S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk

Låter nice, måste köra om spelet igen kanske. Lite skakigt men roligt!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

installerade stalker igen idag. nu när jag har nytt grafikkort kan jag kräma på högsta grafik, men blev väl inte direkt bättre för det iof

så sjukt tråkig grafik i stalker, plottrigt och dant.. men stämningen har de lyckats med iaf.. när man springer runt i dedär gamla fabrikerna å vad det nu är..

givf stalker-mmo

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

jag har spelat igenom STALKER fler ggr nu och har nog lyckats få de flesta sluten - men i olika versioner då jag spelat allt både moddat och omoddat

attt grafiken inte skulle vara så bra spelar faktiskt ingen roll - jag tycker det är en del av stämningen i spelet

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
installerade stalker igen idag. nu när jag har nytt grafikkort kan jag kräma på högsta grafik, men blev väl inte direkt bättre för det iof

så sjukt tråkig grafik i stalker, plottrigt och dant.. men stämningen har de lyckats med iaf.. när man springer runt i dedär gamla fabrikerna å vad det nu är..

givf stalker-mmo

vad säger du, stalker har grym grafik och med några moddar blir det ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Jag har ett fett problem med Stalker. Spelet ballar ur titt som tätt och jag återvänder till windows.
Detta händer precis i samband med att jag ska spara. När jag trycker esc för att komma till menyn för att spara så stänger spelet ofta ner sig.
Får inget felmeddelande eller så utan återgår bara till windows..

Grymt irriterande.
Nån som stött på något liknande ?
Samma sak hände både på version 1.000 och efter patchen till 1.004.
Jag har också provat olika drivrutiner till grafikkortet, men samma problem består.

Vore väldigt najs om någon kunde hjälpa mig fixa detta.

Jag har kopplat ett extra tangentbord till min laptop. Kan det ha med saken att göra ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag har ett fett problem med Stalker. Spelet ballar ur titt som tätt och jag återvänder till windows.
Detta händer precis i samband med att jag ska spara. När jag trycker esc för att komma till menyn för att spara så stänger spelet ofta ner sig.
Får inget felmeddelande eller så utan återgår bara till windows..

Grymt irriterande.
Nån som stött på något liknande ?
Samma sak hände både på version 1.000 och efter patchen till 1.004.
Jag har också provat olika drivrutiner till grafikkortet, men samma problem består.

Vore väldigt najs om någon kunde hjälpa mig fixa detta.

Jag har kopplat ett extra tangentbord till min laptop. Kan det ha med saken att göra ?

Jag har fått precis samma problem när jag har kört med ett editerat spawnscript, så det kan vara på grund av någon mod du använder som påverkar A-life.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Hmm, men jag har aldrig installerat någon mod.
Har bara kört originalversionen och nu ocksp patch 1.004.
Efter patchningen verkar den krascha ännu oftare än förut...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Prova att lägga till -r1 i sökvägen på genvägen till Stalker.
Så att det t.ex. ser ut såhär:

"F:\Spel\S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl\bin\XR_3DA.exe" -r1

Detta kommer att tvinga in spelet i statisk rendering (det kommer bli en hel del mer stolpig grafik, men förhoppningsvis fungera bättre).
Fungerar det inte så kan du istället skriva -r2 så tvingar du dynamisk rendering, vilket är renderaren som ger bäst resultat rent grafikmässigt.

Testa även att köra med Float32 som förändrar hur Stalker renderas, vilket kan ge förbättring i ditt problem. Men det kräver att du kör med läge -r2.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

hmm testade både med -r1 och -r2.
Det blev ingen skillnad. kraschar efter ett par minuter ändå..

Renderingen i spelet är det dock inget fel på. Allt ser fint ut så länge det varar..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbyem
Stalker är tammefan det sämsta FPSet jag kört sedan SoF 2, urk va buggit och dåligt spel

Om nån vill ha mitt kan jag kasta till er

Ja, det kanske är dags för dig att uppdatera datorn som du skaffade till SoF2.. idag kräver nog spelen kraftigare dator än Sumprunk of Fuckers2.. årtiondes skit som tryckdes på cd... vilken slöseri av plast och träd(pappersmanualen)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag installerade idag den där Vistauppgraderingen som tydligen rättade till felet som fick spel att krascha när det virtuella minnet tar slut (vad det nu innebär..).

Hursomhelst, jag provade att spela Stalker nu efteråt och jag laddade och sparade säkert 10-15 gånger utan att spelet hängde sig.
Det verkar alltså som att det var Windows Vista som var boven.

Nu har dock en ny mycket irriterande bugg dykt upp istället. Nu spawnar allting i spelet försent. När jag tex kommer till bron vid järnvägen så finns där inga soldater, utan de dyker upp långt senare när jag passerat.
Jag måste ständigt vänta på att alla personer jag ska möta ska spawna.
Det blir ju bara att gå förbi alla faror innan de spawnat...

Nån som stött på något liknande ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har du provat att starta om från början efter att du patchade? Det kan ju hända att du var inom någon viss zon i din sparning som gjorde att när du patchade så uppdagades en bugg. Jag tror att det nog är det mest rimliga, i och med att det är ett väldigt komplext system hela A-life, och jag har för mig att det i patch 1.0004 var någon fix för AI:n.

Om du ändå ska starta om liret så föreslår jag att du provar att köra med t.ex. Faiakes mod eller ABC+freeplay.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

hmm, har provat stara om spelet och också avinstallera allt och installera och patcha igen, men fortfarande samma fel.

Lustigt nog skapade patchen det där felet med spawnandet istället för att reparera det som det stod i beskrivningen...

Lite jobbigt att öppna lådor överallt och märka att alla är tomma, bara för att sedan vara fulla någon minut senare...
Eller när man gå in i ett fiendenäste och 5 fiender spawnar precis bredvid en..

Den megabuggen förstör ju hela spelet..
Lite synd nu när det iallfall slutat att krascha..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig haft något problem med spelet, iofs hoppade jag in efter tredje patchen. Funkat riktigt bra för mig förutom att det hackar till lite ibland helt i onödan.

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som tycker spelet bara blev buggigare efter varje patch? Jag är i Lab X-18 och ska öppna dörren med kombination 1234, men det funkar inte. Dörren vägrar öppnas. Testat att ladda om ifrån autosaven i början men det vill sig tamejfan inte. Finns det någon form av noclip?

EDIT: Verkar inte finnas något. Så det är alltså till att slänga skiten ut genom fönstret?

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Är det bara jag som tycker spelet bara blev buggigare efter varje patch? Jag är i Lab X-18 och ska öppna dörren med kombination 1234, men det funkar inte. Dörren vägrar öppnas. Testat att ladda om ifrån autosaven i början men det vill sig tamejfan inte. Finns det någon form av noclip?

EDIT: Verkar inte finnas något. Så det är alltså till att slänga skiten ut genom fönstret?

Är inte koden 1243? Om jag inte minns helt fel så tog jag fel på koden man får via DAP-en ingame... värt att kika på:)

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Avstängd

Jo, jag skrev lite fel. Men det blir samma oavsett om man skriver in rätt eller fel kod, man kommer tillbaks till spelet och dörrfan är fortfarande låst!

En annan skön grej är att om man gör uppdraget när man ska hjälpa Freedom att döda Duty-lägret får man mission failed och alla Freedom börjar skjuta på en om man går lite för långt åt vänster.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

det är 2 dörrar i X18...koderna är 1243 och 9524

har du inte hittat den andra ?

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Avstängd

Hej på er måste säga att stalker är helt underbart fram tills igår! då ja och en polare spelade bf2 och ljudet la av till skype! ladda ner en ny drivrutin från creative till vista 64 fick ljudet o funka igen! men efter ja spelat bf2 eller stalker så får ja blueescreen och efteromstart säger vista att ja inte ska ha så höga inställningar på backrunden elelr fixa nyare drivrutin till grafik kortet men inte det heller hjälpte fick bluuscreen i allfall! som grädde på moset så efter jag kört stalker avslutat spelet kommer ut i desktop så får ja bluuscreen startar om datorn och ska starta spelet igen så får jag detta fel medelande--->

[URL="http://g.imageshack.us/g.php?h=515&i=stalkermq8.jpg"][IMG]http://img515.imageshack.us/img515/5692/stalkermq8.c1b5053d92...[/

har testat med eller utan mod och ner felet första gången inträffa så hade ja patch 1.003 installerat men det hjälpte inte att köra 1.004 patchen heller!

kan dock när jag installerat om spelet köra spelet till ja avslutat fått blueescreen startat om och får fel rapporten! har ominstallerat hela spelet 4 gånger nu!

verkar som creatives och nvidias nya drivrutin ihop med vista och stalker itne vill funka!

*gaah!* *sliter mitt hår*

installerar om stalker för 5 gången man vill ju spela!

Edit: hitta felet creative´s ny drivrutin är i konflikt med nvidia och och är sämre än betan!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Patch 1.0004 har fortfarande många buggar och har dessutom skapat många mycket allvarliga buggar.

Jag har diskuterat och tittat runt på Stalkers officiella forum och det verkar vara många som tex har samma problem som mig : Allt spawnar alldeles för sent eller inte alls, så massor av föremål och fiender saknas.
Detta är något som inträffar på många multicoreprocessorer som en följd av den nya patchen.

Spelet är därför totalt ospelbart för mig och bara att lägga på hyllan tills nästa patch kommer.
Synd, då spelet annars är riktigt bra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Spelet är nog det buggigaste fpset efter Boiling point, totalt ospelbart nästan, förr eller senare kraschar spelet för mig också när jag var i pripyat och för att inte tala om alla andra konstiga buggar, prestanda problem osv..

Permalänk
Inaktiv

prestandaproblem, ja, men spelet har nog aldrig kraschat för mej... kan det vara för att jag har en gammal patch?

Permalänk
Medlem

de enda krash-buggar jag stött på beror på att mina "saves" varit blandade med olika moddar -ibland har de blivit korrupta pga det - men inte pga en patch till spelet

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Avstängd

tror inte ja råkat på nån bug än! förutom att ja inte kommer ut online men det kanske beror på modarna? nån som vet? elelr måsta man öppna portar i routern?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
tror inte ja råkat på nån bug än! förutom att ja inte kommer ut online men det kanske beror på modarna? nån som vet? elelr måsta man öppna portar i routern?

Det beror först och främst på moddarna. Varje gång du ska lira på nätet så måste du döpa om gamedata-mappen till något annat (t.ex. xgamedata).

Och sedan, om så är fallet, här är de portar som Stalker använder sig av:
3783
6500
6515
6667
13139
27900
28900
29900
29901

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Det beror först och främst på moddarna. Varje gång du ska lira på nätet så måste du döpa om gamedata-mappen till något annat (t.ex. xgamedata).

Och sedan, om så är fallet, här är de portar som Stalker använder sig av:
3783
6500
6515
6667
13139
27900
28900
29900
29901

okej ska genast testas när man kommer hem!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

japp - det beror på moddarna som Save skriver

servrarna kör orginal så det måste du också göra...

jag har inte behövt öppna några portar dock...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Avstängd

testade köra online igår men efter 5 min fick ja script fel och tvingades avsluta spelet i aktivitetshanteraren och sen en fin bleescreen på det! jag installerade nyare grafik drivisar senare så jag ska testa köra online ikväll igen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Inaktiv

Hmmm, nu när jag har installerat patch 1004 så har jag inga grässkuggor längre trots att jag har bockat för checkboxen! GSC kanske vill lura oss att tro spelet är bra optimerat genom att sänka image quality (IQ) tror jag nog går tillbaka till någon äldre patch, vill ha grässkuggor samt andra smarriga effekter... grrrr... det är nog på grund av att de ersatte det fina gräset med något fult grått.

Permalänk
Avstängd

Hehe, jag är då fan den ända som inte har några buggar alls i första versionen. Det kör jag än på.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.