Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Mackarna läggs väll inte ner, utan de är väll sålda och döps om? Tror det snackades om det innan vintern iallafall. Ska se om jag hittar källa på det när jag sitter vid datorn.

I Sverige finns inte Shell egentligen. Det är ST1 som sedan över tio år drivit dem, men behållt varumärket på de bemannade på licens. Detta ska dock vara på väg bort, dvs även de ska bli ST1. Om det var det du tänkte på, vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I Sverige finns inte Shell egentligen. Det är ST1 som sedan över tio år drivit dem, men behållt varumärket på de bemannade på licens. Detta ska dock vara på väg bort, dvs även de ska bli ST1. Om det var det du tänkte på, vill säga.

Japp jag drog en googling och det var tydligen det jag tänkte på Var ett tag sedan jag såg en Shell ute i det fria så det här förklarar det!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Shell stänger 1000 bara i bara i år: https://alltomelbil.se/ska-lagga-ner-bensinstationer-och-sats...

Edit: Lite märkligt att det inte talas så mycket om detta, att mackar sakta försvinner måste ju bli en oundviklig konsekvens av elbilövergången, vilket dels blir en nackdel för fossilbilar förr eller senare och samtidigt är det nostalgiskt, mackar har ju varit en del av "världsbilden" för de flesta hela livet.

Mackdöden har det tjatats om sedan peaken på 1960-talet och "nedläggningstrenden" startade. Trots detta borde det vara få med fossilbil som idag har räckviddsångest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Shell stänger 1000 bara i bara i år: https://alltomelbil.se/ska-lagga-ner-bensinstationer-och-sats...

Edit: Lite märkligt att det inte talas så mycket om detta, att mackar sakta försvinner måste ju bli en oundviklig konsekvens av elbilövergången, vilket dels blir en nackdel för fossilbilar förr eller senare och samtidigt är det nostalgiskt, mackar har ju varit en del av "världsbilden" för de flesta hela livet.

Utöver tidigare kommentarer, så är det 500st 2024 och 500st 2025.
Det verkar inte heller påverka Sverige.

1000st globalt innebär ca 3% av deras stationer.

Jag känner mig inte ett dugg oroad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Mackdöden har det tjatats om sedan peaken på 1960-talet och "nedläggningstrenden" startade. Trots detta borde det vara få med fossilbil som idag har räckviddsångest...

Inte än förstås men utan ett nätverk av mackar får man rätt mycket värre räckviddsångest med fossilbil än man någonsin fick med elbil. (De kan ju laddas hemma).

Skrivet av Otori:

Utöver tidigare kommentarer, så är det 500st 2024 och 500st 2025.
Det verkar inte heller påverka Sverige.

1000st globalt innebär ca 3% av deras stationer.

Jag känner mig inte ett dugg oroad.

Orolig behöver man inte vara, man kommer ju köra elbil.

Jag tycker det är lite märkligt bara - tidningarna skriver stories om "mackdöd" när det är priskrig, ökade kostnader pga etanol etc som orsakar en långsam nedläggning. Om det hade nyhetsvärde den gången borde det ju ha det nu också när det garanterat kommer bli mycket värre. Även om man i vissa fall kan bygga laddstationer på mackarnas ytor är det ju inte alls samma pengar man drar in på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Inte än förstås men utan ett nätverk av mackar får man rätt mycket värre räckviddsångest med fossilbil än man någonsin fick med elbil. (De kan ju laddas hemma).

Orolig behöver man inte vara, man kommer ju köra elbil.

Jag tycker det är lite märkligt bara - tidningarna skriver stories om "mackdöd" när det är priskrig, ökade kostnader pga etanol etc som orsakar en långsam nedläggning. Om det hade nyhetsvärde den gången borde det ju ha det nu också när det garanterat kommer bli mycket värre. Även om man i vissa fall kan bygga laddstationer på mackarnas ytor är det ju inte alls samma pengar man drar in på det.

Hur kan du garantera att det kommer bli mycket värre?

Det kommer ju inte vara så att samtliga bensinstationer har bommat och bränsledrivna bilar kommer vara obrukbara om 10 år.

Höll utbildning i veckan och knappt hälften av kursdeltagarna körde elbil.
INGEN av dem var nöjda, det var alltid en massa strul. Var det inte bilen så var det laddarna.
Två stycken kunde inte ladda där de stod, laddarna vägrade starta.

Kom hem och mötte ena grannen.
Bilen hade varit inne för någon garantiåtgärd och nu stänger den av laddningen efter 5-10 min (EV6).
Han var så sjukt less att han hade lust att elda upp bilen.

Nä, ska det bli något laddbart så blir det laddhybrid igen. Oavsett hur roligt det är med mycket effekt så ligger en ren elbil lååååångt ner på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur kan du garantera att det kommer bli mycket värre?

Det är ju bara ett uttryck för övertygelse, men jag kan tycka det är självklart att om kunder i snabb takt går från att behöva köpa 100tals liter bensin per månad till 0 så är det nära nog det sämsta som kan hända för en mack!

Du menar om jag tolkar dig rätt att elbilar inte är för alla och att försäljningen därför kommer stanna av på någon lämplig procent där de flesta mackarna ändå överlever?

Det är förstås inte omöjligt men jag tror tvärsom, jag tror elbilar kommer ta 90% illa kvickt i Sverige. I Norge tog det ca 10 år men det finns många fler elbilar på marknaden nu så det kan gå fortare i övriga länder.

När elbilarna har 90% så kommer bensinbilar finnas kvar på vägarna i relevanta volymer ungefär "snittlivstiden för en bensinbil" år, efter det har mackar inga kunder. Så mackar har kanske 20-25 år kvar totalt och de kommer börja försvinna storskaligt innan dess.

En liten procent entusiaster kommer ha fossil som "kulbil" och de kommer behöva beställa bensin som man beställer villaolja och få det hemlevererat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är ju bara ett uttryck för övertygelse, men jag kan tycka det är självklart att om kunder i snabb takt går från att behöva köpa 100tals liter bensin per månad till 0 så är det nära nog det sämsta som kan hända för en mack!

Du menar om jag tolkar dig rätt att elbilar inte är för alla och att försäljningen därför kommer stanna av på någon lämplig procent där de flesta mackarna ändå överlever?

Det är förstås inte omöjligt men jag tror tvärsom, jag tror elbilar kommer ta 90% illa kvickt i Sverige. I Norge tog det ca 10 år men det finns många fler elbilar på marknaden nu så det kan gå fortare i övriga länder.

När elbilarna har 90% så kommer bensinbilar finnas kvar på vägarna i relevanta volymer ungefär "snittlivstiden för en bensinbil" år, efter det har mackar inga kunder. Så mackar har kanske 20-25 år kvar totalt och de kommer börja försvinna storskaligt innan dess.

En liten procent entusiaster kommer ha fossil som "kulbil" och de kommer behöva beställa bensin som man beställer villaolja och få det hemlevererat.

Norge har enormt med pengar, energi, och elbilrabbater.
Sverige kommer ej få liknande adaption.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Norge har enormt med pengar, energi, och elbilrabbater.
Sverige kommer ej få liknande adaption.

Sverige har fördelarna av många fler och mycket bättre elbilar på marknaden, långt fler laddstationer, mycket dyrare bränsle samt politiska beslut att fossilbilar skall bort. Jag tror det väger mycket tyngre än Norges skattelättnader när de i praktiken bara hade Tesla S och Nissan Leaf att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Sverige har fördelarna av många fler och mycket bättre elbilar på marknaden, långt fler laddstationer, mycket dyrare bränsle samt politiska beslut att fossilbilar skall bort. Jag tror det väger mycket tyngre än Norges skattelättnader när de i praktiken bara hade Tesla S och Nissan Leaf att välja på.

Förutom politiken så är dom sakerna redan i bruk så varför är så "låg" andel av alla nya bilar el?
Förstå att el är fortfarande en mycket låg andel på vägen så det ger bias för andel nya bilar.

Permalänk
Medlem

När jag köpte min första Elbil för ca. 1 år sen, så hade ingen i mitt grannskap elbil, och på jobbet storskrattade dom över att jag hade elbil (dom är mekaniker med olja i blodet så inte så märkligt), 1 år senare har 2 till köpt elbil, och vi har fortfarande ingen laddstation på arbetsplatsen (vi som har elbil medbringar vår egna extraladdare, som är sega som åsnor att ladda på arbetet, så blir aldrig fulladdat). Vi är kring 100 pers. på jobbet.

Men jag har bemärkt att grannarna vart jag bor numera har flera och flera elbilar. När jag köpte min såg jag bara en vit Tesla som nån CEO hade i många år här på den lilla orten, sen köpte jag den Mazda'n ingen ville ha och som inte blev såld. (En Elbil med kort räckvidd, men bra nog för min 10 mils pendling varje dag).

Nu är det båda volvos, kia, flera tesla's, många leafs etc. som kör runt om kring mig, börja se en ändring här i lilla Skåne.

Fabriken däremot - stort sett alla hatar Elbilar med passion.

Permalänk

Mina två ören: jag funderar på elbil som nästa bil. Jag funderar på elbil för att jag kör främst korta sträckor och har inbillat mig att en elbil håller längre för sådana körningar än en bensin. Min bensinbil hinner egentligen knappt bli varm innan jag är framme och det sliter nog ut den i förtid... Sen tycker jag elbilar är coola också. Jag har ingenting emot ifall det är framtidens drivlina. Jag ska nog ställa mig i kö till en av de 8st laddare som finns i föreningen nu. Visst, de längre körningarna (typ semester) får man väl försöka planera bättre. Vi stannar ju alltid och käkar en hamburgare längs vägen så då tänker jag att man får ladda samtidigt? Och det verkar ju komma upp fler laddare överallt.

Miljön tror jag inte ett dugg på att elbilar är bättre för, ingen i min omkrets köper det argumentet, och jag bryr mig inte heller. Ärligt talat, vem fan tror att världens klimat kommer bli bättre för att vi svenskar börja köra elbil istället för bensin eller diesel... sjukt konstigt argument att försöka få folk att köpa elbil. Fokusera på det som faktiskt är sant istället: elbilar är häftiga, roliga att köra och lämpar sig bättre för folk som inte kör så långt?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7700X 4.5 GHz 40MB | MSI Radeon RX 6750 XT 12GB MECH 2X OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL36 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | Arctic Freezer 34 eSports DUO Grey | Corsair RM1000X 1000W v3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannedudeman:

Miljön tror jag inte ett dugg på att elbilar är bättre för, ingen i min omkrets köper det argumentet, och jag bryr mig inte heller. Ärligt talat, vem fan tror att världens klimat kommer bli bättre för att vi svenskar börja köra elbil istället för bensin eller diesel... sjukt konstigt argument att försöka få folk att köpa elbil. Fokusera på det som faktiskt är sant istället: elbilar är häftiga, roliga att köra och lämpar sig bättre för folk som inte kör så långt?

Kommer ju lite an på vart du bor:

Om du bor i Norge så är utsläppen mindre med en elbil om du har körd 1300 Mil, medan i Kina är brytpunkten 12700 Mil eftersom dom producerar el med kol.

Jag har åkt kring 2000 mil med min lilla sketna Mx 30 med sina pyttesmå 35 Kw. Men den är rolig som du säger (elbil) ändå, och jag köpte den mestadels för att den var snorbillig att äga och köpa, att den nu är närmast utsläppsfri är bara en bonus.

Permalänk
Medlem

Jag tycker laddhybrid är det bästa av två världar just nu, kommer upp till 10 mil på ren el med min C300e och kan pendla till Stockholm utan att stanna om jag vill Nackdelen är väl att kostnaden för laddhybrid ligger därefter med regelbundna servicekostnader osv, men skatten är billig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Förutom politiken så är dom sakerna redan i bruk så varför är så "låg" andel av alla nya bilar el?
Förstå att el är fortfarande en mycket låg andel på vägen så det ger bias för andel nya bilar.

De flesta byter inte bil varje år, att nå 30% andel redan 2023 är långt över alla prognoser från några år tillbaka. Förra året var Tesla Y den i särklass bästsäljande bilen i Sverige, och den sålde vad jag förstår ensam mer än hela Volvo på världsbasis. Det är egentligen otroligt om man funderar på det, när uppstod det ett nytt bilmärke med miljonförsäljning senast?

Och det är enbart för att den är elbil.

Nu har ju ränteläget satt en stopp för bilförsäljning i största allmänhet men samtidigt trillar det in begagnade bra elbilar varje dag och batteripriserna spås sjunka 50% i år. När bilförsäljningen tar fart igen tror jag elbilar kommer växa.

Permalänk
Medlem

Elbil är på internet likt en sekt, otroligt vilken övertygelse vissa har.

Men det är få av de jag har i bekantskapskretsen eller träffar på jobbet som hyser samma övertygelse eller ens är nöjda.

Men framtiden får visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Elbil är på internet likt en sekt, otroligt vilken övertygelse vissa har.

Men det är få av de jag har i bekantskapskretsen eller träffar på jobbet som hyser samma övertygelse eller ens är nöjda.

Men framtiden får visa.

Samma som fossilkramarna då alltså

Nöjdheten grundar sig ofta på om man satt sig in i vad det innebär med elbil eller om man hoppat på det och tror att allt skall vara samma som med ICE bil.
Elbil innebär ju en del andra saker än ICE och förvånansvärt många blir positivt överraskade när dom sätter sig in i vad det innebär, men sen är det att det kanske inte passar alla.

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken om det ens går att tanka i elbilslandet Norge. Fick fram en karta på st1.no över Shellstationerna i Norge
Laddstationer:76st
Fuelsave 95 blyfri: 261st
Diesel Extra: 286

Tur att jag kan köra Stockholm-Oslo tur och retur utan att behöva tanka och ändå ha diesel kvar i tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

... vi som har elbil medbringar vår egna extraladdare, som är sega som åsnor att ladda på arbetet, så blir aldrig fulladdat ...

Betalar du för detta eller står jobbet för elen?

Tänk om man kunde tanka bilen med bensin på jobbet utan att någon höjde ögonbrynen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Samma som fossilkramarna då alltså

Nöjdheten grundar sig ofta på om man satt sig in i vad det innebär med elbil eller om man hoppat på det och tror att allt skall vara samma som med ICE bil.
Elbil innebär ju en del andra saker än ICE och förvånansvärt många blir positivt överraskade när dom sätter sig in i vad det innebär, men sen är det att det kanske inte passar alla.

Kan inte påstå att ”fossilkramare” beter sig som en sektmedlemmar.

Högst tröttsamt att ”fossilkramare” alltid ska idiotförklaras.

För mig är det ”förvånansvärt många” av de som kör elbil, som avskyr det.

Än så länge verkar det iaf som det bara passar någon enstaka promille av befolkningen.

Jag undrar hur stor del av Sveriges sålda elbilar som privatägs och hur stor del är påtvingad av företags ändrade miljöpolicys.

Permalänk
Medlem

Har varit elbilsägare med en Kia EV6 GT-Line (77kWh) nu sedan 2022-06 och kört runt 9400 mil hittills. Motsvarar väl ca. 15 mil/dag varje dag sedan dess. Åker mycket mellan Sala-Södertälje så ca. 28mil/dag några gånger i veckan i snitt. Det finns vissa saker jag stört mig på, och vissa saker jag haft problem med längs ägandet. Men overall, så vill jag inte gå tillbaka till en fossilbil som bruksbil. Till vardags och allt runt den vanliga körningen är så mycket bättre med en elbil.

Vi köpte däremot en Nissan Leaf -19 (40kWh) förra året. Där spretar åsikterna lite mer.. Kian med 77kWh kommer jag även under strängaste vintertid tur/retur till kund i Södertälje utan problem och behöver aldrig stanna på en mack längre, mer än för att fylla på spolarvätska eller stödladda bilen om det blivit dubbla kundbesök samma dag med en lagom extra omväg. Så i det hänseendet så spenderar jag mindre tid för att "tanka" än jag någonsin gjort förr.
Ägande av Nissan dock. Mindre batteri, ingen värmepump som värmer kupé/batteri så vintertid drar den otroligt mycket mer. Den laddar dessutom extremt långsamt hemma, och aningen långsamt på publik stolpe. Samt att den har fel laddkontakt som gör att de nya stora fina laddplatserna inte stödjer den kabeln..

Nissan Leaf och andra bilar i likvärdig batteristorlek och optioner såsom tex. värmepump är otroligt begränsande och gör det irriterande om behovet är någon längre resa särskilt under vintertid. Medans vårat ägande av Kia EV6 är klockrent (generellt).

Min Kia har jag dessutom som förmånsbil. Vi hade ca. 50% el/hybrid i våra förhandlade valbara bilar 2022. Ett problem då var att hybriderna var ca. +30% dyrare i förmånsvärde (skatt, inte företagspolicy), behöver laddstolpe som höjer de kostnaderna till vardags, samt har en kompromiss mellan trist fossilmotor och en klen elmotor. Så för mig blev valet ganska självklart. Nu har vi i 2024 förhandade bilar ca. 90% elbil.

Då jag jobbar för en av de större företagen i Sverige så misstänker jag att det ser likvärdigt ut hos de andra i samma storlekar och om inte annat successivt går åt det hållet även på de mindre. Och eftersom det är ca. 65-70% av alla nybilsförsäljningar som går till företag så ökar andel elbilar på marknaden ganska snabbt vare sig man vill det eller inte.

Hörde på podden "Bilar med sladd" i senaste avsnittet också att det nu med alla siffror öppet tar strax över 2000mil att tjäna igen tillverkningen av en Tesla model 3 mot en Toyota Corolla (har för mig att det var just dessa bilar). Och då har man heller inte tagit hänsyn till att varje fylld tank i en fossilbil har ett avtryck i att bränslet ska finnas vid pumpen.

(PS. Är ganska neutral i fossil/elbil i sig, och pysslar mycket med motorsport där det inte existerar särskilt mycket el)

Ändrade namnet på podden till rätt namn
Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

De flesta byter inte bil varje år, att nå 30% andel redan 2023 är långt över alla prognoser från några år tillbaka. Förra året var Tesla Y den i särklass bästsäljande bilen i Sverige, och den sålde vad jag förstår ensam mer än hela Volvo på världsbasis. Det är egentligen otroligt om man funderar på det, när uppstod det ett nytt bilmärke med miljonförsäljning senast?

Och det är enbart för att den är elbil.

Flesta nya bilar leasas / genom företag.
Så dom byter bil väldigt ofta och alla el entusiasterna som vill ha elbil och ej har haft möjlighet skevar nybil statistiken.

Med andra ord nybil statistik säger inte så mycket om framtiden som man tror... om man nu inte ligger enormt högt som norskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Kan inte påstå att ”fossilkramare” beter sig som en sektmedlemmar.

Högst tröttsamt att ”fossilkramare” alltid ska idiotförklaras.

För mig är det ”förvånansvärt många” av de som kör elbil, som avskyr det.

Än så länge verkar det iaf som det bara passar någon enstaka promille av befolkningen.

Jag undrar hur stor del av Sveriges sålda elbilar som privatägs och hur stor del är påtvingad av företags ändrade miljöpolicys.

Något som är förvånande är hur många fossilbilsägare som minsann har grannar och jobbarkompisar som är så extremt missnöjda med sina elbilar men man hör sällan dessa ägare själva. Det är väldigt ofta det istället handlar om personer som inte kört elbil själva som kommenterar. Rätt tröttsamt det också.

Skrivet av timpO:

Hörde på podden "Allt om elbil" i senaste avsnittet också att det nu med alla siffror öppet tar strax över 2000mil att tjäna igen tillverkningen av en Tesla model 3 mot en Toyota Corolla (har för mig att det var just dessa bilar). Och då har man heller inte tagit hänsyn till att varje fylld tank i en fossilbil har ett avtryck i att bränslet ska finnas vid pumpen.

Vill bara rätta med att Allt om elbil är en nyhetssida om elbilar medan podden du refererar till heter Bilar med Sladd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Något som är förvånande är hur många fossilbilsägare som minsann har grannar och jobbarkompisar som är så extremt missnöjda med sina elbilar men man hör sällan dessa ägare själva. Det är väldigt ofta det istället handlar om personer som inte kört elbil själva som kommenterar. Rätt tröttsamt det också.

Vill bara rätta med att Allt om elbil är en nyhetssida om elbilar medan podden du refererar till heter Bilar med Sladd

Hörrudu.. Du har helt rätt! Ändrar i mitt föregående inlägg.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Kan inte påstå att ”fossilkramare” beter sig som en sektmedlemmar.

Nähä, men det kan jag och ofta hänvisar dom till hörsägen utan att själv ha kunskap eller provat.

Skrivet av Otori:

Högst tröttsamt att ”fossilkramare” alltid ska idiotförklaras.

Lika tröttsamt som när Elbilsägare blir idiotförklarade.

Skrivet av Otori:

För mig är det ”förvånansvärt många” av de som kör elbil, som avskyr det.

Som sagt så passar det inte alla och merparten av de som är missnöjda är dom som inte tagit reda på vad det innebär innan elbilen införskaffas.

Skrivet av Otori:

Än så länge verkar det iaf som det bara passar någon enstaka promille av befolkningen.

Haha, långt ifrån, hade varit roligt att veta vad du grundar det påståendet på?
För mig ser det ut som ett typiskt påstående från någon som varken vet vad det innebär eller har kört en elbil.
Om man tittar på hur långt en personbil körs i genomsnitt så skulle dom allra flesta klara sig utmärkt med elbil, sen kan där finnas lite andra saker än körsträcka som inverkar och då gör att en del faller bort.

Skrivet av Otori:

Jag undrar hur stor del av Sveriges sålda elbilar som privatägs och hur stor del är påtvingad av företags ändrade miljöpolicys.

Den kan jag tyvärr inte svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Betalar du för detta eller står jobbet för elen?

Tänk om man kunde tanka bilen med bensin på jobbet utan att någon höjde ögonbrynen

Jobbet står för elen på jobbet, det jag laddar hemma står jag för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Jag tycker laddhybrid är det bästa av två världar just nu, kommer upp till 10 mil på ren el med min C300e och kan pendla till Stockholm utan att stanna om jag vill Nackdelen är väl att kostnaden för laddhybrid ligger därefter med regelbundna servicekostnader osv, men skatten är billig!

Det är väl det sämsta av två världar. Dyr. Tung. Dåligt utnyttjade utymmen. Tråkig, bullrig förbränningsmotor, litet batteri med klen elmotor. Hög servicekostnad och en massa rörliga delar som går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är väl det sämsta av två världar. Dyr. Tung. Dåligt utnyttjade utymmen. Tråkig, bullrig förbränningsmotor, litet batteri med klen elmotor. Hög servicekostnad och en massa rörliga delar som går sönder.

Tycker du? Jag håller inte alls med, riktigt trevlig bil faktiskt! Framförallt inte tråkig eller bullrig att köra Har ett förmånligt serviceavtal och bilen är ny så om dom rörliga delarna går sönder är det ingen fara! Frugan kör elbil och jag tycker om båda varianterna, nästa bil i framtiden blir säkert en elbil då det känns som tekniken lutar åt det hållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jobbet står för elen på jobbet, det jag laddar hemma står jag för.

<Uppladdad bildlänk>

Där ser man! Tack för info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jobbet står för elen på jobbet, det jag laddar hemma står jag för.

<Uppladdad bildlänk>

Var hittar jag detta? Behöver nog uppdatera företagsledningen ang förmånsskatt

Visa signatur

/O