Behöver hjälp - åtstörning och övervikt och sömnproblem!

Permalänk

Sluta. Köpa. Godis.

Då har du ett problem förhoppningsvis ur bilden... Det är inte svårare än så.
Depression är ju lite värre att komma ut ur däremot.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

För det första: Säg [i]aldrig[/] åt en människa som är deprimerad att ändra sin medicinering. Det behöver inte ens motiveras.

Trådskaparen: Vad är det för sömnhjälpmedel du har? Är det insomningstabletter eller sömntabletter?

Angående terapin, jag hoppas att du kan prata om dina problem där även om du har svårt att berätta om dem här och inför din omgivning. Pratar ni någonting om din aktivitet? Vad för typ av terapi är det? Jag har hört många som säger att terapi inte hjälper, och i nästa sekund berättar de att de inte har berättat för terapeuten om vad deras problem är. Det *är* jobbigt att gå i terapi, det *är* jobbigt att dra upp saker och vrida och vända på dem. Men det är liksom omöjligt för en terapeut att hjälpa en om de inte får situationen framlagd för dem. Det är lite som med alkoholism, man måste vilja bli hjälpt också, annars faller man snabbt tillbaks.

Permalänk

Svar på dina frågor:

Medicinen är insomningstabletter tror jag.
Namnet är Zopiklon. Även kallat Zopiclone, Imovane och Zimovane. Finns en hel del namn.

Info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Zopiklon
Mer info Engelska: http://en.wikipedia.org/wiki/Zopiclone
Ni kan även söka på Fass hemsida.

Terapin är Kognitiv Beteende Terapi (Förkortas KBT)

Info: http://sv.wikipedia.org/wiki/KBT
Mer info Engelska: http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_therapy

och så har jag börjat få jobba med ett Beteendeaktiveringsschema, där man helt enkelt gör ett schema för aktiviteter som får en att må bra.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Fixa tjej. Eller gå ut med en vanlig kompis och hitta på något.
Man blir deprimerad genom att stanna hemma...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Vi kan dra samman muskler... och så kan vi... dra samman muskler. Inte nog med det, vi kan dra samman muskler.

Vad är det för nonsens du tror att vi kan styra med tanken nu då?

Om det är placebo du tänker på så finns det flera fullständigt rimliga och troliga förklaringar som inte utgår från nonsens såsom "tankens kraft".

Uri Geller kunde böja skedar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muraren
Uri Geller kunde böja skedar

... med hjälp av sina muskler.

Då skedar är rätt mjuka är det inte så imponerande.

Permalänk
Medlem

Ät dina mediciner. Om du får problem med dem, prata med läkaren, inte sweclockare. (För helvete)
Det mest korkade man kan göra är att sluta äta piller i början av medicineringen för att man inte gillar biverkningarna. Biverkningarna är vanligast när man börjar med piller, trappar upp eller trappar ner. den bra effekten kommer långt senare.
Vissa piller tål man inte, så ta upp saken med läkaren. Effexor som nämnts i tråden kan jag inte ta, när jag gick på det var jag yr och hade ont i huvudet. Så då byttes det till nåt annat. Så enkelt är det, man får prova sig fram till vad som funkar och passar ihop.

Angående viktökningen, jag gick själv upp 20 kg av mina mediciner, det var väl inte så jävla kul. Men fan, det är inte det viktigaste i livet. När jag började må bättre gick jag ner i vikt igen, orkade röra på mig och så. Se till att fokusera på ditt välmående, så löser man de oviktiga problemen i efterhand.

Det enda som oroar mig är såpass starka och beroendeframkallande mediciner till en såpass ung person.
KBT är SKITBRA dock, jag fick kämpa i flera år för att få den sortens terapi och när jag väl fick den hade jag inte tid med den... Heh. Gör hemläxorna.

Permalänk
Medlem

Tänkte precis på det Kvack skrivit angående viktökningen sedan jag började läsa tråden; du bör prioritera din psykiska hälsa före din fysiska hälsa; ett psykist tillstånd är svårare att reparera än en fysisk övervikt.

Jag menar naturligtvis inte att du skall sluta upp med all fysisk aktivitet utan snarare rekommendera dig att inte börja hänga på gym om du redan har en övervikt; ett gym är fyllt av vältränade människor och det intrycket kan köra självförtroendet ännu mer ner genom golvet och halvvägs ner till helvetet.

Det mest grundläggande med viktminskning handlar ju helt enkelt om att förbränna mer energi man man stoppar i sig och simning är en väldigt energikrävande sport eftersom att du använder dig av så mycket fler muskler än i de flesta andra sporter så det vore kanske någonting?

Annars så kan ja gju bara rekommendera att du lyssnar på din psykiatriker iställer för på oss amatör-freuds som häckar här

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk

Leta reda på musik som du gillar, låter kanske dumt men musik kan få en igenom väldigt mycket. Inspirerande och upppiggande

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Svar på dina frågor:

Medicinen är insomningstabletter tror jag.
Namnet är Zopiklon. Även kallat Zopiclone, Imovane och Zimovane. Finns en hel del namn.

Info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Zopiklon
Mer info Engelska: http://en.wikipedia.org/wiki/Zopiclone
Ni kan även söka på Fass hemsida.

Terapin är Kognitiv Beteende Terapi (Förkortas KBT)

Info: http://sv.wikipedia.org/wiki/KBT
Mer info Engelska: http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_therapy

och så har jag börjat få jobba med ett Beteendeaktiveringsschema, där man helt enkelt gör ett schema för aktiviteter som får en att må bra.

Har för mig att det var Imovane jag tog under min depression, det var otroligt skönt att faktiskt bara få sova. Grejen är väl att man ska försöka somna för egen maskin först och inte ta insomningstabletter så fort man lägger sig. Å andra sidan så har jag en vän som sedan unga tonår inte sovit mer än en till två timmar sammanhängande per natt. Då säger jag "knapra min vän". Men, som andra påpekat, lyss inte till oss amatörspykologer utan utnyttja vården till fullo.

Kanon att du går i KBT, det har hjälpt mig oändligt mycket. Jag kan idag inte riktigt se hur jag är samma person i vissa avseenden jämtemot hur det var förr.

Och som också påpekats, vikten. De antidepressiva jag åt var aptitfrämjande. Jag har alltid varit en smal skit. 180 cm och legat mellan 60-65, tack vare medicinen har jag nu kommit upp i en vikt runt 80, och jag trivs med det. En fördel för vissa, nackdel för andra.

Permalänk
Medlem

Socialt umgänge är det enda som biter på mitt sinne.

Mycket underhållning, som exempelvis film, spel etcetera, vill jag klassa som tillfällig psykisk bedövning, vilket enligt mig inte gör gott. De enda tillfällen då detta är positivt är vid tillfälliga "attacker".

Det är möjligt att detta låter som något helt omöjligt i dina öron, men se till att skaffa vänner. Mängder av dem!
Börja prata lite med "de där" killarna/tjejerna i skolan, kom gärna i gång med någon sport både för att träffa folk och hålla kroppen i form, få liv i utdöda vänskaper genom ett enkelt "hej", med mera.
Umgås, umgås och umgås lite mer!

PS: Du är definitivt inte ensam om din situation. Det finns alltid hjälp att få. Det svåra är bara att komma på vad som hjälper just dig.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Kan verkligen bara instämma i vad New skriver.
Brist på sociala kontakter kan snabbt få många att bli deprimerade.
Jag märker tydligt själv om jag varit helt själv bara några dar så börjar jag känna mig smådeppig av detta. Går jag då ut en kväll med polarna så är detta dock direkt som bortblåst och jag är glad och munter igen..

Att spela för mycket och liknande, själv, är som sagt bedövning för stunden.
Man kan likna det lite med spritens betydelse för en alkoholist. Det känns bra tillfälligt, men gör det definitivt inte bättre i längden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Vänner är nåt jag har svårt att vilja skaffa, främst med tanke på att alla i min ålder som tex går i samma skola är smittade med s k hiphop kulturen, - Något jag verkligen tar avstånd från. Jag antar att ni vet vad det innebär och jag behöver kanske inte gå in på det mer detaljerat så att jag blir spyfärdig.

Kalla mig rasist, otacksam, etc men jag är den jag är. Jag var en gång dum nog att vara med de, men jag gör inte om det misstaget. De fick helt enkelt in mig på dåliga saker. Idag skulle jag vilja se de dö.
Jag har en så enorm ilska mot de!
Jag har nu tagit avstånd från de j*vla skitungarna sedan snart 2 år tillbaka.

Kortsagt, - Jag väljer mina vänner med vissa krav. Ingen i närheten passar in på de kraven.

Visst, ni tänker säkert "Skyll dig själv, idiot!" men jag vill bara inte hamna i samma kretsar.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Men fan, alla kan väl inte vara såna där hip hop typer, eller? Måste finnas nån som är... som du. :/

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Vänner är nåt jag har svårt att vilja skaffa, främst med tanke på att alla i min ålder som tex går i samma skola är smittade med s k hiphop kulturen, - Något jag verkligen tar avstånd från. Jag antar att ni vet vad det innebär och jag behöver kanske inte gå in på det mer detaljerat så att jag blir spyfärdig.

Kalla mig rasist, otacksam, etc men jag är den jag är. Jag var en gång dum nog att vara med de, men jag gör inte om det misstaget. De fick helt enkelt in mig på dåliga saker. Idag skulle jag vilja se de dö.
Jag har en så enorm ilska mot de!
Jag har nu tagit avstånd från de j*vla skitungarna sedan snart 2 år tillbaka.

Kortsagt, - Jag väljer mina vänner med vissa krav. Ingen i närheten passar in på de kraven.

Visst, ni tänker säkert "Skyll dig själv, idiot!" men jag vill bara inte hamna i samma kretsar.

vet vad du menar, metal/rock e bra grejjer

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen ingen expert men... Jag skulle tro att det är bättre att gå ut och vandra än att sitta på ditt rum på en cykel!

Och om du inte vill gå ut pga din sociala fobi som du skrev så kan du väl alltid gå en sväng i skogen eller nått närliggande elljusspår. Alternativt kan du ju också prata med tjej nummer 1 och förklara för henne att du har det svårt och att du är ledsen att det blev som det blev.. Jag menar, prata hjälper och det verkar ju faktiskt som att ni var rätt bra vänner så testa?
En vän är MYCKET bättre än ingen vän

Mvh

Permalänk
Medlem

Ja, det är viktigt att komma ut.
Du skrev att du hade social fobi och blev arg på folk du såg (precis så var det för mig med när jag hade depression), men kan du inte jogga eller cykla ute i skogen någonstans ?
Det gjorde jag rätt mycket. Solljus är väldigt viktigt för att man ska bli pigg och må bättre.

Sedan kan du ju, som jag också gjorde, gå ut på kvällen/natten när det knappt är någon annan ute. Det är rätt rogivande. Om du ändå har sömnproblem kan du ju promenera istället för att vrida dig i sängen.
När du kommer tillbaka kanske du är trött nog att somna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag bad om ursäkt (Tjej nr1) men inte hjälpte det...

JesperT, bra ide men problemet är ju att området jag bor i är inte alls säkert. Helt sjukt hur samhället ser ut idag...

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

vart bor du? bor själv i sthlm så jag vet lite snälla områden om du vill veta några?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Tackar!
Kan dock inte säga.
Tack iaf.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

okidoki men jag misstänker vart du kan befinna dig och jag kan ju säga att det inte är speciellt roligt där alla gånger...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

se till o ha saker o göra så hiner du inte äta för mycket :P?

att gå på gym är väl barqa onödigt för dig om du ska tappa vikt,ut o spring o skogarna några gånger i veckan.

ett bra sätt att träna på är att göra något som är kul också,tycker du boxning eller någon kamsport skulle va kul så är det bra o träna regelbundet iallfall

sen kan du kanske försöka sluta knapr piler för det kan nog va dom som gör att du blir godissugen med?

men det som behövs är alltså vilja sen är det bara börja äta rätt o motionera..