge alla en chans, se hur mogna de är, därefter kicka/låta vara kvar.

Ja männsikor mognar vid olika åldrar, men moderatorerna kan inte sitta och plocka ut vilka som ska få skriva och ej, därför har man en åldersgräns. Samma sak på pubben, finns säkert 15åringar som sköter sig jätte bra medans folk som är 18+ inte gör det, men majoriteten över 18 är mognare än de runt 14 ialla fall.

Permalänk
Medlem

Jag behöver väl inte säga något mer än det som redan skrivits, det har blivit värre för varje år och det är delvis därför jag inte är här speciellt mycket längre.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Det går i vågor. Har det alltid gjort.

Ja det stämmer bra. Nu tycker jag inte det är så fruktansvärt farligt, man får sovra.
Testa kolla in Garaget:s forum, Off topic, ojoj.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Studenterna då? Varit student själv någon gång?
Då brukar man köpa böcker, vilka oftast är väldigt dyra.

Jag ÄR själv student å ser inte alls problemet. Det handlar om att prioritera vad man vill göra. Thats life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jo4Cim
Jag måste säga att jag tycker åt helt andra hållet, det är roligt med sån läsning när man har som tråkigast, ÖÄ är väll ändå ett diskustions forum för just övriga ämnen?

Det är helt korrekt att det är ett diskussionsforum för övriga ämnen, dock tycker jag inte det är så mycket diskussioner i dom trådarna. Fast det är nog fel att förvänta sig det då det inte står att man måste diskutera ( eller att svaren måste ha nån koppling mellan sig och innehållet i huvudtråden eller andra svar ).

Denna tråd handlar om att kvalitén på kommentarer eller trådar har försämrats och vad vi skall göra åt det, jag tror att dessa trådar jag skriver om är en del av denna utveckling.

En annan sak jag stör mig på är att många sätter frågetecken bakom saker som inte är frågor ? Fast det går nog inte att undgå då de flesta verkar göra det, men det bidrar ändå till oläsheten av trådar.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine

Vad tycker ni man ska kommentera då?
För att inte låta för dryg när någon har skrivit ett oläsbart inlägg?
Kanske skapa en regel, mot just fjortisspråk? Förbjuda ord såsom lol/omfg/roflmao/glhf/w00t/whatever..?

mvh Jim [/B]

Faktiskt så är det inte bara fjortisar som använder lol, omg osv. När man helt enkelt inte har tid att skriva hela korrekta meningar så tar man till dessa irriterande förkortningar. Det börjar i spel, oftast CS när man inte alls har mycket tid att skriva. Sedan hänger det med ut på internet också tyvärr, men det är bara att lära sig tolerera saker och acceptera andras sätt att vara och skriva.

Visserligen finns det irriterande små barn (det ni kallar fjortisar) som också tycker att det är häftigt med alla dessa otroligt irriterande förkortningar och slangord som finns. De värsta "Fjortisarna" säger lol i varannan mening och kan ditt IP så fort de känner sig utsatta eller i en pressad situation.

Jag skulle inte vilja kalla dem Fjortisar, för många "Fjortisar" tycker att de är häftigt att vara en "Fjortis" och ser det som en statusgrej. Omogna barn borde de kallas.

@ Martin17
Det där med frågetecken? Visst är det irriterande men egentligen är det korrekt att i det moderna språket sätta frågetecken bakom meningar som egentligen inte är frågor. Vet du varför?

? = Varför . Dvs, varför är det som det är i meningen bakom "?" .

Permalänk
Medlem

det mest drygaste är dessa sök inläggen som varenda en ska posta, ja vi vet redan att det finns en sökfunktion och oftast har TS redan sökt, det hoppas jag iaf.
Kanske dags för de äldre swec-medlemmar och vara en bra förebild, förmodligen så lär de yngre sig också.

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keefa
Kanske dags för de äldre swec-medlemmar och visa förebild och förmodligen så lär de yngre sig också.

Inte tror jag att gamla medlemmar gör nya trådar om redan avhandlade ämnen, det hör till den nya stammen. +90% som har varit medlemmar mer än 3-4 år vet vad sökfunktionen är för något, därav "tjatet" om sök...

[Edit]Jag kan säga, när Blaster härjade som mest var det minst 2-3 trådar/ dag om samma sak i flera veckor.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...